REMEMORĂRI HASDEENE (Alexandra Stoicescu , Oana Mâncu)
REMEMORĂRI
Răsfoind,
zilele trecute, arhiva Festivalului Naţional de Literatură „Agatha
Grigorescu Bacovia” (ediţia a IX-a, octombrie 2015) am avut bucuria să regăsesc
manuscrisele celor două eleve (pe atunci) ale Colegiului Naţional „B.P. Hasdeu”,
premiate de un juriu prestigios, compus din scriitorii: Nicolae Băciuţ (preşedinte), Ileana
Vulpescu, Margareta Labiş, Valeria Manta Tăicuţu, Victoria Milescu, Rodian
Drăgoi şi Emil Proşcan.
Este vorba de Alexandra Stoicescu,
acum studentă la Drept (Universitatea Bucureşti), şi de Oana
Mâncu, studentă la Liverpool
Hope University (studiază Film and
visual Culture & English Literature).
Cum proiectul nostru
de perspectivă vizează, în primul rând, promovarea autorilor tineri, considerăm
oportună publicarea acestor texte
Alexandra Stoicescu
Artă rapidă pe o pânză de viaţă
I
Înainte de a fi ştiut să vorbesc ştiu sigur că am desenat
cuvintele pe chipurile trecătorilor de pe străzile oraşului. Cum altfel
privirile lor ar fi fost conştiente de în-cărcătura pensulei mele imaginare şi
naiv literare pe care o descărcam de culoare fără teamă pe întreaga lor faţă
complet neobişnuită, abstractizată totuşi ca şi cum un alt Picasso s-ar fi
grăbit să le înstăineze trăsăturile înaintea mea?! Cum altfel mi-ar fi înţeles
intenţia şi, de fiecare dată când mă apropiam de ei, îmbrăcată într-o rochie cu
buline albastre, ca să-i stropesc cu câteva cuvinte nerostite, mă surprindeau
cu un zâm-bet tandru, plin de compasiune pentru cineva care nu era gata să
elucideze misterul construcţiilor interioare omeneşti atât de bizare, prin
cuvinte de care de altfel nu dis-pun?!... Ştiau poate că urma să mă dedic artei
şi să uit de cuvinte pentru o vreme. Ştiau, în orice caz, mai mult decât mine.
Încep ca întotdeauna cu o mică schiţă. De pe o foaie albă de hârtie
m-am in-stalat într-o garsonieră de prin centrul Bucureştiului, o zonă care a servit
mult timp scopurilor mele artistice, având în vedere faptul că nimic din ceea
ce vedeam zilnic, pe străzi, în cafenele, nu putea să rămână doar în planul concret.
Picuram astfel puţin din nonconformismul zonei în creaţiile mele, care erau,
desigur, toate picturi şi schiţe în creion, pentru că niciodată nu operam cu
orice cuvinte. Am decis asta acum mult timp în urmă, dar să nu amestecăm încă
albul cu negrul.
Ca artist plastic, m-am ferit de monotonia contururilor, încercând
să tratez fie-care subiect din perspectiva formelor şi a culorilor ce se pot
ridica din fiecare punct sau linie pe care o voi întâlni la un moment dat în
realitatea pe care începeam să o dis-preţuiesc, conştientizându-i
inferioritatea. Mă ocupam zi de zi cu pictarea unei realităţi alternative, deşi
nu-mi plăcea să recunosc că eram dependentă de ceea ce există deja, sfidându-mi
puţin creativitatea plină de orgoliu feminin, plină de tot ceea ce evitam să arăt
lumii.
