Gânduri... de Lucian Mănăilescu
GÂNDURI PRINTRE RÂNDURI
➽ Cel care a
inventat REALITATEA se
numește George (Orwell). A făcut-o cu un an înainte de a muri și, de atunci,
aproape toate zilele pe care le-a trăit omenirea au făcut parte din Anul 1984.
El spunea: „Într-un
anume fel, concepția despre lume a Partidului prinde cel mai
bine la oamenii incapabili de a o înțelege. Numai asemenea oameni pot fi făcuți
să accepte cele mai flagrante încălcări ale bunului-simț, pentru că ei nu
pricep și pace enormitățile care li se cer și, nefiind interesați de
evenimente, nici nu observă ce se pe-trece de fapt. Neînțelegând, oamenii
aceștia rămân normali. Ei înghit, pur și simplu, totul, iar ceea ce nu înghit
nu le face practic nici un rău, pentru că nu lasă nimic în ur-mă, nu lasă
reziduuri, așa cum, uneori, câte un bob de porumb trece nedigerat prin stomacul
păsării”
➽ Între
Cioran şi Dumnezeu:
„Dumnezeu este,
chiar dacă nu este”
„Cine
ştie dacă anonimatul în Dumnezeu nu este singura prezenţă…”
„Ai
pus prea multe întrebări lui Dumnezeu? Atunci de ce te miră povara
răs-punsurilor ce nu le-ai primit?!”
➽ Despre
noua şi profund originala democraţie mioritică şi despre „progre-sul postloviţional”
(„Vom fi iarăşi ce am fost şi mai mult
decât atât” – cum ar spune Petru
- nu Rareş, evident - cocoţat pe „mormanul de fiare vechi” al industriei
ro-mâneşti) sunt sugestive cuvintele fanariote repuse pe tapetul bulversărilor
cotidiene: „peşcheş”, „beizadele”, „ciubuc” etc.
Asta în timp ce (tele) viziunile noastre
europenizate se întrec să prezinte zăvo-rance, dragomiri, becalieni şi vedete de
pripas, în pauzele dintre manelele politice. Iar „măria sa”, poporul român îşi
vede cu indiferenţă de treabă, la pioase cozi de pupat mâna sau căscând gura la
tarabele cu mititei.
➽ Corabia
singurătăţii aşteaptă la ţărm. Pânza albă, ca o aripă ucisă, e mo-totolită lângă
catarg. „Ar trebui să pleci!“ -
şopteşte îngerul. „Unde să plec?“ -
întreabă glasul. „Nu ştiu, oriunde,
acolo...“ - mai spune îngerul. Pe chei cerşetorul orb învârte manivela
flaşnetei, lăsând cântecul jilav al ploii să prelingă streaşina ochiului. „Ar trebui să pleci!“ – spune din nou
îngerul. Şi dintr-o dată ţi se face dor de ninsoarea florilor de cireş, de
gustul amar al înserării şi de tine, mai ales de tine, cel plecat. Su-râsul îţi
fulgeră pe buze: „Dar tu nu mă vezi
îngere, nu-i aşa? - îl întrebi. Eşti
orb, nu-i aşa?“. Şi îngerul tace.
➽ Poporul
român şi-a tăiat rădăcinile, iluzionându-se că astfel va putea să zboare!
➽ Ezra
Pound spunea: „…trebuie să reținem faptul
că Brâncuși avea să re-alizeze forma pură, liberă de orice gravitație terestră,
o formă atât de liberă în propria ei viață ca aceea a geometriei analitice. Și
dovada că a reușit această experiență este că, din orice parte l-ai privi,
ovoidul pare viu și gata să se ridice în spațiu.”
De fapt, la Brâncuşi nu forma este
esenţială, ci aerul din jurul ei. Genialul sculptor nu întruchipează păsări, ci
zboruri, coloana nu este ridicare la cer, ci axis mundi... Brâncuşi nu
elaborează, ci îşi aduce aminte...
