POETUL ZILEI - VALERIA MANTA - TĂICUŢU
POETUL
ZILEI
Valeria
Manta-Tăicuţu
Valeria Manta Tăicuţu
a absolvit filologia (specializarea: română-franceză) la Universitatea
„Al.I.Cuza” din Iaşi. A abordat majoritatea speciilor literare (proză,
teatru, eseu, critică literară) dar, aşa cum am mai afirmat, după părerea
noastră prestigioasa scriitoare din Râmnicu Sărat este, structural, o vestală a
poeziei.
ARS POETICA
va veni o noapte când statuile se vor
sparge sub ger,
peste parc vor trece cârduri de ciori mânate de vânt
și poarta sărutului prinsă-n cuvânt va scârțâi
ca un poem de divorț sub luna ascunsă;
noaptea de iarnă e o noapte de prăpăd, în stihiile ei
se prăbușesc toate cuvintele luminoase,
toate păsările și somnul.
fără motiv bat acolo clopotele,
bisericile au rămas drepte și pustii:
cine mai îngenunchiază în fața altarelor?
cine mai aprinde lumânări pentru morții cei vii
când vântul îi scoate din icoane și-i aruncă pe străzi?
coșmarul începe la ceasuri târzii,
imagini dintr-o lume pe dos adunând;
iarna pare eternă, cu noaptea ei nemiloasă,
cu demonii cei fără de odihnă;
scriu pe-ntuneric, visez că scriu
și scrisul devine crivăț și ger.
peste parc vor trece cârduri de ciori mânate de vânt
și poarta sărutului prinsă-n cuvânt va scârțâi
ca un poem de divorț sub luna ascunsă;
noaptea de iarnă e o noapte de prăpăd, în stihiile ei
se prăbușesc toate cuvintele luminoase,
toate păsările și somnul.
fără motiv bat acolo clopotele,
bisericile au rămas drepte și pustii:
cine mai îngenunchiază în fața altarelor?
cine mai aprinde lumânări pentru morții cei vii
când vântul îi scoate din icoane și-i aruncă pe străzi?
coșmarul începe la ceasuri târzii,
imagini dintr-o lume pe dos adunând;
iarna pare eternă, cu noaptea ei nemiloasă,
cu demonii cei fără de odihnă;
scriu pe-ntuneric, visez că scriu
și scrisul devine crivăț și ger.
LINIŞTEA SPAŢIULUI ÎNCHIS
ziduri
groase, reci, de care lumina se teme:
stau
între ele atât de cuminte - cumințenia
pământului,
ricanează un gând -
vederea
s-a mutat dinafară spre înlăuntru,
fără prea
mare folos:
și aici
sunt ziduri concentrice, cu șanțuri și răni între ele,
și aici
se aud doar cârtițele din adânc ori liliecii
țipând
spânzurați sus în turle.
auzul mai
încearcă uneori să înșele, să fure sunete,
să le
preschimbe când în bătaie de clopot,
când în
cântec de mierlă.
ziua e
departe, șapte ziduri concentrice
stau
greoaie între mine și ea.
iluzia
saltului, zborul și visul - înecate
în negru
opac, în nesomn și muțenie.
nici
îngerul n-a trecut pe aici, poate doar Lazăr:
simt
aroma de mir a fâșiilor de pânză
încă
ude-ntr-un colț, unde cred că e lespedea funerară;
cine să
mă strige și pe mine să ies în lumină
să-mi
lepăd pielea de șarpe, și ochii de cârtiță,
și
țipătul, pentru o nouă întoarcere
sub cerul
mai pur, transparent și înalt?
poate
bobul de grâu încolțit sub genunchi,
poate
bobul de tămâie aprins la rugăciune,
poate
zidul, sătul să mă strângă în el
ca pe cea
mai inutilă dintre jertfe.
ÎN AŞTEPTARE
nu e răceală, doar o trecere a nopții
prin fereastră;
înăuntru se vestejește un cuvânt, silit
să stea între cărți ca o floare de toamnă presată.
singurătatea e un alt cuvânt pentru absență,
de aceea pereții chiliei sunt goi, cu bezna lipită de ei;
lumina e dincolo, ca și steaua ori îngerul.
aici e numai un cuvânt care se repetă,
un cuvânt care nu-și mai găsește sensul.
unde să afli un lanț, o capcană pentru
cuvintele trădătoare, pentru cele care au
evadat din noaptea lor și a ta?
mâna îngheață și se rupe de trup
în cristale fără lucire și formă;
nu mai ai cu ce scrie și, oricum, n-ai de ce:
e de-ajuns să te așezi la fereastră
în așteptare.
