ANIVERSĂRI - FLORIN DOCHIA, - 70 DE ANI
ANIVERSĂRI
SCRIITORUL FLORIN DOCHIA
ÎMPLINEŞTE 70
DE ANI
Eu aparţin secolului în care au murit utopiile. Aparţin
secolului care a căscat prăpastia între viaţa interioară şi aceea exterioară a
fiinţei umane, amplificând schizofrenia civilizaţiei. Ruptura e în fiecare
dintre noi, fie că o recunoaştem, fie că nu.
Din această situaţie a fiinţei mele s-au născut poemele ce
s-au scris mai departe şi toate celelalte lucruri pe care le-am făcut, cu voie
sau fără de voie. Viaţă adevărată nu le poate insufla, mai departe, decât tu,
cititorule. Poate că merită.
Florin Dochia
COMMUNIO SANCTORUM
ah cerul acesta ca burta unui peşte
albastru
prins în plasa unui pescar surd şi orb
dormeai sub el am venit la tine
ţi-am spălat picioarele cu lumină
şi mâinile mi s-au făcut aripi
aerul strălucea în jurul nostru
şi ne înălţam ca un fum auriu
din vreascuri stropite cu mir
îmbrăţişaţi aşa cum ne-a închipuit chagall
într-o clipă de graţie
departe de casa copilăriei lui
departe de prima lui iubire
tată al nostru caută o stea
desenează-ne pe ea sălaş
nesfârşită fie gloria ta
chipul tău să-mpodobească zidurile
staţiilor de metrou
şi peretele garsonierei de la mansardă
unde scriu acest mesaj pe geamul aburit
privind ploaia acestui sfârşit de martie
ah cerul acesta ascuns
sub care sinucigaşii mai caută o şansă
prins în plasa unui pescar surd şi orb
dormeai sub el am venit la tine
ţi-am spălat picioarele cu lumină
şi mâinile mi s-au făcut aripi
aerul strălucea în jurul nostru
şi ne înălţam ca un fum auriu
din vreascuri stropite cu mir
îmbrăţişaţi aşa cum ne-a închipuit chagall
într-o clipă de graţie
departe de casa copilăriei lui
departe de prima lui iubire
tată al nostru caută o stea
desenează-ne pe ea sălaş
nesfârşită fie gloria ta
chipul tău să-mpodobească zidurile
staţiilor de metrou
şi peretele garsonierei de la mansardă
unde scriu acest mesaj pe geamul aburit
privind ploaia acestui sfârşit de martie
ah cerul acesta ascuns
sub care sinucigaşii mai caută o şansă
„M”
(Din grupajul „Şase semne despre moarte”)
eşti bolnav – vine îngerul şi zice – de o boală a materiei
cu transmisie sexuală: trăieşti – şi eu am să te vindec –
cu transmisie sexuală: trăieşti – şi eu am să te vindec –
zice
şi mă înveleşte cu pulpana mantiei lui de chitină(visam unul sau două războaie de apartament,
câteva inundaţii în bucătărie, un incendiu în pădurea
sentimentelor, o furtună a feromonilor îngropând
greieri şi furnici la un loc)
vine îngerul ca un gândac de abur verde gălbui
ca un gândac de sulf şi zice că trupul meu
e o tumoare a materiei trebuie să mă vindece
să mă îndoape cu medicamente – gloanţe
sârmă ghimpată, foc şi pară, Cyclon B
şi avalanşe de avioane în picaj nesfârşit
(de ce nu i-am spus că am şi suflet, am şi dorinţe
nevinovate, am alergat prin crâng copil fiind,
am furat cireşe, am păscut vitele pe izlazuri, ah!
dar câte n-am făcut, câte n-am făcut!)
ca un gândac de sulf şi zice că trupul meu
e o tumoare a materiei trebuie să mă vindece
să mă îndoape cu medicamente – gloanţe
sârmă ghimpată, foc şi pară, Cyclon B
şi avalanşe de avioane în picaj nesfârşit
(de ce nu i-am spus că am şi suflet, am şi dorinţe
nevinovate, am alergat prin crâng copil fiind,
am furat cireşe, am păscut vitele pe izlazuri, ah!
dar câte n-am făcut, câte n-am făcut!)
vine îngerul şi mă acoperă cu mantaua lui
chitinoasă – am să te apăr – zice – de tine însuţi,
de suferinţele bucuriei şi de bucuriile suferinţei
de pericolele iubirii şi plăcerile urii, de trădarea sincerităţii
şi aceea a femeii, întoarce-te la mine, întoarce-te
la nisip, lasă-te în voia cenuşilor zburătoare,
am să te vindec…
(el nu ştia că locuiesc într-o «haltă
părăsită» şi de acolo nu se văd decât trenurile ruginite
ale aşteptărilor mele, ale aşteptărilor mamei mele,
ale aşteptărilor aşteptărilor aşteptărilor?)
