ANIVERSĂRI - Valeria MANTA - TĂICUŢU
ANIVERSĂRI
La mulţi
ani, scriitoarei Valeria Manta-Tăicuţu
Valeria Manta Tăicuţu reprezintă,
incontestabil, cea mai puternică „voce” lite-rară a Buzăului actual, dincolo de
multiplele abordări auctoriale (teatru, poezie, critică literară, proză) domnia
sa făcând tot ceea ce este omeneşte posibil, prin revista pe care o conduce
(„Spaţii culturale”), prin saloanele literare şi activităţile organizate, pentru
promovarea culturii buzoiene
Pentru a nu intra într-un „bilanţ” teoretic, să
spunem - totuşi - că „Moştenirea lui Mamin”, roman apărut recent este, din
punctul nostru de vedere, cea mai valoroasă carte de proză a ultimilor ani,
apărută în spaţiul buzoian.
POEME
ALTĂ LUMINĂ
pereţii se subţiază până ce toate jurămintele
trec prin ei şi se preschimbă în pietre.
aici a fost chipul Mariei, mutilat cu bună ştiinţă.
cohortele de corbi în sutane lucioase încă umbresc
strălucirea suavă a crinului, parfumul lui
intrat ca o muzică în sânge;
e negru peste tot, din sita pereţilor se scurge făină
pentru morţii făţarnici, cei care au făcut
jurământ de smerenie sub altare de nori.
de acolo vine blestemul, din neuitarea păcatului
de a trece prin guri tinere de lup toată mirarea,
şi foamea, şi arşiţa pântecului nicicând domolită.
chipul Mariei intră în pietre
ca să se nască într-o altă pădure de crini,
într-o altă lumină, mai lină.
LINIŞTEA SPAŢIULUI ÎNCHIS
ziduri
groase, reci, de care lumina se teme:
stau
între ele atât de cuminte – cumințenia
pământului,
ricanează un gând –
vederea
s-a mutat dinafară spre înlăuntru,
fără prea
mare folos:
și aici
sunt ziduri concentrice, cu șanțuri și răni
între
ele,
și aici
se aud doar cârtițele din adânc ori liliecii
țipând
spânzurați sus în turle.
auzul mai
încearcă uneori să înșele, să fure sunete,
să le
preschimbe când în bătaie de clopot,
când în
cântec de mierlă.
ziua e
departe, șapte ziduri concentrice
stau
greoaie între mine și ea.
iluzia
saltului, zborul și visul – înecate
în negru
opac, în nesomn și muțenie.
nici
îngerul n-a trecut pe aici, poate doar Lazăr:
simt
aroma de mir a fâșiilor de pânză
încă
ude-ntr-un colț, unde cred că e lespedea
funerară;
cine să
mă strige și pe mine să ies în lumină
să-mi
lepăd pielea de șarpe, și ochii de cârtiță,
și
țipătul, pentru o nouă întoarcere
sub cerul
mai pur, transparent și înalt?
poate bobul
de grâu încolțit sub genunchi,
poate
bobul de tămâie aprins la rugăciune,
poate
zidul, sătul să mă strângă în el
ca pe cea
mai inutilă dintre jertfe.
ÎN AŞTEPTARE
nu e răceală, doar o trecere a nopții prin
fereastră;
înăuntru se vestejește un cuvânt, silit
să stea între cărți ca o floare de toamnă presată.
singurătatea e un alt cuvânt pentru absență,
de aceea pereții chiliei sunt goi, cu bezna lipită de ei;
lumina e dincolo, ca și steaua ori îngerul.
aici e numai un cuvânt care se repetă,
un cuvânt care nu-și mai găsește sensul.
unde să afli un lanț, o capcană pentru
cuvintele trădătoare, pentru cele care au
evadat din noaptea lor și a ta?
mâna îngheață și se rupe de trup
în cristale fără lucire și formă;
nu mai ai cu ce scrie și, oricum, n-ai de ce:
e de-ajuns să te așezi la fereastră
în așteptare.
înăuntru se vestejește un cuvânt, silit
să stea între cărți ca o floare de toamnă presată.
singurătatea e un alt cuvânt pentru absență,
de aceea pereții chiliei sunt goi, cu bezna lipită de ei;
lumina e dincolo, ca și steaua ori îngerul.
aici e numai un cuvânt care se repetă,
un cuvânt care nu-și mai găsește sensul.
unde să afli un lanț, o capcană pentru
cuvintele trădătoare, pentru cele care au
evadat din noaptea lor și a ta?
mâna îngheață și se rupe de trup
în cristale fără lucire și formă;
nu mai ai cu ce scrie și, oricum, n-ai de ce:
e de-ajuns să te așezi la fereastră
în așteptare.
