REMEMBER - ANATOL BACONSKY
REMEMBER
95 DE ANI DE LA NAŞTEREA MARELUI POET, ESEIST, TEORETICIAN LITERAR ŞI
SCRIITOR ANATOL E. BACONSKI
(16 iunie 1925 - 4 martie 1977)
Detractorii de două parale, mulţi dintre
ei pionieri ai saluturilor voioase de pe vremuri, îl arată cu degetul pe A. E.
Baconsky, nu atât pentru poezia începuturilor sale patriotarde, cât mai ales
pentru poezia lui de mai târziu, curmată, vai!, de cutremurul din 1977, atunci când ea căpătase consistenţă. Dacă
alăturăm volumelor sale lirice
re-marcabile („Cadavre în vid” – 1969, „Corabia lui
Sebastian” – apărut postum, în 1978, romanul „Biserica Neagră”,
monumentala „Panoramă a poeziei
universale contempo-rane”, în care au fost traduşi şi prezentaţi poeţii din
elita mapamondului liric) vom în-ţelege că, de fapt, poetul era ca un ghimpe în
scrâşnetele conştiinţelor multilateral mu-tilate ale kulturnicilor de serviciu,
de atunci şi de acum, şi că AE Baconsky a avut o contribuţie majoră la
reînnoirea literaturii române
Iată
ce scria, la moartea poetului AL. Raicu: „Vor
mai trece mulţi ani, poate, până când se
va ivi o minte asemănătoare cu a lui Baconsky, un alt poet şi prozator cu darul
«formelor definitorii lapidare, al relevării esenţialului în cuvinte puţine»,
cum scria, undeva, Nicolae Balotă, un exponent al eleganţei formei, un
scormonitor pasi-onat al frumuseţilor literare, un talent care să poată tălmăci
atât de autentic poeţi ce-lebri de pe toate meridianele, cu un firesc uimitor...”
Dincolu
de profunzime, lirica lui A. E. Baconsky intuieşte un spaţiu tragic şi,
adeseori, premonitoriu. Şi nu e vorba doar de ultimul său manuscris, găsit pe
pat după cutremur, care se încheie cu fatdicul cuvânt „moarte” („vezi în urma ta abisul durerii şi-n faţă un alt infinit, adu-ţi aminte
de cei ce-i îngropară pe atîţia alţii sfîrşind şi ei prin a fi îngropaţi şi
învaţă să dispreţuieşti moartea.”.
Iată
un alt citat tulburător: „Orbiră/ cernitul candelabru şi fereastra,/ iar bustul
lui de bronz îl plânge noaptea/ un greier ochi. Unde să mai caut/ urma fiinţei?
Cadrele de-argint/ de mult băură lacrima oglinzii./ Amprentele-au pierit şi
fiecare/ surâs e al morţii. Picură calcarul/ silabisind în gol.”
CÂNTECUL
DE MOARTE AL DESCENDENTULUI
Nu-ţi fie teamă de-amurg, nu-ţi
fie teamă
de-un sfârşit ruşinos, de o
stingere tristă -
ploi nevăzute nu te vor sugruma
niciodată -
dormi şi visează un paloş de
gheaţă.
Capetele negre îţi vor pava
ultimul drum,
dormi şi visează siluete lungi de
asceţi, dormi şi visează
necunoscutul ritual după care
ţărâna
te va investi cu armele
cavalerilor ei
Dormi şi visează străvechile
mituri, aura lor,
nu-ţi fie teamă – una din umbrele
tale
de pe acum trece Styxul, ceaţa
coboară -
dormi şi visează un paloş de
gheaţă
CADAVRE ÎN VID
Vid, vid, vid -
prea mult vid în istorie
și toate nu vor decât să te-nvețe
supunerea oarbă și spaima.
Nici alcoolul, nici stelele
nu mai înșeală.
Produși ai hazardului, împăraților
fără coroană, vai, vouă!
Robii sunt morți
și cadavrele lor
putrezesc în galere.
ERA
DE PIATRĂ
Piatră, piatră…
Grămezi de piatră, zid de piatră, arbori de piatră -
mulţimile văd noaptea tribuni pietrificaţi
şi decapitaţii congenitali sunt fericiţi
când simt pe umeri crescându-le capul de piatră -
şi fericiţi sunt cei ce zidesc, fericiţi vizionarii-gândaci
fericit avangardistul onanist ce se visează noaptea
purtând un falnic phalus de piatră…
fericiţi în piatră, nefericiţi în piatră
neconsolaţi în piatră…
Grămezi de piatră, zid de piatră, arbori de piatră -
mulţimile văd noaptea tribuni pietrificaţi
şi decapitaţii congenitali sunt fericiţi
când simt pe umeri crescându-le capul de piatră -
şi fericiţi sunt cei ce zidesc, fericiţi vizionarii-gândaci
fericit avangardistul onanist ce se visează noaptea
purtând un falnic phalus de piatră…
fericiţi în piatră, nefericiţi în piatră
neconsolaţi în piatră…
Piatră, piatră…
Cu o sută de tineri pitecantropi
am umblat căutând era de piatră
dar piatra nu mai are eră.
