POETUL ZILEI - ALEKSANDAR STOICOVICI


POETUL ZILEI

Aleksandar Stoicovici


Pe hărţile biologice ale poetului Alexandar Stoicovici (absolvent al mastera-tului de Comunicare Interculturală din cadrul Facultății de Litere din Timișoara) figu-rează patru naţionalităţi (română, sârbă, germană şi ucraineană).
Este un poet mai mult decât talentat care nu agrează „bisericuţele literare”, pre-ferând să-şi trăiască poezia în turnul de fildeş, dar implicându-se cu pasiune în proiecte culturale autentice, dacă ar fi să amintim numai coordonarea antologiilor Malul celă-lalt (poezie sârbă, sec. XX-XXI, ed. Herg Benet, 2012), „prietenii despre care nu mai știi nimic (tineri poeți timișoreni, ed. Brumar, 2012), „develo Poetry (poezie română contemporană, ed. Diacritic, 2014).
Poezii sale au fost traduse în engleză, franceză, spaniolă și sârbă, publicând în revistele literare din România, Serbia, Ungaria și Franța. Este autorul volumele de po-ezie: „vineri (Herg Benet, 2011) și „aleksandar doarme / aleksandar spava (bilingv, 2012).

PEŞTELE DIN IAGODĂRIE

cu vreo câteva luni înainte
pe la ultimele ninsori din an
începuse să meargă vorba prin sat că
în Iagodărie ar creşte un peşte imens
pescarii veneau în sat şi se jurau
la fiecare sfârşit de liturghie
că peştele-i acolo
şi urcă spre cer tot mai repede
alţii povesteau că ba mai mult
dacă bagi capul sub apă
când e Dunărea cuminte
poţi să-ţi vezi străbunii cum împing
animalul cu palmele
cum îl înalţă în proptele de aur
la scurt timp tot satul vorbea numai
despre peştele din Iagodărie
toţi îi spuneau acum peştele-pod
asta pentru că pornea tocmai de pe
malul sârbesc şi ajungea până la noi
în sat
de Buna Vestire s-au strâns mulţi oameni
(în zilele călduroase de primăvară
slujbele se ţineau sub părul
din curtea Bisericii) am intrat
pe poartă m-am uitat puţin în jur –
oamenii erau stane de piatră
mi-am îndreptat privirea spre copac
şi am rămas năuc: popa
(om bine atins de vreme) luase
coada uscată de peşte
şi o aranjase după gât în loc de patrafir
după slujbă toată lumea se înghesuia
sub coada peştelui-pod
copiii erau întinşi pe burtă căutau pere
bătrânii adormeau cu oglinzile
pe sub piele pescarii făceau planuri –
la fiecare cuvânt îndesau câte o cruce mare
după vreo câteva luni începuse
să meargă vorba prin sat că
în Iagodărie ar creşte un peşte imens
m-am dus la Dunăre mi-am băgat
capul în apă prin apa tulbure am văzut
copiii bătrânii pescarii
împingând animalul cu palmele
lacrimile le intrau
şi le ieşeau din ochi...

BABEL

merg prin camera palmelor tale / merg
prin umbra vâscoasă şi rece a zilei
se încolăcesc ceasurile
/ sunt un turn babel şi mă înalţ din ochiul uscat
în care se adună plânsul /
merg prin camera palmelor tale / merg
prin umbra pumnului tău
cearşaful se dezlipeşte ca un plasture
de pe umeri
e prea mult praf / oameni cu mâinile ridicate /
un fir blestemat de nylon
trece prin încheieturile lor / se arcuiesc rănile
într-o durere teribilă
deschid toate ferestrele sângelui
miroase a apă tulbure
/ mă prăbuşesc /
la început cerul a fost atât de jos încât zidurile
se dărâmau sub călcâiul lui Dumnezeu

HOLOCAUST

copacul între verde şi aplecarea la pământ
ne îmbrăţişează ca un copil bolnav
ne înconjoară cu scoarţa dureroasă -
uniforma în care se adună întunericul
primejdios
şi uneori lumea întreagă
unde sunt ochii aşezaţi în ordine alfabetică
marele zid şi luna pe care o împărţim
cu noaptea cuţitului
unde sunt rădăcinile de carne
şi oasele împăturite
/ suferinţa e un pântec imens /
copilul se naşte şi se opresc toţi paşii
ţipătul mut
un vârtej sub pielea subţire
se decojeşte scoarţa de pe craniul de ceaţă
meridianele se înnoadă într-un buric prăfuit
nimic nu ne mai ţine de cald /
doar moartea
ne îmbrăţişează ca un copil bolnav