înăuntru se vestejește un cuvânt, silit
să stea între cărți ca o floare de toamnă presată.
singurătatea e un alt cuvânt pentru absență,
de aceea pereții chiliei sunt goi, cu bezna lipită de ei;
lumina e dincolo, ca și steaua ori îngerul.
aici e numai un cuvânt care se repetă,
un cuvânt care nu-și mai găsește sensul.
unde să afli un lanț, o capcană pentru
cuvintele trădătoare, pentru cele care au
evadat din noaptea lor și a ta?
mâna îngheață și se rupe de trup
în cristale fără lucire și formă;
nu mai ai cu ce scrie și, oricum, n-ai de ce:
e de-ajuns să te așezi la fereastră
în așteptare.
![]() |
Valeria Manta Tăicuţu, Margareta Labiş, Ileana Vulpescu |
RETORICĂ
cine moare mai întâi? –
întreabă norul zdrențuit de-un vârf
întreabă norul zdrențuit de-un vârf
de salcâm –
noi suntem tineri, bem din fântâni
nemuritoare
pe cumpănă stau smicele de măr dulce
și mierle
cu apă vie și apă moartă în cioccad frunze uscate, semn că norul
și-a terminat lacrimile și furia.
cine moare mai întâi?
cel singur între patru pereți,
cel cu fața îngropată în basm,
cel însetat și cel zdrențuit de salcâm.
în primăvară, din florile dulci vor apărea
chipurile noastre nedumerite
cu întrebarea obsesiv îngânată, bătaie
de clopot în amurg
maica durerii, tu, moarte, du norul de-aici
în alt gol
CITEŞTE ULISE ŞI PLÂNGI
LXXIX
piaţă de păsări baruri magazine
buticuri izolate-n termopane
bătrâni ce scormonesc prin tomberoane
aurolaci ascunşi printre ruine
parlamentari politici sociale
licenţiaţi cerşind la colţ de stradă
acoperişuri care stau să cadă
violuri comentate în ziare
decese împrumuturi sărăcie
tâlhari mărunţi ce fură din altare
poeţi miloşi învinşi de nebunie
întunecat sub fumul gras de seu
sătul să stea-n genunchi de-o veşnicie
oraşul l-a ucis pe Dumnezeu
LXXXIII
femeile bătute miros a frunză arsă
când trece oropsirea ca fulgerul prin ele
în trunchiul fără ramuri se macină inele
cu aşternut de carii sub vârsta neîntoarsă
se prăbuşesc în maldăr la vânăt vântul urii
iar gunoierii nopţii le sună stele-n cer
la istovirea clipei sfrijiţii sâni dau zer
mai veninos ca iazma din mijlocul pădurii
şi cresc ciuperci cât pumnul eternului duşman
pe pajiştea sordidă a trupului de iască
imperiale cercuri din ochiul lui satan
şi vin la mal de riduri în herghelii să pască
lungi lacrimi de gravidă silită an de an
doar fetuşi morţi de frică în lumea ei să nască
(CU MIERE ŞI CU VIN SĂ-NDUPLEC CERUL)
cu miere şi cu vin
să-nduplec cerul
să-mi dea răgazul
să mai scriu o carte
şi să-mi aduc
iubirea de departe
pe umeri ca pe-un
miel, în efemerul
rug parfumat de
sălcii înflorite
boltite strâmb în
spaţii fără nume
când timpul pus e-n
candele s-afume
nălucile trădării
infinite
mă cresc în trup
ciorchini de busuioacă
şi stupi bogaţi în
ceara gingăşiei
dar ţi le-aş vrea
ofrandă chiar şi dacă
ursuz şi pur pe
tronul veşniciei
tu porunceşti ca
robul tău să tacă
în anul morţii şi
al Poeziei.
