REMEMBER - MARIN IFRIM


REMEMBER

MARIN  IFRIM
(1 decembrie 1955 – 14 martie 2019)


La un an de la trecerea în nefiinţă a poetului Marin Ifrim, am hotărât, îm-preună cu fiul său Emil, să recuperăm, într-o antologie, cele mai frumoase poezii ale sale, risipite în revistele literare ale vremii sau publicate în volume. Pentru că, indis-cutabil, Marin Ifrim merită nu doar regretele noastre afişate, ci şi efortul de a păstra miezul de cristal al operei lui.
Am adăugat la acest început de selecţie şi textul scris de el la moartea lui Adrian Păunescu, din motive pe care, probabil, mulţi le vor înţelege.
L.M.

VIZIBILITATEA LUI ADRIAN PĂUNESCU

Despre Adrian Păunescu am scris şi de bine şi de rău. El a fost, este şi va fi cel mai controversat poet al acestor timpuri. Ca orice oltean încăpăţânat, a făcut tot ce a putut pentru a-şi impune voinţa literară şi pe cea politică. A reuşit. Din poezia sa vor rămâne câteva zeci de texte antologice. Nici de la Mihai Eminescu nu au rămas mai multe.
Prin 1985 am avut un conflict cu Păunescu. Un teribilism de-al meu sprijinit de adversarii săi l-a întristat oarecum. Oricât de greu mi-ar veni s-o spun, cred că l-am in-vidiat pe acest poet clasic încă din timpul vieţii. Dacă încă nu a sosit poetul care să-l eclipseze pe Mihai Eminescu, în mod sigur alţii din marii noştri clasici sunt „acoperiţi” din mers de umbra altor autori puternici. 
Viaţa şi moartea merg mai departe, mână-n mână cum s-ar zice. Vorbim de lu-cruri şi lucrări de patrimoniu. Ultima dată când l-am întâlnit, a fost acum doi ani, la Festivalul „Agatha Grigorescu Bacovia”, eu făcând parte din juriu şi Adrian Păunescu fiind invitatul de onoare al concursului. A fost cea mai apropiată ocazie personală faţă de acest scriitor care a produs complexe multora dintre noi.
În ziua în care a murit Păunescu m-am dus la Biserica „Sfinţii Îngeri” din Bu-zău şi am aprins o lumânare pentru el. Apoi, timp de trei zile, am privit siderat excesul unor posturi tv. şi invazia lăcustelor autolăcrimoase. Pe catafalc, Păunescu nu era sufo-cat numai de admiratori. Erau pe acolo şi mulţi analfabeţi. Gândeam în sinea mea, nu e prost cine se duce la astfel de înmormântări, e prost cel ce moare pentru astfel de boci-toare. Mă rog pentru sufletul acestui poet-reper. Dumnezeu deja l-a binecuvântat prin opera pe care i-a îngăduit să o scrie. Acum să-i odihnească şi sufletul.

noiembrie 2010
Marin Ifrim




eu vin din apă sunt marin
un pumn de vajnice toxine
urcat în pomul lui Darwin
scuipat de apele senine
sunt boala mărului muşcat
din pomul drogului celest
încă o dată eşuat
pe-acest pământ carnavalesc
eu vin din apă sunt marin
burduf de epidermă creaţă
puţină apă şi mult vin
şi multă foarte multă greaţă


ADEVĂRATELE CARII

se prăbuşeşte biblioteca
încet ca un pod de lemn putred
peste lacrimile a milioane
de cititori
poeţii unei lumi triste îşi beau ultimul pahar cu fum
e mult întuneric în rafturi alte cuvinte nu mai sunt
ultima rezervă e într-un ţipăt o naştere sofisticată
un fluture negru şi rece din gura unui mort
cărţi fără suflet cărţi mustind de viaţă dublă
lecturi ulceroase
se prăbuşesc rafturile vin adevăratele carii

REGN

astăzi în piaţa poemelor nici un
păstârnac nu-şi găseşte cititorul
e dimineaţă şi e întuneric
sămânţa legumei universale
ca un submarin jerpelit caută
ecuatorul lichid al unei lacrimi
întâmplător nici un haos
nu-i de ajuns pentru ce se
petrece în celule
viaţa e o monozaharidă tristă şi dulce
în comparaţie cu acreala universală

