ATROCITĂŢILE FERICIRII


ATROCITĂŢILE FERICIRII

În anul 2015 publicam volumul intitulat „Atrocităţile fericirii”. Azi am făcut o serie de fotografii, cărora li se potriveşte acest titlu. Dacă este adevărat că timpul este sincronizat cu eternitatea, la fel cum electronii se învărt în jurul nucleului, fiind – în acelaşi moment – pretutindeni şi nicăieri, înseamnă că poeziile şi fotografiile fac parte din inefabilul unei trăiri unice, chiar dacă, aparent, ele sunt diferite.



Zăpadă spulberată

Mai ştii, iubita mea, să-mi fi mireasmă
cum eu îţi sunt de-a pururi ţie ram?
Mai ştii zăpezile de flori şi fluturi
pe care eu ţi le ningeam la geam?
Mai ştii să-mi spui, cum îmi spuneai odată,
când nu aveam din lume alte veşti,
că eu îţi sunt zăpada spulberată
de viscolul cu care mă iubeşti?...


 Ultima primăvară
(Scriitorului Corneliu Ştefan)

N-a mai venit primăvara, n-au mai
înflorit ghioceii, nu s-au mai întors
păsările din nemărginire.
N-a mai fost decât o încremenire a norilor,
o farsă tristă, o cădere în înalt.
Lumea ieşise ca la bâlc,
să te sugrume cu surâsuri,
să te lapideze cu vorbe.
(Doamne, şi ce mult i-ai iubit!
aproape cu ură, şi cum te-ai dus pentru ei
până la celălalt capăt al lumii!)
Rămân toate astea, poate rămân,
într-un muzeu al disperării, într-o
expoziţie cu dinozauri înzăpezind
inima de tinichea a oraşului
în care nu va mai veni, niciodată,
primăvara...


Revoluţie anaerobică    

Replicile se amestecă      
în răpăitul de mitralieră al inimii,     
pasărea din muzeul        
de ştiinţe naturale al patriei     
bate brusc din aripi,       
uzina chimică se ridică-n văzduh      
(aici, în est, zăpezile naturale  
ar costa mult prea mult),         
în scena finală actorul ţine în mâini  
craniul bufonului, statuia libertăţii    
o ia razna pe străzi         
în timp ce îngeri suavi recită la microfoane         
comenzile lecţiei de gimnasică anaerobică            
şi moartea se preface că citeşte ziarul,        
peste umărul poetului.


Atrocităţile fericirii

Mai am câteva socoteli
de încheiat cu viaţa:
trebuie să ridic o catedrală în nori,
să termin de pătimit câteva pagini
din istoria surâsului,
să urc Muntele Melcului,
să zugrăvesc în culorile curcubeului
pereţii ploii, să trăiesc
câteva amintiri, să împart
migdalele unor săruturi de adio
şi să îţi povestesc despre
insula pe care am naufragiat,
trăind până la capăt toate
atrocităţile fericirii



Lacrimi de Murano

Ce nisip cald mâinile tale!
Ce vânt părul tău!
Stau singur, pe plaja pustie,
şi exersez cu disperare
lacrimi de Murano…



Vechi album

Imagini fără timp, mă înnoptez în ele
sub viscolul stingher ce spulberă
zăpezile încrâncenatului Villon.
E un exil în care mă întorc,
un loc străin, numit acasă,
prin care zboară fără noimă
fluturi…



Transplant

Transplantaţi-mi un suflet
de fluture, o floare - ceva,
nu mă lăsaţi între atâtea
stele şi atavice roţi dinţate
numai cu biata mea inimă!



Ofrandă

Au fost ploi,
au fost vânturi şi nori,
au fost minciuni şi iubiri
cu buze amare...
Când mi-am adus
aminte de suflet
şi l-am cerut înapoi,
un zeu costeliv
mi-a aruncat la picioare
o pasăre moartă.



