ANIVERSĂRI - GEORGE VULTURESCU - POETUL NORDULUI
ANIVERSĂRI
GEORGE VULTURESCU – POETUL NORDULUI
„M-am născut la
1 martie 1951. Ca să mă poată înscrie în egistrul primăriei, tatăl meu trebuia
să meargă din cătunul Tireac până în Viile Satu Mare, la Sfatul Popular. Ocupat
cu treburile gospodăriei a plecat doar în ziua de 20 martie, dar con-form legii,
nu se puteau acorda decât două zile diferenţă pentru declararea unui
nou-născut. Astfel că m-a înregistrat pe 20 martie, am primit ca dată de
naştere ziua de 18 martie 1951. Aşadar, am 17 zile care nu figurează nici
într-un registru.”
George Vulturescu
CĂUC PENTRU NISIPUL URMELOR
La vârsta de şase
ani, în curtea părintească
un par de lemn mi-a
străpuns ochiul stâng
nu plâng cu el
nu râd cu el
Acum ştiu:
Ochiul meu orb e
scobit cât lemnul
unui căuc din Muzeul
Ţării Oaşului
Cui vrei să-i duc apă
cu el, Doamne?
Pot să-l cufund în
neant şi să-l
ridic plin de nisipul
urmelor tale?...
Cine le vede să vină
după mine…
ÎŢI TREBUIE UN REGE CA SĂ FII BUFON
Îl vezi
nu este un bufon cel
care-mi poartă, stângaci,
cârja de orb pe
străzile unui vechi oraş de pe Someş.
Acum a ricoşat cu ea
într-o monedă de metal –
sunt forţe ascunse
care lucrează pentru a ridica
o monedă din praful
drumului.
Îngerii privesc din
muşchiul de pe ziduri
„Va îngenunchea în
faţa stemei şi a chipului regelui?…”
„Ar putea fi pedestraşul
care a murit sub flamurile sale
fără să-şi poată
ridica solda pentru mama din sat…”
Sunt forţe ascunse în
monedele de pe drumuri –
sunt muşuroaie
deteriorate ale stemelor
cu termite care
întreţin frica bufonului
că regele nu se va recunoaşte
în râsul lui.
Asta pot gândi acum
când îl văd cu ochii lor
cum ridică moneda de
pe jos şi
intră într-un bar. O
aruncă pe tejghea pentru un
pahar de alcool.
O pajură s-a ridicat
din desenul stemei umbrind sala.
Unul o vede. Poate
doi.
Barmanul întoarce
banul pe ambele feţe şi
nu găseşte nici o
inscripţie.
Râde provocând mesenii
„– Cine împrumută un
chip de rege
pentru această
monedă?…”
ZID PENTRU PROPRIA-MI URĂ
Laşul ce sunt,
ies în oraş pe coridorul secret
al Ochiului meu Orb
ca şi pe un canal cu zoaie
ies din strălucitorul oraş şi urc
zilnic pe Pietrele Nordului
cu toate miasmele impregnate în
carne
Un oraş pe care l-aş strânge de
gât
l-aş scuipa zilnic în ochi
laşul ce sunt, nu fac asta din
cauza bunului-simţ
şi a drojdiei culturale din mine
alte zoaie, cu care celulele mele
sunt impregnate
Aş da drumul unei pietre din
munte
să dărâme oraşul, să-l strivească
precum striveşti un vierme
dar imediat ce gândesc asta fug,
laşul ce sunt,
smiorcăitul, fug sus pe cărări să
văd dacă
Pietrele sunt la locul lor
dacă ura mea nu le-a desprins din
roca Nordului
Stau zi de zi între ele şi oraş
ca un zid pentru propria-mi ură
PAHARUL. FIECARE PE HARUL SĂU
Lui Ion Mureşan
Paharul neatins e singurul
sarcofag
din care broscuţele ies, sar în
balta
creierului şi orăcăie.
„Suntem îngerii tăi, prostule!”
Dar nu întinzi mâna, ci doar
scrii cu ochii
împăienjeniţi căci literele nu se
lasă
închise-n cuvânt precum
broscuţele într-o
mlaştină a spaimelor tale
îngerul care citeşte mai trage o duşcă
şi râde:
„Eh, alcolurile
interpretărilor...”