Cu o sută de tineri pitecantropi
am umblat căutând era de piatră
dar piatra nu mai are eră.
ÎN GOLUL DINTRE FĂPTURI
Fără-a fi fost, ziua s-a dus în golul
dintre făpturi,
s-a dus în marea verde a stelelor- şi-un
anotimp mai palid coboară peste noi.
Lăsaţi nebunii să umble singuri căutând o
lume mai albă pentru moartea lor.
Lăsaţi-i nepedepsiţi şi liberi.
Fiecare cu masca lui întâmpinând la ţărmuri
Apusul Magic,
fiecare-n iarnă strigandu-şi falsul nume
în timp ce rugineşte pe vechi blazoane,
cel adevarat.
AUTOPORTRET
ÎN TIMP
Am semănat cu pădurea, cu moara de vânt, cu tăcutele,
negrele, necunoscutele cruci de la margini de drumuri,
cu umbrele cailor noaptea pe-nalte coline moldave
am semănat - și cu chipul ciudaților zei
îngropați în nisip lângă mare. Cât e de-atunci?
Trebuie sa fi trecut multe ploi, multe viscole, trebuie
sa fi pierit multe ziduri și oști, să fi căzut multe lanțuri,
să fi ars, să se fi risipit, să se fi dus dracului multe imperii
ca să-ncep a semăna în sfârșit cu mine.
Am semănat cu pădurea, cu moara de vânt, cu tăcutele,
negrele, necunoscutele cruci de la margini de drumuri,
cu umbrele cailor noaptea pe-nalte coline moldave
am semănat - și cu chipul ciudaților zei
îngropați în nisip lângă mare. Cât e de-atunci?
Trebuie sa fi trecut multe ploi, multe viscole, trebuie
sa fi pierit multe ziduri și oști, să fi căzut multe lanțuri,
să fi ars, să se fi risipit, să se fi dus dracului multe imperii
ca să-ncep a semăna în sfârșit cu mine.
ETERNITATE AMARĂ
Noi n-am murit niciodată și nu vom muri,
în complicitate cu viermii pământului zodia
noastră
surâzătoare se-arată: un dans
ne salvează mereu, un dans mlădios,
o eschivă de membre, o eschivă de inimi,
o eschivă de capete, o eschivă de umbre de capete
- o,
capetele tăiate, cele ce nu s-au plecat,
cele ce n-au purtat niciodată o mască,
încet în larmă apun - și nu le mai deosebim
din piramida de cranii ce crește mereu
printre volutele dansului nostru.
CÂNTECUL CAVALERULUI
Am tăiat cu spada noaptea-ntreagă
până când în locul zorilor au venit corbii,
corbii erau heralzii absurdelor mele victorii
risipindu-mi numele urbi et orbi.
Spada mi s-a întors înapoi în trecut,
a chemat-o arhanghelul Menumorut,
braţul îmi cade, capul mi-e greu,
dar numărul morţilor creşte mereu.
Creşte şi luna cu cele trei vipere galbene,
ochii se tulbură încet şi apun -
creşte numărul morţilor, creşte întruna -
voi muri printre hoituri bătrân şi nebun.
LOVE HOBBY
…să iubeşti o femeie cu pantaloni galbeni
o maşină desăvîrşită
de făcut dragoste fără dragoste fără
identitate fără vise… să iubeşti
fără… să iubeşti cu… să iubeşti după
ultimul număr din VW Liebe
la Wannsee noaptea înnebunit de păduri şi
de amintirile unei pierdute
aureole barbare încercând să fii altul să
fii dintre cei coborîţi
sub armele lui Erik cel Roşu cînd femeia
sgîria copacii cu ghiarele…
să stingi farurile şi să iubeşti o superbă
dansatoare de plastic
Pygmalion & Co. să iubeşti Pop
sfîşiind salopeta de piele neagră noaptea
cînd vine roua şi luna ajunge la ultimul
Sexy-Show în apele lacului
şi pletele tale se tîrăsc pe nisip ca
franjurii Yves Saint-Laurent…
franjurii stelele o femeie cu franjuri galbeni
şi cu cinci stele
o femeie cu faruri galbee şi cu cinci
stele… o femeie o singurătate
o dragoste o maşină cu gînduri galbene
şi cu cinci stele.
