POEŢI NĂSCUŢI ÎN OCTOMBRIE



POEŢI NĂSCUŢI ÎN OCTOMBRIE
(Calendar subiectiv)

Ion STANCIU
(2 oct. 1950 - 20 octombrie 2013)

Poetul în faţa nopţii

I

Acolo unde lacul coboară în trepte
învăpăiate - ca un sărut repetat de cer -
cu sceptru de veştede trestii;
unde fiorul coboară în lac,
înfiripat din tăria atinsă de-un murmur de jos,
şi unde cele ce se ascund în umbra Dumbrăvii
înalţă spre cer un cântec de chemare –
acolo, chiar dacă nu va fi nimic care să semene cu el însuşi,
va bate o inimă!
Fulguiesc dese fulgerele
cu fruntea dintre norii de argint, suind;
nimic în faţa lor nu are făptură mai curată ca trestia…
Vigoarea se lasă peste cele iubite în noapte;
numai iarba razelor de lună se veştejeşte.
Poetul pleacă din adevăr,
rămas de-a-pururi cu un cusur mai adânc
decât proprietatea de răpitoare a razelor;
din pasăre plecat, în pasăre întors!
„Peste câmp bate sclipătul lunii ”;
mrejele-i ca pânzele de paianjen pătrund negura,
mişcându-se repede spre toate zările deodată;
Se iveşte marele spaţiu sub milioane de inimi
şi câte o lume izbuteşte să iasă din muşchiul umed,
aspirând spre zenit asemenea lacrimei ce se usucă.

II

Extazul ce te cuprinde e al luminii,
în undele cerului tresăltând;
frontul de spumă şi coralul întunericului,
iar deasupra, înfipt în subţirele unei raze -
pescăruşul şi tot ceea ce, odată cu ochiul,
primeşte binecuvântarea brizei!
Adiere peste păduri fremătătoare;
în dialogul nostru traduc cele ce nu sunt
în sâmburi şi lacrimi
ce-ndată îmi încolţesc în palme!
Pur extaz!
Aud râsul tău
deasupra-n corăbii de raze
şi, subţire ca o răpăială de ploaie de vară,
poezia te fecundează.

Ca o pasăre

Lipit sunt de pământ, suntem unul aş spune
dacă pasărea nu mi-ar ţâşni prin piele
dând la o parte ţărîna.
Izbesc cu sete aripile-n mine însumi;
ostil îmi sunt până la cuvânt,
până unde el trece
de propria lui făptură-n mireasmă.
*
Aşa s-a crezut: că poeziei nu-i trebuie
decât cenuşa sumară a unei inimi
că, asemenea unei aripi înfipte-n ţărână
şi ridicând-o în slăvi,
ridică ţărâna voci în lumină!
Aşa s-a crezut…

Oraş

Ceaţa lipeşte pe ziduri încremenirea ca pe-un afiş;
în fiece minut creşte un cap al singurătăţii.
Strada, o prelungire a şovăielii!
Cunosc mai toate frunzele căzute pe marele bulevard -
aşa ajungi să cunoşti ceva: după ce moare!
O ameţitoare reclamă te-a înşfăcat de guler
şi te-a pupat cu dinţii căzuţi.
Oh, păsările-n mici bucăţi de piatră zguruită
se schimbă, cântecul lor are frumuseţea din urmă.
Seară. Străzile pleacă după rouă în cer.
Numai sunetele nu pier,
tocmai dau în spic: scrâşnetul
unui automobil urletul sirenei pe acoperiş.
Odată au avut şi ele o copilărie
miezul unei dulci poiene!
Ca şi lumina, dealtfel, pe care coşarul maimuţă
o freacă sus, aproape de izvorul ei natural,
cu peria de sârmă!

Lângă pârâul Tisău

Zăpada crudă adulmecă pârâul,
creşte sub talpă, din nisip,
o blândă vegetaţie de oase.
Aici pe colină
vântul şi buzele se-nţeleg de minune,
Suavă meditaţie despre şoaptă.
Ca vocea într-o peşteră vii spre tine însuţi -
neadevărat ca o pasăre,
răsfăţ al nuanţelor.
De o mie de ori cuprinsul!
E tot ceea ce iubesc în afară de tot ce este.
Aici mi se înfige în carne lumina.
Acest pârâu e respirarea mea,
prin el pot să fiu aici şi atunci!

