REMEMBER - FLORENŢA ALBU
85 DE ANI DE LA NAŞTEREA POETEI FLORENŢA ALBU
(1 decembrie 1934 – 3 februarie 2000)
„Deși prolifică, Florența Albu rămâne o
scriitoare subestimată, iar literatura sa rămâne într-un nedrept secundariat și după
1989, perioadă în care mai publică Anno Domini (1991), în
care își strânge poemele „de sertar” dintre 1970 și 1989, un jurnal din aceeași
perioadă, Zidul martor (1970-1990) (1994) și încă trei
volume de poezie noi, dintre care cel ce merită amintit în primul rând, pentru
că realizează o mutație im-portantă în orizontul poeziei sale (ce recuperează
acum ipostaza de poeta vates), fi-ind Aurolac (1997),
apărut la distanță de mai puțin de un an de la albumul cu același ti-tlu al
trupei Sarmalele Reci. «Nici un alt poet român nu s-a apropiat atunci de rea-litatea
imediată, cu o voce răvășitor demascatoare a noilor stări de lucruri, în
conse-cința dubioaselor evenimente ale Revoluției puse tot mai frecvent între
ghilimele», no-tează Ion Pop”.
Claudiu Komartin
Ceea ce lipsește cuvintelor. Comunicabilui și incomunicabilul
cupris în coajă, în miezul - atît la sută esenţă; restul, sonoritate frumoasă,
gratuitate, răstălmăcire, neatenție.
Seara ești iar lîngă sobă. Conversația cu flăcările. Monologul
dialogat. Sămîn-ța unor euri posibile, descoperind înghiocarea și dezghiocarea
unui con de pin!
Căldura care te minte, te smulge din tine însuți, te destăinuie și
ea te devoră!
Foc vorbăreț, invitație la confesiuni, căldura aproapelui!
…Un timp ai fost puternic în singurătatea ta; te-ai ferit de
limbuți, de cei care atît de lesne se destăinuie pe ei, să te afle pe tine.
Prin ani, ai evitat compania vorbe-lor, confesiunea timizilor, confesiunea
orgolioșilor.
Învătaseși zgîrcenia comunicării, asceza tăcerii, puneai la
îndoială elocvența- ai fi putut să-i cazi în capcană; la școala cuvintelor,
învățai, pentru tine, prețul tăcerii.
Ai
călătorit, ai distins valori ale comunicabilului-incomunicabilului; o limbă
străină conține tot atîtea sentimente tabu cît limba maternă. Te închizi cu
focul, stai de vorbă cu flăcările, dialoghezi cu tine însuți, devii mulțime de
euri, afli despre tine atîtea surse asemenea; doar arderea în flăcări e alta,
doar căldura, doar felul de-a lumina în toate părțile – flăcări, joc al
tăcerilor cu alte rezonanțe, între patru pereți.
A cominica, a fi, a fi! - cum se răzbună cuvintele, deși ele
exprimă cel mai bine facilul, înțelesul relativ, coaja sonoră pentru miezul
secătuit, în tiparele gramaticii, logicii, figurii de stil…
Scrie-le, fă-le jocul învățat, bucură-te de artificiile, de
licența poetică, de tea-trul lor; flosește-le toate virtuțile și minciunile
frumoase, citește și nu lăsa să fii citit. Aruncă în foc ceea ce te trădează...
Florenţa
Albu
POEME
ZÎNA MOARTE
În fiecare primăvară,
prin câmpia însămânţată,
răsărită, înverzită
vine femeia bătrână,
Zâna Moarte, cu legăturica
puţină, cu oboseala.
Foarte mult soare şi iar
secetă în câmp,
şi iar setea, popasul
în preajma fântânilor.
Şi toată suflarea,
pasărea gângania puii
cresc timpurii,
mişună pe labele firave
cu drumul subţire,
fără umbră şi zare.
Pe-acolo vine femeia bătrână
moartea de la noi, din câmpie,
învăţată cu setea, cu pulberea,
cu drumul lung şi cu mila.
Se apropie de satul nostru
de casa noastră, de poarta noastră
şi mama zice: „deschide-i
şi las-o să se aşeze
e şi ea o biată bătrână ca mine”
MÂINILE
Mâinile repetau gesturile,
- tata semăna, săpa,
aprindea focul,
prefira sămânţa dintr-o mână în alta,
strângea, risipea,
mângâia - niciodată n-am să ştiu
ce mângâia, plecând -
închidea poarta
şi nu întorcea nici un semn
pentru noi, rămaşii în prag.
Cuvintele muriseră întâi,
mai trăiau gesturile,
mâinile repetându-le până la istovire,
îndreptându-le încă,
încet, cu grijă, cu sfinţenie -
aşa se taie pâinea, aşa se seamănă,
aşa se aprinde focul;
până la graţie şi abstract,
până la sensul definitiv:
Semănatul,
Mângâierea,
Închinăciunea,
Închisul porţii.
