ADRIAN DINIŞ A PLECAT...

Foto: Gilda Comarzan


ADRIAN DINIŞ
şi ne ducem departe, departe/ singuri, singuri.”


Era prima zi pe care o petreceam în infernul alb al unui spital din Bucureşti, atunci când am citit, pe internet, ştirea năucitoare postată de Radu Vancu:
Ultima oară l-am văzut pe Adrian Diniș acum vreo lună. Am petrecut cu el, Claudiu Komartin, Eugen Ciurtin, Cosmin Ciotloș & Ana Toma o noapte albă în loca-lul Library. Ca de obicei, era luminos & vesel: a vorbit numai despre literatură, mi-a examinat din memorie, dar foarte aplicat, vers cu vers, vechile mele traduceri din Berryman, a rîs cît noi toți la un loc, cu rîsul lui atît de bun, încît îl făcea să pară delicios de naiv, n-a pomenit nici o secundă de vreo răutate a lumii ăsteia. Pentru el, răutatea zilei pur și simplu nu exista.
Iar azi aflu că a murit azi-noapte, de la un AVC. Avea 32 de ani.
De data asta, răutatea lumii a ales pe cineva cu totul nonaderent la rău. E în asta o formă de înfrîngere și pentru răul însuși.
Lumina aia, în care și Adrian era atît de evident învăluit, rămîne.”
 
Adrian Diniş la Mizil - 2009
Mi l-am amintit pe adolescentul pe care îl cunoscusem în 2009, la Mizil, atunci când Adrian Diniş, încă student, a urcat pe scena celei de a treia ediţii a Festivalului Naţional de Literatură „Agatha Grigorescu Bacovia”, pentru a primi Premiul la secţiunea POEZIE.
Dar mai ales mi-am amintit poeziile lui, ca nişte fluturi negrii cu aripile în flăcări, descriind în volute blânde, inefabilul premonitoriu al morţii. Atunci când i-am propus să realizăm un interviu, mi-a răspuns senin:  Câteodată e mai bine să taci şi să laşi poezia să vorbească pentru tine
Şi poezia lui Adrian Diniş a vorbit pentru el celor care au avut urechi şi suflete de auzit...

GRUPAJUL DE POEZIE PREMIAT ÎN 2009, LA MIZIL

Întoarcerea din Infern

Cameră plină de oameni reali
cu inimi imaginare
cameră plină de flori ca un spital,
ca un cimitir
cu tapet alb peste ziare
cu atentatele din lume şi cu fotbal
cu soneria scoasă şi o uşă metalică
pe care n-o deschid decât dacă merg la pâine
cândva cineva va spune cuiva despre mine
aici n-a locuit nimeni

Flori de cancer pentru tine.
Dedespărţire
 
Foto: Lucian M.
Plouă, nu mai trebuie să spăl maşina.
dede scoate şi ea farfuriile nespălate
afară în ploaie. Vezi, nu e un motiv
de tristeţe ploaia prin care mă plimb
cu mâinile în buzunarele hanoracului
unde te port ca într-un marsupiu.
Şi mă gândesc că, da, aş putea fi
un monstru de tată care să aibă uter
doar pentru tine ca să te nască
pe tine şi copii pe care n-o să-i ai.
Malformaţia mea congenitală
putea să înflorească şi în altceva
decât cancerul.
Pe RMN - Flori de cancer pentru tine.
Nu te uita la mine ca la un monstru.
Loveşte-mă.
Din mine cad bomboane ca dintr-un pińata.
Din mine cade ploaia. Dedică-ţi ploaia.
Am făcut să plouă pentru tine
aşa cum odată o femeie mi-a zâmbit
şi eu am făcut să ningă.
Copacul îţi întinde la fereastră
un buchet de flori de cireşe,
preferatele tale, chiar dacă eşti alergică
la căpşuni - eu tot cred că pierzi ceva
ursoaica mea tristă, înnebunită
de cântecul ăsta
ca de un câine care aleargă-n juru-i
dede e genul care se va urca în copac
fără să-i pese că nu va mai putea
să se dea jos,
fără să-i pese de logica poemului meu
ursoaicele nu se pot urca în copaci
dede, mi-ai adus circul în poezie
şi ursul care merge pe bicicletă
pe un fir de sârmă jonglând cu portocale
Despina, mi-ai spus
că o să mi te arunci în braţe când ai tu chef
te-ai hotărât în care prăpastie?
tu eşti departe, departe
eu sunt singur, singur
singur ca un cuvânt neinventat
aici tot timpul îmi dau ceasul înainte
sau înapoi cu o lună
şi nu se întâmplă niciodată nimic
hai să terminăm totul
moartea e cel mai puternic afrodiziac
în loc de taxi luăm un inorog sau un centaur
şi ne ducem departe, departe
singuri, singuri.