Deşi visul meu le includea negreşit, nu mă încântau expoziţiile,
care îmi dez-goleau tot mai mult platoşa de un roşu-sidef a sufletului, prins în
cea mai urâtă capcană pe care şi-o putea imagina. În afara orelor în care
pictam, mă retrăgeam în compania mai multor perechi de ochi albastru-cobalt, a
unor haine viu colorate, pe care nu aş fi ezitat să le diluez în atelierul meu,
şi a unor surâsuri uşor false, care îmi dădeau certi-tudinea că suntem într-un mediu
social, într-o cafenea cu pereţii de o nuanţă Terre d’ombre, în care
mesele şi scaunele păreau extrem de prost încadrate. Cu toate acestea, mă
strecuram printre aceste spaţii atemporale, ascultând şi încercând să imit acel
ritm sacadat de jazz pe o foaie de hârtie. Acolo eram şi într-o zi de marţi 23,
memorabilă, când, deodată, un glas ca de vişină s-a ridicat din aburii de fum:
– De două zile încerc să uit întreaga poveste, Emma, dar simt că
lucrurile nu se vor aranja aşa cum speram. A plecat atât de furios încât sunt
sigură că nu se va mai întoarce prea curând. A lăsat caseta de bijuterii pe
masă...
– De ce nu încerci să iei legătura cu unul din apropiaţii lui? A
trecut ceva timp, răspunse misterioasa Emma cu părul roşu-carmin.
– Astfel de lucruri ne privesc doar pe noi. Mă gândesc să mă
reapuc de scris acea carte de care ţi-am povestit. Se spune că scrisul te ajută
să uiţi şi să îţi reaşezi gân-durile.
– Depinde de tine cât vrei să-ţi prelungeşti tratamentul cu
calmante, pentru că, ştii şi tu, în final, nimic nu dispare. Poţi să ascunzi
particulele de praf sub covor, dar, atunci când vei vrea să-l muţi, le vei găsi
tot acolo.
– De când te pricepi tu la cuvinte?
– De când mi se cer sfaturi atât de avid de către o naivă ca
tine.
La masa mea, conversaţia lor se transforma în imagini umbrite de
fapte mar-cante. Am lăsat astfel creionul din mână, după o ultimă curbare a
mâinii pe hârtia îm-bătrânită parcă de fumul din jur, şi m-am îndreptat
mulţumită spre casă, reuşind astfel să fur puţină realitate şi să o înfăşor în
pură ficţiune. Două femei de la masa vecină deveneau pe atunci două portrete
admirabile ale unor femei artistocrate de la începutul secolului al XX-lea,
care îşi discutau succesele şi insuccesele intelectuale, dar mai ales sentimentale.
II
Petele de culoare se vor aplica cu răbdare şi nu lipsit de
inspiraţie. Mai întâi în-să trebuie concretizate urmele de creion trasate până
acum timid. Pe data de 23 martie am pierdut câţiva oameni. Pe fiecare însă
într-un alt mod. Se pare că bâtrâneţea nu ţine cont de dorinţa oamenilor de a
se remarca prin acel ceva care i-a însoţit încă de la naş-tere şi pe care
credeau că se vor bizui până la moarte.
Visul bunicii mele, o femeie de afaceri prin spirit, se pare că
a avut un termen de valabilitate pe care niciodată nu s-a gândit să-l verifice,
în măsura în care un astfel de cod poate fi expus oamenilor, desigur. O boală
ca Alzheimer aparent nu era compa-tibilă cu firea ei dornică de a descoperi prin
cuvinte şi fapte drumurile cele mai slab lu-minate ale oraşelor cu trandafiri şi
mai ales cu intenţia ei de a valorifica orice pentru a realiza fapte măreţe.
Din această descriere schiţată râmân doar ridurile care accentuau o faţă
tristă, trăsătură care ar fi putut fi confundată cu a singurătăţii înseşi dacă
ar fi fost vorba de trasarea unui portret schematic al acestei noţiuni afective
abstracte, la care se face atât de des referire în grupurile intime şi sociale.
