LIVIU OFILEANU S-A ÎNTORS ÎN BABILON
LIVIU OFILEANU
SE ÎNTOARCE ÎN BABILON
Îmi scrie, Liviu Ofileanu, pe prima pagină a cărţii sale apărute recent
(ma-nualul inginerului de drumuri şi
poduri – Ed. PIM 2019) că aş şti cântecele sale tris-te, de mai bine de un
deceniu. Într-un fel aşa este şi nu numai din punct de vedere al poeziei: viaţa
şterge cu sufletul meu pe jos, mă latră, mă înjură, mă scuipă, dar mă şi
fericeşte cu singurătăţile caraibe, de pe ţărmul cărora vântul flutură eşarfe
roşii. Acolo, deseori, mă întâlnesc cu acest mare trăitor de poezie, care este
Liviu Ofileanu.
Iată una din
poeziile mai vechi semnate de Liviu, în vremea când „făceam” revista „Fereastra”:
excavatorul întoarce pământul şi
biserica
pentru că
ai tăcut ieri, când i-au sfârtecat
pe
apostoli şi astăzi, când fără nici o vină
un
autobuz cu elevi a căzut între stânci,
filosofii
s-au supărat cel mai tare
între
ziua de sâmbătă şi duminică,
pentru
fumul de la pearl harbour ş.a.m.d.
de atâta
amar de vreme trebuie să fi ajuns
în visele
Tale cucuta lui socrate dar
n-ai răspuns
decât prin tornade şi cutremure,
câte un
mic pompei ici-colo, un fleac
precum
word trade center.
lumea s-a
plictisit de aşteptare… în absenţa
emoţiilor
puternice, foamea de adevăr
descarcă
adrenalina în stare pură:
cargouri
cu heroină pe bază vegetală
şi astea
spulberate de un tsunami din dragoste.
speranţa
ucide oamenii - de vii
le scrie
numele pe crucile-de-mort.
chiar
dacă am sugruma clopotele
să ducem
naţionalismul până în coreea,
xenofobia
în catacombele creştinismului
omul tot
om rămâne, sofistul
care
încalcă primul ceea ce afirmă.
şi
totuşi, oare cum ar fi arătat ana lu' manole?
–
frumuseţea tipică plaiului, ţăranca trupeşă,
bisericoasă,
o prostănacă atrasă
de mirtul
unei bărbi meditative?
nu i-am
văzut un obraz precum al lunii,
surâsul
plural, aglutinat în bulevardul
revoluţiilor
din '89 şi 2009? surâsul
feciorelnic
care anula veacuri de umilinţă?
dacă
trupurile putrezeau în uitare –
Ana ieşise din zid pruncucidul
e
metafora libertăţii mereu confiscate.
îmbătrânim
şi nu o vedem pe ana
despletită
ana. bombele dau
cu tesla
morţii strat după strat:
icter
negru / ciumă roşie. nimic mă,
nimic.
urmele sunt acolo, ana nicăieri…
Pe coperta a IV-a a volumului actual Robert Şerban scrie, uitându-se în
ochii cititorului: „De
regulă texte precum acesta, de pe coperta a IV-a a cărţilor (mai ales a celor
de poezie), caută să convingă cititorul că înăuntru e o comoară. Mai mare, mai
mică, mai mijlocie, valoroasă deja acum, dar, ohoho!, cât de valoroasă pe
viitor. Une-ori, te minunezi ce tâmpenii sofisticate se scriu în doar câteva
rânduri, dar ce texte bu-ne sunt înăuntru. Alteori, te ia cu vertij când vezi că
oameni serioşi au girat pentru o carte pe care nici apa n-o ţine, darămite ziua
de mâine. Câteodată, şi pe coperta a IV-a, dar şi în pagini, sunt lucruri (că,
pardon, cuvinte nu le pot spune) de mai mare hazul. Iar rar, foarte rar, atât
textul de aici, cât şi conţinutul sunt la superlativ. N-am deloc pre-tenţia că
tocmai am scris ceva memorabil, dar îţi spun privindu-te în ochi că Manualul inginerului de drumuri şi poduri
e o carte grozavă de poezie. Ştiu că nu prea mă crezi, dar e simplu să afli că
am dreptate: deschide şi citeşte. Mai vorbim apoi”
Robert Şerban
Ieri, când am primit cartea, am simţit nevoia să adaug câteva cuvinte,
dintr-un fel de „Scrisori
neexpediate”, menite să sărbătorească poezia „inginerului de drumurui şi
poduri”:
Liviu Ofileanu se întoarce în Babilon
Liviu Ofileanu a fost vândut, de la naştere,
ca sclav să trudească la zidirea Babilonului
pe care acum îl mută dintr-o ţară în alta,
dintr-un oraş în altul, de au ajuns
să-l slugărească zeii, umblând după el în cete,
speriaţi de scrijelirea cuneiformă
a sensului vieţii şi de felul în care
nebunul de Liviu trăieşte cuvintele,
aproape surdo-mut, în eternitatea unei sticle de bere
sau în
postmodernismul tragic al celor
scăpaţi dintre ziduri.