CAII
În
zori treceau caii,
fraţii
mei drepţi din os de zei.
Austrul
le încetinea mişcările,
le
subţia în aer muşchii, coamele
şi
gleznele - iar când se încheia
galopul
tot, din coapsă la copită,
în
aer mai vibra flacăra trupului,
lumina
trapului,
văzduhul
zvelt.
Treceau
şi-i mai visam,
şi-i
mai vedeam,
reluam
mişcarea
de
unde rămăsese-n aer,
încercam
să-mi potrivesc
coama-n
lumină, glezna,
arcuirea
şirei spinării,
vibrarea
muşchilor.
Şi
doar în mintea mea,
în
trapul visului prin insomnii
-
şi numai gândul, numai cuvintele,
din
când în când,
simţeau
o clipă dobândită,
desăvârşirea
lor
ori
o aducere aminte
din
alt timp,
când
gânditorii cai, poeţii cai
păşeau
în
armonie
cu
aerul, cu apa şi cu focul
IULIE
Iulie. Pace pământului.
Pace apelor. Pace ierbii
şi bălăriei. Nesomnul meu
cu o cicoare în zori.
Puţina omenire a satelor
trecând peste matca secată,
peste viiturile vremii.
Singurătatea lor, singurătatea
mea în poezie.
Urcă fata morgana, strălucită
capcană. Târziu din toate părţile.
Noi vom muri aici,
închişi din toate părţile
de libertate. Campie,
exil deschis în patru vânturi...
Pace pământului, pace ierbii,
nălucirilor. Setea, mersul în cerc,
aria de rotit
de măcinat stele.
PAS
PE LOC
Aceeași
muzică
aceeași
mahala
de
Orient – de Occident
același
Nastratin plimbându-și
fală
și mizerie
lehamite
și foame laolaltă
același
spirit dedulcit la lene
ori
bășcălie veche
același
joc pe loc –
nisip
istoric
hulă
măcinare
același
pas pe loc pe loc pe loc…
15-16
DECEMBRIE 1993
Astă
noapte am visat marea -
ca-ntotdeauna
- iarna -
mai
ales iarna o visez.
O
infinitate de albastru,
o
plajă goală - peste tot
erau
ruinele castelelor de nisip,
urmele
jocurilor la țărm.
Valurile
mă hipnotizau
și
iarăși sentimentul
frumuseții
insuportabile,
al
unei fericiri
care
devine suferință.
ÎN
BĂRĂGAN
lui Paul Goma
Prietene
– cum ți-e toamna
pustiu-n
fereastră?
Coama
ta aspră încâlcită
de
vântul secetei,
ciuful
tău trufaș
albind
ca aripile îngerilor răzvrătiți...
(O,
îngerii Bărăganului
căzând
din cer,
ei,
exilații în colb de Dumnezeu
pentru
păcatul de a fi gândit nimicnicia...)
Îngeri
prăfuiți, melancolici,
cu
marele lor nimb
clătinat
de vântul
setos
evadând
în largul închis.
Coama
ta luminând acolo-n fereastră
îmi
ține trează câmpia...
MOMENT
Copilul
cântă.
Stelele
rânduite solemn
ascultă.
Copilul
cântă. Lumea e bătrână.
Copilul
cântă. Istoria se teme.
Copilul
cântă. Adevărul alungat
de
oamenii mari îi e dădacă –
Copilul
cântă!
EPILOG
S-au
stins și luptele.
Scuturile
părăsite-n drum.
Pământurile
nu mai au memorie
războaiele
de clasă s-au stins
Și-nzăuați
în oboseală mergem
deopotrivă-nvingători
și-nvinși...
Au
fost cântate marșuri
au
fost purtate steaguri, arme
și
cuvinte mai tăioase ca armele
și
fără a fi pacea-ncheiată,
zac
taberele-n asfințit.
Balanțele
păstrează o clipă echilibrul
și-acum,
în seara toamnei
învinsă
de-atâta liniște
mă
trezesc într-o singurătate mai grea
decât
lupta.
Și
numai frunze, numai frunze cad
arme
ruginite – cu care timpul a învins.
Cuvintele
ucigașe au intrat în teacă
cuvinte
blânde n-am de unde-aduce.
Unii-au
ieșit din lupte infirmi
dar
uneori își uită infirmitatea
se
iubesc și se îngăduie;
eu
am ieșit din luptă fără râs
nu-mi
pot ascunde infirmitatea –
...
E toamnă - și obosită frunza
și
sângele-n artere
învață-un
marș funebru pentru-acest
timp.

Comentarii
Trimiteți un comentariu