BUZOIANUL SORIN DESPOT - UN POET ÎN PLINĂ AFIRMARE
POETUL
ZILEI
BUZOIANUL SORIN DESPOT –
UN POET ÎN PLINĂ AFIRMARE
Sorin Despot (pseudonimul
literar al lui Sorin Staicu) s-a născut în anul 1985 şi a absolvit Colegiul
Naţional „B.P.Hasdeu” din Buzău, după care a urmat Facultatea de Comunicare și
Relații Publice din cadrul Universităţii Bucureşti, fiind - în prezent - consultant în
comunicare în industria IT şi, mai ales
poet.
În anul 2010 a primit Premiul pentru debut al Uniuni
Scriitorilor, pentru volumul „apasă”
(Editura Cartea Românească) bucurându-se de aprecierile criticii şi, mai ales,
de entuziasmul cititorilor, care descopereau un
univers liric în „expansiune”.
Următoarea carte avea să apară în 2016,
şi se va numi „termeni/ condiţii” (Casa de Editură Max Blecher).
În intervalul dintre cele două apariţii
editoriale Sorin Despot s-a implicat în diverse proiecte (traduceri, proiecte
editoriale, coordonarea „Taberei de poezie” de la Săvârşin etc).
Dar, despre cultura şi poeţii buzoieni
importanţi, pe care oraşul literaturii de curbură (cum numea regretatul Gheorghe Ene Buzăul) îi „uită” sau îi ignoră vom mai vorbi, într-un
viitor apropiat.
L.M.
POEME DE SORIN DESPOT
AM SCRIS O CARTE
am
scris o carte
am
crescut un cîine
am
mințit un om
am
am am am am
de
nouă ori am
iubește-ți
aproapele
consumă
cu noimă încearcă
să
supraviețuiești intact
întreabă-te
luptă promite
am
scris o carte
pentru
că lumea despre care ne-au vorbit nu există
lumea
aceea pe care ne-au injectat-o în creiere
întru
impresia că trăim mulțumită sau în pofida ei
dar
mai ales pentru că literatura nu ne-a mințit niciodată
și
fiindcă astfel sper să ne amintim cine sîntem
PARTAJ
noi împărțim amintiri
și șervețele mototolite
nopți aruncate
pe noptiera de la capul patului
poze de la mare 2004
pe asta cu scoica o iau eu
pe cea cu vânzătoarea de lalele
ți-o las ție
cea cu nisipul ud
nu-mi place ia-o tot tu
eu o păstrez pe cea
cu porumbul fiert
și cu piersici
și bere
pe asta n-o lua
undeva în fundal un copil
aleargă după fluturi albi
fire de păr
unul eu unul tu
unul eu unul tu
o lacrimă de vin
șase monezi ruginite
din vremea căderii romei
și șervețele mototolite
nopți aruncate
pe noptiera de la capul patului
poze de la mare 2004
pe asta cu scoica o iau eu
pe cea cu vânzătoarea de lalele
ți-o las ție
cea cu nisipul ud
nu-mi place ia-o tot tu
eu o păstrez pe cea
cu porumbul fiert
și cu piersici
și bere
pe asta n-o lua
undeva în fundal un copil
aleargă după fluturi albi
fire de păr
unul eu unul tu
unul eu unul tu
o lacrimă de vin
șase monezi ruginite
din vremea căderii romei
împărţim zgârieturi
EXTAZ NEGATIV
dacă aș face-o, aș face-o ca
hemingway,
mușcînd din țeava unei puști de vînătoare.
sau ca chamfort, forțîndu-i pe-ai mei
să mă jelească într-un sicriu sigilat.
mușcînd din țeava unei puști de vînătoare.
sau ca chamfort, forțîndu-i pe-ai mei
să mă jelească într-un sicriu sigilat.
cum să te liniștesc mai curînd?
mai degrabă am de gînd să spun stop,
să ies pe ușa din față, să las în urmă
un mare semn de-ntrebare.
mai degrabă am de gînd să spun stop,
să ies pe ușa din față, să las în urmă
un mare semn de-ntrebare.
aș hoinări pe străzile unui alt oraș
pînă i-aș învăța pe de rost ritmul,
micile și marile idiosincrazii, aș găsi
un colțișor confortabil de sufragerie,
o femeie călduță care să-mi toarne-n pahar.
pînă i-aș învăța pe de rost ritmul,
micile și marile idiosincrazii, aș găsi
un colțișor confortabil de sufragerie,
o femeie călduță care să-mi toarne-n pahar.
