ANIVERSĂRI - MATEI VIŞNIEC


Aniversări

MARELE SCRIITOR ROMÂN MATEI  VIŞNIEC ÎMPLINEŞTE AZI 64 DE ANI

DEZORDINEA PREVENTIVĂ
(Lui Matei Vişniec)

Matei Vişniec s-a îndrăgostit de un tren
care trece spre copilăria lui printr-un oraş
pierdut dincolo de capătul lumii.

Sunt halte şi gări, hambare cu întuneric
şi o mulţime de şoareci care
ronţăie calea ferată: „Dar dragostea?” –
întreabă cineva de la fereastra zilei...

„E iarnă!” – se anunţă la radio –
E iarnă şi, în oraşul acela,
un copil a fost înmormântat în zăpadă.
Lucian Mănăilescu

POEME

Poezia a fost iubita mea, amanta mea, patria mea, grădina mea secretă, limba mea secretă, refugiul meu, bătălia mea cu mine însumi, cu lumea.” 

Matei Vişniec

 ANOTIMPURILE

Pianistul cînta mai departe în oraşul pustiu
cînta încet visător abia mutîndu-şi degetele
de pe o clapă pe alta
îşi aprindea cîte o ţigară
şi cînta aşa lăsînd-o să ardă pînă la capăt
între buzele sale
uneori se oprea cîte un minut
îşi scotea din buzunarul de la piept
o batistă uriaşă neagră murdară
îşi tampona fruntea şi ceafa şi gîtul
îşi ştergea sudoarea de pe degete apoi
începea să cînte mai trist şi mai obosit
se făcuse cald era ora prînzului
pianistul îşi scoase o pîine din servieta sa roşie
şi-o puse peste capacul pianului
şi din cînd în cînd cu două degete
ciugulea din miezul ei negru
pianistul a cîntat mai departe
şi în timpul ploii torenţiale de la ora patru
şi spre seară cînd au început rafalele de vînt
pianistul nu s-a mişcat a cîntat încet şi
tulburător ceva din Vivaldi
ziua se apropia de sfîrşit se întuneca
se apropia o noapte fără stele
pianistul îşi aprinse o ţigară lungă subţire
şi la lumina ei
continuă să cînte

CORABIA


Corabia se scufunda încet noi ziceam
şi ce dacă se scufundă corabia şi mai
ziceam orice corabie se scufundă
într-o zi şi ne strîngeam mîinile
ne luam rămas bun
dar corabia se scufunda atît de încet
încît după zece zile noi cei care
ne-am dat mîinile încă ne priveam
ruşinaţi şi ziceam nu-i nimic asta-i
o corabie care se scufundă mai încet
dar pînă la urmă se scufundă iat-o
dar corabia se scufunda atît de încet
încît după un an încă ne era ruşine
nouă celor care ne-am dat mîinile şi
în fiecare dimineaţă ieşeam unul cîte unul
măsuram apa hm nu mai e mult se
scufundă încet dar sigur
dar corabia se scufunda atît de încet
încît după o viaţă de om încă
mai ieşeam unul cîte unul şi priveam
cerul şi măsuram apa şi scrîşneam din dinţi
şi spuneam asta nu e o corabie
aste e o...
asta e o...

FIRIMITURILE CARE CAD

Firimiturile care cad de la masa de lucru a poetului
fac uneori un zgomot asurzitor
se aud ţipete, bufnituri
o bătrână leşină pe trotuarul din faţa casei poetului
un om moare strivit sub o maşină ploioasă

de la masa de lucru a poetului
cad uneori firimituri enorme, inadmisibile
când poetul este obosit oraşul însuşi înnebuneşte
fântânile arteziene îngheaţă, tramvaiele se izbesc de ziduri
cuvintele însele devin mai rare, mai greu de înţeles

În faţa cuvântului linişte s-a făcut o coadă enormă
atenţie, nu va fi de ajuns pentru toată lumea strigă poetul
chiar şi în faţa cuvântului dragoste care s-a terminat de mult
mai aşteaptă câţiva ireductibili, câteva grupuri de turişti obosiţi

poate că aceste urme de sânge
duc la cuvântul singurătate, îşi spune poetul
ieşit el însuşi la o plimbare prin oraşul ciuruit de absenţe
poate că în faţa cuvântului om nu mai dau târcoale
decât câinii