chitinoasă – am să te apăr – zice – de tine însuţi,
de suferinţele bucuriei şi de bucuriile suferinţei
de pericolele iubirii şi plăcerile urii, de trădarea sincerităţii
şi aceea a femeii, întoarce-te la mine, întoarce-te
la nisip, lasă-te în voia cenuşilor zburătoare,
am să te vindec…
(el nu ştia că locuiesc într-o «haltă
părăsită» şi de acolo nu se văd decât trenurile ruginite
ale aşteptărilor mele, ale aşteptărilor mamei mele,
ale aşteptărilor aşteptărilor aşteptărilor?)
vine şi spune: am să te vindec de toate acestea
SĂ MERGEM, AŞADAR
Lumina ca o absenţă a beznei
aşa cum viaţa e o prezenţă a morţii
cu zâmbetul ei promiţător.
„Teme-te de absenţa mea, lumino, teme-te!”
Iată că ne inundă chemarea irepresibilă a întunericului
el priveşte în inima noastră
trecerea sângelui din încăpere în încăpere
înainte şi uneori înapoi.
El mângâie fericiri nenăscute
fericiri posibile
fericiri pasabile ca orice fericiri.
El mângâie absenţe catifelate
şi zâmbetul i se lăţeşte pe chipul fermecător:
vino - zice - vino la nunta finală
vino să dansăm pe scândura eşafodului
căci va veni o clipă
când ghilotina luminii
va cădea.
Lumina ca o absenţă a beznei
aşa cum viaţa e o prezenţă a morţii
cu zâmbetul ei promiţător.
„Teme-te de absenţa mea, lumino, teme-te!”
Iată că ne inundă chemarea irepresibilă a întunericului
el priveşte în inima noastră
trecerea sângelui din încăpere în încăpere
înainte şi uneori înapoi.
El mângâie fericiri nenăscute
fericiri posibile
fericiri pasabile ca orice fericiri.
El mângâie absenţe catifelate
şi zâmbetul i se lăţeşte pe chipul fermecător:
vino - zice - vino la nunta finală
vino să dansăm pe scândura eşafodului
căci va veni o clipă
când ghilotina luminii
va cădea.
SE
SPUNE CĂ
Tu cel mai bine
ştii să taci.
De ce ai vorbi cu
oarecine
când ai adus deja
Cuvântul pentru mine?
Am vrut să-Ţi dau
în schimb un vis
la sărbătoarea Ta
de fiecare zi
dar am găsit doar
un coşmar
căzut demult dintr
un amar vechi paradis.
N-ai cum să ştii,
n-ai cum să faci
vreun gest.
Tu ai să taci
infernu-i fără rest
-
şi ai să aştepţi o
rugă iar
din alt vechi
paradis amar
să se înalţe ca un
fum
dinspre atunci
înspre acum.
E un dincolo de
Tine
de care lumea mea
se ţine
din care mâine încă
vine.
Tu ai să taci eu am
să spun
Până când soarele-mi
apun.
ÎNTRE
NOI E CEVA
Ne desparte lumina
zilei
Tu locuieşti într-o
dimineaţă
Eu am închiriat
temporar o înserare
Ne privim cu
prefăcută indiferenţă
Printr-un fel de
ceaţă strălucitoare
Tu îmi faci semne
cu mâna
Ca şi cum m-ai
primi la aeroport
Eu îţi fac semne cu
mâna
Ca şi cum aş
întârzia la fereastra
Unui tren care
pleacă într-o direcţie necunoscută
Ne desparte lumina
zilei
Şi noaptea care se
apropie de noi
Pare o inundaţie de
pietre
Ce ne înconjoară
din toate părţile
Ca un vârtej scăpat
de sub control
Tu locuieşti într-o
dimineaţă continuă
Eu voi fi evacuat
curând
din garsoniera
închiriată la capătul nopţii.
DISTOPIE
Încă se moare din
timpul vieţii
încă se moare fără
vreun rost
scrie cu sânge pe
toţi pereţii
a fi e acuma ce
nici n-a fost
Se plimbă morţii pe
bulevarde
se ţin în braţe pe
bănci în parc
vorbesc întruna şi
toate par de
ţintit cu săgeata
scăpată din arc
Dar corzile-s rupte
şi nici nu mai sunt
în tolbe săgeţi şi
speranţe în noi
degeaba-n apusuri
am să mă ncrunt
degeaba visa-voi că
ieşim din noroi
Doar tu pradă vie
şi castă iubito
alergi prin poieni
şi te cântă poeţii
eşti hrana eşti apa
pe care am sorbit o
la ceasul plecării-n
regatul tristeţii.