Pe un scaun de culoare gri-an-tracit, hainele ei păreau atât de şterse, încât aş
fi putut bănui că în acel punct a început însăşi decolorarea ei internă şi
externă, că de acolo şi-a luat avânt întregul proces de îmbătrânire şi
înstrăinare de sine. La acest chip deformat de greutatea anilor, stimulii nu
puteau răspune decât printr-o sforţare mult prea mare, care determina totala şi
ire-mediabila uitare.
– Bunico, tot eu sunt. Ţi-am adus prăjiturile tale preferate...
Nu am putut să nu mă gândesc la tine când le-am văzut în vitrina cofetăriei
şi...
– Sigur, dragă. Vorbeşte cu doctorul şi spune-i că o aştept mai
târziu pe cealaltă asistentă..
– Bunico, sunt eu, Cristina.
– A... Ai ajuns aşa repede, drăguţă?
– Ţi-am citit acum o oră din cartea cu poveşti pe care o luai cu
tine mereu când veneai să ai grijă de mine. Aveam 5 ani, îţi aminteşti?
– Un pahar cu apă, te rog, drăguţă.
Foloseam atât de des arme care se încărcau exclusiv cu cuvinte,
încât am rea-lizat că nu cunoşteam regulile jocului. Singurele mele armele erau,
în fapt, ineficiente, aşa am decis să renunţ la ele definitiv şi să mă refugiez
în puterea culorilor. Griul s-a tranformat în roz deschis, iar chipul bunicii
apărea fericit până la paroxism pe hârtie, în timp ce valsul mâinilor mele
atrăgea atenţia pacinetului. În curând, singura modalitate de a comunica cu
bunica era prin forme şi pete de culoare, care păcăleau pentru câteva secunde
întregul mecanism al uitării şi aducea arta pe postul atât de râvnit de
meditator între beznă şi lumină, între viaţă şi moarte, între fericire şi
tristeţe.
A doua pierdere a avut loc în circumstanţe care pot fi explicate
mult mai uşor. Ştiam că arta era felul meu de a renunţa la cuvinte şi la orice
fel de durere, ştiam că nimic altceva nu ar fi putut să schimbe un fapt atât de
cert în sufletul şi conştiinţa unei tinere de 19 ani, care îşi iubea peste
măsură bunica. Eram conştientă că arta cerea de-terminare şi sacrificiu şi că nu
voi mai putea realiza un alt salt pentru a recupera timpul pierdut, umblând pe
cărările acestea atât de uzate şi totuşi nedescoperite în mod esen-ţial. Doar eu
ştiam şi credeam însă într-un fel de cunoaştere afectivă
care îmblânzeşte raţiunea prin cele mai necunoscute moduri. Într-un cadru mai
practic care ar fi putut coincide doar cu o parte ascunsă a mea, nu cu întreaga
fiinţă, familia mea ar fi dorit ca eu să operez prin cuvinte pe care însă nu le
puteam mângâia şi finisa pe o coală de hârtie, la care nu puteam să revin în
timp, descoperind mereu alte lumini şi alte feluri de a crea umbre pe aceleaşi
modele nemuritoare, care îmi aparţineau în totalitate. Nu puteam deveni medic
şi acest fapt era gravat în conştiinţa mea.
III
Ne oprim la albastru pur. Chiar şi cerul împru-muta culoarea
pătrunzătoare a acestor lentile de contact care din nu ştiu ce motiv stăruiau
asupra mea ca şi cum aş fi fost posesoarea unor răspunsuri exagerat de
impor-tante. Deja mă gândeam la felul inovator în care aş fi ordonat albastrul
acela pe o coală aşezată pe biroul din camera mea, când glasul şi-a făcut în
sfârşit curaj să continue:
„Cum v-am mai spus, după ce am văzut lucrările dumneavoastră
sunt sigur că întreg evenimentul va fi un succes. Nu obişnuiesc să cer
un astfel de parteneriat oricui, domnişoară Tudor, şi aş fi de-a
dreptul încântat dacă aţi accepta... Interesul este pur şi profund
artistic, să nu mă înţelegeţi greşit...”
