POEŢII LUNII IUNIE


CALENDAR SUBIECTIV

POEŢII LUNII IUNIE

F 1 iunie (1956)
Mircea CĂRTĂRESCU



Tu, Nichita...

Când am stat prima dată faţă-n faţă cu Nichita Stănescu (mă simţeam de parcă aş fi stat la masă cu Eminescu sau cu Baudelaire) eram la restaurantul Uniunii Scri-itorilor cu prietenul meu Traian T. Coşovei. Am fost atunci atât de intimidat de ochii albaştri, foarte depărtaţi, ai lui Nichita, încât vreo jumătate de oră n-am putut scoate o vorbă, lucru pe care el l-a luat drept o tăcere ostilă.
„Bătrâne, gata!” mi-a spus până la urmă. „Ai dreptate, sunt cel mai prost poet din lume. Dar hai să stăm de vorbă, totuşi, şi să ciocnim un pahar ca doi prieteni.” „Dar dimpotrivă”, i-am răspuns, „am tăcut fiindcă vă respect prea mult...” „Haide, lasă-l pe vă şi pe dumneavoastră. Zi-mi tu, bătrâne!” „Iertaţi-mă, nu pot...” Atunci Nichita s-a uitat la mine mai atent. „Ascultă, tu eşti credincios?” „Da, bineînţeles.” „Şi te rogi câteodată lui Dumnezeu?” „Da, uneori.” „Şi cum îi spui lui Dumnezeu când te rogi, Tu, Doamne, sau Dumneavoastră, Doamne?” „Tu”, i-am răspuns zâmbind, pentru că mi-am dat seama brusc ce vroia să spună. „Şi-atunci, dacă lui Dumnezeu îi spui tu, mie de ce-mi zici dumneavoastră? Hai, bătrâne, zi-mi Nichita, şi să fim sănătoşi...”
De-atunci, în puţinele momente în care ne-am mai văzut, m-am străduit să-i spun pe nume: tu, Nichita.

Adio! La Bucureşti

un timp am fost atât de apropiaţi amândoi
încât îmi aminteam episoade din copilăria ta
şi visam visele tale
şi când tu îţi mâncai curcubeul la lactobarul de lângă scala
eu schimbam feţe - feţe...
un timp am fost atât de fericiţi amândoi
încât stăteam la facultate în aceeaşi bancă
şi fondul de ten de pe fruntea ta mi se părea mai important pentru omenire 
decât marile descoperiri geografice.
şi apoi treceam dizolvând în culoarea de televizor în culori a umbrelei
magazinele cu frapé-uri, furouri şi doftorii din pasaj
cei o sută cinci zeci şi patru de centimetri ai tăi
măturau asfaltul în faţa noastră
şi spintecau cu lanternele întunericul bulevardului
în dreptul teatrului foarte mic
şi îţi cărau în memeorie alte glasuri, alte încăperi...

dar s-a sfârşit, s-a sfârşit! de-acuma cu care amant
te mai împleticeşti pe sub stele, pe sub bolovanii de diamant?
de-acum patina timpului aproape-a virat
pe patinoarul părului tău patinat.
adio!
adio!
Adio!
la revedere, dragoste, în toamna aceasta!
de-acum amorul nostru sparge asfaltul pentru lucrările de canalizare
ca să ne asigure o existenţă decentă.
vreau să-ţi mai spun
că aseară s-a prăbuşit de singurătate
romarta copiilor.


