ANIVERSĂRI - LEO BUTNARU
ANIVERSĂRI
LEO BUTNARU
– LA 70 DE ANI ŞI
ÎNCĂ UNUL –
Leo Butnaru
(fiul lui Teodor și al Anastasiei Butnaru - n. Munteanu) s-a născut în 5
ianuarie 1949, în comuna Negureni, Republica Moldova.
Este
licențiat în jurnalism și filologie al Universității din Moldova. A debutat cu
placheta de versuri Aripă în lumină (1976). În ianuarie 1977
devine membru al Uniunii Scriitorilor din URSS; în septembrie același an, este eliberat
din redacția ziarului „Tinerimea Moldovei” pentru promovarea spre publicare a
unui eseu despre M. Kogălniceanu și Gr. Alexandrescu care contravenea liniei
ideologice oficiale.
În
perioada 1990-1993 a fost vice-președinte al Uniunii Scriitorilor din Moldova.
Din 1993 este membru al Uniunii Scriitorilor din România. Din octombrie 2013
este președinte al Filialei Chișinău a
USR, membru în Consiliul Uniunii Scriitorilor din România.
Este
unul dintre cei mai importanţi oameni de litere ai României - poet, prozator, istoric literar/ exeget al avangardismului,
eseist și traducător român, despre acest ultim avatar al trudei Domniei sale
afirmând: „...azi
pot constata, după zeci și zeci de volume românizate din
literatura altor țări, că aș fi, probabil, printre poeții pentru care arta
traducerii (nu pur și simplu traducerea, ci arta acesteia) a intrat firesc și
plenar în angrenajul componentelor universului lor creator și pe care, ca
atenție, travaliu și responsabilitate, au tratat-o cu nimic mai prejos de arta
creației lor originale.”
LA MULŢI ANI !
POEME ORIGINALE
HAMLET CEL BĂTRÂN
Precum şi domniile voastre
îl ştiam doar pe Hamlet cel tânăr
veşnic tânăr
dar – mare surpriză! – îl întâlnesc pe
Hamlet îmbătrânit
mai bătrân şi mai neputincios chiar decât Lear
din Lumea Shakespeare.
"La ce te gândeşti?" îl întreb.
"A fi sau a nu fi?" îmi răspunde Hamlet
cel bătrân
precum veacuri în urmă
răspundea
întrebând
Hamlet cel tânăr.
îl ştiam doar pe Hamlet cel tânăr
veşnic tânăr
dar – mare surpriză! – îl întâlnesc pe
Hamlet îmbătrânit
mai bătrân şi mai neputincios chiar decât Lear
din Lumea Shakespeare.
"La ce te gândeşti?" îl întreb.
"A fi sau a nu fi?" îmi răspunde Hamlet
cel bătrân
precum veacuri în urmă
răspundea
întrebând
Hamlet cel tânăr.
AŞA AMUŢIT-A ZARATHUSTRA
Din
resemnare
nu din orgoliu
ar fi necesar să se decreteze o eternitate de doliu
pentru gurile închise
pentru cărţile nescrise din varii motive
bineînţeles că cele mai multe injuste tragice. Eternă zi de doliu
pentru Odiseele şi Iliadele nescrise din cauza decimării antichităţilor
sau pur şi simplu – poeţilor care neavând vocaţie de mahăr sau caporal
n-au subordonat decât propoziţii – fapt ce
nu prea interesează lumea trăitoare în legea lupului
bolborosind ca şi inconştienţă pseudopsalmul despte paradisul în care
leul se va culca alături de miel (acesta cică
rămânând întreg...) – mitologie... că
d e b o r d o l o g i e – absurdul trecând peste marginile plauzibilului
ceva de dincolo de lumină şi (de) întuneric (ca
să spun şi eu un început de basm pentru-adormit discipolii – adică
Mitzurile – celui cu Aşa amuţit-a Zarathustra (antichităţile poeţii...)
pe deasupra mai şi orbind ca Homer Milton Borges... (pentru că
bucuriile nu se nasc odată cu omul dar
tristeţile – probabil da...)
nu din orgoliu
ar fi necesar să se decreteze o eternitate de doliu
pentru gurile închise
pentru cărţile nescrise din varii motive
bineînţeles că cele mai multe injuste tragice. Eternă zi de doliu
pentru Odiseele şi Iliadele nescrise din cauza decimării antichităţilor
sau pur şi simplu – poeţilor care neavând vocaţie de mahăr sau caporal
n-au subordonat decât propoziţii – fapt ce
nu prea interesează lumea trăitoare în legea lupului
bolborosind ca şi inconştienţă pseudopsalmul despte paradisul în care
leul se va culca alături de miel (acesta cică
rămânând întreg...) – mitologie... că
d e b o r d o l o g i e – absurdul trecând peste marginile plauzibilului
ceva de dincolo de lumină şi (de) întuneric (ca
să spun şi eu un început de basm pentru-adormit discipolii – adică
Mitzurile – celui cu Aşa amuţit-a Zarathustra (antichităţile poeţii...)
pe deasupra mai şi orbind ca Homer Milton Borges... (pentru că
bucuriile nu se nasc odată cu omul dar
tristeţile – probabil da...)
DOR
DE CASĂ
Sankt-Petersburg.
Neva sub gheaţă.
