POEŢII LUNII FEBRUARIE
CALENDAR LITERAR
SUBIECTIV
POEŢII LUNII
1 Februarie
Rodian Drăgoi
Născut în satul stelarului Dimitrie (Segarcea
Vale - Teleorman), la 1 februarie 1951, în era glaciară a generaţiei noastre pierdute printre gheţuri, Rodian Drăgoi este mult prea modest ca să
se laude cu aripile de înger pe care le duce în spate prin cerul Golgotei.
Ştiind şi că nu se dă de-a dura în culisele
premiilor literare, nu-i voi oferi azi, la aniversare, Premiul Nobel sau
bastonul de mareşal, nici nu-i voi ridica statuie, aşa cum am făcut într-o
singurătate anterioară. Doar acest gând, ca o decoraţie în grad de cavaler:
Omul de zăpadă
Se spune că, de la o vreme
poetul Rodian Drăgoi
a început să ningă cum ningea în copilărie -
din pământ către cer.
Spun unii şi alţii că ninsorile lui
au devenit albastre şi melancolice,
că le viscolesc haite de tăceri
şi că nordul a devenit, pe
hărţile lui interioare,
singurul punct cardinal.
Nimic mai neadevărat...
Vă spun eu care am chefuit cu poetul
un milion de zăpezi:
Rodian Drăgoi e, în iarna nebună a lumii,
doar singurătatea unui om
de zăpadă.
Lucian Mănăilescu
POEME de Rodian DRĂGOI
Viaţa
mea ca o căţea credincioasă
„Opreşte-te”
mi
se strigă în toate limbile pământului
dar
eu nu mă opresc nici o clipă
am
acasă un poem care plânge
şi
mă aşteaptă
„dar
tu nu mai ai casă
dar
tu nimic nu mai ai
numai
numele ţi-a mai rămas”
îmi
ascund numele
sub
cămaşa mea zdrenţuită
şi
alerg mai departe
şi
după mine
viaţa
mea ca o căţea credincioasă
Acum
ştiu
Ultima
dată
când
am fost la vânătoare
cerbii
s-au adunat în jurul meu
şi
au râs
nu
ştiam că ţin în mâini o puşcă
ruginită
de milă
acum
ştiu că nu voi termina
niciodată
poemul acesta
şi
mi-e tare milă de el
el
însă nu ştie
şi
se bucură ca un copil
Mi-ar
trebui încă o viaţă
Mi-ar
trebui încă o viaţă
să
pot scrie totul
despre
frumuseţea acestei vieţi
în
spatele meu
moartea râde în hohote
Prin lumină de mireasă
Mă-ntorceam
târziu acasă
prin
lumină de mireasă
toată
noaptea mă-ntorceam
toată
noaptea n-ajungeam
când eram
când nu eram
prins în
hamuri tot trăgeam
carul
greu de lacrimi plin
ştii că
vin şi când nu vin
am ajuns
n-aş fi ajuns
patul
podidit de plâns
şi tu
îngropată-n ieri
mirosea a
nicăieri
m-am
culcat n-am adormit
urla-n
ceruri un cuţit
Acum nici veşmintele noastre nu îşi mai spun nimic
Acum nici
veşmintele noastre nu îşi mai spun nimic
oare câte
ferestre încap într-un singur cuvânt ?
