REVISTA REVISTELOR LITERARE (CONTA, nr. 28/2017)
Revista
revistelor
CONTA
Nr. 28/2017
Excelenta
revistă condusă de scriitorul Adria Alui Gheorghe, care apare la Piatra Neamţ,
este – şi nu o spunem numai noi – una dintre publi-caţiile de elită (deloc
provincială) a literaturii ro-mâne actuale.
⧫ Numărul actual
este deschis de editorialul di-rectorului revistei având titlul sugestiv Nevoia
de modele, criza de modele, susţine autorul, fi-ind: „cea mai gravă dintre
toate crizele care se mabifestă în lumea noastră”. În context este ci-tat un
eseu al lui Andrei Pleşu despre „obsceni-tatea publică”: «... împestriţarea de azi a realită-ţilor autohtone are o iritantă
dimensiune obs-cenă. adică o strânsă afinitate cu psihologia ne-ruşinării:
neruşinare în politică, neruşinare în publicistică, neruşinare în moravuri, în
comportamentul public, în discurs, în modul de a (nu) gândi».
Această stare de lucruri a fost definită, magistral, cu
un cuvânt inventat, (inaptocraţie) de
francezul Jean d’Dormesson: «... un sistem de guvernământ în care cei mai incapa-bili de a guverna sunt aleşi de cei mai incapabili de a produce şi care
împreună cu cei-lalţi membri ai societăţii, cei mai incapabili să se întreţină
singuri sau să se realizeze, sunt recompensaţi cu bunuri şi servicii care au
fost plătite prin confiscarea avuţiei şi muncii unui număr de producători aflat
în scădere continuă.»
„Excepţiile, pe fondul politicii corecte – scrie Adrian
Alui Gheorghe – au ajuns să fie determinante în societate, iar minorităţile, de
orice fel, să dicteze majorităţii printr-o riscantă răsturnare a sensurilor
democraţiei, a valorilor consacrate”
Homo sapiens – contrinuă eseistul – a fost capabil zeci de mii de ani să genereze şi să domine ficţiunea.
„Ficţiunea nu înseamnă, evident, numai poveste, ficţiunea înseamnă şi
utilizarea semnelor specifice matematicii, de exemplu, codul de practici
sociale, re-guli de conduită, educaţia, cultura... dar după câteva mii de ani de
evoluţie s-a ajuns la punctul în care ficţiunea domină individul şi societatea,
o controlează. Omul a de-venit o serie, marcă indexată... Ficţiunea a preluat
puterea. Ficţiunea tehnică se auto-generează, ieşid de sub controlul omului.”
Şansa omenirii de a se regăsi ar putea fi: „întoarcerea
la morală şi asta prin redefinirea modelelor, prin recâştigarea teritoriilor
culturale pierdute". În acest sens este citată Apocalipsa Sfântului Ioan
Teologul (10 – 8,9,10):
„Iar
glasul din cer, pe care-l auzisem, iarăşi a vorbit cu mine, zicând: Mergi de ia
cartea cea deschisă din mâna îngerului, care stă pe mare şi pe pământ. Şi m-am
dus la înger şi i-am zis să-mi dea cartea. Şi mi-a răspuns: Ia-o şi mănânc-o şi
va amărî pântecele tău, dar în gura ta va fi dulce ca mierea. Atunci am luat
cartea din mâna îngerului şi am mâncat-o; şi era în gura mea dulce ca mierea,
dar, după ce-am mâncat-o pântecele meu s-a amărât.”
„
Atâta vreme cât avem la înmână cartea (din mâna îngerului) - conchide Adrian
Alui Gheorghe – apocalipsa poate fi amânată…”
⧫ Eseul Angelei
Baciu (Moartea mamei de fiecare seară) reiterează unul dintre cele mai ciudate,
fascinante şi triste destine literare. Este vorba despre scriitoarea de
origine română Aglaja Veteranyi,
multe secvenţe fiind reconstruite din povestirile poetei Nora Iuga (cea care i-a tradus o parte din poezii şi a însoţit-o într-o
documentare la Săpânţa, un loc despre care visa să scrie).
Născută
în 1962, la Bucureşti, Aglaja era fica unor artişti de circ, pe care i-a
însoţit în turneele prin lume, fără să urmeze nici un fel de pregătire şcolară. Astfel încât, până la vârsta de 15 ani a fost
analfabetă şi nu cunoştea nici o limbă străină. În cele din urmă, mama sa o
înscrie la un pension, unde recuperează pregătirea şcolară, dovedind o aple-care
specială pentru literatură şi artă dramatică (face studii de artă dramatică la Zürich
şi împreună cu Rene Oberholz înfiinţează trupa experimentală Die Wortpumpe („Pompa
de cuvinte”)
Începe
să publice poezii în reviste literare şi este inclusă în antologii din mai
multe ţări, iar în 1999 îi apare volumul de versuri Daruri - un dans
al morții, precum și romanul Warum das Kind in
der Polenta kocht (De ce fierbe copilul în mămăligă), tradus în mai multe
limbi de circulație, inclusiv în română (de Nora Iuga),
pentru care primeşte Premiul pentru Cea mai bună carte a anului (Zürich, 1999),
Premiul pentru literatură (Berlin, 2000),
Premiul Chamisso
(München, 2000).
Era în plină glorie şi, în mod inexplicabil, la începutul anului 2002, se
sinucide. Dincolo de absurd rămâne ecoul
surd al acestor cuvine: „Iubea să fie în lumina reflectoarelor, dar când rămânea
singură nu înţelegea rostul vieţii. (...) În tot ce scria sa lua în râs. Sau în
plâns. Un plâns de copil”.
⧫ Profesoru universitar dr.
