ANIVERSĂRI - NICHITA DANILOV
LA MULŢI ANI !
POETUL NICHITA
DANILOV ÎMPLINEŞTE 68 DE ANI
Eseu
SUFERINŢA MATERIEI
Posedă adică
atomul conştiinţă? Este capabil el să perceapă propria sa existenţă? În
univers legile sunt clare. Totul pare programat dinainte. Nu numai omul,
materia sensibilă, ci şi toată creaţia. Şi însuşi Demiurgul ce este altceva
decât produsul pro-priului său eu, creator de lumi şi de fiinţe?
Nu putem vedea
decît ceea ce ne permite codul nostru genetic. Nimic mai mult. Lumea
simţurilor noastre este limitată.
Urechea aude
doar o parte din sunete. Mirosul nostru nu distinge decît anumite nuanţe.
Suntem zidiţi în noi înşine şi avem fiecare câte o porţiune de realitate pe
care o putem privi printre gratii. Lumea de dincolo de noi este percepută şi
analizată după cri-terii preexistente.
Pentru om, scria
undeva Stephen Hawking, „totul se rezumă la materie și informație, însă dincolo
de acestea există și altceva. Există ființe cu adevărat supe-rioare de care ne
despart milioane, poate chiar miliarde de ani de evoluție. O tehno-logie cu
peste un milion de ani avans faţă de ceea ce cunoaştem noi în prezent ar putea
să nu fie creată din materie, să nu aibă o formă fixă şi nici să nu fie
palpabilă. Ea ar putea să depăşească chiar şi bariera timpului sau a spaţiului
şi fiind imposibil de în-ţeles pentru orice minte omenească.”
Există o inteligență a materiei ce se
manifestă atât în macro, cât și în micro-cosmos. Atomii și microparticulele se
comportă inteligent. Ele înmagazinează în inte-riorul lor diverse experiențe, de
ordin cognitiv, cât și de ordin afectiv. La fel și cor-purile din macrocosmos.
În ce privește nemurirea, ea se poate produce printr-un tran-sfer de informații
și trăiri. Într-un viitor mai mult sau mai puțin apropiat vom putea transfera
stările noastre afective și experiențele unui computer. În curând însă vor
apă-rea generații de calculatoare din ce în ce mai performante, care vor putea
înlocui nu numai mintea umană, ci și conștiința. Aceste computere vor avea
posibilitatea să tran-sfere datele din creier în propria lor memorie. Practic
tot filmul vieții, va putea fi depo-zitat într-un mod cât se poate de inteligent
în memoria unui calculator. Transferul date-lor spre un calculator se va efectua
într-un timp foarte scurt, astfel încât esența omului, cu alte cuvinte
conștiința lui, va putea fi mutată dintr-un corp, într-o bază de date sau
într-un robot. Acesta din urmă va fi coordonat de conștiință dobândită prin
transfer și de creier și astfel oamenii vor putea avea două vieți. Una scurtă,
petrecută într-un corp fizic perisabil și a doua într-un corp de robot sau
într-o serie de corpuri de roboți cu ajutorul cărora omenirea va putea începe
lupta pentru cucerirea întregului univers
Cu alte cuvinte, oamenii își vor înnoda viețile, cum spune poetul Necuvintelor, pentru a obține o privire
care să scruteze sondând infinitul.
Pornind de la afirmațiile lui Hawking se
pot face multe speculații atât în ce pri-vește dimensiunea suporturilor de
stocare, cât și „transferurile” de euri. Dimensiunea acestor suporturi va
scădea pe măsura ce tehnologia de stocare va evolua. Teoretic, peste sute sau
zeci de mii de ani, s-ar putea ajunge ca un simplu cristal de cuarț să
adă-postească întreaga conștiința a omenirii redusă la dimensiunea unui
atom. Putem mer-ge cu supozițiile și mai
departe. Cât de departe?! Până la ultima particulă…până la bosonul lui Higgs sau așa numită
particulă a lui Dumnezeu?
