La aniversare - Adrian Alui Gheorghe
La mulţi ani !
ADRIAN ALUI GHEORGHE
Se spune însă, şi cred asta, că niciodată nu e prea
târziu, mai ales atunci când este vorba de un om de cultură de talia d-lui
Adrian Alui Gheorghe.
F Adrian Alui Gheorghe, poet, prozator, eseist şi
publicist român, s-a născut pe 6 iulie
1958, în Grumăzeşti, judeţul Neamţ. A urmat studiile la Iaşi, absolvind
cursurile Facultăţii de Filologie din cadrul Universităţii „Al.I.Cuza",
specializarea Româna - Limba latină. Obţine diploma de licenţă în anul 1986, cu
teza Paradigma erosului in poezia lui
Ovidius.
F În anul 2004 devine Doctor în Filologie cu teza
Tinereţe fără bătrîneţe şi sentimentul tragic al
timpului.
F Adrian Alui Gheorghe a debutat cu poezie în
1974, cu un grupaj de poeme în revista „Cronica“. Primul volum, Ceremonii
insidioase, îi apare abia în 1985, la Editura Junimea.
Adrian Alui Gheorghe în dialog cu Lucian Mănăilescu
Adrian Alui Gheorghe în dialog cu Lucian Mănăilescu
(Interviu publicat în Revista FEREASTRA, Nr. 86, august 2014)
„Nu se face cultură adevărată cu amabilităţi, amabil eşti doar în
autobuz cînd oferi locul cuiva pe scaun. În literatură fiecare e pe locul lui,
unul săpat în granit cu peniţa.”
– Stimate Adrian Alui Gheorghe,
sunteţi născut sub steaua poeziei (la 6 iulie 1958, în Topoliţa-Grumăzeşti,
judeţul Neamţ) şi, ca toţi poeţii, aveţi - probabil - reve-laţia locului secret
numit „acasă”. Dacă ar fi să alegeţi, din albumul cu fotografii al memoriei,
câteva imagini ale vârstei de aur, la care v-aţi opri?
– Îmi place, trebuie să recunosc, acest calm
al întrebării dumeavoastră, despre vîrsta de aur, desprinsă parcă din
clasicii latini sau din mai apropiaţii romantici euro-peni. Într-o lume ca a
noastră, în care oamenii par a se alerga unii pe alţii, spre o ţintă finală tot
mai apropiată, vîrsta de aur, identificată ca vîrstă a copilăriei, mai mult
atîrnă, decît imprimă energie. Sîntem deformaţi de inerţii, sîntem nişte
subproduşi ai lumii noi, numită civilizaţie, în care ne complacem.
Domnule Lucian Mănăilescu, ne-am urîţit sub
impulsul propriilor habitudini, globalizarea ne-a băgat în cap că sîntem
uriaşi, că sîntem universali prin naştere, că sîntem de o unicitate care
striveşte celelalte unicităţi...! În fond, această excesivitate indusă nu are
alt rost decît să ne reducă dimensiunea la o nouă religie, în care arbi-trariul
te face unic în definiţie şi zero prin raportare. Dacă e să fac, totuşi, o
trecere în revistă rapidă a imaginilor din copilărie, definitorii, acestea
ar fi extrem de contra-dictorii: colectivizarea forţată a proprietăţilor
părinţilor mei, în 1962, cînd avem doar trei, patru ani, mi-a imprimat
o spaimă pe care mi-am regăsit-o în sîngele şi în cerneala cu care mi-am
scris textele; apoi copilăria pe prispa casei lui Ion Creangă, vecinul
meu, a fost o lecţie de firesc; moartea tatălui cînd aveam vreo
doisprezece ani m-a lăsat la discreţia tuturor intersecţiilor lumii; imaginea
unui cireş amar înflorit m-a făcut să văd de aproape chipul lui
Dumnezeu; apoi scăldatul în Ozana, la „Moara Dracilor”, cu per-spectiva
înecului... Mai sînt şi altele, în general e vorba de teroarea
vremurilor.
– S-a vorbit despre grupul poeţilor
de la Piatra Neamţ ca despre unul impor-tant pentru optzecişti. Consideraţi că
debutul dumneavoastră din 1974, în Cronica, dar şi cel editorial (Ceremonii
indsidioase - Editura „Junimea” - 1985) stă sub sem-nul acestei apartenenţe?