Tristeţe în spiritul sărbătorilor de iarnă
 
Foto: LM
mă doare partea stângă a creierului
toţi cred că sufăr
pentru vreo iubire imposibilă
de obicei poate dar e unde am fost operat
şi acum doar mă doare capul
totuşi e bine că nu ochii
în metrou am ridicat o fată
împreună cu mama ei după ce leşinase
era grea ca mortul din mine
care se ridica din sicriu
şi se lovea mereu de moarte
încercând să-i spună fato eşti ca mine
şi asta n-o să-ţi fie motiv de bucurie
am luat puţin din durerea ta
până la următoarea întâlnire cu cei ca noi
fata şi-a mai revenit a coborât ajutată
la următoarea staţie
iar eu nici n-am întrebat-o pe maică-sa
dacă ştie ce are
pentru sufletul meu
ce importanţă au toate astea pentru tine?
şi că ne-am despărţit pentru ultima oară
sună mai trist
şi că am murit pentru ultima oară
şi că dacă după o noapte petrecută prin club
mă duc dimineaţa la biserică neodihnit
şi că dacă aş muri acolo
ar avea vreo importanţă
pentru sufletul meu
e ca atunci nici nu mai contează răspunsul
odată ce-am pus întrebarea
de-atunci ştii pentru totdeauna că te iubesc
ieri am rămas singur acasă
pentru sufletul meu
nici de crăciun nu-mi lustruiesc ghetele
cum nici iarna asta nu vrea să mai ningă
pentru sufletul meu

