REMEMBER - MAGISTRUL MIHAI URSACHI
REMEMBER
MAGISTRUL MIHAI URSACHI
(17 februarie 1941 – 10 martie 2004)
Magistrul
Mihai Ursache a avut un motor care funcţiona liber şi anapoda, după înalta voie
a Domniei Sale. A urmat Facultatea de Filozofie a Universităţii „Alexandru Ioan
Cuza” din Iaşi (1957 – 1961), dar constatând că nu i-a folosit la nimic încearcă
să treacă Dunărea, pe la Porţile de Fier. Este arestat şi condamnat. Următorii
ani (1961 – 1964) îi petrece în puşcărie. După eliberare urmează, tot la Iaşi, cursurile
Facultăţii de Filologie (1967 – 1970) lucrând „pe apucate”, citind în draci şi
visând,
Reuşeşte
(în 1981) să emigreze în America, devenind doctorand şi lector la Universitatea
Statului California. După ceea ce credea magistrul că a fost revoluţie, re-vine
în ţară şi este numit director la Teatrul „Vasile Alexandri”. Dar, fără nici o
jus-tificare, ministrul Kulturii îl demite, în 1992, şi – cu motorul scrîşnind
din toate rotiţele dinţate, Magistrul se refugiază printre prieteni, textele
sale devenind emblematice pen-tru literatura momentului. În sfârşit, va trece
din nou „Dunărea”, la 10 martie 2004, spre o lume mai bună, întrebându-se,
probabil, la ce i-a folosit aceasta ?...
POST
SCRIPTUM. TRANSVERSALIILE MARI SAU CELE PATRU ESTETICI. POEZIE PE CARE A
SCRIS-O MAGISTRUL URSACHI PE CÂND SE CREDEA PELICAN
Un om din Tecuci avea un motor
dar nu i-a folosit la nimic
SOLIA
Eu sunt ambasadorul
Melancoliei
şi iată,
mult prea duioasele
mele scrisori
de acreditare.
PRIMA SCRISOARE
Noi, Padişahul
întregii Melancolii,
Împărat al
Singurătăţii de sus şi de mijloc,
stăpânitor absolut al
regatului Dor
şi Prinţ Seior
al Tristeţii,
dăm ştire la toţi ca
să fie cu luare-aminte
către solia
trimisului nostru Menestrel.
Dată azi în cetatea Mâhnire.
LA IARMAROCUL DE
VORBE
„Hai la băiatu, ia
vorba fierbinte,
îşi ţine de cald şi
te-ajută la minte!”
„Vând vorbe pestriţe,
orice măsură,
se potriveşte la
orişice gură!”
„Închiriez arhaisme
cu ora.”
„Cuvinte mecanice,
Firma Pandora.”
„Vorba dulce mult
aduce.”
„Repar la moment
epitete năuce.”
„Cuvinte zemoase,
cuvinte harbuz,
vând vorbe de leac
pentru văz şi auz!”
„Ia doamnă, ia
doamnă, o vorbă de-amor,
pentru noptieră, în
dormitor!”
„Atelier de-ndreptat
adjective sucite.”
„Ascut la tocilă
cuvinte-cuţite.”
„Poftiţi vorbe
fragede pentru salată!”
„Poftiţi cu piper,
vorbărie tocată!”
„Marele parc
neologic. Real:
hiperbola care
mănâncă mangal.”
„Must natural de
cuvinte! Conţine
cele mai noi şi mai
mari vitamine.”
„Aicea se vine
cuvântul cel mare,
doi bani kilogramul,
să ia fiecare!”
AMAR
ODOR, AMIN
Mă tăvălesc nebun în
perni, în muselina
în care ne-am
iubit... Obrajii mei îmi ard,
nesăturaţi i-ngrop în
jilţul unde-ai tronat – regină
oraşului himeric cu
numele Hazard...
De dulcele cătuşe eu
nu mai pot scăpa,
oraşul peste care tu
ai tronat din perni,
rai fără de prihană,
aţa mi se părea:
am aruncat cu zarul
şi a căzut Infern.
ORAŞUL METAFIZIC
Oraşul acesta e
construit din idei,
fiecare din
cărămizile sale este o noţiune.
