CELE MAI FRUMOASE POEZII - VI
CELE MAI FRUMOASE POEZII
RETROSPECTIVĂ
LIRICĂ
DIN POEZIA
ANILOR 2010 (VI)
În anul 2010, fără un motiv anume, am început să
străng într-un folder o serie de poezii, intitulându-le „Dulcea
devălmăşie”. Nu au existat nici un fel de criterii, lega-te de numele, vârsta
sau statutul autorului. Astfel încât, de multe ori, după un poet de notorietate
urmează un elev de liceu sau un necunoscut. Subiectiv, totuşi, cre-deam şi cred
că în textele acsestea se află candele cu lumină lină pâlpâind în efeme-ritatea
vieţii. Aleg acum, pentru domniile voastre, câte o poezie din fiecare autor (în
ordine alfabetică) în speranţa că lectura va fi, pentru iubitorii genului
liric, una agreabilă.
LM
ILEANA MĂLĂNCIOIU
SORA MEA DE DINCOLO
Ajunsesem la ea, băteam la poartă,
i-am auzit glasul uşor înăbuşit
şi paşii de dincolo de zidul
de piatră
şi-am început să strig că am venit.
Cine eşti, m-a-ntrebat, şi
pe cine cauţi
nu mai ştiu când şi unde
am fost fericiţi
surorile mele sunt fetele moarte
la treizeci de ani neîmpliniţi.
Nu-ţi aminteşti de mine,
mă rugam,
ţi-am adus anemone şi cartofi copţi
şi-am stat neclintită la capul tău
şapte zile şi şapte nopţi.
Ai murit în braţele mele, vroiam
să-i mai spun,
dar nu avea cine mai spune
şi nu avea cui
ea-mi deschisese poarta, dar eu
tocmai aflasem
că nimeni nu moare
în braţele nimănui.
Victoria
Milescu
IMITÂNDU-I
PE CEILALŢI
Dumnezeu şi moartea
îmi poartă de grijă
eu fac să dureze efemerul
construiesc o casă pentru vrăbii
sădesc un pom pentru Rai
fac un copil care va dărâmă casa
fiind prea mică
şi va tăia pomul
pentru că nu rodeşte
scriu o carte despre toate
acestea
şi cineva o va arde
să se încălzească sub viscol…
Ion
Mureşanu
POEMUL
ALCOOLICILOR
Vai săracii, vai săracii
alcoolici,
cum nu le spune lor nimeni o
vorbă bună!
Dar mai ales, mai ales dimineaţa,
când merg clătinându-se pe lângă
ziduri
şi uneori cad în genunchi şi-s ca
nişte litere
scrise de un şcolar stângaci.
Numai Dumnezeu, în marea Lui
bunătate,
apropie de ei o cârciumă,
căci pentru El e uşor, ca pentru
un copil
ce împinge cu degetul o cutie cu
chibrituri. Şi
numai ce ajung la capătul străzii
şi de după colţ,
de unde înainte nimic nu era,
zup, ca un iepure
le sare cârciuma în faţă şi se
opreşte pe loc.
Atunci o lumină feciorelnică le
sclipeşte în ochi
şi transpiră cumplit de atâta
fericire.
Până la amiază, tot oraşu-i ca
purpura.
Până la amiază, de trei ori se
face toamnă,
şi de trei ori se face primăvară,
de trei ori pleacă păsările în
ţările calde
şi de trei ori se întorc.
Şi ei vorbesc, vorbesc fără
încetare,
despre viaţă. Despre viaţă
aşa, în general, şi chiar şi
alcoolicii tineri
se exprimă cu caldă
responsabilitate, şi
dacă se mai încurcă şi se mai
bâlbâie,
nu e din cauză că ar da glas unor
idei
nemaivăzute,
ci pentru că, în tinereţea lor,
reuşesc să spună lucruri cu adevărat
emoţionante.
Dar Dumnezeu, în marea Lui
bunătate,
nu se opreşte aici.
Imediat face cu degetul o gaură
în peretele Raiului
şi îi invită pe alcoolici să
privească.
Şi chiar dacă din cauza
tremuratului
nu reuşesc să vadă decât un
petec de iarbă,
tot e ceva peste fire
Până când se scoală unul şi
strică totul Şi zice:
„În curând, în curând, va veni
seara,
atunci ne vom odihni şi vom afla
împăcare multă!”
Atunci, unul după altul se scoală
de la mese,
îşi şterg buzele umede cu
batista,
şi le este foarte, foarte ruşine.
