REMEMBER - FLORENŢA ALBU


85 DE ANI DE LA NAŞTEREA POETEI FLORENŢA  ALBU
(1 decembrie 1934 – 3 februarie 2000)


Deși prolifică, Florența Albu rămâne o scriitoare subestimată, iar literatura sa  rămâne într-un nedrept secundariat și după 1989, perioadă în care mai publică Anno Domini (1991), în care își strânge poemele „de sertar” dintre 1970 și 1989, un jurnal din aceeași perioadă, Zidul martor (1970-1990) (1994) și încă trei volume de poezie noi, dintre care cel ce merită amintit în primul rând, pentru că realizează o mutație im-portantă în orizontul poeziei sale (ce recuperează acum ipostaza de poeta vates), fi-ind Aurolac (1997), apărut la distanță de mai puțin de un an de la albumul cu același ti-tlu al trupei Sarmalele Reci. «Nici un alt poet român nu s-a apropiat atunci de rea-litatea imediată, cu o voce răvășitor demascatoare a noilor stări de lucruri, în conse-cința dubioaselor evenimente ale Revoluției puse tot mai frecvent între ghilimele», no-tează Ion Pop”.
Claudiu Komartin

 ***
Ceea ce lipsește cuvintelor. Comunicabilui și incomunicabilul cupris în coajă, în miezul - atît la sută esenţă; restul, sonoritate frumoasă, gratuitate, răstălmăcire, neatenție.
Seara ești iar lîngă sobă. Conversația cu flăcările. Monologul dialogat. Sămîn-ța unor euri posibile, descoperind înghiocarea și dezghiocarea unui con de pin!
Căldura care te minte, te smulge din tine însuți, te destăinuie și ea te devoră!
Foc vorbăreț, invitație la confesiuni, căldura aproapelui!
…Un timp ai fost puternic în singurătatea ta; te-ai ferit de limbuți, de cei care atît de lesne se destăinuie pe ei, să te afle pe tine. Prin ani, ai evitat compania vorbe-lor, confesiunea timizilor, confesiunea orgolioșilor.
Învătaseși zgîrcenia comunicării, asceza tăcerii, puneai la îndoială elocvența- ai fi putut să-i cazi în capcană; la școala cuvintelor, învățai, pentru tine, prețul tăcerii.
Ai călătorit, ai distins valori ale comunicabilului-incomunicabilului; o limbă străină conține tot atîtea sentimente tabu cît limba maternă. Te închizi cu focul, stai de vorbă cu flăcările, dialoghezi cu tine însuți, devii mulțime de euri, afli despre tine atîtea surse asemenea; doar arderea în flăcări e alta, doar căldura, doar felul de-a lumina în toate părțile – flăcări, joc al tăcerilor cu alte rezonanțe, între patru pereți.
A cominica, a fi, a fi! - cum se răzbună cuvintele, deși ele exprimă cel mai bine facilul, înțelesul relativ, coaja sonoră pentru miezul secătuit, în tiparele gramaticii, logicii, figurii de stil…
Scrie-le, fă-le jocul învățat, bucură-te de artificiile, de licența poetică, de tea-trul lor; flosește-le toate virtuțile și minciunile frumoase, citește și nu lăsa să fii citit. Aruncă în foc ceea ce te trădează...
Florenţa Albu

POEME

ZÎNA MOARTE

În fiecare primăvară,
prin câmpia însămânţată,
răsărită, înverzită
vine femeia bătrână,
Zâna Moarte, cu legăturica
puţină, cu oboseala.
Foarte mult soare şi iar
secetă în câmp,
şi iar setea, popasul
în preajma fântânilor.
Şi toată suflarea,
pasărea gângania puii
cresc timpurii,
mişună pe labele firave
cu drumul subţire,
fără umbră şi zare.
Pe-acolo vine femeia bătrână
moartea de la noi, din câmpie,
învăţată cu setea, cu pulberea,
cu drumul lung şi cu mila.
Se apropie de satul nostru
de casa noastră, de poarta noastră
şi mama zice: „deschide-i
şi las-o să se aşeze
e şi ea o biată bătrână ca mine”

MÂINILE

Mâinile repetau gesturile,
- tata semăna, săpa,
aprindea focul,
prefira sămânţa dintr-o mână în alta,
strângea, risipea,
mângâia - niciodată n-am să ştiu
ce mângâia, plecând -
închidea poarta
şi nu întorcea nici un semn
pentru noi, rămaşii în prag.

