POEŢII LUNII FEBRUARIE

CALENDAR LITERAR SUBIECTIV

POEŢII  LUNII  

1 Februarie

Rodian Drăgoi

Născut în satul stelarului Dimitrie (Segarcea Vale - Teleorman), la 1 februarie 1951, în era glaciară a generaţiei noastre pierdute printre gheţuri, Rodian Drăgoi este mult prea modest ca să se laude cu aripile de înger pe care le duce în spate prin cerul Golgotei.
Ştiind şi că nu se dă de-a dura în culisele premiilor literare, nu-i voi oferi azi, la aniversare, Premiul Nobel sau bastonul de mareşal, nici nu-i voi ridica statuie, aşa cum am făcut într-o singurătate anterioară. Doar acest gând, ca o decoraţie în grad de cavaler:

Omul de zăpadă

Se spune că, de la o vreme
poetul Rodian Drăgoi
a început să ningă cum ningea în copilărie -
din pământ către cer.

Spun unii şi alţii că ninsorile lui
au devenit albastre şi melancolice,
că le viscolesc haite de tăceri
şi că nordul a devenit, pe
hărţile lui interioare,
singurul punct cardinal.

Nimic mai neadevărat...
Vă spun eu care am chefuit cu poetul
un milion de zăpezi:
Rodian Drăgoi e, în iarna nebună a lumii,
doar singurătatea unui om
de zăpadă.

Lucian Mănăilescu


POEME de Rodian DRĂGOI



Viaţa mea ca o căţea credincioasă

„Opreşte-te”
mi se strigă în toate limbile pământului
dar eu nu mă opresc nici o clipă
am acasă un poem care plânge
şi mă aşteaptă
„dar tu nu mai ai casă
dar tu nimic nu mai ai
numai numele ţi-a mai rămas”
îmi ascund numele
sub cămaşa mea zdrenţuită
şi alerg mai departe
şi după mine
viaţa mea ca o căţea credincioasă

Acum ştiu

Ultima dată
când am fost la vânătoare
cerbii s-au adunat în jurul meu
şi au râs
nu ştiam că ţin în mâini o puşcă
ruginită de milă
acum ştiu că nu voi termina
niciodată poemul acesta
şi mi-e tare milă de el
el însă nu ştie
şi se bucură ca un copil
Mi-ar trebui încă o viaţă
Mi-ar trebui încă o viaţă
să pot scrie totul
despre frumuseţea acestei vieţi
în spatele meu
moartea râde în hohote

Prin lumină de mireasă

Mă-ntorceam târziu acasă
prin lumină de mireasă
toată noaptea mă-ntorceam
toată noaptea n-ajungeam

când eram când nu eram
prins în hamuri tot trăgeam
carul greu de lacrimi plin
ştii că vin şi când nu vin

am ajuns n-aş fi ajuns
patul podidit de plâns
şi tu îngropată-n ieri
mirosea a nicăieri

m-am culcat n-am adormit
urla-n ceruri un cuţit

Acum nici veşmintele noastre nu îşi mai spun nimic

Acum nici veşmintele noastre nu îşi mai spun nimic
oare câte ferestre încap într-un singur cuvânt ?
tremură lumina între mâinile mele
pe stradă femeile sunt respirate de vânt
tu ţi-ai uitat tristeţea în oglindă şi ai plecat
bluza îţi e udă de întuneric pe spate
iarba în care ne-am iubit pretutindeni ne caută
în mine sunt mormane de frunze vânturate

Plecasem singur noaptea era rece

Plecasem singur noaptea era rece
în urmă se-auzea un plâns ciudat
să fug voiam dar nu aveam putere
că prea eram de spaimă colindat

o numai către ziuă m-am întâlnit c-un om
plecat şi el să-şi caute norocul
mi-a dat o vorbă bună eu am făcut la fel
era prea frig şi-atunci am făcut focul

ne încălzeam tristeţea, picioarele, noroiul
pe care îl duceam tăcuţi în noi
fără să ştim că el ne este frate
şi presimţeam venirea altor ploi

străinul a-nceput apoi să-mi spună
care-i e neamul şi de unde vine
târziu de tot când nu l-am mai văzut
am înţeles că el venea din mine

Zadarnic cresc pe gură încă-o floare

Mi-e dor de tine nu te-am văzut niciodată
zadarnic cresc pe gură încă-o floare
nici o fereastră nu vine să mă vadă