– Da, cred că pînă la un moment dat am
fost un grup de cititori dezlănţuiţi şi de prieteni care îşi căutau reguli
după care să evolueze. Nu am evoluat în grup, am fost valori emergente.
O grupare e importantă atunci cînd se destramă în individualităţi. Şi noi am
rămas cîteva voci, mai mult sau mai puţin sonore. Ca scriitor tînăr ai nevoie
de nişte certitudini pe care să te sprijini, pe care le găseşti în interiorul grupului
de prie-teni, vocea prietenului devine ecoul propriei voci. Totul e ca o grupare
să aibă repere valorice şi morale, ferme dacă se poate, să nu se transforme
într-o gaşcă. În cultură, în literatură nu există scopuri, ci doar pasiune. Nu se
face cultură adevărată cu amabilităţi, amabil eşti doar în autobuz cînd oferi
locul cuiva pe scaun. În literatură fiecare e pe locul lui, unul săpat în
granit cu peniţa. Ar putea să pară, la un moment dat, că e vorba de truisme,
însă multe lucruri elementare trebuie reluate, la
fiecare moment au altă în-cărcătură.
– Liviu Ioan Stoiciu spunea, cu ceva
timp în urmă: „Sigur, după ce mori, tu, scriitor, nu mai are nici o
importanţă pentru tine dacă ai sau nu posteritate. Şi totuşi, dacă nu rămâne nici
literatura (fiecare scriitor fiind altceva), ce se mai alege de iden-titatea
românească? Aurel Dumitraşcu a avut norocul să aibă în Adrian Alui Gheorghe un
prieten care să-i prelungească viaţa literară…”. Care sunt resorturile acestui
de-votament rar, pe care l-aţi pus în slujba neuitării poetului plecat prea
devreme?
– Am cunoscut un călugăr tînăr care era
frămîntat de o chestiune extrem de gravă: se îndoia de existenţa
divinităţii pe care se decisese să o slujească. Dacă scri-itorul se îndoieşte de
propria religie, care e scrisul, ce mai rămîne din el? În acelaşi timp, hai să
învăţăm de la grecul care plantează măslini a căror roadă va fi culeasă de o
generaţie viitoare. Sau mama care naşte prunci, ar trebui să spună: de ce atîta
chin, de ce atîtea dureri ale facerii, dacă totul se sfîrşeşte cîndva în pulberile
cele mai anoste? Îndoiala, e pînă la urmă, motorul evoluţiei. Aurel Dumitraşcu
e un model de ardere pentru poezie, pentru cuvînt. Mă bucur că demersul
meu, în ceea ce priveşte recu-perarea operei lui Aurel Dumitraşcu şi
impunerea ei în conştiinţa publică, mai ales a tinerilor, a fost bine primit.
Prietenia mea cu Aurel, din timpul vieţii, s-a bazat pe res-pectul cuvîntului, a
misiunii scriitorului, ne-am regăsit pe un tărîm al principiilor în ceea ce priveşte
literatura. Şi prietenia. Că le-am confundat, adesea. Posteritatea?
Posteritatea e un ecou al clipei. Uneori e mai intens, alteori e mai slab. Intensitatea acestui ecou se
calculează după nişte criterii care scapă logicii
comune, adesea.
„Literatura e mereu la sfîrşit şi mereu la început. De
asta e frumoasă, spectaculoasă. Fiecare generaţie reinventează literatura pe
ruinurile celei de dinainte.”
– Pentru că am adus în discuţie
grupurile şi curentele literare, în care din ele aţi crezut şi în ce
măsură au reuşit acestea (dacă au reuşit?) să propună valori şi să deschidă noi
perspective literaturii noastre actuale?