➽ E
posibilă libertatea fără adevăr? Nichita ar spune: „Iată ruptura!”. Există un
soi de permisivitate socială, vecină cu ambiguitatea, cu dreptul fiecăruia
de a nu se spăla, de a înjura sau de a-şi impune propriile „valori”,
însemnând manele, depravare sau promiscuitate. Dar este aceasta libertate, sau
doar o junglă feroce? Neînsoţită de un set de cutume şi valori,
libertatea (ca „necesitate înţeleasă” – vorba lui Marx) în-seamnă o regresie a
omului în primitivism.
➽ Petre
Ţuţea are un mod genial de a demonstra că nu e antisemit, cum nu poate fi antisemit
nici un creştin, pentru că „...să fim
cinstiţi, Hristos nu e din Făl-ticeni”
➽ Mi-am
pierdut şirul bunelor intenţii. Am naufragiat pe o insulă străină, pân-dit de
fiarele junglei din trup. Fotografia trucată a fericirii sună astfel, într-un
vers al poetei Katya Kelaro: „Omul e un ventricol al inimii lui Dumnezeu.”.
Dar am să cresc, în ţarcurile amurgului capre, şi am să arunc în pământ
seminţele mirabile ale ochilor. Apoi, precum Robinson, am să aştept un prieten
canibal...
➽ Traian
Ştef (Tribuna, martie a.c.) comentează „Înalta
productivitate” le-gislativă din România: „Guvernul produce sute de
ordonanţe, Parlamentul mii de legi. Putem vorbi astfel despre o înaltă
productivitate legislativă a României, doar că şi aceasta este pe stoc.
Iar avocaţii şi judecătorii trimit prea multe procese direct la Curtea
Constituţională pentru a li se arăta litera. Astfel, CCR a devenit Mai Înalta
Curte de Casaţie şi Justiţie. Tocmai are de stabilit dacă un condamnat
definitiv poate ocupa înalte funcţii publice (pentru că mărunte nu poate) şi
tot amînă, în lipsa con-sensului pe pozitiv, că poate, adică. Un consens de fapt
negativ, în spiritul unei so-cietăţi morale, dar poate dreptul nu are legătură
cu dreapta măsură şi ceea ce este „de drept” nu este şi de bun (simţ), iar
bunul simţ nu este bun pentru politicianul con-damnat sau corupt, el avînd
dreptul, drepturile şi bunurile lui.”
Amar ironic şi inutil, pentru
un „popor vegetal”
➽ În „Cimitirul
Buna-Vestire” al lui Arghezi, roman ascuns sub „preş” de critica literară
şi de cititorii care l-au înghiţit pe
Caragiale, prefăcându-se că în nopţile lui furtunoase e vorba de unul - Mitică,
dar nu-l pot accepta pe Arghezi, al cărui umor e prea negru pentru rafinamentul
mioritic, exersat pe marginea prăpăstioasă a Eternităţii, există,
printre multe altele, aceaste rânduri, înflorind mucegaiuri şi bube dulci: „Am
aflat că furnizorul de piatră al unui judeţ era popă... El cumpăra căruţa, de
la un minister, cu cinci lei şi voia s-o vândă altui minister, la o distanţă de
doi kilometri, cu trei sute de lei, protectorii lui politici aprobând să i se
plătească numai o sută douăzeci de lei de căruţă.”
Mai daţi-le încolo de insule ale ploii!
Dacă aşa-i tradiţia...
➽ În Papiers
d’Identité, Paul Morand a dedicat cîteva pagini
lui Brâncuşi. Îndată după apariţia cărţii, acestea au fost traduse şi publicate
în Rampa (nr. 4047 bis, 21 iulie 1931, p. 1-2). Prozatorul
începe printr-o comparaţie între atelierul lui Rodin, prin care „rătăcise“ cînd
era copil, şi cel al sculptorului român. Dintr-al acestuia lipseau marmora de
Carrara, luturile, armăturile de metal, barele de fier pentru busturile oame-nilor
mari, ceara pentru măşti, divanurile, bibelourile şi forfota anticarilor,
femeilor frumoase şi elevilor. „Numai cuburi mari de piatră de clădit, grinzi,
trunchiuri de ar-bori, pietre şi, ici-colo, frînturi dintr-un obuz, dintr-o torpilă,
dintr-un cilindru de ala-mă lucitoare. Una dintre aceste forme primitive se
desface dintre celelalte, vine spre noi masiv: e Brâncuşi în bluză“.
