CALENDAR LIRIC - MARTIE 2018


1 martie 1951

George VULTURESCU


„George Vulturescu este un poet al Nordului în măsura în care această situare e che-mată să traducă şi să valoreze lucrurile şi purtările omului, dar şi să acorde un accent distinctiv poetului. Instrumentările dosarului locuirii operate de cărţile sale prece-dente răstoarnă relaţia până la a sugera că poezia a creat Nordul, iar acesta, la rân-dul său, printr-o răsucire extrem de firească, s-a întors cu argumente care să legi-timeze sursa, să o întărească.(...) Saga nordică explică astfel, cu o reîntoarcere la metafora tăioasă, catachretic, cercul închis asupră-şi al vieţii - plecarea nu are alt rost decât întoarcerea trudnică la începuturi...
Irina Petraş

Ca o confirmare a preţuirii de care se bucură George Vulturescu în peisajul lite-raturii contemporane, anul trecut, la 26 septembrie, a primit titlul de laureat al Fes-tivalului Internațional de poezie de la Belgrad, la care au fost prezenți scriitori din 18 țări (Azerbaidjan, Albania, Belarus, Bulgaria, Marea Britanie, Grecia, Israel, Canada, Ungaria, Macedonia, Germania etc. - În fotografie: alături de Adam Puslojic, la decernarea titlului)



Căuc pentru nisipul urmelor

La vârsta de şase ani, în curtea părintească
un par de lemn mi-a străpuns ochiul stâng
nu plâng cu el
nu râd cu el
Acum ştiu:
Ochiul meu orb e scobit cât lemnul
unui căuc din Muzeul Ţării Oaşului
Cui vrei să-i duc apă cu el, Doamne?
Pot să-l cufund în neant şi să-l
ridic plin de nisipul urmelor tale?...
Cine le vede să vină după mine…

Litera care merge înaintea literelor

Într-o zi afli că un cuvânt se rosteşte
deasupra celorlalte cuvinte din poem
dansează precum albinele
peste un câmp de narcise
E o literă care ţişneşte înaintea
cuvintelor: are ochi de lup
şi balele frigului i se scurg din gură
mâna mi se întunecă pe pagină:
numai cel care ştie că mâna care scrie
este tot una cu mâna de pe cuţit
poate deosebi litera cu ochi de lup
şi litera de aur care merge înaintea literelor
orbitor e cuţitul:
limbi de foc dansează în el
Scrisul meu e un cuţit proptit
pe gâtul morţii

Prin cele mai bune versuri

Puneţi urechea pe
şirurile de versuri
precum copiii pe şinele de cale ferată.
Auzi sunetul de locomotivă,
uruitul prelung?
Prin cele mai bune versuri
vine moartea
a ta, a cititorului

3 martie 1951

Dan MANOLESCU (= 31 octombrie 2016)


Poet, publicist şi prozator buzoian. A publicat mai multe volume de poezie şi a realizat interviuri cu mulţi scriitori români importanţi (Nichita Stănescu, Fănuş Neagu, Şte-fan Augustin Doinaş, Marin Sorescu, Gheorghe Tomo-zei,  Mircea Micu, Eugen Simion, etc.)

 Dan Manolescu, cel al nimănui, e al tuturor. Mirarea lui de sine e că s-a întruchipat într-un suflet de fluture (...) Iubitor până la neştire, părându-i-se surâsul drept gir al adevărului, l-am face corăbier pe Constantin Dan Manolescu, de ar mai avea o hartă a Terrei necercetată. Santa Maria Caravela, de data aceasta o împopoţonăm pentru noi. Plecăm spre nori, spre a descoperi trupul viu al ploii. Cât despre Dan Manolescu, îl îmbrăţişăm cu prilejul faptului că este.”
(Nichita Stănescu).


Dublă identitate

Ne-am întâlnit de multe ori; erai,
de cealaltă parte a visului meu.

Sunt cam incomod,
şi mă seduce sinceritatea din tine.

Îmi pierd identitatea
în numele marelui păgubos.

Mă bucur de prea puţin
acolo unde mă aflu.