– Cred că generaţia 80 a reuşit să
recupereze ceva din aplombul cultural al perioadei interbelice,
să reia o legătură durabilă în interiorul literaturii române. Gru-pările
mici, create pe criterii localiste, de afinităţi zonale, susţinute de
o revistă sau alta, de un cenaclu sau altul s-au topit în ceea ce va
rămîne în literatura noastră drept Ge-neraţia 80. Ceea ce mă
bucură e că generaţia aceasta nu şi-a epuizat combustia, acum apar cărţile
importante, poezie sau proză. Mă bucur că fac parte din această generaţie, îi
admir pe mulţi dintre congeneri. Uneori am impresia că am ajuns, cu toţii, la
un mo-ment nefericit al istoriei literaturii, la un fel de sfîrşit al ei, apoi mă redresez în faţa pa-ginii
albe (din computer?) şi o iau de la capăt ca şi cum aş ataca nişte terenuri
virgine. Literatura e mereu la sfîrşit şi mereu la început. De asta e frumoasă,
spectaculoasă. Fiecare generaţie reinventează literatura pe ruinurile celei de
dinainte. Totul e să re-cupereze ruinurile, să nu rătăcească pe terenuri nesigure,
alunecoase, mlăştinoase. Fie-care generaţie literară spune poveştile propriului timp,
spune adevărurile propriului timp, reiterează sensibilitatea umană, mereu aceeaşi,
mereu alta. Indiferenţa, care pare să fie apocalipsa culturii, a culturilor, va
fi reală atunci cînd omului îi va fi indiferent dacă e mort sau dacă e viu. Un
moment pe care eu îl cred imposibil.
– În 1995, marele poet Petre Stoica, pleca
din Bucureşti, alegându-şi drept... capitală, Jimbolia. George Vulturescu a
preferat să rămână la Satu Mare, iar dum-neavoastră la Piatra Neamţ...
Referindu-ne la sfera culturii, să devină oare provincia acel centru aflat
pretutindeni, despre care vorbea Pascal?
– Ca mediu cultural, artistic, literar,
capitala e capitală. Şi e şi normal să fie aşa. E un mare risc să
rămîi să faci literatură, artă într-un oraş de provincie, există infinit
mai multe posibilităţi de ratare. Nu le enumăr, sunt evidente. În
aceste condiţii e şi un act de curaj să vrei să faci literatură
performantă la Piatra Neamţ sau Dorohoi sau Sighetu Marmaţiei sau
Buhuşi, cu mijloacele locului, în timp ce un confrate de-al tău
îşi cizelează uneltele la Berlin, la Paris, la Praga, unde primeşte
burse, sau la Bucureşti unde sunt mijloacele de impunere publică. Pe mine, ca trăitor la Piatra Neamţ, nici o
televiziune naţională nu mă invită la emisiuni culturale, să am o opinie în
legătură cu opera mea, a altora, să vorbesc despre literatură, despre temele vremurilor
noastre. Şi asta nu pentru că nu aş avea ce spune, ci pentru că sunt izolat în colbul
provinciei. E doar un exemplu. Şi asta în condiţiile în care televiziunea
impune mai rapid o carte, un autor. Faptul că am rămas în oraşele noastre,
uneori mai prăfuite, alteori mai dinamice e, pînă la urmă şi o fatalitate.
Poate că şi o laşitate, de ce nu?
– „Adrian Alui Gheorghe e un poet
adevărat, cu o notă personală rezultată din combinaţia de banal,
prozaic, cotidian cu o fantezie a metaforei care merge de la
de-cadentismul bacovian, simbolist, pîna la insolitul suprarealiştilor”.
Cât de exact v-a surprins criticul Nicolae Manolescu în această frază
şi cum s-ar autodefini Adrian Alui Gheorghe, privindu-se în
oglinda propriei creaţii?
– Nicolae Manolescu spunea aceste
lucruri despre mine la nivelul anului 1993, făcînd referire la volumul
„Intimitatea absenţei”, apărut în anul 1992. Poate că s-au mai nuanţat nişte lucruri,
am evoluat pe alte planuri… Dar un diagnostician bun poate să dea o sentinţă critică şi
din două versuri. De asta, îl cred pe Nicolae Manolescu, aşa cum îi cred şi pe
ceilalţi critici care au spus contrariul. Poate că îi cred mai mult decît îl
cred pe Nicolae Manolescu, dar asta contează mai puţin. Dar ce contează ce
crede au-torul? El vorbeşte o singură dată, cînd îşi desăvîrşeşte opera. Restul?
Restul e teritoriul cititorului, restul e critică literară. Un autoportret critic? Mi-ar fi plăcut să am talentul
lui Picasso, să mă imaginez cu o mulţime de chipuri care să decurgă unul din
altul, am-plificîndu-se, anulîndu-se. Unul din poemele debutului meu, în primul
grupaj din „Cro-nica”, din 1976, se numea „Mi-ar trebui un chip, să mă arăt”.
Încă mai caut acel chip, nu l-am aflat încă.