Valeriu Mircea Popa
(4.10.1947)

muşuroiul

o femeie bătrână
pune banii pe pământ
în faţa muşuroiului de furnici
şi începe să plângă
noi
studenţii de la Belle Arte
ne strângem în spatele ei
şi desenăm în tăcere
până când se termină furnicile

oglinzile din sobă

pe-atunci nasturii erau albi
şi toate butonierele albastre
iar eu şi fratele meu Sorin
matematicianul
aruncam seara în sobă
dopuri
şi capace de argint
de la cosmeticalele mamei
convinşi că până dimineaţa următoare
se vor preface în oglinzi

norii pe cer

de o vreme încoace vodca
tutunul
şi femeile
mă interesează mai puţin
prefer să vagabondez prin cartierele
din partea de nord a oraşului
am pe acolo
sumedenie de prieteni
romburi galbene
romburi violet
câini fără stăpân
am peste tot
sumedenie de prieteni
uneori
mă îndrăgostesc nebuneşte
de câte un burlan
ruginit
atunci
când nu e nimeni prin preajmă
îi mângâi cu tandreţe
pielea plină de cicatrici
mă lipesc de el
şi ascult cum alunecă
norii
pe cer

o pungă de plastic prin aer

ce porcărie să pictezi
pe unul dintre zidurile clădirii
o inimă
cu toate vinişoarele
şi arterele
ca într-o planşă de anatomie
pe urmă să şi botezi biserica
Sfânta
Inimă a lui Isus
mai bine
ar fi zugrăvit acolo sufletul
adică
pâlpâirea
bodogănea dumnealui
se aşezase
pe marginea unui trotuar
clătinându-se înainte
şi înapoi
precum înţelepţii
cred
că era
un drogat
că de-aia fâlfâia
prin aer
o pungă de plastic
absolut goală
unde spunea că înoată
peștii lui Dumnezeu

Doina URICARIU
(5.10.1950)

Soare obosit

Nu mai e loc aici,
chircitul ochi petrece
în amintire simple întâmplări,
priveşte orb un măr ţinut în palmă,
prin lacrima oprită lângă nări.

Ce uriaş în ţărmurile sale,
roşul din fructe cât un asfinţit,
respiră tot mai rar lumina
sub pielea ei de soare obosit.

Cele ce sunt dacă mai sunt
 
Copacul şi iarba, iepurele, şarpele,
vulturul şi taurul,
stânca şi greierele,
piciorul tău, mâna ta, apusul,
pe îndelete se înalţă o movilă, un templu,
nimicnicia înalţă cărămizi,

o cârtiţă sapă sub trupul meu odihnindu-se,
inima ta bate în ochiul meu,
ochiul meu se închide în inima ta.

Un pustiu bogat

Încet împingi cu mâinile deodată
pânza păianjenului, un fagure diform
pare din depărtare blândul ceas,
căluşul de argint cu care dorm
în gură părţi din lume ce se-ating,
rânduri de vie, arborii, vecinii,
acoperişuri, ţigle, dinastia Ming.
Şi îţi aduci la martiriu şi spinii.
Zdreanţă rotundă, gura unui vas,
cu pântecul pe cruce răsturnat
şi-arată drojdia. Atât a mai rămas
din suflet. Da, războiul a lucrat
pânză cu găuri, un pustiu bogat,
noduri prelinse din insecte rece.
Încet împingi păianjenul diform,
liber să-ţi lase drumul care trece
în lumea unde vei zări
aerul singur, calda respirare,
a trupului cu malurile vii
şi sângele în caldă lunecare.
Războiului, în zalele de fier
îi mai arunci cenuşa de-o viaţă,
păianjenului lucrător în cer
destramă-i în strivire punţi de aţă.
Un coviltir de-argint în calea ta,
lângă altar, poarta lui Dumnezeu.
Încet împingi, cu palmele abia
cortul sub care plânge ochiul meu.
Buricul degetelor îţi va arăta
doar semnul crucii unde voi fi eu.