Adela NAGHIU
AŞA MOR POEŢII
fără să
spună din vreme
la ei
semnele de moarte
se văd
întotdeauna mult mai târziu
şi nu pe
partea cu oamenii
Ei scriu,
scriu
până nu
se mai poate face nimic
şi toată
lumea încearcă
să-i
aducă pe calea cea bună
dar ei
îşi cultivă nebunia
în tiraj
tot mai mic
trăind
mai mult în întâmplările
altora
întorcându-se
în viaţa lor
numai pe
străzi lăturalnice
mutându-şi
sărăcia
de pe-un
picior pe celălalt
şi
sufletul
până în
locul de unde
începe să
se vadă Dumnezeu
Raluca Leontina
Neagu
COPILUL DE LA CAPĂTUL LUMII
cum e să
fii cel abandonat la capătul şoselei
care se
îndepărtează ca un şarpe sâsâind
triumfător
cum e
când ai doar o minge
se agită
când prea
jos să te audă
când prea
sus să te asculte
cum e
când ai doar mingea aia
pe post
de sprijin între tine şi asfaltul rece
ca
podeaua unei temniţe
uneori o
umbră fuge de tine de parcă
ai fi un
lepros
şi
se-ndepărtează pe bicicleta ei cu roţi
ajutătoare
pe care
tu de la nivelul asfaltului le vezi
aripi
şi poţi
merge cu ochii închişi
ai
învăţat pe de rost numele tuturor
magazinelor
tuturor
cafenelelor strălucitoare în amurg
îţi ştii
locul de la marginea oraşului
pătratul
în care te strângi şi aştepţi aşa
ca un
„cineva” să oprească
să-şi
scoată pălăria şi să te ascundă
vei fi un
iepure în joben
surpriza
magicianului
totuşi
noaptea se lasă peste oraş cu toată
greutatea
totuşi
azi arată la fel ca ieri
numai tu
copilul de la capătul lumii
te
schimbi şi creşti
cu
singurătatea transformată
în
prieten invizibil.
Mihai Nicolae
CÂNTECUL CELUI APUS
Spune,
Doamne, o, hai spune,
Celui
care sunt, şi-apune
Trup în
umbră, gol zidit,
Mult mai
am eu de murit?
Flori de
rouă - ochii mei-
Arde
liniştea în ei
De la
nord, la infinit,
Mult mai
am eu de murit?
Straie
reci, din lut subţire,
Port pe
mine ca un mire ;
Şi miros
a somn cosit,
Mult mai
am eu de murit?
HRONIC
Spre-a
căuta cu râvnă, genus loci,
Se-nşiră,
cu lanterna, dobitocii.
Calmul
valorilor, aicea, nu e
Decât, la
capul morţilor, căţuie.
Nimic de
scris, de nu crezi, vino,
Să sugi
din unghii Pietro Aretino.
Liviu OFILEANU
EXCAVATORUL
ÎNTOARCE PĂMÂNTUL ŞI BISERICA
pentru că ai tăcut ieri, când
i-au sfârtecat
pe apostoli şi astăzi, când fără
nici o vină
un autobuz cu elevi a căzut între
stânci,
filosofii s-au supărat cel mai
tare
între ziua de sâmbătă şi
duminică,
pentru fumul de la pearl harbour
ş.a.m.d.
de atâta amar de vreme trebuie să
fi ajuns
în visele Tale cucuta lui socrate
dar
n-ai răspuns decât prin tornade
şi cutremure,
câte un mic pompei ici-acolo, un
fleac
precum word trade center.
emoţiilor puternice, foamea de
adevăr
descarcă adrenalina în stare
pură:
cargouri cu heroină pe bază
vegetală
şi astea spulberate de un tsunami
din dragoste.
speranţa ucide oamenii – de vii
le scrie numele pe
crucile-de-mort.
chiar dacă am sugruma clopotele
să ducem naţionalismul până în
coreea,
xenofobia în catacombele
creştinismului
Omul tot om rămâne, sofistul
care încalcă primul ceea ce
afirmă.
şi totuşi, oare cum ar fi arătat
ana lu' manole?
– frumuseţea tipică plaiului,
ţăranca trupeşă,
bisericoasă, o prostănacă atrasă
de mirtul unei bărbi meditative?
nu i-am văzut un obraz precum al
lunii,
surâsul plural, aglutinat în
bulevardul
revoluţiilor din '89 şi 2009?
surâsul
feciorelnic care anula veacuri de
umilinţă?
dacă trupurile putrezeau în
uitare –
ANA IEŞISE DIN ZID pruncucidul
e metafora libertăţii mereu
confiscate.
