POETUL ZILEI - ALEKSANDAR STOICOVICI
POETUL ZILEI
Aleksandar
Stoicovici
Pe hărţile biologice ale poetului
Alexandar Stoicovici (absolvent al mastera-tului de Comunicare Interculturală
din cadrul Facultății de Litere din
Timișoara) figu-rează patru
naţionalităţi (română,
sârbă, germană şi ucraineană).
Este un
poet mai mult decât talentat care nu agrează „bisericuţele literare”, pre-ferând
să-şi trăiască poezia în turnul de fildeş, dar implicându-se cu pasiune în
proiecte culturale autentice, dacă ar fi să amintim numai coordonarea
antologiilor „Malul celă-lalt” (poezie
sârbă, sec. XX-XXI, ed. Herg Benet, 2012), „prietenii despre care nu
mai știi nimic” (tineri
poeți timișoreni, ed. Brumar, 2012), „develo Poetry” (poezie
română contemporană, ed. Diacritic, 2014).
Poezii sale
au fost traduse în engleză, franceză, spaniolă și sârbă, publicând în revistele
literare din România, Serbia, Ungaria și Franța. Este autorul volumele de po-ezie:
„vineri” (Herg Benet, 2011) și „aleksandar doarme / aleksandar
spava” (bilingv,
2012).
PEŞTELE DIN IAGODĂRIE
cu
vreo câteva luni înainte
pe
la ultimele ninsori din an
începuse
să meargă vorba prin sat că
în
Iagodărie ar creşte un peşte imens
pescarii
veneau în sat şi se jurau
la
fiecare sfârşit de liturghie
că
peştele-i acolo
şi
urcă spre cer tot mai repede
alţii
povesteau că ba mai mult
dacă
bagi capul sub apă
când
e Dunărea cuminte
poţi
să-ţi vezi străbunii cum împing
animalul
cu palmele
cum
îl înalţă în proptele de aur
la
scurt timp tot satul vorbea numai
despre
peştele din Iagodărie
toţi
îi spuneau acum peştele-pod
asta
pentru că pornea tocmai de pe
malul
sârbesc şi ajungea până la noi
în
sat
de
Buna Vestire s-au strâns mulţi oameni
(în
zilele călduroase de primăvară
slujbele
se ţineau sub părul
din
curtea Bisericii) am intrat
pe
poartă m-am uitat puţin în jur –
oamenii
erau stane de piatră
mi-am
îndreptat privirea spre copac
şi
am rămas năuc: popa
(om
bine atins de vreme) luase
coada
uscată de peşte
şi
o aranjase după gât în loc de patrafir
după
slujbă toată lumea se înghesuia
sub
coada peştelui-pod
copiii
erau întinşi pe burtă căutau pere
bătrânii
adormeau cu oglinzile
pe
sub piele pescarii făceau planuri –
la
fiecare cuvânt îndesau câte o cruce mare
după
vreo câteva luni începuse
să
meargă vorba prin sat că
în
Iagodărie ar creşte un peşte imens
m-am
dus la Dunăre mi-am băgat
capul
în apă prin apa tulbure am văzut
copiii
bătrânii pescarii
împingând
animalul cu palmele
lacrimile
le intrau
şi le
ieşeau din ochi...
