SĂRBĂTORIŢII ZILEI - Remus V. Georgioni, Mara Nicoară, Alexia Ema
SĂRBĂTORIŢII ZILEI
LA MULŢI ANI !
Remus Valeriu Georgioni
„Cercetându-i palmaresul, vom constata că lugojeanul a publicat
mult, atacând cam toate genurile. Debutul său se leagă de revista timişoreană
Orizont.
Punând umărul, în urbea lugojeană, la revigorarea vieţii culturale, Remus
Valeriu Giorgioni, trăind în «duhul cărţii», face de toate. Este poet şi prozator febri-citant,
trudeşte, ca redactor-şef, alături de alţii, la o revistă a „unirii
scriitorilor” (Ac-tualitatea literară, desigur), aleargă fără hodină (vânând «convorbirişti») şi propune cărţi de
interviuri, doldora de informaţii, precum Năvodul cuvintelor (2012), izvodită
împreună cu regretatul Constantin Buiciuc, în fine, cu dârzenie, deşi «ocolit» în DGLR sau
în impozantul tom coordonat de Alexandru Ruja (Scriitori din Banat) dovedeşte,
«lovit» de fatalitatea scrisului, că nu este un marginal.” (Adrian Dinu Rachieru)
ÎNTREBĂRILE MĂRII
(tratat de malacologie – apud Ulise)
Iar marea defel nu întreabă - în fiecare zi ea răspunde
întrebărilor vântului
(care pot fi calme uşoare însă şi virulente!)
Cavalcada armada de valuri
care se cutremură între maluri fără să
găsească vreun ţărm
sunt de fapt întrebările mării cele menite mereu
să rămână fără răspuns (câteodată ele se retrag se
refugiază
într-un golf o lagună-ntre două diguri)
E de-a dreptul straniu suspect să mai nădăjduieşti
că ai putea spune astăzi ceva nou înţelept
pe temă călătoriei (a mării ieşirii în larg)
Astăzi... după Homer şi Ulise - sau după Quijote:
despre ungerea mecanismului morii de vânt
Iar EL este Cel care a întocmit
cerul pământul şi marea
aşezându-le pe fiecare la locul lor
ca-ntr-un sertar cosmic; ca pe
un raft - El crease Itaca
şi pe Ulise deopotrivă (Ulise – calul de lemn!)
I DON’ T BELIEVE
Nu cred că ştii ce înseamnă tristeţea
(răcoarea splendoarea imaculării)
Nu cred că ştii ce înseamnă
tristeţea
(pe cărărui de munte
mari deşerturi de gînd)
Nu cred că ştii ce înseamnă
tristeţea
(un car cu stele trecînd cu trosnet pe cer)
Nu cred că ştii ce înseamnă tristeţea
(prăpăstii de vorbe pe coama de deal)
Nu cred că ştii ce înseamnă
tristeţea
(pe funduri de iezer hălăduiri)
Nu cred că ştii ce înseamnă tristeţea
(o cîrtiţă scormonind pe sub veac) nu
Nu cred că ştii ce înseamnă
tristeţea!
zise omul sărac
MARELE ORNIC DIN TURN
… Din
turnul kremlinului tocmai bătuse de două ori
cînd
americanul
nostru ajuns lîngă catafalc
strigă în
gura mare:
aş vrea să vorbesc cu el!!
… Un
american
merge la
moscova se cazează la hilton hotel închiriază
limuzina de
lux marca lincoln continental care aştepta
ca o pisică
mare cuminte în faţa lui
dă fuga cu
ea în piaţa roşie sub zidul roşcat
al
kremlinului…
Americanul
se pune şi
el cuminte la rînd
alături de
mulţi proletari din toate ţările (… dezbinaţi-vă!)
iar cînd
ajunge la raclă în faţa
marelui om
etern
gălbejitului-şi-sfrijitului (un mare
jucător de
şah! sigur la şah excela
cînd se
întîlnea cu alţi socialişti
şi burgheji
democraţi la paris
în
cabaretul voltaire cafeneaua hermeneutică
punînd
universul la cale universul şi patria!)
…Un
american
ajuns în
faţa mumiei lui lenin
întreabă
soldatul din santinela numărul unu garda
de
onoare pot să vorbesc cu el!?
(acesta se
apleacă uşor către el îi şopteşte discret mister… e mort!!…)
Azi
aşa-mîine aşa (situaţia devenise jenantă se repeta
zi de zi
toată săptămîna
iar a doua
zi el zbura!) pînă cînd soldatul din gardă plictisit sictirit
îi strigă
pe englezeşte niet!!
