ANIVERSĂRI - MATEI VIŞNIEC
Aniversări
MARELE SCRIITOR
ROMÂN MATEI VIŞNIEC ÎMPLINEŞTE
AZI 64 DE ANI
DEZORDINEA PREVENTIVĂ
(Lui Matei Vişniec)
Matei Vişniec s-a îndrăgostit de un tren
care trece spre copilăria lui printr-un
oraş
pierdut dincolo de capătul lumii.
Sunt halte şi gări, hambare cu întuneric
şi o mulţime de şoareci care
ronţăie calea ferată: „Dar
dragostea?” –
întreabă cineva de la fereastra zilei...
„E iarnă!” – se anunţă la radio –
E iarnă şi, în oraşul acela,
un copil a fost înmormântat în zăpadă.
Lucian
Mănăilescu
POEME
„Poezia a
fost iubita mea, amanta mea, patria mea, grădina mea secretă, limba mea
secretă, refugiul meu, bătălia mea cu mine însumi, cu lumea.”
Matei Vişniec
Pianistul cînta mai
departe în oraşul pustiu
cînta încet visător
abia mutîndu-şi degetele
de pe o clapă pe alta
îşi aprindea cîte o
ţigară
şi cînta aşa lăsînd-o
să ardă pînă la capăt
între buzele sale
uneori se oprea cîte
un minut
îşi scotea din
buzunarul de la piept
o batistă uriaşă
neagră murdară
îşi tampona fruntea şi
ceafa şi gîtul
îşi ştergea sudoarea
de pe degete apoi
începea să cînte mai
trist şi mai obosit
se făcuse cald era
ora prînzului
pianistul îşi scoase
o pîine din servieta sa roşie
şi-o puse peste
capacul pianului
şi din cînd în cînd
cu două degete
ciugulea din miezul
ei negru
pianistul a cîntat
mai departe
şi în timpul ploii
torenţiale de la ora patru
şi spre seară cînd au
început rafalele de vînt
pianistul nu s-a
mişcat a cîntat încet şi
tulburător ceva din
Vivaldi
ziua se apropia de
sfîrşit se întuneca
se apropia o noapte
fără stele
pianistul îşi aprinse
o ţigară lungă subţire
şi la lumina ei
continuă să cînte
CORABIA
Corabia se scufunda
încet noi ziceam
şi ce dacă se
scufundă corabia şi mai
ziceam orice corabie
se scufundă
într-o zi şi ne
strîngeam mîinile
ne luam rămas bun
dar corabia se
scufunda atît de încet
încît după zece zile
noi cei care
ne-am dat mîinile
încă ne priveam
ruşinaţi şi ziceam
nu-i nimic asta-i
o corabie care se
scufundă mai încet
dar pînă la urmă se
scufundă iat-o
dar corabia se scufunda
atît de încet
încît după un an încă
ne era ruşine
nouă celor care ne-am
dat mîinile şi
în fiecare dimineaţă
ieşeam unul cîte unul
măsuram apa hm nu mai
e mult se
scufundă încet dar
sigur
dar corabia se
scufunda atît de încet
încît după o viaţă de
om încă
mai ieşeam unul cîte
unul şi priveam
cerul şi măsuram apa
şi scrîşneam din dinţi
şi spuneam asta nu e
o corabie
aste e o...
asta e o...