VREMEA NISIPURILOR
Ca să te pot întâlni am inventat
Pietrele
Nordului. Doamne, le-am smuls din
celulele creierului precum ai
sumeţit Tu stâncile din mare
Bătrân intru în satul părăsit de
mult.
Mă opresc pe o piatră. Trec
oameni şi
animale, maşini şi copii, soldaţi
şi curve.
Una mi se aşează pe genunchi. Pun
mâna
pe pielea ei rozalie, dar îi simt
solzii de
reptilă. Nu-i văd în ochi vinul
frumuseţii şi înjur:
„Rimbaud, cine este aducătorul
apei vii?”
Piatra este reală
cimitirul real
strigoiul vine spre mine cu
chipul tău
îl laşi să treacă
o vreme va merge în direcţia
opusă
o vreme prin masca lui va hăui
vântul
până va umple golul ei cu chipul
tău
precum lichidul aurului va umple
formele monezii
Trece un orb şi o ridică din
noroiul străzii:
„Cine v-a încredinţat vouă,
pietre smintite,
nisipul de sub coajă?
O urmă de zeu e impregnată în
pulberea lui.
Mă iau după ea, o acopăr cu talpa
mea, o
încălzesc. Dar urmele nu pot fi
clocite ca ouăle,
e scris în cărţi. În cărţile
bune,
e scris că Nordul e maladiv,
exhaltă molime
din luturi şi pietre. Şi-n cărţi
rele stă scris
că suntem pietre pe care creşte
cucuta, şerpii
îi coc veninul încălzind-o cu
solzii lor.
Sunt oameni care nu pot trăi fără
cucută.
Plătesc bine, ucid pentru ea...”
Mântuieşte-l, Doamne, de Nordul
lui zice
un străin, auzindu-l.
Orbul se întoarce spre el:
„Şi tu eşti din Nord, dar încă
n-a sosit
vremea să afli...”
UN ORB PICTEAZĂ FULGERUL
Vai, din pânza sa încep să curgă
cenuşi
până la genunchi îi ajung
pe scaunul unde stă neclintit,
până la brâu.
„E deja acoperit de cenuşă,
strigă
cineva privindu-l.Vai, ochii lui
sunt o văgăună pe unde năvălesc
cenuşile...” Dar orbul nu aude şi
picteză mai departe fulgerul.
„O să-l vedeţi şi voi, zice, în
curând,
trebuie doar să plantaţi
smochinul
peste care să poată coborî”
NOAPTEA DE SÎNZIENE
În Noaptea de
Sînziene, pe Stâncile Smintite
vin şi dansează
goale femeile sterpe:
„Fata Pădurii”,
„Ciufu Nopţii”, „Căţaua”,
„Smăoaia”.
Ni se spunea că au
ţîţe pe tot corpul şi că
părul le colcăie de
şerpi.
Nu le puteam vedea
numai dacă le pîndeam
goi din iarbă şi
tufişuri. Trupurile lor se roteau
în aura lunii ca o
bulboană de rîu
din care nu poţi să
te smulgi.
Ca nişte oarbe se
rupeau din dans şi ne
dibuiau prin iarbă
după respiraţia noastră
gîfîită. O noapte
ca aceea ţine cît o viaţă.
CODEXUL NEGRU
În
Codexul Negru nu există nicio referinţă
la
cer
pentru
că bezna n-are cer
dar
tot ce se întâmplă sub cer dispare în beznă
Literele
Codexului Negru sunt dealuri şi
broaşte,
pietre şi cochilii de melci –
nu
există nimic în afară de litere
ele
se alăptează una pe altă de parcă fiecare
ar
fi un uger de bivoliţă
„Tu ai un Ochi Orb şi un Ochi Teafăr,
mi-au
spus bătrânii din sat. Să te fereşti
de
mândria vană că poţi citi Codexul Negru
şi
să nu dezvălui ceea ce scrie în el…“
Primele
lui rânduri mi-au şfichiuit ochii
cum
zdreleşte grindina mâţişorii mugurilor –
„Vor
fi orbi, tot mai mulţi orbi
şi
nimeni nu va mai şti care drum duce spre Nord…“
Poate
că nu desluşesc bine literele Codexului Negru
dar
le adaug, pe margini, alte forme
le
refac încrengăturile arabescurilor
precum
ţăranii mei desecau holdele
săpând
răzoare de la o groapă la altă
până
la rău.