F 1 iunie (1950)
Mihai NICOLAE


Chef de chef

Dimineaţa se face frig în privire
şi un fel de întuneric toarnă ciment
peste tot ce-i ascuns şi hidos
cuvântul şoptit încearcă să ierte
sticlele golite de votkă şi muzica
dată la maxim plimbată
dintr-un loc în altul prin odaie
de cei ridiculi şi fără apărare
braţele împrăştiate prin aer
nu înţeleg ce se întâmplă
dar pregătesc la lumina
becurilor clipocitoare
tristeţea zilei ce urmează
ca pe o mireasă trasă la sorţi

Îndoială ţinută la vedere

Între două vorbe de ocară
ea seamănă din ce în ce mai mult cu tine
nu ştiai că poate să adune în jurul tău
furia ochilor şi transparenţa
unei aşteptări în care nici lacrima
nici strigătul nu mai încape
niciodată pusă în încurcătură
înalţă în dezordine absenţa
voluptoasă fără s-o atingă
oferindu-ţi de fiecare dată
aceeaşi adresă şi număr de telefon

Înserare la ţară

La ţară, înserarea
are chip de maură.
Sătenii o arată cu degetul,
vântul îi dă târcoale,
iar eu, ca un somnambul,
păşesc, fără să mai aud întunericul
băltindu-mi sub picioare...

F 5 iunie (1903 - 1974)
Ştefan ROLL

În decolteul verii
Aici pieptul îl desfaci şi-l sprijini cu muntele în aer
cerul ciufulit de păsări e cu frunzele prin pomi
presărate în iarbă stelele margheritelor sunt
iar pietrele tari trec desculţe gârlele.
Îţi iubeşti, ca fiecare, logodnica blondă din visul treaz
noaptea în havuze schimbă ceasul în cleştare
pădurea e cu copacii ei, luna intră ca un cneaz
îmi plac în minutul acesta de frunze, cuvintele
tale verzi
fuga mâinilor albe
ca rândunică ochiul în azur îl pierzi
şi la un pas lângă tine, excursioniştii cu frânghii
cad fără niciun folos în prăpăstii
Câmpul înnoptează în botul cu pluş ud al vitelor
cangurii ne privesc din punctul lor de vedere
stelele se cern prin tremurarea-n aer a sitelor
vântul s-a zburlit în brazi ca un ied
şi pădurea se întoarce zornăindu-şi plopii în amurg
Dealurile ne-au primit
cu reverenţa umbrelor până la pământ
e albă, e rotundă colina lunei pe umerii tăi
vocea trenului farmecă munţii, şi controlorul
ne salută de pe scară
Armăsarul aerului verde se înspumează în frunzare
Ca în peşteră gândul te adună, te arde, te întunecă
în catifea sângele, inima, înveleşte-le
luna rotundă cu plopii de gât alunecă
pădurea-şi pipăie în muselină coastele, deştele;
pe aici cântau dorul şi flinta pasărea haiducului
se prelungea în cer cu viscole foamea lupilor
zimbrii se decapitau pentru stemele moldovei
ardea în pământ jarul fragilor, comorilor
iar la hanurile, neluminate, de carpen
mureau ca păpuşi viorile.

F 6 iunie (1940 - 1991)
Gheorghe PITUŢ

 

Sfinx umblător

 

Moartea nu vine zâmbitoare
deşi au scris maeştrii morţi
c-a fost văzută pe la porţi
în mii de chipuri de fecioare;
lucrează şi ea că-i datoare
cu moartea propriei ei morţi
şi cu-mplinirea bunei sorţi
a orice viaţă călătoare.
Deci moartea vine ca o vie
făptură neînduplecată
că în atâta veşnicie
omul - fiinţă însemnată -
a cutezat murind să fie
când nu fusese niciodată.

Casa mea

Prin geamul dinspre noaptea
casei mele
ascult cum zuruie
cu greutate soarele.
Ciungi şi fără poame
sunt merii,
scorburi fluieră în inima lor,
iarba e arsă galben,
abia dacă traieşte
umbra unui gard
unde se adăpostiră şerpii,
căldura îi dospeşte-acum
şi-i face să duhnească.
Un milion de veri
striviră pietrele
cu un ciocan de sunete şi foc
(pe pleoape praful s-a depus în straturi),
nici vântul nu mai poate
aduce boabe umede de aer.
Părinţii mei asediaţi de alb,
îi muşcă varul din pereţi.
Cineva
desparte umbrele prin grădini;
un om
îşi altoieşte braţul stâng
pe creanga unui păr
cu şapte frunze vii.
Aşteaptă.

