Ziua Culturii Romţne - EMINESCIANA I
EMINESCIANA
I
FOTOGRAFIILE LUI EMINESCU
După trei ani de pribegie prin țară, pe traseul
Cernăuţi-Blaj-Sibiu-Giurgiu-Bucureşti, cu trupele de teatru conduse de Iorgu
Caragiale și Mihai Pascaly, Mihai Eminescu se hotărăște să-și continue
stu-diile, optând pentru Universitatea Carolină din Praga, a doua ca reputație
din imperiul Austro-Ungar.
Așadar, în 1869 ajunge la Praga, împreună cu fratele său Iorgu, ofiţer, fiind
găzduiți de alt frate, Șerban, ce locuia pe strada Lipova Teiului, nr. 471,
fiind student la medicină.
Cum pentru dosarul de
înscriere poetul avea nevoie de o fotografie, apelează la pictorul fotograf Jan Tomás, în atelierul căruia i se fac șase
fotografii, trei ovale si trei dreptunghiulare, toate în sepia, de dimensiunile
unei cărți poștale.
Dn acestea, se pare, s.au
păstrat cele maim multe exemplare Pe versoul unei fotografii din cele șase sunt
scrise însemnările: „Fotografie dată de
Eminescu lui Nicolae Oncu pe timpul cînd erau universitari în Viena.” și „Dăruită Asociaţiei «Astra» din Sibiu de E. Hodoş.”
Au mai fost regăsite încă
două fotografii, dintre cele făcute la Praga, celelalte trei rămânând,
probabil, în dosarele de înscriere la universitate.
Poetul nu va sta în Praga
decât 11 zile, dosarul de înscriere fiindu-i respins, pe motiv că documentul de
absolvire a liceului nu este corespunzător. În consecință pleacă la Viena, unde
se înscrie, ca auditor extraordinar, la Facultatea de Filozofie şi Drept, dar
participă şi la cursurile altor facultăţi.
Această fotografie a
tânărului romantic de 19 ani, va deveni, peste ani, emblematică pentru
Luceafărul poeziei românești, clipa în care Jan Tomás a apăsat pe declanșatorul
aparatului de fotografiat aparținând, de atunci, eternității.
Cea de a doua fotografie
autentică, fără dubiu, a fost realizată, în anul 1878, în atelierul lui Frantz Duschek, din București și a fost făcută pentru a completa albumul
Societății Junimea
Solicitarea fotografiei
nu va fi primită cu prea mult entuziasm de poet, dintr-un motiv pe care îl
dezvăluie Slavici, într-o scrisoare adresată lui I. Negruzzi, la 20 decembrie
1877:
„Eu şi Eminescu nu vi le putem trimite (fotografiile – n.n.), ar trebui să ne «posăm», pentru ca să
ne «posăm» ar trebui să avem bani, iară ca să avem bani, ar trebui să ne
trimiteţi D-Voastre din Iaşi.”
Banii, o problemă
perpetuă a lui Eminescu și, după cum se vede, și a lui Slavici. Iar
fotografiile nu costau deloc puțin, deoarece Maiorescu vroia să fie făcute în
atelierul lui Franz Duschek, fotograf al Casei Regale și
un nume consacrat în domeniu. Așadar, onorariul trebuie să fi fost pe măsură
Problema va fi rezolvată
de Maiorescu, care îi scrie aceluiași Negruzzi: „Cu Eminescu am să mă duc eu mîine la fotograf, mai înainte însă la bărbier să se radă”
Fotografia din 1884 a fost realizată la Iași, de fotograful Nestor Heck. Istoria ei este relatată
de A.C. Cuza: „În sfîrşit,
într-o zi, profitînd de bunele lui dispoziţii, l-am luat de pe
terasa otelului Traian din Iaşi pe M. Eminescu, împreună cu Wilhelm Humpel şi
cu Petru Grigoriu, şi aşa, îmbrăcat în costumul său alb de vară, cum era, ne-am
dus cu toţii la atelierul de fotografie Nestor Heck în strada Lăpuşneanu, nr.