Referitor la transferul de suflete, există o o
întrebare la care trebuie să răs-pundem: ce se va întâmpla cu creierul unui om a
cărui conștiință a fost transferată în memoria unui computer sau pe un alt
suport?! Vom putea goli mintea omului de toate informațiile, de toată
conștiința, ștergând toate datele depozitate în celule, sau le vom putea, pur
și simplu, copia pe un alt suport, ce ar putea fi conectat la un robot?! Există, posibilitatea, dedublării,
multiplicării conștiinței umane? Multiplicându-ne la infinit eul, vom concura
conștiința Universală. Îl vom putea concura pe Dumnezeu…
Urnii ciberneticieni privesc cu un ochi
rece actul creator, în care nu văd nimic miraculos. Ei susţin că totul este calculat
de maşina socială, care are drept produs societatea şi conştiinţa umană.
Această maşină este, la rândul ei, rezultatul unui cumul de generaţii şi
destine, iar conştiinţa un rezultat al lor.
Dacă suntem într-adevăr programaţi, după
care program visează copilul? Ce re-miniscenţe bântuie prin visurile sale? Care
e lumea pe care a pierdut-o prin naştere? Există oare o lume dincolo de noi,
din care venim şi în care ne întoarcem?
Şi ce este oare altceva sufletul decât o
colivie goala prin care pătrunde duhul creaţiunii? Între ceea ce există şi ceea
ce nu va exista nicicând, sufletul se află la răs-cruce de drumuri: cerurile
s-au închis şi neantul îl respinge. Căci ceea ce animă trupul se află dincolo
de materia vieţii.
Ideea unui savant care spune că, dacă
timp de un milion de ani, un milion de maimuţe ar bate la maşina de scris, zi
şi noapte, fără întrerupere, prin hazard există po-sibilitatea să rescrie, rând
cu rând, literă cu literă. Hamlet-ul
shakespearian, nu pare să fie doar o simplă butadă. E o combinaţie posibilă.
Trebuie să ţinem însă cont şi de teoria
evoluţionistă, care ne spune că dacă un milion de maimuţe ar lucra un milion de
ani la o maşină de scris, ceea ce pentru timpul nostru biologic nu e nici mult,
dar nici puţin, o parte din ele, prin selecţie repetată, du-pă n şi n
generaţii, s-ar transforma din maimuţe în fiinţe raţionale.
Teoria savantului demonstrează, printre
altele, şi superioritatea speciei umane: maimuţelor le-ar trebui un milion de
ani, pe când Hamlet a fost scrisă de
un singur om şi într-un interval de timp scurt, infim faţă de timpul cosmic.
Da, vor spune savanţii, aşa este. Nu
trebuie însă să uitaţi că opera, chiar dacă a fost scrisă de un singur individ
şi într-un interval de timp infim, ea este un produs so-cial, rezultatul unor
secole întregi de istorie. Shakespeare a fost doar un simplu instru-ment, opera
sa fiind prefigurată în empireu, în spaţiul de deasupra sa.
Şi atunci care a fost rolul său, acela
de simplu receptor ?
Să lăsăm hazardului aceste întrebări şi
să coborâm la creaţie. Ce este poezia? Ce este imaginea poetică? Cum ajunge să
perceapă poetul acea lume de imagini care plu-teşte undeva departe de el?
Să luăm un exemplu. Să ne închipuim că
avem în mijlocul unui câmp nesfârșit o maşină de scris. Pe clapele acestei
maşini am presărat grăunţe. Păsările vin din toate cele patru colţuri ale lumii
şi se înfruptă din ele. Fiecare pasăre, ciugulind un grăunte, apasă şi clapa
care desemnează o literă: a sau b sau c. Păsările ciugulesc de pe clape un milion, două milioane, un
număr infinit de ani; ce cântec oare ar putea naşte ciocurile lor mici şi
flămânde care, cu fiecare bob de grâu, scriu şi o literă pe o filă de carte?
Ar fi acest poem mai minunat decât în
revărsatul de zori un cântec de pasăre?
Dacă poezia se naşte spontan, ce nevoie
avem de atâtea teorii şi calcule?
Poezia merge mai departe decât
matematica! Ea e mai complexă decât orice teo-remă.
Desigur, gândul nostru e pueril şi
imaginaţia poetului nu e departe de imaginaţia copilului care stă la fereastră
şi visează cu ochii deschişi la o lume pe care simţurile sale n-au cunoscut-o
încă.