F 8 iunie (1977)
Raluca NEAGU

Din jurnalul unui naufragiu

să spunem că mă găseşti la capătul pământului
aşteptând cu dorul în braţe
să spunem că o să vii pentru că în sfârşit
mi-ai auzit cantecul de sirenă
sau că brusc în inima ta s-a aprins un bec
ce o să faci tu
singurul care se încăpăţânează să tacă
tare ca un tunet?
noaptea îţi vei permite orice
nu-i aşa?
noaptea nu judecă pe nimeni
poate mi-ai îmbrăţişa genunchii
poate ai avea curaj să-ţi lipeşti sufletul
de al meu
şi poate în sinceritatea trupurilor
vei şti cine eşti
sau
timpul o să mă acopere
o să arunce hârtiile pe care nu ţi-am scris
o să mă îngroape până la piept
şi pescăruşii vor ciuguli lacrimile mele
pe corabie
mă legăn când spre iad
când spre iad
şi cânt
şi cânt
şi uneori visez.

Vrăjitorii ne(r)-ozi

nu avem curaj să strângem adevărul în braţe
să-i spunem: prieten drag, te-am aşteptat
ca pe-o cană cu apă.
hai să ne tragem de şireturi cu noaptea
uite calea spre nicăieri
s-o călcăm ţanţoş doar avem pantofi
de firmă şi minţi de firmă să ne controleze
paşii
spre localul plin de suflete
vândute la pahar.
(facem cinste prietenilor
luaţi şi beţi acesta este sângele visului meu)
acasă e târziu şi gol
cineva mută oamenii ca pe-o mobilă
dacă ne concentrăm putem să-l urâm
şi să călcăm mai departe în pantofii noştri
roşii de Dorotheie
către un rai tot mai îndepărtat.

câte ceva despre libertate

mintea înlocuieşte totul despachetează
leagă alte amintiri, le coase cu aţă neagră pe cele
care trebuie să moară.
maybe I don't deserve...
şi-mi muşc buza până la sânge.
sunt funcţională
fac un pas şi celălalt îl urmează ca prin minune

în casa mea nouă sunt zeu. de la balcon
închid un ochi şi cu celălalt decid cine mă priveşte
de undeva un bărbat cântă nuştiuce
mă imaginez sărind din nori ca luna

naiva de mine
să cred că o să apar ca buruienile din beton
să cred că lămpile mângâie şi visele urâte
le-a plantat cineva sub pernă.

prin parc stau să povestesc chiştoacelor
„a fost o zi bună azi
doamna de vizavi nu s-a aruncat
doar şi-a şters urmele cu rufele puse la uscat
dinadins
la etajul 9.
a fost o zi cum nu e alta
liftul a tresărit de câteva ori
m-a plouat la 6 dimineaţa şi am crezut că o să cresc mai mică”.

dragostea mea
cine te-a pus să mă răstigneşti fără cuie?

F 14 iunie (1977)
Ion Liviu OTÂNCEALĂ


Eu încă vorbesc

Eu încă vorbesc
chiar dacă nu m-asculţi
eu încă vorbesc
fără pauză
din toate celulele
cu tot scheletul
cu toate amintirile
fără să mă repet
…am atâtea de spus
că până şi visele
îmi sunt inundate
de toate cele nezise
vorbesc despre toate cele
o sută de simţuri
ale mele
rănite
şi vorbesc fugind
calc peste podelele
cu grele retorici
în timp ce în jurul meu
fâlfâie greoi
compendii şi enciclopedii
despre ce n-am spus
lansez în aer
mii de mărturii de iubire
şi de ură
deşi mă simt
invadat de consens
cu toţi din mine
şi vorbesc
despre tot ce văd
despre tot ce mă vede
mai repede
mai clar
mai cald
fără glas
cu nervii optici
deschişi
şi răniţi
vorbesc
cu toate coastele
adânc înfipte
în aerul strălucitor
de metafore
cu pielea subţiată
rezonanţă
ca o foaie imaculată
ce aşteaptă
să fie acoperită
cu fraze şi propoziţii
perfecte
cu rotulele gureşe
cu umerii scânteietori
…chiar dacă nu mă asculţi
eu încă vorbesc
cu emoţie şi smerenie
temându-mă că aş putea
să uit esenţialul
atunci când deschid
gura pentru a-ţi spune:
ţi-am fost amant rău
mai mereu
Poezie

