POETUL LIVIU IOAN STOICIU A ÎMPLINIT AZI 70 DE ANI



La mulţi ani !

POETUL LIVIU IOAN STOICIU
A ÎMPLINIT AZI 70 DE ANI



„În buletinul de identitate sunt Stoiciu Ioan, prenumele părinţilor Ion şi Ioana, născut la 1950, februarie 19 în comuna Dumbrava Roşie, judeţul Neamţ.
Cum mă mai aflu eu: cu un prenume în plus, Liviu (la îndemâna familiei), cu mama mea decedată (când împlinisem un an şi patru luni… având să fiu crescut de Elena, mama adoptivă, soţia de astăzi a tatălui meu, alături de cei patru copii ai lor) şi cu… o adăugire în privinţa locului naşterii mele: am fost născut, e adevărat, în locuin-ţa CFR, izolată, acolo, la Dumbrava-Roşie (azi subordonată municipiului Piatra Neamţ), dar părinţii mei nu au locuit în ea decât flotant şi o perioadă destul cu totul neînsemnată de timp. Am tot copilărit însă la Cantonul 248, împărţind viaţa mea, de fapt, până în 1967 (când am terminat studiile liceale) între Adjudu-Vechi şi Adjud (de unde sunt de loc părinţii mei). De altfel, în livretul militar, la locul naşterii mele, este trecută comuna Adjudu-Vechi (subordonată azi oraşului Adjud), judeţul Vrancea…
Ba, ca să mai lungim vorba, iată şi o alternativă: în Caietul debutanţilor - 1977 al Editurii Albatros eu apar născut la... Focşani. În definitiv, de ce nu în Foc-şani?... Că înscrisul meu de naştere... editorial (nu?... la care eu ţin atâta) se leagă exclusiv de Focşani...
Bun..., mai departe - la 17 ani, cu diploma de bacalaureat în buzunar am pă-răsit definitiv locurile natale şi, până în 1975, am tot vânturat lumea. Ba profesor su-plinitor, ba student (la filologie... la filozofie...), ba vagonetar în subteran, ba calcula-tor, ba corector (şi nu numai... la „Informaţia Harghitei”, ehe, vremuri...). Am fost şi ajutor de ospătar. Şi naiba mai ştie ce pe la birouri, arhivar, de exemplu... Şi zilier. Şi pierde-vară-toamnă-iarnă-primăvară, mai ales... Prin întreaga ţară, fără rezerve. Nu-mai în Bucureşti am lucrat cu „acte” în şase locuri: primitor-distribuitor pe o maşină de pâine (la „Spicul”), muncitor necalificat pe un şantier (la „ICM 5”),, în tran-sporturi (la „Aversa”), gestionar la „Frigotehnica”, controlor de calitate, în side-rurgie (la „Republica”). Să continui?... Ba chiar am şi calificare de miner. Nu mai spun că pedagogie şcolară fac de vreo cinci ani... În fine... Din 1975 m-am cam adunat de pe drumuri (căsătorie la Focşani, un copil) şi... Şi. 
Când şi unde am debutat eu cu poezie în presă... ei bine, nu prea am idee. La vreo 16 ani, trimiteam cu fervoare mai tuturor poştelor redacţiilor la care unul ca mi-ne, naiv (provincial) avea acces... Trimiteam, deci, cu fervoare, dar niciodată nu am putut să cumpăr cât de cât regulat foile de la care aşteptam veşti: era de vină şi oraşul Adjud, în care nu veneau număr de număr revistele astea (pe atunci Adjudul era raion al regiunii Bacău...) şi apoi ce ştiam eu, vai de capul meu (tatăl CFR-ist, mama cas-nică) de mersul literaturii noastre!?...     
În 1967, în ziarul băcăuan „Steagul roşu” (editorul de acum al „Ateneului” ...), ştiu că mi s-a publicat o poezie. În 1969, în placheta Casei creaţiei populare a judeţului Vrancea (abia înfiinţată) „Paşi tineri”, apar cu o poezie, de asemenea... Dar să las baltă povestea asta care îmi caută printre gene începuturile.... Consider debut al meu clar anul 1974, în Familia unde Ştefan Augustin Doinaş mi-a făcut o prezentare magistrală („Liviu Ioan Stoiciu - Realul cu plasmă poetică” şi unde mi se publicau cinci poeme, vreau să spun nu o poezioară, acolo, cum mai apărusem sporadic, ici şi colo, până în 1974...).    
Despre colaborările mele la periodice. Păi... În sfârşit, cine m-a publicat cu mai mult de o poezie, în afară de Familia , ă... revista Săptămâna... şi ziarul local Milcovul (în 1978). Şi în mod excepţional, Amfiteatrul, anul acesta...         
Debut editorial: Balans, patru poeme în Caietul debutanţilor - 1977 (apărut în 1978 la Editura  Albatros), de care am fost pomenit... Urmează Cantonul 248, în acelaşi „Caiet...”, dar pe anul 1978 (apărut anul acesta), cu alte 10 poeme... Şi între-gul meu, acest „La fanion”, volum din concursul de debut pe 1979 la poezie, în Edi-tura Albatros şi... să mai sperăm, să sperăm...      
Aşa...
Cu mulţumiri,        
Liviu Ioan Stoiciu, 1979, toamna”