îmbătrânim şi nu o vedem pe ana
despletită ana. bombele dau
cu tesla morţii strat după strat:
icter negru / ciumă roşie. nimic
mă,
nimic. urmele sunt acolo, ana
nicăieri…
Deniz
OTAY
ULTIMA TA CĂMAŞĂ SINGURA MEA ROCHIE DE MIREASĂ
fiecare
cămaşă de forţă în care
s-a
zbătut mama mi se adânceşte
tot
mai tare în braţe /nu le dau
drumul
sunt ultimele în care
a
lăsat o urmă
de
acum mă pândeşte gândul că
e
rândul meu să le îmbrac sunt
singurele
lucruri pe care
mi
le-a lăsat. o aleg pe ultima,
purtată
la plimbarea
de
dimineaţă când doamnele îşi
îmbrăcau
rochiile de vară ca scoase din cutie
ultima
în care şi-a spus crezurile prin
somnul
agitat de atâta vreme
//eu
auzeam ce spui mamă ei te îndopau
cu
pastile să-ţi potolească crizele//
şi
acum îţi îmbrac ultima cămaşă
ca
pe o rochie de mireasă/ te aud şi te văd
tot
mai clar
apropie-te
le voi spune despre ce vorbeai şi
cum
îţi uitai cuvintele din cauza caniculei/aşa
se
întâmplă pe timp de vară
dar
acum a venit iarna si îmi îngheaţă
lunile
de comă pe care încă le port în braţe/
cămăşile
îmi rămân undeva în pântece
or
să audă despre tine mamă chiar de-ar fi
să
mă lege în propria mea rochie de mireasă
Corina Gina PAPOUIS
EXIT
dacă te
uiţi în mine vei observa
că nu mai
locuiesc acolo demult
ţi-am
lăsat în loc
carcasa
unei femei docile
şi-o
dragoste blîndă
cu flori
în pervaz
am ucis
trecutul
mediocritatea
mă sufoca
mi-am
luat complexităţile
şi-am
fugit cu genunchii la gură
în
fiecare zi mă întorc
tiptil,
pe uşa din dos
admirîndu-mi
crima pefectă
fără urme
fără
martori
nici
măcar tu
Ionuţ
PĂTRAŞCU
LA TRENUL DE 20,53
ai ajuns iar prea devreme
îmbrăcat elegant enervat
de punctualitatea ta de pensionar
de palmele umede şi gulerul prea strâmt
privind câinii descompuşi
lângă vagoanele ruginite
c-o senzaţie care nu e scârbă nu e frică
e-un fel de jenă
un fel de-a spune dumnezeule aşa sunt şi eu
dincolo de haine dincolo de zâmbetul amabil
şi after shave
gândul unei autopsii e mai jenant decât
privirea altora lipindu-se de corpul tău gol
trenul opreşte şi ea coboară
mereu din acelaşi vagon
mereu fără să te vadă
mereu ai acelaşi nod în gât
şi nu te poţi ridica să te prezinţi
ea se pierde printre ceilalţi navetişti
şi liniştea zăpezii
îţi îngroapă cu grijă scâncetele
Adrian
Păunescu
BOCET PENTRU TATIANA
Se-aliniază ştirile atroce,
Sub care omul bâjbâie înfrânt,
Şi, Doamne, cum peste această voce
Accepţi să pună un gropar pământ?
Neverosimil se întâmplă toate
Furtunile au rupt pe străzi copaci,
În toate casele de sănătate
Nu mai există loc, pentru săraci.
De-a-ndoaselea e rânduit destinul,
E greu şi pe pământ, şi sub pământ
Şi între noi ne măcinăm continuu
Şi nimenea nu e de neînfrânt.
De-un timp încoace, farsa ne îngână,
În permanentă stare de război,
Purtăm în palme propria ţărână
Şi ne mirăm că seamănă cu noi
Şi, Doamne, se acutizează rana
Şi te-am ruga, ai grijă, dacă vrei,
S-o ţii în preajma Ta pe Tatiana,
Punând pământ de flori pe vocea ei.
Pe-aici, e o dezordine cumplită,
Mor tineri mulţi şi îi petrec bătrâni,
E, poate, cea din urmă reuşită
A Mioriţei scăpătând la stâni
Şi totuşi ce delir de ştiri atroce,
Furtunile au dărâmat păduri
Şi merge în pământ această voce,
De ce de ea nu vrei să te înduri?
Învaţă însăşi ploaia să murmure
Un cântec trist, dar moartea-i spune „Taci”,
Copacii rătăcesc fără pădure,
Pădurea moare fără de copaci.











Comentarii
Trimiteți un comentariu