ANIVERSĂRI - FLORENTIN POPESCU


ANIVERSĂRI

POETUL FLORENTIN POPESCU
A MAI... ÎNTINERIT CU UN AN


Într-un interviu realizat de Elena Mitru (New York), publicat în numărul recent al revistei „Convorbiri literare”, Florentin Popescu – care ieri a împlinit 75 de ani (in-credibil, ar spune cei care îl cunosc pe intrepidul redactorul şef al „Bucureştiului literar şi artistic”), poetul născut pe Valea Chiojdului buzoian îşi aminteşte:
„M-am născut la 3 aprilie 1945 (şi nu 8 aprilie, cum apare în certificatul de naş-tere) într-un sat, Lera, aparţinător de comuna Corbu din fosta regiune Ploieşti (din '68 sat component al comunei Chiojdu, acelaşi judeţ, localitate străveche de moşneni). Sunt al treilea copil al familiei Octavian Popescu (tehnician veterinar) şi al Floricăi (descendentă a unei familii cu vechi rădăcini în zonă).
Copilăria mi-am petrecut-o în mirifica zonă a Chiojdului şi într-o mai veche carte, Un mesteacăn rătăcit în câmpie, din 2007, am evocat-o pe larg, considerând, ca şi Vasile Voiculescu (scriitorul drag mie, căruia i-am dedicat nu mai puţin de şapte volume) că a fost cea mai frumoasă perioadă a vieţii şi că pe ea s-au putut clădi, fără să mă doboare, toate încercările de mai târziu ale vieţii.
Asemănarea trăirilor sale din copilărie cu ale mele este atât de mare încât nici nu ştiu ce aş putea să mai adaug. Poate spunând ceva despre bucuria de a merge să ne suim în policioarele dulapului (scrânciobului) la sărbătoarea Sfintelor Paşti, pentru a ne roti în văzduh şi a vedea satul de la înălţime. Acest miraculos şi fascinant dulap se con-struia o singură dată pe an, la Paşti, de către nişte oameni mai pricepuţi care mergeau în pădure şi alegeau lemnele potrivite spre a ciopli din ele bârne pătrate, punându-le în cruciş, între ele montând micile bănci unde se aşezau cei ce voiau să fie  daţi în «du-lap», adică să fie ridicaţi în văzduh de roata aceea care atunci mi se părea uriaşă. Nu era nici un fel de motor care s-o pună în mişcare, cum se întâmplă în cazul lanţurilor, comediilor de pe la bâlciurile din oraşe. Mişcarea era asigurată de patru oameni voi-nici, care porneau întregul angrenaj numai şi numai prin forţa braţelor. Scrânciobul ăs-ta, aveam să aflu peste ani, închipuia învierea şi ridicarea lui Iisus la cer şi de aceea era montat doar de Paşti. Dar cred că puţini, foarte puţini din cei ce meştereau la el şi-l fă-ceau să funcţioneze îi mai ştiau semnificaţia iniţială. Toată lumea îl aştepta şi-l conce-pea doar ca pe o distracţie, poate cea mai importantă, mai importantă chiar şi decât hora de fiecare duminică.
Cei care trudeau la învârtirea scrânciobului se adaptaseră şi ei situaţiei, şi cum cei mai mulţi copii erau săraci, nu le percepeau o taxă în bani, ci una în natură. Astfel, cu un singur ou roşu sau încondeiat pe care-l dădeai starostelui, erai învârtit la fel cum ai fi fost dacă plăteai cu o monedă. Cei ce menţineau scrânciobul în mişcare îşi pre-găteau dinainte un coş mare şi-l ţineau alături, iar până seara îl umpleau cel puţin de două ori, fiindcă „jucăria” mergea aproape în continuu, oprindu-se doar cât oamenii ce o învârteau să se odihnească puţin ori să-şi şteargă cu un prosop broboanele de sudoare de pe frunte şi de pe gât. Ce vor fi făcut ei după aceea cu atâtea ouă n-am înţeles nicio-dată, căci de vândut nu le vindeau, fiindcă nici n-ar fi avut cui.
Dar datul în dulap mai era şi suprema distracţie pe care flăcăii o puteau oferi pe atunci iubitelor lor, după ce le întindeau câte un mic bucheţel de ghiocei sau de zam-bile. Aceste din urmă flori, liliachii sau roz, se găseau pretutindeni: le vedeai prin ghi-vece aşezate pe prispe sau le zăreai prin micile grădiniţe din faţa casei fiecărui sătean. Flori de primăvară, înveselind zilele Paştelui, mai erau narcisele, clopoţeii şi viorelele culese de prin pădurile din apropiere. Cu ele în mâini mergeau fetele şi femeile, copiii şi bărbaţii la biserică, în Vinerea Mare şi le aşezau frumos şi cu grijă pe masa pe sub care treceau cu sfială şi pioşenie. De altfel noi locuiam aproape de biserică şi de clă-direa ei mă leagă foarte multe amintiri. Am crescut într-un fel de intimitate şi cu teiul bătrân de lângă clopotniţă şi cu cimitirul năpădit de ierburi şi cu sfinţii zugrăviţi pe pe-reţi, dar mai ales cu cele două clopote mari şi parcă misterioase. Una din plăceri era să le ascult acestora din urmă sunetul sâmbătă seara ori duminică dimineaţa, anunţând li-turghia. Bătăile lor – una gravă, alta ceva mai subţire – stârneau ecouri ce se risipeau în aer până departe, la marginea satului.