„Scriitorul i-ar da cu tifla directorului, numai că
vine cetăţeanul şi îi zice: te enervează contextele, conjuncturile, mediul
social e toxic? Implică-te! Şi eu, bietul, de vreo douăzeci şi cinci de ani mă
implic.”
– Titlul tezei dumneavoastră de
doctorat - Tinereţe fără bătrîneţe şi senti-mentul tragic
al timpului - sugerează nostalgia unui parcurs mereu pierdut, un pariu
cu zădărnicia, care nu poate fi câştigat decât prin sclipirea de efemeridă a
frumuseţii clipei. Este aceasta o definiţie posibilă a poeziei, ca artă supremă
a trăirii universului ce ni s-a dat spre
risipire?
– Doctoratul pe care l-am susţinut în
2004 e tot o formă de gratuitate, ca arta în general. Am dus la
capăt doctoratul cu lucrarea aferentă din drag de temă, copleşit de
frumuseţea basmului românesc, din respect pentru un mare profesor
şi cărturar, regre-tatul Petru Ursache. Nu am avut nevoie profesional de
acest doctorat, dar datorită te-mei a trebuit să mai
citesc cîteva rafturi de cărţi lăsate deoparte, ca lecturi pentru mai tîrziu. A
fost, pentru mine, un cîştig imens. Mă bucură că lucrarea mea de doctorat se
regăseşte în bibliografiile multor lucrări de licenţă, de masterat, de
doctorat.
– Aţi ocupat, de-a lungul timpului,
diverse funcţii administrative; aţi fost chiar şi deputat... Cum se
împacă poetul cu omul cetăţii?
– Se suportă, dar nu se împacă.
Scriitorul i-ar da cu tifla directorului, numai că vine cetăţeanul şi îi zice:
te enervează contextele, conjuncturile, mediul social e toxic? Implică-te! Şi eu,
bietul, de vreo douăzeci şi cinci de ani mă implic.
E un joc de-a cine pierde cîştigă, de
fapt. Sau de-a cine cîştigă pierde? E şi o chestiune de supravieţuire, sînt din
categoria şi din generaţia celor care nu ştiu să cîş-tige o pîine altfel decît
muncind. Că în afară de muncile enumerate de dvs., cele cu iz de şefie, am fost
şi miner şi operator chimist şi profesor şi ziarist şi… şi… Uneori am impresia
că am trăit o mulţime de vieţi, multe incompatibile cu sufletul meu. Sînt
în-cercări şi acestea, care îţi fortifică sufletul, trupul, răbdarea.
– Activitatea dumneavoastră
scriitoricească a fost încununată de numeroase premii literare şi
distincţii, între care Premiul Uniunii Scriitorilor din România, pentru
volumul de poezie „Îngerul căzut” (2001), de vreo opt ori aţi
primit Premiul Filialei Iaşi a Uniunii Scriitorilor din România pentru
cărţile dvs. de poezie, proză, publi-cistică sau eseu, apoi alte premii
între care premiul internaţional „Balcanica” al po-eţilor din Balcani
(2011), Premiul „Hyperion” al Ministerului Culturii din România
şi al Fundaţiei Culturale „Hyperion” (2002); Premiul Festivalului de literatură
româno- canadian «Ronald Gasparic» (Iaşi, 2008); Premiul Naţional de Poezie
Poesis”, Satu Mare (2008), distincţia Meritul Cultural în grad de Cavaler, grad
A, în anul 2000 şi Meritul Cultural în grad de Ofiţer, grad A, în
anul 2010; titlul Cetăţean de onoare al municipiului Piatra Neamţ (2005) etc.
În ce măsură au fost acestea importante pentru cariera dumneavoastră literară?
– Premiile literare sunt un fel de
indicatoare spre locuri de vizitat, de frec-ventat. Cărţile cu premii, mai ales
atunci cînd sunt date cu onestitate de către jurii profesioniste, pot fi considerate
cărţi cu destin. Medaliile care acoperă sau însoţesc titlurile de genul
„meritului cultural” nu fac decît să zornăie în vitrinele cu inutilităţi. La
început am crezut că e vreo noimă în spatele acordării lor, că există vreo
evaluare de vreun anume fel, apoi mi-am dat seama că e o inflaţie de asemenea
titluri, s-au îm-părţit cu roaba prin anul 2000. Ca să sublinieze Apocalipsa? Probabil.