şi-n jurul meu se face tot mai frig
de parcă-aş face focul cu zăpadă

Fotografiile erau ca nişte răni vorbitoare

Pustiul făcuse în sufletul meu un popas
fotografiile erau ca nişte răni vorbitoare

mi-era frig fără tine şi noaptea era noapte
de la izvor şi până la vărsare

dar a venit poştaşul tocmai când
mi-era dor de tine ca de o neîmblânzită ninsoare

şi deodată am fost sfâşiat de miresme
de parcă mi-ai fi trimis un copac înflorit în scrisoare

Noaptea în şapte zile

Unul duce omenirea-n război
altul de-abia îşi duce lingura la gură

unul pârjoleşte oraşe şi sate
altuia îi înfloreşte un măr în bătătură

unul nu are cu ce să-şi clădească o casă
altul pleacă să îşi plimbe indiferenţa pe lună

unul mânuieşte o planetă întreagă
altuia îi lipseşte o mână

unuia îi e lehamite de atâta mâncare
altul n-a mâncat de-o săptămână

unul a uitat să mai plece
altul a uitat să rămână

unul visează case cu bani
altul o femeie frumoasă

unul scrie că vrea să cucerească pământul
altul că vrea să se întoarcă acasă

Pe gheaţa din faţa blocului 

Pe Gabriela am cunoscut-o astă-vară
în Piaţa Sudului
chiar când se oprise să-şi cumpere
o îngheţată
de atunci aproape zilnic
s-a ostenit să-mi coloreze singurătatea
şi mereu surâzând şi-a tocit buzele ei
tinere
cu numele meu
în seara de Crăciun
a alunecat pe gheaţa din faţa blocului
şi s-a lovit puternic la cap
moartea a fost mai iute
ca maşina Salvării

Călăul meu roşu pe peretele meu alb

dar eu am fost singur și trist
până în ziua în care
mi-am desenat călăul
pe peretele din dormitor
chiar la cap deasupra patului
în care dorm și visez
cu cretă roșie l-am desenat
călăul meu roșu pe peretele meu alb
din mâncarea mea îi dau să mănânce
îi dau să bea apă din apa mea
îi citesc poezii scrise de mine
și amândoi suntem fericiți

În duminicile ploioase singurătatea

În duminicile ploioase singurătatea
are cel mai mare efect asupra bătrânilor
le stoarce lacrimi îi loveşte cu capul de pereţi
îi urcă în ştreang
dinspre cimitir vine o femeie îndoliată
ţinând strâns în braţe amintirea unui copil
ziua tocmai se sfârşeşte în băltoaca
din faţa casei

Iubita mea îmi ţine sângele în braţe şi plânge

Iarăşi m-am întors acasă rănit
iubita mea îmi ţine sângele în braţe
şi plânge în timp ce îmi şopteşte
că ar vrea să fie gaura
din pieptul duşmanului meu
de când Iisus a fost crucificat
mama mea Maria
umblă printr-o lacrimă
bătută în cuie
azi-noapte am visat
că ea a venit pe la mine
dimineaţa am găsit
uşa deschisă…

Rază de soare pe care nimeni nu o poate clinti

Pe această hârtie
aş fi putut să aştern un poem
dacă nu s-ar fi aşezat
această rază de soare
pe care ştiu că nimeni
nu o poate clinti
prietenul meu din copilărie
a trecut ieri pe la mine
el are şi acum tot 13 ani
eu clatin întunericul
cu barba mea albă

Desculţ prin zăpadă

E multă zăpadă pe drumuri
dar şi mai multă zăpadă e-n case
desculţ prin zăpadă
cu o lumânare aprinsă în mână
mi-am căutat toată noaptea poemul
acum poetul aprinde un chibrit
şi totul ia foc

4 Februarie


Denisa Comănescu

Denisa Comănescu trăia, în adolescenţă, într-un Buzău transparent, descris în „Ob-sesia biografiei”. De fapt, poeta se refugia în irealitate, privind prin oameni şi prin lucruri, undeva, foarte departe: acolo unde „a fi” înseamnă a te consuma, ca o flacără, luminând faţa nevăzută a lumii.

