CELE MAI FRUMOASE POEZII - IV


CELE MAI FRUMOASE POEZII

RETROSPECTIVĂ LIRICĂ
DIN POEZIA ANILOR 2010 (IV)

În anul 2010, fără un motiv anume, am început să străng într-un folder o serie de poezii, intitulându-le „Dulcea devălmăşie”. Nu au existat nici un fel de criterii, lega-te de numele, vârsta sau statutul autorului. Astfel încât, de multe ori, după un poet de notorietate urmează un elev de liceu sau un necunoscut. Subiectiv, totuşi, cre-deam şi cred că în textele acestea se află  candele cu lumină lină pâlpâind în efeme-ritatea vieţii. Aleg acum, pentru domniile voastre, câte o poezie din fiecare autor (în ordine alfabetică) în speranţa că lectura va fi, pentru iubitorii genului liric, una agreabilă.
LM
        
Gela Enea



ACESTĂ POEZIE NU ESTE DESPRE MAMA

de câte ori cădea din cer
câte o stea,
tata o prindea din zbor
și-o decupa în chip de femeie,
de aceea, tata ținea
în bagajele sale de mână
femei inventate și o foarfecă
de tablă,
ai cărei clești îngustau unghiul,
până prindeau în el
lumina de pe chipul fiecăreia...
tata avea fericirea la purtător,
iar când a-ntâlnit o stea cu coadă,
a urcat pe fuiorul ei de lumină
și dus a fost...
între el și mama aerul s-a umplut
de păsări cernite,iar noi,copii
am învățat un joc nou,
le prindeam în laț...
după un timp
tata s-a-ntors acasă rănit,
dar cu multe medalii prinse
de inimă...
era pe vremea când
îmi schimbam
dinții de lapte, îngropându-i
la rădăcina pomului
și-l pândeam pe tata care
se credea singur,
își desfăcea pe rând medaliile,
le ștergea cu colțul tunicii,
le săruta
ca să prindă strălucirea dintâi...
asta pâna când mama a coborât
de pe continentul ei de tăceri
și i-a pus tatei tunica pe foc
sub coroana pomului meu,
medaliile n-a putut...

Ady FILIMON



MĂRGELELE NEGRE ALE MAMEI

eu, mama şi bunica, în sufrageria cea mică.
ele se ceartă, eu îmi rod unghia din carne.
în loc să sufăr mă rănesc ostentativ la un picior,
mama se supără şi mi se face rău
când nu mă mai ţin pe picioarele strâmbe.
mă prăbuşesc în lava oceanului de piper,
mama se luptă cu neputinţele mele,
îmi aruncă un pahar cu lacrimi,
nu mai sufăr, trag după mine mărgele negre,
acustica cerului strigă nişte cuvinte
cu limba înnodată iar mama… mama
se leagănă de pendulul urât, cu limbi înnegrite,
din peretele de vest al tăcerii ei.
îmi face cu mâna, eu trec trăgând după mine
un şir lung de mărgele negre ca nişte
furnici adunate la sfat ce-şi spun vorbe
în şir indian, precum telegraful
pe care-l jucam în copilărie
în sufrageria mică, la masa din mijloc.
acum îmi amintesc: masa e lucioasă,
pe ea stă bunica cu mâinile puse cruce pe piept,
abia am loc să stau între masă şi pat, să pun
o bucată de hârtie cu rânduri mărunte
între palmele-i reci.
şi iar mă mut dintre masă şi pat, trăgând
şirul de mărgele negre, şerpuind ca furnicile
pe un drum cu dale de piatră
pe care s-a aşternut o pojghiţă de polei.
mama alunecă înaintea mea,
acum râde cristalin, părul îi creşte mult
şi-i cade pe spate ca o tuşă de culoare
pe o pictură bolnavă. eu şi mărgele mele urcăm
părul mamei, muntele negru se strânge-n fâşii
de cârpe tăiate din vechituri pentru preşuri.
şi iar stau în sufrageria cea mică şi văd
cadrul uşii în care mama bătuse
cuie în spaţii egale,
întinsese sfori ca o foaie din caietul de mate
şi ţesea preşuri multicolore şi vesele.
aveau 2 pe 1 mărime, cât uşa, se potriveau
pe fundul gropii în care ea şi bunica
se certau zi de zi, aşa cum făceau
şi-n sufrageria cea mică.
nu-mi ajung fâşiile, zice mama, aş tăia
de pe spatele tău o bucată, îmi zice mie.
dar eu pe spate am numai mărgele negre,
mamă, le iau zilnic, le înşir
pe şiragul ce-l trag după mine,
şi iar cresc la loc, mai mari şi mai aspre;
dacă ţi le dau, zic mamei,
preşul tău o să fie cu noduri. când stai
culcată pe spate, zgârie faţa bunicii.
şi iar plec trăgând după mine
şiragul de mărgele negre, ca un şir
de furnici oarbe, la pas prin
amintirile despre mama.

