Poeţii lunii noiembrie (Ovidiu Genaru, Mircea Dinescu, Lucian Mănăilescu, Constantin Fieraru, Silvia Goteanschi, Ion P. Iacob, Virgil Diaconu)
POEŢII LUNI NOIEMBRIE
(Calendar subiectiv)
10 noiembrie 1934
Ovidiu Genaru
Într-o
nobilă mahala
Toate
păsările cerului sînt avuția
națiunii
norii și curcubeul fără
de
graniți și fără izvor
dragele
mele gemene ochii mei de dincolo de
sfîrșit
scrierea mea de dincolo
de
tăcerea eternă viața mea de dincolo
de
epoca eroică
anume
eu am lăsat în urmă guri care
să
nu tacă eu am trăit ca iona în burta
provinciei
într-o nobilă mahala
cu
flori de mărită-mă mamă vis a vis de cîrciuma
leei
zilbeștein nu prea departe de
mările
de gunoaie acolo am auzit trenurile
acolo
mi-au crescut întîile dorinți
dar
acum totul s-a sfîrșit
a
fost un coșmar amintiți-vă bine
de
întunecații romantici care-și sfîrșeau
poezia
cu o rază de soare
Adio şi rouă
Viaţă înlocuită cu altceva.
Morminte calde pe cer.
Îngerul meu păzitor
mă pedepseşte cu fier.
O mână întinsă de tine
stârneşte adieri de cantalup.
Dragostea noastră sub cheie
de jder şi de lup.
Nu te plimb în caleaşcă şi nu
te iau în balansoir
lumea nu ne cunoaşte
nu ne spune bonsoir
Căci fiind în pustiu locul acela
e nedefinit în corp
ca şi sufletul.
Oarbă şi orb.
De zile cu femeie la mijloc
nu mă mai satur nu.
Ultimul Ovidiu al fantasmelor
ultima tu.
Seara cade ca ghilotina
taie plângeri şi ziduri în două.
Pe scaunul absenţei tale
Adio şi rouă.
Albele corturi ale copilăriei
Din nou te iubim münchausen
pentru că intri noaptea pe ferestrele
internatului și ridici din cearșafurile
murdare albele corturi ale copilăriei
tu prefaci lăzile de marmeladă în dulci
senvișuri cu diamante o mincinosule
ce bine ne simțim cu tine în
umbra urîtului cînd tusea noastră
aruncă pe caldarîm frunze însîngerate
rogu-te baroane însoțește-mă în comuna
tatălui meu de pe dealuri s-aprinzi și
acolo pofta de-a spune că viața e vis
Umoristul gotic de unchiu-meu
Trist e omul care nu-nțelege
graiul animalelor hei la naiba
toate mi se trag de la acel bărbos de unchiu-
meu filozof pasionat după mașini
cu aburi și societăți utopice înfloritoare
mare proprietar de castel la capătul
ocheanului umoristul gotic luat în
serios de rudele mele sărace
care într-o blestemată zi i-au desfăcut
testamentul și-acum rabdă
Ocheanul lui Swift
Prietenii mei sînt de nerecunoscut
nu mai vor să alerge după fluturi nu
mai vor să joace popice la pista aia
brutală care îngroașe vocea
prietenii mei cînd aud de club cască
cred că s-au îmbolnăvit pe nesimțite
s-au îngrășat s-au săturat de furajul,
de dandanaua provinciei; s-a întîmplat
ca grăjdarul să găsească în mormanele
de îngrășăminte bătrînul ochean ruginit al
irlandezului ăluia de swift și-acum toți
vor să-l îndrepte spre prosperele
magazii ale țărmurilor de mîine
11 noiembrie 1950
Mircea Dinescu
Baladă veselă
pentru tristeţea celui plecat la oaste
Mama ta poartă ochelari cu şapte lentile
tatăl tău te păzeşte din turn,
grăbeşte-te iubito mai am câteva zile
şi am să plec soldat într-un cătun.
De nu – să-ţi porţi neprihănirea tristă
ca pe-un câştig umil de câţiva franci
eu am să-mi fac obiele din batistă
pe rănile aprinse în bocanci,
şi am să lăcrimez pe patul puştii
şopârle reci, dacă mai fi iubit,
te-aş fi-nvăţat ceva ce încă nu ştii
şi seamă n-aş mai lua de cei în blid.