Portretul e urmat de note despre stilul de
viaţă şi felul de a munci: „O barbă lungă, sălbatecă, ce va semăna curînd cu
a lui Walt Whitman, ochi şireţi de latin, şi mistici de slav, o privire de
bunătate, de certitudine şi de curaj; hainele lui sînt neajus-tate pe un trup de
lucrător, de cioplitor de piatră, de lemnar. Brâncuşi e un artist năs-cut. El
n-are elevi, ajutori, practicieni, lustruitori, îşi face totul singur.”
Spre stupoarea lui Gigi Becali,
există bolovani pe care geniul îi face mai valoroşi decât
tronul lui de aur…
➽ Epistola
întâi către Corinteni a Sfântului Apostol Pavel
1. De aş grăi în limbile oamenilor şi ale
îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval
răsunător.
2. Şi de aş avea darul proorociei şi
tainele toate le-aş cunoaşte şi orice ştiinţă, şi de aş avea atâta credinţă
încât să mut şi munţii, iar dragoste nu am, nimic nu sunt.
3. Şi de aş împărţi toată avuţia mea şi de
aş da trupul meu ca să fie ars, iar dragoste nu am, nimic nu-mi foloseşte.
4. Dragostea îndelung rabdă; dragostea
este binevoitoare, dragostea nu pizmuieşte, nu se laudă, nu se trufeşte.
5. Dragostea nu se poartă cu necuviinţă,
nu caută ale sale, nu se aprinde de mânie, nu gândeşte răul.
6. Nu se bucură de nedreptate, ci se
bucură de adevăr.
7. Toate le suferă, toate le crede, toate
le nădăjduieşte, toate le rabdă.
8. Dragostea nu cade niciodată. Cât despre
proorocii - se vor desfiinţa; darul limbilor va înceta; ştiinţa se va sfârşi;
9. Pentru că în parte cunoaştem şi în
parte proorocim.
10. Dar când va veni ceea ce e desăvârşit,
atunci ceea ce este în parte se va desfiinţa.
11. Când eram copil, vorbeam ca un copil,
simţeam ca un copil, judecam ca un copil; dar când m-am făcut bărbat, am
lepădat cele ale copilului.
12. Căci vedem acum ca prin oglindă, în
ghicitură, iar atunci, faţă către faţă; acum cunosc în parte, dar atunci voi
cunoaşte pe deplin, precum am fost cunoscut şi eu.
13. Şi acum rămân acestea trei: credinţa,
nădejdea şi dragostea. Iar mai mare dintre acestea este
dragostea.
➽ Jacques
Sole (Mituri creştine) decelează o serie de elemente comune
tu-turor religiilor: mitul, nevoia de miracol, pedeapsa zeilor (apocalipsa) şi
reducţia uni-versului la o construcţie simbolică (menhir, piramidă
etc). Sigur, mult mai accesibilă ar fi formula, intuită deseori: „Dumnezeu
este iubire”. Cum însă puţini oameni sunt ca-pabili de iubire, în sensul ei
transcedental, religiile au avut nevoie de creaţia arhetipală, de
atotputernicia unui zeu, conceput după chipul şi asemănarea oamenilor, dar -
mai ales - de ameninţarea cu pedeapsa divină, cu iadul şi ipocrizia ascultării
în genunchi.
➽ Ioan Pop,
într-un interviu din revista Familia,
vede starea poeziei ca o... „nestare”, ca pe o barbarie în devenire: „Marea, grava problemă actuală a noastră este
tendinţa nefastă, ca şi oficializată, de a minimaliza educaţia umanistă în
şcoli, deci şi pe cea estetică de toate nivelele, dimensiunea culturală a
omului nemaifiind luată în seamă de nişte pretinşi funcţionari «europeni»
şi «mondialişti», probabil neduşi nici ei la şcoală când ar fi trebuit. E
mai simplu ca, în logica unui capitalism sălbatic, să vezi în om doar
braţele de muncă robotizată ori mintea calculatoare de facturi fiscale.