IMAGINI

moarte vine prin televizor ca o pisică
apropiindu-se de fotoliu îţi simţi picioarele
mângâiate de blana fotonică a curvei
trebuie să vezi şi filmul ăsta rolul tău
de spectator se poate încheia în orice clipă
aici lângă fotoliu cu mâna pe telecomandă
în televizor se bat tobele milei publice
se oferă imaginea unui eşec nimic
nu se mai leagă nici zgomotele universului
moartea ca un lipici prost îţi smulge
sprâncenele înaintea ultimului somn scurt
o să pleci cu o reclamă pe frunte
învătuit în cuvinte uşoare
iertat pentru adevăratele păcate
neuitat pentru micile mizerii
ce privelişte un televizor în care
nu se întâmplă nimic aceleaşi ştiri,
aceleaşi filme, acelaşi spectator
o dată cu tine va muri şi acest
sofisticat aparat de tortură

PUSTIU

un oraş bătut în cuie atârnă ca o nucă
în peretele de metal al nopţii
aici nu pătrunde lumina
nici aerul în care se învârt reclamele
nici vizitatorii iubitori de ferestre
nici gheara de azbest a pompierilor
aici totul e drept şi pustiu
primăvara îşi rostogoleşte îngerii pe uliţă
lehamitea se scurge din muguri
naiul lui Pan e înfundat cu ţărână
şi un vânt galben se scurge
în pereţii de chirpici
vocalizând mirosul frigului

SEMAFORUL BEZNEI

Îmi închipui că, în plină lumină,
există un bec negru care vrea
să-şi propage întunericul cât mai
departe, în pântecul soarelui. Un
fel de semafor al celor născuţi să
rătăcească printre lumini şi umbre; un loc în care trebuie
să deschizi ochii mari ca să nu te loveşti de abisul
din tine…
Am traversat, cu sau fără voia mea, astfel de
spaţii, în căutarea unor lucruri de care credeam că am
neapărată nevoie. Mi-am căutat semenii, în fireasca intenţie
de a-i readuce în zona în care speram să ne putem
privi în ochi fără să orbim de dorul luminii. Să ne privim
şi pur şi simplu să (ne) înţelegem.
Ceva din întunericul străbătut mi s-a aşezat
peste pleoape, peste umeri, peste inimă. Au fost drumuri
lungi şi amăgitoare, prietenii şi iubiri în care eternitatea
a durat o zi sau o clipă, şi am ajuns să nu mai am
altruismul de altădată, deşi mi-e milă - uneori - de
amintirile unor cunoscuţi.
De aceea păşesc, zilnic, sub palida lumină răsfirată
din mugurele propriei mele lumânări. Cred că e
mai bine aşa!

VREME DE FĂCUT CADOURI

să ridici sau să nu ridici paharul tău cu mâna ta
pentru gura ta sau pentru sănătatea cuiva mort
aici nu mai e nimeni cu nimeni aici trebuie
să te naşti singur împotriva tuturor celenteratelor
sau să fii cu o majoritate de o sută unu la sută
te scârbeşti încă o dată şi renunţi să-ţi duci corpul
undeva în Europa altora unde dracul e alb,
acolo unde se mişcă jucăria lui Freud
şi te lipseşti şi intri în aceeaşi prosteală zilnică
o votcă o bere o ţigară orice
numai să te sinucizi fără tam-tam

ÎN BIBLIOTECĂ

mă strecor printre rafturi ca un fachir
fără chef de muncă, astăzi nu vreau
să ating nici măcar o carte, vreau să-l văd
pe bibliotecarul de serviciu, să-l întreb
ceva ce n-aş îndrăzni niciodată
să aştern pe hârtie, ceva despre viaţa
din cărţi, despre praful
acesta de piramidă, despre
duhurile năclăite de plumb,
despre existenţele irosite între
aceste rafturi cu alură de şină ferată...
mă strecor printre rafturi cu ochii închişi,
cu mâinile pipăind aerul şi în minte
îmi vin nişte nume:
Borges, Homer, Milton –
sunt departe de cărţile lor însă
e de ajuns să ştiu în ce rafturi se află
că am şi uitat pentru ce am venit aici...
bibliotecarul s-a prefăcut deja într-o
stană de piatră, mersul meu e
din ce în ce mai singur,
sunt într-o bibliotecă publică
mă cheamă marin ifrim şi am venit aici
pentru că mă comport ca un orb
care nu ştie decât să reinventeze
întunericul.