You are crazy, tu nu vezi că e mort!?…
Of course in dead, ricanează… (dead daddy…)
dar îmi
place să aud cum sună…
Estimp
orologiul cel mare din turn sună ora închiderii noapte bună!
MÂNCĂTORUL DE LITERE
Când eram la şcoală
deseori se-ntâmpla să fiu acuzat
de culpa de literofagie iar mai târziu
când am aflat
despre „diavolul din detalii”
(supervaizerul din scriptoriu cel care
veghea-priveghea peste cohorta slavilor
scribi şi copişti... doctor integrus acribiosus!)
Iată o prerogativă a spiritului
(mi-au zis ei - ca un soi de evrika!) periclitare
a celei ingenue din interior: conştiinţa
Ca o carte
în care nu descrii ce ţi s-a întâmplat
ci: cu ce te-ai ales la urmă
reziduul cosmic; cartea fiind materializarea
unilaterală a vieţii
autorului prelungirea ei
către plus infinit un soi de realitate resuscitată
(iată câteva gânduri care mi-au venit
şi le-am aşternut pe hârtie
în timp ce luam masa de prânz:
supa de litere la plic... cu care-am pătat
petecul acesta maroniu de hârtie)
CORABIA DE CUVINTE
„În cuvinte
e un tărâm.
Dacă vrem să-l atingem
trebuie să ne construim corăbii
din timp” (Coman Şova)
Scriu ca pe puntea unei corăbii
teribil afectat de tangaj literele se mişcă
jucând între maluri pe această masă fluidă
de lucru...
Se scrie
astăzi în lume-n buiestru ca pe-o corabie de hârtie
care saltă pe valuri înnebunită pe marea înfuriată
Iar în siajul ei
pui de delfin înotând alunecând la babord şi tribord
semne presărate pe sub copastie
Se scrie din ce în ce mai mult ca-ntr-un Turn Babel
instalat pe-o corabie
Constructorii strigă în gura mare:
Maltăr! Cărămidă! (poezie şi proză)
Iar salahorii-nţeleg altceva
- să zicem: teatru jurnal sau eseu
Scriem de zor ca pe-o corabie a lui Noe
naufragiată din spaţiu
peste munţii Carpaţi: ia spune Sem ce se mai aude?...
ce se mai vede Ham??... ce se mai scrie pe terra Iafet???
(Ce specie literară mai avem de salvat?)
Însă de sus nu se vedea venind către ei
nici corb – şi nici porumbel, nu tu ramură de măslin
(poate cel mult o „supă aeriană”
cum îi ziceam eu soluţiei perfuzabile
la ultima operaţie)
PERGAMENTUL VIU
Cînd iei în mînă o carte
şi atingi prima dată
epiderma ei simţitoare fremătătoare
parcă auzi dureros
scîncetele animalului din care-i croită
hlamida coperţii
te întrebi nedumerit şi înfiorat
au mai zis-o oare şi alţii
aceasta
Au zis-o mai bine şi mai frumos??
DIN CÎND ÎN CÎND COPILĂRIA
Din cînd în
cînd se aude (în liniştea
De sub
seară) cum pe rănile vechi se depune
O fină
pulbere luminoasă,
Stelară
Din cînd în
cînd din adîncuri
Răzbat
Gemete mute
de suflet estropiat
(Cînd ceva
luceşte-n ţărînă
Poate fi o
bucată de aur
Sau poate
fi un scuipat!)
Din cînd în
cînd
O stîncă
albastră şi solitară
Pulsează
ritmic în noapte:
Trec semne
de timp
Şi flori de
castan
Peste
umerii mei d’antan…
MANUALUL SAU MOARTEA DIGITALĂ
Aș scrie un
Manual
De Detoxifiere-Adaptare la Real
Pentru dependenții de Internet
Prin imersiuni succesive în viața normală
Având la bază experiența
Mea în calitate de crescător de nisetri …
Iar Internetul e-o noapte intergalactică
Cu pești translucizi și cili vibratili
Înotând în peșteri orale
Lăuntrice luntri alunecând vesel pe-un patinoar de
pixeli
O pușcă rusească spuzită înzăpezită
Cu zurgălăi zurbagii
În nesfârșite șiruri înșiruiți -
Deșert digital în care moarte
Înseamnă offline STOP EJECT
Sunt ferm hotărât… într-o zi
Într-o bună zi voi scrie manualul acela
Care tratează despre intoxicații pixelice - avea
Cândva băiatul meu
O hală de pește și mă ruga
Să trag noaptea câte-o tură pe-acolo
Să văd de moruni și nisetri… dacă se întâmpla
Să descopăr vreunul recent căzut din bazin
Îi făceam cu minciocul resuscitarea
Readaptarea la mediu:
Îl lăsam ușurel în apă îl ridicam
Și tot așa până revenea la viață… poezia mea
Este acel manual
Mara Nicoară
EU
Cine este
poeta Mara Nicoară?
