REMEMBER - ALEXANDRU OPROESCU
REMEMBER
ALEXANDRU OPROESCU
(8 mai 1940 – 26
mai 2017)
Se împlinesc, iată, 80 de la naşterea
strălucitului cărturar buzoian Alexandru Oproescu, cel ce a fost
sacerdotul unui templu cultural (Biblioteca Judeţeană „V. Voiculescu”) căruia
i-a dedicat întreaga sa viaţă.
NEHOIU, PRIMA
IUBIRE
(Fragmente)
Am venit pe lume la 8 mai 1940, în localitatea buzoiană de munte,
binecuvân-tată de Dumnezeu, Nehoiu. Până sprem mijlocul anilor ’70, când s-a
trecut cu forţa la sistematizarea viitorului oraş, locuiam în casa noastră,
ridicată de tata înainte de război pe traseul spre Braşov, chiar în centru şi
prea aproape de şosea spre a putea fi salvată de buldozer. Negustor fiind,
gândise să-şi mute aici „vadul” de lângă apa Buzăului şi micul pârâu ce dădea
numele aşezării, spaţiul comercial ce-i fusese rezervat după nuntă (decembrie
1929) de mătuşa Mariţa Rădulescu, soţie de boier din spiţa întemeietorilor
comunităţii, energică şi cu grijă faţă de rude. Fără copii, a şi adoptat o
nepoată, pe sora mai mică a tatei, viitoarea mea naşă Octavia.
Părinţii erau pătârlăgeni Constantin Oproescu (1903 - 1966) şi
Alexandrina, fostă Şugă (1907 - 2003); tata, cu rădăcini în Chiojdu şi Ardeal,
mama, în Pătârlagele şi Macedonia „ţinţarilor”. (...)
Tata s-a şcolit un timp la Liceul „Mircea cel Bătrân” din
Constanţa, fiind coleg cu viitorul medic Ion Puric (actorul Dan Puric, fiul
său, a copilărit în Nehoiu, unde doctorul se stabilise înainte de anii ’50). Dar viaţa îl aruncă repede în vâltoare, şi la 16 - 17 ani e băiat
de prăvălie la un vestit patiser din Bucureşti, seara prezintă produsele la
Gambrinus într-un stil ce-i atrage atenţia marelui Constantin Tănase, client al
localului. „Vino, tizule, la Cărăbuş, că ai stofă de actor!”, iar
răspunsul era politicos acelaşi: „Mă aşteaptă negustoria, ca să am din ce
trăi!”. (...)
În timpul cât jucă „rolul vieţii”, a fost lângă oameni, i-a iubit
şi a intrat în con-ştiinţa lor. „Vadul” lui era un loc fără egal, unde se
spuneau poveştile zilei, copiii în drum spre şcoală găseau pe prispă bomboane gratis,
localnicilor sărmani li se dădeau mărfuri alimentare pe credit, la fel şi celor
din „colonie”, căci firma Göetz, când a construit fabrica de cherestea a produs
şi o migraţiune de austrieci, evrei, ruşi, poloezi, unguri etc (...)
Dacă taică-miu, răzbătător, se ocupa de soarta familiei, de
viitorul copiilor, pen-tru care în momentele grele folosea întreaga putere de
persuasiune spre a obţine legal ce şi cât era necesar (a ştiut şi să piardă),
mama, prin excelenţă casnică, credincioasă, bună şi calculată, avea o solidă
ascendenţă spirituală, cultul tradiţiei şi respectul valorii
Până să fac eu umbră pământului, era viaţă prosperă în staţiunea
montană Ne-hoiu. Lângă elegantele construcţii pentru salariaţii fabricii,
găseai aici hoteluri cu pen-siuni, restaurante şi prăvălii, spital, cinematograf
şi sală de spectacole, stadion, lăcaşuri de cult şi şcoli bine conduse, în care
oficiau dascăli luminaţi
ca Virginia Rădulescu sau, un timp, George Popovici, colaborator la Sfatul
sătenilor şi alte foi animate în zonă de Serbescu - Lopătari, prieten şi
stimulator al nu mai puţin celebrului Moş Tarcoci, col-portorul legendelor
Penteleului.