42, unde a consimţit a se fotografia, însă numai în grup, alăturea cu noi.
Ne-am şi aşezat împreună. După indicaţiile noastre însă, fotograful l-a scos
numai pe dînsul, ceea ce nu puţin l-a supărat mai apoi văzîndu-se amăgit ca un
copil.”
Această fotografie se păstrează la Muzeul „Mihai Eminescu”, din Iași, fiind considerată unul dintre cele mai valoroase exponate
Această fotografie se păstrează la Muzeul „Mihai Eminescu”, din Iași, fiind considerată unul dintre cele mai valoroase exponate
Trei ani mai târziu, în
octombrie 1887, pe când Eminescu se afla la Botoșani, un
grup de elevi de la Liceul «Matei Basarab» din București obține aprobarea
poetului de a forma o societate cu numele «Mihai Eminescu» și, în acest scop,
îi solicită o fotografie. Pe atunci, în oraș se afla
fotograful Jean Bielig, de origine germană, provenit dintr-o familie de
profesioniști ai imaginii. Eminescu, îndemnat și de
sora sa, Aglaia, venită în vizită de la Cernăuți, împreună cu soțul, se va
fotografia pentru ultima oară.
La 20 noiembrie 1887,
sora din Botoșani, Harieta, despre care Mihai Eminescu spune că este: „un geniu în felul ei, cu o memorie ca a lui Napoleon I şi c-o înţelepciune naturală cum rar se află”, îi scrie Corneliei Emilian, o binefăcătoare a poetului:„Fotografia lui Mihai a reuşit bine. Trei m-au costat cincisprezece franci, una lui Moţoc (reprezentantul proiectatei societăți de le
liceul bucureștean - n.n.), care a cerut-o telegrafic, una matale şi una pentru noi.”
Vasile Gherasim scria: „...D. Isopescul mai aminteşte de o fotografie făcută în atelierul Lövy de pe Mariahilferstrasse vis-ŕ-vis de Gartenbaumgesellschaf, pe atunci. Se fotografiaseră în grup d. Isopescul,
Eminescu, Ştefanelli.”
În 1909, Ion Slavici
notează, într-o epistolă adresată Valeria Micle-Sturza, întîia fiică a
Veronicăi Micle: „Mărturisesc şi nu
mă dau înapoi că am primit [...] un număr de cinci fotografii care mă leagă de M. Eminescu [...]. Avînd şi astăzi aceste
daruri preţioase, îmi fac datoria să le amintesc: o fotografie din 1881 în care
mă aflu eu, Candiano Popescu şi Eminescu la Ploieşti, un bust Eminescu tînăr,
un alt bust Eminescu din 1878, o fotografie
![]() |
LITOGRAFIE DIN EPOCĂ |
din 1888, a mamei dvs. cu Eminescu la
Botoşani şi ultima posă l-a prins pe Eminescu cu dr. Iachimovici, la Odesa, în
anul 1885.”
Așadar, în 1888, Eminescu
s-a fotografiat în atelierul lui Jean Bielig, împreună cu Veronica Micle, venită să-l ia la București. Din păcate, goana după
fotografiile inedite ale Luceafărului nu s-a soldat, până acum,
decât cu atribuirea, cel puțin discutabilă, a identității poetului unor alte
persoane, cel mai cunoscut fiind cazul portretului folosit de George Călinescu
în ilustrarea volumului Viaţa lui Mihai Eminescu, Ediţia a treia revăzută, F.P.L.A., Bucureşti, 1938, planşa, care îl reprezintă, de fapt, pe actorul Ion
Bălănescu.