Ostrovul

Şi cum îţi povesteam
un vis înalţat până la suprafaţa treziei
dezvăluindu-şi îngrămadirea de lucruri văzute aievea
şi cum din nou zăream pâmântul,
vrajba, nisipul din somn adunate
şi aduse încet către tine ca să le poţi locui.

În mijlocul apei
s-a tot ridicat o insulă
ca un vis adus pâna la suprafaţa treziei
pe care vom începe să-l locuim

luându-l pe tălpile noastre.

Simona Grazia DIMA
(7 octombrie 1958)

Ceaţă

Inima vorbind Inimii.
E-o datorie totuşi.
Mulţi cred că sunt pe lume puzderie de inimi.
Nu-i decât una.
Inimi învelite în zale vechi şi alge.
Inimi cu ochi temători să vadă,
traşi ca obloanele. Ochi puşi pentru veacuri
la păstrare.

Amintirea

Dar peştii aceştia,
peştii aceştia se gândesc mereu
la corăbiile aflate în trecere deasupra
ca la nişte incertitudini de grâu
şi mirodenii, mateloţii nu ştiu
de ce oftează şi strâng când şi când
de parâme, cu ochii la insulele din apropiere,
unde cuvinte cu crabi pe gene
se-ngraşă liniştit.

Cartea ascunsă

Toată lumea citeşte cartea ascunsă.
Negustorii-adormiţi pe tejghele,
aurolacii-n delir, academicienii
herghelegii, lucrătorul de la REBU,
cerşetorul cu tainu-n poală, cel ce-ntr-o
gară, pe ploaie, cumpără o carte
de la chioşc. Ei citesc cu toţii cartea ascunsă.
Nu se poate eschiva nimeni de la asta.
N-a chiulit vreodată cineva,
chiar de-a-ncurcat alfabetul.
Ce alandala merg lucrurile, îţi spui.
Râsul iute se preschimbă-n plâns,
negustorii se scutură din somn,
căruciorul cu gunoi se răstoarnă,
aurolacii se bat. Şi vaierele prefăcute
în şuviţe, în şuvoaie. Grădinile-nfocate
strigând după apă. Vezi până
la urmă cum se întâmplă-acestea, firesc şi liber,
foc de artificii pe canale.
Şi toţi păşesc pe vârfuri printre file.

Alexandru ANDRIŢOIU
 Arta poetică

Cea mai frumoasă lună e în lac,
cel mai frumos luceafăr e pe mare,
şi cîntă cel mai sincer pitpalac
nu-n pomi, ci-n amintiri şi în uitare.
Cea mai frumoasă lună e în lac.

Cea mai frumoasă floare e pe sîni,
sau în surpate plete de femeie
şi nu lucesc, pe cer, ca în fîntîni
fantomele de lux din curcubeie.
Cea mai frumoasă floare e pe sîni.

E aurul mai cald în inelar
şi şoldul mai cu linii sub mătasă,
în nuntă-i vinul cel mai plin de har
şi-n rouă raza cea mai languroasă.
E aurul mai cald în inelar

Culori şi mirodenii cercuri fac
în jurul meu. Argila mea tresare
şi cu cămaşa cerului mă-mbrac.
Şi iată-mă-s, deodată, cer şi zare.

Metamorfoze

Să numeri arbori, ani să numeri
prin parcu-n care, inspirat,
eu, când te-am sărutat pe umeri,
sărutu-n aripi s-a schimbat.

Cimilitura nici nu preget
s-o luminez : Cinel, cinel,
eu, când te-am sărutat pe deget,
sărutul s-a făcut inel.

Menit e chipul tău să-nfrunte
al vremii val, neabătut.
Eu, când te-am sărutat pe frunte,
sărutul lauri s-a făcut.

De dragoste

O, mai cu seamă seara te iubesc,
când lucrurile par nedesluşite,
când porţile se-nchid c-un ritm firesc
şi iederea începe să palpite,

când arborii-s mai tainici şi mai mari
şi când se-aud fântânele mai bine,
îmbucură-mă! Fie să apari,
chiar de vei trece-n oră fără mine.