DIANA FRUMOSU

SĂ MORI TÂNĂR E CEVA

ramurile unui cais îşi atârnă culoarea
prin scobiturile gardului
din praful prin care
circulă toată ziua maşini
mă privesc fructele
spânzurate de roţi şi tălpi
să mori tânără e ceva
aerul mă va purta pe buzele lumii
la fel de frumoasă ca şi azi,
când nebunia îmi curge uleios pe trup,
iar visele produc palpitaţii
eu nu voi fi bătrâna
cu basmaua abia legată de mâini în tremur,
cu melci în hormonii obosiţi
şi cu faţa melancolică
(pentru că bătrâneţea de fapt
e o viaţă a amintirilor)
eu voi rămâne ca şi azi
să mori tânără chiar e ceva

Traian Furnea


SCRISOARE ANEI-LIVIA

Eu am plecat iubito călător
Să caut rimă şi la alte nume
Dară de tine, prea pribeag prin lume,
Prea-bună Ana-Livia mi-e dor.

Din câte-un pat emancipat de dor
Şi-mbălsămat în spray-uri mult prea fine
Plec călător spre altul, dar de tine
Prea-dulce Ana-Livia mi-e dor.

Femeile frumoase mă mai vor
Şi mă vor vrea în veci, dară de tine
Poate prea-ndestulat de-atâta bine
Prea-simplă Ana-Livia mi-e dor.

Şi te mai rog, scriindu-ţi despre mine
Să mă salvezi de-atât amar de bine.

Geo Galetaru



ACOLO ŞEZUM ŞI RÂSEM

la marginea unei ape triste acolo
şezum şi râsem
era iarbă până la cer în dimineaţa sălbatică
ascultaţi tăcerea
ne spuse prizonierul acelei ferocităţi albastre
ascultaţi cum curge vântul peste pleoape
de îngeri
nu plecaţi încă din gările sonore ale lumii
nu ridicaţi mâna asupra umbrei rănite
întâmplările voastre sunt scuturi fragile
şi dincolo de maluri se-nchid aceleaşi semne
cu care nu mai dovediţi nimic
(decât poate un triumf al vieţii impudice)
la marginea unei ape triste acolo
şezum şi râsem
era iarbă până la cer în dimineaţa sălbatică
şi noi eram singuri în acea beţie inexistentă

Şerban Georgescu

VIS DE DIMINEAŢĂ

Atenție! - îmi strigă în vis
domnul Nicolae Iorga
invadându-mi visul de dimineață cu barba lui
monumentală -
Libertatea se taie (uneori) ca maioneza! ...
... Plecare din vis, trezire, tânjire către dezmeticire,
întrebare:
Dar maioneza, ce este de fapt maioneza?
„Verde crud verde crud”?
„Vis de-albastru și de-azur”?
„Te mai văd te mai aud”?
Nu, asta, acestea - cu siguranță nu.
Și totuși:
avem noi dezlegare să căutăm în ea urmele
începutului de sânge
ale puiului care ar fi putut zbura din ou?
Din gălbenușul acela galben crud galben crud
nu te văd nu te aud
pe care am găsit de cuviință să-l amestecăm frenetic
cu ulei, muștar și cu puțină sare,
pătrunși de febra creației?
Ciorap de mamă trei sferturi
pe jumătate alunecat către glezna bătrână
stăruind în fața chiuvetei în lupta cu vasele murdare
de sânge...
„Ce albastru tragic!” - strigă de-odată din sufragerie
Mănăstirea Voroneț
savurându-și picior peste picior cafeaua
și țigara de foi...
Verde crud, verde crud
spune-mi tu
cine ne-a legat pe noi așa de vârtos
de nu ne mai putem tăia
defel defel defel?
Libertate te iubim
ori învingem, ori...
Altă cale nu e.
Aia
e!

Silvia GOTEANSCHI



BĂRBAŢII PLÂNG

Bărbaţii plâng ca pietrele în valuri
se unduieşte lacrima la maluri
şi trec lăsând durerea-n mii de spaţii.
Cine a spus că nu mai plâng bărbaţii?

Bărbatul primul a văzut pământul,
a plâns amar o patimă bălaie.
bărbaţii plâng adeseori cu gândul,
bărbaţii plâng ca fulgerul în ploaie.
Cine a spus că nu mai plâng bărbaţii?

Înnebuniţi de cele şapte graţii
bărbaţii plâng o mare primăvară,
bărbaţii plâng nejinduind ovaţii,
bărbaţii plâng, şi iartă, şi omoară...