GÂNDURI DIN ETERNITATE
F
„Bădie Mihai/
(...) Această epistolie ţi-o scriu în cerdacul unde de atâtea ori am stat împreună,
unde mata, uitându-te pe cerul plin cu minunăţii, îmi povesteai atâtea lucruri
frumoase… frumoase… Dar coşcogemite om ca mine, gândindu-se la acele vremuri, a
început să plângă… Bădie Mihai, nu pot să uit acele nopţi albe când hoinăream
prin Ciric si Aroneanu, fără pic de gânduri rele, dar din dragostea cea mare
pentru Ieşul nostru uitat şi părăsit de toţi. Şi dimineaţa când ne întorceam la
cuibar, blagosloviţi de aghiazma cea fără de prihană şi atât iertătoare a
Tincăi, care ne primea cu alai, parcă cine ştie ce nelegiuire am făptuit şi
noi.” (Ieşi, 1877, decembre)
Ion Creangă
F
Vârful nalt al piramidei ochiul meu abia-l atinge…
Lâng-acest colos de piatră vezi tu cât de mică sunt
Astfel tu-n a cărui minte universul se răsfrânge,
Al tău geniu peste veacuri rămâne-va pe pământ.
Şi doreşti a mea iubire… prin iubire pân’ la tine
Să ajung şi a mea soartă azi de soarta ta s-o leg,
Cum să fac! Când eu micimea îmi cunosc atât de bine,
Când măreaţa ta fiinţă poate nici n-o înţeleg.
Geniul tău, planează-n lume! Lasă-mă în prada sorţii
Şi numai din depărtare când şi când să te privesc,
Martora măririi tale să fiu pân-la pragul morţii
Şi ca pe-o minune-n taină să te-ador, să te slăvesc.
F
De ce-ţi mai
numeri anii
De
ce-ţi mai numeri anii să vezi de eşti bătrân
Când
ştii ce grea durere tu porţi în al tău sân,
Şi
pentru ce oglinda întrebi privind în ea
Să-ţi
spună de nu-i încă zbârcită faţa ta?
Când
ştii c-a tale lucruri ce curg neîncetat
Adânci
şi triste urme în suflet ţi-au lăsat,
Şi
crezi c-o vecinicie amară e de când
O
clipă fericită avut-ai pe pământ.
Şi
ce-ţi mai foloseşte să ştii azi cum mai eşti
Când
simţi că tu pe lume de mult nu mai trăieşti;
Purtând
cu moartea`n suflet străin în orice loc
Viaţa
ta pustie şi fără de noroc!
Veronica Micle
Un zeu servit de o muritoare
„Eminescu ne părea neliniştit şi
răvăşit, ca venind dintr-o altă lume, tenebros, el îmi amintea de Manfred şi de
Faust, de chipurile palide şi răvăşite ale marilor romantici… Degetele-i erau lungi
şi îngheţate, obrajii brăzdaţi de riduri albăstrui, gura foarte expresivă, cu
buze fine, îi traducea toate emoţiile… Eminescu se amuza deşirând fraze şi
sonorităţi verbale. Mi-a sărutat mâna, privindu-mă cu o privire potolită, dar
pătrunzătoare, ce voia parcă a-mi secătui spiritul, spre a rămâne pentru el un
subiect de curiozitate sau interes. În toată viaţa mea el a rămas pentru mine
imaginea poetului însuşi, nici a celui blestemat, nici a celui inspirat, ci a
acelui poet aruncat dezorientat pe pământ, nemaiştiind cum să regăsească aici
comorile pe carele poseda. Avea vocea răguşită dar duioasă,ca a turturelelor
spre toamnă. Când i-am lăudat versurile, a înălţat din umeri: «Versurile se
desprind de noi ca frunzele moarte de pe copaci» - a suspinat el readus o clipă
la realitate. Mi-am dat foarte bine seama că din tot ce i-am oferit în timpul
vizitei, ceaşca de ceai pe care i-am servit-o eu însămi a fost singurul lucru
care i-a făcut plăcere, ceva ce semăna cu sentimentul unui zeu servit de o
muritoare”.
Carmen SYLVA
(Regina
Elisabeta I a României, după audienţa acordată lui Eminescu,
însoţit de Titu
Maiorescu)
F
Caragiale
despre Eminescu
„Era o frumuseţe! O
figură clasică încadrată de nişte plete mari negre: o frunte înaltă şi senină,
nişte ochi mari – la acele ferestre ale sufletului se vedea că cineva este
înăuntru; un zâmbet blând şi adânc melancolic. Avea aerul unui sfânt tânăr
coborât dintr-o veche icoană, un copil predestinat durerii, pe chipul căruia se
vedea scrisul unor chinuri viitoare.