Absenţă

Nu ţi-am mai scris
de aici din vis
nici o dare de seamă
asupra
avansatei stări de orbire
a mâinilor mele
noaptea
se pierd
bâjbâind conturul tău
electric
în abisul cearceafurilor
degetele mele
şi-au pierdut svelteţea
şi o nouă epidermă
le înveleşte
ca o cataractă
în schimb
aud cu buzele
aud golul
ca pe o masă compactă
armonizând
nemişcarea
mi-au orbit mâinile
poate
ar trebui să învăţ
să-ţi pipăi lipsa
secundă cu secundă
trimite-mi un baston de orb
şi o să-l ating
de marginea nopţii
… nu ţi-am mai scris
de aici
ştii?
Nu mai văd cu mâinile…

F 16 iunie (1925 - 1977)
Anatol E. BACONSKI


Cadavre în vid

Vid, vid, vid -
prea mult vid în istorie
și toate nu vor decât să te-nvețe
supunerea oarbă și spaima.
Nici alcoolul, nici stelele
nu mai înșeală.
Produși ai hazardului, împăraților
fără coroană, vai, vouă!
Robii sunt morți
și cadavrele lor
putrezesc în galere.

Autoportret în timp

Am semănat cu pădurea, cu moara de vânt, cu tăcutele,
negrele, necunoscutele cruci de la margini de drumuri,
cu umbrele cailor noaptea pe-nalte coline moldave
am semănat - și cu chipul ciudaților zei
îngropați în nisip lângă mare. Cât e de-atunci?
Trebuie sa fi trecut multe ploi, multe viscole, trebuie
sa fi pierit multe ziduri și oști, să fi căzut multe lanțuri,
să fi ars, să se fi risipit, să se fi dus dracului multe imperii
ca să-ncep a semăna în sfârșit cu mine.

Era de piatră

Piatră, piatră…
Grămezi de piatră, zid de piatră, arbori de piatră -
mulţimile văd noaptea tribuni pietrificaţi
şi decapitaţii congenitali sunt fericiţi
când simt pe umeri crescându-le capul de piatră -

şi fericiţi sunt cei ce zidesc, fericiţi vizionarii-gândaci
fericit avangardistul onanist ce se visează noaptea
purtând un falnic phalus de piatră…
fericiţi în piatră, nefericiţi în piatră
neconsolaţi în piatră…
Piatră, piatră…

Cu o sută de tineri pitecantropi
am umblat căutând era de piatră
dar piatra nu mai are eră.

F 18 iunie (1948 - 2011)
Ion ZUBAŞCU


Balada morăriței din Dragomirești

au intrat noaptea în casă peste soția fugarului Petrovan Dumitru morărița
cu moara peste Baicu sub Șes lângă un drum ce urcă pe Dumbravă
ei dădeau buzna în casele oamenilor numai după miezul nopții
în hainele lor negre de piele în uniforme înarmați cu pistoale și puști
Gasie din moară a sărit pe întuneric din pat în cămașa ei albă de cânepă cu poale
a aprins lampa și când s-a trezit în fața lor fără nicio apărare
și-a luat instinctiv în brațe coconul lângă care dormea