Că sunt cetăţean de onoare al oraşului Piatra Neamţ chiar că e un titlu de
glorie. Pînă şi cîinii maidanezi au aflat asta şi mă salută dînd veseli din
coadă. Titlurile acestea cu mare încărcătură morală sunt ca nişte petece viu
colorate puse ca să acopere sărăcia care însoţeşte par-cursul artistului român
de azi. Că artistul român nu e plătit sub nici o formă azi, o so-cietate care
exersează lecţia autismului pare să fie în postura celui care îl tolerează pe
artist. Şi el trebuie să simtă din plin asta, că e un tolerat. Ştiţi că
Ministerul Culturii (din România) nu dă nici un ban culturii scrise (din
România)? E ministerul care lichi-dează cultura română şi patrimoniul naţional cu
program. Dar asta e altă poveste, poate o discutăm în amănunt cîndva. Am
argumente, am lucrat în sistem.
– Ultimile dumneavoastră cărţi sînt... romane. Ce v-a determinat să „trădaţi” poezia
şi chiar să perseveraţi în această direcţie, pentru că, din câte am înţeles,
aţi mai publicat un roman, în 2005, „Bătrînul şi Marta” şi aveţi în lucru altul
(sau al-tele)?
– Scriu cu plăcere. Orice. Şi poezie şi proză
şi eseu. Sînt deja un vicios. Dar să nu afle guvernanţii că acest lucru îmi
(ne) produce satisfacţii, că ne trezim cu impozitul pe pix, pe stilou, pe
tastatură. O literatură importantă se bazează, în primul rînd, pe proză, pe
poveştile neamului. Regret că avem parte acum de cititori buimaci, amăgiţi de orizonturi calpe,
care habar nu mai au cărei culturi aparţin. Da, voi mai scrie poezie, o voi
face cu aceeaşi plăcere. Dar de la o anumită vîrstă, trebuie să o recunosc, poezia
pare a fi un handicap destul de simpatic.
POEME – Adrian Alui Gheorghe
DESTINE
Am ajuns la poezie
cînd poezia
era pusă să îşi scrie
cu sînge propriul act de deces
(eventual cu stil,
eventual recunoscîndu-şi eşecul)
cînd poezia
era pusă să îşi scrie
cu sînge propriul act de deces
(eventual cu stil,
eventual recunoscîndu-şi eşecul)
m-am născut într-o literatură
care e un fel de mamă
care-şi sufocă pruncii la naştere,
cu perna,
pentru că nu are cu ce să îi crească
care e un fel de mamă
care-şi sufocă pruncii la naştere,
cu perna,
pentru că nu are cu ce să îi crească
Sînt animalul dresat de poezie. O ciudăţenie
spun cei care se pricep la animale
dar şi cei care se pricep la poezie
în fiecare zi vin în jurul gratiilor mele
mă urmăresc se minunează urlă
pentru ca urletul meu să-l audă ieşind din gîtlej
ca un făt din uterul mamei lui.
De fapt, asta fac: urlu.
Urlu cînd îmi întind bomboane colorate copiii
cuprinşi de lăcomia cunoaşterii.
Urlu cînd se săruta îndrăgostiţii
care vor sa mă înveţe cum se descuie moartea
- cu un sărut -
simplu, buzele se lipesc una de alta
saliva se uneşte şi se face un fir de apă
aproape otrăvit
ochii se lipesc între ei cu pleoapele
ca nişte ventuze de piele pe care se găsesc insesizabili
pedunculi care se întreţes o plasă deasă deasă
Din cînd în cînd dumnezeul meu ia biciul
şi mă scoate din cuşcă
mi-e frică precum cărnii abandonate de duh
văd omenirea întreagă făcînd un pas înapoi
animalul din mine simte mirosul sîngelui
alge putrezite pe fundul mării
e un spectacol să vezi atîţia oameni tremurînd
din cauza fricii mele
Uneori se fac demonstraţii practice în faţa
cuştii animalului dresat de poezie:
doamne noi palide suflete urcăm pîn' la tine
ca furii doar noaptea cînd firul de iarbă
cu fruntea e-n cer şi cîntecul broaştei e imnul
de care te lepezi ca de o tristeţe toxică
eu urlu urlu
de ce ne punem piele peste suflet toamna
şi-n cupa cărnii sufletul e ud
eu urlu urlu
ah toate rufele au pornit spre sud
s-arate calea stîrcilor albaştri
eu urlu urlu
poeţii înşişi îmi citesc poezii poezii
eu urlu urlu
sînt purtat din casă în casă
urletul meu să-l audă gîngavii
să vorbească
şchiopii să meargă
orbii să vadă
poezia mi-a dat putere să urlu
poezia mi-a facut unghiile să crească
cu tot cu braţe cu tot cu carne cu tot cu oase
dar vi s-a întîmplat vreodată să credeţi
că numai singurătatea e iubire?
eu am urlat de singurătate şi urletul meu
a smuls două stele
din cuiburile lor.
