ANIVERSĂRI - NICOLAE TĂICUŢU
ANIVERSĂRI
LA MULŢI ANI
POETULUI NICOLAI TĂICUŢU !
PĂRTAŞĂ
Acoperă fereastra aceea
cu chipul tău
să scriu versuri
la lumina lui.
ARMONIA
FAPTULUI ÎMPLINIT
Mai mare peste noi e dealul,
Spun apele limpezindu-și
pletele
În roua dimineții.
Mai mare decât noi e dealul
Spun câmpiile spălându-și
pletele
În roua dimineții.
Mai mare decât mine este
aducerea-aminte
Spune dealul cuibărindu-se
În căușul palmei mele.
CĂLCÂND PE
LUMINĂ
câmpia nu are umbră
precum are dealul
precum are muntele
ea are
o înțelegere simplă cu
soarele
- cel dătător de umbre –
să o uite
așa ca din nebăgare de seamă
în veșnică lumină.
DIALOG
FIRESC ȘI LA LOCUL LUI
mă întâmpină salcâmul: mă,
tu ai început
să semeni din ce în ce mai
mult cu mine
ai avut pe cineva în familie
salcâm?
după câte-mi amintesc, îi
zic
străbunica din partea tatei
a fost salcie
aha! conchide și redevine
ce-a fost –
prieten dătător de umbră
binecuvântată.
IZ
PATRIARHAL
…pentru că aici la capăt de
tărâm
am în față inscripția scrijelită pe salcâm
cu jar de pe tava din care iese fum subțire…
la mine-n câmpie pesta casa
străbunicului
fiul rămas acasă adică
bunicul
și-a construit casa
cu material din demolările
primului război mondial
peste casa bunicului tatăl
meu
și-a construit casa cu
material din demolările
celui de-al doilea război
mondial
și pentru că nimeni până
acum
nu a mai ținut cont de
ordinea
altor războaie mondiale
peste casa tatei mi-am
construit eu casa
cu material aparent din
demolarea
unor curți interioare
și-acareturi poleite
în răcoare de-argint
în momentul acesta
pe un scăunel scund-circular
pe trei picioare
moștenit din tată-n fiu și
la o măsuță asemenea
stau în casa străbunicului
și prin fereastra
arhetip (piele de batal
ciuruită de nisip mare)
contabilizez gradul de
responsabilitate
al fiului meu care deja a
ridicat doi pereți
peste casa mea
VADUL
am convocat prietenii la o-ntâlnire de suflet
la locul de baştină, la locul preasfânt
din economie de timp şi de spaţiu
i-am rugat să fie
reprezentaţi
doar prin distincţia lor în relaţia cu mine
eu, asumându-mi funcţia de responsabil
al întreprinderii şi şef al vămii totodată
aşa cum i-am anunţat - pe
calea aerului
pe calea gândului - aşa s-au prezentat şi-aşa
mă lasă să-i percep: pe
calea aerului
pe calea gândului
iată-i adunaţi pe islazul comunal
de pe malul nelocuit al râului
tăifăsuind: sprijiniţi în cot, cu tâmpla în mână
pe terasa râului, întinşi pe nisip sau
în buchete-grupuri mici
completându-se întru firea omului
pe fiecare îl recunoşti: într-o aripă deprinsă
anume să ţină-n plutire bucuria revederii
într-un picior ce ştie urmă să lase în nisip
în sânul, colină armonioasă în
relieful trupului şi încă dedat adierii
în neliniştea sexului ascunsă după evantai
sau în cel adumbrit de toamnă
într-un şold prea rotund să fie adevărat
sau într-o gleznă fină uitată de Dumnezeu
în glasul mieros sau în altul baritonal
în bineţele date, în vorba rostită în hău
în zborul planat peste priviri admirative
în semnul de înot al amfibiei în propriul ochi
în urma lăsată în rouă
în felul în care unduie iarba cu gândul...
se recunosc între ei, se ating a-mbrăţişare:
tu al cui eşti? cel mare sau cel mic?
cel din deal sau cel din vale?
dar taică-tu unde este? dar maică-ta?
...undeva mai încolo, aha
sunt undeva mai încolo...