Nu primesc fotografii
şi nu-mi cânt veşnica pomenire
la o gură de canal.

Cu două feţe

Îmi caut chipul;
Nu este pentru prima oară
când rătăcesc fără el.

Pledoarie

Eram avocatul sufletelor pierdute;
cât de „inocente” îmi par acum
la Judecata de Apoi.

Le privesc chipurile,
risipite prin colţuri de strană,
golite de orice speranţă,
cu credinţa în tonomatele care psalmodiază:
Doamne miluieşte! Doamne miluieşte!

La colţuri de strană,
doar îngeri cu inimi de tinichea.

Apa unei ploi

Mă chinuie gânduri
şi-am ridicat
în jurul meu,
clopot de-aramă,
al tăcerii.

Pe trunchiuri de-ntuneric,
se prelinge mut
apa unei ploi bătrâne

Solitudini

Credeam că există limite
în jurul biografiei mele.
Acum amintirile
mă privesc prin fereastră;
Numai eu am uitat,
că sunt ani
de când valsez fără ele.

11 martie 1943

Adam PUSLOJIC


          „Adam Puslojić este, nu mai încape îndoială, un poet autentic, un poet ră-săritean în care clocotesc (folosesc înadins acest termen, se va vedea de îndată de ce!) pasiunile, frustrările, umilinţele, reveriile spaţiului balcano-dunărean. Nu ştiu dacă trebuie să-l laud sau să-l plâng, boema balcanică nu se mai poartă în lumea bună de azi, fantasmele poetului de la Dunăre nu mai au preţ, specificul a devenit o povară, în fine, filmele lui Kusturića şi concertele lui Goran Bregović continuă să stârnească in-teres, dar ele n-au reuşit să reabiliteze în ochii euroscepticilor europeni spaţiul bal-canic. Nici poeţii, nici pictorii pe care această lume sud-dunăreană continuă să-i dea; mari poeţi, ca Vasco Popa, mari pictori ca Ţârculea, prietenii lui Adam Puslojić.”
Eugen Simion


Un edict nou: fraţilor mei români

Eu sunt soldatul poeziei româneşti,
Dar tu, Doamne, oare eşti?
Sunt trist, Părinte, ca Nichita cel luminos
şi acum plâng, nu plâng dureros.
Stau aici, privesc spre Blaga -
spaţiul meu mioritic a ajuns la Haga,
unde, acum cu anii, m-ai dat, Bătrâne,
ca pe Iason, cel ce fură Aur-lâne,
neştiind că mor vreodată prin tine,
ca regele meu Marco - la Rovine,
nu ucis de-un frate (de Mircea cel Mare),
ci de crucea de lumină, grea şi tare.
Hai să cântăm Hora sfântă, românească,
noi, doi, Doamne, din gura mea, sârbească.
              
Elada

Până la primul tău oraş
drumul e lung
cât o viaţă de om.

Oraşul de piatră
şi porţile
care-l deschid
trăiesc de-o mie de ani.

Ţara întreagă e în picioare.
Îi oferi un scaun,
semn că cineva
câştigase războiul
pe vecie.

Eladă,
filosofii tăi
îşi cususeră gura cu piatră.

Şi acum porţile
nici nu se mai închid.

Din Eminescu nespus

Astăzi, sunt cuminte
ca un vers
din Eminescu nespus

exact cum bate uneori
clopotul Cel Mare
la biserica din Ipoteşti
bate şi bate în înălţime
un vers luminos

de Eminescu înflorit
pe lume

De sub teiul nalt şi vechi

Ia vezi tu, fiule,
cine bate acum
la uşa noastră

Părinte, nu
un muritor.