tremură
lumina între mâinile mele
pe stradă
femeile sunt respirate de vânt
tu ţi-ai
uitat tristeţea în oglindă şi ai plecat
bluza îţi
e udă de întuneric pe spate
iarba în
care ne-am iubit pretutindeni ne caută
în mine
sunt mormane de frunze vânturate
Plecasem singur noaptea era rece
Plecasem singur
noaptea era rece
în urmă se-auzea
un plâns ciudat
să fug voiam dar
nu aveam putere
că prea eram de
spaimă colindat
o numai către
ziuă m-am întâlnit c-un om
plecat şi el
să-şi caute norocul
mi-a dat o vorbă
bună eu am făcut la fel
era prea frig
şi-atunci am făcut focul
ne încălzeam
tristeţea, picioarele, noroiul
pe care îl
duceam tăcuţi în noi
fără să ştim că
el ne este frate
şi presimţeam
venirea altor ploi
străinul
a-nceput apoi să-mi spună
care-i e neamul
şi de unde vine
târziu de tot
când nu l-am mai văzut
am înţeles că el
venea din mine
Zadarnic cresc pe gură încă-o floare
Mi-e dor de tine nu te-am văzut
niciodată
zadarnic cresc pe gură încă-o floare
nici o fereastră nu vine să mă vadă
şi-n jurul meu se face tot mai frig
de parcă-aş face focul cu zăpadă
Fotografiile erau ca nişte răni vorbitoare
Pustiul făcuse
în sufletul meu un popas
fotografiile
erau ca nişte răni vorbitoare
mi-era frig fără
tine şi noaptea era noapte
de la izvor şi
până la vărsare
dar a venit
poştaşul tocmai când
mi-era dor de
tine ca de o neîmblânzită ninsoare
şi deodată am
fost sfâşiat de miresme
de parcă mi-ai fi trimis un copac înflorit
în scrisoare
Noaptea în şapte zile
Unul duce omenirea-n război
altul de-abia îşi duce lingura la gură
unul pârjoleşte oraşe şi sate
altuia îi înfloreşte un măr în bătătură
unul nu are cu ce să-şi clădească o casă
altul pleacă să îşi plimbe indiferenţa pe lună
unul mânuieşte o planetă întreagă
altuia îi lipseşte o mână
unuia îi e lehamite de atâta mâncare
altul n-a mâncat de-o săptămână
unul a uitat să mai plece
altul a uitat să rămână
unul visează case cu bani
altul o femeie frumoasă
unul scrie că vrea să cucerească pământul
altul că vrea să se întoarcă acasă
Pe gheaţa din faţa blocului
Pe
Gabriela am cunoscut-o astă-vară
în
Piaţa Sudului
chiar
când se oprise să-şi cumpere
o
îngheţată
de
atunci aproape zilnic
s-a
ostenit să-mi coloreze singurătatea
şi
mereu surâzând şi-a tocit buzele ei
tinere
cu
numele meu
în
seara de Crăciun
a
alunecat pe gheaţa din faţa blocului
şi
s-a lovit puternic la cap
moartea
a fost mai iute
ca
maşina Salvării
Călăul meu roşu pe peretele meu alb
dar
eu am fost singur și trist
până
în ziua în care
mi-am
desenat călăul
pe
peretele din dormitor
chiar
la cap deasupra patului
în
care dorm și visez
cu
cretă roșie l-am desenat
călăul
meu roșu pe peretele meu alb
din
mâncarea mea îi dau să mănânce
îi
dau să bea apă din apa mea
îi
citesc poezii scrise de mine
și
amândoi suntem fericiți
În duminicile ploioase
singurătatea
În duminicile ploioase singurătatea
are cel mai mare efect asupra bătrânilor
are cel mai mare efect asupra bătrânilor
le stoarce lacrimi îi loveşte cu capul de pereţi
îi urcă în ştreang
îi urcă în ştreang
dinspre cimitir vine o femeie îndoliată
ţinând strâns în braţe amintirea unui copil
ţinând strâns în braţe amintirea unui copil
ziua tocmai se sfârşeşte în băltoaca
din faţa casei
din faţa casei
Iubita
mea îmi ţine sângele în braţe şi plânge
Iarăşi
m-am întors acasă rănit
iubita
mea îmi ţine sângele în braţe
şi
plânge în timp ce îmi şopteşte
că
ar vrea să fie gaura
din
pieptul duşmanului meu
de
când Iisus a fost crucificat
mama
mea Maria
umblă
printr-o lacrimă
bătută
în cuie
azi-noapte
am visat
că
ea a venit pe la mine
dimineaţa
am găsit
uşa
deschisă…
Rază
de soare pe care nimeni nu o poate clinti
Pe
această hârtie
aş
fi putut să aştern un poem
dacă
nu s-ar fi aşezat
această
rază de soare
pe
care ştiu că nimeni
nu
o poate clinti
prietenul
meu din copilărie
a
trecut ieri pe la mine
el
are şi acum tot 13 ani
eu
clatin întunericul
cu
barba mea albă
Desculţ
prin zăpadă
E
multă zăpadă pe drumuri
dar
şi mai multă zăpadă e-n case
desculţ
prin zăpadă
cu
o lumânare aprinsă în mână
mi-am
căutat toată noaptea poemul
acum
poetul aprinde un chibrit
şi
totul ia foc
4 Februarie
Denisa Comănescu
Denisa Comănescu trăia, în adolescenţă, într-un
Buzău transparent, descris în „Ob-sesia biografiei”. De
fapt, poeta se refugia în irealitate, privind prin oameni şi prin lucruri,
undeva, foarte departe: acolo unde „a fi” înseamnă a te consuma, ca o flacără,
luminând faţa nevăzută a lumii.