Amintirile
avangardei de acum o sută de ani,
ale
secolului de argint – argintată
era
până şi sârma ghimpată a Gulagului
în
care
a
murit Mandelştam
poate
că de argint ar fi fost
şi
glontele ce intrase în tâmpla lui Maiakovski
şi
caloriferul de care a fost izbit cu capul
Serghei
Esenin în hotelul
„Angliter”…
Viforniţa
nărăveşte să urle
dar
se
răzgândeşte şi, civilizat,
maiakovskian,
încearcă
să cânte sonate la
(şi
în – la major) flautul
înaltelor
burlane.
O
pală
de
auroră boreală.
Ah,
dacă aţi şti ce frică trag
în
noaptea aceasta
gospodinele
din România că
ar
putea să nu li să prindă
răciturile
de Bobotează!…
CELEI CARE PLEACĂ ZÂMBIND
Neapărat
şi neapărată apari în toate gândurile
precum e nelipsit conturul soarelui
în desenele copiilor – pe
colbul satului, pe tabla şcolii
pe asfaltul oraşului, porţi şi garduri
pe nisipul litoralului...
Apoi numaidecât pleci din toate bucuriile
îndepărtându-te peste câmpuri arate în care
fiece bulgăre mai mare decât pumnul
ar trebui să fie, pesemne,
mormântul păsărilor care-au cântat în cerul pământului
stingându-se peste întinsurile lui
şi, de foarte demult – până astăzi
au tot căzut rând pe rând
înhumându-şi albastrele oseminte
în bulbii ţărânei
cât inima de mari.
Neapărat
şi neapărată pleci din toate bucuriile
precum pleacă dimineaţa din fiece zi
duminica – din fiece săptămână
primăvara – din toţi anii
tu, cea cu lianele viţei-de-vie lăsate pe coapse
cu înrourata gură întredeschisă a zâmbet...
GOL DE ARHIVĂ
bucuria
se înalță ca o aprindere de lustre
uneori
fiind și mai impresionantă – ca reflect-
o(a)rele
stadioanelor când competiţiile se ţin în nocturnă
lumina
puternică le convenea până şi în agresiva-i ipostază de
atacatoare
a cristalinului ochilor – astfel
nu-şi
vedeau reciproc defectele
spunându-şi
că sunt ceva deosebit
nemaivăzut
copiilor
le era interzis să se frece cu pumnişorii la ochi
să
folosească cioburi de sticlă colorată ori afumată – mic şi mare
se
aflau în condiţii egale de comprehensiune
azi
de
treci codrii de aramă
şi
mergi la arhiva-le
în
tranşeele ei nu vei găsi nici o fotografie din
acele
vremuri cu lustre şi reflectoare: pur şi simplu
iluminaţia
fusese prea intensă – ca o
leucemie
a celuloidului
TURNUL SOFIŞTILOR
…sigur
pământul
stă sigur pe spatele unei
fantastice
broaște țestoase care
la
rândul ei
se
sprijină pe spatele unei alte țestoase
și
tot așa
în
jos
un
întreg turn de țestoase
una
peste
alta
ultima
dintre țestoase sprijinindu-se
sigur
pe
pământ – însă
de
cealaltă parte a lui
opusă
turnului.
SCRISOARE ÎNCHISĂ
În
uşor înduşmănitele zile ale lui noiembrie
iubito
mă gândeam să-ţi trimit
o
scrisoare deschisă (ce clişeu!);
să-ţi
adresez
o
scrisoare deschisă
precum
se face în cazul regilor
preşedinţilor
de state
prostănacilor
de fotbalişti
altor
magestați...
în
realitate însă
am
a-ţi adresa o scrisoare închisă
pe
care zic e bine că nu o va cunoaşte nimeni altcineva
scrisoare
închisă cu nişte coordonate închise ale
nedivulgatului
delir al tăcerii în care
avui
a trage concluzia că
atunci
când se gândeşte la dragoste
fiecare
din noi confirmă o
mare
singurătate...
EA, GIMNASTA
...Bine
că avea de antrenor o antrenoare, în caz contrar
eram
gelos, dacă antrenorul n-ar fi fost bătrân, ramolit –
doar
mie unuia trebuia să-mi aparțină tot ce avea ea, –
farmecul,
al frumuseții sale perpetuu, debordant infinit.
Rămâneam
preocupat de teritoriile de mai jos de ecuatorul
superbei
sale siluete – zveltețe de gimnastă, campioana
competițiilor
universitare, la care îi eram suporter înfocat –
păcat
că am uitat cum o chema – Kiki, Larisa sau Ioana?...
La
o adică i-aș putea găsi numele în ziarul universitar
sau
la rubrica „sport” din „Tinerimii Moldovei” din acea
vreme
în care imperiul sovietic îmbătrânea iremediabil
mergând
spre Parkinson sau spre Alzheimer, așa ceva.
Poate
e printre citatele din conspectele mele cu gogomănii
de
la comunism științific, ateism, istoria PCUS, parșivă,
ce
nu-mi interzicea doar credința în dragostea de URSS și
ceva,
mai clandestin, – iubirea de ea, minunata sportivă
care,
chiar de nu era Nadia Comăneci (...moldoveancă și ea)
și
nu atinsese suprema culme, – nu mă descuraja, ci perseveram
în
admirație, trecând-o deja în urbanele mele prozopoeme din
caietul
de elev, pe care încă îl mai păstram, îl mai completam,
rămânând
asiduu cercetător, geograf, aș putea spune, a tot
ce
avea ea mai sus și mai jos de ecuatorul superbului corp
ce
dăruia plăceri vizuale publicului la competiții de top
și
mie – plăcerea de a-i fi explorator eminent și supus rob.


Comentarii
Trimiteți un comentariu