FIRIMITURILE CARE CAD
Firimiturile care cad de la masa de lucru a poetului
fac uneori un zgomot asurzitor
se aud ţipete, bufnituri
o bătrână leşină pe trotuarul din faţa casei poetului
un om moare strivit sub o maşină ploioasă
de la masa de lucru a poetului
cad uneori firimituri enorme, inadmisibile
când poetul este obosit oraşul însuşi înnebuneşte
fântânile arteziene îngheaţă, tramvaiele se izbesc de ziduri
cuvintele însele devin mai rare, mai greu de înţeles
În faţa cuvântului linişte s-a făcut o coadă enormă
atenţie, nu va fi de ajuns pentru toată lumea strigă poetul
chiar şi în faţa cuvântului dragoste care s-a terminat de mult
mai aşteaptă câţiva ireductibili, câteva grupuri de turişti
obosiţi
poate că aceste urme de sânge
duc la cuvântul singurătate, îşi spune poetul
ieşit el însuşi la o plimbare prin oraşul ciuruit de absenţe
poate că în faţa cuvântului om nu mai dau târcoale
decât câinii
FEREASTRA
Pasărea, mirată, înduioşată
şi-a luat gheara din burta mea
şi-a ridicat ciocul din gîtul meu
m-a lăsat acolo, în patul răvăşit
şi s-a învîrtit prin odaia mea
s-a izbit cu icnete de pereţii mei
după aceea a dat de fereastră
şi s-a gîndit mirată la fereastră
nu mai întîlnise niciodată o fereastră
ar fi trebui să-i spun fereşte-te
orice fereastră e perfidă şi înrăită, nu
poţi să ştii unde duce, încotro te aruncă
dar şi eu eram înrăit, uram pasărea
şi n-am scos un cuvînt, am lăsat-o
să-şi întindă aripile şi să se piardă în văzduh
DESPRE ISTORIE
Eu stau în faţa ferestrei mai fumez o ţigară
Istoria trece pe lângă mine
ţinându-şi sânii în palme
maşinile se opresc dintr-o dată
incendiind autostrada
magazinele sunt părăsite în grabă
în măcelării se face dintr-o dată linişte
fratele meu, infirm de picioare
singurul din familie care face gimnastică
se târăşte lângă mine
ce e, ce e, mă întreabă
nimic, zic eu
trece istoria
CONVORBIRI CU CÎINELE ORAŞULUI
Pe străzile oraşului cîinele oraşului
mă latră încet,
de ce latri la mine, îl întreb
sînt singur, îmi răspunde
şi mă cuprinde frica
să mergem să bem o bere
îi răspund
el rîde, îmi spune, eşti nebun?
ce-o să zică oraşul cînd ai să bei bere
cu cîinele oraşului?
eu mă înfurii şi strig: nu-mi pasă,
aşa să ştii, nu-mi pasă de oraşul tău,
îl detest, îl urăsc, sînt gata să-l arunc
în aer
de ce strigi la mine, mă întreabă
cîinele oraşului aproape plîngînd,
de ce strigi aşa de urît la mine?
sînt singur, îi răspund
şi mă cuprinde frica
I SE TOPESC ROŢILE ÎN TIMPUL MERSULUI
Multă vreme am crezut că șinele de cale ferată
sunt urmele unui tren mai stîngaci
căruia i se topesc roțile în timpul mersului
ani de zile am așteptat
ca șinele de cale ferată din fața casei mele
să dispară, să se topească încet și ele
să fie luate de ploaie, să se scufunde în pămînt
dar nu, orașul este cel care s-a subțiat între timp
s-au evaporat acoperișurile, punctele cardinale s-au ciobit
a dispărut auzul din urechi și văzul din ochi
mințile ni s-au chircit și cuvintele ni s-au uscat pe limbă
nimeni nu-și mai amintește să fi văzut vreodată vreun tren
trecînd prin mijlocul orașului
iar dacă n-ar exista aceste două șine care nu duc nicăieri
nici n-am ști în ce direcție să ne tîrîm
ASTĂZI POŢI SĂ RĂMÎI ACASĂ
Astăzi poţi să rămîi
acasă, îi zise tata
poţi să te odihneşti
şi tu
atîta doar, ia calul
cel şchiop
du-l şi tu în pădure,
du-l şi tu undeva
şi trage-i şi tu un
glonte în cap
astăzi poţi să nu vii
la instrucţie
îmi zise sergentul,
poţi să rămîi aici
poţi să învîrţi şi tu
ceva
atîta doar, ia calul
cel şchiop
du-l şi tu în pădure,
du-l şi tu undeva
şi trage-i şi tu un
glonte în cap
acum voi fi a ta, îmi
şopti iubita
auzi, voi fi a ta
dar ia şi tu calul
cel şchiop
du-l şi tu în pădure,
du-l şi tu undeva
şi trage-i şi tu un
glonte în cap
DARUL
Ei au trecut azi
noapte
prin faţa uşii
noastre
şi ne-au lăsat în dar
un cal
ne-au lăsat un cal
viu, un cal gigantic
un cal trist,
gînditor
cu ochii săi
tulburător de umezi
ne priveşte neobosit
în ochi
aşa trece şi viaţa
noastră
calul gigantic
trebuie plimbat prin oraş
calul gigantic se
hrăneşte cu plante fantastice
tînjeşte cumplit după
apa îngheţată a unui fluviu
inexistent
calul aşteaptă zile
întregi nemişcat
îngroziţi rămînem şi
noi împietriţi de durere
milioane de muşte
s-au aşezat pe oglinda
moale a ochiului său
uriaş
calul gigantic nu
doarme niciodată nu clipeşte
suferinţa lui nu
poate fi povestită
ÎNOTĂTORUL
Există un oraș
pe care nu l-a construit nimeni
sînt străzi pe care nimeni n-a trecut
niciodată
sînt uși care n-au fost atinse
sînt ferestre prin care nu se poate privi
o sută de șezlonguri stau înșirate inutil
de-a lungul falezei
nici un cuțit n-a fost ridicat în aer
telefoanele publice încă n-au funcționat
nu s-a auzit încă nici un sunet
nici o piatră nu s-a rostogolit de pe munte
ori de câte ori se apropie de țărm
înotătorul se sperie
și se întoarce în larg.
