EMINESCIANA IV



UTIMUL EMINESCU

LEGĂMÂNT
Lui Mihai Eminescu

Ştiu, cândva, la miez de noapte
Ori la răsărit de Soare,
Stinge-mi-s-or ochii mie
Tot deasupra cărţii Sale
Am s-ajung atunce, poate
La mijlocul ei aproape
Ci să nu închideţi cartea
Ca pe recile-mi pleoape
S-o lăsaţi, aşa, deschisă
Ca băiatul meu, or fata
Să citească mai departe
Ce n-a dovedit nici tata.
Iar de n-au s-auză dânşii
Al străvechii slove bucium
Aşezaţi-mi-o ca pernă
Cu toţii codrii ei în zbucium.
Grigore Vieru

         La 12 ianuarie 1984, ziaristul George Stoian a fost martor, în Municipiul Slo-bozia, la o prelegere ţinută, cu ocazia „Zilelor Eminescu” de remarcabilului om de spirit Gheorghe Eminescu (pe atunci în vârstă de 88 de ani), nepotul Marelui Poet.
Eram gazetar local la vremea aceea – povesteşte cel ce ne-a pus la dispoziţie acest material documentar - și, înainte ca Gheorghe Eminescu să înceapă a vorbi, am avut inspirația să pornesc rotirea unei benzi de magnetofon și să înregistrez cele ce veți citi mai jos.
 
Gheorghe Eminescu
Într-unul din aforismele sale, Blaga spunea: «De sub orice ruină izvorăşte un flu-viu de melancolie. Şi bătrâneţea este o ruină, dar de sub care izvorăşte un fluviu de amin-tiri».
Din acest fluviu de amintiri am ales pentru dumneavoastră câteva pe care le-am intitulat «Amintiri de familie». Mă întreb însă dacă tineretul nostru, aflat la vârsta la care iluziile n-au început să se scuture, va putea înţelege emoţia care ne încearcă pe noi, cei ajunşi la vârsta amintirilor, când evo-căm o lume în care am trăit, o lume pe care astăzi o căutăm în amintire şi o găsim risipită pe aleile cimitirelor. Fără să vrem, în acest moment măsurăm drumul care a rămas în ur-ma noastră şi, când vedem cât este de lung, emoţia vine încărcată de o uşoară me-lancolie. Să trecem peste ea, împreună, să facem o mică drumeţie în lumea de unde, cum spunea poetul Octavian Goga, «Glasul anilor se aude tot mai încet şi tot mai de-parte».
În ziua de 17 iunie 1889, un car funebru, urmat de Mihalache, Kogălniceanu, Lascăr Catargiu, Teodor Rosetti şi Titu Maiorescu, ducea spre o veşnică odihnă rămă-şiţele pământeşti ale lui Mihai Eminescu. Purificat prin suferinţă, poetul intra în eter-nitate.

