ANIVERSĂRI - GEORGE VULTURESCU - POETUL NORDULUI


ANIVERSĂRI

GEORGE VULTURESCU – POETUL NORDULUI


           „M-am născut la 1 martie 1951. Ca să mă poată înscrie în egistrul primăriei, tatăl meu trebuia să meargă din cătunul Tireac până în Viile Satu Mare, la Sfatul Popular. Ocupat cu treburile gospodăriei a plecat doar în ziua de 20 martie, dar con-form legii, nu se puteau acorda decât două zile diferenţă pentru declararea unui nou-născut. Astfel că m-a înregistrat pe 20 martie, am primit ca dată de naştere ziua de 18 martie 1951. Aşadar, am 17 zile care nu figurează nici într-un registru.”
George Vulturescu

CĂUC PENTRU NISIPUL URMELOR

La vârsta de şase ani, în curtea părintească
un par de lemn mi-a străpuns ochiul stâng
nu plâng cu el
nu râd cu el
Acum ştiu:
Ochiul meu orb e scobit cât lemnul
unui căuc din Muzeul Ţării Oaşului
Cui vrei să-i duc apă cu el, Doamne?
Pot să-l cufund în neant şi să-l
ridic plin de nisipul urmelor tale?...
Cine le vede să vină după mine…

ÎŢI TREBUIE UN REGE CA SĂ FII BUFON

Îl vezi
nu este un bufon cel care-mi poartă, stângaci,
cârja de orb pe străzile unui vechi oraş de pe Someş.
Acum a ricoşat cu ea într-o monedă de metal –
sunt forţe ascunse care lucrează pentru a ridica
o monedă din praful drumului.
Îngerii privesc din muşchiul de pe ziduri
„Va îngenunchea în faţa stemei şi a chipului regelui?…”
„Ar putea fi pedestraşul care a murit sub flamurile sale
fără să-şi poată ridica solda pentru mama din sat…”
Sunt forţe ascunse în monedele de pe drumuri –
sunt muşuroaie deteriorate ale stemelor
cu termite care întreţin frica bufonului
că regele nu se va recunoaşte în râsul lui.
Asta pot gândi acum când îl văd cu ochii lor
cum ridică moneda de pe jos şi
intră într-un bar. O aruncă pe tejghea pentru un
pahar de alcool.
O pajură s-a ridicat din desenul stemei umbrind sala.
Unul o vede. Poate doi.
Barmanul întoarce banul pe ambele feţe şi
nu găseşte nici o inscripţie.
Râde provocând mesenii
„– Cine împrumută un chip de rege
pentru această monedă?…”

ZID PENTRU PROPRIA-MI URĂ

Laşul ce sunt,
ies în oraş pe coridorul secret al Ochiului meu Orb
ca şi pe un canal cu zoaie
ies din strălucitorul oraş şi urc zilnic pe Pietrele Nordului
cu toate miasmele impregnate în carne

Un oraş pe care l-aş strânge de gât
l-aş scuipa zilnic în ochi
laşul ce sunt, nu fac asta din cauza bunului-simţ
şi a drojdiei culturale din mine
alte zoaie, cu care celulele mele sunt impregnate

Aş da drumul unei pietre din munte
să dărâme oraşul, să-l strivească precum striveşti un vierme
dar imediat ce gândesc asta fug, laşul ce sunt,
smiorcăitul, fug sus pe cărări să văd dacă
Pietrele sunt la locul lor
dacă ura mea nu le-a desprins din roca Nordului

Stau zi de zi între ele şi oraş
ca un zid pentru propria-mi ură

PAHARUL. FIECARE PE HARUL SĂU
Lui Ion Mureşan

Paharul neatins e singurul sarcofag
din care broscuţele ies, sar în balta
creierului şi orăcăie.
Suntem îngerii tăi, prostule!
Dar nu întinzi mâna, ci doar scrii cu ochii
împăienjeniţi căci literele nu se lasă
închise-n cuvânt precum broscuţele într-o
mlaştină a spaimelor tale
îngerul care citeşte mai trage o duşcă şi râde:
Eh, alcolurile interpretărilor...