Când eram ceva mai mari am învăţat să le tragem şi noi, copiii, după cum o ce-reau împrejurările; la sărbători cu toată puterea, făcându-le limbile să penduleze cu pu-tere între pereţii de aramă; când murea cineva le băteam într-o dungă, sugerând jalea şi durerea celor care pierduseră o fiinţă apropiată. Dangătul clopotelor mi s-a părut una din cele mai frumoase şi de neasemuit muzici care mi-au însoţit copilăria. Încă le mai auzeam bătaia, în amintire, când i-am dat sunetului o interpretare ceva mai profundă într-o poezie pusă în fruntea volumului meu de debut: acolo trăgeam cu disperare lan-ţul pentru a mai menţine o vreme sufletul mortului în sat, lângă familie şi în comuni-tatea din care îl smulsese definitiv destinul…
Mă văd, aşadar, un copil lipsit de griji şi zburdalnic, nedându-se înapoi de la nici o năzdrăvănie, aşa încât pot spune cu mâna pe inimă că întâmplările povestite de Ion Creangă în Amintirile lui sunt aproape nevinovate pe lângă cele la care eu şi Lu-cică, vărul şi totodată vecinul meu, sau eu şi surorile suntem în egală măsură martori şi personaje. Reedităm, ca să zic aşa, cu mici schimbări, peste timp, episodul referitor la furtul cireşelor de la mătuşa Mărioara. Numai că în versiunea noastră e vorba de nişte caise uriaşe, „atacate” la ceas de seară, iar în locul mătuşii Mărioara apare nenea Ionel, care a stat până atunci ascuns cu un băţ în mână după un stup de albine, ştiind că o să venim; furăm şi noi o pupăză, numai că în loc să ne ducem s-o vindem la iarmaroc (nici nu era aşa ceva pe la noi) o ascundem în podul cu fân, într-o colivie improvizată şi-i ducem mâncare pe furiş, să nu vadă părinţii; după câteva zile tata descoperă „secre-tul”, se strecoară acolo şi eliberează prizoniera înaripată.
Nu ajungem în gazdă la vreo Irinucă şi nu-i prăvălim nimănui un bolovan peste cocioabă, dar eu şi una dintre surori ne căţărăm pe o sobă pentru a găsi ascunzătoarea unor borcane de dulceaţă puse la răcoare, iar biata sobă de lut se prăbuşeşte cu noi, umplând toată odaia de moloz şi de praf. În altă zi luăm o piele de vulpe găsită prin ca-să, o punem pe spate şi de-a buşilea alergăm orătăniile din curte; păsările fug, îngro-zite, care-ncotro, iar noi ne amuzăm de mama focului. Şi câte altele!... (...)
Am început să scriu devreme - îşi aminteşte în continuare poetul, Florentin Po-pescu - (în 1962 am debutat cu o poezie în ziarul local „Viaţa Buzăului”, iar în 1963 (şi nu în 1964, cum consemnează Tudor Opriş în cartea Debutul scriitorilor români în tim-pul şcolii) în revista „Luceafărul”, cu poezie. De prin anul al treilea de facultate m-am consacrat publicisticii (la „Viaţa studenţească”, la „Amfiteatru” şi „Scânteia tinere-tului”), cea dintâi dintre publicaţiile amintite angajându-mă cu ½ normă de ziarist. Am absolvit Facultatea în 1969. Doamne, ce mult a trecut de atunci!...
În finalul acestui lung şi incitant interviu, din care am spicuit secvenţe, rugat să spună câteva cuvinte cititorilor, Florentin Popescu este tranşant, afirmînd: „Nu ştiu câţi mă cunosc în ţară şi cu atât mai puţin peste ocean, însă pe actualii şi virtualii mei cititori îi asigur că nu voi înceta niciodată să cred că literatura îi poate face pe oa-meni mai sinceri şi mai buni cu ei înşişi şi cu lumea, după cum nu voi înceta să cred în forţa miraculoasă a Cuvântului (cel care a fost «La început», cum zice Biblia)"....