Şi alţii merită strigarea întru pomenire: boierii Păltineanu şi
Radu cu urmaşii Costică şi Ghiţică Rădulescu; preoţii Tache şi fiul Mitică
Dinulescu, mai ales căr-turarul-publicist Dumitru Nicolaescu, cel mai longeviv
slujitor al parohiei, din 1915 până în 1958 când a fost întemniţat; primarul
Vasile Marin; doctorul ardelean Ion Babă; generalul Alexandru Stehan, magistratul
şi moşierul (cu proprietăţi în zonă) Clery Sachelarie, căsătorit după război
(decembrie 1950) cu Maria Tănase, în fine, co-mercianţii Angelescu, Ionescu,
Stănescu, Podosu, Dicu, Buricea, Enache Petriceanu, spre a da doar câteva nume.
(...)
Anii de-acasă s-au scurs într-un spaţiu din care nu prea evadam,
fiind adesea bolnav, scăpat de doctorul Ion Babă din dubla scarlatină care mi-a
lăsat sechele: o en-docardită rezolvată prin mare efort financiar şi îngrijirea
până la sacrificiu a mamei.
Alături, în copilăria mea „de ţarc” (bănuiam doar ce-i peste deal, fără a ajunge vreodată acolo), se găseau sora Tanţa
şi verişoara Genuţa, mult mai „răsărite” decât mine spre a ne putea înţelege,
copiii mici ai vecinei, Gigi şi Titi Neagu, în preajma cărora mă aflam toată
ziua, apoi Florin Curteanu, nepotul preotului, azi inginer în Ca-nada. Îmi
plăcea să merg iarna la săniuş şi vara cu undiţa pe apa Buzăului, printre
puţinele dorinţe împlinite, sau să privesc seară de seară decovilul încărcat cu
lemne şi oameni de la munte. (..)
Viaţa după război se lega greu, nu rămăsese mai nimic din ce mi se
povestise: de la zbaterea pentru propria familie la cea închinată tuturor, cum
trebuia să procedeze şi tata. Şansa lui, dacă se poate spune aşa, a fost că nu
făcuse politică „înainte”, deşi după antecesori simpatiile erau liberale. Cu
grijă de a nu fi deconspirate, căci fidelii partidelor istorice vor fi aspru
pedepsiţi, cum a
fost cazul preotului ţărănist D. Nico-laescu, lider la alegerile din 1946 şi
puşcăriaş în 1958. De aceea, când doi stăteau de vorbă şi-l invitau şi pe tata
la discuţie, răspunsul lui era invariabil: „Mă scuzaţi, am treabă!”.
Pentru a putea să înveţe „Alecuţu”, îmi zicea aşa ca să trăiesc cât moş Alecu
pomoşnicul, donă statului întreaga avere, terenul de la Căldărăşti, după cel din
fabrică naţionalizat în 1948. Grele timpuri! (...)
Lângă asemenea evenimente, doar apariţia din munţi a lui Moş
Tarcoci, pe care-l admiram ca pe un monument, ne mai amintea de trecut. Nici nu
devenisem şco-lar când asistam curios la mitinguri, în care participanţii erau
parcă alţii decât cei pe care-i ştiam. Totul se schimbase peste noapte. „Ana
- Luca – şi - cu - Dej - au - băgat - frica-n burgheji!” îşi
răspundeau balcoanele ca într-un cor bine regizat. De unde atâta forţă la nişte
ţapinari, gaterişti sau stivuitori de lemne? Nehoiu era o „piesă rară” în
spaţiul muncitoresc al zonei şi trebuiau aduse întăriri. Iar eu, pionier din
primele deta-şamente, aveam să-l jelesc pe „tătucul Stalin” când a murit, fără
să realizez penibilul. M-am bucurat de zilele libere.
