POEZII de Lucian Mănăilescu

Din volumul FRACTALI, în curs de apariţie


POEZII (Din volumul FRACTALI, în curs de apariţie)
                                                                              de Lucian Mănăilescu

Nopţi şi ani
Doamnei prof. dr. Lidia Vianu

Au fost nopţi şi ani,
au fost cărţi arse pe rug
şi drumuri în deşert, ţărmuri
de mare şi amintiri
pe care n-am avut timp
să le trăim.
Copiii ne-au murit în războaie
care nu erau ale lor,
au fost fabrici cu ziduri de fum
şi promisiuni, mereu
promisiuni glorioase şi poveşti
despre vârsta de aur…
Dar noi, vă întreb, noi
când am trăit?
O galaxie gigantică, sau tot universul
nu pot îndura atâta durere
câtă poate îndura un suflet,
un biet suflet de om
răstignit între stele.
Uitaţi-vă la picăturile de rouă,
la păsările trădate de aripi,
priviţi bine în jur: sunt bâlciuri,
catedrale, cetăţi în ruină şi
vânturi nestatornice…

De aceea vă mai întreb,
cu gura amară de cuvinte,
când rătăcim îndurând
frigul şi iubirea:
Noi când am trăit
În care secol, în care secundă?

Ca o amforă grecească  sufletul

Treci prin străvechile cetăţi ale memoriei,
printre colinele mării de piatră
şi ruinele anotimpurilor de odinioară,
invocând târguri de sclavi şi dezastre
şi locuri pe care le numeai cândva „acasă”,
deşi nu mai locuia nimeni acolo… 

Ţi-e cumplit de sete şi, din palmele făcute căuş,
încerci să bei cerul care se prelinge
tăcut, printre degete, în ţărână.

Să fiu mirare

Plămădeşte-mi, mamă, un alt chip
şi-n locul mâinilor nătânge
frământă-n lutul negru cioturi
de aripi mari, neîntâmplate,
ca să mă pot târâ prin cer, să nu mai fiu
copilul dezmăţat printre primejdii,
să nu mai am, în loc de suflet,
această fiară-n trup, muşcând câineşte
din umbrele la care mă adaug…
Du-mă în golul dinspre Dumnezeu
şi lasă-ma acolo, olog şi surd şi orb,
să fiu mirare în risipă!

Asteroidul B-612

Moto:Toţi oamenii mari au fost cândva copii
                                      (Antoine de Saint-Exupéry)

Fără sfârşit pare deşertul acesta!
Nisipul se scurge printre degetele vântului
şi încăpăţânarea cactuşilor
se propteşte de trunchiul soarelui orb...

Singura margine e cea a zării,
singurul loc de odihnă lătratul şacalilor,
în faţă foşnesc valurile mării de piatră
iar în urmă se scufundă un loc numit acasă...

Dar locul acela e tare demult şi tare departe!
Îl ştie doar şarpele galben...

Excursie în antichitate

În faţa ruinelor
palatului lui Nero
a înflorit un mac roşu...
Colosseumul este o tăcere de vaiere
şi Roma e-n flăcări!

Jogging

Bătrânii mei prieteni, până mai ieri de neclintit
din fotografiile lor confortabile, de la un timp
întâmpină răsăritul în parc, alergând pe aleile
anilor pierduţi, în timp ce lucrurile încep
să trăiască fără ei şi vrăbiile ciripesc şi toamna
îi huiduie şi aruncă în urma lor cu frunze...

Dar ei strâng din dinţi şi cronometrează
distanţele dintre o respiraţie şi alta, se sufocă
înotând în aerul tare al dimineţii până când
umbra le-o ia înainte şi sirena salvării
goneşte soarele de pe cer, către pereţii albi
ai altei zile trăită în fugă....

De-a v-aţi ascunselea
Poetului Liviu Ioan Stoiciu

Trece un tren prin faţa cantonului părăsit
şi muşcata din fereastră îi face cu mâna…
Eu visez în odăiţa îngustă, cu cerul albastru
văruit pe tavan, şi număr, până mă plictisesc,
ascunzişul în care nimeni n-o să mă găsească.
E linişte, dar eu ştiu că trece un tren,
şi o fată mov joacă şotron cu ochii tatălui meu,
îi aruncă din căsuţă în căsuţă,
şi eu stau şi număr în gând până mă rostogolesc
în umbra lor, îi înhaţ şi o rup la fugă
printre şinele şerpeşti, pierdute-n câmpia
nesfârşită a înserării...
Doamne, am început să seamăn
tot mai mult cu un iepure, urechile
mi se umplu de ceasuri cu greieri, praful
îmi sărută urmele desculţe şi sunt
singur printre gorgane şi amintiri...
„Aici n-o să mă găsească nimeni!” - îmi spun
şi cantonul se clatină pe un nor şi
eu alerg pe terasamentul pustiu al cerului!...