BABEL
merg
prin camera palmelor tale / merg
prin
umbra vâscoasă şi rece a zilei
se
încolăcesc ceasurile
/
sunt un turn babel şi mă înalţ din ochiul uscat
în
care se adună plânsul /
merg
prin camera palmelor tale / merg
prin
umbra pumnului tău
cearşaful
se dezlipeşte ca un plasture
de
pe umeri
e
prea mult praf / oameni cu mâinile ridicate /
un
fir blestemat de nylon
trece
prin încheieturile lor / se arcuiesc rănile
într-o
durere teribilă
deschid
toate ferestrele sângelui
miroase
a apă tulbure
/
mă prăbuşesc /
la
început cerul a fost atât de jos încât zidurile
se
dărâmau sub călcâiul lui Dumnezeu
HOLOCAUST
copacul între verde
şi aplecarea la pământ
ne îmbrăţişează ca
un copil bolnav
ne înconjoară cu
scoarţa dureroasă -
uniforma în care se
adună întunericul
primejdios
şi uneori lumea
întreagă
unde sunt ochii
aşezaţi în ordine alfabetică
marele zid şi luna
pe care o împărţim
cu noaptea
cuţitului
unde sunt
rădăcinile de carne
şi oasele
împăturite
/ suferinţa e un
pântec imens /
copilul se naşte şi
se opresc toţi paşii
ţipătul mut
un vârtej sub
pielea subţire
se decojeşte
scoarţa de pe craniul de ceaţă
meridianele se
înnoadă într-un buric prăfuit
nimic nu ne mai
ţine de cald /
doar moartea
ne îmbrăţişează ca
un copil bolnav
ASTA
ERA COPILĂRIA NOASTRĂ
în pielea încinsă a
cailor
apăsam bucăţi mici
de tămâie cu degetele
ne imaginam că
batem pietre scumpe
într-un anotimp de
piele care mirosea
de cele mai multe
ori
a departe şi a mâl
(dar caii erau
îngropaţi la intrarea în casă
cu lanţurile de la
cadelniţă aşezate
în jurul ochilor
şi asta era
copilăria noastră)
în nopţile tăcute
de august
simţeam albinele
zburând pe sub
pământul uscat
cerul atârna într-o
plasă imensă de peşte
până aproape de
frunţile noastre
intram în Dunăre şi
Dunărea era întunecată
ca şi când toate
nopţile de până atunci
s-ar fi îmbibat în
apă
(luna era prinsă în
trestii
şapte cete de
îngeri o legau în curele de piele
şi o trăgeau în
adâncuri
cu palmele
însângerate
noi adunam
lacrimile împietrite pe obrajii lor
şi fugeam spre sat
arhanghelul Gabriel
suna în goarnă dezlegarea
la peşte
şi asta era
copilăria noastră)
CAM ĂSTA SUNT EU LA 5 ANI
cam
ăsta sunt eu la 5 ani cu fularul galben lămâie înfășurat la gât
mult
mai lucid cu mișcări exacte. habar n-am ce știam atunci
și
nu știu acum
toată
copilăria am înjurat gândacii de Colorado
fără
să am habar de ce. acum că nu mai am nimic cu ei
blestemele
par să se dezlege
câte
un nufăr apare pe ici pe colo
în
cerul gurii în palme
(și
cel mai frumos) în orbite
cam
ăsta sunt eu la 5 ani cu o pasiune reală
pentru
tot ce stă prins în cârligul undiței. cu un creier neted
setat
pe o singură frecvență
muzica
joasă a căpriorului pășind prin noroaie
cum
aveam să ghicesc pe atunci degetele cleioase ale morții
care-ți
intră pe sub haine când te aștepți mai puțin
mâinile
acelea bizare
ca
două insectare prăfuite pline de bolduri
de
unde aveam să știu că există o lege precisă
după
care iubești și mori
așa
cum există o lege după care poți să dobori cerbii
și
să le atârni coarnele în saloane
asta
e predestinare curată
MOLDOVA NOUĂ ÎN MIJLOCUL ANDALUZIEI
sângele
e o culoare a strigat maurul
calul
meu e numai piele și oase – el știe mai multe
de
departe vin cuțitarii cu manualele sub braț
când
se tace zile la rând lucrurile încep să se lege
sângele
e o culoare a strigat maurul
să-l
punem pe soclu. în nările umede ale hienelor
în
tusea convulsivă sau în paturile văduvelor.