Aşa, când lungi trompete îmi sfâşie
auzul, scuze cer la şobolani,
şi îmi îmbrac umila mea stafie
în pânza cu gândacii diafani,
şi-apoi, într-o cazarmă crenelată
buimac de soare între caporali
fără de mamă şi fără de tată
am să învăţ cât suntem de egali.
Când tu în
parcuri roze te vei bate
cu flori printre frumoşi adolescenţi
eu am să duc o raniţă în spate
şi-am să-i învăţ algebră pe sergenţi,
când tu ai să dansezi fără vreo grijă
curtată îndelung de-un licean
de mine se va-ndrăgosti o schijă
şi-am să te văd printr-un întors ochean,
aşa că fie-ţi milă sau blesteme
îţi voi rosti în loc de rămas-bun,
lasă-ţi părinţii şi nu te mai teme
căci am să plec soldat într-un cătun.
Sunt tânăr, Doamnă
Sunt tânăr, Doamnă, vinul mă ştie pe de rost
şi ochiul sclav îmi cară fecioarele prin sânge,
cum aş putea întoarce copilul care-am fost
când carne-mi înfloreşte şi doar uitarea plânge.
Sunt tânăr, Doamnă, lucruri am aşezat destul
ca să pricep căderea din somn spre echilibru,
dar bulgări de lumină dac-aş mânca, sătul
nu m-aş încape în pielea mea de tigru.
Sunt tânăr, Doamnă, tânăr cu spatele frumos
şi vreau drept hrană lapte din sfârcuri de cometă,
să-mi crească ceru-n suflet şi stelele în os
şi să dezmint zăpada pierdut în piruetă.
Sunt tânăr, Doamnă, încă aripile mă ţin
chiar de ating pământul pe-aproape cu genunchii,
această putrezire mă-mbată ca un vin
căci simt curgând prin dânsa bunicile şi unchii.
Sunt tânăr, Doamnă, tânăr, de-aceea nu te cred,
oricât mi-ai spune, timpul nu-şi ascute gheara
deşi arcaşii ceţii spre mine îşi reped
săgeţile vestirii, sunt tânăr. Bună seara!
Ai grijă
Ai grijă să nu faci şi tu explozie
(din înger n-a rămas măcar o schijă)
calcă pe vârful plopilor cu grijă
să nu verşi sufertaşul cu ambrozie.
Sînt zei abandonaţi ca puii mîţii
prin gropile cereşti scîncind de sete,
sînt arhitecţii Domnului, în cete,
ce-au lins pe urma Lui dîra tărîţii.
Tu voiajor al stărilor de transă
ai grijă de căminul de bătrâni,
minte-i c-au fost eroi şi c-au fost buni
şi că mai au acolo jos o şansă.
Cântec de inimă albastră
Mai ştii cum te strigam pe-atunci
„icoană
cu picioare lungi”
veneai pe râu sau râu erai
curgeai în mine până-n rai
cu limba preschimbată-n bici
vânam pe coapse iepuri mici
vânam prin pulpe fân mieriu
erai mireasmă eram viu.
Dar of of of desiş de ochi
acum de mine trag trei popi
carnea-mi miroase de pe-acum
a scândurică de salcâm
pe când mânzeşte muşti din cai
mie ţârăna-mi spune hai,
mie ulcica-mi spune blid,
iubire - măr rostogolit
Scurt reportaj
în sprijinul profesorului de limba română care cere mai multe ore de
predare pe săptămânaă
Vara însoţeşte elevii la atelierul mecanic
toamna numără rîndurile de porumb
iarna zvîrle zăpada din faţa şcolii
primăvara cîntă la căminul cultural
măreţul timidul profesor de limba română
muncitor calificat în uzinele Sadoveanu şi Tudor
Arghezi
printre rigle şi logaritmi
printre fierăstraie şi strunguri
îşi face şi el loc într-o salopetă uşoară de cuvinte
şi abia apucă să înveţe copiii că H2O
se numea pe vremea străbunilor apă
că-i firesc să spui bună ziua şi nu radical din 14
apoi să-i explice elevului Bujie Ion
că H.P.B. nu-i o întreprindere oarecare
ci chiar Hortensia Papadat-Bengescu
că noi n-am avut timp să ridicăm piramide
şi ne-am îngropat faraonii în folclor
că limba română e inoxidabilă... Stop!
