REMEMBER - MAGISTRUL MIHAI URSACHI


REMEMBER

MAGISTRUL MIHAI URSACHI
(17 februarie 1941 – 10 martie 2004)



Magistrul Mihai Ursache a avut un motor care funcţiona liber şi anapoda, după înalta voie a Domniei Sale. A urmat Facultatea de Filozofie a Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi (1957 – 1961), dar constatând că nu i-a folosit la nimic încearcă să treacă Dunărea, pe la Porţile de Fier. Este arestat şi condamnat. Următorii ani (1961 – 1964) îi petrece în puşcărie. După eliberare urmează, tot la Iaşi, cursurile Facultăţii de Filologie (1967 – 1970) lucrând „pe apucate”, citind în draci şi visând,
Reuşeşte (în 1981) să emigreze în America, devenind doctorand şi lector la Universitatea Statului California. După ceea ce credea magistrul că a fost revoluţie, re-vine în ţară şi este numit director la Teatrul „Vasile Alexandri”. Dar, fără nici o jus-tificare, ministrul Kulturii îl demite, în 1992, şi – cu motorul scrîşnind din toate rotiţele dinţate, Magistrul se refugiază printre prieteni, textele sale devenind emblematice pen-tru literatura momentului. În sfârşit, va trece din nou „Dunărea”, la 10 martie 2004, spre o lume mai bună, întrebându-se, probabil, la ce i-a folosit aceasta ­?...



POST SCRIPTUM. TRANSVERSALIILE MARI SAU CELE PATRU ESTETICI. POEZIE PE CARE A SCRIS-O MAGISTRUL URSACHI PE CÂND SE CREDEA PELICAN

Un om din Tecuci avea un motor
dar nu i-a folosit la nimic

SOLIA

Eu sunt ambasadorul Melancoliei
şi iată,
mult prea duioasele mele scrisori
de acreditare.

PRIMA SCRISOARE

Noi, Padişahul
întregii Melancolii,
Împărat al Singurătăţii de sus şi de mijloc,
stăpânitor absolut al regatului Dor
şi Prinţ Seior
al Tristeţii,
dăm ştire la toţi ca să fie cu luare-aminte
către solia trimisului nostru Menestrel.

Dată azi în cetatea Mâhnire.

LA IARMAROCUL DE VORBE

„Hai la băiatu, ia vorba fierbinte,
îşi ţine de cald şi te-ajută la minte!”

„Vând vorbe pestriţe, orice măsură,
se potriveşte la orişice gură!”

„Închiriez arhaisme cu ora.”
„Cuvinte mecanice, Firma Pandora.”

„Vorba dulce mult aduce.”
„Repar la moment epitete năuce.”

„Cuvinte zemoase, cuvinte harbuz,
vând vorbe de leac pentru văz şi auz!”

„Ia doamnă, ia doamnă, o vorbă de-amor,
pentru noptieră, în dormitor!”

„Atelier de-ndreptat adjective sucite.”
„Ascut la tocilă cuvinte-cuţite.”

„Poftiţi vorbe fragede pentru salată!”
„Poftiţi cu piper, vorbărie tocată!”

„Marele parc neologic. Real:
hiperbola care mănâncă mangal.”

„Must natural de cuvinte! Conţine
cele mai noi şi mai mari vitamine.”

„Aicea se vine cuvântul cel mare,
doi bani kilogramul, să ia fiecare!”

AMAR ODOR, AMIN

Mă tăvălesc nebun în perni, în muselina
în care ne-am iubit... Obrajii mei îmi ard,
nesăturaţi i-ngrop în jilţul unde-ai tronat – regină
oraşului himeric cu numele Hazard...
De dulcele cătuşe eu nu mai pot scăpa,
oraşul peste care tu ai tronat din perni,
rai fără de prihană, aţa mi se părea:
am aruncat cu zarul şi a căzut Infern.

ORAŞUL METAFIZIC

Oraşul acesta e construit din idei,
fiecare din cărămizile sale este o noţiune.

Deci pe bulevardul Terţului Exclus
la demonstraţia cu numărul 77, silogismul
Barbara, figura întâia,
aici locuiesc, într-o mare şi veche dilemă
din care nu ies niciodată.

ALESUL

Vedeţi-l: acesta e cel ce poartă însemnele,
acesta e cel copleşit de noroc şi de steme,
acesta e cel care tace.
Fericiţi-l, prealăudaţi-l şi fie-vă
milă de el.

CÂINELE MIRIAPODIS 

Un somn adânc, nerăzbătut de glasuri, de umbre
și nici de zborul vreunei păsări.
Doar cîinele Miriapodis
îmi dă tîrcoale subțire și lung,
dar el nu există.
Cîinele Miriapodis
e doar o vagă amintire
despre bănuiala destul de obscură
că undeva printre arbori există un fel de pădure.
Dar cîinele acesta atît de'ndoielnic,
cu toate că mișună - urechelniță lungă
pe la picioarele mele,
cîinele Miriapodis
nici nu există.

Doar apa în veci stătătoare a somnului.

AUTOINTERVIU

Vezi-ţi de treabă Ursachi
şi renunţă odată la obişnuinţa vicleană a poeziei.
Tu care în adolescenţă
ai vrut să te faci oier, apoi
funcţionar la «Piscicola», tu care ţi-ai amăgit
insomniile cu sanskrita, cu Schlegel, cu Bopp, pentru ce
persecuţi tipogràfii, zeţarii, amicii, oamenii cei
cumsecade (criticii literari nu contează – sunt mult prea
şireţi ca să citească vreodată ceva). Iată din nou
ai mai scris un poem, te-ai mai tras încă o dată pe
sfoară, mai bine
te-ai face copac, boiler electric sau varză.
Termină naibii.