VREMEA NISIPURILOR

Ca să te pot întâlni am inventat Pietrele
Nordului. Doamne, le-am smuls din
celulele creierului precum ai sumeţit Tu stâncile din mare
Bătrân intru în satul părăsit de mult.
Mă opresc pe o piatră. Trec oameni şi
animale, maşini şi copii, soldaţi şi curve.
Una mi se aşează pe genunchi. Pun mâna
pe pielea ei rozalie, dar îi simt solzii de
reptilă. Nu-i văd în ochi vinul frumuseţii şi înjur:
„Rimbaud, cine este aducătorul
apei vii?”
Piatra este reală
cimitirul real
strigoiul vine spre mine cu chipul tău
îl laşi să treacă
o vreme va merge în direcţia opusă
o vreme prin masca lui va hăui vântul
până va umple golul ei cu chipul tău
precum lichidul aurului va umple formele monezii
Trece un orb şi o ridică din noroiul străzii:
„Cine v-a încredinţat vouă, pietre smintite,
nisipul de sub coajă?
O urmă de zeu e impregnată în pulberea lui.
Mă iau după ea, o acopăr cu talpa mea, o
încălzesc. Dar urmele nu pot fi clocite ca ouăle,
e scris în cărţi. În cărţile bune,
e scris că Nordul e maladiv, exhaltă molime
din luturi şi pietre. Şi-n cărţi rele stă scris
că suntem pietre pe care creşte cucuta, şerpii
îi coc veninul încălzind-o cu solzii lor.
Sunt oameni care nu pot trăi fără cucută.
Plătesc bine, ucid pentru ea...”
Mântuieşte-l, Doamne, de Nordul lui zice
un străin, auzindu-l.
Orbul se întoarce spre el:
„Şi tu eşti din Nord, dar încă n-a sosit
vremea să afli...”

UN ORB PICTEAZĂ FULGERUL

Vai, din pânza sa încep să curgă cenuşi
până la genunchi îi ajung
pe scaunul unde stă neclintit,
până la brâu.
„E deja acoperit de cenuşă, strigă
cineva privindu-l.Vai, ochii lui
sunt o văgăună pe unde năvălesc
cenuşile...” Dar orbul nu aude şi
picteză mai departe fulgerul.
„O să-l vedeţi şi voi, zice, în curând,
trebuie doar să plantaţi smochinul
peste care să poată coborî”

NOAPTEA DE SÎNZIENE

În Noaptea de Sînziene, pe Stâncile Smintite
vin şi dansează goale femeile sterpe:
Fata Pădurii”, „Ciufu Nopţii”, „Căţaua”,
Smăoaia”.
Ni se spunea că au ţîţe pe tot corpul şi că
părul le colcăie de şerpi.
Nu le puteam vedea numai dacă le pîndeam
goi din iarbă şi tufişuri. Trupurile lor se roteau
în aura lunii ca o bulboană de rîu
din care nu poţi să te smulgi.
Ca nişte oarbe se rupeau din dans şi ne
dibuiau prin iarbă după respiraţia noastră
gîfîită. O noapte ca aceea ţine cît o viaţă.

CODEXUL NEGRU

În Codexul Negru nu există nicio referinţă
la cer
pentru că bezna n-are cer
dar tot ce se întâmplă sub cer dispare în beznă

Literele Codexului Negru sunt dealuri şi
broaşte, pietre şi cochilii de melci –
nu există nimic în afară de litere
ele se alăptează una pe altă de parcă fiecare
ar fi un uger de bivoliţă

 „Tu ai un Ochi Orb şi un Ochi Teafăr,
mi-au spus bătrânii din sat. Să te fereşti
de mândria vană că poţi citi Codexul Negru
şi să nu dezvălui ceea ce scrie în el…“

Primele lui rânduri mi-au şfichiuit ochii
cum zdreleşte grindina mâţişorii mugurilor –
„Vor fi orbi, tot mai mulţi orbi
şi nimeni nu va mai şti care drum duce spre Nord…“

Poate că nu desluşesc bine literele Codexului Negru
dar le adaug, pe margini, alte forme
le refac încrengăturile arabescurilor
precum ţăranii mei desecau holdele
săpând răzoare de la o groapă la altă
până la rău.