aşa nerostiţi pe buza zilei
nemuriţii mei prieteni mă aşteaptă
CU SFIALĂ ŞI RESPECT
era un tip clasic de barieră -
am dat de unul singur la manivelă
şi-am ridicat-o
pentru că
eram singurul prin preajmă
care să dea liberă trecere
acestei dimineţi
cu sfială şi respect
treceau zorii pe lângă mine
ca la doi-trei metri de mine
să se destrame-n lumina zilei
cu sfială şi respect
treceau apele dimineţii
înstelate şi uşor vălurite
ca la doi-trei metri de mine
să devină lumina zilei
cu sfială şi respect
trecea prietenul ioanid
păşind uşor pe boabe de rouă
ca la doi-trei metri de mine
să dea poezie luminii
de azi
LEGĂNAT DE CUMPĂNA FÂNTÂNII
mi-am rezervat o insulă solitară
în câmpie/ și nu oriunde
ci în câmpia română
e o insulă mică
ce se arată doar
printr-o fântână cu cumpănă
și un salcâm
de fapt salcâmul
e cumpăna fântânii
iar fântâna e
rădăcina salcâmului –
se susțin reciproc
de ani buni, dar
numai simțindu-mi prezența
iar eu, din respect
în fiecare zi
trec cu gândul pe-acolo
și mai scot o găleată de apă
pentru păsările cerului
PLOAIE CU SOARE
în tăcere
a fost fătați puii de iepure
instantaneu
ploaia cu soare
le-a indus îndoiala
în osul neformat/ cartilaginos
nu peste mult timp
frica
le-a dezlipit pleoapa
și li s-a arătat
în privire
în toată splendoarea sa
RĂTĂCIRE
- nu se știe ce le-a venit -
mașinăria ceasului din vechiul turn
precum și carcasa
s-au dezmembrat
și-au invadat localitatea
fiecare dintre piese
în funcție de mărime
avea câte o stradă predestinată
pe care alerga buimacă
de la un capăt la altul
se bucura și plângea de fericire
era liberă
se schimonosea în geamul ferestrelor joase
scuipa solzi brumării
pe spațiile verzi…
obosite
când s-au mijit zorii
au constatat cât de inutile sunt
fără tic-tac-ul comun
și de rușine
mișcându-se în ordine
(cu o rigoare de ceas helvetic)
au urcat în vechiul turn
fiecare la locul său
NOD LA BATISTĂ
să nu se uite - acesta a fost
inițial, scopul nodului -
din cufăr a scos bătrâna
batista cu nod – o privește
și, parcă ea a făcut nodul
oare de ce?
o arată bătrânului soț - acesta
o întoarce pe toate fețele
și, parcă el a făcut nodul, își spune
oare de ce?
o înapoiază… și fără niciun ritual anume
(la ce bun, aici, rugăciunile?!)
amândoi, doi mimi pe scenă,dau din cap
a pagubă
ARŞIŢĂ
stăteam în cot întins pe pajiştea urbană
şi-n palmă ţineam edificiul centrului de
cultură
(unii credeau că e o machetă în miniatură, eu
vă asigur că nu)
de o parte şi de alta
mă strângea centura oraşului
împestriţată cu zone industriale demolabile/
deplorabile
și femei fluide precum asfaltul sub
arșița soarelui
traficul mă încorseta...
pe spaţiul verde/ strict delimitat
mi se odihnea trupul
loc pentru cap nu era
şi nici clipă ferice
RITUAL
și
pentru că
ploile
nu aveau de gând să mai vină
bătrânul
învățător a modelat un omuleț
din
pământ gălbui
înmuiat
cu salivă
-
înainte de a trimite scuipatul în țărână
cruce
a făcut
și
iertare și-a cerut
pentru
fapta sa nesăbuită
ce
urma să o facă -
rugăciune
se făcea pentru ploaie
în
procesiunea caloianului dus acum
cu
preot și dascăl, cu cântărețe și copii
la
izvorul secat din josul câmpiei
ușor
buimac, eu am rămas de convoi
la
marginea satului am rămas
întru
aceeași rugăciune
să
desenez în praful drumului
c-o
nuielușă uscată de salcâm
caloianul
meu
și
mulți/ mulți nori de ploaie
O REVELAŢIE
sub cămașa nopții albe
în zâmbetul tău abia schițat
întrezăresc dimineața
și mă descriu
în lunecare ușoară pe sânul tău
zâmbet de seară/ zâmbet de vis
totul, sub umbra lăsată
de lumina tânără a dimineții
A VENIT TIMPUL
deunăzi,
spre seară
a
sosit acasă bătrânul poet
s-a
așezat sub salcia pletoasă
pe
bolovanul de gresie
rotunjit
de vremuri
de
pe malul crovului-lac
în
privirea sa dusă departe
crovul
și-a pierdut apa treptat
vegetația
de baltă și păsările și peștii
au
dispărut odată cu apa
spre
dimineață
legănați
în balansul zorilor
au
dispărut
și
salcia
și
bolovanul de gresie
și
bătrânul poet
acum
câmpie-i
de jur-împrejur
numai
câmpie
CE VĂ PASĂ!
latră/
urlă în miezul nopţii
surd/
fără ecou
țăranii,
foștii țărani, de fapt, se prefac
că
nu-l aud/ nu-l iau în seamă
se
zvârcolesc totuși
în
somn agitat și
cred
că la mijloc
e
doar mahmureala
de
la beția obișnuită fiecărei seri
…
-
lăsaţi-mă să latru
pentru
coaja de pâine
ce
mi-o aruncați, lăsaţi-mă
să
latru, se justifică câinele
nimănui/
și-al tuturor/ e prea multă
linişte
în
satul acesta urbanizat!
e
prea multă nepăsare!
nu
vă e teamă?
mie,
da!
Comentarii
Trimiteți un comentariu