(PIAŢĂ DE PĂSĂRI BARURI MAGAZINE)
piaţă de păsări baruri magazine
buticuri izolate-n termopane
bătrâni ce scormonesc prin tomberoane
aurolaci ascunşi printre ruine
parlamentari politici sociale
licenţiaţi cerşind la colţ de stradă
acoperişuri care stau să cadă
violuri comentate în ziare
decese împrumuturi sărăcie
tâlhari mărunţi ce fură din altare
poeţi milkoşi învinşi de nebunie
întunecat sub fumul gras de seu
sătul să stea-n genunchi de-o veşnicie
oraşul l-a ucis pe Dumnezeu
(HÂRTOAPE ŞI GUNOAIE ÎMBOBOCESC PE STRADĂ)
în liniştea sinistră de cartier bătrân
şi muşte hămesite în roiuri stau să cadă
pe foamea împietrită a timpului hapsân
e vremea când vin robii cu umbre stilizate
pomana să-şi primească în trupul fără oase
demenţial în turla bisericii se zbate
un clopot şi metalul a îngeri morţi miroase
pe pâine mucigaiul dantela şi-o întinde
iar vinul se acreşte sub pojghiţe verzui
în prăvăli iertarea cu lumânări se vinde
şi piere orb oraşul nebum şi-al nimănui
când cerul gol în noapte de mult nu-i
mai pretinde
îngenuncheri pioase plângând de mila lui
![]() |
Dumitru Brăneanu, Iuliana Paloda-Popescu, Valeria Manta - Tăicuţu, Florentin Popescu (de la stânga la dreapta) |
(RIDICĂ-MI, DOAMNE, VĂLUL NEŞTIINŢEI)
ridică-mi, Doamne,
vălul neştiinţei,
auzi strigarea mea
din zori de cântec
şi scoate-mă dintr-al
luminii pântec
curată ca un crin al
umilinţei;
nu Îţi întoarce faţa
de la mine,
nu mă uita aici, în
somn vremelnic,
de lumânarea ce-a
căzut din sfeşnic
şi-a-nchis o lacrimă
de ceară-n sine;
să-mi spui, Părinte,
unde poate duce
a Ta mânie
multimilenară
ce-a scos din lume
după grea ocară,
Pe Fiul Tău, cel
răstignit pe cruce?
fii, Doamne, blând ca
primăvara dulce,
nicicând o repetabilă
povară.
(S-A
DUS NOBLEŢEA CASELOR REGALE)
S-a dus nobleţea
caselor regale,
cu luxul minţii
clare, luminate,
şi-n loc, doar
dezmăţare şi păcate
şi falşi baroni, cu
sufletele goale;
Pe ei n-ai cum să-i
scapi de nesimţire,
oricâte pilde li s-ar
da, Părinte,
palatele lor cresc pe
oseminte,
dar, proştii ca să-i
laude-n neştire,
fac zeci de cruci pe
zi şi temenele,
se vântură-n biserici
pe la moaşte,
şi speră ca prin
danii şi proptele
în mila Ta, să poţi
ai recunoaşte;
Stăpâne, înainte de-a
se naşte,
să-i bagi în iad pe
puii de căţele.
ALTĂ LUMINĂ
pereţii
se subţiază până ce toate jurămintele
trec
prin ei şi se preschimbă în pietre.
aici
a fost chipul Mariei, mutilat cu bună ştiinţă.
cohortele
de corbi în sutane lucioase încă umbresc
strălucirea
suavă a crinului, parfumul lui
intrat
ca o muzică în sânge;
e
negru peste tot, din sita pereţilor se scurge făină
pentru
morţii făţarnici, cei care au făcut
jurământ
de smerenie sub altare de nori.
de
acolo vine blestemul, din neuitarea păcatului
de
a trece prin guri tinere de lup toată mirarea,
şi
foamea, şi arşiţa pântecului nicicând domolită.
chipul
Mariei intră în pietre
ca
să se nască într-o altă păpdure de crini,
într-o
altă lumină, mai lină.
ABEL ŞI CAIN
sunt eu păzitorul
fratelui meu?
mă uit în oglindă şi
nu-mi mai găsesc
chipul, în locul lui
e doar conturul unui
pom cu flori
mari de sânge prinse
direct pe trunchi.
era o vreme când mă
uitam la mine
şi-l vedeam pe el,
gura mea se potrivea
perfect cu a lui,
lacom de culori
stridente, roşul
pulsează înaintând
cărnos şi smucit
spre scorbura cea
neagră din frunte
acolo unde-mi ţin
albinele
şi porunca pedepsei
în curând nu voi mai
fi decât
o pată păzind altă
pată de sânge.
MIRARE DE TOAMNĂ
guri tinere de lup
ţin lumina
aproape de sânge şi
zgomot
vezi? solii pădurii
zac sfârtecaţi
în râuri de purpură
şi aur,
foşnitorul râu al
morţii, care
va lega vara de
iarnă şi ierburile
de imaginea lor
intrată-n pământ;
urlă lupii cei
tineri în sângele
nostru, în arterele
ciuruite de perfuzii
ce zbucium târziu,
ce mirare
de toamnă îşi
caută-n scorburi
izbăvire şi somn?