23 martie 1970

Daniela ŞONTICĂ


 Este licenţiată în filosofie şi jurnalism, lucrând, din 1993, în presa scrisă. A debutat în revista Convorbiri literare, în 1989. A primit mai multe premii, între care: Premiul „Ion Vinea” (1995), Premiul pentru poezie al revistei Luceafărul (2006); Premiul pentru poezie al Colocviilor „George Coşbuc” - Bistriţa (2014).
Este autoarea cărţilor: Arlechini într-o pădure sălbatică - 1995; Uitaţi-vă prin mine, ed. Bru-mar, 2007; Însemnări din pridvor, ed. Trinitas, 2013; Iubita cu nume de profet, ed. Tracus Arte, 2014 (versuri), şi Privilčges de femme de lune, ed. Vinea, 2015 (traducere în franceză de Claudiu Soare), lansat la Salon du Livre, Paris. Membră USR (Filiala Braşov)

Dar vă spun

În duminicile fără soţ
fratele meu alunul
citea haiku-uri reuşite
despre săritura lăcustei
sora mea beladona
dregea vocalize cu ouă de porumbei
vărul meu lupul
îşi chema haita mai aproape
vară-mea gârla sărată
vindeca visele rele
unchiul meu mărul boieresc
un an făcea mere
un an se odihnea
cu rădăcinile în falia de cutremur.
O, mătuşa mea livada de cireşi amari
doar ea-mi povestea cum se fac copiii
bunica mea tăcere de pateric
mă petrecea desculţă printre ierburile ude
şi mă privea cu mâna streaşină la ochi
până mă vedea
intrată în lumea largă
desigur, bunicul meu
dealul galben cu fruntea bombată
îmi spunea că el este Sfinxul
iar tatăl meu tunetul pădurii
mă lua de mână să ne jucăm
uliul şi porumbeii
în curtea şcolii.
Era frumos
dar vă spun
toate vietăţile fericite erau mama mea
când tăia pătrunjelul atât de fin
şi vorbea despre Dumnezeu.


Nu plânge, Ană...
de-acum eşti mare, gata cu ursuleţii de pluş,
sunt pe lumea asta multe lucruri de dorit,
de ce ai vrea ursul ăsta
care s-a aşezat singur rege
 peste jucării şi le strică...  
(Lasă trenurile în pace,
nu te crede Karenina, eşti doar o Ană într-un zid).   
Mai ţii minte păpuşa blondă
căreia i-ai tăiat codiţele
doar că să-ţi testezi
puterea de a crede - sau de-a cine te jucai oare?

Și chiar dacă nu găseşti un sinonim
pentru cuvântul fericire
merită să îl aştepţi pe Moş Crăciun,
ştiu, nu va veni el, ci chiar Iisus
şi va descărca un sac cu toate minunăţiile
şi-ţi va spune: alege orice vrei,

numai acest ursuleţ de pluş nu,
acesta nici pe mine nu mă iubeşte.


25 martie 1942

Ana BLANDIANA


Blandiana se numără printre poeţii a căror ascendenţă blagiană reprezintă unul din elementele definitorii pentru lirica nouă de la mijlocul deceniului şapte. […] Tonul e solemn, fără rigiditate, iar confesia a deprins de la Blaga acea impersonalitate concis reflexivă care lasă să se vadă din om mai ales fiinţa gânditoare…” (Nicolae Manolescu)

Elegie de dimineaţă

La început făgăduisem să tac, dar apoi, dimineaţa,
V-am văzut apărând cu cenuşa în porţi,
Semănând cum se seamănă grâul, cenuşa,
Şi n-am mai putut, şi-am strigat: Ce faceţi? Ce faceţi?
Pentru voi am nins toată noaptea deasupra oraşului,
Pentru voi am albit toată noaptea: o, dacă
Aţi pricepe ce greu e să ningi!
Aseară de cum v-aţi culcat am ieşit în văzduh.
Era întuneric acolo şi frig. Trebuia
Să zbor până-n punctul unic în care
Vidul roteşte în jurul lui sorii şi-i stinge
Şi eu trebuia să mai pâlpâi o clipă în unghiul acela
Ca să mă-ntorc ningând printre voi.
Orice fulg l-am gândit, cântărit, încercat,
Modelat, lustruit cu privirea,
Şi acum cad de somn şi de oboseală am febră.
Vă privesc semănând praful focului mort
Peste alba mea operă şi zâmbind vă destăinui —
Or să vină ninsori mult mai mari după mine
Şi tot albul din lume va ninge pe voi,
Încercaţi să pricepeţi legea lui de pe-acuma,
Or să vină uriaşe ninsori după noi,
Şi nu veţi avea destulă cenuşă,
Şi copiii de mici învăţa-vor să ningă,
Şi-o să-acopere albul slaba voastră tăgadă,
Şi intra-va pământul în rotirea de stele
Ca un astru arzând de zăpadă.