„Fereşte-te
să scrii alte cărţi cu alte litere
decât
ale Codexului Negru, mi-au mai zis
bătrânii.
Ai putea fi un preot al lui
cu
Ochiul tău Orb cu care vezi pietrele,
recifele,
diamantele şi
pe
Dumnezeul beznei deasupra lor
aşezând
vreascuri, ierburi uscate şi tulpini putrede
pregătindu-le,
parcă, pentru un mare foc…“
Am
şi eu un moment de paznic obosit lângă Codex
când
am întins mâna, tulburat, după un pahar –
marginea
lui ciobită mi-a sângerat buzele
amestecând
vinul cu sângele
atunci
mi-am amintit un vers din Fernando Pessoa
vântul
„vorbeşte despre vânt“
precum
pământul din satul meu vorbea cu muşunoaiele cârtiţelor
iar
focul pe care-l aprindeam pe dealuri
vorbea
despre cenuşă ridicându-se la cer
bezna n-are cer
nu
există nicio dimineaţă a beznei
doar
Miezul Nopţii există în care
cucuvea
cânta
„Mai
poţi fi paznic al Codexului Negru
dacă
auzi cum se izbesc literele lui una de alta
precum
se izbesc şi se sfarmă de stânci corăbiile din Odiseea?
poţi fi poet după asta?
Nimeni
să nu creadă că este poezie
ceea
ce poţi să spui cu ajutorul beznei
DUMINICA FRICII
E
o târfă de seară în Nord
care-ţi
lasă voalurile ei sordide în ochi
precum
lasă şişurile cicatrici prin ungherele urbei.
Asta
faci în duminica fricii tale din Nord
stai
cu o târfă de carte –
lectura
e un lupanar
„Matca
se-mperechează şi moare.
Stupul
e doar pentru cuvintele-albinuţe
Care
fac ceara lumânărilor plăcută pentru biserici?”
Asta
îi întreb pe bătrânii Barzi în duminica fricii
mele
din Nord
care
se hrăneşte cu hula hieroglifelor din alte cărţi.
Sunt
cărpănoşi cu toţii, tari în definiţii
„Poemul
are o glorie, iar poetul o moarte…
Nu
eşti într-un cuib pe pagina lui la care barza
aduce
puilor în guşă broaşte din mlaştini…”
Mai
bine vezi la sclipirea unui cuţit
alunecând
pe alt cuţit
decât
în duminica fricii când nu-ţi dibuieşti
propria
pagină. Îţi faci torţe din paginile
altor
cărţi despre frică –
scrumul
lor cade pe coala ta albă
ca
o urnă răsturnată într-un osuar
nu
mai ştii care fir de pulbere a fost un os de
tibie,
care o aortă a inimii, care din lobul urechii.
E
duminica fricii tale în mijlocul paginii
o
târfă de frică ce te urmează în toate nopţile din Nord
când
poţi să-i spui cenuşii
„Frate
Borges,
frate
Eminescu,
frate
Kafka,
ceea
ce arde continuă să viseze adierea vânturilor?”