UMBRA
RUGĂCIUNII
încearcă-mă, dor, încearcănă-mă, lună,
văzduhul prin care-mi plimb fantasmele e
plin
de sunetul clopotelor:
atâta mătase și-argint și nicio aureolă
de sfânt;
pe aici bântuie doar umbra rugăciunilor
neascultate
și a blestemelor de noapte.
nevăstuicile încă mai împletesc cozile
cailor
înainte de zborul lor prin poeme:
când se deschid aripile, lacătele
greoaie
tremură în belciugul de fier, ispitind
întunericul.
voi lăsa toate poveștile în urmă, toată
mătasea,
și argintul, și fierul ruginit;
orice zbor e urmat de căderea în gol,
în cuvinte lipsite de sens, în mituri
naive;
nici luna nu mai este ce-a fost, regatul
ei
pare acum lipsit de noblețea durerii.
îmi plimb poemele prin noapte și
noaptea devine reală și grea.
JERTFĂ
în sfârşit, uite
zăpada, cu fulgii ei legaţi
ca literele într-un
cuvânt prea lung
uneori uit să citesc,
paginile căderii sunt
greoaie
în oraşul cu inimi în
sicrie de plastic
am murit cu toţii
acum un secol,
seceraţi de ciuma
roşie
aici, sub fulgii care
cad ca nişte litere
se mişcă doar umbrele
noastre,
scoase la aer din
temelia bibliotecilor
şi-a bisericilor cu
geamuri sparte
trec prin ele sutane
purtate de vânt,
croncănind a viscol;
nu-i nimeni sub cerul
curgând
sub formă de cruce
crengi-răvaşe
de sticlă le mână
galopul
dintr-o parte în
alta.
ACASĂ
acasă e locul în care
caprifoiul crede că
va veni iar primăvara:
o spun crengile lui ori
răstignite pe stinghii de lemn,
rănite, ori încrucișate pe
sârmă, dreapta peste stânga;
cucuvelele din podul
depozitului nu mai cred
în veniri și renașteri:
iarna le-a preschimbat în
figurine de sticlă,
trec prin ele roiuri
mocnite, fulgi de la toți
porumbeii zăpezii, ca un
ultim mesaj în cod Morse.
acasă e locul din care nu
vezi nimic pe fereastră,
oricât de zi ori de noapte
ghicești că e cerul;
ceața cea groasă trece din
pervaz în
cadrul anemic de aluminiu.
cândva, aici vor curge
lacrimi și melcii
vor lăsa urmă argintie.
cândva, seva unui alt crin
va urca
dintr-o primăvară într-alta,
la fel de ireale amândouă;
acasă e locul din care nu
poți pleca nici în viață,
nici în moarte, nici în
blestem.
ARS POETICA
va veni o noapte când statuile se vor
sparge sub ger,
peste parc vor trece cârduri de ciori mânate de vânt
și poarta sărutului prinsă-n cuvânt va scârțâi
ca un poem de divorț sub luna ascunsă;
noaptea de iarnă e o noapte de prăpăd, în stihiile ei
se prăbușesc toate cuvintele luminoase,
toate păsările și somnul.
fără motiv bat acolo clopotele,
bisericile au rămas drepte și pustii:
cine mai îngenunchiază în fața altarelor?
cine mai aprinde lumânări pentru morții cei vii
când vântul îi scoate din icoane și-i aruncă pe străzi?
coșmarul începe la ceasuri târzii,
imagini dintr-o lume pe dos adunând;
iarna pare eternă, cu noaptea ei nemiloasă,
cu demonii cei fără de odihnă;
scriu pe-ntuneric, visez că scriu
și scrisul devine crivăț și ger.
peste parc vor trece cârduri de ciori mânate de vânt
și poarta sărutului prinsă-n cuvânt va scârțâi
ca un poem de divorț sub luna ascunsă;
noaptea de iarnă e o noapte de prăpăd, în stihiile ei
se prăbușesc toate cuvintele luminoase,
toate păsările și somnul.
fără motiv bat acolo clopotele,
bisericile au rămas drepte și pustii:
cine mai îngenunchiază în fața altarelor?
cine mai aprinde lumânări pentru morții cei vii
când vântul îi scoate din icoane și-i aruncă pe străzi?
coșmarul începe la ceasuri târzii,
imagini dintr-o lume pe dos adunând;
iarna pare eternă, cu noaptea ei nemiloasă,
cu demonii cei fără de odihnă;
scriu pe-ntuneric, visez că scriu
și scrisul devine crivăț și ger.
Comentarii
Trimiteți un comentariu