Ochiul închis

Nu îndrăznesc să-nchid o clipă ochii
de teamă
să nu zdrobesc între pleoape lumea,
să n-o aud sfărmându-se cu zgomot
ca o alună între dinţi.
Cât timp voi mai putea fura din somn?
Cât timp o voi mai ţine-n viaţă?
Privesc cu disperare
şi mi-e câineşte milă
de universul fără apărare
ce va pieri în ochiul meu închis.

Cruciada copiilor

Un întreg popor
Nenăscut încă
Dar condamnat la naştere,
Foetus lângă foetus,
Un întreg popor
Care n-aude, nu vede, nu înţelege,
Dar înaintează
Prin trupuri zvârcolite de femei,
Prin sânge de mame
Neîntrebate.

28.03.1950

Florin DOCHIA


Născut la Câmpina, în 28 martie 1950; licenţiat în jurnalistică (cu specializare secretariat de redacţie). Membru U.S.R.

Orb pe mare

32.

deschide ochii, deschide buzele,
deschide cu palmele inima,
este clipa în care misterul se dezvăluie
şi poţi să afli sintaxa ploii
şi fulgerul din piept să-l înţelegi pe deplin.
stai în umbra unei flăcări,
trupul tău fierbinte s-a închis
ca un templu pe dinăuntru, cu cheia cea mare,
roşu etern se imprimă în pielea ta
ca o puzderie de stele
pe peretele interior al unei clepsidre
în care nisipul curge invers.
ştii că migdalul va înflori încă o dată,
am coborât pleoapele ca să pot vedea
cum îţi împrăştie arome protectoare
în sistemul sanguin, în sistemul limfatic,
aşa cum focul apără lanurile
de marile pericole ale mlaştinii,
aşa cum ştii că moartea te apără
de riscurile maternităţii târzii,
de reciclarea preasfintelor deşeuri
rătăcite-n văzduh.

33.

cum ar fi să locuieşti într-o cursă cu obstacole?
cred că acolo s-ar sparge dansurile
în elementele componente,
o mişcare care stă, care aşteaptă
următoarea mişcare, ar fi oglinda
prin care pătrundem dincolo şi
alergăm până la un obstacol viitor.
cred că ar trebui desenată şi o fereastră,
când stai cu spatele la zid e bine
să priveşti pe o fereastră îndepărtată
peisajul cel mai îndepărtat,
cum se oglindeşte el într-o apă
foarte îndepărtată,
în care înoată peşti foarte îndepărtaţi,
pescuiţi de un pescar cu o undiţă
foarte lungă… atât de lungă încât nici
azi nu s-a aflat dacă prada lui a ajuns
în iarba de pe malul foarte îndepărtat.
e un dans ameţitor să locuieşti
toată viaţa într-o cursă cu obstacole.

34.

din punctul de vedere al ploii,
te poţi înfăşura cu mantia întunecată
pe care uitarea ţi-o trimite în dar de ziua ta.
din punctul de vedere al ploii,
te poţi înfăşura în frânghia ştreangului
pe care l-ai pregătit pentru cine ştie ce ciută
care va trece pe strada ce duce la pădure
în căutarea ierbii albe a nesocotinţei.
din punctul de vedere al ploii
te poţi uda până la piele, până la os,
te poţi spăla de trecut
cum se spală puntea unei corăbii
de urmele însângerate ale trecerii albatroşilor,
cu aripile adunate în faţa ochilor,
înainte ca trompetistul să sune stingerea,
iar groparul să strige vesel: „pământ!”
din punctul de vedere al ploii,
te poţi aprinde când vrei
de la focul sfânt.