MADE IN CHINA
De la prima carte semnată de mo yan
pe care am citit-o
am spus că va lua premiul nobel
lucru de care academia suedeză a ţinut cont
(mulţumesc, academia suedeză, sper
să colaborăm mai departe
mai am cîteva propuneri
o să revin cu amănunte de asta
nu vă faceţi planuri pentru mult timp);
deşi cu mult timp înainte de a citi
obosit de viaţă, obosit de moarte
mîncam conserve made in china
îmbrăcam haina made in china
mă scăldam în parfumuri made in china;
da, guvernul meu e unul made in china
am citit asta pe marginea fotografiei de grup,
pînă şi limba română pe care o vorbesc
politicienii din fotografie este made in china;
pe sînul tău azi am citit made in china
sărutul tău de dimineaţă a fost made in china
vin şi trec anotimpuri made in china
le petrec cu o tristeţe made in china;
seara chiar m-am gîndit la bucătăreasa
lui confucius şi i-am dat dreptate:
omul nu e decît holograma unui univers
proiectată într-un bob de orez
preparat după o reţetă secretă.
COMUNITATEA
ARTISTICĂ
E o casă plină de poeme.
Tata poem, mama poem, copilul poem.
Pe pereţi sunt atîrnate poeme.
Pe o masă poem o bucată de poem aşteaptă
satîrul poem să-l împartă în bucăţi de poem
care vor fi puse pe o tavă poem
care va fi împinsă brutal pe fundul
cuptorului poem.
Tata poem stă înfipt într-un scaun poem
şi citeşte poeme dintr-un ziar.
Are ochelarii poem pe nas
parcă e o paiaţă scoasă din uz.
Copilul poem a spart un poem şi acum
adună cioburile:
vai, nu arunca poezia la chiuvetă
că se înfundă canalul poem,
strigă mama poem.
HAI, REINER !
Întîi şi-a refuzat numele. Se numea Reiner.
Sau se numea Dimitrie?
Sau poate Iacinto, un nume neobişnuit
printre locuitorii tot mai
abstracţi ai unei lumi care se înghesuia
să urce în cer. Sau se numea
Ezra.
Ezra se numea şi casa în care locuia şi
strada
şi ţara
şi continentul …
Sau nu. Se numea pur si simplu Paul.
Paul e un nume pe care moartea
nu-l vede prea lesne, ea vine şi zice:
Unde este Paul?
Dimitrie zice:
Nu ştiu unde este Paul!
Reiner zice: Paul descarcă luna în curte!
Carlos zice: Paul e obosit, Paul doarme cu femeia lui
şi femeia lui
tocmai visează şi Paul merge înainte şi face loc visului
să intre în lume!
Omar, care tocmai trecea pe acolo,
zice morţii: Paul s-a dus dimineaţă
în tîrgul de cîini
să-i înveţe să urle ca oamenii!
Yannis s-a apropiat de moarte
şi i-a zis: Paul este Reiner sau
e chiar Iacinto.
Iacinto i-a spus mortii:
Paul e Edgar!
L-am vazut eu pictîndu-l
pe Edgar
ca să se ascundă!
Piotr zice: Paul
nici n-a trecut azi pe aici,
el vine foarte rar pentru că
însămînţează cu nisip
cîmpiile de la est …!