SINGURĂTATEA VINE CA UN DINTE

singurătatea vine ca un dinte de lapte, îmi spuneam,
gândind ca un om mare, dimineaţa, cum eram eu, acolo,
singur, paznicul viei, neculese, la bucată, pe câmp:
tocmai fluierasem o mireazmă, de a ta, fato, care traversa
linia ferată: fă, închipuito (erai
toată albă, de făină), cum îndrăzneşti tu (de felul tău
invizibilă) să îmi tai calea?... hă,

atunci, cu siguranţă, arătătoarele ceasului (ceas,
pe care tata îl scotea seara, când se dezbrăca, să
se culce, din buzunarul lui special, de la pantalon şi
îl întorcea, ceremonios, în faţa noastră, a
copiilor) erau două crengi, de sticlă: tic, făcea, jucărie
mecanică, tac, scoţând limba: vedeam, prin ea,
cum trecea, realmente, timpul, domnule, material,
pieptănat pe o parte şi trecea şi să mă ia naiba dacă
mai înţelegeam ceva din
mişcarea asta... asta cu... da-

da... ciulinii veneau, fabuloşi, sfere fierbinţi, din
cer, grămadă, ideologii noi
împotriva mea: şi eu (iar...), ce să fac, nu?...
striga cantonierul, am dat şi plugul şi vaca şi... ah,
băietan, ştiam eu, de la ţărani, ce e ăla
colectiv... ştiam?... că o luam, de nebun, la
fugă, pe hat şi bombăneam: dacă mă prinde
visul, e bine dar
dacă... şi mă trezeam, năduşit: înjuram, aşa, în gând în
loc să mă închin şi, în timp ce mâncam, îi
furişam mamei, cu teamă mare, să
nu mă repeadă, o vorbă: ia, bre, pământul şi
la ceferişti?... ei, na, cu ce
îşi bate el capul: mai
bine ai acoperi apa (adusă, de acasă, în găleată, de
băut aici pe zonă...), nu vezi, vineri vârtejul, cu prav... şi nu
te mai chiorî, mă,
la mine!...

MOCNEŞTE ÎN MUGUR CENUŞA

mocneşte în mugur cenuşa şi tu, viitorule, faci
din floare o mască
fantastică: vezi, mă, roza
e o sfioasă când se aşază pe chipul tău..., zici

da, zic, trăgeau la rampă mirezmele şi noi, copiii lor,
după ce le descărcam, făceam
cuiburi, pe câmp şi le puneam, boabe de fasole,
în pământ: oamenii, din cer, ne urmăreau, atunci,
cu simpatie şi ne făceau semne cabalistice: dar
noi îi luam drept nouri (da)

venea sfârşitul clasei a patra şi
aveam repetiţii, înaintea
examenului (aşa am apucat
eu, examen în clasa a patra...): care cântam
în corul şcolii, care la alămuri, care spunea
versuri: mă rog, toţi
reconstituiam sufletul privighetorii,
moartea noastră:

şi o dată simţeam atunci, în faţa
spectatorilor, părinţii noştri, că devenim
transparenţi şi că se vede, prin noi, clar,
mărit, sufletul, că pe scenă nu mai rămân decât instrumentele
muzicale, gigantice şi mai ales că
poeziile se
recită
singure



TOCMAI SE UITA PE CER

tocmai se uita pe cer, la stele cum
ard de tot, de tot, şi
umbla la buton, la o maşinărie de împătimit: iar îi demontezi, mă,
magnetul? ba
ascult în difuzor ultima tragere la
loterie… şi licitaţia? ţi-ai pus la postit sufletul?

parcă văz vechitura: puf-pufff… domnule mecanic, hăi, să
dai drumul la abur (la kilometrul
251+300), unde-o să vezi, bre, fata picherului, cu vaca (priponită
pe zonă), strigam eu cât stătea locomotiva, un
minut, acolo, cât să urce călătorii,
în haltă, în cursă, şi să apuce să-i facă ei, cantonieresei, cu mâna, aşa… îmi
e ruşine să spui cum…

acuma, duminica, tata, din grădină de la el, din
interior, culegea
o crizantemă, cu un bob de rouă în ea şi
o întindea pe tipsie: „frig
e”… frig… şi lăsa un bacşiş clopotarului, în cimitir, care-l însoţea până
la cruce, la mormântul
mamei… aici, se închina şi lăcrăma un pic: strângea
mânuţa mea, tremurând, aprindea cu
lumânarea un lămpaş şi
fiindcă şi eu eram pus pe plâns, bătea locul: na, buruiană,
na, suflete, na, pământ, na, na, na…

CA UN FUM DE ŢIGARĂ ALBURIU, ÎNĂLŢAT SPRE TAVANUL CAMEREI

Zbârcit. Venea din antichitate? Îndurerat şi sceptic.
Ameninţat de radiaţia
emisă de stelele noi. Unde a ajuns? S-a întors în
puşcăria aia
scârboasă de carne şi oase, de scursori şi limfă, de acasă? Are

căutătura metalizată, strâmbă: „Vierme! Democraţia ta e
o înşelăciune!”... Aude voci
dând ordine. Are obsesia camerelor
vechi, a duşumelelor goale, găurite, mirosind a şobolani şi
a căutăturii autorităţilor
prin vizor: n-ai
murit? A
aştepta să ţi se întâmple, a nu ceda, a avea răbdare,
a nu te resemna. Ce vorbeşti, Franţ?

Plus craniul
uscat al unuia care a avut convingeri ca
mine. A nu dezerta! Aha... Iar trozneşte ceva în casă. Iar

se deschide Biblia. Demoni cu faţa albastră şi cu
colţi ieşiţi în afară:
căutătura aceea a lor care te îmbrânceşte şi te scuipă, că
„să vă iasă o dată din cap
amintirile”... Nu ştiţi
carte?

A regăsi pentru ultima oară, uşor, dintr-odată, drumurile ce
au fost ascunse...

UMBRA


Altă civilizaţie. Umbra
a ceea ce am fost nu mai poate să dăinuiască
aşa la nesfârşit: o
lipsă de stăruinţă, venită poate cu vârsta, pe zi ce
trece o va transforma într-o
mână de vreascuri, cu siguranţă, unde-i
mai sunt oare împânzite ruinele? Pădurile
veşnice? Valuri succesive de civilizaţii. Ruinele
acum locuite...
Am fost o familie unită la
poalele unui munte. Munte
al şovăielii.
Am fost? Acum 20.000 de ani. După
cum are să se dovedească, o
lumină albă. Cu feluri şi chipuri de cuiburi
făcute din schelete a
sute şi sute de tineri dinozauri. Din
cei cu cioc de raţă. Sute şi
sute de cuiburi aparţinând unor anomalii
magnetice? Pretexte. Păduri
şi ruine, cuiburi
făcute din schelete, umbra
a ceea ce am fost.