DELIA MARILENA GROSU

***
Motto: ,,În mine se mai vorbeşte şi astăzi
despre tine’’ (Lucian Blaga)

Unii din voi au acceptat sfârşitul cu inimile împăcate
ca un tată care scrie ultima scrisoare ultimului fiu
Când te uiţi în jur şi vezi că nimic nu mai e al tău
totul se transformă într-o bilă pe care o arunci
dintr-un perete în celălalt fără să ai vreo remuşcare
că golul se clătina şi s-ar putea rupe
uşile se închid în urma noastră.
tata mă strânge de mână şi îmi mângâie părul
cu gesturile unui om care înţelege totul
care înţelege că aici e sfârşitul trecător
pentru că lumina apare când nu te aştepţi şi de unde nu te aştepţi
se opreşte o maşină lângă noi farurile se sting
tata mă strânge de umeri şi îmi străpunge carnea
cu unghiile unui om care nu moare niciodată
felinarele de pe stradă se sting unul câte unul
pe partea stânga a străzii e un om care moare lângă un zid
zidul îl înghite de parcă ar fi al lui
eu n-am văzut niciodată un om murind
am auzit că în trenuri mor oameni destul de des
eu şi tata închidem ochii în acelaşi timp
şi totuşi ne privim de parcă ar fi prima şi
ultima data când ne vedem tata
scoate din buzunar o bilă pe care o strânge fără milă
din maşină coboară un bărbat care poartă o femeie pe umeri
femeia nu îl lasă să respire / tata mă strânge de mână
şi îşi ţine privirea în pământ
e prea întuneric pentru ca noi să putem respira
farurile se aprind / tata traversează şi se aşează
lângă zid.

Aida Hancer


POEM

mă lăsaseși în frig ca într-un borcan cu formol
și ningea. vedeam steluțe obeze împușcate aiurea
vântul răscolea cu un cuțit de buzunar zăpada
până la gheață
dar de la mine toate lucrurile păreau
niște perne imense și capul nu era nicăieri
sângele trebuie trebuie să se usuce pe firele
de înaltă tensiune curentul să treacă prin el
ca lumina verzuie prin iarbă
dar el a pus coatele pe masă și m-a scuipat
sângele meu e o lamă și pot să tai cu el
orașul întreg
mai ales după sărbători când în fiecare rană
au pus artificii și petarde
strâng din dinți și aștept. pielea se umflă
și ies din ea ca dintr-o mănușă chirurgicală
mă spăl pe mâini și beau apa
spăl apa și îmi mănânc mâinile

DAN BOGDAN HANU

(DESPRE) UZURA SIMBOLURILOR

levitînd deasupra suprafeţelor
acoperite de asfalt
mîngîiate de cînd lumea
dar nicicînd consolate
aşezi peste un strat de ficţiune
unul de ceaţă
ca să te poţi mişca în voie
fără să fii văzut
să faci ceea ce a mai rămas de făcut
iarăşi şi iarăşi
pînă vei ajunge să eliberezi fantasma călătoriei
din rǎmǎşiţele ascunse printre crăpături
cioburi ale uneia şi aceleiaşi oglinzi
care îţi otrăveşte chipul
relicve pîlpîind pe rafturile din spate
rǎni deschise în magazine de antichitǎţi
ale viitorului

Tincuţa Horonceanu-Bernevic



LUMEA LUI TUDOR

Dincolo de uşile albe
Lumea era o minge de plastilină
Pe care Tudor
O ţinea în mâinile mici
Şi-i dădea formă de inimă
Când era supărat
Îşi lipea lumea de obraz
Şi-i asculta ticăitul inimii
Spunând că acesta
Este ceasornicul lui Dumnezeu
Lumina curgea în el prin
Perfuzii albe ca firele de lună
Într-o zi Tudor a uitat să mai râdă
Apoi s-a făcut noapte
Şi râsul s-a transformat în pasăre
A întins mâna şi a hrănit
Pasărea din palmă
N-a putut s-o ajungă din urmă
Ţin în mâini o minge de plastilină
Şi ştiu că dacă-i dau formă
De inimă
Ea va începe să bată
Ca un ceasornic
Luându-se la întrecere
Cu inima mea.

Marin Ifrim


ARIPA ZEILOR

am atins aripa zeilor mici de cartier
împuşcaţi în zodie cu fluturi
tăvăliţi în catran
cuţitari din voievod în voievod
în lumini mai scurte ca infarctul
eu sunt anonimul praf de pe toba trecutului
mărturisitorul celui mai de jos rai
zeii mari întreţin incendii în frigul realităţii
ajung primari şi prefecţi şi ambasadori
sunt peste tot în toate circurile ambulante
în care se domesticeşte fericirea

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

LA MULŢI ANI POETULUI SPIRIDON POPESCU

CELE MAI FRUMOASE POEZII DE TOAMNĂ