ASTA ERA COPILĂRIA NOASTRĂ

în pielea încinsă a cailor
apăsam bucăţi mici de tămâie cu degetele
ne imaginam că batem pietre scumpe
într-un anotimp de piele care mirosea
de cele mai multe ori
a departe şi a mâl
(dar caii erau îngropaţi la intrarea în casă
cu lanţurile de la cadelniţă aşezate
în jurul ochilor
şi asta era copilăria noastră)
în nopţile tăcute de august
simţeam albinele zburând pe sub
pământul uscat
cerul atârna într-o plasă imensă de peşte
până aproape de frunţile noastre
intram în Dunăre şi Dunărea era întunecată
ca şi când toate nopţile de până atunci
s-ar fi îmbibat în apă
(luna era prinsă în trestii
şapte cete de îngeri o legau în curele de piele
şi o trăgeau în adâncuri
cu palmele însângerate
noi adunam lacrimile împietrite pe obrajii lor
şi fugeam spre sat
arhanghelul Gabriel suna în goarnă dezlegarea
la peşte
şi asta era copilăria noastră)

CAM ĂSTA SUNT EU LA 5 ANI

cam ăsta sunt eu la 5 ani cu fularul galben lămâie înfășurat la gât
mult mai lucid cu mișcări exacte. habar n-am ce știam atunci
și nu știu acum

toată copilăria am înjurat gândacii de Colorado
fără să am habar de ce. acum că nu mai am nimic cu ei
blestemele par să se dezlege
câte un nufăr apare pe ici pe colo
în cerul gurii în palme
(și cel mai frumos) în orbite

cam ăsta sunt eu la 5 ani cu o pasiune reală
pentru tot ce stă prins în cârligul undiței. cu un creier neted
setat pe o singură frecvență
muzica joasă a căpriorului pășind prin noroaie

cum aveam să ghicesc pe atunci degetele cleioase ale morții
care-ți intră pe sub haine când te aștepți mai puțin
mâinile acelea bizare
ca două insectare prăfuite pline de bolduri
de unde aveam să știu că există o lege precisă
după care iubești și mori
așa cum există o lege după care poți să dobori cerbii
și să le atârni coarnele în saloane

asta e predestinare curată

MOLDOVA NOUĂ ÎN MIJLOCUL ANDALUZIEI

sângele e o culoare a strigat maurul
calul meu e numai piele și oase – el știe mai multe
de departe vin cuțitarii cu manualele sub braț
când se tace zile la rând lucrurile încep să se lege

sângele e o culoare a strigat maurul
să-l punem pe soclu. în nările umede ale hienelor
în tusea convulsivă sau în paturile văduvelor.
orașul meu e numai sânge –
Moldova Nouă în mijlocul Andaluziei
cele mai frumoase plantații de tutun
cele mai frumoase trestii pe care nu le poți bănui de nimic
o limbă aspră de pământ cu zeci de felinare
bărbați cu sexul iască
femei cu cicatrice uscate în care strălucește soarele

Moldova Nouă în mijlocul Andaluziei
primul port pe Dunăre. orașul cu frumoasele clavecine
ce știu atât de multe – ele izbăvitele
cu sânii lor emailați
cu limbile prinse-n chihlimbar
pentru ele sângele e o culoare

sângele e o culoare
și orașul ăsta blestemat e un cheag de sânge

CANARUL ÎN CRINOLINA REGINEI

am văzut împerecherea fluturilor
deasupra drumului noroios care duce spre poligonul de tragere
am urmărit mișcarea lor haotică până departe. Până foarte departe
printre giruetele ruginite

fratele meu stătea ascuns în armurier
ca un canar în crinolina reginei. aștepta să-i vorbesc.
din când în când scrâșnea din dinți și era suficient
voiam doar să știu că e acolo în raiul său îngust mirosind a catran

iepurii sălbatici alergau prin poligon și se ascundeau în iarba înaltă
o femeie întindea la uscat pe spaliere
un giulgiu pe care erau imprimate zeci de chipuri.
alergau fetele în jurul ei și își treceau mâinile albe
prin lanul de maci

fratele meu aștepta să intru. voia să știe că sunt acolo
îmi sprijinisem capul de armurier și încercam să-i vorbesc
animalul creștea în el ca un magnet
toate speranțele mele erau acolo
orice gest haotic trecut prin creierul lui căpăta însemnătate
inima lui nichelată era inima mea nichelată
caninii lui de păcură erau caninii mei de păcură

dar când animalul încerca să iasă

începea să scrâșneasă din dinți. se zbătea în armurier
ca o inimă plină de noroi închisă într-o etuvă
ca un port la marginea unei mări de sânge
în care peștii sunt niște răni deja vindecate