OBSESIA
BIOGRAFIEI
Dacă
cineva mi-ar da părul într-o parte
dacă mi l-ar ridica uşor de pe frunte
ca un diamant aurit s-ar ivi
oraşul acesta
cu străzi singuratice şi case stângace
ce se năruie la simpla închidere a uşii
cu grădini de streliţia şi lăzi de gunoi
unde ecoul copilăriei
încă se mai aude şoptind:
„ Mea mater, mea pater,
filius vester lupus est”
cu muzica ce sparge timpanul maşinilor
şi fotografiile care ucid privirea bătrânilor
cu ulcica plină cu lapte
lăsată prin toate casele
de tatăl pe moarte
doar, doar o va găsi iubitul
ce i-a părăsit fata
(dar el nu vine
şi bătrânul şi-a dat duhul degeaba
sau chiar dacă vine
nu-i pasă
gândind că mai târziu îşi va vinde
şi tatăl său sufletul
pentru cine ştie ce afacere dubioasă)
cu liliacul din curtea căminului de fete -
orbii îi păzesc anemicele flori
prea timpurii şi presimt
că Gemenii se bălăcesc în Vărsător
(„E nesănătos, e nesănătos
în curând vom avea un ospăţ”)
dacă mi l-ar ridica uşor de pe frunte
ca un diamant aurit s-ar ivi
oraşul acesta
cu străzi singuratice şi case stângace
ce se năruie la simpla închidere a uşii
cu grădini de streliţia şi lăzi de gunoi
unde ecoul copilăriei
încă se mai aude şoptind:
„ Mea mater, mea pater,
filius vester lupus est”
cu muzica ce sparge timpanul maşinilor
şi fotografiile care ucid privirea bătrânilor
cu ulcica plină cu lapte
lăsată prin toate casele
de tatăl pe moarte
doar, doar o va găsi iubitul
ce i-a părăsit fata
(dar el nu vine
şi bătrânul şi-a dat duhul degeaba
sau chiar dacă vine
nu-i pasă
gândind că mai târziu îşi va vinde
şi tatăl său sufletul
pentru cine ştie ce afacere dubioasă)
cu liliacul din curtea căminului de fete -
orbii îi păzesc anemicele flori
prea timpurii şi presimt
că Gemenii se bălăcesc în Vărsător
(„E nesănătos, e nesănătos
în curând vom avea un ospăţ”)
cu bătrâna cocoşată
la care te strâmbai
când striga:
„O să ajungi şi tu ca mine
o să ajungi! ”
(După o săptămână ai căzut
şi mult timp ai atârnat
de umbra bătrânei
ca o cătuşă.
Dacă ar mai trăi în căsuţa de sub deal
ce de lucruri ar putea să-ţi mai spună)
cu prietena ce-şi purta urâţenia
ca pe un portmoneu doldora de arginţi
(până şi ea te-a părăsit:
s-a retras în urechea unui munte
lângă un flăcău zdravăn, ea
mica, firava, pipernicita...
Când se va întoarce
cu poemele ferecate în metalele pure
mulţi dintre cei rămaşi
vor fi dispărut)
cu feciorelnicul pat
pat de tortură
(cineva intra pe fereastră
şi-ţi fura nopţile)
unde te zbăteai de parcă
un prunc şi-ar fi instalat scâncetele
în tine
şi nu ştiai nici un cântec de leagăn
cu porumbeii din coliva primită cadou
la optsprezece ani
(în fiecare toamnă ucizi câte unul
şi-i citeşti măruntaiele
poc: moare tatăl
poc: pleacă iubitul
poc, bei din sticluţa cu prea puţin Neuleptil
poc, poc...)