Arată-mi-te iarăşi respirând
ca apele de lună îmbiate.
Un strop de mări în ochi mi s-a răsfrânt,
căci mări şi lacrimi sunt, la fel, sărate.

Adu-ţi aminte de un biet dactil,
de un fragment fragil de poezie
pe care ţi l-am strecurat, subtil,
pe un pătrat lunatic de hârtie.

E seara dulce ca un elixir
şi arborii par turnuri lungi de pace,
iar cerul, ca hladima de emir,
mai străluceşte, vrând să ne împace.

O, mai cu seamă seara te iubesc,
femeie, ce-ai rămas, în ani, departe.
Citesc şi mă citesti, şi te citesc,
şi-mi stai ca semnul de mătase-n carte.


Şt. O. Iosif
 (11 octombrie 1875 – 22 iunie 1913)

Acolo
Tu, singuratică şi-albastră,
Rătăcitoare-n infinit,
La ce mă chemi necontenit,
Acolo-n colţul de fereastră,
Să te ador înmărmurit?...
Şi spune-mi ce-nrudită vrajă
Şi ce îndepărtat mister
Mă face pururi să te cer
Deasupra capului de strajă,
Stea singuratică pe cer?...
Isus

Veghează-n colţ a candelei lumină,
Învăluind icoana-n raze pale:
Isus, copil, la sînul maicei sale;
Păstori se miră, magi i se închină.
Un zîmbet liniştit, blînd, fără vină,
Şi totuşi nu ştiu ce ascunsă jale,
Ce presimţiri de chinuri ideale
Umbresc în taină faţa lui divină
Ştiai de-atunci, Isuse, tu c-odată,
Iubind prea mult pe oameni, drept răsplată,
Vei îndura batjocura şi-amarul,
Şi-ncununat cu spini, urcînd Calvarul
Pe umăr crucea singuri ţi-o vei duce
Şi vei muri, strigînd la cer, pe cruce?...

Vasile V VOICULESCU  
(27 noiembrie 1884 -26 aprilie 1963)

IN MEMORIAM

Zahei orbul

A sărutat ninsoarea pe botul ei de miel,
pierzându-se în ceaţa din lunca străvezie, 
Purtând pe umeri crucea pe care-a dus-o EL
Ca pe-o ispită dulce, în vinerea pustie.

În taină spun irozii că l-au văzut trecând
prin luncile albastre ce mărginesc târziul,
păşind pe val de ape, înveşmântat în gând,
De-a dreapta-i era Tatăl şi-n stânga păşea Fiul.

Mai spun că într-o vreme redată risipirii
se va întoarce-n taină şi obosit la cină
şi ridicându-şi trupul din pulberea iubirii
va cuvânta spre umbre: Veniţi de luaţi lumină!

Gellu DORIAN
(13.10.1953)

Masa

Ştiu că nici gloria, nici amărăciunea
nu-mi vor fi fructe mâncate de viermi -

de luni până sâmbătă treceam printre oameni,
duminica stăteam la masă şi îmbătrâneam uşor,
pâna când vedeam moartea ca pe o ultimă speranţă
la fereastra închisă la intrarea în cer.

Doamne Dumnezeule, mă certa sângele,
nici trupul nu era fericit,
numai sufletul ca o smochină sălta în cerul gurii
ca un fluture prin cerul senin!

Doamne Dumnezeule, ce să faci în clipa când omul te vede
şi crede că este el, trist de câte bube are pe trup?

Nici gloria, nici amărăciunea
nu mai au sunetul acela gălăgios
pe care-l simţi când crezi că toate ale lumii
ţi se pun la picioare -
prin ţipăt te strecori ca într-o femeie
care te înmormântează şi te învie de o mie de ori!

Apoi pământul nu mai are nevoie de tine!

Poate cerul, îţi zici! 