Deci pe bulevardul
Terţului Exclus
la demonstraţia cu
numărul 77, silogismul
Barbara, figura
întâia,
aici locuiesc, într-o
mare şi veche dilemă
din care nu ies
niciodată.
ALESUL
Vedeţi-l: acesta e
cel ce poartă însemnele,
acesta e cel copleşit
de noroc şi de steme,
acesta e cel care
tace.
Fericiţi-l,
prealăudaţi-l şi fie-vă
milă de el.
CÂINELE MIRIAPODIS
Un somn adânc, nerăzbătut de glasuri, de umbre
și nici de zborul vreunei păsări.
Doar cîinele Miriapodis
îmi dă tîrcoale subțire și lung,
dar el nu există.
Cîinele Miriapodis
e doar o vagă amintire
despre bănuiala destul de obscură
că undeva printre arbori există un fel de pădure.
Dar cîinele acesta atît de'ndoielnic,
cu toate că mișună - urechelniță lungă
pe la picioarele mele,
cîinele Miriapodis
nici nu există.
Doar apa în veci stătătoare a somnului.
și nici de zborul vreunei păsări.
Doar cîinele Miriapodis
îmi dă tîrcoale subțire și lung,
dar el nu există.
Cîinele Miriapodis
e doar o vagă amintire
despre bănuiala destul de obscură
că undeva printre arbori există un fel de pădure.
Dar cîinele acesta atît de'ndoielnic,
cu toate că mișună - urechelniță lungă
pe la picioarele mele,
cîinele Miriapodis
nici nu există.
Doar apa în veci stătătoare a somnului.
AUTOINTERVIU
Vezi-ţi de treabă
Ursachi
şi renunţă odată la
obişnuinţa vicleană a poeziei.
Tu care în
adolescenţă
ai vrut să te faci
oier, apoi
funcţionar la
«Piscicola», tu care ţi-ai amăgit
insomniile cu
sanskrita, cu Schlegel, cu Bopp, pentru ce
persecuţi tipogràfii,
zeţarii, amicii, oamenii cei
cumsecade (criticii
literari nu contează – sunt mult prea
şireţi ca să citească
vreodată ceva). Iată din nou
ai mai scris un poem,
te-ai mai tras încă o dată pe
sfoară, mai bine
te-ai face copac,
boiler electric sau varză.
Termină naibii.
PARABOLA URECHII ŞI A
NUMĂRĂTORULUI
Este
o formă întortocheată din piatră. Un melc uriaș
sau o ureche imensă din piatră. Adâncă statornicie
e în vuietul mării de plumb. Eu număr.
Iată, picătura din nou se coboară
în melcul de piatră. Nu-i grabă
și nici osteneală. Urechea ascultă,
cum încă un strop se adaugă mării. Așa s-a născut toată
marea;
astfel se naște. O picătură
o dată
la șaisprezece mii de ani.
Aceasta e totul. Eu sunt acel care numără.
sau o ureche imensă din piatră. Adâncă statornicie
e în vuietul mării de plumb. Eu număr.
Iată, picătura din nou se coboară
în melcul de piatră. Nu-i grabă
și nici osteneală. Urechea ascultă,
cum încă un strop se adaugă mării. Așa s-a născut toată
marea;
astfel se naște. O picătură
o dată
la șaisprezece mii de ani.
Aceasta e totul. Eu sunt acel care numără.
DIVANUL CAILOR CU
INIMA, SAU DESPRE SCARLATINĂ
Neconcepută
făptură…
Caii hieratici dau buzna-n odaie,
incendiu, incendiu! Flacără pură
acum și de-a pururi, acum și de-a pururi… Așa e.
Caii hieratici dau buzna-n odaie,
incendiu, incendiu! Flacără pură
acum și de-a pururi, acum și de-a pururi… Așa e.
Tu mă
întrebi ce e viața. Îți răspund
că e scarlatină. Sau cercetează
vreun tom oarecare – Ezra Pound
sau orice. Caii, caii, nechează.
că e scarlatină. Sau cercetează
vreun tom oarecare – Ezra Pound
sau orice. Caii, caii, nechează.
CASA
Îţi
mai aduci aminte de casa noastră
Singuratică,
nuci şi castani ancestrali ascunzându-i
Zidirea
imaculată…
Iar
către scările albe
Erau
două şiruri posomorâte de brazi.