S-ar putea ca o parte din rămăşiţele
noastre nepământești – există şi acestea – să fi rămas dincolo: nu venim cu totul aici, după cum nu venim nici pe
totdeauna. O parte din materia noastră sensibilă a rămas dincolo, în nefiinţă,
în nonexistenţă: mulţi dintre noi au acolo mai multă substanţă, alţii mai
puţină; cu toţii însă posedăm un anumit procent din ceea ce suntem cu adevărat
noi înşine, din ceea ce am fost înainte de a fi.
Acea materie sensibilă şi inexistentă ne
vorbeşte prin somn, ne trimite semne, ne cheamă spre ea, ne atrage cu forţa
unui vârtej. Chemările sunt când mai slabe, când mai puternice. Când mai calme,
când mai acute, şi cu cât devin mai neliniştitoare, mai greu de respins, cu
atât cuvintele noastre sunt mai adânci. Cu alte cuvinte, cu cât am lăsat dincolo
mai mult din noi, cu atât cunoaşterea noastră e mai profundă.
Există o inteligență a materiei ce se
manifestă atât în macro, cât și în micro-cosmos. Atomii și microparticulele se
comportă inteligent. Ele înmagazinează în interi-orul lor diverse experiențe, de
ordin cognitiv și chiar afectiv. La fel și corpurile din ma-crocosmos.
Bacovia auzea materia plângând.
Adică îi simțea suferința, zvârcolirea
lăuntrică.
Ceva sau cineva însă - după cum spunea
profesorul Higgs, cel care a descoperit
particula lui Dumnezeu - dorește să ne
împiedice să atingem limitele cunoaşterii uni-versale, dar și a cunoașterii de
sine.
Poezia nu ne salvează de tentaţia
neantului, ea însă este singura limbă pe care o vorbeşte sufletul simțind
suferința materiei din jur.
POEME
IMAGINI DIN
COPILĂRIE
Copac prins în năvod
cu tot cu rădăcini și ramuri:
îmi înfund, ca în somn,
cu teamă mîinile în scorbura lui
ca în burta unul monstru acvatic
și încep să scot dinăuntru tot felul de
lucruri:
cochilii de scoici, căluți de mare,
dar și de alte mărunțișuri,
cum ar fi: o lingură, un polonic,
o ceașcă de lapte, un ceas deșteptător
cu acele ruginite, o busolă, o ancoră,
o cutie de vioară mișunînd de crabi,
un ac, o ață, o cutie de bomboane,
o colivie de sticleți (plină de
moluște),
o muzicuță, un scrînciob,
un căluț de lemn și un album
vechi de fotografii de familie,
cu imagini din îndepăratata mea
copilărie...
TIMP
Iubirea ta există există îmi spun
pe străzi trec Crişti disperaţi
cu trupul înfăşurat în ziare:
faceţi din apă vin şi din sînge cuie de lemn pentru orbi
Femeile îşi despletesc părul
verde la geam îşi rujează
Păsările zboară şi zboară
dinspre duminică spre luni şi înapoi
duc cleşti şi ciocane în gheare
poartă în cioc ochelari şi peruci
Ziua de miercuri e ca un zar aruncat
şi vineri o mînă-n mănuşi
ce împarte cărţi de joc pentru voi
Iubirea ta va veni va veni îmi spun
pe şine de tramvai trec Crişti disperaţi
cu trupul scăldat de reclame:
Caută să-şi ţină echilibrul
unul după altul se prăbuşesc în gol
Tramvaiul vopsit într-un galben strident
- culoarea sinucigaşilor -
goneşte într-un oraş pustiu
în care oamenii atîrnă ca nişte tablouri
în cuiele rămase-n pereţi.
Nu se văd decît mese şi scaune
pe care stau animale ciudate
cu patru mîini şi patru picioare:
din cupe de aur beau vin
de pe platouri de aur
ciugulesc monezi şi smochine
Eu însumi nu sînt decît
un tablou pictat de mine:
atîrn pe un perete galben
mişcat de vînt.
VISĂTORUL
La capătul visului său stă visătorul.
Își ține ochii închiși și visează
cum își ține ochii închiși și visează.
În jurul lui se întinde o pajiște rece și tristă.
El stă întins pe pajiștea rece și visează.
Prin fața lui trece-o femeie și cîntă. El stă
cu ochii închiși și visează cum trece femeia și
cîntă.
Părul ei este negru.
Ochii ei, de asemenea negri.
Chipul palid și trist,
trupul înalt și subțire.
Ea trece și cîntă.