«Mă recomand, Mihail Eminescu!».
Aşa l-am cunoscut eu.
Câtă filozofie n-am depănat împreună
toată noaptea aceea cu nepregetul vârstei de şaptesprezece ani! Ce entuziasm!
Ce veselie! Hotărât, închipuirea nu mă înşelase... Era un copil minunat” (...)
„Aşa l-am cunoscut atuncea, aşa a rămas până în cele din urmă momente bune:
vesel şi trist; comunicativ şi ursuz; blând şi aspru; mulţumindu-se cu nimica
şi nemulţumit totdeauna de toate: aici de o abstinenţă de pustnic, aici apoi
lacom de plăcerile vieţei; fugind de oameni şi căutându-i; nepăsător ca un
bătrân stoic şi iritabil ca o fată nervoasă. Ciudată amestecătură – fericită
pentru artist, nenorocită pentru om!” (...)
Copil al unei rase nobile şi bătrâne, în
el se petrecea lupta decisivă între flacăra celei mai înalte vieţi şi germenul
distrugerii finale a rasei – geniul cu nebunia. Lupta a fost groaznică.
Încercarea, drumul către Nirvana a fost tot aşa de dureroasă cât şi de
strălucită. În capul cel mai bolnav, cea mai luminoasă inteligenţă – cel mai
mâhnit suflet în trupul cel mai trudit! Şi dacă am plâns când l-au aşezat
prietenii şi vrăşmaşii,
admiratorii şi invidioşii, sub «teiul sfânt», n-am plâns de
moartea lui; am plâns de truda vieţii, de câte suferise această iritabilă
natură dela împrejurări, dela oameni, dela ea însăşi.” (In Nirvana)
F
„Pe vârful unui obelisc bătrân se abate
câteodată şi un vultur, dar mai ales se strâng totdeauna roiuri de muşte să
bâzâie pe creasta monumentului înfierbântată de arşiţă. Apele norilor vânturile
vremilor spală şi svântă piatra nobilă de urmele acelor efemere, şi ea rămâne
tot curată ca mai nainte. De clintit nu o poate clinti decât trăsnetul cerului,
ura fanatică a sectarilor exaltaţi, ori securea vandalului imbecil şi rău, sau
ignoranţa barbară, care doboară şi sfarmă frumuseţea ceea ca să-şi facă un prag
inform la o sărmană colibă...
Dar toate astea
sunt elemente oarbe ale naturii, mişcate de sus fără conştiinţă, de jos de o
conştiinţă din cale afară de obtusă ori smintită... Însă a ciunti cu conştiinţă
limpede şi sânge rece o operă de artă?... Şi de asta e vorba aici. (...)
Lucrarea
ce un mare artist ca Eminescu o lasă este, cu toate calităţile şi defectele
ei, ceva sfânt, fiindcă
în ea se întrupează pipăit, şi pentru o viaţă mai durabilă decât chiar a neamului său întreg, gândiri şi simţiri de veacuri ale
acestuia, şi de aceea,
fără teamă de exagerare, s-a putut zice că o aşa lucrare este patrimoniul omenirii
întregi nu numai a unui
neam.”
(Două note)
F
„Ceea ce caracterizează mai întâi de toate
personalitatea lui Eminescu este o aşa de covârşitoare inteligenţă, ajutată de
o memorie căreia nimic din cele ce-şi întipărise vreodată nu-i mai scăpa (nici
chiar în epoca alienaţiei declarate), încât lumea în care trăia el după firea
lui şi fără nici o silă era aproape exclusiv lumea ideilor generale ce şi le
însuşise şi le avea pururea la îndemână. În aceeaşi proporţie tot ce era caz
individual, întâmplare externă, convenţie socială, avere sau neavere, rang sau
nivelare obştească şi chiar soarta externă a persoanei sale ca persoană îi erau
indiferente.