Prea multă conştiinţă autentică de sine, ca realitate spirituală, strică,
evident, noilor barbari cu cravate şi zâmbete standardizate pe la diferite
ghişee birocratice…”
➽ Citindu-l
pe Jaques Sole nu poţi decât să rămâi stupefiat de
ignoranţa unui ev mediu care mutilează antichitatea, transformând toate
ştiinţele vremii într-un amal-gam de interpretări fanteziste, neavând alt rol
decât să facă din toate ştiinţele dovezi de netăgăduit
ale veridicităţii biblice.
Se căuta, cu disperare, locul terestru în
care fusese amplasat raiul, fiii lui Noe deveniseră strămoşii tuturor
popoarelor, apocalipsele şi milenarismul pregăteau a doua venire, fiecare ţară
îşi revendica dreptul de a fi Noul Ierusalim, singura eroare „fe-ricită” fiind
calculele care reduceau substanţial suprafaţa Terrei, astfel încât Columb,
navigând spre India, va descoperii... America (amintită în biblie!, după
părerea unor „cercetători” de marcă ai geografiei Facerii).
Paul Johnson (La naiba cu Picasso şi
alte eseuri – Ed. Humanitas, 2012)
➽ Virulent
până la extremismul ideatic, Paul Johnson priveşte
lumea ca pe un spectacol cu o piesă
veche şi plicticoasă, într-o sală entuziasmată, plină de spectatori snobi. Iată
părerile „cronicarului” despre mediile academice şi universitare ale înce-putului
de secol XXI: „Universităţile sunt cele mai supraevaluate instituţii actuale. Dintre toate calamităţile care s-au abătut asupra noastră în
secolul XX, în afara celor două războaie mondiale, expansiunea educaţiei
superioare, în anii 1950 şi 1960 a fost cea mai trainică. Ţine de mit faptul că
universităţile sunt leagănele raţiunii. Ele sunt nişte sere pentru
toate felurile de extremism, de absurditate, de intoleranţă şi de prejudecăţi, în
care este inculcat aproape cu dinadinsul snobismul intelectual şi social şi în
care profesorii încearcă să le transmită studenţilor propriile păcate
ale trufiei”
Sursa acestei stări de lucruri, în
opiniază autorului este faptul că universităţile: „s-au extins la nimereală
din instituţii medievale care aveau rostul de a educa teologi. Nici una nu s-a
gândit, de la bun început, la cea mai potrivită cale de a oferi pregătire
superioară într-o lume laică. Nu am făcut decât să grefăm noţiuni
noi pe acelaşi vechi cadavru aflat în putrefacţie”
➽ P. J.
foloseşte pretextul banal al cotidianului, pentru a-şi atrage cititorul într-o insulă ceţoasă, unde orice
este posibil. Un subiect favorit de „expansiune” este cel al „corectitudinii
politice”, o formă de „cenzură democratică” în care individul trebuie să meargă în mâini şi să judece cu picioarele. Şi totuşi, toate
„posturile” pe care le-a ţinut Europa ortodoxă şi cea catolică se cam clatină:
... „ravagiile modernismului din secolul XX, îşi dă acum duhul.”
(Oare?). Datorită „modernismului”, continuă autorul: „Am pierdut două
generaţii - o jumătate de veac - de sculptură adevărată (...) Iată de ce
sprijin eforturile de a declanşa în arta britanică o contrarevoluţie care să-i
răstoarne pe pungaşi şi pe escroci din nenumăratele lor posturi în care deţin
puterea şi să-i iz-gonească pe barbarii ce ne domină de atâta vreme academiile,
galeriile şi instituţiile culturale...”
➽ Un
exemplu de politically correct: „La Oxford există acum
(1993) 267 de «consilieri
în domeniul hărţuirii sexuale » (CHS). (...) A fi CHS este o permanentă ispită
de a deveni inchizitor, spion şi informator, ba chiar şantajist (...) Codul
defineşte «hărţuirea» atât de larg şi de vag, încât orice pretins Torquemanda
poate să-şi frece mâinile liniştit, lingându-şi buzele cu nerăbdare”... „Şi cum
ar putea o femeie să ştie dacă îi place sau nu până ce nu a fost hărţuită”...
Comentarii
Trimiteți un comentariu