COR DE TINERI
Când va veni oare multașteptatul hotar
și-acele lucruri pe care de-atâta timp le râvnim?
vara cântau broaștele sus undeva pe Neue Kantstrasse
noaptea târziu și noi adormeam pe bănci de piatră
palizi ca luna și porneam înapoi spre bănuite
și melancolice jungle sau goi ne scăldam la Havel
aprinzând focuri pe plajă în cinstea unor zei necunoscuți
căci zeii pe care-i cunoșteam muriră cu toții (noi înșine
am ucis câțiva dintre ei) iar cei ce se nasc
au de pe-acum miros de cadavru. Veni și toamna
iat-o pe nesimțite așezându-se printre noi și răpindu-ne
orice iluzie. Fum de putregai întuneric și ceață
prin care farurile mașinilor ne caută mereu -
urlet de fiare reci, de fiare trucate, zgomot negru
de parcă toate lucrurile s-ar învârti-n jurul lor
sau în jurul nostru sau răsucindu-se singure
și-ar tripla capul. La ce bun această mișcare
această nebunie în cerc această încleștare? Preoții noștri
spun că suntem fericiți, alții ne plâng deși privesc lacom
spre bogățiile noastre - dar toate acestea nu sunt
decât gunoi verbal de imprimat pe epiderma
de hârtie a veacului. Noi așteptăm cu toate că singuri
nu mai știm ce. Pe poduri suspendate stăm
scuipând în apă propria noastră imagine.
MIRAJ DE IARNĂ
Aicea
totul seamănă cu tine
Sau
poate eu asemănări îți caut;
Flori
de ninsoare mari, diamantine,
Suavi
mesteceni- melodii de flaut.
Brazii
înalți și copleșiți de nea
Par
crinii enormi acoperiți de floare-
Cu
dorul meu de pretutindenea
Te
caut ca o plantă suitoare.
În
șarpele de fum ce suie lin
Făptura
ta subțire se mlădie,
Vîntul
din nord în fulgii care vin
Te
spulberă, te-adoarme și te-nvie.
Cețuri
tîrzii- flori de ninsoare, flori
Tresar
și se-nfioară omenește,
Și
parcă însăși noaptea uneori
Cu
ochii tăi de-aproape mă privește.
O,
ceas de taină- clipele dispar,
E
numai gîndul meu umblînd aiurea.
Și
neaua cu sclipiri de nenufar
Trecînd
prin mine, bîntuie pădurea.
Sînt
numai eu care-mi aduc aminte...
Din
toate-ai dispărut, nu te mai vezi,
Doar
inima cu dorul ei fierbinte
Trezește-n
jur imensele zăpezi.
BĂTRÎN ŞI SINGUR
Bătrîn
si singur toamna umblînd prin oraş
bătrîn
şi singur femeia copilul cînele
femeia
a îmbătrînit cu altcineva, cîinele
îmbătrînind
a murit, copilul singur
nu
s-a născut niciodată pe străzi vîntul şi soarele
batrîni
şi singuri flaşnetarul bătrîn cu un singur
picior
prostituata bătrînă şi singură
cineva
într-un cimitir cînta o melodie
bătrînă
şi singură capul se clătina gol
cu
o singură amintire bătrînă, copacul
se
clatină, idiotul din reclamă se clatină,
oraşul
plin de lume se clatină mulţi, mulţi
singuri
tineri bătrîni toţi toate
bătrîni
bătrîni şi singuri
RUGĂCIUNEA
UNUI DAC
Doamne, dă-mi iarăşi
dorul de moarte al strămoşilor mei,
nu mă lăsa să accept
lâncezeala, rugina şi lanţul –
deschide-mi porţi mari de stejar,
şi aşterne-mi douăsprezece
poduri, şi dă cailor să-mi poarte coama.
Ochilor mei dă-le iar
poduri, şi dă cailor să-mi poarte coama.
Ochilor mei dă-le iar
cristalinul de ghiaţă pe care demult
l-au pierdut, otrăveşte-mi săgeţile
şi adu-mi aminte ca ultima
s-o păstrez pentru mine.
s-o păstrez pentru mine.
BAHNHOF ZOO
Adăugat
de: Gerra Orivera
Fum
de țigară, gunoaie, măști sumbre - lumina
cade
pieziș trăgând după ca patru bețivi adormiți
și
hârtiile ambalajelor ieftine umblă ca frunzele
foșnind
pe mozaicul murdar. Sus un păianjen imens...