Fotografie utopică

Vremea când bravam poveşti de dragoste
aproape inexistente, de parcă între
un paradis şi altul ar fi circulat
podurile rulante ale infernului
şi lumea era o provincie cu ovaţii
şi hârtoape şi buletine de ştiri,
cu ziduri ale aparenţei în spatele cărora
se difuza muzică rock, sânge rock,
iubire şi singurătate cu Elvis şi Ringo,
vremea când, bolnavi de foşnetul
de lenjerie intimă al poeziei,
printre cărţi, iluzii şi mahalale
exersându-şi viitorul la acordeon,
beam fericiţi vinul negru al nopţii.



Lucruri ciudate

Ţi se întâmplă lucruri tot mai ciudate,
dimineţi scufundate-n oglindă,
legende şi amintiri utopice,
false profeţii şi o mulţime
de lucruri străine: râzi, iubeşti, exişti,
apoi intri într-o bodegă şi ceri de băut
o otravă mai tare ca viaţa...


Umbra

Se aud paşi...
Cineva disperat sau singur
trebuie să apară
pe coridorul oglinzilor...
Aştept încordat să spun
„bună ziua!“ sau „încotro?“,
să schimbăm o vorbă
şi chiar atunci umbra mea
trece pe lângă mine
fără să mă privească.



Crailâc

Şi să ieşim în urbe, crailâc împotmolit,
să fie încă toamnă şi-n turn să bată ora,
să dăm prin idealuri, din când în când, cu flit
şi să visăm nostalgici domniţe de Angora…
Să ne dedăm la foşnet de pulpe nibelunge,
să înnoptăm în filme cu Chaplin şi Astair
şi-n zori, când întristarea aruncă-n noi cu frunze,
de la parterul vieţii să ne-aruncăm în cer.


Cântecul cucuvelei

Se face primăvară, se face târziu,
inima mea cântă şi se risipeşte,
inima mea te caută şi te uită
în depărtări neguroase...
Încă mai cântă imima mea!
Trec umbre pe drumurile de odinioară,
şi Dumnezeu e un copil
care aleargă prin livezile verii...
o, ce duios cântă inima mea!
Încă mai cântă...
Urmele tale s-au spulberat în nisip,
Dar inima mea te ştie şi cântă...
Ca o cucuvea în ruinele nopţii
inima mea cântă!



Simfonie neterminată

Cineva se apleacă
din loja întunericului,
cineva mă priveşte complice,
cineva decupează
un cerc de lumină
în întunericul de gală al serii...
Oh, şi simfonia asta neterminată,
inima mea, asurzită
de aplauzele morţii!



Moby-Dick

E seara nevinovăţiei mincinoase
pentru care pleacă marinarii în larg,
uitându-şi viaţa cine ştie pe unde...
O, Ahab, şi pe tine te sperie
monstrul alb al fricii?
Nu-i aşa că vom vâna împreună
serenisime schisme şi umbre?
– Ehehei, pezevenghilor, ehehei...
Am navigat pe oceanele lumii,
cândva...
Repede a trecut harponul pe lângă
cocoaşa timpului, repede s-au umplut mările
de recifuri străvezii şi arhiducese...
Ehehei, pezevenghilor, iat-o
pe cea mai bârfită dintre toate,
pe Moby Dyk, care ne
striveşte tandru între gingii!


Uitarea prin gard

Mă uit la istorie prin gard;
trece pe uliţă un război mondial
şi face atâta gălăgie şi se moare
atât de inutil şi caraghios,
şi pe urmă soldaţii defilează
prefăcându-se că sunt fericiţi,
până le explodează liniştea în faţă
pulverizându-i printre mausolee şi spaime.
Pe urmă trece un convoi mortuar...
Doamne, azi îl înmormântează
pe tatăl meu Lazăr
şi pe mine au uitat să mă cheme...
Mă uit la istorie prin gard...
Mare lucru uitarea!




Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

POEME de Codrina BRAN

POEŢI NĂSCUŢI ÎN OCTOMBRIE