...şi din nou H2O, radical din 14, H.P.B.,
fiindcă ora de limba română s-a şi terminat
şi abia peste o săptămînă ne vom mai vorbi
11 noiembrie 1951
Lucian Mănăilescu
Oraşul din lună
Maşina de fabricat întuneric trece
prin nopţile albe ale generaţiei mele
risipind foşnete şi iluzii.
Unde sunt, hărţile tale, Doamne,
oceanele în furtună şi Steaua Nordului
şi continentele nedescoperite?
Acum, în bâlcurile viitorului
sunt doar barăci de scânduri şi
fericirii improvizate, vitrine
cu geamuri sparte şi bătrâne Ofeli
povestind despre iubiri şi rochii de
muselină,
sau privind peste gardul amintirii
un drum care nu are capăt şi pe care
nu s-a întors nimeni, niciodată.
În oraşul nostru de pripas viaţa
merge totuşi înainte, sunt nunţi
şi cochetării ambulante, pensionari
cu copilăria de mână, duioşii comunitare,
mijloace de visat în comun
şi în
umbra turnului primăriei
se spânzură, în fiecare seară,
cucuveaua palidă a lunii.
Cutia cu butoane
Locuim într-o cutie cu butoane
şi privim pe fereastră
amintirile care se transmit în direct...
Cine ştie, poate o să ne zărim
aşezaţi
confortabil în fotoliu, zâmbind întunericului,
sau vom afla că suntem fericiţi
şi că veşnicia durează doar o secundă.
Asta în timp ce, în piaţa de peste drum,
mulţimea aşteaptă binecuvântarea
indulgenţelor electorale:
trei mici şi o bere, un cornet
de seminţe, un bilet de tren aproape gratis
pentru călătoriile imginare în Arcadia
şi o mulţime de afişe poleind
zidurile democraţiei...
Poate, în curând vom uita toate astea!
În cutia cu butoane
vor fi clonaţi miniştrii şi dinozauri
iar lucrurile vor îmbătrâni fără noi
aşteptând ştirile corozive ale
dimineţii de mâine.
Zeppelinul
Cineva ne înghesuie în zeppelinul
bunăvoinţei, ne îndoapă
cu hieroglife şi ne lasă să plutim
precum norii, între cer şi pământ...
Seara exersăm un fel de moarte...
De acolo, de sus, se văd doar umbrele
de catedrală ale visului -
rochia ta, iubito, trece surâzătoare
printre frunzele toamnei şi
în bâlciul cotidian tristeţile
se vând pe sub mână...
De aceea vă spun, cineva se joacă
de-a viaţa noastră, tăcerea
ne bagă degetele în urechi,
ceasurile se umplu de greieri
şi zeppelinul abia se mai vede...
Zborul meu de târziu
M-am întors să mai mor puţin
printre voi, prieteni,
şi sunt fericit de parcă
m-ar devora zăpada.
Bate un vânt argintiu în ferestre...
E foşnetul inimilor voastre
de duminică, prevestind
zborul meu de târziu.
Va fi ca o blândă cădere
în marmura nopţii, în care
Dumnezeu îşi trăieşte
singurătatea...
Lecţia de istorie
În anestezia protestelor tulburi
omul cu inimă de câine cântă
exersându-şi sălbăticia...
În piaţă murmurul benerelor
rostogoleşte melci albaştri şi
umbre ţestoase, mulţimea se agită
şi face cu mâna zilei de mâine.
- Iată, dragi copii, explică diriginta,
acestea, în poziţie de drepţi,
sunt statuile, mai departe vedeţi
şinele de tramvai şi în capătul
pieţei, dincolo de ceasul cu cuc,
lacrimile de silicon ale ploii.
Aşadar, aliniaţi-vă frumos, cu faţa
la zid, şi spuneţi-i domnului ministru
ce lecţie aţi pregătit pentru azi
şi ce vreţi să vă faceţi
când veţi fi mari...