„Mă voi gândi.”
„Aveţi datele de contact şi toate informaţiile aici.
Nu ezitaţi să mă sunaţi!”
„Cu siguranţă.”
Nu ştiam că puteam dezorienta în aşa manieră sunetele. „Cu
siguranţă” devenea deodată atât de nesigur.
IV
Numele lui era Victor, iar chipul său era lipsit de vreo copie
artistică printre lucrările mele. Obişnuiam să smulg trăsăturile fiecărei
persoane cu care interacţionam, în semnul consideraţiei mele şi să arăt astfel
că sunt capabilă de returnarea cuvintelor, (într-un cu totul alt mod, ce-i
drept) şi a zâmbetelor care mi-au fost adresate. S-ar putea spune că făceam mult
mai mult de atât, având în vedere că le reglam codul genetic de la distanţă şi
le inseram în trupul - prezentat social - microbul nemuririi şi al unei
fru-museţi veşnice. Da, se putea spune că le dădeam viaţă acestor creaturi
lipsite de orice speranţă fără măcar ca ei să fie conştienţi. Pe acest Victor
însă l-am plasat pe un post de muritor din pricina stăruinţei sale de a găsi
mecanismul creatorului, de a-l expune pe el însuşi în acelaşi timp cu lucrările
sale.
Nu puteam înţelege iniţial de ce acest chip, pe care am ales să
nu îl materializez prin arta mea, voia atât de mult să-mi smulgă imaginea plată
şi să se fixeze ca o figură geometrică privită în spaţiu pe o suprafaţă ce se
dorea, complet şi iremediabil, limitată. Motivele pentru care intenţiona să mă
facă să renunţ la imagini şi să mă prezint în faţa lui, pentru prima dată, ca o
identitate fondată pe carne, oase şi spirit
mi-au fost dez-văluite în compania unor mese aranjate în stil clasic, a unor
sticle de şampanie care an-ticipau un ulterior cadru festiv şi a unui Stevie Wonder
multiplicat şi forţat să îşi tran-sporte vocea prin atâtea aparate de radio
model vechi.
Nu puteam accepta nimic din ceea ce mi se propunea, nu eram sigură
că pu-team decide nimic în privinţa lui. Dar, printr-o ciudată întâmplare,
materia a dictat într-un fel conştiinţa şi iată-mă încolţită într-un proiect
artistic care şi-a extins ramurile până aproape de momentul cedării totale.
După ce ne-am aşezat la masă, un zâmbet în-crezător a organizat evenimentele. Un
ochi străin ar fi remarcat că, între timp, deve-niserăm mai familiari unul cu
celălalt.
– Cristina, ştiu că ai făcut un efort acceptând pănă la urmă un
lucru considerat banal de un artist obişnuit şi anume ca lucrările tale să
poată fi expuse în mod decent, chiar dacă admiţi că am ales o modalitate prea
fastuoasă şi costisitoare. Te apreciez enorm ca artist, deşi mă împiedici mereu
să găsesc ceea ce se află în spatele unor lu-crări atât de expresiv realizate.
Nu consider că te mai poţi ascunde în spatele unor ima-gini, pentru că arta
poate muri odată cu artistul. Îmi pasă atât de mult, încât nu te pot privi
abstract, ştiu că eşti o posesoare de umbre.
– Vei vedea multe umbre, dar niciodată în cuvintele mele.
În acest punct, zâmbetul de pe faţa lui a devenit din ce în ce
mai străin de mesele frumos decorate, de şampanie şi de fata ce dădea impresia
că nu ştia ce caută, înotând prin nişte lentile de contact. Cu toate acestea,
nu a încetat să fie senin sub stra-turile de ocru, motiv pentru care după ce am
fost condusă acasă am pregătit cu o neo-bişnuită frenezie instrumentele de
pictură pentru a mi-l însuşi pe deplin, pentru a cap-tura astfel un zâmbet atât
de frumos realizat în antiteză. Simţeam chiar că eram con-tradictorie prin toate
elementele care mă compuneau şi totuşi mânuiam cu atât încre-dere trăsăturile
lui, încât mi-am dat seama în curând că voi lucra fără odihnă mult timp la ceea
ce trebuia să fie lucrarea mea de bază. Şi nu m-am înşelat.
