NOUTĂŢI EDITORIALE - NICOLAE MIHAI



NOUTĂŢi EDITORIALE

LEHAMITE SAU

ZIUA DE MÂINE
ŞI URÂTUL FĂRĂ MINE


Nicolae Mihail


Fiecare carte primită de la Nicolae Mihai ese o sărbătoare, aşa cum este şi ulti-ma, primtă de la domnia sa („Lehamite sau ziua de mâine şi urâtul fără mine” – Editura Ateneul Scriitorilor, 2020)
Pe coperta a IV –a există o excelentă  „fotografie” a autorului, schiţată de Nico-lae Dabija: „Aş compara acalmia aparentă a discursului poetic, izvorât din frământări lăuntrice năvalnice, al lui Nicolae Mihail cu liniştea de suprafaţă a oceanului bântuit de furtuni în adâncuri” Acolo, „în adâncuri”, câteva poezii mai vechi ale poetului, îngenunchează pe marginea abisului, sau  mai exat spus – a absolutului.Poezia mai ve-che a lui Nicolae Mihail nu rostogoleşte valurile, în şlefuiri dramatice, lăsând oglinda incantaţiei să cuprindă necuprinsul, ca într-o rugăciune a tristei duminici eterne

 Cântecul celui apus

Spune, Doamne, o, hai spune,
Celui care sunt, şi-apune
Trup în umbră, gol zidit,
Mult mai am eu de murit?

Flori de rouă -ochii mei-
Arde liniştea în ei
De la nord, la infinit,
Mult mai am eu de murit?

Straie reci, din lut subţire,
Port pe mine ca un mire;
Şi miros a somn cosit,
Mult mai am eu de murit?

ÎNSERARE LA ŢARĂ

La ţară, înserarea
are chip de maură.

Sătenii o arată cu degetul,
vântul îi dă târcoale,
iar eu,
ca un somnambul,
păşesc, fără
să mai aud
întunericul
băltindu-mi sub
picioare...

CHEF DE CHEF

Dimineaţa se face frig în privire
şi un fel de întuneric
toarnă ciment
peste tot ce-i ascuns
şi hidos
cuvântul şoptit încearcă să ierte
sticlele golite de votkă şi muzica
dată la maxim
plimbată dintr-un loc în altul
prin odaie
de cei ridiculi şi fără apărare
braţele împrăştiate prin aer
nu înţeleg ce se întâmplă
dar pregătesc la lumina becurilor
clipocitoare
tristeţea zilei ce urmează
ca pe o mireasă trasă la sorţi

CA O PIATRĂ

Despre durere
mai nimic nu ştiu
ea cade în mine
aşa
ca o piatră
făcând cercuri,
cercuri …

CU PUŢIN NOROC

La oră exactă când vrei
să nu mai umbli pe dibuite
îţi potriveşti propriul zbucium
meşterind ceva pe la simţuri
fără resentimente îţi tragi o
palmă
mai scapi o lacrimă pe obrazul
rămas îngândurat şi tot aşa cu
puţin
noroc poţi deveni tu însuţi

EXIL ÎN PENUMBRĂ

Ţi-am aşezat înserarea
în braţe şi câinii
amurgului
o latră ca pe o hoaţă
fără astâmpăr ispititoarele
zvonuri îţi vor tăia cărarea
O, mi-ai spus, de-aş putea
închide ochii cu atâtea
păsări mâzgălind aerul
lăsând în urma lor
drumuri cu sufletele goale!

NIMICUL ASURZITOR

Doamne al meu pierdut
în pădurea de suflete
în faţa ochilor tăi cerşesc
vorbe goale trupul mi-l flutur
strigăt banal zărit alergând
printre rugăciuni şi dezastre
cu o bătaie de inimă şterg
nimicul dezlănţuit asurzitor
lângă mine îl poreclisem
glorie fără habar

Am ales, evident, doar câteva versuri, aflate pe linia de forţă a unei creaţii risi-pitoare de sine, până la lacrimă. Cât despre „Lehanite sau ziua de mâine şi urâtul fără mine”, aflat în plină pandemie existenţială nu am reuşit decât să profit de feres-trele larg deschise în prefaţa lui Dan Bogdan Hanu, răsfoind – vai! – o carte care tre-buie citită după ce savanţii vor fi descoperit vaccinul miraculos al culturii: „Poemele – notează Dan Bogdan Hanu – pot fi luate drept resetări silenţioase ale sinelui, expus, pândit şi vulnerat de «cascada vorbelor liliputane», ele sunt raiduri şi şarje din care spiritul rebel sau catilinar au fost complet evacuate, prin natura intrinsecă a actan-tului, sunt tentative de distilare simbplică, asimptotică iluminării, întrezăririi unui li-man expiaator”.

Iată câteva poeme, dinaintea unei reveniri obligatorii:

LA O BERE


Spune.mi, Doane, spune-mi mie,
cine-n rai n-ar vrea să fie
şi să stea oricât i-ar cere
cu un înger la o bere.

Să mai uitem de se poate
lumea cu-ale ei păcate ori
de gânduri bunăoară
mult de alţii să nu-l doară.

Viaţa-n rai e garantată:
nu mori sigur, niciodată.

CUM POŢI MĂSURA DRAGOSTEA CU BRAŢELE

Am zis că este o glumă
că in căţel e doar un căţel
scheaună
aleargă prin iarbă
şi când stă o clipă locului
dă sfaturi despre tot
ce este lipsit de imotranţă
păstrând în viaţă gesturi
şi amintiri jucăuşe..
doar aşa – spune el – dragostea
se poate măsursa cu braţele
iar bucuria
poate să aibă lacrimi ăn ochi.

MAMA EI DE VIAŢĂ

Tot pe brânci ca în armată
şi c-o floare-n colţul gurii
când uitarea mă răsfaţă
intru în poemu-acesta
ca un hoţ prin fânul şurii
fir-ar mama ei de viaţă!

unnde-i oare poezia
nu mai dau un  ban e ea
cu priviurea şugubeaţă
chirăie pe lângă minbe
verbul ca un şobolan
iar metafora sărmana
chiar de-o-mbrac
cu multe rochii
şi aprise flori de gheţă
tot mirosul de fân proaspăt
îmi închide seara ochii
fir-ar mam ai de viaţă

pelerin printre cuvinte
nici tu umbră nici verdeaţă
doar cărări de vis cutreier
şi adorm strângând în braţe
ţârâitul unui greuer
fir-ar mama ei de viaţă.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

POEME de Codrina BRAN

POEŢI NĂSCUŢI ÎN OCTOMBRIE