12 noiembrie 1953
Constantin Fieraru
***
ce n-a reuşit nici
un general
în istorie
să deschidă o breşă
în interiorul Siberiei
îi reuşeşte toamnei
revărsate
cu mult peste
marginile draconicului
decembrie
pe spicul paiului
de ovăz
din lumina ei
se naşte Hristos
toamnă cu atât mai
nepământeană
îngenunchiată la
gura de canal
în care s-a
revărsat cenuşa revoluţiei
din decembrie
doar sub mirungerea
ei de viaţa ta
se alege praful şi
pulberea florii de tei
lumina ei
ascensiune de probă
cu trupul
prin celulele
lumânării aprinse
cu mult înaintea
secundei finale
***
avionul
în care se afla
corul Armatei Roşii
se prăbuşeşte după
ce decolează de pe
aeroportul din Soci
în valurile Mării
Negre
două săptămâni mai
târziu viscolul
învârtejeşte
ninsoarea cu 100 de kilometric la oră
şi contramandează
ceremonia Epifaniei
„Boboteaza” în
ortodoxie
pregătită de câteva
zile în portul Constanţa
zeci de sticle de
agheazmă îngheţată
se îngrămădesc sub
zăpadă
purtate de valuri
urletele coriştilor
ce se înecau
au ajuns la malul
mării
şi devin casante
sub ger
a doua zi oamenii
canalelor adună
sticlele cu apă
sfinţită
şi le vând în oraş
agheazma de gheaţă
fisurându-se
cu suspinele
negrăite ale Duhului Sfânt
în interioarele
caselor ferite de
temperaturi mari
începând
de a doua zi când
este plecarea lui Gică
la Londra
cu avionul
şi următoarele
dimineţi
bei şi tu din
această agheazmă
o fibră ţi se
deşiră în muşchiul inimii
sare ca firul
ciorapului
e o liţă rulată pe
degetul mic de electrician
simţi dimineaţa
fibrele inimii freamătul lor
sub aripile unui
înger care ţese cu ele
un înspăimântat
motiv pictural
tu care n-ai avut
curajul nici să-ţi priveşti
electrocardiograma
cât ai fost viu
asaltat de ispite
şi necurăţenii a patra zi
te opreşti
la ultima zi când
biserica mai permite
să fie băută fără
binecuvântare
apa sfinţită
nu era prima oară
când renunţam
cu puţin înainte să
ajung la malul
***
trecută-i de acum şi vârsta la care
bunicul termina
cum îmi povestea mama în anii copilăriei
cu o resemnare în care tresăreau
palide umbre din răvăşirea de altădată
în cămaşă de forţă
copilărie
cursă în aşteptarea
acelui bunic care să mă legene
pe braţele cămăşii de forţă
faptele de arme în războiul din Est
şi anii de prizonierat
păleau în faţa acelei cămăşi
în care spre admiraţia mea sfârşise
apoteotic
fusese fierarul armatei de cavalerie
şi chiar îndopat cu injecţii
şi chiar îndobitocit cu calmante
în anii de după război
nu înceta să-şi imagineze
noaptea când fiul său fierar
îl va fura din spital şi-l va arunca
în flăcări
îmbrăcat doar în cămaşa cu cifru
şi din cămaşa de forţă incandescent
cu cenuşa lui înăuntru
va tăia fierul pentru potcoavele
cailor liberi
bunicul cu numele diminutivat al lui
Virgiliu
cel ce mă ţine de mână
în zorii nopţilor de ianuarie
la ieşirea din cătunele demenţei
***
Pacientul doctorului Şuţu
azvârle calmante
în obrazul amiezii de iunie.
Crinii dinastici
îl plimbă-n alt veac
al luminilor şi al terorii.
***
La capătul bunei
speranţe
comand regulamentar:
„Gardă v-aliniaţi! Gardă, drepţi!
Gardă, pentru onor înainte prezentaţi
Arm`!
Doamne,
în timpul existenţei mele nu s-a
întâmplat
nimic deosebit.”
12 noiembrie 1955
Ion P. Iacob
Mâna răsărită din eter
umbra
unui model care refuză
sculptorul ger
poezia e mănuşa de fier
care mă încătuşează liber
sub cer
*
fără Dumnezeu
trebuie să-ţi asumi trecutul
de maimuţă
Despre poet, profet în ţara lui
a filtrat lumina
până a ajuns la esenţă
în robia întunericului
acum victorios
şi orb
cerşeşte
de la propria umbră
Scara lui Iacob
pe scara îngerului
fină şi precisă
pe scara îngerului
eu
sunt treapta lipsă
Gramofonul
eu eu eu eu
eu eu eu
eu
un gramofon stricat
pe care-l repară
m e r e u
Dumnezeu
Orbi în lucrările haosului
„asemeni viermelui
să înoţi
în grăsimea timpului
în dimensiunea lui
lipsită de şira spinării”
undeva departe
cineva vrea să deschidă cerurile
şi cheia este acest infinit
de la o privire orbită la alta
25.11. 1982
Silvia
Goteanschii
Bărbaţii plâng
Bărbaţii plâng ca pietrele în valuri
ce unduiesc o lacrimă la maluri
şi trec lăsând durerea-n mii de spaţii.