El își ține ochii închiși și visează
părul ei negru, ochii ei negri. Chipul palid și
trist.
Trupul înalt și subțire.
Ea trece și cîntă.
ARLECHINI LA MARGINEA CÂMPULUI
Stau trei
îngeri decapitaţi la capătul unui peisaj galben.
Peste ei pică
seara.
Primul e verde
ca iarba, al doilea roşu ca focul, al treilea vânat ca luna.
Capetele le-au
căzut la pământ şi acum în jurul lor creşte iarba.
Primul ţine în
mâna o trâmbiţă, dar nu are gură să sufle într-însa.
Al doilea ţine
o sabie,
dar nu mai are
putere s-o ridice deasupra.
Al treilea are
în mână
o sferă de foc
şi-năuntrul ei creşte iarba.
Perechi de
îndrăgostiţi în jurul lor au făcut cerc şi dansează în iarbă.
Zac trei
îngeri decapitaţi
la capătul
unui peisaj galben.
Primul e verde
ca iarba, al doilea roşu ca focul, al treilea vânăt ca luna.
Capetele le-au
căzut la pământ şi acum în jurul lor creşte iarba
ANOTIMP
Această tristeţe sacră a norilor
zugrăvită pe fereastră.
Acest sfîrşit de secol
împroşcat pe pereţi!
Ca o apă grea se scurge pe străzi seara...
...Cine ne-a deschis în frunte aceste ferestre,
cine ne-a zidit în piept
aceste scunde uşi?
Prin mine umblu ca printr-un anotimp bolnav.
Glasul mamei îl aud prin zidul întunecat:
De ce ai venit aici,
pentru ce te-ai întors?
Pleacă, ieşi cît mai ai timp.
Glasul fratelui îl aud stins, ca prin apă:
Ieşi cît mai repede din această lumină
şi lasă-mă singur
să respir în umbra mea...
Feţele cui se păstrează aici,
în această putredă lumină de seară?
O mie de capete retezate
aşteaptă ce anotimp?
Braţele cui vor fi semănate pe cîmp,
dinţii cui vor răsări din iarbă?
Prin mine trec ca printr-un ciudat anotimp.
Cu ţeasta lui Yorick în mîini, mă întreb:
Dacă am secerat,
unde şi ce am secerat?
Şi dacă adun, cînd şi pe cine adun?
MĂREŢIA IMPERIILOR
Această tristeţe sacră a norilor
zugrăvită pe fereastră.
Acest sfîrşit de secol
împroşcat pe pereţi!
Ca o apă grea se scurge pe străzi seara...
...Cine ne-a deschis în frunte aceste ferestre,
cine ne-a zidit în piept
aceste scunde uşi?
Prin mine umblu ca printr-un anotimp bolnav.
Glasul mamei îl aud prin zidul întunecat:
De ce ai venit aici,
pentru ce te-ai întors?
Pleacă, ieşi cît mai ai timp.
Glasul fratelui îl aud stins, ca prin apă:
Ieşi cît mai repede din această lumină
şi lasă-mă singur
să respir în umbra mea...
Feţele cui se păstrează aici,
în această putredă lumină de seară?
O mie de capete retezate
aşteaptă ce anotimp?
Braţele cui vor fi semănate pe cîmp,
dinţii cui vor răsări din iarbă?
Prin mine trec ca printr-un ciudat anotimp.
Cu ţeasta lui Yorick în mîini, mă întreb:
Dacă am secerat,
unde şi ce am secerat?
Şi dacă adun, cînd şi pe cine adun?
MĂREŢIA IMPERIILOR
Vechii eleni care
înfruntau
soarele dogoritor și vânturile mării
își legau de frânghii
trupurile lor înnegrite de catarg,
ca sufletul lor să nu cadă
pradă cântecului sirenelor.
Marinarii și conchistadorii lui Fernando Cortes
ajungând pe țărmul Lumii Noi
și-au dat foc la corăbii
ca să nu se poată întoarce acasă,
și astfel au cucerit imperiul lui Montezuma,
lăsând în urma lor piramide de trupuri fumegânde;
mai mari decât piramidele de la Teotihuacán,
au lărgit regatul regelui Spaniei
până dincolo de marele ocean.