Jerfa

Nu există biserică în care să nu fi căzut în genunchi,
cerul să nu se fi adunat în ochii mei
ca în fundul paharului gol din mîna celui care toată viaţa a şters
ferestrele bodegilor
până le-a făcut icoane la care să se închine
dragostea mea galbenă ca toamna
când intru sub cearşafuri ca pământul sub zăpezi
şi te rog, înveleşte-mă, dezveleşte-mă,
fă-mă pernă sub capul tău plin de gărgăunii pe care nu i-am
strivit la timp,

nu există secundă din zi în care să nu mă fi salvat
de la înec se sub lacrimi
aşa cum fac drumeţii în mijlocul vârtejului când capul se face elice
şi se urcă la cer
fir de praf într-o galaxie a nimănuilor,
dragostea mea verde ca busuiocul
când ies noaptea în lume şi se face lumină la fiecare fereastră din cer
la care bat şi tu nu-mi răspunzi,
primeşte-mă, alungă-mă
dar să ştiu că mânuţa ta face semn de sabie peste ţeasta mea
suferindă ca o gutuie într-un raft plin de morminte
putrezind ca lumina în seul rânced,
ca un licurici sub brazda de fân,

nu există piatră pe care călcând-o să nu fi gemut de durere
ca în vene sângele miruit
prin biserici de paharele din care am plecat singur
aşa cum face lumea după ce i se termină sufletul
alb ca dragostea mea
când înfloreşte în pruni şi se aprinde în alambicurile din care
doar cel mort nu-l poate îmbia pe cel viu
să guste din dragostea mea căzută-n genunchi
în toate bisericile prin care te-am căutat şi nu te-am găsit-

cerul, un pustiu în care nisipul se ascunde-n nisip...

Gheorghe ENE
(16 oct. 1950 -  9 mai 2011)

Declaraţie

dau ştire prin buletinul meu de identitate
că eu acesta sînt pe numele meu inconfundabil
în confuzia generală general-valabilă şi neînlăturabilă
cu toate eforturile depuse
de toţi aceea la acea chemare
aşa mă cheamă cum scrie pe ăla
cum scriu eu pe ăsta
nu cum îmi urlă chemarea
nu cum mi se strigă sau urlă aici lângă mine
unde uşor mă poate atinge o mînă
sau o prelungire a ei ţinută în mîini
şi învîrtită în jurul unui corp
care se apără de ceea ce
în confuzia generală de chemare urlată
îl poate ataca în corporalitatea sa -
eu nu sînt în atac înspre vreunul care-şi conservă
ceva-ul său conservabil ori nimicul dintr-o conservă
prelungirile mîinilor mele
sînt neputiincioase în identitatea mea -
strigîndu-mă cineva face cu numele meu
ceva într-un nume comun pentru asta-i numit
să apere cu prelungirile mîinilor sale
şi cu prelungirea cea mare
o identitate comună prelungită în „ism“ -
eu sînt la numitor
redus la tăcere în identitate -
mă chemă aşa aşa trebuie e bine aşa
îmi e bine numai aşa şi aşa
şi hop-ş-aşa şi iar aşa
pot da eu de ştire
prin buletinul de identitate
că eu acesta sînt pe numele meu
inconfundabil.

Mărginiri

Stau să mă hotărăsc bine cum va fi așezarea mea
omenească
în fața paginii și mai departe de albul singurătății aici
ce nume ce conținut
ce aspect odihnitor vizual să dau
interiorului în care
mă angajez să nu uit
condiția mea de eu metonimic.
Mă îndepărtez cu o pauză în care inspir
O încredere mută în oameni
și deja constat deja conchid
că am articulat bine existența
acestei încrederi și a reversului
său despre mine.
Adică eu
individ oarecare
luat ca exemplu oarecare
într-o oarecare lumină
de acum a anului o mie
nouă sute șaptezeci și atît
luna a zecea ziua aceasta
eu sunt un om mărginit
eu afirm că sunt un om mărginit
eu cred eu nu neg
eu nu mă ocup cu a uita
că sînt un om mărginit
eu mai departe mă pot mărgini
și alte concluzii
de felul acesta
și numai acesta
dar mărginirea mea reală
din existența mea reală
de acum a anului o mie
nouă sute șaptezeci și atît
luna a zecea ziua de astăzi
ea-mi interzice să uit
condiția mea de eu
metonimic
ea mă lipsește deodată de margini
chiar cînd afirm
și nu neg și nu uit
și scriu la nesfîrșit că
eu sunt un om mărginit
ea descrie acum și aici
așezarea mea omenească
în fața paginii și mai departe
pînă la ultima mea mărginire
de care  nu mă desparte
cît încă mai scriu
decît gîndul
că sînt mereu pregătit
pentru moarte.
Sînt viu!...