44.

poezia începe
când nu mai înţelegi ce se întâmplă.
abia atunci atingi lumile simultane
şi ele tremură în aşteptarea orgasmului,
în aşteptarea concomitenţei,
când se sparg membranele universului
şi pluteşte totul în oceanul de lichid amniotic.
ai trezit copilul din tine,
ai cedat în faţa vidului şi
te-ai umplut de cuvinte,
te-ai închis în tăcere ca-ntr-o mansardă sordidă.
acum vei deschide fereastra
spre cele încă ne-ncepute,
asta e soluţia, să te aşezi temeinic
în punctul zero şi să-l populezi
cu mobilă de împrumut,
cu fantasmele unor idoli abandonaţi
în favoarea nimicniciei,
în favoarea pieilor transparente
lăsate de şopârle la marginea drumului,
în favoarea lui unu şi a lui unu şi al lui unu
expulzat în fiecare dimineaţă din oglindă.


27.03.1958

Ioan Es POP



Ceea ce a venit special şi original din ceea ce-am scris a venit năvalnic. N-a trebuit chemat. Acolo, înăuntru, clocotea o lavă. Se cerea expri-mată. Acum, lava s-a răcit. În vremurile în care în-că eram viu ca scriitor, aveam buzunarele pline de hârtii, pe care le scoteam pe stradă, în crâşmă, noaptea, ziua, în orice moment. Atunci când venea versul acela care nu mai avea răbdare să locuiască înăuntru, îl puneam pe hârtie. Până la urmă, cărţile mele sunt făcute din hârtiile din acele buzunare.








12 octombrie 1992

mă întorc acasă după ani și ani de
umblat prin bucurești
și mă întorc cu o plasă goală în mână
și iese ea la poartă și îmi zice păi,
dragul nostru, parcă ai zis că mergi la câștig
parcă ziceai că tu, în doi ani, o să câștigi cât alții în patru
și uite că acum n-aduci nimic.

ba, uite, dragilor, chiar nimic am câștigat.
și aduc atâta nimic acasă cât n-a putut aduna
nimeni în ăștia doi ani.
nici n-am putut căra de unul singur atâta
nimic cât am câștigat.

în urma mea vin carele-ncărcate cu nimic,
gata să se rupă sub greutate.
când or să se deșarte toate-n curtea noastră,
nimeni n-o să aibă atâta nimic ca și noi.

o să vindem din el numai când va fi la mare preț.
fiți siguri, dragilor, atâta nimic n-are nimeni.
doi ani am tot adunat numai cu gândul la voi.

Ieudul fără ieşire(II)
(Compunere a elevei Ilea Ioana din clasa a V-a B 

a zis în clasa a patra copii
dar ieudul unde este am zis noi n-am ieşit niciodată să
ştim unde este, a zis măcar trece trenul prin partea voastră
am zis trece autobuzul zilnic de
două ori pe săptămână vinerea pe la borşa. a
suspinat am râs a zis c-o să-i facem în ziua aia o
vizită la apartament să-i ducem flori i-am
dus flori i le-am lăsat în mijlocul camerei ea sta în
mijlocul camerei cu umbrela desfăcută cu
geamantanul în mână am zis ce vrei să faci a
zis eu aştept autobuzul
eu aştept autobuzul
cum autobuzul ce autobuz aştepţi în
încăperea asta fără uşi şi ferestre -
şi ea a zis dar asta nu-i o cameră copii dar asta e o stradă
numai că aici s-a făcut noapte
Cum noapte ce noapte ţi-ai pus ochelarii fumurii
să nu ne mai vezi
şi cum să te duci atât de curând, e abia noiembrie draga noastră
păsările-abia au început să-ngălbenească şi să cadă
şi autobuzul trece doar vinerea şi azi e doar marţi
şi mâine poimâine doar marţi şi autobuzul
când trece, vinerea, trece doar pe la borşa.








29 MARTIE 1968

Florentina Loredana DALIAN



Ceva se schimbă, ceva rămâne la fel

Străbați câmpia într-o vară toridă
pe urmele inocenței de demult;
e vremea seceratului la orz
dar ochilor tăi li se-arată lanul încă verde
în care te afundai la cules de mușețel,
spicele înalte până la gât,
departe la șosea Fata Morgana,
dincolo de ea, apa Ialomiței - tărâmul interzis
în care nu te-avântai niciodată.