V
Străzi fremătând de oameni şi maşini parcate la întrare. Un
zâmbet cald şi câteva felicitări. O scenă împrovizată, un portret, câteva
lentile albastre... şi apoi, negru. Era tot ce îmi aminteam până la intrarea
mea pe uşa unei clădiri în care pre-dominau bejul şi chipurile transfigurate de
o disperare uşor de depistat. După, detaliile au început să îmi bântuie stările
de reverie. Doar o cascadă de frânturi de fraze fără rost. „Artista plastică
contemporană Cristina Tudor... lucrarea Stropi de albas-tru.....câteva
cuvinte despre lucrarea dumneavoastră” Acum eram lucidă, deşi
nebunia creştea odată cu furia unor apariţii fantomatice greu de explicat....
şi atunci cedam.
Aduceţi-mi o foaie de hârtie, vă rog. Răspunsurile
la nişte întrebări mult prea îndrăzneţe erau totuşi departe de planul
abstractului artistic. Încercam, recunosc, dintr-o naivitate scuzabilă, să
găsesc cauzele rupturii mele cu realitatea acelei expoziţii pe care nu am
reuşit să o redau în aceste rânduri, menite iniţial să servească doar unei
dimensiuni ideale, fără repere exacte, fără dramatisme formale. În ce măsură
putem totuşi să dictăm traiectoria unor gânduri care şi-au pierdut ambalajul
frumos colorat şi asupra cărora nu mai pot acţiona decât nemiloasele cuvinte?!
Încercam totuşi, în acest loc străin de mine cu pereţii albiţi
parcă de suferinţă, să mă întorc la părticele din trecut, să mă folosesc de
halucinaţiile vizuale impuse de un trup bolnav. Mă întindeam acum încrezătoare
în plapuma miilor de portrete pe care le-am ascuns ani de zile pe birou, pe rafturi
şi pe pereţii acelei garsoniere care îmi pu-tea oferi exact mediul de care aveam
nevoie şi pe care alţii l-ar fi putut considera un sanctuar al vieţilor furate.
Simţeam că erau brusc atât de palpabile prin toată irealitatea lor de care
deveneam treptat conştientă.
Mâinile se desprindeau de textura patului şi se acomodau cu
denivelările unui colaj de picturi parcă însufleţit de atingerea nopţii, iar
ochii întâlneau esenţa creaţiilor mele concretizată într-un fel de creatură perfectă,
care avea atât trăsăturile lui Victor, recenta muză masculină a artei mele, cât
şi ale bunicii sau ale unor femei îmbrăcate în rochii din dantelă bej, cu
aplicaţii de broderie neagră, care umpleau străzile Bucu-reştiului de un aer
clasic. Trezirile din reverie erau însă mult prea violente. Aveam doar albul de
partea mea, din care însă nu mai puteam crea nicio lume nouă.