Mircea Bârsilă
(19.10.1952)

Basm
Lui Cezar Baltag, in memoriam
Unde şi unde o văduvă încă tânără. Unde şi unde
o baltă, un pod, o ruină. Vine, adusă de vânt, o pasăre
şi-ţi dăruieşte o cărticică neagră,
iar după aceea începe să cânte  
aşezată, în apropiere, pe-o creangă.
Vine dinspre miazănoapte un cal şarg, înaripat,
şi-ţi cere să cauţi, printre lucrurile magice
din urechile lui, o năframă. Unde şi unde o vamă
unde doarme un şarpe, unul cu o stea sclipitoare
în frunte – şi câte-un lan de cânepă verde
unde stau ascunşi, în timpul zilei, îngeri,
de parcă lanul de cânepă ar fi o biserică. Încotro?
te întreabă, mirat, aliorul. Încotro?
te  întreabă omagul, păpădia, ţintaura
şi urzicile rele, drăcuindu-se mereu între ele.
Ai grijă să nu ţi se fure năframa când dormi:
te sfătuiesc, întristate, floricelele căzute, în timpul
nopţii, din pomi. Ai grijă să nu uiţi să citeşti,
cu glas tare, din carte,
când vei simţi că ţi-e teamă să mergi mai departe.
Din sfânta cărticică,
întâlnind o femeie – una foarte frumoasă, dar care
te aşteaptă jumulind o găină pestriţă. Unde şi unde
o vamă unde doarme un şarpe.
Unde şi unde un deal – unde se roteşte o pajură.

Ochii de pe aripile fluturilor

De ce mai vine omul pe lume, dacă trebuie să plece,
atât de repede, înapoi?
Văd cu ochii de pe aripile fluturilor, de mai multă vreme,
şi aud cu scorbura tot mai adâncă a unui plop.

De ce mai vine omul pe lume:
doar pentru frumuseţea – aproape mistică – a câtorva primăveri,
doar pentru câteva amenzi, pe care este mai bine
să le plăteşti în 24 de ore,
şi nişte petreceri cu lăutari şi femei în haine de gală?

Cât mai am eu de scris?
Cât mai am eu de trăit?
De aceste întrebări
este însoţită peste tot nepotolita mea sete de viaţă.

O pulbere negativă, eretică, o cenuşă nebună
vor ajunge, negrele stări, într-o zi, 
pe care le trăiesc la gândul absurdei întoarceri
în pământ. În ţărâna din care am fost zidiţi. 

În mod sigur,
dacă ar fi fost să fiu, pe aici, un cocoş,
întregul sat ar fi băltit, zile de-a rândul, în sânge,
după tăierea mea, pe butucul de lemn, cu toporul.

Florentina Loredana DALIAN         
(21.10.1972)

Ceva se schimbă, ceva rămâne la fel

Străbați câmpia într-o vară toridă
pe urmele inocenței de demult;
e vremea seceratului la orz
dar ochilor tăi li se-arată lanul încă verde
în care te afundai la cules de mușețel,
spicele înalte până la gât,
departe la șosea Fata Morgana,
dincolo de ea, apa Ialomiței - tărâmul interzis
în care nu te-avântai niciodată.
Îți amintești că acesta e satul
cu troițe la fiecare colț de stradă,
cu biserica din scânduri coborâtă din munți,
cu mirosul crinilor ademenitor.
Bat clopotele a sărbătoare,
dangătul lor aduce cu statornicia;
un gând fugar: nici acum n-ai aflat
dacă numele de strada Duzilor vine
de la arbori sau de la oameni
și-ți spui deghizând o lacrimă în boabă de rouă
că, întotdeauna, ceva se schimbă,
ceva rămâne la fel.

