CELE MAI FRUMOASE POEZII - IV
CELE MAI FRUMOASE POEZII
RETROSPECTIVĂ
LIRICĂ
DIN POEZIA
ANILOR 2010 (IV)
În anul 2010, fără un motiv anume, am început să
străng într-un folder o serie de poezii, intitulându-le „Dulcea
devălmăşie”. Nu au existat nici un fel de criterii, lega-te de numele, vârsta
sau statutul autorului. Astfel încât, de multe ori, după un poet de notorietate
urmează un elev de liceu sau un necunoscut. Subiectiv, totuşi, cre-deam şi cred
că în textele acestea se află candele cu lumină lină
pâlpâind în efeme-ritatea vieţii. Aleg acum, pentru domniile voastre, câte o poezie
din fiecare autor (în ordine alfabetică) în speranţa că lectura va fi, pentru
iubitorii genului liric, una agreabilă.
LM
Gela
Enea
ACESTĂ POEZIE NU ESTE DESPRE MAMA
de câte ori cădea din cer
câte o stea,
tata o prindea din zbor
și-o decupa în chip de femeie,
de aceea, tata ținea
în bagajele sale de mână
femei inventate și o foarfecă
de tablă,
ai cărei clești îngustau unghiul,
până prindeau în el
lumina de pe chipul fiecăreia...
tata avea fericirea la purtător,
iar când a-ntâlnit o stea cu coadă,
a urcat pe fuiorul ei de lumină
și dus a fost...
între el și mama aerul s-a umplut
de păsări cernite,iar noi,copii
am învățat un joc nou,
le prindeam în laț...
după un timp
tata s-a-ntors acasă rănit,
dar cu multe medalii prinse
de inimă...
era pe vremea când
îmi schimbam
dinții de lapte, îngropându-i
la rădăcina pomului
și-l pândeam pe tata care
se credea singur,
își desfăcea pe rând medaliile,
le ștergea cu colțul tunicii,
le săruta
ca să prindă strălucirea dintâi...
asta pâna când mama a coborât
de pe continentul ei de tăceri
și i-a pus tatei tunica pe foc
sub coroana pomului meu,
medaliile n-a putut...
Ady
FILIMON
MĂRGELELE NEGRE ALE MAMEI
eu, mama şi bunica, în sufrageria cea mică.
ele se ceartă, eu îmi rod unghia din carne.
în loc să sufăr mă rănesc ostentativ la un picior,
mama se supără şi mi se face rău
când nu mă mai ţin pe picioarele strâmbe.
mă prăbuşesc în lava oceanului de piper,
mama se luptă cu neputinţele mele,
îmi aruncă un pahar cu lacrimi,
nu mai sufăr, trag după mine mărgele negre,
acustica cerului strigă nişte cuvinte
cu limba înnodată iar mama… mama
se leagănă de pendulul urât, cu limbi înnegrite,
din peretele de vest al tăcerii ei.
îmi face cu mâna, eu trec trăgând după mine
un şir lung de mărgele negre ca nişte
furnici adunate la sfat ce-şi spun vorbe
în şir indian, precum telegraful
pe care-l jucam în copilărie
în sufrageria mică, la masa din mijloc.
acum îmi amintesc: masa e lucioasă,
pe ea stă bunica cu mâinile puse cruce pe piept,
abia am loc să stau între masă şi pat, să pun
o bucată de hârtie cu rânduri mărunte
între palmele-i reci.
şi iar mă mut dintre masă şi pat, trăgând
şirul de mărgele negre, şerpuind ca furnicile
pe un drum cu dale de piatră
pe care s-a aşternut o pojghiţă de polei.
mama alunecă înaintea mea,
acum râde cristalin, părul îi creşte mult
şi-i cade pe spate ca o tuşă de culoare
pe o pictură bolnavă. eu şi mărgele mele urcăm
părul mamei, muntele negru se strânge-n fâşii
de cârpe tăiate din vechituri pentru preşuri.
şi iar stau în sufrageria cea mică şi văd
cadrul uşii în care mama bătuse
cuie în spaţii egale,
întinsese sfori ca o foaie din caietul de mate
şi ţesea preşuri multicolore şi vesele.
aveau 2 pe 1 mărime, cât uşa, se potriveau
pe fundul gropii în care ea şi bunica
se certau zi de zi, aşa cum făceau
şi-n sufrageria cea mică.
nu-mi ajung fâşiile, zice mama, aş tăia
de pe spatele tău o bucată, îmi zice mie.
dar eu pe spate am numai mărgele negre,
mamă, le iau zilnic, le înşir
pe şiragul ce-l trag după mine,
şi iar cresc la loc, mai mari şi mai aspre;
dacă ţi le dau, zic mamei,
preşul tău o să fie cu noduri. când stai
culcată pe spate, zgârie faţa bunicii.