Cercul poeţilor anonimi

Mă numesc adrian şi au trecut ani buni
de când nu mai scriu
îmi pare rău chiar dacă e greşeală tot ce fac
şi mă consider degeaba genial
ca nu ştiu câte alte milioane de oameni
din lumea asta şi din cealaltă.
Aşadar am reuşit primul pas spre vindecare,
chiar dacă nu vreau, încă simt nevoia
şi îmi înfig acul în degete ca la un paralizat
până curge sânge mici pârâiaşe,
apoi cascade, dar nu mai simt nimic.
Şi nici cel mai puternic drog din lume
nu mă mai ajută.
Când văd o femeie dulce ca mierea
pun un roi întreg de viespi în urmărirea ei,
să îi ţină trena mai întâi.
Am rămas cu mişcarea teatrală,
acrobaţiile de la circ
privesc ore în şir porumbeii
de pe liniile de înaltă tensiune.
Când ursul hibernează
bătăile inimii îi sunt încetinite
aşa s-a întâmplat şi cu mine. Furia s-a domolit,
apoi a dispărut şi mă simt ca o legumă.
Sunt slab, dar numai cât o plantă carnivoră.
Prin ce am trecut, recapitulez repede în minte,
viaţa într-o secundă prin faţa ochilor şi
nu regret nimic,
în afară de momentele de laşitate
pentru care n-am să mi-o iert
nici la Judecata de Apoi
când mă vor ispiti Câmpiile Elizee
şi cazanul cu smoală.
Vreau să-i ajut pe cei nou-veniţi
să deschidă ochii
înainte s-o facă într-un sicriu, îmbălsămaţi
şi îmbrăcaţi la costum când doar tortura
de-a fi îngropaţi de vii mai poate veni.
În copilărie eram un sălbatic,
cu timpul m-am domesticit
atunci uram subiectele despre fete,
dar când mi s-a arătat minunea
ce se ascunde în specia lor, mult mai târziu
decât la ceilalţi, am trecut de la ură la iubire
şi mai ales la o teamă curioasă,
plină de respect.
Dar când se întorceau spre mine teama
ridicată la puteri exponenţiale
creştea şi prindeau viaţă fluturii-cap-de-mort,
despre care mai târziu am aflat
că simbolizau sufletul.
Şi mai prindea viaţă capul de schelete
de pe tricoul ei
şi deşi părea că mă holbez cu neruşinare
la sânii ei nu mă puteam gândi la altceva
decât la moarte şi tristeţe
şi la cum o să mă părăsească mai ales că
toate tipele aveau un zâmbet,
pisică de Cheshire, care îmi făcea
paranoia mea perfect justificabilă.
Ştiam că sub rujul ăla se ascunde sângele
din care îşi trag vrăjitoarele tinereţea,
dar cel mai diabolic plan din lume
la care am putut să mă gândesc
era că toate plănuiesc în secret
cum să se despartă de mine.
Frica de fluturi
amestecată cu frica de păianjeni
de aia n-am putut să iubesc pe nimeni
în afară de cea care presimţeam
c-o să mă facă să sufăr cum nimeni altcineva
toată viaţa ca după un picior amputat,
cea care avea să aprindă lumina
să omoare ţânţarii şi din când în când
fluturii strânşi în jurul becului.
Până la urmă nu ştiu ce caut eu aici
şi de ce vă spun toate astea,
alţii au probleme mult mai grave decât mine.

Zapând la tembelizor

nu sparg oglinzi sau vaze nu rup postere
de pe tapet nu arunc televizoare pe geam
nu-mi tai venele dar e ca şi cum aş face-o
schimb canalele încontinuu
dau pe desene animate dar acum
empatizez cu suferinţa lui tom
tom băiatule sau pisică am scobitori în ochi
mă deranjează bătăile inimii
care picură de la robinet
zac strivit pe fotoliu
şi nimeni n-o să mă umfle cu o pompă la loc
un nor de ploaie mă urmăreşte
peste tot inclusiv în casă se face
dimineaţă iar şi nu pot să împuşc soarele
cântecul păsărilor mă face
să vreau să tai copacii şi stâlpii de telegraf
ale căror fire mi le conectez la vene
dau pe ştiri am devenit rahitic
mâncarea se strică în frigider
mă chircesc tot mai mult
sufletul mă strânge şi îşi face loc în afară
ca un alien din abdomenul meu
fiecare glonţ trece prin ecran şi zboară
trece prin vesta antiglonţ şi zboară
spre cuibul din mine
cometele au împânzit strada pe care stau
trag jaluzelele printre crăpături minunate
explozii nucleare ca o ploaie de artificii
................................................................
dau pe fotbal
până şi acasă luăm bătaie
Dumnezeu nici măcar nu e microbist şi dacă e
e pentru că atunci când fotbaliştii dau un gol
îşi ridică tricoul pe maiou scrie ,,I love Jesus”
şi dacă e nu ţine cu noi şi mai ales
nu ţine cu mine şi nu crede în mine
dar Dumnezeu nu e microbist
când dădeam un gol ridicam şi eu tricoul
pe maiou scria ,,pentru Georgiana”
iar ea nu înţelegea nimic despre fotbal
schimb canalele încontinuu
nimeresc numai filme romantice, drame,
telenovele ş.a.m.d. etc. etc.
mă zgribulesc în fotoliu aştept
să întrerupă programul obişnuit pentru ştirea
despre cel mai mare cutremur din lume
şi sper că lumea se va sfârşi
odată cu mine
nu mai rezist
îmi trece prin cap să mă arunc pe geam
sfârşesc prin a arunca doar televizorul