ARIPA ZEILOR

am atins aripa zeilor mici de cartier
împuşcaţi în zodie cu fluturi
tăvăliţi în catran
cuţitari din voievod în voievod
în lumini mai scurte ca infarctul
eu sunt anonimaul praf de pe toba trecutulu
mărturisitorul celui mai de jos rai
zeii mari întreţin incendii în frigul realităţii
ajung primari şi prefecţi şi ambasadori
sunt peste tot în toate circurile ambulante
în care se domesticeşte fericirea

ÎNAINTEA MERSULUI

ai de străbătut o zi
o slujbă şi câţiva kilometri
de consens naţional
cu o viteză constantă
înaintea mersului tău mergi tu
ca şi cum ai intra
într-o oglindă fără memorie
eşti exact ceea ce eşti
căutându-te fără frică
fără scăpare
în carcera ta mânjită
cu carne şi sânge
un spectacol
fără început şi sfârşit
prăbuşeşte aplauzele
gardienilor publici.
REFLECŢIE

Parcă cerul nu mai e la locul său,
parcă cineva a îngropat
hartane mari de lumină
sub temeliile oraşului,
parcă chiar tu eşti o bucată
de cer zburător.
E atâta cer peste tot încât
doar raiul mai lipseşte.

ZECE BANI

Mâna fiului
singură şi concentrată
în aşteptarea unei arme.
Printre degete viaţa
scurgându-se
în microscoape
fisurate.
Cât anonimat
atâta bogăţie
a beznei.

ORAŞ ÎN GAMĂ

La Râmnicul Sărat
nici nu prea stătusem
nici nu prea plânsem.
Mi-am acordat doar
sufletul şi cimitirul
din maşina de scris.
Cui îi pasă ce şi cum...
Eu mă ghemuiesc noaptea
în pernă şi visez
că dorm sub oraşul
în care oasele ar putea
să se macine mai
târziu cu un anotimp.

SOCOTELI

Numărând infinitul şi
alte aberaţii din astea
tot timpul cu ochii
la ţeava
băncilor din parc
lângă primărie
lângă mine
lângă soarele deşelat
lângă luna necrofilă
creşte un uger
cosmic: nimicul planetar
o linie întreruptă de altă linie.

ORA ZERO

E târg şi târguire
în jurul tău
e numai înţelegere
de zi cu zi.
Te retragi
în spatele unei secunde
şi urli
secole de istorie

CARTEA FATALĂ

Aici, pe cruce,
sunt toate datele
poetului.
Restul e doar lectură.
De la cititor la cititor
o cruce
zboară anapoda.

OPRIRE

În plămânii acordeonului
s-a adunat
fumul unui popor
de nuntaşi.
Instrumentul e bolnav
de o boală omenească
tuşeşte
se opreşte şi iar tuşeşte.
Numai lăutarul
e tânăr şi sănătos
ceilalţi foşti stăpâni
ai muzicii
zăcând în burduful
afumat al acordeonului cu
miri şi mirese
cu tot...

CIMITIRUL MAŞINILOR DE SCRIS

aşa arată uriaşa mea bibliotecă
din mijlocul oraşului
cu mijlocul la periferie
pistoane marx jante adrian
radiator diogene
suspensii ienăchiţă
faruri nichita frâne
hidrauluice noica

în rafturi maşin ile de scris
sunt încă nişte pisici vii
care torc nemurirea muririi
am pe acolo şi câţiva prieteni
făcuţi una cu celuloza

doamne - dumnezeule
memoria mea
este o presă care nu vrea
să transforme în baloturi
acest cimitir de oţel
cu alfabetul centrat
în haosul etern
înaintea miliardelor de cărţi

o vreme au fost şi maşini
de scris direct în gând
cu ele începe istoria foilor albe

PUNCT

Încă o dată
rostesc numele tău
şi intru în întuneric.
Nimic nu mai e
simplu
ca acest început
de pierzanie
blândă şi
definitivă.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

LA MULŢI ANI POETULUI SPIRIDON POPESCU

REMEMBER: RADU GYR - DAN MANOLESCU