și
femei cu ochi roșii de iepure își plâng țările lor
adormite
în Asia, în timp ce trenul tună deasupra tavanului
strivind
cuvintele unor graiuri pestrițe. Afară e noapte
și
cineva adulmecă stelele. Altul e singur. Altul ar vrea
să-și
aducă iubita căci e mai bine aici. Dar toți știu că nu sunt
decât
larvele bogăției streine și că odată fiecare-și va da duhul
departe,
pe limba lui.
.ÎN VACARMUL PERCUŢIEI
Ritmul
acesta caută-l, ritmul -
gonește,
gonește, lasă-te tot mai adînc devastat
de
vacarmul percuției, nu ezita: porți stigmatul,
e
zadarnic să uiți că și tu te-ai născut cu aceeași
predestinată
alură - toate oglinzile nu fac
decît
să ți-o strige mereu. Cuvintele tale
iau
tot mai mult forma prelungă a sunetelor
pe
care un zeu le absoarbe, cuvintele tale
se
despoaie într-un streep-tease nocturn
cu
dizolvante lumini - odată
nu
vei mai ști nici tu sensul lor, descompunerea
va
sigila tezaurul, și mașini aberante
îți
vor reproduce destinul. Unde, unde ?
într-o
țară încrucișată, într-o oblică țară,
într-o
țară în care urmași sterili
nu
vor mai naște predecesori.
PLAYBOY
Păduri
pretutindeni, orașul are un trup păros și puternic - bine e
să
ai o colibă în Dahlem și să te visezi în Neanderthal, bine e
să
ai patru picioare și-un blazon cumpărat de la cerșetorul bătrân
și-o
iubită în formă de S - bine e să-ți scrii numele
pe-acest
splendid ambalaj și coborând în taverne să fraternizezi
cu
apașii căci orașul e plin de păduri și nimenea nu te vede...
dar
uneori aluneci și cazi de pe banda rulantă și devii
inutil
și pătrunzi într-o altă pădure pe care n-o cunoșteai -
acolo
câinii au capete în loc de picioare și frunzele mușcă -
ploi
carnivore umblă asemeni călăului orb căutându-și prada -
timpul
se-ntoarce-napoi, cinci, patru, trei, doi, unu...
până
când îți pierzi toate-nsușirile și-ncepi să dispari
și
într-o dimineață personaje necunoscute mai descoperă
încă
o epidermă uzată...
TU CARE-AI FOST…
Tu,
care-ai fost odată, tu, care eşti tu, care
Vei
fi – adesea iarna, plecând în taină ochii,
Duioasă-ntrăzeri-vei,
căzută la picioare,
Umbra-mi
licăritoare ca solzii unei rochii.
Va
fi tăcere-n preajmă – şi dincolo de geam
Ninsoarea
de departe venind ca o pădure
Dusă
de vânt – şi-al serii hotar ce-l atingem
De-atâtea
ori cu-aripa, din nou va sta prin şure
Închipuiri,
în albul pierit şi întinat…
Asemeni
unui flutur câte-un sărut va trece
Caligrafiind
profilul pe care-l vei fi dat
Uitării.
Şi-n oglinda netulburată, rece,
Vor
tresări petale dintr-un sălbatec crin
Ce
şi-a lăsat amprenta pe sânii tăi odată –
Îţi
vei desface părul şi vei privi cum vin,
Din
negrul lui, răsfrângeri de noapte-ndepărtată
Şi
cum se-ntorc din ceaţă cărările-napoi,
Înfăşurând
mumia unei iubiri ucise,
Cum
viscolul pe stradă, prin arbori-nalţi şi goi,
Deşteaptă
sensul unor imagini, unor vise…
Şi-mi
vei ierta păcatul de-a-mi fi uitat un gest
În
gândul tău – sau poate în suflet, o durere
Trecută-n
timp. Din toate va rămânea acest
Destin
al unor veşnic pierdute giuvaere,
De
nu-ţi aduci aminte nici tu când le-ai purtat.
Un
ochi imens te-absoarbe încet sub pleoapa-i neagră –
De-abia
te vezi tu însăţi, pe-un orizont uitat,
Plecând
diminuată în timp ca o tanagră.
Cine-ţi
atinge pieptul la care-am stat să-ascult
Vântul
şi luna? Cine din nou îşi poartă sumbra
Lui
salcie? O, poate voi fi plecat de mult…
Sărută-mă-n
absenţă şi-n somn. Sărută-mi umbra.


Comentarii
Trimiteți un comentariu