„Fereşte-te să scrii alte cărţi cu alte litere
decât ale Codexului Negru, mi-au mai zis
bătrânii. Ai putea fi un preot al lui
cu Ochiul tău Orb cu care vezi pietrele,
recifele, diamantele şi
pe Dumnezeul beznei deasupra lor
aşezând vreascuri, ierburi uscate şi tulpini putrede
pregătindu-le, parcă, pentru un mare foc…“

Am şi eu un moment de paznic obosit lângă Codex
când am întins mâna, tulburat, după un pahar –
marginea lui ciobită mi-a sângerat buzele
amestecând vinul cu sângele
atunci mi-am amintit un vers din Fernando Pessoa
vântul „vorbeşte despre vânt“
precum pământul din satul meu vorbea cu muşunoaiele cârtiţelor
iar focul pe care-l aprindeam pe dealuri
vorbea despre cenuşă ridicându-se la cer

 bezna n-are cer
nu există nicio dimineaţă a beznei
doar Miezul Nopţii există în care
cucuvea cânta
„Mai poţi fi paznic al Codexului Negru
dacă auzi cum se izbesc literele lui una de alta
precum se izbesc şi se sfarmă de stânci corăbiile din Odiseea?

 poţi fi poet după asta?

Nimeni să nu creadă că este poezie
ceea ce poţi să spui cu ajutorul beznei

DUMINICA FRICII

E o târfă de seară în Nord
care-ţi lasă voalurile ei sordide în ochi
precum lasă şişurile cicatrici prin ungherele urbei.
Asta faci în duminica fricii tale din Nord
stai cu o târfă de carte –
lectura e un lupanar
„Matca se-mperechează şi moare.
Stupul e doar pentru cuvintele-albinuţe
Care fac ceara lumânărilor plăcută pentru biserici?”
Asta îi întreb pe bătrânii Barzi în duminica fricii
mele din Nord
care se hrăneşte cu hula hieroglifelor din alte cărţi.
Sunt cărpănoşi cu toţii, tari în definiţii
„Poemul are o glorie, iar poetul o moarte…
Nu eşti într-un cuib pe pagina lui la care barza
aduce puilor în guşă broaşte din mlaştini…”
Mai bine vezi la sclipirea unui cuţit
alunecând pe alt cuţit
decât în duminica fricii când nu-ţi dibuieşti
propria pagină. Îţi faci torţe din paginile
altor cărţi despre frică –
scrumul lor cade pe coala ta albă
ca o urnă răsturnată într-un osuar
nu mai ştii care fir de pulbere a fost un os de
tibie, care o aortă a inimii, care din lobul urechii.
E duminica fricii tale în mijlocul paginii
o târfă de frică ce te urmează în toate nopţile din Nord
când poţi să-i spui cenuşii
„Frate Borges,
frate Eminescu,
frate Kafka,
ceea ce arde continuă să viseze adierea vânturilor?”
Cenuşă e acum întreaga ta pagină pe care scrii
pe care ai vrea să scrii
dar în cenuşă firele de pulbere nu se aliniază
precum planetele pe ceruri
ci se grămădesc „fără cap şi coadă”
ca şi cuvintele de târfă
în urechea fricii tale din Nord
nu găseşti nici o piatră în care să poţi săpa o literă
nu găseşti nici un lemn de cruce pe care să
însemni un nume
lemnele se chircesc în lut şi-n sămânţă
căci barda e acolo
pe structura de rezistenţă a clarităţii din creier
claritate de târfă răbdătoare
barda e seară de seară acolo
şi frica ta pe coada ei
ca o mână de rege care face semn bufonului
să râdă în locul său
cine ar şovăi lângă curva asta de bardă
într-o noapte a fricii din mijlocul paginilor?…

O LUCRARE ASUPRA MEA
(Dintr-un interviu pe care George Vulturescu mi l-a acordat
în martie 2015 -LM)