Atunci moartea zice:
Vei merge cu mine tu, Reiner,
dupa aia vii şi tu Ezra
după care vii şi tu Dimitrie
te pregăteşti şi tu Federico
şi daca între timp nu apare Paul
vii si tu Iacinto
si tu Carlos
si tu Piotr
si dacă Paul nu termină de descărcat luna în curte
vii şi tu Alexandru
şi tu Emanuel
şi tu Iustin
si dacă pămîntul
nu-i tot însamînţat cu nisip vii şi tu
Olivian
şi tu Christian
şi tu Aurelian
şi tu Horst
şi dacă femeia lui Paul încă visează
limba inorogului mîngîindu-i coapsele
vii mai întîi tu Ioachim apoi vii tu
Patrick apoi tu Boris şi pînă vine Paul
din tîrgul de cîini cu mîinile zdrenţuite
de muşcături
pîna se spală de sînge
vii tu Alvin
şi tu Eduard şi tu Antonio
şi pînă Paul se desparte de Edgar cu care
a întemeiat o biserică pentru frica lor
vii tu Nicanor şi tu Yukio şi tu Reiner …
Dar pe mine, zise Reiner,
m-ai mai chemat o dată.
Nu-i nimic, zise moartea,
dragă Reiner,
trebuie să întelegi că toate astea sînt aleatorii
dacă apare între timp Paul schimbăm
ordinea, uite, vezi cum trece un cîntec
prin guşa unei păsări ca un glonte
nu ştii în sîngele cui se va opri
sau dacă soarele se face iarăşi cuvînt ca
la început îţi dai seama ce grea devine şoapta
şi cum ai să poţi respira
dintr-un văzduh ca un cap de marinar smuls
cu tot cu coşul pieptului … ?
Hai, Reiner!
Întîi şi-a refuzat numele. Se numea Reiner.
Sau se numea Dimitrie?
Sau poate Iacinto, un nume neobişnuit
printre locuitorii tot mai
abstracţi ai unei lumi care se înghesuia
să urce în cer. Sau se numea
Ezra.
Ezra se numea şi casa în care locuia şi
strada
şi ţara
şi continentul …
Sau nu. Se numea pur si simplu Paul.
Paul e un nume pe care moartea
nu-l vede prea lesne, ea vine şi zice:
Unde este Paul?
Dimitrie zice:
Nu ştiu unde este Paul!
Reiner zice: Paul descarcă luna în curte!
Carlos zice: Paul e obosit, Paul doarme cu femeia lui
şi femeia lui
tocmai visează şi Paul merge înainte şi face loc visului
să intre în lume!
Omar, care tocmai trecea pe acolo,
zice morţii: Paul s-a dus dimineaţă
în tîrgul de cîini
să-i înveţe să urle ca oamenii!
Yannis s-a apropiat de moarte
şi i-a zis: Paul este Reiner sau
e chiar Iacinto.
Iacinto i-a spus mortii:
Paul e Edgar!
L-am vazut eu pictîndu-l
pe Edgar
ca să se ascundă!
Piotr zice: Paul
nici n-a trecut azi pe aici,
el vine foarte rar pentru că
însămînţează cu nisip
cîmpiile de la est …!
Atunci moartea zice:
Vei merge cu mine tu, Reiner,
dupa aia vii şi tu Ezra
după care vii şi tu Dimitrie
te pregăteşti şi tu Federico
şi daca între timp nu apare Paul
vii si tu Iacinto
si tu Carlos
si tu Piotr
si dacă Paul nu termină de descărcat luna în curte
vii şi tu Alexandru
şi tu Emanuel
şi tu Iustin
si dacă pămîntul
nu-i tot însamînţat cu nisip vii şi tu
Olivian
şi tu Christian
şi tu Aurelian
şi tu Horst
şi dacă femeia lui Paul încă visează
limba inorogului mîngîindu-i coapsele
vii mai întîi tu Ioachim apoi vii tu
Patrick apoi tu Boris şi pînă vine Paul
din tîrgul de cîini cu mîinile zdrenţuite
de muşcături
pîna se spală de sînge
vii tu Alvin
şi tu Eduard şi tu Antonio
şi pînă Paul se desparte de Edgar cu care
a întemeiat o biserică pentru frica lor
vii tu Nicanor şi tu Yukio şi tu Reiner …
Dar pe mine, zise Reiner,
m-ai mai chemat o dată.
Nu-i nimic, zise moartea,
dragă Reiner,
trebuie să întelegi că toate astea sînt aleatorii
dacă apare între timp Paul schimbăm
ordinea, uite, vezi cum trece un cîntec
prin guşa unei păsări ca un glonte
nu ştii în sîngele cui se va opri
sau dacă soarele se face iarăşi cuvînt ca
la început îţi dai seama ce grea devine şoapta
şi cum ai să poţi respira
dintr-un văzduh ca un cap de marinar smuls
cu tot cu coşul pieptului … ?