Cuvintele muriseră întâi,
mai trăiau gesturile,
mâinile repetându-le până la istovire,
îndreptându-le încă,
încet, cu grijă, cu sfinţenie -
aşa se taie pâinea, aşa se seamănă,
aşa se aprinde focul;
până la graţie şi abstract,
până la sensul definitiv:
Semănatul,
Mângâierea,
Închinăciunea,
Închisul porţii.

CAII

În zori treceau caii,
fraţii mei drepţi din os de zei.
Austrul le încetinea mişcările,
le subţia în aer muşchii, coamele
şi gleznele - iar când se încheia
galopul tot, din coapsă la copită,
în aer mai vibra flacăra trupului,
lumina trapului,
văzduhul zvelt.

Treceau şi-i mai visam,
şi-i mai vedeam,
reluam mişcarea
de unde rămăsese-n aer,
încercam să-mi potrivesc
coama-n lumină, glezna,
arcuirea şirei spinării,
vibrarea muşchilor.

Şi doar în mintea mea,
în trapul visului prin insomnii
- şi numai gândul, numai cuvintele,
din când în când,
simţeau o clipă dobândită,
desăvârşirea lor
ori o aducere aminte
din alt timp,
când gânditorii cai, poeţii cai
păşeau
în armonie
cu aerul, cu apa şi cu focul

IULIE

Iulie. Pace pământului.
Pace apelor. Pace ierbii
şi bălăriei. Nesomnul meu
cu o cicoare în zori.

Puţina omenire a satelor
trecând peste matca secată,
peste viiturile vremii.

Singurătatea lor, singurătatea
mea în poezie.
Urcă fata morgana, strălucită
capcană. Târziu din toate părţile.

Noi vom muri aici,
închişi din toate părţile
de libertate. Campie,
exil deschis în patru vânturi...

Pace pământului, pace ierbii,
nălucirilor. Setea, mersul în cerc,
aria de rotit
de măcinat stele.

PAS PE LOC

Aceeași muzică
aceeași mahala
de Orient – de Occident
același Nastratin plimbându-și
fală și mizerie
lehamite și foame laolaltă
același spirit dedulcit la lene
ori bășcălie veche
același joc pe loc –
nisip istoric
hulă măcinare
același pas pe loc pe loc pe loc…

15-16 DECEMBRIE 1993

Astă noapte am visat marea -
ca-ntotdeauna - iarna -
mai ales iarna o visez.

O infinitate de albastru,
o plajă goală - peste tot
erau ruinele castelelor de nisip,
urmele jocurilor la țărm.

Valurile mă hipnotizau
și iarăși sentimentul
frumuseții insuportabile,
al unei fericiri
care devine suferință.

ÎN BĂRĂGAN
lui Paul Goma

Prietene – cum ți-e toamna
pustiu-n fereastră?

Coama ta aspră încâlcită
de vântul secetei,
ciuful tău trufaș
albind ca aripile îngerilor răzvrătiți...

(O, îngerii Bărăganului
căzând din cer,
ei, exilații în colb de Dumnezeu
pentru păcatul de a fi gândit nimicnicia...)

Îngeri prăfuiți, melancolici,
cu marele lor nimb
clătinat de vântul
setos
evadând în largul închis.

Coama ta luminând acolo-n fereastră
îmi ține trează câmpia...

MOMENT

Copilul cântă.
Stelele rânduite solemn
ascultă.
Copilul cântă. Lumea e bătrână.
Copilul cântă. Istoria se teme.
Copilul cântă. Adevărul alungat
de oamenii mari îi e dădacă –
Copilul cântă!

EPILOG

S-au stins și luptele.
Scuturile părăsite-n drum.
Pământurile nu mai au memorie
războaiele de clasă s-au stins
Și-nzăuați în oboseală mergem
deopotrivă-nvingători și-nvinși...

Au fost cântate marșuri
au fost purtate steaguri, arme
și cuvinte mai tăioase ca armele
și fără a fi pacea-ncheiată,
zac taberele-n asfințit.

Balanțele păstrează o clipă echilibrul
și-acum, în seara toamnei
învinsă de-atâta liniște
mă trezesc într-o singurătate mai grea
decât lupta.

Și numai frunze, numai frunze cad
arme ruginite – cu care timpul a învins.
Cuvintele ucigașe au intrat în teacă
cuvinte blânde n-am de unde-aduce.
Unii-au ieșit din lupte infirmi
dar uneori își uită infirmitatea
se iubesc și se îngăduie;

eu am ieșit din luptă fără râs
nu-mi pot ascunde infirmitatea –

... E toamnă - și obosită frunza
și sângele-n artere
învață-un marș funebru pentru-acest
timp.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

LA MULŢI ANI POETULUI SPIRIDON POPESCU

REMEMBER: RADU GYR - DAN MANOLESCU