ANIVERSĂRI - DORIN TUDORAN


ANIVERSĂRI
(30 iunie)

Dorin Tudoran



ELEGIE

mărie vara ce-a trecut
m-a tot rănit m-a tot vîndut
şi toamna toamna care trece
spre akheron mă va petrece
nu ştiu pămîntul de sub pleoape
cît m-o aşterne de aproape
nici steaua-njunghiată-n prund
de m-o răni tot mai rotund
el ochiul alb de var pătrunde
sub iarba împletită-n funde
m-acoperă pe piept o apă
sub ea aud cum steaua crapă
mărie lanţul de pămînt
a înflorit pe fruntea-mi toată
şi trupul jefuit în şoaptă
se tot răreşte dus de vînt

PASĂREA EMANUELLE

în fiecare din nopţile solstiţiului de iarnă,
alunecă peste mine cîntecul Păsării Emanuelle.
Şi, dimineaţa, braţele mele albe strălucesc orbitor, ca două pîrtii de schi. 
Dar niciodată n-am putut afla, după dantela
urmelor, direcţia spre care se îndreaptă, de fiecare dată,
invizibila Pasăre Emanuelle.
Şi în fiecare din nopţile solstiţiului de vară,
peste mine urcă ţipetele Păsării Emanuelle; dimineaţa,
pielea braţelor mele e sfîşiată ca de subţiri pluguri
de cristal. Dar niciodată n-am putut afla din ce parte
anume s-a întors Pasărea Emanuelle, al cărei zbor nu
poate fi nici auzit, nici văzut.

Numai primăvara, în nopţile echinoxului - cînd orele
nopţii atîrnă la fel cît cele ale zilei - braţele mele
se ridică, simetric, într-o stranie levitaţie, şi deasupra
lor, aerul devine, pentru o clipă, cumplit de rece, de parcă
peste cumpăna mîinilor mele se rostogolesc ouăle de gheaţă
ale Păsării Emanuelle, despre ai cărei pui, nimeni n-a fost
auzit, niciodată, spunînd vreun cuvînt.



CÎNTEC

Şi-am murit fără de moarte
C-am iubit făr’ de iubire,
Pătimire, pătimire,
Ia-ţi din mine dreapta parte.
Prinţ de fum treceam prin noapte
Sub treimea ei de foc,
Pătimire, pătimire
Loc uscat în fructe coapte.
Pleoapele mi-am uns cu lapte
Calul mi-am hrănit cu jar,
Pătimire, pătimire,
Far pustiu de miazănoapte.
M-au iubit regine şapte
Precum iarba de subţiri,
Pătimire, pătimire,
De-aste fapte să te miri.
Dar murii fără de moarte
C-am iubit făr’ de iubire,
Pătimire, pătimire,
Ce lumină ne desparte ?

TÂNĂRUL ULISE


Când vei putea să ţii, fără durere, cumpăna nopţii pe fruntea-ţi întristată,
o pasăre va arunca spre cer inima-i subţire ca pe o săgeată.

Să nu te clatini, trupul tău să fie trestie de sticlă adăpostind lumina, târziu, să dai semn - ca o speranţă, celui uitat şi el are să vină.

Şi va sosi pe mare - tânărul  Ulise,
cu pieptul devorat de alge, pe ţărm, el va aprinde foc
din credincioasele-i catarge.

Tu vei zări cum fumul se ridică spre cer ca un copac de sare,
ai să te-apropii şi-o sa vezi bărbatul spălandu-şi inima în mare.

ELICE

Era o lumină stranie de parcă toţi cei aflaţi de faţă
ne doriseră cândva binele fără să ştim.
Privirile lor dojenitoare
sfâşiau subţirile noastre armuri de apă
semn că totul
trebuie luat de la început.
Te priveam, aş fi dorit, să înţelegi
că ei vor pleca într-un târziu
vor renunţa dacă vom avea tăria
să-i privim fără sfiala
şi mai ales fără acea ruşine
pe care o aşteptau din parte-ne ca un legamânt.
Erai din ce în ce mai palidă ;
osul frunţii tale mi se părea
vibrând ca o elice de argint
şi apropiindu-mă
te-am auzit murmurând înfricoşată ;
„O, dar ei chiar ne iubesc, ne iubesc
cu-adevărat ! încotro să fugim ? incotro ?"

FRUCTELE AMINTIRII
Lui Nichita Stănescu

Dumneavoastră aţi citit încîntaţi
Fructele mîniei,
Dumneavoastră consumaţi
numai fructe proaspete,
Dumneavoastră iubiţi
salata de fructe,
Dumneavoastră sînteţi fructele
unei anume realităţi,
Dumneavoastră şi numai
Dumneavoastră sînteţi pîndiţi şi admiraţi
de omul care-şi risipeşte
încă un rînd de dinţi
muşcînd în neştire
din fructele de fier
ale amintirii.
Priviţi-l: pe bărbia lui
alunecă, pare că alunecă
un suc strălucitor
ca un lac ultrarapid
uscat de-acum cîteva milenii.

ABATORUL IMAGINAŢIEI


Aici, pentru a pătrunde cuvintele trec prin controalele 
Röntgen, sonic şi infraroşu.
Dacă nici unul n-a dovedit moartea cuvântului,
acestuia i se permite să ocupe un loc în rândul
format dinaintea unei uşi de sticlă.
La aprinderea becului verde de deasupra uşii,
fiecare cuvânt îşi ia prima literă în mâini
şi după această tandră decapitare
pătrunde într-o sală imensă
şi strălucitoare
ca un ocean
luminat de-un astru subacvatic.
Pereţii sunt o imensă oglindă -aici nu există 
decât ecouri;
primul sunet nu se-aude niciodată.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

POEME de Codrina BRAN

POEŢI NĂSCUŢI ÎN OCTOMBRIE