Ioan C. Toşu evocă „modelul intelectualului integral «într-o Românie profundă» care a fost profesorul
Petru Ursache: „Întreaga sa acti-vitate
şi viaţă fac din el un destin martiric şi o voce a conştiinţei noastre
româneşti, chemând neobosit la descoperirea, păstrarea şi transmiterea
valorilor noastre spiri-tuale, într-o lume a globalizării şi, paradoxal, a
izolării şi atomizării, a înstrăinării de tot ce e specific, pe fondul
împrumuturilor străine spiritului nostru românesc.”
⧫ Invitatul revistei, Ioan
Moldovan, spune, printre altele, într-un dialog cu Hristina Doroftei:
„Generaţii, promoţii, grupuri, «găşti» - sunt toate fenomene fireşti ale
cursu-lui literar, aşa cum insulele, plaurii, vârtejurile, aluviunile etc.,
sunt, în natură, rea-lităţi ale cursurilor de apă.” Dar: „Un destin literar e o
operă de singurătate, înzes-trare, muncă , vocaţie. Iar ca judecător absolut:
timpul.”
⧫ Proza de o fină şi superbă ironie (Conspiraţia mediocrilor sau cum să fim poli-tically correct) senată de
Adrian Alui Gheorghe, are drept erou principal un critic li-terar, Ninel
Postolache, despre care, în pofida numelui, se poate afirma cu certitudine că
nu e... român. Şi asta deoarece: „Refuza
din principiu tot ce i se oferea, şi care părea suspect să-i modifice în vreun
fel convingerile critice”. Motiv suficient pentru a declanşa o răpire, pusă la
cale de mediocri bălăcăriţi în cronicile sale, sechestrat într-o bibliotecă
ticsită de tomurile aspiranţilor la nemurire, pe care trebuia să la citească şi
să le aprecieze la „justa” lor valoare. După un timp de recluziune marele
critic este adus de „gazda sa”, poetul Felix Păsălău (fost poliţist) la „judecata
de apoi” a unui colocviu literar, unde face cunoştinţă cu autorii criticaţi în
„Concordia literară şi artistică”: Emilian Negruţiu (un grafoman penibil) Valeriu Opaina, poeta Maria Scocioabă şi
„ce-lebra” Luminiţa Colobanea (despre al
cărei volum Postolache: „auzise că fusese pre-miat de jurii obscure cu premii
obscure care purtau, însă, nume
pompoase”.
În sfârşit, ajutat de convivi să se îmbete
straşnic, Ninel Postolache se pupă cu toată lumea şi promite cronici menite
să-i şteargă păcatele odioase, ale adevărurilor strecu-rate în prezentările
anterioare. Numai că, după beţie, nu este capabil de o atât de mare performanţă
critică şi, pentru a-şi redobândi libertatea, este nevoit să accepte pro-punerea
lui Felix Păsălău.: fiecare autor îşi va face „autocritica”, adică îşi va scrie
singur cronica ce urma să apară în revista „Concordia literară şi artistică”,
marele critic urmând să contribuie doar cu... semnătora. Mare succes mare! Revista
ajunge la un tiraj ameţitor, iar autorii şi cititorii vor trăi fericiţi, până
la adânci bătrâneţi... Frumoasă poveste... şi tristă realitate!
⧫ Din rubricile de poezie, echilibrate şi cu o ridicată
ştachertă valorică reţinem, cu titlu de exemplu, două poeme: „Mă târăşte până la pagină o reptilă/ căreia nu-i văd chipul. Ca şi cum m-ar/ înşfăca din mâlul unei mlaşini mă/ aruncă aici: «În Miez de Zi e Mie-zul/ Nopţii şi tu scrii asta?»// E o tavă de aur pagina pe care văd/ o pasăre. Trebuie să-i rup gâtul/ sau mi se cere s-o duc în dar altcuiva?/ Te văd, cititorule, cum flă-mânzeşti:/ e Miez de Noapte în Miez de Zi şi/ trebuie să mă vezi şi tu: rup din/ carnea păsării şi mănânc. Pe tavă a/ rămas sânge sau scrisul meu/ e sânge îngheţat?// Mai văd râul din sat şi pe Ioan/ căzând sub
sloiuri. Scriu şi Ioan se agaţă/ de litere şi urcă pe mal de unde îmi/ face
semne: «Tu, frate al adevărului/ din Miez de Zi stai pe malul Nopţii şi nu/ întinzi mâna? Crezi că
nu trebuie să faci/ niciun efort pentru ca literele să/ devină un nume?… »” (George Vulturescu – Scrisul e o mlaştină)
„va fi
iarnă/ nopți în șir voi călători printr-o lupoaică albastră// tu cu tristețe vei spune:/«călătorul a ajuns dar sufletul său încă mai umblă pe drum»/ ziua
va fi atât de mică/ încât va putea să încapă în cutia poștală/ va ninge mult / încă un poet va muri cu capul pe
masa de scris/ poemul abia început va continua să se scrie singur/ în timp ce
vai poetul va continua să moară" (Rodian
Drăgoi - poemul va continua să
se scrie singur)
Să
adăugăm şi un vers antologia al lui Daniel Corbu: „M-am născut târziu într-o Europă bătrână şi tristă/ fardată ca o
actriţă la ultimul ei bal”
⧫ Din dialogul
consistent dintre Adrian a lui Gheorghe şi Magda Ursache , care ar merita un
mai lung comentariu, iată o străfulgerare în oglinda retrovizoare a vieţii
literare din… Yashington: „Conform moralei proletare, desculţii i-au înlocuit pe
culţi, analfabeţii pe erudiţi, subdotaţii pe excepţionali (...) Sunt momente în
care Bahluiul mi se pare un afluent al Styxului...”
Lucian Mănăilescu
Comentarii
Trimiteți un comentariu