La nu-mai şase luni de la această tristă ceremonie, în gara micului orăşel Mizil, oraş care făcea parte din judeţul Buzău, cobora din tren un tânăr căpitan, purtând uni-forma regimentelor de linie şi pe piept baretele a şase decoraţii, semne ale bravurii do-vedite pe câmpurile de luptă de la Smârdan şi Plevna. Era căpitanul Matei Eminescu, cel mai mic frate al poetului, care, după divorţul de prima lui soţie, fusese mutat în Re-gimentul 32 de dorobanţi ce făcea garnizoană în Mizil.
Mizilul anului 1890 era un orăşel cu vreo 7000 locuitori, foarte mulţi negustori, viticultori, moşieri şi avea o mahala de renumiţi ţigani lăutari. Burghezia oraşului îşi măcina existenţa în fumul cafenelei făcând petreceri cu lăutari în podgoriile din Dealul Mare, ori jucând cărţi în familie sau la club.
Acest stil de viaţă nu se potrivea cu preocupările lui Matei Eminescu. Ca atare, plictiseala a intrat în drepturile ei. Pentru a-i pune capăt, s-a oprit la soluţia unei noi căsătorii, în definitiv din două rele omul alege pe cel mai mic, şi-o plictiseală în doi e preferabilă uneia de unul singur. Dintre domnişoarele candidate la măritiş, care în-deplineau şi condiţiile de dotă şi moralitate cerute de regulamentele militare, Matei a ales-o pe domnişoara Ana Condeescu.
Din această căsătorie au rezultat patru copii: Lelia, Ecaterina, Anibal şi cel care vă vorbeşte, care nu a dat până acum banul moşneagului Charon. Şi pe care popa Man-dache de la Biserica Catedrală l-a botezat Gheorghe, în amintirea bunicului meu, că-minarul Gheorghe Eminovici.
M-am născut după cum vedeţi cu privilegiul de a fi nepotul lui Mihai Eminescu. N-am pentru asta nici un merit, dar n-aveam nici o vină pentru toate necazurile pe care le-am avut de pe urma numelui în timpul şcolarităţii; am avut „neşansa” ca în primii ani de liceu să am profesori doi renumiţi cercetători eminescieni. Pe Bogdan Duică la limba română şi pe Ion Scurtu la limba germană. Cum nu străluceam nici la unul nici la altul, Bogdan Duică nu scăpa nici o ocazie să-mi spună „Păcat de numele pe care îl porţi” şi Ion Scurtu că fac de ruşine numele lui Eminescu, dar în afară de aceste ne-plăceri şcolăreşti, timp de 50 de ani numele nu mi-a pus nici o problemă pentru că ni-meni nu era curios să ştie dacă şi ce rudă sunt cu poetul, iar eu, deşi apărut în lume când „tot românul se năştea poet”, am rămas un original, în sensul că nu am scris, dar
nici nu am încercat să scriu vreo poezie.
Vă spuneam că mama mea era născută Condeescu, ea era sora faimosului pri-mar al Mizilului, Leonida Condeescu, intim prieten al lui Caragiale şi pe care marele dramaturg l-a imortalizat în schiţa „O zi solemnă”.
Până la decesul prietenei mele din copilărie, scriitoarea Agatha Grigorescu Ba-covia, mai eram doi care ştiam cât de strânsă era prietenia dintre Iancu şi Leonida, aşa cum îşi spuneau.
Pe Leonida Condeescu şi Caragiale îi lega în primul rând o prietenie politică, amândoi erau conservatori, Caragiale prin apartenenţa lui la „Junimea”, Leonida prin tradiţie de familie. Dar în timp ce Caragiale, cu spiritul lui de frondă, refractar disci-plinei de partid, a avut cunoscutele oscilaţii, Leonida a trăit şi a murit conservator, con-stantă pe care Caragiale ţine să o sublinieze în schiţa amintită când spune: „Tot ce-i glumă la o parte, trebuie să mărturisească fiecine că puţini dintre bărbaţii noştri po-litici mari şi mici au fost aşa de consecvenţi ca Leonida, partidul tău nu are un mem-bru mai nestrămutat şi mai devotat”.
Îi mai legau pe cei doi interese comerciale, oricât s-ar părea de curios, în vre-mea când Caragiale ţinea în arendă restaurantul din gara Buzău; pentru nevoile resta-urantului procura vinul de la via lui Leonida Condeescu, situată în comuna Vadu Săpat.
În fine, pe ambii îi lega o strânsă prietenie de foarte tânărul pe atunci George Ranetti, viitorul codirector al revistei Furnica, revistă care cultiva un umor de cea mai bună calitate şi era bogat ilustrată de penelul lui Şirato şi Murnu, şi care îşi semna în revista Furnica articolele cu străveziul JorjdelaMizil, scris într-un cuvânt. Ranetti mai era şi autorul cunoscutei comedii Romeo şi Julieta la Mizil. A-ncetat apariţia revistei în momentul când trupele germane se apropiau de Bucureşti şi armata noastră angajase bătălia de pe Argeş; refugiat la Iaşi, Ranetti a continuat să scoată Greierul, revistă un-de, printr-un umor adecvat situaţiei, a contribuit la întreţinerea moralului armatei noas-tre de pe front.
Cei trei prieteni, cărora li se alătura din când în când şi Grigore Tocilescu, rec-torul Universităţii din Bucureşti, petreceau adesea la via lui Leonida Condeescu şi aco-lo, într-o atmosferă de voie bună întreţinută de cei doi maeştri ai umorului, treceau în revistă toate can-canurile politice de care mica Românie nu ducea lipsă. Nu este exclus ca acolo, stimulat de vinurile lui Leonida, în mintea marelui dramaturg să se fi conturat unele din personajele sale din Momente şi schiţe. Ceea ce eu pot spune cu certitudine este că schiţa O zi solemnă a apărut pentru prima oară în ziarul Universul, la o săp-tămână după ce la Vadul Săpat avusese loc o petrecere reuşită.
Era o vreme săracă în evenimente, câte-o crimă banală ţinea afişul ziarelor luni întregi, aşa că pentru mizileni apariţia acestei schiţe a avut proporţii de eveniment. Numai tanti Filofteia, soţia lui Leonida, umbla furioasă prin casă cu ziarul spunând: „Leonido, îşi bate joc grecul de tine”. Leonida surâdea satisfăcut; ironia lui Caragiale era caldă, prietenească, împletită cu meritate elogii, poate că din această cauză nu este nici cea mai reuşită. Leonida ştia că această schiţă, mai mult decât zadarnicul zbucium politic, îl va salva de la uitarea definitivă.
După câteva luni, un eveniment local a avut darul s-o împace pe tanti Filofteia cu grecul. La Mizil aveau loc alegeri comunale şi Leonida Condeescu, deşi în opoziţie, şi-a învins opozantul cu o majoritate de voturi covârşitoare, ceea ce în climatul politic de atunci constituia a opta minune. Această victorie a fost sărbătorită printr-un banchet care a avut loc în grădina casei Condeescu şi a fost prezidat de Caragiale. În acea zi, unchiul Leonida m-a prezentat pe mine, pe sora şi fratele meu lui Caragiale prin cuvintele simple: „Iancule, nepoţii lui Eminescu!” Emoţia pe care o încerc la distanţă, în timp, de la această întâmplare 