Ca o replică la ceea ce se întâmpla prin Nehoiu agitatoric, circulau
glumiţe po-litice la adresa puterii comuniste, unul dintre „creatori” fiind
chiar vecinul Duţu Neagu, om inventiv, hâtru şi curajos. Aici am auzit poezia
de jale: „Ioane, Ioane/ Colectiv ţi-a trebuit,/ Stai în
ladă-nghesuit/ Cu «Scânteia» învelit”. Apoi spectacolul de fiecare sea-ră al
unui muncitor beat, cu o burtă luată de la abator, pe care o arunca în stradă
după câinii vagabonzi, recitând în neştire: „Sunt sărac şi n-am nimic,/ Am
doar piele pă bu-ric,/ Sărăcia-n fund mă-mpunge/ Eu tot fug… şi ea
m-ajunge!”. După el, copiii, cu alaiul…
Neşansa a făcut ca în prima şcolaritate să nu am un singur dascăl,
cum ar fi fost pedagogic, ci 4 sau 5, din care două nume le mai reţin: Elena
Marchidan şi Micşunica Posea. De aceea, am început greu, deşi alături era sora
mea, fată eminentă, care, cul-mea, în clasa a doua îmi va deveni învăţătoare. Aveam
scrisul frumos şi în general eram corect, cât îmi permitea evoluţia de până
atunci. La o dictare sub comanda ei, plasasem neinspirat, în titlu un „l” în
loc de „f”. „Elev Oproescu, citeşte ce-ai scris!”, îmi ordonă
peste umăr. „Albina pufoasă”, zic. „Încă o dată!”. Şi atunci,
realizând de-zastrul, ne-am alergat printre bănci, iar directorul Tomescu, om cu
mintea la cap, a tre-cut-o pe postul de secretară, de unde, târziu, s-a şi
pensionat.
În ultimii ani de gimnaziu m-a prins teribil dragostea de carte,
obţineam note bune, scriam poezii şi articole care au fost publicate în
„Scânteia pionierului”, prin mai-iunie 1954, stimulat de profesorul de română
Vasile Ionescu, ginerele preotului, în casa căruia zăboveam printre vechi
ediţii, de la Neculce la Eminescu, Creangă, Cara-giale, Maiorescu, Ibrăileanu,
Călinescu, Perpessicius. Fără a omite îndrumările un-chiului Nicolae Şugă,
fratele mamei, fost bibliotecar la Fundaţiile Regale din Iaşi, care prin lungi
convorbiri şi scrisori mi-a purtat paşii spre literatură. Însă vocaţia mea nu
era cea de „poet”, simţeam că nu realizez mare lucru pe acest tărâm şi aşteptam
o altă aple-care, ce avea să vină mai târziu, mai mult ca o acţiune conexă a profesiei
generice de „slujitor al cărţii”. Cât de naive îmi par rimele de debut din Cântec
despre vacanţă (1954)!: „Hei, vacanţa aşteptată/ A venit din
nou, copii./ Bucuria noastră toată,/ Ce-i acum, dar ce va fi”. Sau
scurta traducere după Puşkin, Deportaţi în Siberia,
al cărui final îl mai reţin: „Cătuşe grele se vor sparge/ Şi
temniţele vor cădea,/ Iar voi primi-veţi pentru luptă/ Din nou în mână
sabia”. Atât, deşi versurile curgeau, multe recitate la serbări, şi
epigramele pentru elevii îndărătnici pentru „Gazeta de perete” a şcolii.
Mama singură se preocupa cu adevărat de sensibilităţile mele, că
sunt şi cu iu-bire de Dumnezeu, mai ales că evoluam normal în urma suferinţelor
pe care mi le ali-nase, şi-i dădea raportul fratelui din Iaşi asupra micilor
împliniri. O însoţeam la bise-rică în fiecare duminică, îmi plăceau cântările
părintelui Nicolaescu, pe care mi le amintesc şi astăzi, după atâta rătăcire de
religie până în decembrie ’89. În seara Revo-luţiei, mama se închina în faţa
televizorului, văzând un preot acolo, spunându-mi: „Sunt fericită că de-acum
nu-ţi va mai fi teamă de nimeni să intri în Sfânta Biserică!”.
Aşteptase destule decenii.
Amintiri literare
ACASĂ LA MARGARETA STERIAN
Ce motiv puteam invoca în momentul în care m-am decis s-o vizitez
pe celebra pictoriţă şi literată de origine buzoiană? Cel „ascuns”, de a-i
surprinde, în atelierul său intim, acasă, însemnele vieţii artistice, devenite
senzaţionale la un creator de aproape 93 de ani, nu putea fi însă deconspirat.
Salvatoare fu ideea (reală, de altfel) a necesităţii reînnoirii „fişei”
biobibliografice pentru noua ediţie a dicţionarului scriitorilor buzo-ieni, la
care lucrez. Mai era şi imboldul bibliofilului, întregirea colecţiei personale
de autografe cu „piese rarisime”... O clipă de răgaz (în concediu), un număr de
telefon (descoperit pe căi întortocheate), curaj, o „voce” familiară amabilă la
celălalt capăt al firului („a, da! pictorul Barzuca, pe care-l cunoscusem la Buzău,
cu ani în urmă, în compania Margaretei Sterian”) şi o invitaţie: „Nu vă
impacientaţi, Margareta vă pri-meşte spre seară, la orele 19 - 19,30;
dimineaţa nu, exclus!”
