REMEMBER - MARIN IFRIM
REMEMBER
MARIN
IFRIM
(1
decembrie 1955 – 14 martie 2019)
La un an de la trecerea în nefiinţă a poetului Marin
Ifrim, am hotărât, îm-preună cu fiul său Emil, să recuperăm, într-o antologie, cele mai frumoase poezii ale sale, risipite în revistele literare ale vremii
sau publicate în volume. Pentru că, indis-cutabil, Marin Ifrim merită nu doar
regretele noastre afişate, ci şi efortul de a păstra miezul de cristal al
operei lui.
Am adăugat la acest început de selecţie şi textul
scris de el la moartea lui Adrian Păunescu, din motive pe care, probabil, mulţi
le vor înţelege.
L.M.
VIZIBILITATEA LUI ADRIAN
PĂUNESCU
Despre Adrian Păunescu am scris şi de bine şi de rău.
El a fost, este şi va fi cel mai controversat poet al acestor timpuri. Ca orice
oltean încăpăţânat, a făcut tot ce a putut pentru a-şi impune voinţa literară
şi pe cea politică. A reuşit. Din poezia sa vor rămâne câteva zeci de texte
antologice. Nici de la Mihai Eminescu nu au rămas mai multe.
Prin 1985 am avut un conflict cu Păunescu. Un
teribilism de-al meu sprijinit de adversarii săi l-a întristat oarecum. Oricât
de greu mi-ar veni s-o spun, cred că l-am in-vidiat pe acest poet clasic încă
din timpul vieţii. Dacă încă nu a sosit poetul care să-l eclipseze pe Mihai
Eminescu, în mod sigur alţii din marii noştri clasici sunt „acoperiţi” din mers
de umbra altor autori puternici.
Viaţa şi moartea merg mai departe, mână-n mână cum
s-ar zice. Vorbim de lu-cruri şi lucrări de patrimoniu. Ultima dată când l-am
întâlnit, a fost acum doi ani, la Festivalul „Agatha Grigorescu Bacovia”, eu făcând
parte din juriu şi Adrian Păunescu fiind invitatul de onoare al concursului. A
fost cea mai apropiată ocazie personală faţă de acest scriitor care a produs
complexe multora dintre noi.
În ziua în care a murit Păunescu m-am dus la Biserica
„Sfinţii Îngeri” din Bu-zău şi am aprins o lumânare pentru el. Apoi, timp de
trei zile, am privit siderat excesul unor posturi tv. şi invazia lăcustelor
autolăcrimoase. Pe catafalc, Păunescu nu era sufo-cat numai de admiratori. Erau
pe acolo şi mulţi analfabeţi. Gândeam în sinea mea, nu e prost cine se duce la
astfel de înmormântări, e prost cel ce moare pentru astfel de boci-toare. Mă rog
pentru sufletul acestui poet-reper. Dumnezeu deja l-a binecuvântat prin opera
pe care i-a îngăduit să o scrie. Acum să-i odihnească şi sufletul.
noiembrie 2010
Marin Ifrim
eu vin din apă sunt marin
un pumn de vajnice toxine
urcat în pomul lui Darwin
scuipat de apele senine
un pumn de vajnice toxine
urcat în pomul lui Darwin
scuipat de apele senine
sunt boala mărului muşcat
din pomul drogului celest
încă o dată eşuat
pe-acest pământ carnavalesc
din pomul drogului celest
încă o dată eşuat
pe-acest pământ carnavalesc
eu vin din apă sunt marin
burduf de epidermă creaţă
puţină apă şi mult vin
şi multă foarte multă greaţă
burduf de epidermă creaţă
puţină apă şi mult vin
şi multă foarte multă greaţă
ADEVĂRATELE CARII
se prăbuşeşte
biblioteca
încet ca
un pod de lemn putred
peste
lacrimile a milioane
de
cititori
poeţii
unei lumi triste îşi beau ultimul pahar cu fum
e mult
întuneric în rafturi alte cuvinte nu mai sunt
ultima
rezervă e într-un ţipăt o naştere sofisticată
un
fluture negru şi rece din gura unui mort
cărţi fără
suflet cărţi mustind de viaţă dublă
lecturi
ulceroase
se prăbuşesc
rafturile vin adevăratele carii
REGN
astăzi în
piaţa poemelor nici un
păstârnac
nu-şi găseşte cititorul
e dimineaţă
şi e întuneric
sămânţa
legumei universale
ca un
submarin jerpelit caută
ecuatorul
lichid al unei lacrimi
întâmplător
nici un haos
nu-i de
ajuns pentru ce se
petrece
în celule
viaţa e o
monozaharidă tristă şi dulce