şi iar plec trăgând după mine
şiragul de mărgele negre, ca un şir
de furnici oarbe, la pas prin
amintirile despre mama.
DIANA
FRUMOSU
SĂ MORI TÂNĂR E CEVA
ramurile
unui cais îşi atârnă culoarea
prin
scobiturile gardului
din
praful prin care
circulă
toată ziua maşini
mă
privesc fructele
spânzurate
de roţi şi tălpi
să
mori tânără e ceva
aerul
mă va purta pe buzele lumii
la
fel de frumoasă ca şi azi,
când
nebunia îmi curge uleios pe trup,
iar
visele produc palpitaţii
eu
nu voi fi bătrâna
cu
basmaua abia legată de mâini în tremur,
cu
melci în hormonii obosiţi
şi
cu faţa melancolică
(pentru
că bătrâneţea de fapt
e
o viaţă a amintirilor)
eu
voi rămâne ca şi azi
să
mori tânără chiar e ceva
Traian
Furnea
SCRISOARE ANEI-LIVIA
Eu
am plecat iubito călător
Să
caut rimă şi la alte nume
Dară
de tine, prea pribeag prin lume,
Prea-bună
Ana-Livia mi-e dor.
Din
câte-un pat emancipat de dor
Şi-mbălsămat
în spray-uri mult prea fine
Plec
călător spre altul, dar de tine
Prea-dulce
Ana-Livia mi-e dor.
Femeile
frumoase mă mai vor
Şi
mă vor vrea în veci, dară de tine
Poate
prea-ndestulat de-atâta bine
Prea-simplă
Ana-Livia mi-e dor.
Şi
te mai rog, scriindu-ţi despre mine
Să
mă salvezi de-atât amar de bine.
Geo Galetaru
ACOLO ŞEZUM ŞI RÂSEM
la
marginea unei ape triste acolo
şezum şi
râsem
era iarbă
până la cer în dimineaţa sălbatică
ascultaţi
tăcerea
ne spuse
prizonierul acelei ferocităţi albastre
ascultaţi
cum curge vântul peste pleoape
de îngeri
nu
plecaţi încă din gările sonore ale lumii
nu
ridicaţi mâna asupra umbrei rănite
întâmplările
voastre sunt scuturi fragile
şi
dincolo de maluri se-nchid aceleaşi semne
cu care
nu mai dovediţi nimic
(decât
poate un triumf al vieţii impudice)
la
marginea unei ape triste acolo
şezum şi
râsem
era iarbă
până la cer în dimineaţa sălbatică
şi noi
eram singuri în acea beţie inexistentă
Şerban Georgescu
VIS DE DIMINEAŢĂ
Atenție!
- îmi strigă în vis
domnul
Nicolae Iorga
invadându-mi
visul de dimineață cu barba lui
monumentală
-
Libertatea
se taie (uneori) ca maioneza! ...
...
Plecare din vis, trezire, tânjire către dezmeticire,
întrebare:
Dar
maioneza, ce este de fapt maioneza?
„Verde
crud verde crud”?
„Vis
de-albastru și de-azur”?
„Te mai
văd te mai aud”?
Nu, asta,
acestea - cu siguranță nu.
Și
totuși:
începutului
de sânge
ale
puiului care ar fi putut zbura din ou?
Din
gălbenușul acela galben crud galben crud
nu te văd
nu te aud
pe care
am găsit de cuviință să-l amestecăm frenetic
cu ulei,
muștar și cu puțină sare,
pătrunși
de febra creației?
Ciorap de
mamă trei sferturi
pe
jumătate alunecat către glezna bătrână
stăruind
în fața chiuvetei în lupta cu vasele murdare
de
sânge...
„Ce
albastru tragic!” - strigă de-odată din sufragerie
Mănăstirea
Voroneț
savurându-și
picior peste picior cafeaua
și țigara
de foi...
Verde
crud, verde crud
spune-mi
tu
cine ne-a
legat pe noi așa de vârtos
de nu ne mai
putem tăia
defel
defel defel?
Libertate
te iubim
ori
învingem, ori...
Altă cale
nu e.
Aia
e!
Silvia
GOTEANSCHI
BĂRBAŢII PLÂNG
Bărbaţii
plâng ca pietrele în valuri
se
unduieşte lacrima la maluri
şi trec
lăsând durerea-n mii de spaţii.
Cine a
spus că nu mai plâng bărbaţii?
Bărbatul
primul a văzut pământul,
a plâns
amar o patimă bălaie.
bărbaţii
plâng adeseori cu gândul,
bărbaţii
plâng ca fulgerul în ploaie.
Cine a
spus că nu mai plâng bărbaţii?
Înnebuniţi
de cele şapte graţii
bărbaţii
plâng o mare primăvară,
bărbaţii
plâng nejinduind ovaţii,
bărbaţii
plâng, şi iartă, şi omoară...