Flautul
In memoriam Valerică Stan

Erai precum ciudăţenia aceea rusească
numită Matrioşka: în trupul greoi
se ascundea un înger,
şi în el un copil cu un fluture albastru
în loc de inimă, un fluture care
învăţa să zboare incredibil
de singur şi de departe.

Acum a mai rămas doar tăcerea
şi foşnetul desculţ care trece
prin iarba roşie a amurgului
învăţându-l pe Dumnezeu să
cânte la flaut...

Şotron

Tatăl meu, nucul amar
s-a ascuns sub pământ,
mama adună în pumn
lacrimi de la streaşina ploii
iar soră-mea sare
prin căsuţele şotronului
şi îngână fericită:
„Mai am o căsuţă şi încă una”...
Ultima căsuţă, pe care
a uitat s-o deseneze,
o strigă din lună.

Noapte de Crăciun

De parcă străzile oraşului s-ar fi
mutat în cer, lumea freamătă
într-o mulţime de culori
sclipitoare, păpuşile râd şi tinerii
îmbătrânesc fericiţi în vitrine...

Sunt spectacole de gală şi salturi mortale
escavând întunericul şi oamenii aplaudă
şi reflectoarele se sting şi într-un colţ
al arenei, îmbrăcată în rochia
de mireasă a ploii, copilăria
aprinde chibrituri…

Ana are mere

Nu mai sunt decât litere oarbe în alfabet,
numai ondulaţiile cu solzi ale neînţelegerii,
un şarpe descântat şi, uneori,
o ceată desculţă alergând prin ploaie,
în sălbăticia numită: „Ana are mere…”

... Ana era o fată tristă, ascunsă
printre riduri şi ezitări, preocupată
să nu piardă tramvaiul sau ziua de mâine…

Ea traversea mereu strada spre alt continent,
cu un porumbel pe umărul stâng,
iar seara, cu unghiile roase de spaima cuvintelor,
scrijelea pe tabla neagră a vieţii
hieroglife indescifrabile.

Cal şi călăreţ

Strigătul poeziei scăpătate, un fel
de viaţă demontată şi refăcută
după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu.

O pată luminoasă de întuneric,
cal şi călăreţ afunându-se în mlaştini.

Şi cine să judece, cine are dreptul
să alunge câinele cu pielea jilavă,
cine să ierte şi cine să sfârşească
spânzurat de funiile toamnei?

Cal şi călăreţ rătăcind prin cer,
un drum lung, o viaţă pierdută,
minciuni şi profeţii şi stoluri de grauri
trecând pe deasupra lanurilor de pulbere…

Oh, câtă nemărginire în răsăritul soarelui orb,
câtă nefericită nemărginire în America Poeziei,
în preeriile clipei, în această singurătate
de la capătul lumii.

Cal şi călăreţ galopând
în închipuire…

Dincolo de graniţă, într-un Mexic fragil,
cineva bea tequila tare a vieţii,
povestind despre fluviile de asfalt
ce târăsc amintirile spre oceanul în flăcări…

Castele de nisip

O întâmplare patetică, cochilii de scoici
şi castele de nisip, pe o plajă
unde locuieşte doar vântul...

Acolo viaţa e ca un Alzheimer şi blândeţea
lui Raskolnikov ucide uneori, acolo
sunt sentimente palide
şi înserări şi cuvinte de dragoste.

Oh, dar desigur, bunii călăi
vor învinge în cele din urmă,
capetele noastre umplute cu heliu
se vor ridica în înalt plutind
pe deasupra realităţii iar pe urmele
noastre tăcerea va merge în zdrenţe
şi istoria va consemna, peste o mie de ani,
o mulţime de lucruri absurde şi glorioase
pe care nu le-a trăit nimeni...

Troia
 
Marea a putrezit
sub corăbiile grecilor.

De pe zidul cetăţii
zeiţele aruncă mere de aur
şi săgeţi otrăvite.

La ţărm a ancorat Antichitatea.

Casandra tace!

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

POEME de Codrina BRAN

POEŢI NĂSCUŢI ÎN OCTOMBRIE