orașul
meu e numai sânge –
Moldova
Nouă în mijlocul Andaluziei
cele
mai frumoase plantații de tutun
cele
mai frumoase trestii pe care nu le poți bănui de nimic
o
limbă aspră de pământ cu zeci de felinare
bărbați
cu sexul iască
femei
cu cicatrice uscate în care strălucește soarele
Moldova
Nouă în mijlocul Andaluziei
primul
port pe Dunăre. orașul cu frumoasele clavecine
ce
știu atât de multe – ele izbăvitele
cu
sânii lor emailați
cu
limbile prinse-n chihlimbar
pentru
ele sângele e o culoare
sângele
e o culoare
și
orașul ăsta blestemat e un cheag de sânge
CANARUL ÎN CRINOLINA REGINEI
am
văzut împerecherea fluturilor
deasupra
drumului noroios care duce spre poligonul de tragere
am
urmărit mișcarea lor haotică până departe. Până foarte departe
printre
giruetele ruginite
fratele
meu stătea ascuns în armurier
ca
un canar în crinolina reginei. aștepta să-i vorbesc.
din
când în când scrâșnea din dinți și era suficient
voiam
doar să știu că e acolo în raiul său îngust mirosind a catran
iepurii
sălbatici alergau prin poligon și se ascundeau în iarba înaltă
o
femeie întindea la uscat pe spaliere
un
giulgiu pe care erau imprimate zeci de chipuri.
alergau
fetele în jurul ei și își treceau mâinile albe
prin
lanul de maci
fratele
meu aștepta să intru. voia să știe că sunt acolo
îmi
sprijinisem capul de armurier și încercam să-i vorbesc
animalul
creștea în el ca un magnet
toate
speranțele mele erau acolo
orice
gest haotic trecut prin creierul lui căpăta însemnătate
inima
lui nichelată era inima mea nichelată
caninii
lui de păcură erau caninii mei de păcură
dar
când animalul încerca să iasă
începea
să scrâșneasă din dinți. se zbătea în armurier
ca
o inimă plină de noroi închisă într-o etuvă
ca
un port la marginea unei mări de sânge
în
care peștii sunt niște răni deja vindecate
apoi
s-a făcut dintr-o dată liniște
loveam
cu pumnii tabla armurierului și nu se mai auzea
decât
ecoul unei voci strangulate.
animalul
creștea în mine ca un organ care mă istovea
m-am
trezit întins în iarbă
mâini
albe îmi acopereau fruntea
printre
spalierele roșii am văzut ochii femeii
din
orice luptă care se dă în tine
rămane
doar mirosul puternic de catran mi-a șoptit
iar
giulgiul atârnat deasupra capului meu
se
făcuse oglindă
CÂINE
un
pumn de furnici într-un măr de sticlă
şi
pumnul
şi
furnicile
îţi
trezesc amintiri
dacă
în clipa asta te gândeşti că ar putea să te sfâşie în somn
câinele
andaluz
ai
perfectă dreptate
aşa
se întâmplă
metronomul
bate de două ori şi îţi striveşte degetele
dorinţa
trage clopotul în pământ
îţi
loveşti convingător fruntea în limba de lemn
şi
încet încet
începi
să crezi
INCIZIE
piramide
de blană se adună sub capul tău
în
fiecare piramidă
fierbe
un calcan
răzuiesc
câţiva solzi
şi
mă târăsc în altar
pe
sub icrele de plumb
pereţii
se încintă
vopseaua
icoanelor îmi curge în păr
doi
câini aleargă printre sfinţi
şi
se ascund
deschid
ochii
inima
se
transformă într-o cuşcă
bine
ascunsă sub platoşa de carne
MLAŞTINI
imaginează-ţi
un coridor umed şi întunecat
un
fel de apă tulbure într-un peşte tulbure
unde
orbii îşi înfig ace de pick-up
în
vârful degetelor
şi
pipăie podelele murdare.