«Secvenţa» mării în viaţa mea a început la Cluj în faţa unui panou unde era afişat tabelul cu cei admişi la Facultatea de filologie a anului 1970: nu eram printre ei, (dar îmi jurasem să nu mă mai întorc în sat. M-am urcat pe tren şi dus am fost - cu opriri la mina de la Bălan, în Bucureşti (taxator pe autobuze) şi, în final, la Constanţa. Aflasem că erau locuri de muncă în port bine remunerate. Am lucrat la Navrom, des-cărcat-încărcat vapoare şi eram cazat la căminul de nefamilişti din port: o «spumă» din zgura societăţii, haimanale şi neadaptaţi din toate colţurile ţării. A fost o experienţă te-ribilă, romanescă, o coborâre în maelstrom-ul comunist. Era cât pe ce să fiu selectat «operator chimist» la Uzinele din Năvodari - denumite de localnici «uzinele morţii», din cauza deselor accidente cu acid sulfuric. Am cunoscut satele de pescari din zona Năvodari (de lângă Lacul Taşaul, Palazu Mic...), am rătăcit prin cartierele cu dughene obsure din Constanţa, pe esplanade: eram fascinat de întinderea mării, zile întregi stă-team singur pe pietrele de lângă Cazinou şi priveam valurile, vapoarele. Copilul dintr-un sat de codreni cioplitori în lemn îşi descoperea peştele din zodie. Tot atunci, un-deva, pe linia orizontului, mi se părea că marea este la fel ca unduirea neliniştită a ierbii sub vântul de pustă nesfârşită din Nord... Această „viziune” am purtat-o până într-o temă de doctorat despre „poetica orizontalităţii” la Şt. Aug. Doinaş susţinut în 2009” (...)
„Sunt purtător de ochi smintit, cum sunt purtător de cuţit din copilărie, în satul meu codrean. Sunt neo-expresionist, nu mă străduiesc să îmi tocmesc un critic ca-re să mă legitimize. Criticii care m-au «legitimat» au murit: N. Steinhardt, Romul Munteanu, Marin Mincu, C. Ciopraga... Criticii de azi nu te citesc decât dacă apari la editura de unde sunt plătiţi, sau dacă eşti în «cercul» revistei pe care o patronează, dacă eşti în programele I.C.R.-ului/ proiectelor a căror gestionare de fonduri o coordonea-ză... Cât e de rar (şi de gratuit) un gest al unui critic, precum Ioan Holban, care pe la ora 9 dimineaţa te sună (pe tine, cel din provincie): «Mă, Vulturescu, tu eşti un «smin-tit» de pe Pietrele Nordului, ştiu, dar de ce dracu m-am «smintit» şi eu azi noapte şi am scris despre «Negurile» tale...? » Am mai spus-o: în provincie nici un premiu nu valorează mai mult decât o simplă vorbă de «bineţe...»” (...)
„Bunicul meu, Dumitru, «stăvar», (cel care avea grijă de caii satului), mă du-cea, în vreme de furtună, pe un deal stâncos să vedem cum cad fulgerele pe pietre. Veneam leoarcă acasă şi bunica bodogănea: «Toată lumea merge la biserică şi voi pe coclaurii Nicoreţilor…». Bunicul îmi trăgea cu ochiul şi râdea în hohote: «Voi l-aţi vă-zut pe popa Nicoară cadelniţând, dar noi l-am văzut pe Dumnezeu cum se cobora pe stânci şi aprindea brazii ca pe nişte lumânări…»” (...)
„Nu văd nici o «şansă»» pentru viitorul revistelor de cultură în România. În in-stituţiile care ar putea rezolva această problemă (Guvern, Ministerul Culturii, Consilii Judeţene) sunt oameni «nevolnici», cum zice cronicarul, «subt vremi” - sunt aşezaţi fără har cultural doar la plăcinta politică. Iar scriitorii, egoişti şi disperaţi (doar după premii şi burse), se sfâşie între ei cum n-am văzut că fac, niciodată, lupii din codrii mei de Nord.


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

LA MULŢI ANI POETULUI SPIRIDON POPESCU

REMEMBER: RADU GYR - DAN MANOLESCU