BIBLICĂ (ABEL ŞI CAIN)
sunt eu păzitorul
fratelui meu?
mă uit în oglindă
şi nu-mi mai găsesc
chipul, în locul
lui
e doar conturul
unui pom cu flori
mari de sânge
prinse direct pe trunchi.
era o vreme când mă
uitam la mine
şi-l vedeam pe el,
gura mea se
potrivea perfect cu a lui,
lacom de culori
stridente, roşul
pulsează înaintând
cărnos şi smucit
spre scorbura cea
neagră din frunte
acolo unde-mi ţin
albinele
şi porunca pedepsei
în curând nu voi
mai fi decât
o pată păzind altă
pată de sânge.
FII BUN
fii bun cu mine,
mai ales când
stau în genunchi
şi-mi intră în
inimă turla bisericii,
sângele care curge
atunci
nu-i albastru,
miroase a nalbă şi
a urzici,
a brusturi cu
frunze cărnoasă
de umbră.
dacă dai la o parte
culoarea subţiată,
găseşti în sângele
meu
fragmente sticloase
de poem, cu chipul
Tău pe ele.
fii bun cu mine,
gaura din piept,
mare cât o
fereastră
nu mă face să mor,
îţi arată Ţie
biserica în
întregul ei, cu inima mea
sus, în turla cea
mai semeaţă.
CA-N VIS
pe
la mijlocul urcușului începusem să mă desfac în bucăți,
odată
cu treptele tocite de timp, leproase și ostile;
când
am ajuns sus, din mine rămăsese doar
un
abțibild sub formă de inimă.
l-a
luat vântul, să-l lipească de ușa cea scundă
a
bisericii cu cinci turle de argint.
veneau
bărbații și sărutau inima aceea,
încovoindu-și
spatele la intrarea în pronaos,
veneau
femeile și înfigeau câte o săgeată,
câte
un ac de blestem, câte-o privire de sticlă;
copiii
nu mai veneau, oricât de duios
băteau
clopotele din cele cinci turle de-argint.
jos
se făcea tot mai noapte, sus era tot mai zi,
lumina
se încărca doar cu sunete sticloase
și
inima, atât de lovită, începuse din nou să bată
chemând
întregul din risipirea acelui urcuș.
SALTIMBANCII
au
ieșit saltimbancii, pe străzi miroase a fum
de
la grătare și-a prunci avortați,
a
găleți de plastic umplute cu portocale mucegăite;
ținem
în mâini sticle cu ulei în care rânjește
floarea-soarelui
moartă
și
gaura de pe tricou, cea din dreptul inimii,
crește
cât să încapă în ea un cap de măgar.
oficialii
plimbă coroane cu pioase aduceri-aminte
de
la un pod la altul, de la o statuie la alta,
toate
pline de găinaț:
ciorile
fac naveta între cer și aburul
otrăvitor
al bucatelor.
panglici
tăiate, pungi color, pui vineți și înghețați
în
ambalajul electoral al morții,
făină
pentru colaci, lumânări, tămâie și
buruieni
de îndreptat șira spinării, țepe,
pari
cu oglinzi în vârf, biciclete, mașini
second
hand, vacarm, sărăcie:
trec
saltimbancii coșmarului zilnic, nemuritori.
RUGĂ
sfânt al zilelor mele pierdute, al
obiectelor
greu de găsit după ce s-au ascuns într-un
greu de găsit după ce s-au ascuns într-un
spațiu tabu
nu implor ajutorul, ci pacea nelămurită
a unui turn
zidit de la temelie din cărți necititetoate negațiile nu aduc înapoi zarea înaltă
a poemului-rugă
ori a cărții cu o cruce de aur căzând în cuprinsștiu rostul iluziei, dezmățul ei în lumea dinăuntru
acolo-mi zidesc remușcările și frigul
chipurile după care tânjesc
ori morții din amintire
sfânt al celor pierduți, de o mie de ani
te încingi cu o frânghie peste sutană
de o mie de ani străjuiești pruncii cu lacrimi
în ochi
și poeții închiși în statuie timpul, acum, chiar e timpul
să privești peste umăr în noapte
![]() |
De la stânga la dreapta: Victoria Milescu, Valeria Manta Tăicuţu, Margareta Labiş, Ileana Vulpescu. Emil Proşcan, Rodian Drăgoi, Nicolae Băciuţ |
Comentarii
Trimiteți un comentariu