POEME
                                                                              de Florentin Popescu


LA CLOPOTE

trag de clopot limba într-o parte
mâinile mă dor şi-am obosit demult
greu e clopotul şi în balans mă saltă
şi lovesc cu furie de parcă
inima oprită după lege
ar continua-n metal să bată;
sunt bolnav că pleacă unul dintre noi
plâng şi sălciile şi-i cerul ud
şi eu trag cu disperare lanţul
ţipetele satului să nu aud
şi când cade-n groapă lutul pe vecie
peste clopot disperat mă-ndoi
inima plecatului prin sunet
s-o mai ţin o vreme lângă noi.

ÎNAINTEA PLECĂRII

gârlele-au spart azi noapte pământul
răcnindu-şi apele sub rădăcini de vânt
spre casa mea ascunsă într-o salcie
cu o ureche-ascult cum boncăie pereţii
un taur furios de dincolo de timp
şi-n faţă cum îmi zgârie şi-mi latră
la toate uşile, un câine, prin cealaltă
de sub clopotniţe apar copii robuşti
cu umerii în soare jumătate
şi inimile-n drumuri lungi înfăşurate
le cresc copaci albaştri peste umeri
şi-mprăştie atâtea ramuri pe pământ
că de albastru a murit şi noaptea.
şi numai mutul de la scrânciobul din sat
a fugit într-o noapte în lume
şi n-a mai ştiut nimeni de el.

ÎNTOARCEREA LUI DON QUIJOTE

vorbele lui se loveau nesfârşit
rosogolite din copaci şi din temple
din străzi de unde gânduri lipseau,
el venea cum numai părinţii
puri şi blagosloviţi şi aşteptaţi,
dau anii-ntr-o parte
şi ne coboară noaptea-n somn
şi oamenii în vorbe rele şi-n blesteme
îl zăvoreau cu-njurături ne-nţelegându-l...
copiii i-au luat calul
şi-au început să se joace
de-a v-aţi ascunselea
se ascundeau cei mici în cei mari
şi mergeau cu calul
până uitau că îl mai au în sânge
şi-atunci calul începea să necheze
ieşea din ei şi se-ntorcea-n copii;
dincolo de umbră joacă vorbe rele
un dans nebun ne-mbătrâneşte mersul
şi nu mai ştim cât e până la moarte

FÂNTÂNILE PE CUMPENE PLECATE




fântânile pe cumpene plecate
la un capăt o inimă la altul o alta
pământul la mijloc
şi umerii mei în rotitor balans
ţin cumpăna pe ceruri aplecată;
într-o parte anii se duc în pământ
cu un copil în ierburi zăîvorât
într-o alta se leagănă-o lume de aripi
şi pe când alerg să m-apropii
între cerul ce cade şi cerul ce suie
murmur sunt şi izvor şi pădure
şi steaua care-o caut poate că nu e




ELEGIA CAILOR PIERDUŢI (I)

şi se face c-ascultăm în vise
trist şi dureros şi mustrător
cum e goana mânjilor ucisă,
cum ne ceartă caii-n graiul lor
fii de iarbă, singuri în cetate
pustiiţi, prin vis, ne-ntoarcem în copii
şi se face că-i gonim pe înserate
şi se face că sunt caii vii
sunet lung ne lunecă prin sânge
- tropotul şi coamele-n alai
şi se face că pământul plânge
într-un dor nepotolit de cai
şi se face, se mai face că-n cetate
adăstând câmpiile cât zarea
dau năvală-n noi ca o dreptate
caii dăruindu-ne iertarea.