Ce a
făcut ea ca să împiedice
putrezirea
zăpezii, macii somnului,
cancerul,
înnegrirea
ierbii de
argint a zilei,
războiul,
transformarea
statuii călăreţului
în
şuruburi,
accidentele
de avion,
fierberea
în oala de supă
a animalelor
blânde care pasc pe
câmpuri,
putrezirea
fructului
de aur al iubirii?
Uitaţi că
eu sunt doar un om
care
râde, plânge,
se ceartă
dimineaţa
la cozi
în piaţă.
Aştept
primăvara să vină aceleaşi păsări
galbene
în nuci
Oglinzile
strălucitoare ale sufletului
sunt
acoperite de flori
fragede,
cavaleri în armuri care trec
spre
păşunile mărilor.
Am doi
copii desenaţi cu linii de aur, mă tot mir
Unde au
fost înainte de a trece prin mine,
Pe ce
stea, pe ce frunză se jucau cu o mingie roşie?
Pe
crengile bibliotecii am nişte cărţi,
Când le
deschid, noaptea se crapă în sloiuri de lumină.
Muncesc
şi eu pentri zilnica pâine:
curăţ
praful de pe aripile sclipitoare ale fluturilor.
CĂMĂŞILE DE ZĂPADĂ
Fie că
vreţi, fie că nu vreţi, eu exist.
Eu mă
îmbrac în zăpada curată a poeziei.
Eu
trăiesc ceea ce voi citiţi în cărţi.
Mă
întreb: de ce mor albinele?
Ce stomac
înfometat este mare, încît
devoră
totul?
De ce
îmbătrîneşte vocea omului?
Pămîntul
acesta este o femeie? Naşte:
flori
galbene, miei, plante, oameni, oraşe.
Ce e
dincolo de noapte?
Încerc să
cuprind cu mintea mea lumea,
Dar peste
tot sînt ziduri, capcane,
Sînt
condamnată la teamă şi neputinţă,
Încerc să
privesc dincolo de zidul unei stele,
Mă îmbrac
în cămăşile de zăpadă ale poeziei
Chiar
dacă noaptea în pat
Eu şi
bărbatul meu ne şoptim
Istoria
ultimei sute de lei.
CÎNTEC NAIV
Prin scorburile mării verzi mă plimbam.
Pleoapa fiecărei scoici o deschideam.
Tu nu erai şi nici nu ai venit
Şi-atunci o pasăre cu ciocul lung şi ascuţit
M-a fost răpit.
Pleoapa fiecărei scoici o deschideam.
Tu nu erai şi nici nu ai venit
Şi-atunci o pasăre cu ciocul lung şi ascuţit
M-a fost răpit.
Pe cîmpia albă mă plimbam.
Zăpada să mă lumineze aşteptam.
Dar n-a venit, şi-ncet, fără să ştiu,
Petalele mi-au căzut una cîte una
Din ochiul tău pustiu.
Zăpada să mă lumineze aşteptam.
Dar n-a venit, şi-ncet, fără să ştiu,
Petalele mi-au căzut una cîte una
Din ochiul tău pustiu.
Vino, sîntem invitaţi la ceaiul dat de flori.
Ele se vor şterge graţios la gură de fărîmituri de soare.
Noi vom alerga desculţi pe cărările lăsate-n văzduh
De popoarele zburătoare.
Ele se vor şterge graţios la gură de fărîmituri de soare.
Noi vom alerga desculţi pe cărările lăsate-n văzduh
De popoarele zburătoare.
CLIPA DE FUGĂ
Și bătuse un ceas după ultimul ceas
Iată de ce pământul m-a refuzat ca arbore
Și urma călcâiului meu a rămas.
Iată de ce pământul m-a refuzat ca arbore
Și urma călcâiului meu a rămas.
După atâta moarte în doi
Luna mă doare în tâmple
Nu mă striga înapoi.
Luna mă doare în tâmple
Nu mă striga înapoi.
