ANIVERSĂRI - FLORENTIN POPESCU
ANIVERSĂRI
POETUL
FLORENTIN POPESCU
A
MAI... ÎNTINERIT CU UN AN
Într-un interviu realizat de Elena
Mitru (New York), publicat în numărul recent al revistei „Convorbiri
literare”, Florentin Popescu – care ieri a împlinit 75 de ani (in-credibil, ar
spune cei care îl cunosc pe intrepidul redactorul şef al „Bucureştiului literar
şi artistic”), poetul născut pe Valea Chiojdului buzoian îşi aminteşte:
„M-am născut la 3 aprilie 1945 (şi nu 8
aprilie, cum apare în certificatul de naş-tere) într-un sat, Lera, aparţinător
de comuna Corbu din fosta regiune Ploieşti (din '68 sat component al comunei Chiojdu,
acelaşi judeţ, localitate străveche de moşneni). Sunt al treilea copil al familiei Octavian Popescu
(tehnician veterinar) şi al Floricăi (descendentă a unei familii cu vechi
rădăcini în zonă).
Copilăria mi-am petrecut-o în mirifica zonă a
Chiojdului şi într-o mai veche carte, Un
mesteacăn rătăcit în câmpie, din 2007, am evocat-o pe larg, considerând, ca şi Vasile Voiculescu
(scriitorul drag mie, căruia i-am dedicat nu mai puţin de şapte volume) că a
fost cea mai frumoasă perioadă a vieţii şi că pe ea s-au putut clădi, fără să
mă doboare, toate încercările de mai târziu ale vieţii.
Asemănarea trăirilor sale din copilărie cu
ale mele este atât de mare încât nici nu ştiu ce aş putea să mai adaug. Poate
spunând ceva despre bucuria de a merge să ne suim în policioarele dulapului
(scrânciobului) la sărbătoarea Sfintelor Paşti, pentru a ne roti în văzduh şi a
vedea satul de la înălţime. Acest miraculos şi fascinant dulap se con-struia o
singură dată pe an, la Paşti, de către nişte oameni mai pricepuţi care mergeau
în pădure şi alegeau lemnele potrivite spre a ciopli din ele bârne pătrate,
punându-le în cruciş, între ele montând micile bănci unde se aşezau cei ce
voiau să fie daţi
în «du-lap», adică să fie ridicaţi în văzduh de roata aceea care atunci mi se
părea uriaşă. Nu era nici un fel de motor care s-o pună în mişcare, cum se întâmplă
în cazul lanţurilor, comediilor de pe la bâlciurile din oraşe. Mişcarea era
asigurată de patru oameni voi-nici, care porneau întregul angrenaj numai şi
numai prin forţa braţelor. Scrânciobul ăs-ta, aveam să aflu peste ani, închipuia
învierea şi ridicarea lui Iisus la cer şi de aceea era montat doar de Paşti.
Dar cred că puţini, foarte puţini din cei ce meştereau la el şi-l fă-ceau să funcţioneze
îi mai ştiau semnificaţia iniţială. Toată lumea îl aştepta şi-l conce-pea doar
ca pe o distracţie, poate cea mai importantă, mai importantă chiar şi decât
hora de fiecare duminică.
Cei care trudeau la învârtirea scrânciobului
se adaptaseră şi ei situaţiei, şi cum cei mai mulţi copii erau săraci, nu le
percepeau o taxă în bani, ci una în natură. Astfel, cu un singur ou roşu sau
încondeiat pe care-l dădeai starostelui, erai învârtit la fel cum ai fi fost
dacă plăteai cu o monedă. Cei ce menţineau scrânciobul în mişcare îşi pre-găteau
dinainte un coş mare şi-l ţineau alături, iar până seara îl umpleau cel puţin
de două ori, fiindcă „jucăria” mergea aproape în continuu, oprindu-se doar cât
oamenii ce o învârteau să se odihnească puţin ori să-şi şteargă cu un prosop
broboanele de sudoare de pe frunte şi de pe gât. Ce vor fi făcut ei după aceea
cu atâtea ouă n-am înţeles nicio-dată, căci de vândut nu le vindeau, fiindcă
nici n-ar fi avut cui.