ACOLO GÂNDURILE CAD CA ZĂPEZILE

acolo gândurile cad ca zăpezile,
ninge liniştit pe prispe o noapte
iepurii-adorm cu dinţii-n rădăcini
prunii fierb în alambice dansul de-o vară
acolo spune basme pe sub ierburi un râu
clopotul bisericii s-a aburit de lună
şi boii-adorm în grajduri pe resteie
visând fâneţele verii ucise;
acolo-n fiecare noapte, târziu
un om îşi dezgroapă trupul şi fuge cu el

ŞTII TU, ŞTII TU DIN CARE RÂURI VIN?

ştii tu, ştii tu din care râuri vin
şi care viscole mă ştiu din nord
pe când eu sub zăpezi aprind cuvinte
şi drumuri năvălesc nemaiştiute-n oameni?
dar noaptea voi vă-ntoarceţi în minciună
şi nu mai sunteţi decât umbre seci
scheletu-n mine zăngănindu-l trist
şi-atunci sunt sufletele voastre piatră
şi lut neputincios şi apă
înspre păcate-ntoarse ca trupul spre ţărână
şi-atunci doar eu prin voi mai rătăcesc
c-un gest un cântec în stejari aprind,
c-un altul sui pământul peste lună
şi mă desprind din lemn în nopţi nebune
şi vin cu ursitoarele la casele de fete mari
ferestrele s-aprind în dor şi casa
cetatea s-o lovească cu-o stea şi-o vorbă
şi codri-n străzi să vină coperind minciuna;
ştii tu, ştii tu din care râuri vin?

ŞI TĂCERE ŞI VIS ŞI-AŞTEPTEPTARE E TOTUL


şi tăcere şi vis şi-aştepteptare e totul
peste arbori misterul pus-a hainele albe
de zăpezi, de-ntrebări, de iubire
şi e-atâta vis în odaie şi-n suflet
că se-aude cum trece în goană
din culoare-n culoare ora mea de copil
ca şi cum zece mii de ani deodată
mi-ar fi dat într-o albă quadrigă să trec
şi e-atâta ninsoare prin inima mea
că se-aude cum cade-n balans peste lume
fiecare fulg de zăpadă
ca o albă planetă de frig
ca şi cum, nevăzută, o mână
s-ar juca-n univers cu materia
de vis, de lumină, de gheaţă;
creşte poemul în noapte ca o flacără mare
luminând pe comori în pustiuri
trupul lui - şarpe, trupul lui un balaur se face
picioarele, trunchiul, braţele mele strângând
şi tăcere şi vis şi-aşteptare e totul....

NE BATE IAR TOAMNA-N FERESTRE, IUBITO

Ne bate iar toamna-n ferestre, iubito,
tu vorbeşti de prieteni şi eu te ascult
şi-ntre vorbe tăcerile vin ca zăpezile
sub ele sufletul meu visează poiene
şi arbori înalţi şi izvoare
tu nu le-auzi, poate le-ai vrea aproape
eu nu le rostesc
şi las mai departe vorbele tale
să-mi învăluie-n calmă ninsoare
trupul şi ochii şi părul
poate de teamă
să n-alung ninsoarea din vorbele tale;
ne bate iar toamna-n ferestre iubito,
tu vorbeşti de-un pământ depărtat
mişcător şi nesigur, şi eu
noapte de noapte, singur, vâslesc
robit unui ţărm neatins, precum marinarii

GRIFON
 
Clipa mea sub formă de inimă
neliniştită, adâncă
îmi adastă-ntre gene
şi vine grifonul
şi mi-o mănâncă;
suie din piatră şi stâncă
cireşul cu gânduri
şi vine grifonul
şi mi-l mănâncă;
peşti de argint şi de aur
fulgeră-n râul din mine
ca o iubire, ca o patimă-adâncă
ori ca un dor de albastru
şi vine grifonul
şi le mănâncă.
Singur, de tăcere-argintat
strig, copac singuratic sub lună:
Grifonule, fugi şi nu mă mânca!
dar numai ecoul
târziu îmi răspunde:
Grifonul, grifonul e-n inima ta!

De la stânga la dreapta: Nicolae Silade, Florentin Popescu, Ovidiu Genaru, Adrian Dinu Rachieru




Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

LA MULŢI ANI POETULUI SPIRIDON POPESCU

CELE MAI FRUMOASE POEZII DE TOAMNĂ