UN TREN LUNG CU FERESTRELE ÎN FLĂCĂRI
Enormǎ decepţie
în sala de aşteptare – nimeni
trenul de ora opt era anunţat
cu o întîrziere imposibil de precizat
şeful gǎrii, ruşinat, umilit
devenit un punct
scîncea închis în biroul sǎu
am fost singurul om care
şi-a cumpǎrat totuşi un bilet pînǎ la
staţia urmǎtoare
nu pot sǎ vǎ povestesc
cum m-a privit casierul
toatǎ viaţa mi-a fost recunoscǎtor
iar cînd trenul cel lung şi negru, cu ferestrele în flǎcǎri
a trecut fǎrǎ sǎ opreascǎ prin faţa mea
nimic nu mi s-a pǎrut neobişnuit
am continuat sǎ-i fac semne prietenoase cu mîna
chiar şi dupǎ ce a dispǎrut la orizont
PURTĂTORI DE SEMNE BIZARE
La ieşirea din oraş – un cortegiu funerar
oameni îmbrǎcaţi în negru, purtǎtori de semne bizare
doisprezece ciocli cu un sicriu în spate
şi cele o sutǎ de rude ale mortului
femei, copii, bǎrbaţi în etate, bǎtrîni cu cîrje
bocitoare şi preoţi
purtǎtori de cruci rǎguşite
precum şi multe ciori rotindu-se deasupra sicriului
mǎ întîlnesc cu ei ori de cîte ori ies din oraş
sunt deja cîţiva ani buni de cînd vor sǎ îngroape mortul
şi nu reuşesc sǎ gǎseascǎ drumul spre cimitir
nimeni nu le spune în ce direcţie trebuie sǎ o ia
eu însumi le dau indicaţii greşite
îi vǎd asudaţi, la capǎtul puterilor
dar le spun: întîi la dreapta şi apoi la stînga
sau le spun: drept înainte şi apoi a doua la dreapta
sau le spun: luaţi-o înapoi pînǎ la prima intersecţie şi apoi
mai întrebaţi
nimeni nu se supǎrǎ, însǎ, cortegiul continuǎ sǎ rǎtǎceascǎ
în jurul oraşului
MI SE PĂREA O PEDEAPSĂ
Era mare mişcare în aer, în văzduhuri, în univers
se ridicau ceţuri, se prăbuşeau ploi
meteoriţi furibunzi se izbeau între ei, săreau scîntei
se auzeau tunete, zgomote asurzitoare
ca şi cum o cohortă de nuci s-ar fi rostogolit
pe un acoperiş de tablă
doar mie, aflat în centrul lumii
nu mi se întîmpla nimic, eram trist
nu e bine să fii în mijlocul nucleului
în inima însăşi a miezului
în locul de unde iradiază echidistanţele
eram singur acolo şi nu mi se întîmpla nimic
mi se părea o pedeapsă
SINGURUL MOD DE A-L MAI PĂSTRA ÎN VIAŢĂ
Cum să dai afară un mort
care moare sub propria ta piele?
îl simţi tot mai greu sub propria
ta piele
este un mort recent
îl porţi în tine, îi mai vorbeşti încă
simţi cît de singur este mortul din tine
dar nu poţi să-l ejectezi ca pe o grimasă
mortul din tine este memoria ta
singurul mod de a-l mai păstra în viaţă
este să-i spui poveşti
Fotografii de Lucian Mănăilescu








Comentarii
Trimiteți un comentariu