FEREASTRA


Pasărea, mirată, înduioşată
şi-a luat gheara din burta mea
şi-a ridicat ciocul din gîtul meu

m-a lăsat acolo, în patul răvăşit
şi s-a învîrtit prin odaia mea
s-a izbit cu icnete de pereţii mei

după aceea a dat de fereastră
şi s-a gîndit mirată la fereastră
nu mai întîlnise niciodată o fereastră

ar fi trebui să-i spun fereşte-te
orice fereastră e perfidă şi înrăită, nu
poţi să ştii unde duce, încotro te aruncă

dar şi eu eram înrăit, uram pasărea
şi n-am scos un cuvînt, am lăsat-o
să-şi întindă aripile şi să se piardă în văzduh

DESPRE ISTORIE

Eu stau în faţa ferestrei mai fumez o ţigară
Istoria trece pe lângă mine
ţinându-şi sânii în palme
maşinile se opresc dintr-o dată
incendiind autostrada
magazinele sunt părăsite în grabă
în măcelării se face dintr-o dată linişte

fratele meu, infirm de picioare
singurul din familie care face gimnastică
se târăşte lângă mine
ce e, ce e, mă întreabă
nimic, zic eu
trece istoria

CONVORBIRI CU CÎINELE ORAŞULUI


Pe străzile oraşului cîinele oraşului
mă latră încet,
de ce latri la mine, îl întreb
sînt singur, îmi răspunde
şi mă cuprinde frica

să mergem să bem o bere
îi răspund
el rîde, îmi spune, eşti nebun?
ce-o să zică oraşul cînd ai să bei bere
cu cîinele oraşului?

eu mă înfurii şi strig: nu-mi pasă,
aşa să ştii, nu-mi pasă de oraşul tău,
îl detest, îl urăsc, sînt gata să-l arunc
în aer

de ce strigi la mine, mă întreabă
cîinele oraşului aproape plîngînd,
de ce strigi aşa de urît la mine?

sînt singur, îi răspund
şi mă cuprinde frica

I SE TOPESC ROŢILE ÎN TIMPUL MERSULUI

Multă vreme am crezut că șinele de cale ferată
sunt urmele unui tren mai stîngaci
căruia i se topesc roțile în timpul mersului

ani de zile am așteptat
ca șinele de cale ferată din fața casei mele
să dispară, să se topească încet și ele
să fie luate de ploaie, să se scufunde în pămînt

dar nu, orașul este cel care s-a subțiat între timp
s-au evaporat acoperișurile, punctele cardinale s-au ciobit
a dispărut auzul din urechi și văzul din ochi
mințile ni s-au chircit și cuvintele ni s-au uscat pe limbă

nimeni nu-și mai amintește să fi văzut vreodată vreun tren
trecînd prin mijlocul orașului
iar dacă n-ar exista aceste două șine care nu duc nicăieri
nici n-am ști în ce direcție să ne tîrîm

ASTĂZI POŢI SĂ RĂMÎI ACASĂ

Astăzi poţi să rămîi acasă, îi zise tata
poţi să te odihneşti şi tu
atîta doar, ia calul cel şchiop
du-l şi tu în pădure, du-l şi tu undeva
şi trage-i şi tu un glonte în cap
astăzi poţi să nu vii la instrucţie
îmi zise sergentul, poţi să rămîi aici
poţi să învîrţi şi tu ceva
atîta doar, ia calul cel şchiop
du-l şi tu în pădure, du-l şi tu undeva
şi trage-i şi tu un glonte în cap
acum voi fi a ta, îmi şopti iubita
auzi, voi fi a ta
dar ia şi tu calul cel şchiop
du-l şi tu în pădure, du-l şi tu undeva
şi trage-i şi tu un glonte în cap

DARUL


Ei au trecut azi noapte
prin faţa uşii noastre
şi ne-au lăsat în dar un cal
ne-au lăsat un cal viu, un cal gigantic
un cal trist, gînditor
cu ochii săi tulburător de umezi
ne priveşte neobosit în ochi
aşa trece şi viaţa noastră
calul gigantic trebuie plimbat prin oraş
calul gigantic se hrăneşte cu plante fantastice
tînjeşte cumplit după apa îngheţată a unui fluviu
inexistent
calul aşteaptă zile întregi nemişcat
îngroziţi rămînem şi noi împietriţi de durere
milioane de muşte s-au aşezat pe oglinda
moale a ochiului său uriaş
calul gigantic nu doarme niciodată nu clipeşte
suferinţa lui nu poate fi povestită