Cu emoţii dublate, fireşte, urc patru etaje ale unui bloc elegant,
din strada Ga-laţi, în plin centrul Bucureştilor, sunt introdus de Barzuca -
amfitrionul - printr-un la-birint de camere, de fapt ateliere „de zi” („da, îmi
spun, aici dimineaţa se lucrează, iar vizitele în orele cu lumină naturală sunt
excluse...”, tablouri, multe picturi, şevalete, rafturi vechi, cărţi, flori şi
un „bine aţi venit!”, semnul întâlnirii cu artista care, cu o dicţie elegantă românească,
familiară şi în limba lui Shakespeare, în care l-a „echi-valat” pe Voiculescu,
îşi cere scuze că fractura de la picior o imobilizează, deşi - zice - „eram
sprintenă ca o căprioară, săream
aproape de pe un trotuar pe altul”, însă „con-tinui să
pictez, să fac sculptură, să scriu, să traduc, pentru că viaţa trebuie să aibă
un sens chiar şi la vârsta mea de azi, nimic nu întrece splendoarea Creaţiunii
şi bine-cuvântarea Muncii” („Da, îmi şopteşte Barzuca, anii din urmă s-au
dovedit extrem de fructuoşi pentru Margareta, o revărsare de vitalitate şi
talent; când nu face plastică, face literatură, uneori concomitent, şi una şi
alta!”)
![]() |
M. Steian - Autoportret |
Vorbim apoi despre Buzău, evocat în prozele sale autobiografice
din Castelul de apă („locuri un-de verdeaţa abundă, şi pe care aş
vrea să le mai re-văd, poate la anul”), despre conjudeţenii care n-o
uită („Chiriac Bucur este un minunat om”) sau des-pre muzeul oraşului
natal („unde, între altele, se află şi o compoziţie «În menajeria circului»,
la care ţin mult”)
Îi privesc chipul cu trăsături încă frumoase, ca o Greta Garbo
aproape centenară, spiritualizată de arderea continuă a multidisciplinarei şi
simultanei sale arte: vers, proză, pictură, ceramică, tapiserie etc. - operă
mereu adăugită, ce rămâne o „sinteză poe-tică”, unică la noi, între
neoprimitivizmul viziunii plastice, universul liric sau expresia de neegalat a
tălmăcirilor.
Un autograf pe recentul volum de Poezii, scos la Editura Eminescu
în prestigioasa colecţie „Poeţi români contemporani” (pe care îl dorea „mai
cuprinzător”), e semnul că vizita s-a încheiat. „Pe curând, la Buzău!”
ÎNTÂLNIREA CU ION CARAION
Şi eu am fost printre cei care l-au cunoscut pe Ion Ca-raion. Era
în vara anului 1980, lucram în concediu la elaborarea formei finale a cărţii Scriitori
buzoieni, care va şi apărea în sep-tembrie anul următor. „Comandamentul”
întreprinderii îl aveam în Bucureşti, la d-l Ilie I. Mircea, originar din
Smeeni, scriitor cu o vastă paletă a creaţiei. Locuia în Pajurei şi s-a oferit
să mă ca-zeze, la el şi mâncam, nu mă lăsa buna sa soţie să mă ating de sa-lam
sau conserve, cum îmi făcusem obiceiul a mă hrăni, sumar, prin hoteluri. Ba,
mai mult, aveam telefonul la dispoziţie, iar di-mineaţa d-l Ilie I. Mircea mă
însoţea la Biblioteca Academiei, îmi scotea cotele de la catalog, datorită
sprijinului său vedeam zilnic zeci de cărţi, la unele zăboveam mai mult, chiar câteva
zile. Nu mă lăsa până nu încheiam fişa unui autor, iar fostul meu profesor,
director al Bibliotecii Academiei Române, Gabriel Ştrempel, îmi aproba
publicaţii din „fondul special”, le şi fotografiam în ateli-erul lui Micloş de
la subsolul instituţiei. La vorba mea, pentru nişte date pe care nu le
descifram, l-a sunat pe Lucian Predescu, autorul monumentalei Enciclopedii Cugetarea,
un prieten vechi. Când mi l-a dat la telefon, am crezut că-i o femeie şi i-am
zis „să-rut mâna”, vocea îi era subţire, nu înţelesesem că se recomandase „Predescu,
Lucian Predescu!”.