Dar nimeni nu-mi ridică părul de pe frunte
nimeni nu mi-l dă uşor într-o parte
şi oraşul acesta unde „Mea mater, mea pater,
filius vester lupus est”
aidoma unei mări moarte
(iar orbii degeaba au prorocit
un ospăţ
putreziciunea a fost prea adânc
îngropată în mine
ca să ajungă singură la suprafaţă)
va rămâne pentru totdeauna ascuns
ca un diamant aurit.
5 Februarie
Nicolai Tăicuţu
Geolog
al nesfârşirii câmpiei, Nicolai Tăicuţu îşi înte-meiază versul, scrijilindu-l în
straturile acvivere profun-de, acolo unde se nasc izvoarele de cristal ale
sufletului.
era să uit!
ptiu:
ce-i şi cu trecerea asta!
a trecut cuvântul, calup a trecut
bulgăre rostogolit pe apă/
peste mine – eu, pesemne, apă eram
apă de râu curgătoare -
şi-n urmă au rămas valurile -
circumvoluţiuni ale apei
adumbrite de lumină...
mă joc cu ele, ca un copil mă joc
cu nuieluşa de salcie în lacul minţii
multiplic valurile, le dau o altă orientare
şi le adâncesc
chiar le tulbur uşor
contur să-mi fac
de chip tânăr, neastâmpărat...
îmi prind privirea şi gândul îmi prind
le poartă spre ce a fost ieri
şi-a fost sortit să dau uitării
acea înjghebare de vorbă
ce-ar fi putut să fie
și n-a fost să fie –
utopică fire
îmbrăcată în pielea celui ce sunt
şi n-am crezut să fiu vreodată...
mă bat prietenii pe umăr
şi le răspund firesc la bineţe:
bună dimineaţa!
bună ziua!
bună seara!
şi mă bucur că pot face asta
şi mi-e de-ajuns...
apropo, în cele ce-s spuse aici
și-n cele ce se vor spune,
pesemne că
nu despre mine este vorba!
șotron
şotron de zi/ şotron de noapte
fiecare zi cu şotronul său
fiecare noapte cu şotronul său
în formă de cruce
în fiecare zi/ în fiecare noapte
joc şotron folosindu-mă
de una şi-aceeaşi piatră aplatizată
dăruită pentru joacă
de mama/ de tata cândva
de la un timp, piatra a început
să se degradeze/ să se erodeze –
în fiecare zi
în fiecare noapte
din ea se desprinde câte un fir de nisip
pe care-l adun cu grijă
şi-l arunc în grădină
pe plaja de sub lună
lângă mama
lângă tata…
6 Februarie
Geo Bogza
110 ani de la naştere
Cine
a fost Geo Bogza? Cel care a plutit pe corabia „Orion”,
către nemărginirea lu-mii, sau vehementul ziarist de stânga, înlăcrimându-şi
inima de soarta unui Don Quijote drapat în manta „roşie”? Singuraticul poet,
care depunea, în fiecare an, o floare la mormântul lui Eminescu, sau demnitarul
pcr-ist, care a refuzat să-l ajute, fie şi cu o vorbă, pe Vasile Voiculescu? Paznicul de far sau călătorul care s-a
oprit, pentru o sută şaptezeci şi cinci
de minute la minute la Mizil ? Cine a fost, aşadar Geo Bogza? Eu, unul,
cred că răspunsul se află în Cartea
Oltului...
Orion
Nici o corabie nu s-a întors vreodată
Din mările sudului sau de la capricorn
Atât de pură şi elegantă fregată,
Cum se întoarce toamna Orion.
Peste păduri înverzite n-a strălucit nicicând
Lumina lui albă. Nici pe pajişti de fân.
Oceane şi munţi îl văd primăvara plecând
Şi cerul nu-şi mai află multă vreme stăpân.
Octombrie urcă din nou peste grădini
Înaltele-i catarge cu vârfuri de platină
Şi toată iarna, apoi, corabia de lumină
Deasupra lumii uimite se clatină.
Rege al constelaţiilor din septentrion
Mereu lunecând peste lumi îngheţate
Aşa străbate noaptea marele Orion,
Corabie legănată în eternitate.
Atât de pură şi elegantă fregată,
Cum se întoarce toamna Orion.