 OBSESIA BIOGRAFIEI

Dacă cineva mi-ar da părul într-o parte
dacă mi l-ar ridica uşor de pe frunte
ca un diamant aurit s-ar ivi
oraşul acesta
cu străzi singuratice şi case stângace
ce se năruie la simpla închidere a uşii
cu grădini de streliţia şi lăzi de gunoi
unde ecoul copilăriei
încă se mai aude şoptind:
Mea mater, mea pater,
filius vester lupus est

cu muzica ce sparge timpanul maşinilor
şi fotografiile care ucid privirea bătrânilor
cu ulcica plină cu lapte
lăsată prin toate casele
de tatăl pe moarte
doar, doar o va găsi iubitul
ce i-a părăsit fata
(dar el nu vine
şi bătrânul şi-a dat duhul degeaba
sau chiar dacă vine
nu-i pasă
gândind că mai târziu îşi va vinde
şi tatăl său sufletul
pentru cine ştie ce afacere dubioasă)
cu liliacul din curtea căminului de fete -
orbii îi păzesc anemicele flori
prea timpurii şi presimt
că Gemenii se bălăcesc în Vărsător
(
E nesănătos, e nesănătos
în curând vom avea un ospăţ
)


cu bătrâna cocoşată
la care te strâmbai
când striga:
O să ajungi şi tu ca mine
o să ajungi!

(După o săptămână ai căzut
şi mult timp ai atârnat
de umbra bătrânei
ca o cătuşă.
Dacă ar mai trăi în căsuţa de sub deal
ce de lucruri ar putea să-ţi mai spună)
cu prietena ce-şi purta urâţenia
ca pe un portmoneu doldora de arginţi
(până şi ea te-a părăsit:
s-a retras în urechea unui munte
lângă un flăcău zdravăn, ea
mica, firava, pipernicita...
Când se va întoarce
cu poemele ferecate în metalele pure
mulţi dintre cei rămaşi
vor fi dispărut)
cu feciorelnicul pat
pat de tortură
(cineva intra pe fereastră
şi-ţi fura nopţile)
unde te zbăteai de parcă
un prunc şi-ar fi instalat scâncetele
în tine
şi nu ştiai nici un cântec de leagăn
cu porumbeii din coliva primită cadou
la optsprezece ani
(în fiecare toamnă ucizi câte unul
şi-i citeşti măruntaiele
poc: moare tatăl
poc: pleacă iubitul
poc, bei din sticluţa cu prea puţin Neuleptil
poc, poc...)
Dar nimeni nu-mi ridică părul de pe frunte
nimeni nu mi-l dă uşor într-o parte
şi oraşul acesta unde
Mea mater, mea pater,
filius vester lupus est

aidoma unei mări moarte
(iar orbii degeaba au prorocit
un ospăţ
putreziciunea a fost prea adânc
îngropată în mine
ca să ajungă singură la suprafaţă)
va rămâne pentru totdeauna ascuns
ca un diamant aurit.


5 Februarie
Nicolai Tăicuţu

Geolog al nesfârşirii câmpiei, Nicolai Tăicuţu îşi înte-meiază versul, scrijilindu-l în straturile acvivere profun-de, acolo unde se nasc izvoarele de cristal ale sufletului.

era să uit!

ptiu:
ce-i şi cu trecerea asta!
a trecut cuvântul, calup a trecut
bulgăre rostogolit pe apă/
peste mine – eu, pesemne, apă eram
apă de râu curgătoare -
şi-n urmă au rămas valurile -
circumvoluţiuni ale apei
adumbrite de lumină...
mă joc cu ele, ca un copil mă joc
cu nuieluşa de salcie în lacul minţii
multiplic valurile, le dau o altă orientare
şi le adâncesc
chiar le tulbur uşor
contur să-mi fac
de chip tânăr, neastâmpărat...
îmi prind privirea şi gândul îmi prind
le poartă spre ce a fost ieri
şi-a fost sortit să dau uitării
acea înjghebare de vorbă
ce-ar fi putut să fie
și n-a fost să fie –
utopică fire
îmbrăcată în pielea celui ce sunt
şi n-am crezut să fiu vreodată...
mă bat prietenii pe umăr
şi le răspund firesc la bineţe:
bună dimineaţa!
bună ziua!
bună seara!
şi mă bucur că pot face asta
şi mi-e de-ajuns...
apropo, în cele ce-s spuse aici
și-n cele ce se vor spune,
pesemne că
nu despre mine este vorba!

șotron

şotron de zi/ şotron de noapte
fiecare zi cu şotronul său
fiecare noapte cu şotronul său
în formă de cruce
în fiecare zi/ în fiecare noapte
joc şotron folosindu-mă
de una şi-aceeaşi piatră aplatizată
dăruită pentru joacă
de mama/ de tata cândva
de la un timp, piatra a început
să se degradeze/ să se erodeze –
în fiecare zi
în fiecare noapte
din ea se desprinde câte un fir de nisip
pe care-l adun cu grijă
şi-l arunc în grădină
pe plaja de sub lună
lângă mama
lângă tata…


6 Februarie

Geo Bogza
               110 ani de la naştere


Cine a fost Geo Bogza? Cel care a plutit pe corabia „Orion”, către nemărginirea lu-mii, sau vehementul ziarist de stânga, înlăcrimându-şi inima de soarta unui Don Quijote drapat în manta „roşie”? Singuraticul poet, care depunea, în fiecare an, o floare la mormântul lui Eminescu, sau demnitarul pcr-ist, care a refuzat să-l ajute, fie şi cu o vorbă, pe Vasile Voiculescu? Paznicul de far sau călătorul care s-a oprit, pentru o sută şaptezeci şi cinci de minute la minute la Mizil ? Cine a fost, aşadar Geo Bogza? Eu, unul, cred că răspunsul se află în Cartea Oltului...