10
am deschis
fereastra
şi poştaşul mi-a
adus o scrisoare de la domnul ionescu
nu o uita pe doamna
smith
în viaţă trebuie să
te uiţi pe fereastră.
am semnat
confirmarea de primire
şi poştaşul a
plecat mai departe.
azi începe viaţa
mea – scria
pe spatele sacoului
său bleumarin.
e bine să te uiţi
pe fereastră
de aici se vede
calea luminoasă a vieţii şi a morţii.
azi începe viaţa
mea – spun
în fiecare
dimineaţă şi privesc pe fereastră,
aşa cum o îndeamnă
doamna smith pe doamna martin,
care înţelege că e
doar un fel de a spune
englezul şi-n casa
goală e ca la curtea regală.
însă domnul smith
este categoric
luaţi un cerc,
mângâiaţi-l şi va deveni vicios!
aşadar vin şi
întreb dacă ştie careva
cum se mai piaptănă
cântăreaţa cheală.
28
MARTIE 1950. PÂNĂ LA CAPĂT
În jurul Tău o
ceaţă de aur
în jurul meu
sentimentul sfârşitului
tu vii cu lumina eu
mă prefac în faur
cu tăişul
cuţitului.
Este marţi înainte
de zori
când deschid în
urlet ochii spre lume
secolul se-mparte
la jumătate
se repară ce se mai
poate
se spală de răni ca
de umbre străine
strig: mamă, de ce
m-ai adus pe mine
ca să salvez lumea
de durerea de sine
când nici pe mine
nu mă pot salva de ruine?
E drept aş vrea să
simt că Ţie-ţi pasă
şi nu-i pustiu de
Tine-n casă
că-Ţi pot fi gazdă
de rătăcit vei fi
pe înspinatele
cărări pustii
să bei de sete-ţi
este eu Ţi-aş da
aş vrea să nu mi
mai fie noaptea grea.
Mă mai desfăt de
chinul acestei înserări
privesc în urmă
viaţa cum s-a dus
neobosit, mă-ndrept
înspre apus
singurul vis între
deschise zări.
CATEDRALĂ
A fost trimis pe
lume în ieslea din sufletul meu
A jucat șotron cu
copiii din curtea din sufletul meu
A prefăcut apa în
vin la nunta din sufletul meu
A vindecat zece
leproși pe drumul din sufletul meu
A călcat pe apele
mării din sufletul meu
A dormit și visat
în grădina din sufletul meu
A purtat crucea în
spate pe golgota din sufletul meu
L-ați răstignit pe
crucea din sufletul meu
S-a înălțat la
cerul deschis în sufletul meu
Amin.
ORB
PE MARE
32.
deschide ochii,
deschide buzele,
deschide cu palmele
inima,
este clipa în care
misterul se dezvăluie
şi poţi să afli
sintaxa ploii
şi fulgerul din
piept să-l înţelegi pe deplin.
stai în umbra unei
flăcări,
trupul tău
fierbinte s-a închis
ca un templu pe
dinăuntru, cu cheia cea mare,
roşu etern se
imprimă în pielea ta
ca o puzderie de
stele
pe peretele
interior al unei clepsidre
în care nisipul
curge invers.
ştii că migdalul va
înflori încă o dată,
am coborât
pleoapele ca să pot vedea
cum îţi împrăştie
arome protectoare
în sistemul
sanguin, în sistemul limfatic,
aşa cum focul apără
lanurile
de marile pericole
ale mlaştinii,
aşa cum ştii că
moartea te apără
de riscurile
maternităţii târzii,
de reciclarea
preasfintelor deşeuri
rătăcite-n văzduh.
33.
cum ar fi să
locuieşti într-o cursă cu obstacole?
cred că acolo s-ar
sparge dansurile
în elementele
componente,
o mişcare care stă,
care aşteaptă
următoarea mişcare,
ar fi oglinda
prin care pătrundem
dincolo şi
alergăm până la un
obstacol viitor.
cred că ar trebui
desenată şi o fereastră,
când stai cu
spatele la zid e bine
să priveşti pe o
fereastră îndepărtată
peisajul cel mai
îndepărtat,
cum se oglindeşte
el într-o apă
foarte îndepărtată,
în care înoată
peşti foarte îndepărtaţi,
pescuiţi de un
pescar cu o undiţă
foarte lungă… atât
de lungă încât nici
azi nu s-a aflat
dacă prada lui a ajuns
în iarba de pe
malul foarte îndepărtat.
e un dans ameţitor
să locuieşti
toată viaţa într-o
cursă cu obstacole.