Iar cazacii lui Ermak,
care în timpul țarului Ivan cel Groaznic
au cucerit Siberia,
își împărțeau logodnicele și chiar nevestele între ei,
apoi le tăiau beregatele
împingând cu ajutorul vâslelor
trupurile mlădii și tinere în apele reci ale Volgăi,
tocmai ca să nu audă tânguirea lor
și să nu cadă pradă
slăbiciunilor și mustrărilor de cuget
pe care le încearcă orice bărbat
atunci când aude tânguindu-se în urmă un glas de femeie.
Așa s-au clădit imperiile,
cu cruzime, cu vărsare de sânge și sacrificii,
iar noi cei care cucerim nimicul
dintre spațiile literelor goale,
ne sacrificăm deseori semenii
și chiar pe noi înșine,
cârtind în deșert medităm la măreția apusă a imperiilor de altădată.
soarele dogoritor și vânturile mării
își legau de frânghii
trupurile lor înnegrite de catarg,
ca sufletul lor să nu cadă
pradă cântecului sirenelor.
Marinarii și conchistadorii lui Fernando Cortes
ajungând pe țărmul Lumii Noi
și-au dat foc la corăbii
ca să nu se poată întoarce acasă,
și astfel au cucerit imperiul lui Montezuma,
lăsând în urma lor piramide de trupuri fumegânde;
mai mari decât piramidele de la Teotihuacán,
au lărgit regatul regelui Spaniei
până dincolo de marele ocean.
Iar cazacii lui Ermak,
care în timpul țarului Ivan cel Groaznic
au cucerit Siberia,
își împărțeau logodnicele și chiar nevestele între ei,
apoi le tăiau beregatele
împingând cu ajutorul vâslelor
trupurile mlădii și tinere în apele reci ale Volgăi,
tocmai ca să nu audă tânguirea lor
și să nu cadă pradă
slăbiciunilor și mustrărilor de cuget
pe care le încearcă orice bărbat
atunci când aude tânguindu-se în urmă un glas de femeie.
Așa s-au clădit imperiile,
cu cruzime, cu vărsare de sânge și sacrificii,
iar noi cei care cucerim nimicul
dintre spațiile literelor goale,
ne sacrificăm deseori semenii
și chiar pe noi înșine,
cârtind în deșert medităm la măreția apusă a imperiilor de altădată.
ÎN DRUM SPRE DANEMARCA
De
la zece mii de metri înălţime
privesc
prin hublou cum grămada
de
nori ce pluteşte deasupra oceanului
ia
forma arhipelagului Gulag
(printre
crăpături apa, pe rînd, chipul,
barba
şi mîna dreaptă a lui Soljeniţîn:
mîna
arată drumul spre est,
drum
bătătorit de tălpile
celor
care au îndurat teroarea şi exilul...)
Eu
însă îmi continuu calea spre vest
închipuindu-mi
clar în minte cum aceiaşi nori
ajungînd
deasupra curburii Carpaţilor
vor
semăna cu Pietà
sculptată
cîndva de bătrînul Michelangelo,
cel
care întins pe schele,
cu
ochii orbiţi de vopsele
a
pictat bolta Sixtină...
Fecioara
Maria ţine în poalele sale
trupul
coborît de pe cruce al lui Isus
şi
picioarele sale acoperite de fulgere
atîrnă
pînă-n pămîntul făgăduinţei...
...Aud
în dreapta un glas melodios,
rostind
în daneză:
„Domnul
doreşte bere sau whisky?”
„Whisky
cu tunete şi fulgere”, răspund...
CLEPSIDRA SIAMEZĂ
Momesc
clepsidra
cu
găleţi de nisip
ca
şi cum aş momi
un
cîine aşezînd în jurul lui
bucăţi
de carne:
mă
aştept să latre,
să
mîrîie, să urle la luna plină
răsărită
dincolo de geam,
ea
însă mi se ghemuieşte
pe
piept şi toarce, blînd,
ca
o mică panteră...
ŢĂRM
Un curcubeu de clopote: seara
îşi spală rănile-n Rîu,
curge o roşie apă,
curge o roşie apă
dinspre Am Fost spre Am Să Fiu.
Un curcubeu de clopote: seara
îţi picură dangăte reci pe obraz,
curge o limpede apă,
curge o limpede apă
dinspre Ieri spre Azi.
Pregăteşte-te, suflete,
e tîrziu, ah, e tîrziu!