PARABOLA URECHII ŞI A NUMĂRĂTORULUI

Este o formă întortocheată din piatră. Un melc uriaș
sau o ureche imensă din piatră. Adâncă statornicie
e în vuietul mării de plumb. Eu număr.
Iată, picătura din nou se coboară
în melcul de piatră. Nu-i grabă
și nici osteneală. Urechea ascultă,
cum încă un strop se adaugă mării. Așa s-a născut toată
marea;
astfel se naște. O picătură
o dată
la șaisprezece mii de ani.
Aceasta e totul. Eu sunt acel care numără.

DIVANUL CAILOR CU INIMA, SAU DESPRE SCARLATINĂ

Neconcepută făptură…
Caii hieratici dau buzna-n odaie,
incendiu, incendiu! Flacără pură
acum și de-a pururi, acum și de-a pururi… Așa e.
Tu mă întrebi ce e viața. Îți răspund
că e scarlatină. Sau cercetează
vreun tom oarecare – Ezra Pound
sau orice. Caii, caii, nechează.

CASA

Îţi mai aduci aminte de casa noastră
Singuratică, nuci şi castani ancestrali ascunzându-i
Zidirea imaculată…
Iar către scările albe
Erau două şiruri posomorâte de brazi.
Zidire înaltă şi zveltă, un templu de spumă,
Sau mânăstire…
Semne ciudate împodobeau frontonul ionic
Pe care ar fi putut exista o inscripţie
Neconcepută…
Pe sub ferestrele-nalte cu gratii
În umbră creştea mărgărintul – floarea cu lacrimi
A celor de dinăuntru…
O, casa noastră de visuri,
Pe dinăuntru n-o cunoşteam,
Pe dinafară n-o pricepeam…
Casa aceea aşezată în locul
De nicăieri, sub nuci şi castani,
Casa aceea cerească, desăvârşită, inexistentă…

În ceaţă adâncă, durere şi spaimă,
Şi câtă iubire, şi câtă iubire..
Îţi mai aduci aminte?

PALMIERUL TALIPOT

Văzut-ai vreodată pe ţărm
cum înfloreşte ciudatul palmier
Talipot?
Este o mare coincidenţă
să nimereşti chiar în clipa aceea pe ţărm.
Pe dedesubt mişună porcii sălbateci
însă palmierul,
palmierul Talipot...
Prin aer flutură pasărea liră şi pasărea ibis
şi fluturii grei de un albastru otrăvitor;
însă palmierul...
Şi dacă totuşi te-aduce dracul cu barca-i blestemată,
palmierul Talipot, Talipot
se face mii de fărâme cu floare cu tot.

DIN REVERIILE DOMNULUI R (I)

Când singuraticul domn R. a ajuns
din întâmplare în chiar apropierea
domnişoarei sensibile N., el i-a spus:
„mă bucur că existaţi, domnişoară”.
La tăcerea mirată şi indignată a ei, a răspuns:
„aţi fi putut, mă gândesc, să nu existaţi”.
Dar imediat, încercând să repare greşeala, a spus,
şi de altfel aceasta-i era şi convingerea fermă
(pe care acum regreta s-o fi pus la-ndoială)
„vă felicit pentru faptul că existaţi, domnişoară”.
Înţelegând (prea târziu) că întrecuse măsura
şi devenise cam cordial, se corectă, cum urmează:
„vreau să spun, propriu-zis, că de fapt
mă felicit pe mine pentru faptul că existaţi”.
Abia acum domnul R. săvârşise o gafă enormă.
Cât ai clipi, înţelese că ultima-i frază
era de un echivoc scandalos, cu subsoluri hibride
şi intenţiuni refulate, ba chiar
de o vanitate absurdă (ca şi cum domnişoara
i-ar datora cât de cât existenţa),
că din aceasta reiese un fel autarhic
şi solipsist de a fi, în sfârşit, se făcuse ridicul.
Schimbându-şi cu totul dicţiunea, domnul R. deveni analitic:
„adică, voiam să constat că sunteţi o persoană sensibilă”.
Formula aceasta avea, evident, un cusur:
cuvântul „persoană” strecura nu ştiu ce aluziv, ca şi cum,
domnul R. fiind o persoană, domnişoaara la fel, prin aceasta
o comunitate ar exista între ei,
un soi de frăţie, de apartenenţă
la aceeaşi familie.
„Mai bine zis, am constatat cu plăcere obiectul sensibil”.
Şi după o pauză, în care roşi:
„Vreau să zic o idee sensibilă, sau, oricum,
posibilitatea unei atare idei, sau
bănuiala (în fond destul de obscură) despre putinţa,
în general, a ideii că în principiu
se poate admite că dacă
existenţa e genul suprem şi inexistenţa
există, atunci inexistenţa e existenţă, deci
nu există şi, în consecinţă...”
Aici domnişoara sensibilă N., din pricina
ciudatei purtări a ciudatului domn, deveni
în uşoara-nceţoşare a serii aşa disparentă,
încât domnul R. a conchis: „Doamne, iată că iarăşi vorbesc
singur pe stradă, probabil că iarăşi
am uitat să iau picăturile”

BENEDICTUS

Privighetoare de noapte,
priveghiul din urmă, cu ţipete jalnice,
rotund privitori (mare veghe la turn),
ochii cei galbeni ai privighetorii
de noapte...

– Vae vae cucu victis,
Benedictus, Benedictus,
toată moartea e un strip-tease!

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

LA MULŢI ANI POETULUI SPIRIDON POPESCU

CELE MAI FRUMOASE POEZII DE TOAMNĂ