Peste păduri înverzite n-a strălucit nicicând
Lumina lui albă. Nici pe pajişti de fân.
Oceane şi munţi îl văd primăvara plecând
Şi cerul nu-şi mai află multă vreme stăpân.
Octombrie urcă din nou peste grădini
Înaltele-i catarge cu vârfuri de platină
Şi toată iarna, apoi, corabia de lumină
Deasupra lumii uimite se clatină.
Rege al constelaţiilor din septentrion
Mereu lunecând peste lumi îngheţate
Aşa străbate noaptea marele Orion,
Corabie legănată în eternitate.
Orice
om
Orice om pe care nu pot să-l iubesc este
pentru mine un
izvor de adâncă tristeţe.
Orice om pe care l-am iubit şi nu pot
să-l mai iubesc,
înseamnă pentru mine un pas spre moarte.
Atunci când n-am să mai pot iubi pe
nimeni, am să mor.
Voi, cei care ştiţi că meritaţi
dragostea mea, aveţi grijă
să nu mă ucideţi.
8 Februarie
Mihai M. Macovei
Îndrăgostit
până la lacrimi de poezie, Mihai M. Macovei, umblând cu Moldova în su-flet, n-a
învăţat nici azi paşii cu pantofi ai lumii contemporane; el umblă, în
con-tinuare, desculţ prin poezie, având în colţul ochiului stâng o picătură de
rouă.
Pic, pic...
astrul
căzut într-o noapte
în
fântâna din mine
uşor
uşor s-a făcut râu
din
râu izvor
din
izvor picur
şi
din picur lacrimă
şi
din lacrimă rouă
şi
din rouă
drum
fără întoarcere
Nu mă iubi
nu
mă iubi sunt o părere
născută
de o lacrimă în vânt
sunt
umbra dintre vorbă şi tăcere
acum
sunt acum nu sunt
mâine
am să vin cu prima negură
de
seară şi am să plec în zori
fluturând
batista albă
şi
am să mă întorc când vei crede
mai
puţin – ştii povestea nu e nouă
întoarcerea
nu-i decât o veşnică plecare
nu
mă certa nu-i vina mea
sunt
o părere...
Nu fără motiv
nu
pot să nu-mi amintesc de mine
despărţindu-mă
trecerea
are în ochii ei fulgerul nevăzut
prin
care navigăm frumoşi şi tăcuţi
neînţeleşi
şi uitaţi
de
propriile noastre fiinţe
8 Februarie
Radu Cârneci
Deschizător
de drumuri, de mereu alte drumuri, Radu Cârneci s-a implicat în tot ceea ce
înseamna proiect cultural, devenind
mentorul spiritual al revistei băcăuane „Ate-neu”,
dar şi primul preşedinte al cenaclului literar „Vasile Voiculescu”, de pe lângă
Biblioteca Judeţeană Buzău, sau director de onoare al revistei „Spaţii
culturale” din Râmnicu Sărat. Ar fi trebuit să împlinească, în această lună, 90
de ani. Dar drumurile sau răsucit dureros, urcând spre Luceafăr, şi ecoul
paşilor poetului se aude acum în cerul de sub frunţile noastre.
Ca
pasărea voi cânta, ca iarba voi creşte
Ca
pasărea voi cânta, ca iarba voi creşte,
mă
voi risipi ca ploile, ca soarele voi lumina,
asemenea
pământului, roditor, voi fi,
ca
un descântec mă voi subţia. Apoi mireasmă...
Tu
culege doar ceea ce nu se vede:
paşii
de duh – esenţe pentru alţii.
Drumul
lor luminându-l. Deschide-te către
zarea
de unde s-aude acest murmur.
Ca
iarba voi creşte. Paşilor tăi mă aştern:
mângâie-mi
spicele, soarbe-mi aroma jilavă
şi
înaintea tuturor respiră-mă. Precum pasărea
voi
cânta.
Tu
culege numai ceea ce nu se vede.
Menirea
noastră: esenţe să fim pentru suflete.
Iată
marele timp în spre frunte. Deschide-te,
precum
soarelui, iarba veşnică. Pasărea cântă...