Orion

Nici o corabie nu s-a întors vreodată
Din mările sudului sau de la capricorn
Atât de pură şi elegantă fregată,
Cum se întoarce toamna Orion.

Peste păduri înverzite n-a strălucit nicicând
Lumina lui albă. Nici pe pajişti de fân.
Oceane şi munţi îl văd primăvara plecând
Şi cerul nu-şi mai află multă vreme stăpân.

Octombrie urcă din nou peste grădini
Înaltele-i catarge cu vârfuri de platină
Şi toată iarna, apoi, corabia de lumină
Deasupra lumii uimite se clatină.

Rege al constelaţiilor din septentrion
Mereu lunecând peste lumi îngheţate
Aşa străbate noaptea marele Orion,
Corabie legănată în eternitate.
Orice om

Orice om pe care nu pot să-l iubesc este pentru mine un
izvor de adâncă tristeţe.

Orice om pe care l-am iubit şi nu pot să-l mai iubesc,
înseamnă pentru mine un pas spre moarte.

Atunci când n-am să mai pot iubi pe nimeni, am să mor.

Voi, cei care ştiţi că meritaţi dragostea mea, aveţi grijă
să nu mă ucideţi.

8 Februarie

Mihai M. Macovei

Îndrăgostit până la lacrimi de poezie, Mihai M. Macovei, umblând cu Moldova în su-flet, n-a învăţat nici azi paşii cu pantofi ai lumii contemporane; el umblă, în con-tinuare, desculţ prin poezie, având în colţul ochiului stâng o picătură de rouă.


Pic, pic...

astrul căzut într-o noapte
în fântâna din mine
uşor uşor s-a făcut râu
din râu izvor
din izvor picur
şi din picur lacrimă
şi din lacrimă rouă
şi din rouă
drum fără întoarcere

Nu mă iubi

nu mă iubi sunt o părere
născută de o lacrimă în vânt
sunt umbra dintre vorbă şi tăcere
acum sunt acum nu sunt
mâine am să vin cu prima negură
de seară şi am să plec în zori
fluturând batista albă
şi am să mă întorc când vei crede
mai puţin – ştii povestea nu e nouă
întoarcerea nu-i decât o veşnică plecare
nu mă certa nu-i vina mea
sunt o părere...

Nu fără motiv

nu pot să nu-mi amintesc de mine
despărţindu-mă
trecerea are în ochii ei fulgerul nevăzut
prin care navigăm frumoşi şi tăcuţi
neînţeleşi şi uitaţi
de propriile noastre fiinţe

8 Februarie

Radu Cârneci


Deschizător de drumuri, de mereu alte drumuri, Radu Cârneci s-a implicat în tot ceea ce înseamna proiect cultural, devenind mentorul spiritual al revistei băcăuane „Ate-neu”, dar şi primul preşedinte al cenaclului literar „Vasile Voiculescu”, de pe lângă Biblioteca Judeţeană Buzău, sau director de onoare al revistei „Spaţii culturale” din Râmnicu Sărat. Ar fi trebuit să împlinească, în această lună, 90 de ani. Dar drumurile sau răsucit dureros, urcând spre Luceafăr, şi ecoul paşilor poetului se aude acum în cerul de sub frunţile noastre.

Ca pasărea voi cânta, ca iarba voi creşte
Ca pasărea voi cânta, ca iarba voi creşte,
mă voi risipi ca ploile, ca soarele voi lumina,
asemenea pământului, roditor, voi fi,
ca un descântec mă voi subţia. Apoi mireasmă...

Tu culege doar ceea ce nu se vede:
paşii de duh – esenţe pentru alţii.
Drumul lor luminându-l. Deschide-te către
zarea de unde s-aude acest murmur.

Ca iarba voi creşte. Paşilor tăi mă aştern:
mângâie-mi spicele, soarbe-mi aroma jilavă
şi înaintea tuturor respiră-mă. Precum pasărea
voi cânta.