În ciuda dorinţei mele de a uita de cuvânt, de a-i desfiinţa
rădăcinile pline de nocivitate, m-am resemnat cu ideea participării sale
complete în procesul meu de autodescoperire. Brusc, ca un răsărit neaşteptat de
câţiva oameni care sperau la o pre-lungire a zilelor de toamnă, culorile pline
de seninătate cu care operam au încetat să acopere brutalitatea faptelor,
cerând la rândul lor ajutor. De aceea protagonistul epi-soadelor de durere
fizică şi pshică pe care le-am trăit într-o muţenie aproape sfântă a revenit cu
o stabilitate îngrijorătoare şi a transformat câteva vechi percepţii în
concretul şi purul adevăr. Un cuvânt rostit prin rândurile unui imens caiet
fictiv şi-a pus am-prenta definitiv pe culorile trupului şi ale sufletului meu: Schizofrenia
- un cuvânt atât de negru pe o planşă roz proaspăt pictată, instabilă, urmat
de alte câteva menite să susţină aceeaşi cauză: „tratament”, „speranţă”,
„rudele dumneavoastră?” Şi totuşi, păstram arhiva tuturor lucrurilor văzute în alte
locuri decât cele ale conştiinţei pe care simţeam că nu mă voi putea baza, deci
împrumutam astfel fragmente din mine tuturor celor care ştiau să descifreze cele
mai încâlcite suflete şi minţi. Amintirea eului meu persista prin lucruri, nu
prin oameni, ceea ce mă făcea să mă îndoiesc o clipă de natura şi existenţa pe
care până acum poate o înţelesesem greşit. Nu, eram cât se poate de reală, aşa
cum şi arta mea era. Aşa cum era şi Victor, aici, lângă patul meu.
VI
Un ultim retuş. Albul deschide în cele din urmă decorul final în
cea mai complexă simplitate de care un artist poate da dovadă pe un pat încă
posedat de umbre, umbre ale pensulei pe hârtia care scârţâie în mod neobişnuit
la o atingere fină, umbre ale sufletului
care a căutat să se ascundă, crezând că poate muri, pentru a
deveni ne-muritor prin ceea ce face. O ramă de pe noptieră îmi şopteşte că
membrii familiei mele îmbătrânite m-au redescoperit, acceptând intruziunea unui
gând pictat în culori închise şi vindecând o rană de copilă care nu-şi dorea
decât nemurirea, în paşi cât mai simpli şi, dacă se poate, siguri.
În ceea ce mă priveşte, arta mi-a fost întotdeauna cuvântul.
Chiar dacă in-terlocutorii au decis să rămână muţi în conversaţiile noastre, am
avut întotdeauna grijă să le atribui un glas potrivit fizionomiei şi
intereselor lor. Unii ar spune că niciunul din oamenii cu care am interacţionat
nu a avut pentru mine o reprezentare completă, uma-nă şi că am refuzat succesiv să
privesc realitatea obiectivă. În apărarea mea, am crezut întotdeauna că
subiectivul trasează coordonatele salvării. Fără acest strop de culoare, am fi rămas
simple cuvinte ale unei realităţi dure, pe care chiar dacă nu o poţi şterge cu
câteva urma de alb de pe hârtie, o poţi îngroşa în nuanţe vii. De aceea las pe
această masă din lemn masiv o schiţă de imagini pe cât de vagă, pe atât de
reală pentru cel ce o va reproiecta.
Acum, pe un fond aparent obscur, simt cum ochii unui alt artist
mă fixează cu acea sete cu care cândva obişnuiam şi eu să fur sufletele şi să
le imprim pe hârtiile me-le mereu atât de albe, mereu de încredere. Încerc să
zâmbesc, ştiind că această ultimă imagine va rămâne cartea mea de vizită pentru
alţi cititori de chipuri. Da, pricepeam întregul mecanism pe care în trecut nu
ezitam să-l aplic, urmărind un fel de algoritm afectiv atât de complex, dar
care presupunea un efort mult prea mare, extins pe o durată mult prea
îndelungată ...căci fiecare chip îşi avea codul său.
Aşa este, artistule, sunt şapte miliarde de chipuri. Iar eu,
într-o altă zi de martie, am pierdut şansa de a le înţelege pe toate.