Curcubeul de clopote,
curcubeul de clopote
a băut tot sîngele nostru,
toată liniştea noastră din Rîu.
Un curcubeu de clopote: seara
îşi lipeşte tălpile albe de geam,
curge o tulbure apă,
curge o tulbure apă
dinspre Am Fost spre Eram.
Un curcubeu de clopote: seara
îşi spală rănile-n Rîu,
curge o roşie apă,
curge o roşie apă
dinspre Am Fost spre Am Să Fiu.
Un curcubeu de clopote: seara
îţi picură dangăte reci pe obraz,
curge o limpede apă,
curge o limpede apă
dinspre Ieri spre Azi.
Pregăteşte-te, suflete,
e tîrziu, ah, e tîrziu!
Curcubeul de clopote,
curcubeul de clopote
a băut tot sîngele nostru,
toată liniştea noastră din Rîu.
Un curcubeu de clopote: seara
îşi lipeşte tălpile albe de geam,
curge o tulbure apă,
curge o tulbure apă
dinspre Am Fost spre Eram.
CEVA
Ceva
se ascunde
în
spatele acestui copil
desenat
pe asfalt cu cărbune:
poate
o ploaie
poate
un nor –
o
aripă, o fereastră,
o
uşă sau poate chiar
această
scară
ascunsă
în umbră
pe
care ba urc, ba cobor…
PEISAJ CU MÂINI ŞI ARIPI
În
spatele fiecărui om
stă
de veghe un înger. Îngerul
din
spatele meu a căzut
şi
totuşi ale cui sun mâinile astea,
aceste
mâini fine ca nişte aripi
ce
atât de nostalgic
îmi
acoperă ochii?
POEM PENTRU ABSENŢĂ
În
ziua cînd împlini treizeci de ani se făcu
nevăzut.
La masă rîse, bău. Îşi veseli oaspeţii.
Nimeni
nu-i sesiză absenţa. Continuară
să
mănînce, să bea. Dansul se dezlănţui
în
sală. Dezmăţul îi cuprinse pe toţi.
…El
se îndepărta încet pe un drum de seară.
Liniştit
se înălţa în urma lui
pulberea
drumului. Liniştit creştea cenuşa…
PEISAJ CU UN ZID COMPLET ALB
Pe
un zid complet alb îşi desenă
imaginea
propriei sale absenţe.
Astfel:
în loc de ochi:
o
gaură neagră în zid.
în
loc de cap: o gaură neagră
în
mijlocul zidului.
În
loc de mâini: o gaură neagră în zid.
În
loc de trunchi, de picioare:
o
gaură neagră în zid.
Apoi
se prăbuşi, hohotind, înăuntru.
SECOLUL XX
Am
murit cînd Dumnezeu
nu
se născuse încă
şi
m-am născut cînd Dumnezeu
era
deja mort!
Secolul
XX era pe sfîrşite.
Marquez
scrisese Un veac de singurătate,
Nietzsche
– Aşa grăit-a Zarathustra,
Omul
pusese pasul pe lună.
Din
cer se prăbuşeau
îngerii
morţi!
La
orizont se vestea
un
al treilea război mondial.
Einstein
murise
şi
Dumnezeu era deja mort!
Se
sfîrşea sfîrşitul unei lumi
şi
începea începutul unui om
în
care nu mai credea nimeni.
Pe
străzi bătea un vînt tot mai negru,
pe
cer vulturii se roteau
tot
mai neliniştitor.
Un
dangăt tot mai funebru
vestea
un nou început.
Alleluia!
PEISAJ CU UŞI ŞI
SCAUNE
Îmi acopăr cu mâinile
chipul
și izbucnesc în râs, apoi în plâns,
în timp ce lucrurile din casă:
masa, patul, veioza, pălăria,
pardesiul, pipa, bricheta și scaunele,
dar și fereastra închisă și ușa
încet-încet se acoperă de broboane de sudoare
și izbucnesc în mici ropote de plâns.
și izbucnesc în râs, apoi în plâns,
în timp ce lucrurile din casă:
masa, patul, veioza, pălăria,
pardesiul, pipa, bricheta și scaunele,
dar și fereastra închisă și ușa
încet-încet se acoperă de broboane de sudoare
și izbucnesc în mici ropote de plâns.
Comentarii
Trimiteți un comentariu