și iarăși, dacă s-ar întîmpla să
m-ajungă din urmă,
aș arunca o privire spre magnum, aș săruta fruntea
pruncului meu,
aș lăsa în fotoliul de lîngă fereastră-un bukowski,
aș arunca o privire spre magnum, aș săruta fruntea
pruncului meu,
aș lăsa în fotoliul de lîngă fereastră-un bukowski,
semnul de întrebare mototolit.
FLY ME TO THE MOON
m-am trezit dansînd în sufragerie.
seara se insinuase pe bulevardul
obregia,
ritmurile line ale copacilor sub lampadare
puseseră stăpînire pe călcîiele mele.
ritmurile line ale copacilor sub lampadare
puseseră stăpînire pe călcîiele mele.
toba mare a ușilor de bloc, fusul
mîngîiat de eșarfe al troleibuzelor.
mîngîiat de eșarfe al troleibuzelor.
pentru o clipă semeață,
am lăsat brațele să-mi alunece,
am scăpat beat-ul pe un picior,
schițînd un semicerc cu celălalt.
am scăpat beat-ul pe un picior,
schițînd un semicerc cu celălalt.
jazz hands în dreptul genunchilor.
am coborît dintr-o temă cu iz de
sinatra,
m-am lăsat purtat pe sub candelabre,
am zvîrlit în piruete pe vîrfuri
m-am lăsat purtat pe sub candelabre,
am zvîrlit în piruete pe vîrfuri
fantoma ta în rochie de seară.
SAVUREZ
norișor după norișor.
rostogolesc fumul pe limbă, îi
cercetez
asperitățile, inhalez. simt tot ce simt & încă.
mă pun la punct: sînt, cunosc, las în urmă
asperitățile, inhalez. simt tot ce simt & încă.
mă pun la punct: sînt, cunosc, las în urmă
organisme guvernate prin selecție
artificială
de proto-gărgăunele-sultan al lobului frontal.
fluturașii pixelați orbecăie prin ceață după adăpost.
de proto-gărgăunele-sultan al lobului frontal.
fluturașii pixelați orbecăie prin ceață după adăpost.
expir zgomotos. mă joc cu mine pînă
dispar. acuz
involuții, mă-ntețesc, găzduiesc sindrofii de reactivi
cu rezultat în confuzie și fîs biochimic.
involuții, mă-ntețesc, găzduiesc sindrofii de reactivi
cu rezultat în confuzie și fîs biochimic.
simți nevoia să faci, simți că-ți scapă,
cînd vomiți pe nas, nu-ți recunoști ochii,
nu-ți amintești nume și nimic nu are contur.
cînd vomiți pe nas, nu-ți recunoști ochii,
nu-ți amintești nume și nimic nu are contur.
vîntul își ascute gheruțele în
draperii,
frunzele căzute continuă o vreme fotosinteza,
în maniera zeflemitoare a mecanicii celulare.
frunzele căzute continuă o vreme fotosinteza,
în maniera zeflemitoare a mecanicii celulare.
CREZUL CASTORULUI DE CLĂDIRE
cu
cît devii mai priceput la a-ți folosi cuvintele,
cu
atît îți cresc șansele de îmbogățire. întreabă
un
vînzător, un artist de stradă, un antreprenor.
modelează
cu vorbușoare deznodămîntul interacțiunii.
dă
unei companii un slogan puternic pentru un trimestru rotofei,
învață
o companie să comunice cu publicul și va avea
o
identitate, voce proprie, aspirații și năzuințe, un viitor.
compania
cîștigă dimensiuni umane, viziune, claritate,
pîrghii
motivaționale adaptate angajaților, argumente.
scrie
subiecților de parcă i-ai privi în ochi, zîmbește-le,
mîngîie-le
creștetele în timp ce le iei beregatele. mereu tînără,
compania
ta se va îmbăia în sînge de client mulțumit. intră
în
rol, rămîi loial definițiilor și arborează-le mai presus de orice.
aprinde
în angajatul tău
setea
de reușită și instinctul său criminal,
întru
cîștigarea, mulțumirea și eterna-i exsangvinație.