și atunci copilul de câteva luni nu împlinise încă un an
s-a pus pe un plâns ca din gură de șarpe simțea spaima de moarte a mamei
și nu l-a mai putut opri nici laptele cald de care nu a vrut să se apropie
deși mustea abundent prin cămașa femeii
un securist s-a înfuriat rău de țipetele copilului l-a apucat de picioare
și l-a trântit cu capul de perete în fața mamei cu sânul încă dezgolit
copilul a încetat brusc din plâns dar când morărița l-a ridicat de jos
nu mai respira s-au speriat și ei au urcat-o cu pruncul în mașină
și au dus-o la doctorul din Rozavlea cel din Dragomirești era arestat
omul s-a sculat din pat și când a văzut copilul
a început să urle și el la femeie: Ești nebună? Îmi aduci un copil mort?
Tu nu vezi că-i mort, femeie? Securiștii s-au urcat în mașini și-au plecat
după ce au înconjurat-o pe morăriță cu armele-ntinse
au amenințat-o să nu spună nimănui nimic și i-au poruncit
să nu se întoarcă pe drum spre Dragomirești ci pe prunduri
zorii zilei au prins-o pe femeie cu copilul rece în brațe
încălzindu-l doar cu lacrimile ei neputincioase de mamă
venind desculță pe cărările Izei în sus 15 km până la Dragomirești
și cântându-l mortește l-a îngropat în noaptea următoare pe ascuns
și n-a știut decât Dumnezeu de ce s-a mai născut și coconul acela

F 25 iunie (1937)
Dorel VIŞAN



Doamne, fă-mă din nou...

Doamne, fă-mă din nou copil şi argat
Şi du-mă la mine în sat.
Ia-mi învăţăturile – balast inutil –
Şi du-mă la oi înapoi şi fă-mă copil...

Ia-mi de pe faţa de masă scrobită
Mâncarea aleasă, stropită
Cu-arome din Orient aduse cu greu
Chintale – pe-a marilor cale –
Ia-mi de pe masă mâncarea-aburindă
Ce o tai cu zece tacâmuri;
Şi lasă-mi în schimb un drob de mălai,
Să-l mănânc cu nesaţ în colbul din drumuri...

Ia-mi noaptea nesomnul şi veghea
Şi gânduri mai bune, mai rele;
Şi dă-mi înapoi somnul adânc şi visele mele,
Du-mă în sat copil înapoi, să dorm cât voi...
Să mă scol...desculţ...dimineaţa
Să-mi spăl la Izvoare ochii şi faţa...
Să-mi pun pălăria pe cap...
Şi să fiu îmbrăcat...
Ia-mi ginşii, ia-mi blănuri,
Mătăsuri şi nylon – de tot mă despoi –
Promite-mi atâta doar...un cămeşoi!

Ia-mă, Cerescule Tată, de la televizor...
Şi du-mă-napoi – copil pe tălpi sângerat –
Pe asprele mirişti, pe-aridul ogor...

Nu vreau Academii şi Artă şi Vază...
Vedetă, Maestru şi Marele Om...
Du-mă-napoi în ogradă la tata
Să mă ştie doar badea Ion...
Să încalec pe mânzul buiac cu ham nedeprins
Şi-n fluierul mierlei să zbor;
Prinţul Gavroche... Pe câmp necuprins.

Doamne, ia-mi Kentul şi lozul cel mare...
Şi fă-mă copil, norocul să-mi joc
Ducând pupăza teiului – găina ghiduşă –
La târgul de ţară, la iarmaroc…

Doamne, ia-mi de la scară maşina Oltcit,
Şi ia-mi trotuarul...
Şi du-mă-napoi pe uliţi cu praf
Copil ne-nvăţat, mânând boii şi carul.
Berbeceşte s-o tai peste hături...
Să urc dealul pieptiş...să dau lumii ocol...
Şi să uit de permis şi să scap de control…

Doamne, ia-mi şi graiul ales şi ranguri
Şi functii şi vorbe deşarte ce viaţa-mi destramă...
Şi du-mă în sat şi fă-mă copil
Şi dă-mi mângâierea de MAMĂ...