Dar datul în dulap mai era şi suprema
distracţie pe care flăcăii o puteau oferi pe atunci iubitelor lor, după ce le
întindeau câte un mic bucheţel de ghiocei sau de zam-bile. Aceste din urmă flori, liliachii sau roz,
se găseau pretutindeni: le vedeai prin ghi-vece aşezate pe prispe sau le zăreai
prin micile grădiniţe din faţa casei fiecărui sătean. Flori de primăvară, înveselind
zilele Paştelui, mai erau narcisele, clopoţeii şi viorelele culese de prin
pădurile din apropiere. Cu ele în mâini mergeau fetele şi femeile, copiii şi
bărbaţii la biserică, în Vinerea Mare şi le aşezau frumos şi cu grijă pe masa pe sub care treceau cu
sfială şi pioşenie. De altfel noi locuiam aproape de biserică şi de clă-direa ei
mă leagă foarte multe amintiri. Am crescut într-un fel de intimitate şi cu teiul bătrân de lângă
clopotniţă şi cu cimitirul năpădit de ierburi şi cu sfinţii zugrăviţi pe
pe-reţi, dar mai ales cu cele două clopote mari şi parcă misterioase. Una din plăceri
era să le ascult acestora din urmă sunetul sâmbătă seara ori duminică dimineaţa, anunţând li-turghia.
Bătăile lor – una gravă, alta ceva mai subţire – stârneau ecouri ce se risipeau
în aer până departe, la marginea satului.
Când eram ceva mai mari am învăţat să le
tragem şi noi, copiii, după cum o ce-reau împrejurările; la sărbători cu toată puterea, făcându-le
limbile să penduleze cu pu-tere între pereţii de aramă; când murea cineva le
băteam într-o dungă, sugerând jalea şi durerea celor care pierduseră o fiinţă
apropiată. Dangătul clopotelor mi s-a părut una din cele mai frumoase şi de
neasemuit muzici care mi-au însoţit copilăria. Încă le mai auzeam bătaia, în amintire,
când i-am dat sunetului o interpretare ceva mai profundă într-o poezie pusă în
fruntea volumului meu de debut: acolo trăgeam cu
disperare lan-ţul pentru a mai menţine o vreme sufletul mortului în sat, lângă
familie şi în comuni-tatea din care îl smulsese definitiv destinul…
Mă văd, aşadar, un copil lipsit de griji şi zburdalnic,
nedându-se înapoi de la nici o năzdrăvănie, aşa încât pot spune cu mâna pe
inimă că întâmplările povestite de Ion Creangă în Amintirile lui sunt aproape nevinovate pe lângă cele la care eu şi
Lu-cică, vărul şi totodată vecinul meu, sau eu şi surorile suntem în egală
măsură martori şi personaje. Reedităm, ca să zic aşa, cu mici schimbări, peste
timp, episodul referitor la furtul cireşelor de la mătuşa Mărioara. Numai că în
versiunea noastră e vorba de nişte caise uriaşe, „atacate” la ceas de seară,
iar în locul mătuşii Mărioara apare nenea Ionel, care a stat până atunci ascuns
cu un băţ în mână după un stup de albine, ştiind că o să venim; furăm şi noi o
pupăză, numai că în loc să ne ducem s-o vindem la iarmaroc (nici nu era aşa
ceva pe la noi) o ascundem în podul cu fân, într-o colivie improvizată şi-i
ducem mâncare pe furiş, să nu vadă părinţii; după câteva zile tata descoperă
„secre-tul”, se strecoară acolo şi eliberează prizoniera înaripată.
Nu ajungem în gazdă la vreo Irinucă şi nu-i prăvălim
nimănui un bolovan peste cocioabă, dar eu şi una dintre surori ne căţărăm pe o
sobă pentru a găsi ascunzătoarea unor borcane de dulceaţă puse la răcoare, iar
biata sobă de lut se prăbuşeşte cu noi, umplând toată odaia de moloz şi de
praf. În altă zi luăm o piele de vulpe găsită prin ca-să, o punem pe spate şi
de-a buşilea alergăm orătăniile din curte; păsările fug, îngro-zite,
care-ncotro, iar noi ne amuzăm de mama focului. Şi câte altele!... (...)
Am început să scriu devreme - îşi aminteşte în continuare poetul, Florentin Po-pescu - (în 1962 am debutat cu o poezie în ziarul local
„Viaţa Buzăului”, iar în 1963 (şi nu în 1964, cum consemnează Tudor Opriş în
cartea Debutul scriitorilor români în tim-pul şcolii) în revista „Luceafărul”, cu poezie. De prin anul
al treilea de facultate m-am consacrat publicisticii (la „Viaţa studenţească”,
la „Amfiteatru” şi „Scânteia tinere-tului”), cea dintâi dintre publicaţiile
amintite angajându-mă cu ½ normă de ziarist. Am absolvit Facultatea în 1969.
Doamne, ce mult a trecut de atunci!...