în
comparaţie cu acreala universală
IMAGINI
moarte
vine prin televizor ca o pisică
apropiindu-se
de fotoliu îţi simţi picioarele
mângâiate
de blana fotonică a curvei
trebuie să
vezi şi filmul ăsta rolul tău
de
spectator se poate încheia în orice clipă
aici lângă
fotoliu cu mâna pe telecomandă
în
televizor se bat tobele milei publice
se oferă
imaginea unui eşec nimic
nu se mai
leagă nici zgomotele universului
moartea
ca un lipici prost îţi smulge
sprâncenele
înaintea ultimului somn scurt
o să
pleci cu o reclamă pe frunte
învătuit
în cuvinte uşoare
iertat
pentru adevăratele păcate
neuitat pentru
micile mizerii
ce
privelişte un televizor în care
nu se
întâmplă nimic aceleaşi ştiri,
aceleaşi
filme, acelaşi spectator
o dată cu
tine va muri şi acest
sofisticat
aparat de tortură
PUSTIU
un oraş bătut
în cuie atârnă ca o nucă
în
peretele de metal al nopţii
aici nu pătrunde
lumina
nici
aerul în care se învârt reclamele
nici
vizitatorii iubitori de ferestre
nici
gheara de azbest a pompierilor
aici
totul e drept şi pustiu
primăvara
îşi rostogoleşte îngerii pe uliţă
lehamitea
se scurge din muguri
naiul lui
Pan e înfundat cu ţărână
şi un
vânt galben se scurge
în pereţii
de chirpici
vocalizând
mirosul frigului
SEMAFORUL
BEZNEI
Îmi
închipui că, în plină lumină,
există un
bec negru care vrea
să-şi
propage întunericul cât mai
departe,
în pântecul soarelui. Un
fel de
semafor al celor născuţi să
rătăcească
printre lumini şi umbre; un loc în care trebuie
să
deschizi ochii mari ca să nu te loveşti de abisul
din tine…
Am
traversat, cu sau fără voia mea, astfel de
spaţii,
în căutarea unor lucruri de care credeam că am
neapărată
nevoie. Mi-am căutat semenii, în fireasca intenţie
de a-i
readuce în zona în care speram să ne putem
privi în
ochi fără să orbim de dorul luminii. Să ne privim
şi pur şi
simplu să (ne) înţelegem.
Ceva din
întunericul străbătut mi s-a aşezat
peste
pleoape, peste umeri, peste inimă. Au fost drumuri
lungi şi
amăgitoare, prietenii şi iubiri în care eternitatea
a durat o
zi sau o clipă, şi am ajuns să nu mai am
altruismul
de altădată, deşi mi-e milă - uneori - de
amintirile
unor cunoscuţi.
De aceea
păşesc, zilnic, sub palida lumină răsfirată
din
mugurele propriei mele lumânări. Cred că e
mai bine
aşa!
VREME DE FĂCUT CADOURI
să ridici
sau să nu ridici paharul tău cu mâna ta
pentru
gura ta sau pentru sănătatea cuiva mort
aici nu
mai e nimeni cu nimeni aici trebuie
să te
naşti singur împotriva tuturor celenteratelor
sau să
fii cu o majoritate de o sută unu la sută
te
scârbeşti încă o dată şi renunţi să-ţi duci corpul
undeva în
Europa altora unde dracul e alb,
acolo
unde se mişcă jucăria lui Freud
şi te
lipseşti şi intri în aceeaşi prosteală zilnică
o votcă o
bere o ţigară orice
numai să
te sinucizi fără tam-tam
ÎN BIBLIOTECĂ
mă
strecor printre rafturi ca un fachir
fără chef
de muncă, astăzi nu vreau
să ating
nici măcar o carte, vreau să-l văd
pe
bibliotecarul de serviciu, să-l întreb
ceva ce
n-aş îndrăzni niciodată
să aştern
pe hârtie, ceva despre viaţa
din
cărţi, despre praful
acesta de
piramidă, despre
duhurile
năclăite de plumb,
despre
existenţele irosite între
aceste
rafturi cu alură de şină ferată...
mă
strecor printre rafturi cu ochii închişi,
cu
mâinile pipăind aerul şi în minte
îmi vin
nişte nume:
Borges,
Homer, Milton –
sunt
departe de cărţile lor însă
e de
ajuns să ştiu în ce rafturi se află
că am şi
uitat pentru ce am venit aici...
bibliotecarul
s-a prefăcut deja într-o
stană de
piatră, mersul meu e
din ce în
ce mai singur,
sunt
într-o bibliotecă publică
mă cheamă
marin ifrim şi am venit aici
pentru că
mă comport ca un orb
care nu
ştie decât să reinventeze
întunericul.
