POEME de Alexandru Cazacu
DIN TEXTELE LITERARE ALE COLABORATORILOR
Este licenţiat în Ştiinte Economice - Finanţe Bănci (2008), Licenţiat
în Elec-trotehnică (1998).
A debutat în 1995 (în „Tineretul liber”). A publicat volumele: „Paralele
îm-brăţişate” (1996) - premiul Editurii Univers
Enciclopedic pe 1996; „Rumeguşul orelor de jazz”
(1998); „Tâlhari sau profeţi” (2003) ;
„Duminica în Est ”(2017).
Poeziile sale au fost apreciate, în paginile publicaţiilor literare, de: Traian T. Coşovei, Victoria
Milescu, Marian Drăghici, Alex.Stefănescu, Nicolae Rotaru, ş.a.
LINIŞTE
Este atâta linişte astăzi de
parcă am fi închişi
în interiorul unui sâmbure
şi trebuie să fim foarte
atenţi
cu mânuirea cuvintelor în
gând
Vrei să pronunţi „tăiş”
iar mâna ta începe deja să
sângereze
Va trebui acum să te
concentrezi
pe rememorarea cuvântului bandaj
pentru ca rana să se vindece
Interioarele din care ai
plecat
se încovoaie supunând la o
grea încercare
structura de rezistenţă a clădirii
Doar
o singură cameră se rotunjeşte
asemenea
unei turle ruseşti de biserică
Se
strâng garoafele din ţeava puştilor vechi
şi
trebuie să fiu onest cu trecutul pentru ca aerul din jur
să
nu se aprindă ca o vată îmbibată-n spirt
1
Ferestrele mici
Un
fum albăstrui de ţigară şi valurile mării
undeva
pe aproape
Pâlcul
de palmieri unde soarele se scufundă
Gondola
veniţiană a lui Mendelssohn
auzindu-se încet
şi senzaţia că neantul poate fi mai localizabil
decât cea mai mică fericire
când singurătatea pare o gropă cu lei
ce te privesc şi amână
iar porumbeii speriaţi de gesturile unui copil
par să şteargă amintirea amintirilor
cu fâlfâitul aripilor
lângă casele
cu ferestre mici
ca nişte ochi semideschişi ce ne îndeamnă
să deschidem braţele
chiar dacă îmbrăţişearea o să vină
peste o mie de ani
ŞTIAM NOI CE ŞTIAM
Nu era rău deloc
mai era puţin şi se terminau
şi filmele siropoase şi cele
de autor
nu mai era mult şi ecranul
devenea din nou alb
mai imaculat decât patul unei
fecioare
ridicat vertical
Curând aveam să vorbim
din ce în ce mai rar
din ce în ce mai repede
aliniaţi spre ieşirea indicată
cu săgeţi luminoase
puţin precipitaţi
ca nişte actori prea timizi să
înfrunte ochii
sutelor de spectatori
privind către un punct fix
dintr-o depărtare din ce în
ce mai apropiată
iar fiecare cuvânt ţinea
ascuns în ecou o îngrijorare
Ştiam noi ce ştiam
Vom veni la cinematograf şi
mâine
INSTANTANEU DE PRIMĂVARĂ
Amiaza aceasta căreia dorim să-i
luăm partea
dintr-un fel de solidaritate
chinuită
dincolo de tânguirea
saxofonului de la mansardă
când ploaia nu mai conteneşte
şi în staţia autobuzului 253
aşteapă prea multă lume
cu umbrele galbene
iar tu te întrebi şoptit câte
cărămizi or să mai rămână
când se vor spune adevărurile
în această urbe
Gesturile îmi devin automate
ca ale unei maşini nevăzute
care poate oricând să mă înlocuiască
amintindu-mi fără să ştiu de
ce
de ligheanul împuşcat de
rugină
folosit în copilărie să
prindem cu el porumbeii
când se lăsau să culeagă
boabe de porumb
risipite prin grădina casei
Doar pisica de Agora ne tot
spune
că e fapt noi suntem singurele
ei vieţi
şi să avem grijă
LA MASA DIN COLŢ
Poate e mai bine astfel
Ne vor ţine de urât
regele şi bufonul oraşului
Ultima ninsoare a iernii va
viscoli
în cănile din faţa noastră
Lumina se va desface în fâşii
subţiri
şi nenumărate franjuri
Vatmanii vor face o tură în
plus
Păsările nu vor mai fi
împiedicate să vorbească
Iluziile se vor ridica ca un
abur din cărţile
profesorilor de matematică
Imnul unei misterioase
provincii se va cânta la trompetă
Cineva la masa din colţ va
spune întâmplări
despre indienii din
rezervaţii
despre genunchii de piatră ai
unui statui tocindu-se pe lespezi
despre o întrebare ce nu se
rosteşte
dar pe care toţi o aşteaptă
Poate e mai bine astfel
RĂTĂCIND
Se spune că zeii se uită la
noi
aşa cum noi privim pe alţii
chiar şi aici în oraşele
ieşite parcă
din ochiul somnoros al
peştelui din acvariu
când minutarul aleargă grăbit pe lângă arătător
şi în spatele lor nici un
cadran care să le indice orele
doar vieţile rătăcind străine
în altele şi bucurându-se
de stolul de prepeliţe
3 |
de vârful brazilor
de tufele de agriş
de înghiţitorii de săbii
ce se vor produce ori de câte
ori le va cere
nemulţumirea noastră
când ne apropiem de sprâncene
pince-nez-ul
iar drumul cel mai scurt
dintre sora cea bună şi
fratele cel rău
ne vine în întâmpinare
PLOAIA INTERIOARĂ
Partea aceasta de cartier
cu ploaia lui interioară