Cenuşă
e acum întreaga ta pagină pe care scrii
pe
care ai vrea să scrii
dar
în cenuşă firele de pulbere nu se aliniază
precum
planetele pe ceruri
ci
se grămădesc „fără cap şi coadă”
ca
şi cuvintele de târfă
în
urechea fricii tale din Nord
nu
găseşti nici o piatră în care să poţi săpa o literă
nu
găseşti nici un lemn de cruce pe care să
însemni
un nume
lemnele
se chircesc în lut şi-n sămânţă
căci
barda e acolo
pe
structura de rezistenţă a clarităţii din creier
claritate
de târfă răbdătoare
barda
e seară de seară acolo
şi
frica ta pe coada ei
ca
o mână de rege care face semn bufonului
să
râdă în locul său
cine
ar şovăi lângă curva asta de bardă
într-o
noapte a fricii din mijlocul paginilor?…
O LUCRARE ASUPRA MEA
(Dintr-un interviu pe care George
Vulturescu mi l-a acordat
în martie 2015 -LM)
„«Secvenţa» mării în viaţa mea a început la Cluj în
faţa unui panou unde era afişat tabelul cu cei admişi la Facultatea de
filologie a anului 1970: nu eram printre ei, (dar îmi jurasem să nu mă mai
întorc în sat. M-am urcat pe tren şi dus am fost - cu opriri la mina de la
Bălan, în Bucureşti (taxator pe autobuze) şi, în final, la Constanţa. Aflasem
că erau locuri de muncă în port bine remunerate. Am lucrat la Navrom,
des-cărcat-încărcat vapoare şi eram cazat la căminul de nefamilişti din port: o «spumă» din zgura societăţii, haimanale şi neadaptaţi din
toate colţurile ţării. A fost o experienţă te-ribilă, romanescă, o coborâre în maelstrom-ul
comunist. Era cât pe ce să fiu selectat «operator chimist» la Uzinele din Năvodari - denumite de localnici «uzinele morţii», din cauza deselor accidente cu acid
sulfuric. Am cunoscut satele de pescari din zona Năvodari (de lângă Lacul
Taşaul, Palazu Mic...), am rătăcit prin cartierele cu dughene obsure din
Constanţa, pe esplanade: eram fascinat de întinderea mării, zile întregi stă-team
singur pe pietrele de lângă Cazinou şi priveam valurile, vapoarele. Copilul
dintr-un sat de codreni cioplitori în lemn îşi descoperea peştele din zodie. Tot
atunci, un-deva, pe linia orizontului, mi se părea că marea este la fel ca
unduirea neliniştită a ierbii sub vântul de pustă nesfârşită din Nord...
Această „viziune” am purtat-o până într-o temă de doctorat despre „poetica
orizontalităţii” la Şt. Aug. Doinaş susţinut în 2009” (...)
„Sunt purtător de ochi smintit,
cum sunt purtător de cuţit din copilărie, în satul meu codrean. Sunt neo-expresionist,
nu mă străduiesc să îmi tocmesc un critic ca-re să mă legitimize. Criticii care
m-au «legitimat» au murit: N. Steinhardt, Romul Munteanu, Marin Mincu,
C. Ciopraga... Criticii de azi nu te citesc decât dacă apari la editura
de unde sunt plătiţi, sau dacă eşti în «cercul» revistei pe care o patronează, dacă eşti în
programele I.C.R.-ului/ proiectelor a căror gestionare de fonduri o
coordonea-ză... Cât e de rar (şi de gratuit) un gest al unui critic, precum Ioan
Holban, care pe la ora 9 dimineaţa te sună (pe tine, cel din provincie):
«Mă, Vulturescu, tu eşti un «smin-tit» de pe Pietrele
Nordului, ştiu, dar de ce dracu m-am «smintit» şi eu azi noapte şi am
scris despre «Negurile» tale...? » Am mai spus-o: în provincie nici un
premiu nu valorează mai mult decât o simplă vorbă de «bineţe...»” (...)
„Bunicul meu, Dumitru, «stăvar», (cel care avea grijă de caii satului), mă du-cea, în
vreme de furtună, pe un deal stâncos să vedem cum cad fulgerele pe pietre.
Veneam leoarcă acasă şi bunica bodogănea: «Toată lumea merge la biserică şi voi pe coclaurii
Nicoreţilor…». Bunicul îmi trăgea cu ochiul şi
râdea în hohote: «Voi l-aţi vă-zut pe popa Nicoară
cadelniţând, dar noi l-am văzut pe Dumnezeu cum se cobora pe stânci şi
aprindea brazii ca pe nişte lumânări…»” (...)
„Nu văd nici o «şansă»» pentru viitorul revistelor de cultură în România. În
in-stituţiile care ar putea rezolva această problemă (Guvern, Ministerul
Culturii, Consilii Judeţene) sunt oameni «nevolnici», cum zice cronicarul, «subt vremi” - sunt aşezaţi fără har cultural doar la
plăcinta politică. Iar scriitorii, egoişti şi disperaţi (doar după premii şi
burse), se sfâşie între ei cum n-am văzut că fac, niciodată, lupii din
codrii mei de Nord”….

Comentarii
Trimiteți un comentariu