Îți amintești că acesta e satul
cu troițe la fiecare colț de stradă,
cu biserica din scânduri coborâtă din munți,
cu mirosul crinilor ademenitor.

Bat clopotele a sărbătoare,
dangătul lor aduce cu statornicia;
un gând fugar: nici acum n-ai aflat
dacă numele de strada Duzilor vine de la arbori
sau de la oameni
și-ți spui deghizând o lacrimă în boabă de rouă
că, întotdeauna, ceva se schimbă, ceva rămâne la fel.

Depresie

Bătrâna cu flori mi-a întins lăcrămioare
de obicei cumpăr le ador
azi doar i-am zâmbit
i-am întins o monedă
şi-am trecut mai departe
a alergat după mine
Ia-ţi florile nu primesc de pomană
s-a oprit nedumerită
când mi-a văzut lacrimile
de ce plângi maică? a întrebat simplu
cum întreabă femeile de la ţară
chiar aşa de ce plâng?
ridic din umeri mă uit la ea
nu se lasă clintită aşteaptă răspuns
Am o depresie zic
adică ce? Asta-i un fel de doagă lipsă?
Îhm...
n-are nimic mă consolează
nu eşti singura...
da’ să nu mai plângi că-ţi strici ochii
uite eu stau în frig pentru doi bănuţi
bat cale lungă rabd de foame
n-am lemne de foc şi nu mai plâng
tu doar ai coborât din maşină
eşti îmbrăcată încălţată
(oho, şi-ncă cum dar
numai eu am voie s-o spun)
ce-ţi lipseşte? în afară de doaga-aia...
nu pleacă nici nu tace ce să-i răspund?
când nu ştii ce să spui
cel mai la-ndemână e adevărul
dragostea! asta-mi lipseşte
ai vrut să ştii ai aflat mai vrei?
na să te saturi
Dragosteeeeaaaa!
se uită buimacă îşi face cruce
face un semn la cap către omul cu fluierul
care cântă şi el pentr-un bănuţ
fata asta săraca e dusă
ai auzit ce-i lipseşte?
omul îşi vede de fluierul lui
apoi începe să fredoneze
Dragoste buruiană rea!
femeia îşi vede de
lăcrămioarele ei timpurii
eu îmi văd de drumul meu
presărat cu lacrimi.

29 martie 1941

Constanța BUZEA



Acolo unde cred că eşti

Acolo unde cred că eşti
Nici trenurile nu străbat
Acolo ca de sticlă par
Pădurile de brad brumat.

Tot mai departe simţi şi taci
Adăugat la rest mereu
Şi nu mai pot înainta
Decât pierzându-mă şi eu.

Cum ninge, alb e orice drum
Şi alb respiră-ntregul timp
Nici nu te-aş recunoaşte-acum
Desperecheat şi fără nimb.

Mi-e milă şi să-mi amintesc
Dar nici să uit nu mă îndur
Câtă părere-i în destin
Câtă greşeală-i împrejur.

Cu degete de frig adun
Ca sub un şal înzăpezit
Sufletul nostru încă bun
Mişcarea lui către argint.

Cum ninge, nu s-ar mai opri
Şi fi-vor brazii îngrădiţi
Acolo unde cred că eşti
Printre barbari meteoriţi.

În fiecare an aştept
Să ningă, să te pot vedea
Dacă priveşti, dacă asculţi
Dacă mai înţelegi ceva.

Leac pentru îngeri

Sunt tristă, dar de tine niciodată.
Fug animalele speriate de minuni
La care nu mai ştim să ne gândim,
Miercuri şi marţi, vineri şi luni.

Săraci în zile, cine ştie, trecem
Legaţi la gît de lungi copilării
Ninşi de puterea sfintelor petreceri
A nu fi, a te naşte, a iubi.

Ce-mi dai, să nu mor azi, să mai rezist?
Leac pentru îngeri, cântecul meu trist.