34.
din punctul de
vedere al ploii,
te poţi înfăşura cu
mantia întunecată
pe care uitarea
ţi-o trimite în dar de ziua ta.
din punctul de
vedere al ploii,
te poţi înfăşura în
frânghia ştreangului
pe care l-ai
pregătit pentru cine ştie ce ciută
care va trece pe
strada ce duce la pădure
în căutarea ierbii
albe a nesocotinţei.
din punctul de
vedere al ploii
te poţi uda până la
piele, până la os,
te poţi spăla de
trecut
cum se spală puntea
unei corăbii
de urmele
însângerate ale trecerii albatroşilor,
cu aripile adunate
în faţa ochilor,
înainte ca
trompetistul să sune stingerea,
iar groparul să
strige vesel: „pământ!”
din punctul de
vedere al ploii,
te poţi aprinde
când vrei
de la focul sfânt.
44.
poezia începe
când nu mai
înţelegi ce se întâmplă.
abia atunci atingi
lumile simultane
şi ele tremură în
aşteptarea orgasmului,
în aşteptarea
concomitenţei,
când se sparg
membranele universului
şi pluteşte totul
în oceanul de lichid amniotic.
ai trezit copilul
din tine,
ai cedat în faţa
vidului şi
te-ai umplut de
cuvinte,
te-ai închis în
tăcere ca-ntr-o mansardă sordidă.
acum vei deschide
fereastra
spre cele încă
ne-ncepute,
asta e soluţia, să
te aşezi temeinic
în punctul zero şi
să-l populezi
cu mobilă de
împrumut,
cu fantasmele unor
idoli abandonaţi
în favoarea
nimicniciei,
în favoarea pieilor
transparente
lăsate de şopârle
la marginea drumului,
în favoarea lui unu
şi a lui unu şi al lui unu
expulzat în fiecare
dimineaţă din oglindă.
CAFEAUA
DIN ZORI
[13]
e cerul albastru de
la fereastra bucătăriei,
cerul fiecărei
dimineţi de aprilie sau de septembrie:
sub el îţi
imaginezi venirea mea de la schimbul trei
subţire ca un fum
păşind uşor pe caldarâm.
vezi lumina căzând
peste mine ca o ploaie
şi curgând printre
cuburile de granit care trec
spre eternitate
braţ la braţ
sfârâie filtrul de
cafea ca un pisic tânăr şi neastâmpărat,
umbra mea se
strecoară pe strada umedă,
pe strada
întortocheată care conduce invariabil
la un eşafod în
construcţie – se pregăteşte
o scoatere din
producţie, se pregăteşte
o aruncare în
absolut, în ceva fără sfârşit şi fără început
deasupra cerul
albastru, în inimă nici o lege,
eşti chemată,
iubito, la petrecere, la o şampanie,
un pişcot şi o
cafea proaspătă: cineva să mă lege
TICKETS
TO NOWHERE
m-am mutat în patul
pentru insomnii
şi visez la trupul
tău cu umbrele adânci.
aş construi o
colivie pentru îngeri
chiar pe genunchii
tăi.
odihneşte-ţi lumina
din privire
ea încă există
şi-mi zâmbeşte şăgalnic.
viaţa nu-ţi va
oferi nimic altceva definitiv.
NAVIGATOR
piatra asta e o
pasăre
din care zborul a
plecat.
acum înţeleg de ce
o păstrezi în palme
o încălzeşti la
sângele tău
şi-i vorbeşti în
parabole.
tu vezi umbra
iubirii mele
pe zidul cu care
ţi-am dăruit inima.
poate de aceea
inima ta
mă urmează prin
lume
îmi luminează
insomniile
alungă furtunile
din porturi
ca să pot ancora în
siguranţă
cu toată flota mea
de speranţe şi de iluzii.
ştie că într-o zi
mă voi scufunda atât de adânc
într-unul dintre
oceanele ascunse
încât voi găsi
sămânţa din care
în piatra ta se va
întocmi
cea mai frumoasă
alcătuire de aripi
chiar dacă zidul va
fi înghiţit de umbră
acolo în inima ta
în sângele tău fierbinte.






Comentarii
Trimiteți un comentariu