Zidire
înaltă şi zveltă, un templu de spumă,
Sau
mânăstire…
Semne
ciudate împodobeau frontonul ionic
Pe
care ar fi putut exista o inscripţie
Neconcepută…
Pe
sub ferestrele-nalte cu gratii
În
umbră creştea mărgărintul – floarea cu lacrimi
A
celor de dinăuntru…
O,
casa noastră de visuri,
Pe
dinăuntru n-o cunoşteam,
Pe
dinafară n-o pricepeam…
Casa
aceea aşezată în locul
De
nicăieri, sub nuci şi castani,
Casa
aceea cerească, desăvârşită, inexistentă…
În
ceaţă adâncă, durere şi spaimă,
Şi
câtă iubire, şi câtă iubire..
Îţi
mai aduci aminte?
PALMIERUL TALIPOT
Văzut-ai vreodată pe ţărm
cum înfloreşte ciudatul palmier
Talipot?
Este o mare coincidenţă
să nimereşti chiar în clipa aceea pe ţărm.
Pe dedesubt mişună porcii sălbateci
însă palmierul,
palmierul Talipot...
Prin aer flutură pasărea liră şi pasărea ibis
şi fluturii grei de un albastru otrăvitor;
însă palmierul...
Şi dacă totuşi te-aduce dracul cu barca-i
blestemată,
palmierul Talipot, Talipot
se face mii de fărâme cu floare cu tot.
DIN REVERIILE DOMNULUI R (I)
Când singuraticul domn R. a ajuns
din întâmplare în chiar apropierea
domnişoarei sensibile N., el i-a spus:
„mă bucur că existaţi, domnişoară”.
La tăcerea mirată şi indignată a ei, a
răspuns:
„aţi fi putut, mă gândesc, să nu existaţi”.
Dar imediat, încercând să repare greşeala, a
spus,
şi de altfel aceasta-i era şi convingerea
fermă
(pe care acum regreta s-o fi pus la-ndoială)
„vă felicit pentru faptul că existaţi,
domnişoară”.
Înţelegând (prea târziu) că întrecuse măsura
şi devenise cam cordial, se corectă, cum
urmează:
„vreau să spun, propriu-zis, că de fapt
mă felicit pe mine pentru faptul că existaţi”.
Abia acum domnul R. săvârşise o gafă enormă.
Cât ai clipi, înţelese că ultima-i frază
era de un echivoc scandalos, cu subsoluri
hibride
şi intenţiuni refulate, ba chiar
de o vanitate absurdă (ca şi cum domnişoara
i-ar datora cât de cât existenţa),
că din aceasta reiese un fel autarhic
şi solipsist de a fi, în sfârşit, se făcuse
ridicul.
Schimbându-şi cu totul dicţiunea, domnul R.
deveni analitic:
„adică, voiam să constat că sunteţi o
persoană sensibilă”.
Formula aceasta avea, evident, un cusur:
cuvântul „persoană” strecura nu ştiu ce
aluziv, ca şi cum,
domnul R. fiind o persoană, domnişoaara la
fel, prin aceasta
o comunitate ar exista între ei,
un soi de frăţie, de apartenenţă
la aceeaşi familie.
„Mai bine zis, am constatat cu plăcere
obiectul sensibil”.
Şi după o pauză, în care roşi:
„Vreau să zic o idee sensibilă, sau, oricum,
posibilitatea unei atare idei, sau
bănuiala (în fond destul de obscură) despre
putinţa,
în general, a ideii că în principiu
se poate admite că dacă
existenţa e genul suprem şi inexistenţa
există, atunci inexistenţa e existenţă, deci
nu există şi, în consecinţă...”
Aici domnişoara sensibilă N., din pricina
ciudatei purtări a ciudatului domn, deveni
în uşoara-nceţoşare a serii aşa disparentă,
încât domnul R. a conchis: „Doamne, iată că
iarăşi vorbesc
singur pe stradă, probabil că iarăşi
am uitat să iau picăturile”
BENEDICTUS
Privighetoare de noapte,
priveghiul din urmă, cu ţipete jalnice,
rotund privitori (mare veghe la turn),
ochii cei galbeni ai privighetorii
de noapte...
– Vae vae cucu victis,
Benedictus, Benedictus,
toată moartea e un strip-tease!
Comentarii
Trimiteți un comentariu