contrastează cu indiferenţa de atunci a copilului care se pregătea să intre în clasa întâi primară şi pentru care domnul Caragiale nu era decât arendaşul restauran-tului din gara Buzău.

Pentru respectul adevărului, trebuie să spun că la întâlnirile care aveau loc la Vadul Săpat, Matei Eminescu nu participa niciodată, raporturile dintre el şi Caragiale erau foarte încordate şi nici cele dintre el şi cumnatul lui nu erau prea cordiale. Matei Eminescu era o fire impulsivă până la violenţă, incapabil să-şi ascundă adevăratele sentimente sub masca atitudinilor convenţionale, pentru el Caragiale nu era decât „gre-coteiul” căruia nu-i putea ierta rolul pe care acesta îl jucase în raporturile dintre poet şi Veronica Micle.
Astăzi, după ce academicianul Şerban Cioculescu, într-un foarte lung şi docu-mentat articol publicat pe vremuri în Revista Fundaţiilor, a clarificat definitiv cauzele care au dus la ruptura dintre Caragiale şi poet, nu mai e un secret pentru nimeni că marele dramaturg a jucat rolul lui Cătălin din Luceafărul şi a făcut-o cu o indiscreţie pe care poetul nu i-a iertat-o niciodată.
Dar anii au trecut îngropând sub ei toate pasiunile, noile generaţii nu se mai o-presc la ceea ce a fost pieritor şi omenesc în zbuciumata lor viaţă, ci numai la ceea ce-i menit să dureze, la opera lor. Astăzi, când dramaturgul şi poetul îşi dorm somnul de veci în cimitirul Belu, când teiul de la căpătâiul lui Eminescu îşi cerne frunzele şi peste mormântul alăturat al lui Caragiale, din amintirea noastră dispar toate umbrele şi pe acel imens ecran al trecutului nu ne mai apare decât imaginea luminată de glorie a celor doi titani ai scrisului românesc.

Pentru că suntem la această oră de evocări, să ne oprim un moment cu gândul şi la mormântul solitar de la Mănăstirea Văratec, unde odihneşte Veronica Micle, fe-meie de mare sensibilitate artistică şi care prin farmecul ei a ştiut să inspire o poezie menită să înfrunte timpul.
Dacă este adevărat ceea ce Brătescu - Voineşti sus-ţinea într-o conferinţă ţinută pe vremuri în faţa studenţilor de la Facultatea de Litere, după care personajele din Lu-ceafărul ar fi Maiorescu - Dumnezeu, Eminescu - Lucea-fărul, Caragiale – Cătălin şi Veronica - Cătălina, atunci această nestatornicie a dat liricii universale o capodoperă şi liricii lui Eminescu creaţia lui de boltă.
Aş vrea să închei prin câteva cuvinte: criticul Ilarie Chendi, spunea că poezia lui Eminescu e o poezie a tine-retului şi eu cred că incisivul critic greşea. Poezia lui Emi-nescu este o poezie a tuturor vârstelor: tinerii, cu poezia lui lirică, străbătută de un mare romantism, îşi trăiesc iu-birile lor prezente; cei în vârstă amintirea iubirilor trecute; poezia filozofică a lui Eminescu rămâne un îndreptar pentru toate vârstele, pentru toţi aceia care în această lume cuprinsă de febră caută răspunsuri la întrebările rămase până astăzi fără răspuns.”


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

LA MULŢI ANI POETULUI SPIRIDON POPESCU

CELE MAI FRUMOASE POEZII DE TOAMNĂ