BABY TV
o
furtună de înțelepciune la marginea fiecărui cuvînt
apoi
camera cedează treptat presiunii
eliberînd
în atmosferă norișori roz și țestoase
fiecare
copil își îmbrățișează animalul de pluș
sub
umbrele jucăușe ale perdelei
începe
să plouă cu tot cu frunze
apoi
să ningă cu tot cu copaci
nimic
nu rămîne în picioare
cerul
însuși îngenunchiază
sub
tonele de fluturi roz
și
țestoase
Cum
cine?
cine
eşti cînd celălalt încetează să-ţi fie?
ridici
privirea? nimeni, de care
se
agaţă un altul & alţii,
într-o
cădere învolburată;
pereţii
văluriţi sub toate & tot
insistă
să pătrundă.
cadru
restrîns pe detaliu: zîmbet,
mişcare
suavă a mîinii, strict de
dragul
mişcărilor suav-zîmbitoare.
cine
eşti dacă celălalt nici n-a fost?
un
pluton de priviri în care
ghiceşti
o rafală de gloanţe.
nimeni
de care să te dezlipeşti, nici
un
cuvînt magic, fără poduri sau chei,
inventezi
o uşă la fiecare pas, un
pas
istoric după fiecare uşă.
încă
un zîmbet, o
nouă
mişcare suavă,
mănuşile
albe
&
senzaţia
că
îţi scapă
ceva.
TĂMÎIA FUMUL ŞI IARBA
revin
aici numai o dată pe an
chiar și atunci cu senzația că pierd timpul
calc cu grijă pe cărarea îngustă
ca și cînd tălpile i-ar datora blîndețe
nu mă dărîmă drumul acesta și nici nu
îmi umple stomacul de noduri nimic
poate doar fotografia mihaelei runceanu
și cele două margarete de pe marmura albă
cert este că aici găsesc liniște iar
certitudini am mai puține de la an la an
înfig mîinile în buzunare capul între umeri
mă balansez un pic înainte de fiecare pas
întîrziind ușor contactul piciorului cu piatra
un fel de nerăbdare surprind în mine și
datoria de-a o ignora
mă conving imediat că sînt emoționat
vîntul apleacă salcia peste fruntea
îngerului de granit un bărbat cu palton
își lasă eșarfa să fluture în fața trandafirilor sigur că
la braț cu paltonul lui e un pardesiu de damă și că
poartă parfumul preferat o broșă și fular maro
din toate părțile chibrituri și brichete clănțăne păcăne zbîrnîie
apoi numai bălării religioase kitschuri
cu pretenții de ritual sau de obiect de cult
puzderia asta de chinezării spirituale
îmi mărește hotărît pasul nici urmă de apăsare
pe chipul acestui bărbat care sapă
aprind un marlboro nu mai am mult
tămîia fumul și iarba se amestecă în mine violent
un porumbel de scîntei îmi împrăștie ochii printre cruci
nume ore și date pornesc în haită în urma mea
le resping cu un gest elegant oprindu-mă calm
lîngă bucata îngrădită de pămînt sub care
cu ani în urmă l-am îngropat pe tata
apoi blanc
chiar și atunci cu senzația că pierd timpul
calc cu grijă pe cărarea îngustă
ca și cînd tălpile i-ar datora blîndețe
nu mă dărîmă drumul acesta și nici nu
îmi umple stomacul de noduri nimic
poate doar fotografia mihaelei runceanu
și cele două margarete de pe marmura albă
cert este că aici găsesc liniște iar
certitudini am mai puține de la an la an
înfig mîinile în buzunare capul între umeri
mă balansez un pic înainte de fiecare pas
întîrziind ușor contactul piciorului cu piatra
un fel de nerăbdare surprind în mine și
datoria de-a o ignora
mă conving imediat că sînt emoționat
vîntul apleacă salcia peste fruntea
îngerului de granit un bărbat cu palton
își lasă eșarfa să fluture în fața trandafirilor sigur că
la braț cu paltonul lui e un pardesiu de damă și că
poartă parfumul preferat o broșă și fular maro
din toate părțile chibrituri și brichete clănțăne păcăne zbîrnîie
apoi numai bălării religioase kitschuri
cu pretenții de ritual sau de obiect de cult
puzderia asta de chinezării spirituale
îmi mărește hotărît pasul nici urmă de apăsare
pe chipul acestui bărbat care sapă
aprind un marlboro nu mai am mult
tămîia fumul și iarba se amestecă în mine violent
un porumbel de scîntei îmi împrăștie ochii printre cruci
nume ore și date pornesc în haită în urma mea
le resping cu un gest elegant oprindu-mă calm
lîngă bucata îngrădită de pămînt sub care
cu ani în urmă l-am îngropat pe tata
apoi blanc
nici
zîmbetul lui n-a rămas
doar palmele și senzația limpede
că l-am îngropat prea adînc
în pămînt și
în mine
doar palmele și senzația limpede
că l-am îngropat prea adînc
în pămînt și
în mine
Comentarii
Trimiteți un comentariu