15 Februarie
Petre Stoica
Ce
poeţi, Doamne! Nichita Stănescu, Ana Blandiana, Marin Sorescu, Cezar Baltag,
Ion Gheorghe, Constanţa Buzea, Mudest Morariu... Şi Petre Stoica, strălucind
între ei. Poate cel mai mare, cel mai profund, dar şi cel mai puţin atins de
vanitatea gloriei. După evenimentele din decembrie, atunci când s-a stârnit
furtuna din paharul cu apă, a părăsit capitala şi capitalismul de cumetrie,
refugiindu-se într-o nouă singurătate, la Jimbolia. Ştia că va fi uitat şi s-a
dus acolo să se uite singur, întemeind o nouă ar-heologie blândă a sufletului.
Moment
din copilărie
Mânjiţi pe obraji cu boabe de bozii
ne căţărăm pe grilajul ruginit
de unde privim
sărbătoarea din curte -
pe masă aşezată printre dalii înalte
pahare şi sticle cu dop de cocean
înconjură gramofonul pictat
cu îngeri zburând peste cai,
şi discul se răsuceşte repede repede
în aerul toamnei plutesc funigei,
porumbeii venind şi plecând
sunt explozii albastre,
din pâlnia de foc a gramofonului
cresc poveşti despre valurile Dunării
şi nouă acum ni se pare
că oamenii din curte sunt veseli
fără să ştim că sumedenie de gânduri
cu pietre ascuţite
le bat într-una în tâmple
cineva se gândeşte la soţia bolnavă în pat
cineva se gândeşte la inundaţia de anul
trecut
cineva se gândeşte la viile distruse de
filoxeră
şi discul se răsuceşte repede repede
aerul e plin cu pleavă, cu viespii ce
coboară şi sug din perele
strivite în prag şi cad apoi în apă
verzuie din jgheab
şi discul se răsuceşte repede repede
iar noi privim fermecaţi ;
când paşi se aud venind spre noi
fugim şi ne ascundem în şanţ,
ne spunem că odată şi noi vom fi mari
şi atunci vom cumpăra gramofoane cu pâlnie
de aur
şi ascultăm cât vrem
poveşti minunate...
De
pe vremea filmului mut
Aşteptăm gâtuiţi de emoţie.
În sală e miros de tutun şi carbid.
Lovim puternic din palme; deodată
lumina se stinge şi uşile se închid.
Pe pânza ca o batistă uriaşă de doliu
apar maimuţe, lei, rinoceri,
admirăm piramidele grave
şi faraonii dezgropaţi din tăceri.
După pauza de zece minute
vasul Titanic se scufundă-n ocean
în timp ce orchestra adunată pe punte
suflă din alămuri cu mare elan.
Ni se arată şi războiul cu burii,
vedem explozii, arme, râuri de sânge.
Cu fitilul aprins trece suspinul prin
sală,
lângă tata cineva plânge.
Ieşim cu felinarele în stradă,
lacrimi ne curg întruna pe faţă.
Nimeni nu vorbeşte pe drum.
Florile salcâmului sunt stele de gheaţă.
Moment
romantic
Era o zi senină de vară, când menta
colorează în verde lumina,
iar ei erau cu toţii veseli,
erau puţin înroşiţi de vin şi emoţie
(îmi amintesc : erau cu toţii uşor
ameţiţi),
au ieşit împreună în curte,
pe gard au pus un covor (să nu-i vadă
moartea ascunsă în ochii vecinului!)
şi fotograful i-a aşezat după un fel
consacrat
(bunicul, de-abia sosit din America
desigur, în mijloc, pe scaunul nou!).
Şi-apoi
fotograful a bătut din palme iar ei au
zâmbit,
aparatul Agfa a ţăcănit discret
şi cu toţii au răsuflat uşuraţi
şi au spus:
„O, azi e-o zi minunată, să bem mai departe” ;
şi au ras şi au cântat
(Îţi
mai aduci aminte, doamnă
şi în
fânul de curând cosit),
au cantat si deodată, spre seară,
cerul s-a umplut de nori şi de fulgere
şi a coborât o ploaie torenţială
şi inundaţia i-a înghiţit pe toţi...
* Selecţie şi fotografii Lucian Mănăilescu (mai puţin fotografiile lui Geo Bogza şi Petre Stoica)
Comentarii
Trimiteți un comentariu