când mingea părăsită-n grabă
de câţiva copii se loveşte de
zidul de apă
şi revine înapoi de parcă o mâna
nevăzută
se joacă cu ea plictisindu-se
Partea acesta de cartier
cu ploaia lui interioară
unde gândurile nu vor trece niciodată
de propia piele
aşa cum un zbor nu-şi poate
depăşii aripile
Partea aceasta de cartier
cu ploaia lui interioară
unde patimilor le este milă
de noi
să se întoarcă şi amintirea
stă ca o sabie
într-un ţesut ce-a pactizat
cu fibrele şi muşchii
PRAGUL DE SUPORTABILITATE
Fiecare din noi sigur a trăit
o fericire
ce nu poate fi povestită
când ziua fără de sfărşit nu
se grăbea
să întâlnească o alta
şi priveam prin catul frunzei
în adâncul cerului
Iepurii ne sălutau ridicând
din joben
Din fiecare orologiu picurau
probabilităţile
iar axa de simetrie a
timpului se încordase
Nici nu putea bănui inima cât
de încăpătoare devenise
iar binele îşi tot ridica
pragul de suportabilitate
Un roi de fluturi încadra
ferestrele limpezi
Calea ferată cu şinele
metalice lungi despăţite de traverse din lemn
părea o scară a lui Iacob
întinsă pe pământ
4 |
NATURĂ VIE CU FRUCTE ŞI BRICHETĂ
Două ceşti de cafea pe tava
argintată
ca două cartuşe pentru un
duel
şi flacăra brichetei roş-albăstruie
înclinându-se sub adierea
amiezii
apoi revenindu-şi
între da şi nu între acum sau
niciodată
când fructele stau în
livezile toamnei
rumene şi coapte puţin mai
devreme decât
ne aşteptasem
şi începeam să vorbim despre
lucruri exotice
despre căutătorii de aur rămaşi
în Ţara de Foc
despre tristeţea vânătorilor
de elefanţi
când pachidermele se îndreaptă
singure spre tirul armeleor
despre cum va sosi cel
aşteptat
ne va zâmbi, ne va vorbi
frumos
apoi va striga ,va urla către
noi
„Uitaţi-vă sunt eu ! Am venit
!”
şi vom privi pieziş
nu îl vom recunoaşte
ABSENŢĂ
Un căţelandru tâşnind de sub
mesele băutorilor apatici
într-o cârciumă sordidă
pare absenţa tăindu-ţi calea
pe străzi ce despică pielea
prea largă
a acestui anotimp
unde nici un hotel nu mai are
camere libere
Obloanele caselor se închid
şi se deschid
cu fiecare respiraţie a celor
singuri
iar ceaţa se ridică în plină
zi peste ziduri
precum vrejul lui Jack din
cartea preferată a copilăriei tale
Ţi-e teamă că într-o zi ca
aceasta
orice teorie va găsi
doisprezece discipoli
şi până la urmă tot de la
monştrii aştepţi
un gest de bunăvointă
un vis de iertare
ERAM CU TOŢII ACOLO
Era aproape evident că în
sacii vagonului poştal
exista destulă speranţă
şi cele mai obscure ziare
anunţau prezenţa câte unei licorne
pe aleile dintre blocurile
înşiruite
Toate paharele păreau atinse
de culoarea albăstruie a răsăritului
şi definitiv uitate erau acum
umilinţele vechi
Minutele se roteau lin înapoi
şi înainte
precum spiţele roţilor unei
biciclete
Orice mică întindere se
simţia în ligamentele şi tendoanele miilor de specii
Aşteptam cu pumii strânşi ca
o inimă într-un mamifer ce se emoţionează
Eram cu toţii acolo în oraşul
cu nume de înger
şi întâmplările nu au putut
fi împiedicate
INSTANTANEU
Casele de vis-a-vis par a fi
acolo de la începutul lumii
cu ferestrele ca nişte
ghilotine
cu oglinzi formate din
cioburile prin care am privit eclipsa
dând senzaţia că totul este o
repetiţie generală pentru un spectacol
care nu se ştie dacă o să aibă
loc vreodată
Trenului pierdut îi facem
semne prietenoase cu batista
în timp ce se îndepărtează
odată cu pustiul
ieşit din inima lucrurilor
6 |
SEARĂ DE MAI
Gustul de madlenă a serii de
Mai
cu iedera urcând pe zidurile
unor curţi interoare
din care nu ai mai vrea să
ieşi
iar mărfarul cu amintiri
soseşte
cu vagoanele înmulţindu-se
sau dispărând
cu imagini ce se developează
încet
cum odinioară pelicula în camera obscură
iar ochii unei femei rezumă
misterios
lucrurile care rămân de
partea noastră
în ziua cuminecătură ce se
termină puţin câte puţin
printre copacii primăverii ce
par că îşi trag seva
din sângele unei perechi de
îndrăgostiţi
prin disperarea civilizată ce
se instaurează
ştiind că dacă mai există
cineva pe care ai vrea să-l îmbrăţişezi
atunci există salvare
7
Lucrările care ilustrează paginile aparţin artiştilor plastici buzoieni: Florin Menzopol (1 şi 7), Ştefan Lăzărescu (2- 3), Valeriu Şuşnea (4), Gheorghe Ciobanu (5), Mihai Hlihor (6).
Lucrările care ilustrează paginile aparţin artiştilor plastici buzoieni: Florin Menzopol (1 şi 7), Ştefan Lăzărescu (2- 3), Valeriu Şuşnea (4), Gheorghe Ciobanu (5), Mihai Hlihor (6).
Comentarii
Trimiteți un comentariu