Vindicativă
 
Foto LM
Georgiana, cum de m-am îndrăgostit
de o ratată ca tine cum de nu ştii să continui
o discuţie cu mai mult de trei cuvinte.
mănânc cozonac şi aştept
să revină conexiunea la internet
îţi plâng amintirea care-mi colorează sângele
am licurici în palme îi îndes
în cutia de bomboane în formă de inimă
pe care vroiam să ţi-o dau până când
din plexul meu irump implozii de lumină.
mă trântesc în patul surorii îi îmbrăţişez
păpuşile rupte şi privesc resemnat
cum le cresc mâinile în jurul gâtului meu
cum le cresc unghiile tot mai adânc.
alături sufletul meu se zvârcoleşte
prins într-un cearşaf.
mă întreb cum de ai ajuns o păpuşă
cu ochii scoşi pe care o îmbracă
şi o dezbracă fiecare gâde al meu în parte.
ţi-am spus problemele noastre trebuie
să rămână doar între noi n-ai înţeles niciodată
şi acum scriu doar despre tine.
lumea te arată cu degetul pe stradă
toate indicatoarele cu atenţie şi interzis
îţi sunt atârnate pe frunte pe spate pe buze
fiecare metrou duce spre mine.
privesc din metrou tramvaiul 34 cum
se gândeşte la tine din periferie în periferie.
cerşetorii arată la fel
atât înăuntru cât şi la suprafaţă.
piciule te vei face tot mai mic şi îţi vei aminti
că Georgiana vrea să întâlnească bărbaţi
cât mai mulţi şi să-i învârtă pe degete
să le spună s-a terminat rămânem amici.
ea nu pierde timpul mută iubirea
dintr-un buzunar într-altul are nouăsprezece
ani ascultă manele şi înnebuneşte bărbaţii.
îi place să fie mereu în centrul atenţiei.
Georgiana a fost şefa clasei în liceu
merge de sărbători la zilele aniversare unde
cunoaşte bărbaţi cu care flirtează şi atât.
nu pierde timpul are nouăsprezece ani e la ase
şi deja ştie ce vrea de la viaţă
zâmbeşte mereu şi plânge ca să fie consolată.
adrian se teme să cunoască pe cineva
i-ar putea stinge dragostea pentru Georgiana
el e un prost şi un visător incurabil.
adrian se simte tot mai singur
şi îşi plânge de milă în balcon.
el n-a făcut niciodată dragoste
n-a atins niciodată buzele unei femei
nu ştie dacă iubeşte nu ştie să iubească.
adrian e frumos. adrian nu ştie chiar dacă
fetele i-o spun singura în faţa căreia
şi-a deschis sufletul nu i-a dat nicio şansă.
el îşi repetă în fiecare zi
eşti urât orice ţi s-ar spune.
adrian râde fals. el nu ştie ce înseamnă
dragostea dar scrie în fiecare zi despre ea.

Dragă moşule,

Georgiana vrea să se înalţe câţiva cm
ca să nu mai râd pentru că e mignonă
fă mai bine brăduţul meu artificial
să crească şi lasă-mi piciul meu aşa.
vreau să-mi aduci un ferrari
un cal alb din poveşti cu feţi-frumoşi
sau o bicicletă pegas cu care să zbor
s-o conduc seara până acasă.
un trenuleţ care să adăpostească
cerşetorii din gări să nu le mai fie frig
celor înghesuiţi în case de carton
să ai grijă de fetiţele care vând chibrituri
şi mai ales de Georgiana mea.
multă pastă de dinţi de pus pe clanţă
multe bomboane de pus în pom
pe care să le mănânc şi un tort
cu o stripteuză de care să nu afle ea.
cu mâinile îngheţate,
adrian
P.S. să nu uiţi să-i duci cadoul meu
câţiva meteoriţi împachetaţi
în celofan împreună cu cerul
şi dac-o prinzi trează aminteşte-i
cât de mult o iubesc.
P.P.S. şi să mă fac bine
şi Georgiana să mă iubească.




Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

POEME de Codrina BRAN

POEŢI NĂSCUŢI ÎN OCTOMBRIE