Oana Mâncu
POEME
MOMENT
ÎN CARE (1)
ghena blocului se
înfundase iar
și odată cu ea și
coșmarurile noastre.
frica ne lovise în
față
ca un camion cu
butelii
intrat pe
contrasens.
tot atunci rămăsesem
blocați în subsol
unde vecinii
păstrau
borcane - sticle -
pungi - cutii
doar doar își vor
lua un logan.
mașa otrăvea zecile
de pisici
din jurul blocului
și le punea cozile
în cutiile poștale,
surprize super -
duper urbane.
ianoș încă făcea
pipi pe el în somn
și mânca bătaie în
fiecare dimineață
îl auzeam toți din
bucătărie,
mama ne punea să
facem liniște
s-audă și ea ceva
ne frigea și nouă
palme palme palme
plic plac plic plac
țac țac țac
MOMENT
ÎN CARE (2)
o dârâ de apă
fierbinte
mângâie peretele
deja mucegăit
al bătrânului
apartament.
și de trei zile
împlinite, nea aurel
privește cu ochii-n
tavan, împietrit.
deasupra lui a
crescut o pădure
de mucegai
albăstrit
pe lângă care
zboară ca niște zâne
furnicile
de-apartament cu aripi de azurit.
iar din negrele colțuri
se văd ieșind
zeci de râme,
ca din tolba unui
pescar iscusit.
mâna lui nea aurel
stă-ntinsa
pe brațul
fotoliului pătat de-atâta icnit.
viermi mici îi
mângâie mușchii
iar boala îl macină
blând pe interior
unghiile murdare și
negre îi cresc încetișor, încetișor
deasupra lui
tropăie viața
copilul vecinilor
scânceşte ușor
secundă după
secundă se crapă faianța
și mucegaiul
pătrunde la ei, sus,
mai domol,
mai domol.
(RADIO)GRAFIE
Un făt bleg își
răsucește
Cordonul ombilical
după gât.
Numărul sinucigașilor
nenăscuți
Ne distruge micile
bucurii
Vrem prenandez
si-anestezii
SACRIFICIU
e noapte de
decemvrie, e miros de pustiu și de vară
miros de
bunica-nainte să moară
de pâine stricată,
și veche, și-amară
iar undeva-n fundal
o mașină alunecă într-un șanț
și, printre
blocuri, câinele-și strigă durerea
de-a nu fi în lanț.
durerea de-a fi
liber și singur și flămând
tot timpul lătrând
și lătrând și lătrând.
DOUĂ
LUMÂNĂRI
Deja cumpăram pe
caiet de vreo trei luni
Când ai ales să te
muți,
Tot atunci îmi
murise bunica
Iar marea noastră
problemă
Era că nu avea
nicio poză în toată casa
Și murise cu ochii
ieșiți din orbite
Și cu gura deschisă
N-avem ce-i face
Ziceau cei de la
pompe funebre
E rușinos dar
asta-i situația
Și mama
Printre bocete și
răcnete
A zis hai să punem
o poză
Cu vecina
paraschiva
Nimeni nu o să-și
dea seama
Nimeni nu o să
observe
Nimeni nu o să mai
vină la mormânt oricum
Iar eu mă simțeam
un pic straniu
Când mă gândeam că
tocmai
O îngropasem mai
devreme
Pe vecina care acum
stătea
La conversație pe
șanț
Aruncasem pământ
Peste sicriul alb,
atât de kitschos.
Iar lângă niște
tufe de mărăcini
Plătisem ca la
colind
Trei bocitoare.
ATOMI
URBANI ŞI METAFOARE
Pe peretele înalt
din Gara de nord
Pe praful de ieri
cu-atacuri de cord
Pe varul murdar de
Necaz și
Omor și
Scandal,
Stă scris cu
graffiti un mesaj
Dur,
Simplu
Și clar.
„Mâine dimineață
plec, nu vreau scandal”.
Dedesubt, în
naivitatea lor,
Mai mulți proști
Au scris cu
Cretă,
Markere,
Cuțite
Și ținte
„A + M = LOVE”
„Mari, te iub”
„ALEX”
Diluant, nisip și miros
de murdar
Chiștoace disecate
întinse pe trotuar
Trei sticle de
bere, desfăcute, toate cu gustul amar
Gara de nord,
natură urbană, peisaj personal.