Alexia Ema
***
e foarte târziu
doar eu și câteva chiștoace de țigară
mai suntem pe plajă
am chef să mă rătăcesc pe o stradă
pe care n-am mai fost niciodată
poate un străin
mă va întreba cine sunt
de unde vin și
de ce merg desculță
poate mă va săruta
fără un motiv anume
sau motivul
ar fi chiar obrajii uzi
doar eu și câteva chiștoace de țigară
mai suntem pe plajă
am chef să mă rătăcesc pe o stradă
pe care n-am mai fost niciodată
poate un străin
mă va întreba cine sunt
de unde vin și
de ce merg desculță
poate mă va săruta
fără un motiv anume
sau motivul
ar fi chiar obrajii uzi
nu vreau
să mă întorc acasă
în camera în care dorm
e o haită de lupi
pregătită să-mi sfâșie somnul
în care mă ascund
să mă întorc acasă
în camera în care dorm
e o haită de lupi
pregătită să-mi sfâșie somnul
în care mă ascund
***
e ziua în care în fiecare an
dumnezeu există pentru o clipă
îl inventez doar pentru a putea
cuprinde marea în palme
ucigașa se leagănă ca într-un hamac
la umbra genelor mele
dumnezeu există pentru o clipă
îl inventez doar pentru a putea
cuprinde marea în palme
ucigașa se leagănă ca într-un hamac
la umbra genelor mele
tu odată cu ea
valurile umezesc țărmul
aidoma ultimului tău sărut
ai aruncat viața ca pe-un chiștoc de țigară
și te-ai făcut una cu ele
aidoma ultimului tău sărut
ai aruncat viața ca pe-un chiștoc de țigară
și te-ai făcut una cu ele
o cum le înalță furia ochilor mei
până aproape de lacrimile
care te scufundă în adâncul
din care azi te-ai înălțat iar
amintindu-mi că eu
eu n-am murit atunci
până aproape de lacrimile
care te scufundă în adâncul
din care azi te-ai înălțat iar
amintindu-mi că eu
eu n-am murit atunci
eu mă înec în acea fotografie
urând că mai exist
urând că mai exist
clipa s-a sfârșit
dumnezeu odată cu ea
dumnezeu odată cu ea
***
am fost cel mai urât copil
din maternitate medicul
de gardă nu s-a trezit când mama
urla durerile facerii de fapt
mama nu m-a născut m-a fătat
cum fată zebra în mijlocul savanei
din maternitate medicul
de gardă nu s-a trezit când mama
urla durerile facerii de fapt
mama nu m-a născut m-a fătat
cum fată zebra în mijlocul savanei
nici prădătorii n-au vrut să mă halească
o leoaică și-a luat puii și s-a cărat
cam pe unde mi-am pierdut eu mai târziu
o bicicletă roz cu ajutătoare
unul a întrebat-o ce animal
sunt ea a mai întors odată capul
și le-a spus să se grăbească
o leoaică și-a luat puii și s-a cărat
cam pe unde mi-am pierdut eu mai târziu
o bicicletă roz cu ajutătoare
unul a întrebat-o ce animal
sunt ea a mai întors odată capul
și le-a spus să se grăbească
de atunci mi-au rămas câteva dungi
pe creier un fel de trecere de
pietoni pentru pitici unu a coborât
pe cordonul ombilical a păcălit
paznicul de la intrare și a fugit
să-l caute pe tata și nici până azi
nu l-a găsit sau dacă l-a găsit
nu s-a mai întors să-mi spună
cine e dobitocul din care sunt
plămădită atât de urâtă și cu
pitici pe creier
pe creier un fel de trecere de
pietoni pentru pitici unu a coborât
pe cordonul ombilical a păcălit
paznicul de la intrare și a fugit
să-l caute pe tata și nici până azi
nu l-a găsit sau dacă l-a găsit
nu s-a mai întors să-mi spună
cine e dobitocul din care sunt
plămădită atât de urâtă și cu
pitici pe creier
DUMNEZEU NU ARE CHIP
dumnezeu nu are chip
se ascunde
în lama cuțitului pe care criminalul o împlântă în carne
în foamea copilului fără pâine
în durerea trupului răpus de boală
în erecția violatorului
în glonțul care ucide
în viermii din morminte
în oglinda păcatului
în barba lui
se ascunde
în lama cuțitului pe care criminalul o împlântă în carne
în foamea copilului fără pâine
în durerea trupului răpus de boală
în erecția violatorului
în glonțul care ucide
în viermii din morminte
în oglinda păcatului
în barba lui
în sfârșit..