AUD CUM ROZA

aud cum roza îşi rupe spinii în tabla de materii a substanţelor
tale chimice din
organism, cărora le spui intimităţi
lumeşti: vai,
studioaso, ce mişcări distinse ai, ce coadă de vulpe şi
ce bine-ţi stă îmbrăcată în hârtie
creponată, la serbarea de sfârşit de an, prinţesă
din adjudu-vechi

hai, fată, vino-ţi în fire şi termină o dată de subliniat
propoziţiile care-ţi plac din cartea-un-sfert-brumă-şi-trei-sferturi-
femeie-cu-părul-rar
şi cu ce mai rămâne din leafa tatălui
tău, cumpără-ţi un
ceas de apă, să nu mai întârzii la întâlnire:
câţi în urmă ţi-or mai călca!

vezi, rugina e o dantelă pe eghileţi la înghiţitorul de săbii,
exaltată
şi caleştile oraşului nostru de provincie tot
după fanionul de la canton
trag, la peron: mai vine, tovarăşe, haimanaua aia?
cine, moartea?
vine, să trăiţi!
atenţiune, se distinge, acuma, în megafoane,
garnitura de tren, locomotiva de revizie... tu eşti atentă la
ce-ţi spun?

şi e tot un foşnet de scrum în aer, de nu mai ştii ce să crezi:
ori dormi, ori
pur şi simplu nu ai inspiraţie şi în faţa propriului
mormânt, coală
albă, mori de plictiseală

FUG ÎN CUŞCĂ

fug în cuşcă din calea
lor mâncând pământul: nu mai ţin minte cine
sunt, dar ei toţi ies din camera
obscură în care capetele se pleacă. Prizonieri
ai numerelor mari,
viscoliţi… Până ce fiecare
îşi opreşte în gând barca sa pe cer şi
nimic nu se mai mişcă? Fulgi de zăpadă… Până
poimarţi. Plătind zece lei biletul
la intrare. Poftiţi, bine aţi venit, o
să vă însoţesc, îmi daţi voie,
o să traversăm o pădure adormită: „o ţară
întreagă dată nouă din naştere, unde
numai dirijorii de aplauze sunt lăsaţi treji,
strecuraţi
în popor, să creadă
vizitatorii
străini că se trăieşte bine la grădina
botanică”! Numai bufniţa din
dărâmături să nu fie scăpată din ochi…

SUBSTANŢE INTERZISE

Mişcări ale simţurilor, subtile. Îţi
pârâie sub tălpi florile trimişilor din adâncuri,
flori ale
copacilor scuturaţi de furtună astă noapte,
într-o grădină. Grădină
a bunicului tău, găsit mort acum trei ani în coliba
lui de popas, jumătate îngropată
în pământ, care te sperie şi azi: calci înfiorată,
ai năluciri,
cei ce vin pe urmele tale vin bubuind
şi se succed pe urmele lor asemenea valurilor
Mării Negre.
Cine sunt? Sunt
trimişi ai substanţelor interzise, din adâncuri,
în luna
mai. Nu-s substanţe minerale? „Sunt trimişi
ai substanţelor interzise”… Eziţi, ce faci, nu intri
în colibă?
Intră: să le vezi şi să le guşti, să le tragi pe
nas sau să ţi le injectezi, prin
fumul vetrei strămoşeşti şi prin licărirea flăcărilor,
care le luminează chipurile înflorite.