Nuca verde
Stăm împăcaţi rănindu-ne de toate
Şi serile vin parcĂ mai devreme
Te însoţesc numai pe jumătate
Pierdută jumătate în poeme.

Ţesându-ne covoare şi macate
Păienjeniş asupra unor steme
Ne-nchipuim că suntem întâmplate
Vieţi de care nimeni nu se teme.

Prea sus ne ţine steaua nepătate
Privirile ce-ar vrea să se întreme
Cu picături de nucă verde, poate,
Din nucii care cresc între blesteme.

31 martie 1933

Nichita STĂNESCU



Astăzi, aici în catedrala Sfânta Sofia, unde suntem fericiţi până la nefericire de faptul că putem să spunem, în mod adevărat şi nebâlbâit credo-ul nostru poetic, ne întoarcem şi zicem: de această dată spre faima «Coroanei de aur» care se va vesti a fi fiind cel mai mare premiu nu decernat unui om ci unui purtător al sentimentelor lumii, ne înclinăm şi spunem: e fără precedent în istorie când o coroană laurează tâmplele unui iubitor de poezie iar nu ale unui poet.” (Din discursul rostit de poet la Struga)

Lună în câmp 

Cu mâna stângă ţi-am întors spre mine chipul,
sub cortul adormiţilor gutui
şi de-aş putea să-mi rup din ochii tăi privirea, 
văzduhul serii mi-ar părea căprui. 

Mi s-ar părea că desluşesc, prin crenge,
zvelţi vânători, în arcuiţii lei
din goana calului, cum îşi subţie arcul.
0, tinde-ţi măna stângă catre ei

şi stinge tu conturul lor de lemn subţire
pe care ramurile i-au aprins, 
suind sub luna-n seve caii repezi 
ce-au rătăcit cu timpul, pe întins. 

Eu te privesc în ochi şi-n jur să şterg copacii
În ochii tăi cu luna mă răsfrâng
... şi ai putea, uitând, să ne striveşti în gene
dar chipul ţi-l întorn, pe braţul stâng.

O călărire în zori
Lui Eminescu tânăr 

Tăcerea se izbeşte de trunchiuri, se-ncrucise,
se face depărtare, se face nisip. 
Mi-am întors către soare unicul chip,
umerii mei smulg din goană frunzişe. 
Câmpul tăindu-l, pe două potcoave
calul meu saltă din lut, fumegând. 
Ave, mă-ntorc către tine, eu. Ave! 
Soarele a izbucnit peste lume strigând.

Tobe de piatră bat, soarele creşte,
tăria cu acvile din faţa lui
se prăbuşeşte în trepte de aer, sticleşte. 
Tăcerea se face vânt albăstrui,
pintenul umbrei mi-l creşte
în coastele câmpului. 

Soarele rupe orizontul în două. 
Tăria îşi năruie sfârşetele-i carcere. 
Suliţe-albastre, fără întoarcere,
privirile mi le-azvârl, pe-amândouă,
să-l întâmpine fericite şi grave. 
Calul meu saltă pe două potcoave. 
Ave, maree-a luminilor, ave! 

Soarele saltă din lucruri, strigând
clatină muchiile surde şi grave. 
Sufletul meu îl întâmpină, ave! 
Calul meu saltă pe două potcoave. 
Coama mea blondă arde în vânt. 

Necuvintele 

El a întins spre mine o frunză ca o mână cu degete.
Eu am întins spre el o mână ca o frunză cu dinţi.
El a întins spre mine o ramură ca un braţ.
Eu am întins spre el braţul ca o ramură.
El şi-a înclinat spre mine trunchiul
ca un măr.
Eu am inclinat spre el umărul
ca un trunchi noduros.
Auzeam cum se-nţeteşte seva lui bătând
ca sângele.
Auzea cum se încetineşte sângele meu suind ca seva.
Eu am trecut prin el.
El a trecut prin mine.
Eu am rămas un pom singur.
El
un om singur.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

POEME de Codrina BRAN

POEŢI NĂSCUŢI ÎN OCTOMBRIE