apoi s-a făcut dintr-o dată liniște
loveam cu pumnii tabla armurierului și nu se mai auzea
decât ecoul unei  voci strangulate.
animalul creștea în mine ca un organ care mă istovea

m-am trezit întins în iarbă
mâini albe îmi acopereau fruntea
printre spalierele roșii am văzut ochii femeii
din orice luptă care se dă în tine
rămane doar mirosul puternic de catran mi-a șoptit

iar giulgiul atârnat deasupra capului meu
se făcuse oglindă

CÂINE

un pumn de furnici într-un măr de sticlă
şi pumnul
şi furnicile
îţi trezesc amintiri

dacă în clipa asta te gândeşti că ar putea să te sfâşie în somn
câinele andaluz
ai perfectă dreptate

aşa se întâmplă
metronomul bate de două ori şi îţi striveşte degetele
dorinţa trage clopotul în pământ

îţi loveşti convingător fruntea în limba de lemn
şi încet încet
începi să crezi

INCIZIE

piramide de blană se adună sub capul tău
în fiecare piramidă
fierbe un calcan

răzuiesc câţiva solzi
şi mă târăsc în altar
pe sub icrele de plumb

pereţii se încintă
vopseaua icoanelor îmi curge în păr
doi câini aleargă printre sfinţi
şi se ascund

deschid ochii

inima
se transformă într-o cuşcă
bine ascunsă sub platoşa de carne

MLAŞTINI

imaginează-ţi un coridor umed şi întunecat
un fel de apă tulbure într-un peşte tulbure

unde orbii îşi înfig ace de pick-up
în vârful degetelor
şi pipăie podelele murdare.

imaginează-ţi o încăpere întunecoasă în care
două asistente clătesc seringile de fier
zgomotul mă calmează şi îmi limpezeşte carnea
aerul uscat de vară îmi intră pe sub piele
şi îmi doresc nespus să ating toate lucrurile
ce se oglindesc în tine

ZARURI

arunc zarurile şterse
în chivotul ruginit de pe noptieră.
uneori Dunărea e mai tulbure
decât nopţile de război
şi e singurul lucru pe care-l mai văd cu ochiul liber

(din trupul tău porneşte iarna
pentru rănile deschise.
ninsoarea care acoperă turnul din Niš)

până la urmă rămân descoperit
mă gândesc că eşti deja prea departe
ca să-mi dau seama dacă te-am pierdut
îmi privesc mâna tapisată cu apă tulbure
şi e singurul lucru pe care-l mai văd
cu ochiul liber

FRACTAL

1.

o amprentă pe ceara moale a pielii tale
ca o şoaptă uscată în lobul urechii
iau foc şi ard în tine

mă mişc sub pielea sticloasă ca un vagon de carne
mâna ta – o locomotivă ruginită pe care o urmez în tăcere

2.

am auzit că atunci când îndrepţi un deget spre cineva
trei degete sunt îndreptate spre tine

se macină toţi peştii şi apa se ridică în cer
raiul e o lupă sub care aşezăm
placenta de paie

3.

o dimineaţă răcoroasă întinsă între două biserici de lemn
o bătaie de clopot – o bătaie de inimă
mirosul de tămâie şi icoanele decojite
aerul umed şi sfinţii înghesuiţi sub unghii

ne-ar trebui un cer puţin mai jos
un cuţit ceresc

şi-o să ne răzuim oasele
până când aerul va mirosi a toamnă
mâna ta – o cădere în gol

ACUM NOAPTEA

acum noaptea
e o placă de vinil
ce se învîrte
printre blocurile cînepii
e ora la care ieşim pe străzi
şi ne mişcăm mecanic
de la un colţ la altul
ca nişte ace de pick-up
bine calibrate.
legaţi de serie
ca beculeţele din instalaţia
de crăciun
părăsim încolonaţi
clădirile dezafectate
şi intrăm direct
în parabolele dubioase
pe care nimeni
nu mai are răbdare
să le-asculte.
cam asta e muzica
nopţilor în care
retraşi pe sub poduri
ne întoarcem
de pe o parte pe cealaltă
pînă cînd dimineaţa
e destul de aproape
ca să putem ieşi din somn.
abia atunci
se vor vedea corpurile
duplicîndu-se sub fîşii de indigo
abia atunci oasele
vor creşte iarăşi pe ciment
ca bulgării de sare.
la prima oră a dimineţii
ne vom strecura
pe străzile aglomerate
şi îi vom forţa din nou
să facă trei paşi în spate.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

LA MULŢI ANI POETULUI SPIRIDON POPESCU

CELE MAI FRUMOASE POEZII DE TOAMNĂ