A vorbi de mizeria materială a lui Eminescu însemnează a întrebuinţa o
expresie nepotrivită cu individualitatea lui şi pe care el cel dintâi ar fi
respins-o. Cât i-a trebuit lui Eminescu ca să trăiască în accepţiunea materială
a cuvântului, a avut el totdeauna. Grijile existenţei nu l-au cuprins niciodată
în vremea puterii lui intelectuale; când nu câştiga singur, îl susţinea tatăl
său şi-l ajutau amicii. Iar recunoaşterile publice le-a despreţuit totdeauna.
Şi nici de nefericiri cari ar fi in- fluenţat sănătatea intelectuală sau fizică
a lui Eminescu nu credem că se poate vorbi. Dacă ne-ar întreba cineva: a fost fericit Eminescu? Am răspunde:
cine e fericit? Dar dacă ne-ar întreba: a fost nefericit Eminescu? Am răspunde
cu toată convingerea: nu! Ce e drept, el era un adept convins al lui
Schopenhauer, era, prin urmare, pesimist. Dar acest pesimism nu era redus la
plângerea mărginită a unui egoist nemulţumit cu soarta sa particulară, ci era
eterizat sub forma mai senină a melancoliei pentru soarta omenirii îndeobşte...”
Titu Maiorescu –
Eminescu şi poeziile lui, 1889)
F
„El va trăi, deşi a murit nebun.Şi
cum oare să nu înebunească? În toate epocele au fost poeţi, pe cari flămânda
sărăcie, uneori numai deşertăciunea, pentru o ticăloasă pomană însoţită de o
mai ticăloasă laudă, îi încovoia tămâitorii dinaintea celor puternici. În toate
epocile s-au văzut însăşi de acele firi semeţe, înalte, vrednicede solia ce
le-a dat-o. Dumnezeirea, cari niciodată n-au întins mâna cerşitoare către vreo
mărire pământească, către acei ce uită că nu săracii spălau picioarele lui
Isus, ci Isus a spălat picioarele săracilor. Aşa poet a fost Eminescu”
B.P. Hasdeu
(Revista
nouă,nr. 6/ 15 iunie 1889)
F
„Eminescu a venit cu mâna plină
înaintea nefiinţei. Rătăcit, nemângâet, ca un suflet fără parte, exact aşa cum
spunea omul Renaşterii despre om cum că e fiinţa ce n-are partea ei, poetul
nostru şi-a primit lotul, trăind pe măsura acestuia, în marginile, ba chiar în
nemărginile lui (...)
Nefiinţa aduce totuşi odihna. Eminescu, neodihna. Nu
ne putem odihni în el. Întreg evantaliul lui de deschideri către lume şi
cultură se strânge pentru noi într-o inimă, care bate. Cărui popor i s-a făcut
darul acesta? O conştiinţă mai bună, o spusă mai bună şi exemplară, au desigur
câteva mari popoare şi culturile lor. Dar câte din ele au cu-adevărat o inimă?
(...)
Căci nu de judecat critic, de către noi, este acum
Eminescu, ci de asimilat într-un fel, ca o conştiinţă de cultură de dindărătul
nostru de la folclor şi până la ştiinţele pozitive, devenind astfel conştiinţa
noastră mai bună, sau poate mustrarea de conştiinţă a oricărui intelectual,
care-i vede necuprinsul, adică sinteza însăşi.”
Constantin
Noica
F
„Rareori un
neam întreg s-a regăsit într-un poet cu atâta spontaineitate şi atâta fervoare
cu care neamul românesc s-a regăsit în opera lui Eminescu. Îl iubim cu toţi pe
Creangă, îl admirăm pe Hasdeu, învăţăm să scriem de la Odobescu, îl respectăm
pe Titu Maiorescu şi anevoie putem lăsa să treacă mult timp fără să-l recitim
pe Caragiale.
Dar Eminescu
este, pentru fiecare din noi, altceva. El ne-a relevat alte zări şi ne-a făcut
să cunoaştem altfel de lacrimi. El şi numai el, ne-a ajutat să înţelegem bătaia
inimii. El ne-a luminat înţelesul şi bucuria nenorocului de a fi român (...)