ÎNOTĂTORUL

Există un oraș
pe care nu l-a construit nimeni
sînt străzi pe care nimeni n-a trecut
niciodată
sînt uși care n-au fost atinse
sînt ferestre prin care nu se poate privi
o sută de șezlonguri stau înșirate inutil
de-a lungul falezei
nici un cuțit n-a fost ridicat în aer
telefoanele publice încă n-au funcționat
nu s-a auzit încă nici un sunet
nici o piatră nu s-a rostogolit de pe munte
ori de câte ori se apropie de țărm
înotătorul se sperie
și se întoarce în larg.

UN TREN LUNG CU FERESTRELE ÎN FLĂCĂRI


Enormǎ decepţie
în sala de aşteptare – nimeni
trenul de ora opt era anunţat
cu o întîrziere imposibil de precizat
şeful gǎrii, ruşinat, umilit
devenit un punct
scîncea închis în biroul sǎu
am fost singurul om care
şi-a cumpǎrat totuşi un bilet pînǎ la
staţia urmǎtoare
nu pot sǎ vǎ povestesc
cum m-a privit casierul
toatǎ viaţa mi-a fost recunoscǎtor
iar cînd trenul cel lung şi negru, cu ferestrele în flǎcǎri
a trecut fǎrǎ sǎ opreascǎ prin faţa mea
nimic nu mi s-a pǎrut neobişnuit
am continuat sǎ-i fac semne prietenoase cu mîna
chiar şi dupǎ ce a dispǎrut la orizont

PURTĂTORI DE SEMNE BIZARE

La ieşirea din oraş – un cortegiu funerar
oameni îmbrǎcaţi în negru, purtǎtori de semne bizare
doisprezece ciocli cu un sicriu în spate
şi cele o sutǎ de rude ale mortului
femei, copii, bǎrbaţi în etate, bǎtrîni cu cîrje
bocitoare şi preoţi
purtǎtori de cruci rǎguşite
precum şi multe ciori rotindu-se deasupra sicriului
mǎ întîlnesc cu ei ori de cîte ori ies din oraş
sunt deja cîţiva ani buni de cînd vor sǎ îngroape mortul
şi nu reuşesc sǎ gǎseascǎ drumul spre cimitir
nimeni nu le spune în ce direcţie trebuie sǎ o ia
eu însumi le dau indicaţii greşite
îi vǎd asudaţi, la capǎtul puterilor
dar le spun: întîi la dreapta şi apoi la stînga
sau le spun: drept înainte şi apoi a doua la dreapta
sau le spun: luaţi-o înapoi pînǎ la prima intersecţie şi apoi
mai întrebaţi
nimeni nu se supǎrǎ, însǎ, cortegiul continuǎ sǎ rǎtǎceascǎ
în jurul oraşului

MI SE PĂREA O PEDEAPSĂ

Era mare mişcare în aer, în văzduhuri, în univers
se ridicau ceţuri, se prăbuşeau ploi
meteoriţi furibunzi se izbeau între ei, săreau scîntei
se auzeau tunete, zgomote asurzitoare
ca şi cum o cohortă de nuci s-ar fi rostogolit
pe un acoperiş de tablă
doar mie, aflat în centrul lumii
nu mi se întîmpla nimic, eram trist
nu e bine să fii în mijlocul nucleului
în inima însăşi a miezului
în locul de unde iradiază echidistanţele
eram singur acolo şi nu mi se întîmpla nimic
iar faptul că totul se învîrtea în jurul meu
mi se părea o pedeapsă

SINGURUL MOD DE A-L MAI PĂSTRA ÎN VIAŢĂ

Cum să dai afară un mort
care moare sub propria ta piele?
îl simţi tot mai greu sub propria
ta piele
este un mort recent
îl porţi în tine, îi mai vorbeşti încă
simţi cît de singur este mortul din tine
dar nu poţi să-l ejectezi ca pe o grimasă
mortul din tine este memoria ta
singurul mod de a-l mai păstra în viaţă
este să-i spui poveşti

Fotografii de Lucian Mănăilescu

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

LA MULŢI ANI POETULUI SPIRIDON POPESCU

REMEMBER: RADU GYR - DAN MANOLESCU