Altădată, după ce i-am povestit că intenţionez să dau cărţii
subtitlul „De la Mi-trofan la Ion Caraion” (deja aveam dactilografiată lucrarea
într-o primă formă, cu fişele din Suplimentul „Vieţii Buzăului”, unde apăruseră
în foileton în anii 1976 - 1980), îl sună pe marele poet şi, ca-ntre buzoieni,
îl anunţă că are onoarea ca „eu” să-i fiu oas-pete, că lucram ca op-ul să apară într-un
an, deja era al 5-lea de documentare. Când a pronunţat numele
meu, l-am întrebat, în timp ce vorbea, dacă domnul Caraion mă
cu-noaşte... „Da’ cum!”, şi-mi puse în mână receptorul.
„Bună ziua, domnule Obroescu, vă aştept! Vă va spune maestrul Mirea
unde stau. Vreau să vă văd!”. Năuc de emoţie, vorbisem cu
Ion Caraion, pe care-l ştiam din cărţi, şi totul prin surprindere. Glasul
lui era baritonal, nu piţigăiat ca al lui Lucian Predescu,
dar gândii... de ce mi-o fi spus „Obroescu”, sau poate am
înţeles eu greşit. Mai apoi, aveam să mă conving că, atunci, înţelesesem
bine.
A doua zi, după un telefon „de control”. prin care amabila mea
gazdă îl anunţă că „am pornit”, luăm autobuzul până la
Universitate, de acolo spre „Rosetti” pe jos. Această parte de drum
îmi era cunoscută, nu şi imobilul unde locuia Caraion.
„Aici?”, întreb când oprim în faţa statuii lui
C.A.Rosetti. „La etajul 8, cu intra-rea prin curte”,
precizează domnul Mirea. Luăm liftul şi, după câteva secunde, sus, ne întâmpină poetul, care
ne aştepta. În afara chipului de prin cărţi şi reviste, nu aveam nici
o vagă idee cum arăta. A fost un şoc pentru mine când am
văzut că e foarte mic de statură, cam ca Beniuc, pe care-l întâlnisem
cândva. În fond - mi-am zis - talia nu era amănuntul important,
şi Eminescu şi Beethoven au fost scunzi, fără ca aceasta
să ne fi deranjat în receptarea operei lor.
La uşă, doamna Valentina, soţia, şi Marta, fiica lor de 13
- 14 ani, „fata cu po-veşti în palmă”, cum titra poetul o carte (dedicaţie)
pentru copii. Intrăm în sufrageria apartamentului de 4
camere, cu mobilă confecţionată pe loc, durabilă, ca şi blocul nou,
refăcut după cutremur. Domnul Mirea mă prezintă, iar gazda îl completează,
lăsând impresia că mă cunoaşte bine (de unde?).
Mai târziu aveam să aflu că era la curent cu tot ce se întâmplă în
Buzău. La casa părintească din Pălici îl avea pe fratele Virgil
Diaconescu, mai tânăr cu doi ani, iar în satul de centru, Vipereşti,
pe nepoata Liliana, elevă. Ilie I. Mirea îi arătă prima vari-antă
a cărţii Scriitori buzoieni, iar domnul Caraion făcu repede observaţia
că din su-mar lipseau M. Rudich (aflat atunci în Israel),
Dem. Iliescu, N.N. Manolescu, Ştefan Crăciun, C. Frâncu,
Al. Lungu, pe care n-ar trebui să-i omit. „Oare nu ştie că
avem cenzură?”, gândi. După câteva clipe de tăcere, îmi aduse un
exemplar din ultima sa carte Dragostea e pseudonimul morţii
(poeme, 1980), pe care scrise: „Lui Alex. Oproescu – de sub
agera pleoapă şi de pe făgaşul aceloraşi munţi ai Buzăului care-mi
ocrotiră şi mie orizontul şi leagănele... I.C.” Iar pe o fotografie
din 1978: „Lui Alex Oproescu, în pasiunea pentru carte
a căruia se naşte mereu o poezie nescrisă şi vi-itoare. N-o vor
citi decât cei ce l-au cunoscut... I.C.”
Cu aceasta, vizita memorabilă se încheie, căci bucatele de
prânz începură să amiroasă. Vor urma, în iarnă, alte discuţii cu
povestea lor tristă.
Comentarii
Trimiteți un comentariu