SCENE
CAMPESTRE CU MAŞA
în noaptea aia de
vară când nu avea nimic de mâncare
o împușcătură
se-aude în câmp la 22:45
o împușcătură
se-aude în câmp la 22:56
o împușcătură
se-aude în câmp la 22:59
e câmp.
e pustiu.
e doar o benzinărie
în noapte
iar singurele semne
ale unui om pe-aproape
sunt neoanele
aprinse cu „6.5 lei benzina”
„2.24 lei gpl-ul”
și-o cameră speriată
de filmat într-o parte.
aici nu există
reguli,
nici bgs,
nici patrule de
noapte.
există doar un
criminal
și-un suflet ce
încă se zbate
pe podeaua de
linoleum
plină de șoapte.
iar autostrada e
pustie.
e câmp.
e pustiu.
e vară.
e noapte.
!! monitorul tău
rulează încontinuu
imagini șocante cu
scene de-azi noapte
o femeie ucisă la
lukoil-ul din câmp, relativ aproape,
de un militar
ciudat, soț obsedat, om dezaxat. !!
un câine latră în
noapte.
mașinile de poliție
se zăresc de departe.
apoi e pustiu
e-ntuneric
e zarvă
e cancer
e moarte.
PEISAJ
STURLUBATIC CU MIROS DE SCARA E
pe hol se-auzeau
pașii administratorului,
cu diabet,
reumatism și picioare albastre
iar vecina de la 39
iar trântea ușile dulapului
printre mirosul de
cartofi prăjiți
și varză murată de
mult aruncată,
travaliul
coșmarului plecase departe,
spre cutiile
poștale infecte, pătate
unde aștepta
într-un plic sigilat
certificatul meu de
deces.
la subsol, în
frigul mizer,
doar șoapte
doar șoapte.
INVAZIE
DE LIPITORI
Am visat într-o
după-amiază, atunci
când adormisem în
tren și mersesem
cu trei stații mai
mult,
Că am căzut prin
canalizarea cu capac zimțat
de pe strada cu
bănci rupte & pline de cuvinte
Pe care stau zeci
de babe ofilite ca hortensiile
din grădina
vecinului.
Degeaba încercam să
mă prind în cădere de țevi.
Lumea tropăia
deasupra mea;
Țevi pe care câlții
plini de rugină se răsuciseră
și crescuseră
Coborau odată cu
mine în adâncurile lumii
tenebroase.
Degeaba țipam.
Era frig ca-n casa
bunicii, care își păstrează
banii pentru
parastas,
Având certitudinea
că fiii nu o vor înmormânta
cum trebuie &
că o vor râde toți vecinii.
Degeaba cădeam.
Lipitori însetate
de viața pe care nu o văzuseră
niciodată, de lumea
de deasupra,
Se-apropiau de
mine. Voiau să mă transforme
într-o foaie goală
de hârtie.
Degeaba-ncercau.
În lungul meu drum
spre ținutul tăcerii depline
Vedeam ceva ce
fuseseră demult pachete de țigări
ale muncitorilor cu
căști albastre
Și care acum erau
tărâmuri de mucegai
Verde./ Alb.
Albastru.
Negru peste tot.
Întuneric de cărbune. Tăcere
de argint. Mizerie
de aur.
Și deasupra mea,
lumea toată fugea.
Și lipitorile
zburau de pe mine și ieșeau din găuri
de canalizare,
Apoi ajunse sus,
tremurau pe trotuare.
Degeaba plecau.
Stimați
călători, vă anunțăm că trenul inter regio
numărul
1505, destinația Iași, va avea o întârziere
de
aproximativ 15 minute.
Stimați
călători, vă anunțăm că trenul inter regio
numărul
1505, destinația Iași, va avea o întârziere
de
aproximativ 15 minute.






Comentarii
Trimiteți un comentariu