Tu culege numai ceea ce nu se vede.
Menirea noastră: esenţe să fim pentru suflete.
Iată marele timp în spre frunte. Deschide-te,
precum soarelui, iarba veşnică. Pasărea cântă...

15 Februarie


Petre Stoica

Ce poeţi, Doamne! Nichita Stănescu, Ana Blandiana, Marin Sorescu, Cezar Baltag, Ion Gheorghe, Constanţa Buzea, Mudest Morariu... Şi Petre Stoica, strălucind între ei. Poate cel mai mare, cel mai profund, dar şi cel mai puţin atins de vanitatea gloriei. După evenimentele din decembrie, atunci când s-a stârnit furtuna din paharul cu apă, a părăsit capitala şi capitalismul de cumetrie, refugiindu-se într-o nouă singurătate, la Jimbolia. Ştia că va fi uitat şi s-a dus acolo să se uite singur, întemeind o nouă ar-heologie blândă a sufletului.

Moment din copilărie

Mânjiţi pe obraji cu boabe de bozii
ne căţărăm pe grilajul ruginit
de unde privim
sărbătoarea din curte -

pe masă aşezată printre dalii înalte
pahare şi sticle cu dop de cocean
înconjură gramofonul pictat
cu îngeri zburând peste cai,

şi discul se răsuceşte repede repede

în aerul toamnei plutesc funigei,
porumbeii venind şi plecând
sunt explozii albastre,

din pâlnia de foc a gramofonului
cresc poveşti despre valurile Dunării
şi nouă acum ni se pare
că oamenii din curte sunt veseli
fără să ştim că sumedenie de gânduri
cu pietre ascuţite
le bat într-una în tâmple

cineva se gândeşte la soţia bolnavă în pat
cineva se gândeşte la inundaţia de anul trecut
cineva se gândeşte la viile distruse de filoxeră

şi discul se răsuceşte repede repede

aerul e plin cu pleavă, cu viespii ce coboară şi sug din perele
strivite în prag şi cad apoi în apă verzuie din jgheab

şi discul se răsuceşte repede repede

iar noi privim fermecaţi ;
când paşi se aud venind spre noi
fugim şi ne ascundem în şanţ,
ne spunem că odată şi noi vom fi mari
şi atunci vom cumpăra gramofoane cu pâlnie de aur
şi ascultăm cât vrem
poveşti minunate...

De pe vremea filmului mut

Aşteptăm gâtuiţi de emoţie.
În sală e miros de tutun şi carbid.
Lovim puternic din palme; deodată
lumina se stinge şi uşile se închid.

Pe pânza ca o batistă uriaşă de doliu
apar maimuţe, lei, rinoceri,
admirăm piramidele grave
şi faraonii dezgropaţi din tăceri.

După pauza de zece minute
vasul Titanic se scufundă-n ocean
în timp ce orchestra adunată pe punte
suflă din alămuri cu mare elan.

Ni se arată şi războiul cu burii,
vedem explozii, arme, râuri de sânge.
Cu fitilul aprins trece suspinul prin sală,
lângă tata cineva plânge.

Ieşim cu felinarele în stradă,
lacrimi ne curg întruna pe faţă.
Nimeni nu vorbeşte pe drum.
Florile salcâmului sunt stele de gheaţă.

Moment romantic

Era o zi senină de vară, când menta
colorează în verde lumina,
iar ei erau cu toţii veseli,
erau puţin înroşiţi de vin şi emoţie
(îmi amintesc : erau cu toţii uşor ameţiţi),
au ieşit împreună în curte,
pe gard au pus un covor (să nu-i vadă
moartea ascunsă în ochii vecinului!)
şi fotograful i-a aşezat după un fel consacrat
(bunicul, de-abia sosit din America
desigur, în mijloc, pe scaunul nou!). Şi-apoi
fotograful a bătut din palme iar ei au zâmbit,
aparatul Agfa a ţăcănit discret
şi cu toţii au răsuflat uşuraţi
şi au spus:
O, azi e-o zi minunată, să bem mai departe ;
şi au ras şi au cântat
(Îţi mai aduci aminte, doamnă
şi în fânul de curând cosit),
au cantat si deodată, spre seară,
cerul s-a umplut de nori şi de fulgere
şi a coborât o ploaie torenţială

şi inundaţia i-a înghiţit pe toţi...

* Selecţie şi fotografii Lucian Mănăilescu (mai puţin fotografiile lui Geo Bogza şi Petre Stoica)

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

POEME de Codrina BRAN

POEŢI NĂSCUŢI ÎN OCTOMBRIE