Depresie

Bătrâna cu flori mi-a întins lăcrămioare
de obicei cumpăr le ador
azi doar i-am zâmbit
i-am întins o monedă
şi-am trecut mai departe
a alergat după mine
Ia-ţi florile nu primesc de pomană
s-a oprit nedumerită
când mi-a văzut lacrimile
de ce plângi maică? a întrebat simplu
cum întreabă femeile de la ţară
chiar aşa de ce plâng?
ridic din umeri mă uit la ea
nu se lasă clintită aşteaptă răspuns
Am o depresie zic
adică ce? Asta-i un fel de doagă lipsă?
Îhm...
n-are nimic mă consolează
nu eşti singura...
da’ să nu mai plângi că-ţi strici ochii
uite eu stau în frig pentru doi bănuţi
bat cale lungă rabd de foame
n-am lemne de foc şi nu mai plâng
tu doar ai coborât din maşină
eşti îmbrăcată încălţată
(oho, şi-ncă cum dar
numai eu am voie s-o spun)
ce-ţi lipseşte? în afară de doaga-aia...
nu pleacă nici nu tace ce să-i răspund?
când nu ştii ce să spui
cel mai la-ndemână e adevărul
dragostea! asta-mi lipseşte
ai vrut să ştii ai aflat mai vrei?
na să te saturi
Dragosteeeeaaaa!
se uită buimacă îşi face cruce
face un semn la cap către omul cu fluierul
care cântă şi el pentr-un bănuţ
fata asta săraca e dusă
ai auzit ce-i lipseşte?
omul îşi vede de fluierul lui
apoi începe să fredoneze
Dragoste buruiană rea!
femeia îşi vede de
lăcrămioarele ei timpurii
eu îmi văd de drumul meu
presărat cu lacrimi


Nicolae SAVA
(23. 10. 1950)

Un ultim text salvat din mâna adormită

Cum trece apa prin pământ fără să schimbe nimic
din fizionomia zonei geografice,
trec şi eu printre voi, copiii mei neascultători,
dar nu vedeţi că-n spatele oglinzii s-a născut
un deşert ce aşteaptă o şoaptă de apă.
Vorbesc, vorbesc, vorbesc dar cât o să mai pot
deschide fereastra exilului meu voluntar spre voi?
Cum umbra trece cu spaimă printre stejarii rotaţi
şi nu tresare nici o frunză de emoţia clipei
aşa trec şi eu printre voi, copii neascultători
şi curaţi, dar nu vedeţi că doar cenuşa mea pluteşte
în aerul împovărat de cuvintele voastre.
Vorbesc, vorbesc, vorbesc dar cât o să mai pot
încropi din şoaptele morţilor un paradis ce vă place?
Sunt simple lucrurile în această bibliotecă de carne
ce cu o sacră spaimă le percepem încet. Ne e teamă
doar să le numim. Când, înduioşaţi, vom trece peste
oarba uitare, tresărind din somnul nostru nesfânt,
zădărnicia ne va înghiţi cu barbara ei superbie.
Voi vorbi, voi vorbi, voi vorbi dar cât pot fi mai înalt
decât universul vostru solitar, nepătruns şi stufos?

Mă latră asfinţitul şi nu cred

Semăn tot mai mult a copac.
Mai cuminte decât busuiocul
trimit semne disperate de ajutor celor
de pe ţărm, dar am să mor
tot căutând un om mai singur decât mine în acest univers
din care nu pot evada.

 Semăn tot mai mult a copac, un copac
din care fac fluiere alţii. Veselia din inima mea
nu încape în frumoasele piepturi ale altor
bărbaţi. Au sufletul greu şi nu ştiu
să mângâie cu privirea nici o poveste.

Mă latră asfinţitul şi nu cred
că mă va muşca niciodată de nume.
Mama mi-a spus că eram sortit îngerilor,
după ce am trecut prin luna octombrie
dar hazardul a hotărât altceva. Mama
a închis ferestrele casei demult,
nimeni să nu vadă tristeţea fiului ei de acum.

 Doamne, semăn mai mult a copac
deşi mi-ai dat prea multă veselie în inima mea.
O inimă preacucernică în faţa frumuseţii
de care seamă voi da ţărânii care mă aşteaptă
în dulcea ei îmbrăţişare. Atunci, sufletul meu
se va ridica în munţi ca o pasăre, precum scria
un caligraf mai bătrân decât istoria toată.







Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

POEME de Codrina BRAN