Şi mă bucur, cum naiba să nu mă bucur,
că am primit azi ultima lui viaţă, împachetată
între două coperţi de carte, unde
iadul este bucata de rai cea mai apetisantă.
Şi zic, lasă Doamne, mai lasă şi tu de la tine,
că uite ce frumoşi sunt derbedeii pe dinăuntru
şi cu câtă credinţă te slujesc atunci când
se uită în ochii unui amărât de câine
ca la icoana mântuirii ! ....
Lucian Mănăilescu
Şi, pentru a da cititorului ce e al
cititorului, am cules (sper fără prea multe gre-şeli) şi două poeme din volum,
inserate aici în spiritul îndemnului lui Robert Şerban:
zac pe scăunelul din balcon şi nu-s
acolo.
nu
mă mai ajung cu banii şi am o stivă de chitanţe.
cineva
îmi poartă sâmbetele:
oriunde
m-aş duce ajung al doilea,
orice
aş începe altcineva deja termină.
am
fost şi figurant pentru o telenovelă:
să
mă plimb noaptea cu o pălărie neagră
şi
să spun ce mai fac.
filmările
s-au sistat din lipsă de fonduri,
mă
gândesc la cum au să râdă vecinii,
ce
meclă de ceapistă o să facă myra
când
află că n-a fost plătit un mare actor.
şi
a venit iarna cu-n ger de crapă ochelarii.
însă
frigul nu e mai rău decât foamea,
dacă
mi-e frig sunt plin de emoţii ca o javră de purici
frigul
mi-aminteşte de primu’ sărut,
toate
drumurile se înfundau într-un pat zgomotos.
atâta
că frigul nu umple vintrele,
odată
am vrut să scriu un roman,
dintr-o
carte vândută aş fi trăit o săptămână.
când
am auzit cum o duce radu albulescu
am
lăsat-o baltă – mai bine dau cu târnacopul.
dacă
puşcă priza rămân pe întuneric,
dacă
explodează o ţeavă scriu despre ţeavă,
orice
aş face încerc să nu devin fanatic.
dar
uite că nici aşa nu mai merge,
pentru
că aici nu mai merge am să plec dincolo.
îmi
iau jucăriile şi plec, plec şi pe jos dar tot plec.
toţi
au plecat dincolo şi nu s-au mai întors.
dacă
nu se mai întorc înseamnă că-i bine.
imaginea terifiantă a labradorului
nu
toate migrenele au legătură cu banii şi femeile,
uneori
mă doare capul că-i gol.
am
văzut odată un câine ciudat,
dacă
şi această specie are, precum a omului,
înclinaţii
care ies din canon
se
hrăneşte din botul său antic, inoxidabil şi plictisitor
asemeni
cuştii lui antice, inoxidabile şi plictisitoare.
slăbind
oţelul scurtului său lanţ,
împingea
cu botul prin toată curtea
de
la poartă până la garaj tinicheaua goală a valorii lui
de
parcă ar fi oferit-o şi altor forme de viaţă.
hăpăia
întruna mireasma zilei de ieri,
fantomele
puilor aduse la cină.
lătra
nervos şi nu primea nici un răspuns
îşi
întindea capul pe preşul de la intrare
şi
asculta cine-i dincolo de uşă, în special nimeni
se
trezea în criză ca un artist conştient că totul e o farsă.
dacă inspiraţie nu e nimic nu e
şi
scheuna întruna cum s-ar cere afară.
de
la o fereastră situată undeva la etaj
ateriza
un pantof cu toc, o perie, uscătorul de păr,
mere
câte un lucru însoţit de o înjurătură calmă:
hai şarap, taci dracului, idiotule !
nu
e bine să scoatem câinii din oraş,
unde-s
câini sunt şi pisici, unde-s pisici sunt şoareci
şi
unde-s şoareci sunt case, saci cu grâu, oameni şi cărţi.
Comentarii
Trimiteți un comentariu