PROBABIL
citea o carte despre târfe
când m-a născut
poate de aceea
simt durerea personajului principal
sub mâinile tale flămânde
când m-a născut
poate de aceea
simt durerea personajului principal
sub mâinile tale flămânde
aș striga
să te uiți în ochii mei măcar o dată
să te uiți în ochii mei măcar o dată
din tavanul dormitorului
am făcut sală de lectură
citesc pe întuneric fiecare silabă
pe care o tipărești adânc în carnea mea
am învățat să disting printre lacrimi
rândurile în care scrii repede
cu litere mari
am făcut sală de lectură
citesc pe întuneric fiecare silabă
pe care o tipărești adânc în carnea mea
am învățat să disting printre lacrimi
rândurile în care scrii repede
cu litere mari
abia când închid ochii strâns
atât de strâns încât
dumnezeu oftează în pântecul meu
văd crima din epilogul
unei cărți ratate
atât de strâns încât
dumnezeu oftează în pântecul meu
văd crima din epilogul
unei cărți ratate
***
azi
strada e doar o pasarelă
defilez cu hainele
întoarse pe dos
pașii sunt leneși prin
mulțimea grăbită să moară
mă întorc dintr-un graffiti
cu cerul senin
inima bate în geantă
lângă portofelul în care
fotografia ta este singura liturghie
pe care o știu
firul dresului s-a agățat
de inițiala numelui tău
scris pe cruce
dumnezeu îmi face cu mâna
din autobuz
ridic a lehamite brațul greu
injectat cu vise albe
aprind o țigară cu furia ochilor
strada e doar o pasarelă
defilez cu hainele
întoarse pe dos
pașii sunt leneși prin
mulțimea grăbită să moară
mă întorc dintr-un graffiti
cu cerul senin
inima bate în geantă
lângă portofelul în care
fotografia ta este singura liturghie
pe care o știu
firul dresului s-a agățat
de inițiala numelui tău
scris pe cruce
dumnezeu îmi face cu mâna
din autobuz
ridic a lehamite brațul greu
injectat cu vise albe
aprind o țigară cu furia ochilor
nu știu de unde plouă brusc
aud doar un câine
lătrând lângă sânul meu stâng
aud doar un câine
lătrând lângă sânul meu stâng
***
fusta nu era mai mare
decât petecul de pământ
din care bunica strângea
toată recolta în șorț
tocurile depășeau
plutele din fața porții
țuțeica legăna în gol copila
de la începutul verii
priveam ulița de la înălțimea
fecioarei neprihănite
lăsam în urmă izvoare
din care se adăpau juncii
fiecare pas perfora pânza freatică
sub greutatea visurilor
decât petecul de pământ
din care bunica strângea
toată recolta în șorț
tocurile depășeau
plutele din fața porții
țuțeica legăna în gol copila
de la începutul verii
priveam ulița de la înălțimea
fecioarei neprihănite
lăsam în urmă izvoare
din care se adăpau juncii
fiecare pas perfora pânza freatică
sub greutatea visurilor
trebuie să-l sărut pe vasile
sfârcurile băteau la fiecare poartă
odată cu salturile sânilor
de sub cămașa de culoarea
șarpelui de casă
odată cu salturile sânilor
de sub cămașa de culoarea
șarpelui de casă
trebuie să-l sărut pe vasile
din căști
Andrei Gheorghe salută națiunea
ești în aer
și urletul bunicii
încă se mai aude în inima mea
Andrei Gheorghe salută națiunea
ești în aer
și urletul bunicii
încă se mai aude în inima mea
unde plecași zăltato
unde
unde
***
să mă îmbraci în noapte când voi pleca
noaptea să-mi fie doliu
lumina în care te las durează fix o viată
nu-mi atinge părul
îl răvășești
vreau să fiu frumoasă
ce teamă că bezna nu mă primește
nici sărutul nu-l vreau
nu mă pot abține să nu răspund
nu spune nimănui că am trăit
trăiește-mă tu
noaptea să-mi fie doliu
lumina în care te las durează fix o viată
nu-mi atinge părul
îl răvășești
vreau să fiu frumoasă
ce teamă că bezna nu mă primește
nici sărutul nu-l vreau
nu mă pot abține să nu răspund
nu spune nimănui că am trăit
trăiește-mă tu
și încă ceva
nu mi-au plăcut niciodată
trandafirii
trandafirii
***
o
de ce am scris pe ziduri
cu propriul meu trup
răspunde tu
vreau întuneric
vreau întuneric
încui pleoapele și lumina este tot mai dureroasă
vreau noapte
vreau noapte
injectez puțină viață în centimetrul de venă neperforat
vreau beznă
vreau beznă
de ce am scris pe ziduri
cu propriul meu trup
răspunde tu
vreau întuneric
vreau întuneric
încui pleoapele și lumina este tot mai dureroasă
vreau noapte
vreau noapte
injectez puțină viață în centimetrul de venă neperforat
vreau beznă
vreau beznă
ca o pedeapsă
soarele răsare pentru încă o zi
soarele răsare pentru încă o zi
Comentarii
Trimiteți un comentariu