imaginează-ţi
o încăpere întunecoasă în care
două
asistente clătesc seringile de fier
zgomotul
mă calmează şi îmi limpezeşte carnea
aerul
uscat de vară îmi intră pe sub piele
şi
îmi doresc nespus să ating toate lucrurile
ce
se oglindesc în tine
ZARURI
arunc
zarurile şterse
în
chivotul ruginit de pe noptieră.
uneori
Dunărea e mai tulbure
decât
nopţile de război
şi
e singurul lucru pe care-l mai văd cu ochiul liber
(din
trupul tău porneşte iarna
pentru
rănile deschise.
ninsoarea
care acoperă turnul din Niš)
până
la urmă rămân descoperit
mă
gândesc că eşti deja prea departe
ca
să-mi dau seama dacă te-am pierdut
îmi
privesc mâna tapisată cu apă tulbure
şi
e singurul lucru pe care-l mai văd
cu
ochiul liber
FRACTAL
1.
o
amprentă pe ceara moale a pielii tale
ca
o şoaptă uscată în lobul urechii
iau
foc şi ard în tine
mă
mişc sub pielea sticloasă ca un vagon de carne
mâna
ta – o locomotivă ruginită pe care o urmez în tăcere
2.
am
auzit că atunci când îndrepţi un deget spre cineva
trei
degete sunt îndreptate spre tine
se
macină toţi peştii şi apa se ridică în cer
raiul
e o lupă sub care aşezăm
placenta
de paie
3.
o
dimineaţă răcoroasă întinsă între două biserici de lemn
o
bătaie de clopot – o bătaie de inimă
mirosul
de tămâie şi icoanele decojite
aerul
umed şi sfinţii înghesuiţi sub unghii
ne-ar
trebui un cer puţin mai jos
un
cuţit ceresc
şi-o
să ne răzuim oasele
până
când aerul va mirosi a toamnă
mâna
ta – o cădere în gol
ACUM NOAPTEA
acum noaptea
e o placă de vinil
ce se învîrte
printre blocurile cînepii
e ora la care ieşim pe străzi
şi ne mişcăm mecanic
de la un colţ la altul
ca nişte ace de pick-up
bine calibrate.
legaţi de serie
ca beculeţele din instalaţia
de crăciun
părăsim încolonaţi
clădirile dezafectate
şi intrăm direct
în parabolele dubioase
pe care nimeni
nu mai are răbdare
să le-asculte.
cam asta e muzica
nopţilor în care
retraşi pe sub poduri
ne întoarcem
de pe o parte pe cealaltă
pînă cînd dimineaţa
e destul de aproape
ca să putem ieşi din somn.
abia atunci
se vor vedea corpurile
duplicîndu-se sub fîşii de indigo
abia atunci oasele
vor creşte iarăşi pe ciment
ca bulgării de sare.
la prima oră a dimineţii
ne vom strecura
pe străzile aglomerate
şi îi vom forţa din nou
să facă trei paşi în spate.
e o placă de vinil
ce se învîrte
printre blocurile cînepii
e ora la care ieşim pe străzi
şi ne mişcăm mecanic
de la un colţ la altul
ca nişte ace de pick-up
bine calibrate.
legaţi de serie
ca beculeţele din instalaţia
de crăciun
părăsim încolonaţi
clădirile dezafectate
şi intrăm direct
în parabolele dubioase
pe care nimeni
nu mai are răbdare
să le-asculte.
cam asta e muzica
nopţilor în care
retraşi pe sub poduri
ne întoarcem
de pe o parte pe cealaltă
pînă cînd dimineaţa
e destul de aproape
ca să putem ieşi din somn.
abia atunci
se vor vedea corpurile
duplicîndu-se sub fîşii de indigo
abia atunci oasele
vor creşte iarăşi pe ciment
ca bulgării de sare.
la prima oră a dimineţii
ne vom strecura
pe străzile aglomerate
şi îi vom forţa din nou
să facă trei paşi în spate.
Comentarii
Trimiteți un comentariu