Cine a spus că nu mai plâng bărbaţii?
Bărbatul primul a văzut pământul,
a plâns amar o patimă bălaie.
bărbaţii plâng cu pumnul, plând cu gândul,
bărbaţii plâng ca fulgerul în ploaie.
Cine a spus că nu mai plâng bărbaţii?
Înnebuniţi de cele şapte graţii
bărbaţii plâng o mare primăvară,
bărbaţii plâng nejinduind ovaţii,
bărbaţii plâng, şi iartă, şi omoară...
Stare de rău
mă desfac ca miezul într-o nucă
crăpată
acolo e puterea magică şi agenda cu notiţele mele
despre cum trebuie să vă trăiesc oameni
acolo e puterea magică şi agenda cu notiţele mele
despre cum trebuie să vă trăiesc oameni
din miez am să mă prefac în cocoş
să mă anunţ că oricum se va face dimineaţă
să mă anunţ că oricum se va face dimineaţă
azi am văzut că sunt reală
sunt reală de tot
cu bigudiurile pe cap
am să ies în strada să strig cucuriguuu
sunt reală de tot
cu bigudiurile pe cap
am să ies în strada să strig cucuriguuu
apoi am să mă aşez pe bancă
şi am să-mi cos zile din ierburi
am să-mi montez şi un bec în frunte
să aduc argumente pentru existenţa mea mioapă
şi am să-mi cos zile din ierburi
am să-mi montez şi un bec în frunte
să aduc argumente pentru existenţa mea mioapă
am să beau zece tuburi de pastile
antinaţionale
am să-mi conectez inima la aparate pentru dedublare
una din cele două femei frumoase
va rămâne cu tine
am să-mi conectez inima la aparate pentru dedublare
una din cele două femei frumoase
va rămâne cu tine
căci
eu îmi fac bagajele şi plec la mama
eu îmi fac bagajele şi plec la mama
Frontiera
Sunt o fată frumoasă
din iad cu o sticlă de rom în mână,
sunt spatele tău tatuat
și toată bărbăția ta,
sunt lipsită de prejudecăți
și nici lipsa ta n-o mai simt,
decât dacă citesc din bacovia,
sau îmi ascult inima cu fonendoscopul.
Sunt o tipă orgolioasă,
trecută de 30 de ani
ca și cum aș fi trecută de bătălia
de la Rovine.
Sunt o luptătoare, da.
Chiar și în acest salon jegos
de spital, mă gândesc
că morții, sunt un grup criminal
organizat … și vesel.
Exemplar unic
Îți repet, nu contează dacă te iubesc sau nu,
contează că am creat fereastra
prin care privim același război civil,
contează că am rămas amândoi în afara cauzei
și ne mestecăm tăcuți grătarul
din farfurie,
contează că nu ne mâncăm unul pe altul,
apoi nici asta nu mai contează,
pentru că,
uite, se apropie un nevăzător de mine
ca de o nevăzătoare și-mi spune:
Acesta este pământul și aceasta, peste el, apa.
Ostatică a lumilor de ieri
N-ar trebui să-ţi scriu,
dar recunosc,
sunt o ostatică a lumilor de ieri,
mint cu neruşinare
despre mine,
spunându-ţi că aş mai putea iubi,
sunt nerostirea celor ce-am visat
să mi se-ntâmple-n viaţa asta,
poate,
nu ştiu decât să cad
şi din căderi
nici cât din lovitură-mi aparţine,
de fapt,
eu nici plăcerea nu cunosc,
exploziile acelea-Aleutine
şi care,
de ar exista, ar ciurui
cadavrul meu pustiu şi-nfricoşat,
sunt liberă,
(iar azi am înţeles că şi căruntă)
ce naiba poţi să faci
cu-atâta libertate ?!