DELIA MARILENA
GROSU
***
Motto: ,,În mine se mai vorbeşte şi astăzi
despre tine’’ (Lucian Blaga)
Unii din
voi au acceptat sfârşitul cu inimile împăcate
ca un
tată care scrie ultima scrisoare ultimului fiu
Când te
uiţi în jur şi vezi că nimic nu mai e al tău
totul se
transformă într-o bilă pe care o arunci
dintr-un
perete în celălalt fără să ai vreo remuşcare
că golul
se clătina şi s-ar putea rupe
uşile se
închid în urma noastră.
tata mă
strânge de mână şi îmi mângâie părul
cu
gesturile unui om care înţelege totul
care
înţelege că aici e sfârşitul trecător
pentru că
lumina apare când nu te aştepţi şi de unde nu te aştepţi
se
opreşte o maşină lângă noi farurile se sting
tata mă
strânge de umeri şi îmi străpunge carnea
cu
unghiile unui om care nu moare niciodată
felinarele
de pe stradă se sting unul câte unul
pe partea
stânga a străzii e un om care moare lângă un zid
zidul îl
înghite de parcă ar fi al lui
eu n-am
văzut niciodată un om murind
am auzit
că în trenuri mor oameni destul de des
eu şi
tata închidem ochii în acelaşi timp
şi totuşi
ne privim de parcă ar fi prima şi
ultima
data când ne vedem tata
scoate
din buzunar o bilă pe care o strânge fără milă
din
maşină coboară un bărbat care poartă o femeie pe umeri
femeia nu
îl lasă să respire / tata mă strânge de mână
şi îşi
ţine privirea în pământ
e prea
întuneric pentru ca noi să putem respira
farurile
se aprind / tata traversează şi se aşează
lângă
zid.
Aida Hancer
POEM
mă
lăsaseși în frig ca într-un borcan cu formol
și
ningea. vedeam steluțe obeze împușcate aiurea
vântul
răscolea cu un cuțit de buzunar zăpada
până la
gheață
dar de la
mine toate lucrurile păreau
niște
perne imense și capul nu era nicăieri
sângele
trebuie trebuie să se usuce pe firele
de înaltă
tensiune curentul să treacă prin el
ca lumina
verzuie prin iarbă
dar el a
pus coatele pe masă și m-a scuipat
sângele
meu e o lamă și pot să tai cu el
orașul
întreg
mai ales
după sărbători când în fiecare rană
au pus artificii
și petarde
strâng
din dinți și aștept. pielea se umflă
și ies
din ea ca dintr-o mănușă chirurgicală
mă spăl
pe mâini și beau apa
spăl apa
și îmi mănânc mâinile
DAN BOGDAN HANU
(DESPRE) UZURA SIMBOLURILOR
levitînd
deasupra suprafeţelor
mîngîiate
de cînd lumea
dar
nicicînd consolate
aşezi
peste un strat de ficţiune
unul de
ceaţă
ca să te
poţi mişca în voie
fără să
fii văzut
să faci
ceea ce a mai rămas de făcut
iarăşi şi
iarăşi
pînă vei
ajunge să eliberezi fantasma călătoriei
din
rǎmǎşiţele ascunse printre crăpături
cioburi
ale uneia şi aceleiaşi oglinzi
care îţi
otrăveşte chipul
relicve
pîlpîind pe rafturile din spate
rǎni
deschise în magazine de antichitǎţi
ale
viitorului
Tincuţa
Horonceanu-Bernevic
LUMEA LUI TUDOR
Dincolo
de uşile albe
Lumea era
o minge de plastilină
Pe care
Tudor
O ţinea
în mâinile mici
Şi-i
dădea formă de inimă
Când era
supărat
Îşi lipea
lumea de obraz
Şi-i
asculta ticăitul inimii
Spunând
că acesta
Este
ceasornicul lui Dumnezeu
Lumina
curgea în el prin
Perfuzii
albe ca firele de lună
Într-o zi
Tudor a uitat să mai râdă
Apoi s-a
făcut noapte
Şi râsul
s-a transformat în pasăre
A întins
mâna şi a hrănit
Pasărea
din palmă
N-a putut
s-o ajungă din urmă
Ţin în
mâini o minge de plastilină
Şi ştiu
că dacă-i dau formă
De inimă
Ea va
începe să bată
Ca un
ceasornic
Luându-se
la întrecere
Cu inima
mea.
Marin Ifrim
ARIPA ZEILOR
am atins
aripa zeilor mici de cartier
împuşcaţi
în zodie cu fluturi
tăvăliţi
în catran
cuţitari
din voievod în voievod
în lumini
mai scurte ca infarctul
eu sunt anonimul
praf de pe toba trecutului
mărturisitorul
celui mai de jos rai
zeii mari
întreţin incendii în frigul realităţii
ajung
primari şi prefecţi şi ambasadori
sunt
peste tot în toate circurile ambulante
în care
se domesticeşte fericirea
Comentarii
Trimiteți un comentariu