ARIPA ZEILOR
am atins
aripa zeilor mici de cartier
împuşcaţi
în zodie cu fluturi
tăvăliţi
în catran
cuţitari
din voievod în voievod
în lumini
mai scurte ca infarctul
eu sunt
anonimaul praf de pe toba trecutulu
mărturisitorul
celui mai de jos rai
zeii mari
întreţin incendii în frigul realităţii
ajung
primari şi prefecţi şi ambasadori
sunt
peste tot în toate circurile ambulante
în care
se domesticeşte fericirea
ÎNAINTEA MERSULUI
ai de
străbătut o zi
o slujbă
şi câţiva kilometri
de
consens naţional
cu o
viteză constantă
înaintea
mersului tău mergi tu
ca şi cum
ai intra
într-o
oglindă fără memorie
eşti
exact ceea ce eşti
căutându-te
fără frică
fără
scăpare
în
carcera ta mânjită
cu carne
şi sânge
un
spectacol
fără
început şi sfârşit
prăbuşeşte
aplauzele
gardienilor
publici.
REFLECŢIE
Parcă
cerul nu mai e la locul său,
parcă
cineva a îngropat
hartane
mari de lumină
sub
temeliile oraşului,
parcă
chiar tu eşti o bucată
de cer
zburător.
E atâta
cer peste tot încât
doar
raiul mai lipseşte.
ZECE BANI
Mâna
fiului
singură
şi concentrată
în
aşteptarea unei arme.
Printre
degete viaţa
scurgându-se
în
microscoape
fisurate.
Cât
anonimat
atâta
bogăţie
a beznei.
ORAŞ ÎN GAMĂ
La
Râmnicul Sărat
nici nu
prea stătusem
nici nu
prea plânsem.
Mi-am acordat
doar
sufletul
şi cimitirul
din
maşina de scris.
Cui îi
pasă ce şi cum...
Eu mă
ghemuiesc noaptea
în pernă
şi visez
că dorm
sub oraşul
în care
oasele ar putea
să se
macine mai
târziu cu
un anotimp.
SOCOTELI
Numărând
infinitul şi
alte
aberaţii din astea
tot
timpul cu ochii
la ţeava
băncilor
din parc
lângă
primărie
lângă
mine
lângă
soarele deşelat
lângă
luna necrofilă
creşte un
uger
cosmic:
nimicul planetar
o linie
întreruptă de altă linie.
ORA ZERO
E târg şi
târguire
în jurul
tău
e numai
înţelegere
de zi cu
zi.
Te
retragi
în
spatele unei secunde
şi urli
secole de
istorie
CARTEA FATALĂ
Aici, pe
cruce,
sunt
toate datele
poetului.
Restul e
doar lectură.
De la
cititor la cititor
o cruce
zboară
anapoda.
OPRIRE
În
plămânii acordeonului
s-a
adunat
fumul
unui popor
de
nuntaşi.
Instrumentul
e bolnav
de o
boală omenească
tuşeşte
se
opreşte şi iar tuşeşte.
Numai
lăutarul
e tânăr
şi sănătos
ceilalţi
foşti stăpâni
ai
muzicii
zăcând în
burduful
afumat al
acordeonului cu
miri şi
mirese
cu tot...
CIMITIRUL
MAŞINILOR DE SCRIS
aşa arată uriaşa mea bibliotecă
din mijlocul oraşului
cu mijlocul la periferie
pistoane marx jante adrian
radiator diogene
suspensii ienăchiţă
faruri nichita frâne
hidrauluice noica
în rafturi maşin ile de scris
sunt încă nişte pisici vii
care torc nemurirea muririi
am pe acolo şi câţiva prieteni
făcuţi una cu celuloza
doamne - dumnezeule
memoria mea
este o presă care nu vrea
să transforme în baloturi
acest cimitir de oţel
cu alfabetul centrat
în haosul etern
înaintea miliardelor de cărţi
o vreme au fost şi maşini
de scris direct în gând
cu ele începe istoria foilor albe
PUNCT
Încă o
dată
rostesc
numele tău
şi intru
în întuneric.
Nimic nu
mai e
simplu
ca acest
început
de
pierzanie
blândă şi
definitivă.


Comentarii
Trimiteți un comentariu