Pentru noi, Eminescu nu e numai cel mai mare poet al
nostru şi cel mai strălucit geniu pe care l-a zămislit pământul, apele şi cerul
românesc. El este, într-un anumit fel, întruparea însăşi a acestui cer şi a
acestui pământ, cu toate frumuseţile, durerile şi nădejdile crescute din ele.
Noi
cei de aici, rupţi de pământ şi de neam, regăsim în el tot ce-am lăsat în urmă,
de la văzduhul munţilor noştri şi de la melancolia mării noastre, până la cerul
nopţii româneşti şi teiul înflorit al copilăriei noastre. Recitindu-l pe
Eminescu, ne reîntoarcem ca într-un dulce somn, la noi acasă.”
Mircea
Eliade
F
„Eminescul
meu a fost cioplit de un om care citeşte şi iubeşte ce a dat acest poet lumii.
S-a întâmplat ca acel om să fie sculptor, să mângâie cu mâinile lui această
lumină dată de zei oamenilor, marmura, să fie sculptor bun care a aşteptat
timpul când soarta a hotarât să apară masca lui Apollo drept Eminescul nostru.
Dar în primul rând eu am sculptat nevoia noastră de Eminescu.”
Nicăpetre
(Petre Bălănică) – sculptor
F
„Inspirata statuie a lui Eminescu,
datorată lui Anghel, se află mereu în faţa Ateneului şi aşteaptă, mai ales în preajma
zilei de 15 ianuarie, flori din partea celor ce, netemându-se de judecăţile
comune, pot trăi sublimul.”
Geo
Bogza
F
„Afară de Eminescu, totul este aproximativ. Nici unul nu ne-am lăudat cu
el. Căci nu l-am declarat cu toţii o excepţie inexplicabilă printre noi? Ce a
căutat pe aici acel pe care şi un Budha ar putea fi gelos? Fără Eminescu am
ştiut că nu putem fi decât esenţial mediocri, că nu este ieşire din noi înşine
şi ne-am fi adaptat condiţiei noastre minore. Suntem prea obligaţi faţă de geniul
lui şi faţă de turburarea ce ne-a vărsat-o în suflet. Eminescu a fost declarat
unanim o apariţie inexplicabilă. Oare ce-am face noi dacă nu l-am fi avut pe Eminescu?
Emil Cioran
F
„Inteligenţa
îi era limpede, îndreptată numaidecât la ţintă, dar mijlocie ca o apă
curgătoare fără ochiuri adânci. În schimb, puterea de a oglindi prezentul în
vis, făcând din el cer întors şi fără fund, este enormă şi înpiedică paşii
tereştri. Eminescu era un lunatec sublim, în sufletul căruia visele creşteau ca
nalba, acoperind şi colorând priveliştea orizontală”
George
Călinescu
F
O AMINTIRE
„A vorbi de poet este ca şi cum ai
striga într-o peşteră vastă... Nu poate să ajungă vorba până la el, fără să-i
supere tăcerea. Numai graiul coardelor ar putea să povestească pe harpă şi să
legene din depărtare delicata lui singuratecă slavă. În toate veciile vizitate
de atleţii şi bicicliştii filozofiei, el are vecia lui deosebită, închisă.
Trebuie vorbit pe şoptite... Într-un fel, Eminescu e sfântul preacurat al
ghiersului românesc. Din tumultul dramatic al vieţii lui s-a ales un
Crucificat. Pentru pietatea noastră depăşită, dimensiunile lui trec peste noi,
sus şi peste văzduhuri. Fiind foarte român, Eminescu e universal. Asta o ştie
oricine citeşte: cu părere de rău că lacătul limbilor nu poate să fie descuiat
cu cheile străine.”