F 28 iunie (1963)
Laurenţiu BELIZAN


imago mortis

s-au spânzurat de lumină palmele noastre
cum se anină oraşul noaptea de cer
să ne ţinem strâns mâinile
să nu se vadă nimic!
cuvintele sunt doar geamanduri
sub care se unduiesc străzile
copiii au furat verdele
lăsându-ne o gutuie pe fereastră
aş vrea să adormim
la umbra unui melc într-o nucă
îţi voi întoarce fiecare bătaie a inimii
cei întorşi povestesc despre tunelul irizat
noi ne vom pregăti contemplând toate apusurile

crisalida lui Pro(c)ust

îmi amintesc de la un timp
fiecare om pe care l-am cunoscut
nu văd chipuri
doar trupurile contorsionate
ca nişte frunze uscate
care ard toamna la marginea unui drum
ai zice că tocmai capetele n-au încăput în cadru
poate ghilotina le-a tăiat frunţile
sau memoria mea procustiană
muceniceşte la gustul şi mărimea
fiecărei firimituri de madlenă

arahnofilie
io
irod
păianjenul_de_iod mi-am scos pânzele la vânzare
orice miriapod care posedă un vag simţ estetic este
invitat să le admire
şi le poate degusta pe cele care înfăţişează natură vie
(muşte licurici gărgăriţe etc)
urzind mi-am încolăcit tentaculele
precum coarnele unui actant cornicoid
pictând mă simt un berbec mustind de sevă
în zilele când crepusculul se zbate în plasa mea
mă închipui bunul samaritean
dus de valuri în aerul nubeloid
purtat în timp ca într-o pubertate a simţurilor
ţin între braţele-picioare un album cu poze vechi de
gumed
cu fiecare filă mă răscumpăr puţin
stând crispat pe cornişa unui gând
o să mă eliberez de trecut
simplu
o să-l leg de un zeppelin
când se va ridica la cer va deveni o tablă a legilor
sparte
iar eu
un ipotenuz izosfer
o să mă descalţ de cele 99 de potcoave
şi înălţându-mă pe o turlă a lui gaudi
voi face un ultim bunjee-jumping în pinacoteca
goblenurilor mele desăvârşite de zbaterea voastră
inutilă


F 30 iunie (1945)
DORIN TUDORAN




Tânărul Ulise

Când vei putea să ţii, fără durere,
cumpăna nopţii pe fruntea-ţi întristată,
o pasăre va arunca spre cer
inima-ţi subţire ca pe o săgeată.

Să nu te clatini, trupul tău să fie
trestie de sticlă adăpostind lumină,
târziu, să dai semn - ca o speranţă,
celui uitat şi el are să vină.

Şi va sosi pe mare - tânărul Ulise,
cu pieptul devorat de alge,
pe ţărm, el va aprinde foc
din credincioasele-i catarge.

Tu vei zări cum fumul se ridică
spre cer ca un copac de sare,
ai să te-apropii şi-o să vezi bărbatul
spălându-şi inima în mare.

Nesfârşita pribegie

Erau doi
N-a fost nevoie să ne-o spună -
am ştiut din prima clipă
că sunt cărturari.
Părăsiseră Alexandria
după ce-şi sfâşiaseră hainele
de pe ei
văzând cum se mistuie-n foc Biblioteca
în vreme ce
ştiinţa nici unuia din marii învăţaţi
ai cetăţii
nu putea face nimic.
Când ne-au spus că e timpul să plece
am regretat; ne obişnuiserăm cu ei.
În semn de mulţumire
spuneau
pentru găzduirea ce le-o dasem
n-aveau altceva să ne dăruiască
decât un săculeţ plin de cenuşă
din ceea ce fusese
marea minune a lumii.
L-au pus cu umilinţă
pe un raft al bibliotecii noastre.
La puţină vreme după plecarea străinilor
casa noastră arse din temelii -
focul, pare-se, a izbucnit
dinspre cărţi.
Aşa a început
nesfârşita noastră pribegie.
N-am luat cu noi
decât o mână din cenuşa
încă fierbinte -
o purtam la gât
în săculeţe de piele.
Ne rugam de găzduire.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

POEME de Codrina BRAN

POEŢI NĂSCUŢI ÎN OCTOMBRIE