În finalul acestui lung şi incitant interviu,
din care am spicuit secvenţe, rugat să spună câteva cuvinte cititorilor,
Florentin Popescu este tranşant, afirmînd: „Nu ştiu câţi mă cunosc în ţară şi
cu atât mai puţin peste ocean, însă pe actualii şi virtualii mei cititori îi
asigur că nu voi înceta niciodată să cred că literatura îi poate face pe oa-meni
mai sinceri şi mai buni cu ei înşişi şi cu lumea, după cum nu voi înceta să cred în forţa miraculoasă a Cuvântului (cel care
a fost «La început», cum zice Biblia)"....
POEME
de Florentin Popescu
LA CLOPOTE
trag de clopot limba într-o parte
mâinile mă dor şi-am obosit
demult
greu e clopotul şi în balans mă
saltă
şi lovesc cu furie de parcă
inima oprită după lege
ar continua-n metal să bată;
sunt bolnav că pleacă unul dintre
noi
plâng şi sălciile şi-i cerul ud
şi eu trag cu disperare lanţul
ţipetele satului să nu aud
şi când cade-n groapă lutul pe
vecie
peste clopot disperat mă-ndoi
inima plecatului prin sunet
s-o mai ţin o vreme lângă noi.
ÎNAINTEA
PLECĂRII
gârlele-au spart azi noapte
pământul
răcnindu-şi apele sub rădăcini de
vânt
spre casa mea ascunsă într-o
salcie
cu o ureche-ascult cum boncăie
pereţii
un taur furios de dincolo de timp
şi-n faţă cum îmi zgârie şi-mi
latră
la toate uşile, un câine, prin
cealaltă
de sub clopotniţe apar copii
robuşti
cu umerii în soare jumătate
şi inimile-n drumuri lungi
înfăşurate
le cresc copaci albaştri peste
umeri
şi-mprăştie atâtea ramuri pe
pământ
că de albastru a murit şi
noaptea.
şi numai mutul de la scrânciobul
din sat
a fugit într-o noapte în lume
şi n-a mai ştiut nimeni de el.
ÎNTOARCEREA
LUI DON QUIJOTE
vorbele lui se loveau nesfârşit
rosogolite din copaci şi din
temple
din străzi de unde gânduri
lipseau,
el venea cum numai părinţii
puri şi blagosloviţi şi
aşteptaţi,
dau anii-ntr-o parte
şi ne coboară noaptea-n somn
şi oamenii în vorbe rele şi-n
blesteme
îl zăvoreau cu-njurături
ne-nţelegându-l...
copiii i-au luat calul
şi-au început să se joace
de-a v-aţi ascunselea
se ascundeau cei mici în cei mari
şi mergeau cu calul
până uitau că îl mai au în sânge
şi-atunci calul începea să
necheze
ieşea din ei şi se-ntorcea-n
copii;
dincolo de umbră joacă vorbe rele
un dans nebun ne-mbătrâneşte
mersul
şi nu mai ştim cât e până la
moarte
FÂNTÂNILE PE
CUMPENE PLECATE
fântânile pe cumpene plecate
la un capăt o inimă la altul o
alta
pământul la mijloc
şi umerii mei în rotitor balans
ţin cumpăna pe ceruri aplecată;
într-o parte anii se duc în
pământ
cu un copil în ierburi zăîvorât
într-o alta se leagănă-o lume de
aripi
şi pe când alerg să m-apropii
între cerul ce cade şi cerul ce
suie
murmur sunt şi izvor şi pădure
şi steaua care-o caut poate că nu
e
ELEGIA CAILOR
PIERDUŢI (I)
şi se face c-ascultăm în vise
trist şi dureros şi mustrător
cum e goana mânjilor ucisă,
cum ne ceartă caii-n graiul lor
fii de iarbă, singuri în cetate
pustiiţi, prin vis, ne-ntoarcem
în copii
şi se face că-i gonim pe înserate
şi se face că sunt caii vii
sunet lung ne lunecă prin sânge
- tropotul şi coamele-n alai
şi se face că pământul plânge
într-un dor nepotolit de cai
şi se face, se mai face că-n
cetate
adăstând câmpiile cât zarea
dau năvală-n noi ca o dreptate
caii dăruindu-ne iertarea.
ACOLO
GÂNDURILE CAD CA ZĂPEZILE
acolo gândurile cad ca zăpezile,
ninge liniştit pe prispe o noapte
iepurii-adorm cu dinţii-n
rădăcini
prunii fierb în alambice dansul
de-o vară
acolo spune basme pe sub ierburi
un râu
clopotul bisericii s-a aburit de
lună
şi boii-adorm în grajduri pe
resteie
visând fâneţele verii ucise;
acolo-n fiecare noapte, târziu
un om îşi dezgroapă trupul şi
fuge cu el
ŞTII TU, ŞTII TU DIN CARE RÂURI VIN?