„Mă numesc
unul din oamenii în viaţă, care l-au văzut pe Eminescu în carne şi oase. Eram
copil de nouă ani. L-am zărit pe Calea Victoriei... Trecea prin public un om
grăbit, fără să ocolească, impetuos. „Uite-l pe Eminescu!”- a spus cineva, cu
un glas pe care-l ţin minte. Se pare că poetul nu mai făcea parte din viaţa lui
şi că trăia o metempsihoză străină. Nu puteam şti atunci cine era să fie
Eminescu, şi ar fi fost normal să-i uit numele auzit. E curios că nu l-am
uitat. Mi-a rămas în ureche, o dată cu tonul de stupefacţie şi de compătimire,
probabil, cu care a fost rostit. Mi-a rămas aninat ca de o schiţă de fum. Nu mă
puteam gândi, atunci, că după cincizeci şi cinci de ani trecuţi voi evoca
într-o pagină de tipar ceea ce începea să fie, încă de pe atunci, o amintire...”
Tudor
Arghezii
F
„Cu ce drept
îl iubesc pe Eminescu? Fără nici un drept. Prin declaraţie unilaterală de
voinţă, pentru că oricine are dreptul să iubească, oricît de nevolnic şi de
neîndreptăţit este. Pentru că, după cum spun englezii, o pisică poate privi un
rege. Tot astfel, fără nici o justificare, iubesc în mod arbitrar şi total
poporul român şi «fenomenul
românesc». Şi-apoi Eminescu,
prin fermitatea şi curăţia caracterului, îmi este sprijin de nădejde în
credinţa că poporului român îi este menit a se împărtăşi în cultură şi în viaţa
spirituală de o soartă cu mult deasupra mediocrităţii – acea binecuvîntată
soartă în care au crezut Hasdeu, Pârvan, Blaga, Mircea Eliade şi Constantin
Noica.”
Nicolae
Steinhardt
F
„Eu
aş zice că au fost trei sacrificări (ale lui Eminescu – n.n.): prima în timpul
vieţii lui, când era privit de contemporanii săi ca o ciudăţenie. El venea ca
un mare întemeietor de limbă poetică, venea ca un european. Este primul mare
poet european al României! A doua a fost în anii ’50, când sovieticii aveau în
plan să ne reteze rădăcinile. Şi a treia se întâmplă în momentul de faţă,
promovată, din păcate, dinspre vest, ceea ce e o mare tristeţe. Eu înţeleg
globalizarea, integrarea, dar nu fără identitate. A încerca să dărâmi acest
monument - închinat, de alţii, în cinstea lui – înseamnă să-ţi ignori tu
puterile tale, de nevrednică şi măruntă creatură. Şi ceea ce e cel mai grav, să
loveşti în valorile culturii tale tradiţionale. Asta nu înseamnă să te
integrezi într-o cultură europeană, căci fără aceste valori nu vom putea
nicodată supravieţui.”
Zoe
Dumitrescu-Buşulenga
(Maica Benedicta)
F
O călărire în zori
Lui Eminescu tânăr
Tăcerea se izbeşte de trunchiuri, se-ncrucişe,
se face depărtare, se face nisip.
Mi-am întors către soare unicul chip,
umerii mei smulg din goană frunzişe.
Câmpul tăindu-l, pe două potcoave
calul meu saltă din lut, fumegând.
Ave, mă-ntorc către tine, eu. Ave!
Soarele a izbucnit peste lume strigând.
Tobe de piatră bat, soarele creşte,
tăria cu acvile din faţa lui
se prăbuşeşte în trepte de aer, sticleşte.
Tăcerea se face vânt albăstrui,
pintenul umbrei mi-l creşte
în coastele câmpului.
Soarele rupe orizontul în două.
Tăria îşi năruie sfârşitele-i carcere.
Suliţe-albastre, fără întoarcere,
privirile mi le-azvârl, pe-amândouă,
să-l întâmpine fericite şi grave.
Calul meu saltă pe două potcoave.
Ave, maree-a luminilor, ave!
Soarele saltă din lucruri, strigând
clatină muchiile surde şi grave.
Sufletul meu îl întâmpină, ave!
Calul meu saltă pe două potcoave.
Coama mea blondă arde în vânt.
Comentarii
Trimiteți un comentariu