ÎN VIAŢA DE TOATE ZILELE

în viaţa de toate zilele se
mai petrec şi lucruri care dau de gândit
vechiturilor: nu mai departe, mirezmele
se aud în megafoanele pieţii vorbind foarte bine
limba română,
şi îşi expun parfumele intime fără pic de ruşine pe
tarabe: poftiţi un vis, o răcoare dar serviţi
ehe, unde ne sunt cărăbuşii
şi zâna căii ferate cu ierbile arse, unde
ne sunt interioarele păpuşii, de turtă dulce şi
clopoţelul dogit, de la uşa oficiului, uneltele
de tortură
şi pâclele, unde ne sunt bolile blonde ale ţăranului,
unde
iasomiile copilărelilor şi scripeţii care
scoteau cizmele,
orbirile şi absolut toate resentimentele:
nu mai sunt,
în ochi apa stătătoare farmecă până şi vedeniile,
degeaba
îşi freacă, otrăvitoare, rozele, spinii de noi, gata,
o nostalgie ce mai rămâne sufletul şi
o crăcană la praştia, care tot trage cu acadele
în urmă: asta e

DIN LOC ÎN LOC PE TERASAMENT

din loc în loc, pe terasament, ciorile, pietre
mai mari, ascuţite, mă tăiau în tălpi: mergeam tot
desculţ, din traversă în traversă, pe linie, după
ce trecea un mărfar, păsăruică,
înaltă cât un copil, tot ciugulind bobiţe,
până ajungeam în cer: aici, numai
ce un înger, cu o petală, de trandafir, în gură, după
ce se hlizeşte, face o piruetă, se
mai şterge o dată la ochi şi zice: în definitiv,
intrarea e liberă... îmi dădu să mănânc, în
pahar o caisă şi îl servii şi eu, atunci, cu
un şoric, o bucăţică, luată în buzunar, de acasă să
îmi ţie de foame şi să mai stau o oră, acolo, în plus,
cu vaca, pe zonă... îmi făcu
semn să nu mă uit, că
are o surpriză şi întoarse placa, la gramofon: localul
ăsta de noapte, al nostru, continuă
îngerul, e şi împărăţie şi sală de gimnastică: danţ,
deci... ba, nu, somn uşor, frate..., îi răspunsei şi
eu, în genunchi şi cu palmele împreunate, cum
mă învăţase tata, când îi povestisem, prima
oară, de o asemenea
feerie şi mă făceam că adorm: somn uşor, frate...
şi numai ce scoteam creionul chimic şi
umezeam câte un loc, pe picioare, pe mâini, pe
burtă, mă rog, peste tot unde puteam
scrie, pe mine, să nu uit ce am văzut acolo,
repede, în
transă, în vis: tranşee, cozi de vulpi la pălărie,
gard de mărăcini,
motani verzi, fanioane CFR nou-nouţe,
flanele de casă, de lână, cariere de ghips, mătasa
porumbului... căpcăuni, mingi de foc, scripcă,
behăieli de capră, poezii (poezii?...), lanuri de orez,
puşti cu alice, picături de pus în ochi, scrum
şi corturile
ţiganilor, rouă... şi mai ştiu eu ce... ehe!...

MAŞINA METAFIZICĂ

Pentru această mâhnire străveche, tot
mai străveche, azi eşti gata să-ţi depui armele.
Armele: un amestec de ispite
contradictorii. Faci
un pas. Atât
îţi mai trebuia să faci. Un pas... Boala
ţi se trage de la
lună. Întredeschizi obloanele de plumb. În
zarea
ameninţătoare, tărâmul celălalt se îndepărtează, se
îndepărtează: „tărâmul
acela era legat de tinereţea mea”... Plângi
liniştită, abia acum văd. Dar
îmi vezi şi uzura interioară? Faci
pe nebuna. În
casă, maşina reinventată de fabricat
fericirea, pe butuci, te asurzeşte — „ea e maşina
metafizică, ţi-o prezint”. Sărut
mâna...

Fitilul lămpii, pe masă, unde ai o scrisoare
deschisă, a
afumat sticla. E afumată în formă de cal - ce
înseamnă cal? Soartă? Tu
ghiceşti în sticla afumată?
O, amintirea acestei insule-spital a noastră, în
care sunt internaţi curajoşii
satului - toţi, plecaţi în căutarea lui
Dumnezeu şi
nemaiîntorşi.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

LA MULŢI ANI POETULUI SPIRIDON POPESCU

CELE MAI FRUMOASE POEZII DE TOAMNĂ