Hai, Reiner!
BAZAR
Dacă ar şti cititorul
cîtă izmeneală filosofardă
se ascunde
sub ceea ce se numeşte
îndeobşte poezie
pe care el ar trebui să o
cinstească precum o religie
a unui trib
ales;
dacă ar şti cititorul
că surogatele i se vînd ca marfă
poetică,
că este păcălit la metru, la kilogram,
la imagine, la profunzime,
că literatura a ajuns un bazar
în care toată lumea
vrea să păcălească pe toată lumea;
dacă ar şti cititorul cît de chinuiţi de cuvinte,
cît de neinspiraţi,
cît de plicticoşi sînt prea adesea poeţii,
ar pune mîna pe par.
FERICIRILE
Fericiţi cei care au aflat pînă cînd
Fericiţi cei care au aflat pînă unde
Fericiţi cei care ştiu din propria experienţă
Fericiţi cei care ştiu din experienţa celorlalţi
Fericiţi cei care au aflat de ce
Fericiţi cei care au uitat de ce
Fericiţi cei care n-au întrebat şi au aflat
Fericiţi cei care au întrebat şi n-au aflat nimic
Fericiţi cei care se apropie
Fericiţi cei care se îndepărtează
Fericiţi cei care suferă pentru că drumul nu are capăt
Fericiţi cei care suferă pentru că drumul se înfundă
brusc
Carnea e sfîrtecată de o contradicţie de termeni
pe patul de moarte trupul se tîrîie pînă la margine şi
se aruncă în hău:
mai suna-veţi pentru mine stele din sînge?
mai afla-veţi unde se varsă sîngele tuturor?
Fericiţi cei care au încheiat o înţelegere
Fericiţi cei care au încălcat toate înţelegerile
şi acum îi aşteaptă viaţa la cotitură
Fericiţi cei care au uitat de ce – oricum răspunsul
era aproximativ,
oricum mai urma ceva care ar fi schimbat ordinea
lucrurilor
Fericiţi cei nefericiţi pentru ei ziua se naşte cu
vinovăţie
Fericiţi cei mutilaţi din iubire
Fericiţi cei care au abandonat cînd mai aveau atît de
puţin,
atît de puţin –
Fericiţi cei care au plătit totul în viaţă
şi le-a mai rămas o mulţime de mărunţiş
cu care pot să joace pe mize obscure la zaruri
Fericiţi cei care ar fi vrut altceva de la soartă
Fericiţi cei care au urcat pînă în vîrf
şi de acolo n-au mai ştiut dacă să se întoarcă acasă
să aducă pîinea ca un trofeu
sau să rămînă ca martori ai propriilor ascensiuni
Fericiţi cei care nu vor să ştie nimic
Fericiţi cei care vor să ştie totul
şi cu unii şi cu alţii am fost în cîrdăşie
pe cînd fluturele spărgea crisalida
pe cînd floarea depunea mărturie cu propria mireasmă
Fericiţi cei care sînt pe punctul de a cîştiga
războiul
dar le mai lipseşte un moment de ură
Fericiţi cei care spun nu
cînd eu sînt pe cale să adun la un loc
stelele din două nopţi diferite
Trăiesc laolaltă cu cîţiva morţi
şi cu cîţiva vii
de prea multe ori morţii îi încurajează pe cei vii:
rezistă, rezistă,
l-am auzit pe Dumnezeu cu urechile mele spunînd
că viitorul nu-i atît de negru!
O mulţime de lucruri nu le-am trăit dar mi le amintesc
pe altele le-am trăit, dar le-am uitat
Fericiţi cei care pînă la urmă au conchis
că viaţa nu e mai importantă
decît o călătorie în care sufletul trage hoitul după
el
ca să-i arate ce lucruri minunate
ar fi avut de pierdut
dacă ar fi ezitat să se nască
Fericiţi cei care au urcat
Fericiţi cei care au coborît
îi urmăresc şi pe unii şi pe alţii
se tîrăsc pînă în centrul oraşului,
chiar de mai multe ori pe zi,
de fiecare dată o fac cu determinarea
cu care ar săvîrşi un ritual.
Trag cîte o linie pe perete
la fiecare plecare, la fiecare sosire.
Poate că într-o zi ar trebui să le spun
dar poate că e mai bine să nu ştie.
Comentarii
Trimiteți un comentariu