ştii tu, ştii tu din care râuri
vin
şi care viscole mă ştiu din nord
pe când eu sub zăpezi aprind
cuvinte
şi drumuri năvălesc nemaiştiute-n
oameni?
dar noaptea voi vă-ntoarceţi în
minciună
şi nu mai sunteţi decât umbre
seci
scheletu-n mine zăngănindu-l
trist
şi-atunci sunt sufletele voastre
piatră
şi lut neputincios şi apă
înspre păcate-ntoarse ca trupul
spre ţărână
şi-atunci doar eu prin voi mai
rătăcesc
c-un gest un cântec în stejari
aprind,
c-un altul sui pământul peste
lună
şi mă desprind din lemn în nopţi
nebune
şi vin cu ursitoarele la casele
de fete mari
ferestrele s-aprind în dor şi
casa
cetatea s-o lovească cu-o stea
şi-o vorbă
şi codri-n străzi să vină
coperind minciuna;
ştii tu, ştii tu din care râuri
vin?
ŞI TĂCERE ŞI
VIS ŞI-AŞTEPTEPTARE E TOTUL
şi tăcere şi vis şi-aştepteptare
e totul
peste arbori misterul pus-a
hainele albe
de zăpezi, de-ntrebări, de iubire
şi e-atâta vis în odaie şi-n
suflet
că se-aude cum trece în goană
din culoare-n culoare ora mea de
copil
ca şi cum zece mii de ani deodată
mi-ar fi dat într-o albă quadrigă
să trec
şi e-atâta ninsoare prin inima
mea
că se-aude cum cade-n balans
peste lume
fiecare fulg de zăpadă
ca o albă planetă de frig
ca şi cum, nevăzută, o mână
s-ar juca-n univers cu materia
de vis, de lumină, de gheaţă;
creşte poemul în noapte ca o
flacără mare
luminând pe comori în pustiuri
trupul lui - şarpe, trupul lui un
balaur se face
picioarele, trunchiul, braţele
mele strângând
şi tăcere şi vis şi-aşteptare e
totul....
NE BATE IAR
TOAMNA-N FERESTRE, IUBITO
Ne bate iar toamna-n ferestre,
iubito,
tu vorbeşti de prieteni şi eu te
ascult
şi-ntre vorbe tăcerile vin ca
zăpezile
sub ele sufletul meu visează
poiene
şi arbori înalţi şi izvoare
tu nu le-auzi, poate le-ai vrea
aproape
eu nu le rostesc
şi las mai departe vorbele tale
să-mi învăluie-n calmă ninsoare
trupul şi ochii şi părul
poate de teamă
să n-alung ninsoarea din vorbele
tale;
ne bate iar toamna-n ferestre
iubito,
tu vorbeşti de-un pământ depărtat
mişcător şi nesigur, şi eu
noapte de noapte, singur, vâslesc
robit unui ţărm neatins, precum
marinarii
GRIFON
Clipa mea sub formă de inimă
neliniştită, adâncă
îmi adastă-ntre gene
şi vine grifonul
şi mi-o mănâncă;
suie din piatră şi stâncă
cireşul cu gânduri
şi vine grifonul
şi mi-l mănâncă;
peşti de argint şi de aur
fulgeră-n râul din mine
ca o iubire, ca o patimă-adâncă
ori ca un dor de albastru
şi vine grifonul
şi le mănâncă.
Singur, de tăcere-argintat
strig, copac singuratic sub lună:
Grifonule, fugi şi nu mă mânca!
dar numai ecoul
târziu îmi răspunde:
Grifonul, grifonul e-n inima ta!
Clipa mea sub formă de inimă
neliniştită, adâncă
îmi adastă-ntre gene
şi vine grifonul
şi mi-o mănâncă;
suie din piatră şi stâncă
cireşul cu gânduri
şi vine grifonul
şi mi-l mănâncă;
peşti de argint şi de aur
fulgeră-n râul din mine
ca o iubire, ca o patimă-adâncă
ori ca un dor de albastru
şi vine grifonul
şi le mănâncă.
Singur, de tăcere-argintat
strig, copac singuratic sub lună:
Grifonule, fugi şi nu mă mânca!
dar numai ecoul
târziu îmi răspunde:
Grifonul, grifonul e-n inima ta!
![]() |
De la stânga la dreapta: Nicolae Silade, Florentin Popescu, Ovidiu Genaru, Adrian Dinu Rachieru |
Comentarii
Trimiteți un comentariu