şi văd strigoiul alb cărând un mort
şi de atâta moarte,
lumina cum se-ncruntă.
28 noviembrie 1948
Virgil Diaconu
Dimineaţa
În fiecare zi, o armată de vrăbii
îmi deschide fereastra.
În fiecare zi, gălăgia lor îmi aruncă în faţă
dimineaţa.
Dimineaţa, prinţesa aceasta de cartier
care îşi bagă nasul peste tot, prinţesa
cu capul plin de vrăbii,
care mă plesneşte peste ochi cu palmele ei
luminoase
şi mă umple de cântec.
În fiecare zi, o armată de vrăbii
îmi deschide fereastra,
joacă şotronul pe masa mea,
printre manuscrise.
Nici nu mă trezesc bine şi camera
se umple de larma lor.
Toate au să-mi spună câte ceva.
Toate mă ceartă pentru grădina mea
de umbre,
pentru visele rupte; pentru
trandafirii mei negri.
Ziua mea începe cu o zarvă de vrăbii.
În fiecare dimineaţă ele trag de pe mine
leşul tristeţii ce mă acoperă.
Eu voi pleca să cuceresc lumea
cu o legiune de vrăbii.
Voi pleca să cuceresc lumea
cu un singur poem.
Da, cu o singură vrabie mă lepăd de întuneric
ca de o haină veche.
Femeia secretă
Locuiesc
într-o bătaie de inimă.
De
când ai trecut pe la mine cu norul de vrăbii,
aici
locuiesc. De când ţi-ai uitat mâinile pe masa de scris
şi
picioarele printre cearşafuri…
Libelula,
desigur, ar fi prea puţin pentru freamătul
pe
care l-ai lăsat la mine aseară
Da,
prezenţa ta îmi face de prisos toate armele pe care
le-am
trezit din somn pentru a da piept cu întunericul.
Cu
întunericul, care vrea să pună stăpânire pe mine.
Vezi,
de când râsul tău mi-a intrat în casă
întunericul
bate-n retragere; tot mai mult în retragere.
Râsul
tău decapitează capetele balaurului cu şapte capete,
singurătatea.
Nu mai am nici o grijă,
lumina
picioarelor tale intră în mine.
Da,
ele îmi dau peste cap toate planurile de viitor,
toate
victoriile care mă aşteaptă cu surle şi trâmbiţe la uşă.
Lumina
picioarelor tale! Freamătul dintre perne!
Floarea
soarelui ascunsă între pulpe.
Iată,
aşadar, freamătul pe care îl port întotdeauna cu mine.
Mai
ales atunci când dau ocol lumii, prin camera mea.
Încă
mai ţin pumnii strânşi, libelula nu are scăpare.
Vezi,
până şi zilei i-am închis toate ferestrele,
de
teamă să nu pleci. Oricum, sunt cu ochii pe tine,
ai
grijă ce faci! Sunt cu ochii pe floarea soarelui, iubito,
ai
grijă ce faci!
Iubito,
ai grijă ce faci!
Şi
coboară mai repede din florile de cireş, pe pământ,
unde
te-aştept de câteva ceasuri; poate de la-nceputuri…
Coboară,
până nu pun leii pe tine.
Şi
nu mai veni la întâlnire cu norul de vrăbii!
Prea
se uită toată lumea la tine când vii cu norul.
Prea
stă toată lumea cu ochii pe tine, ca la vânătoare.
Vezi,
eu voiam să rămână totul secret,
poate
o taină, aşa cum o taină a rămas naşterea ta,
da,
naşterea ta din gândurile mele puse cap la cap,
vrabie
lângă vrabie şi floare de cireş lângă floare.
Da,
eu voiam să rămâi o femeie secretă,
ca
să nu mai stea lumea cu ochii pe tine, ca la vânătoare.
Eu
visam să rămână totul secret, deşi zăpăcitele astea de vrăbii
cu
care ieşi pe stradă au dat încă de la început sfoară-n ţară
cu
clinchetele lor, iar floarea de cireş ţi-a făcut public
încă
de la început surâsul. Surâsul, floarea de cireş
Atât
îţi mai spun: nu mai chicoti prin camera mea!
Vezi
să nu trezeşti întunericul
Ceasornicul
Totul
începe înspre seară,
când
ceasul din turn îşi începe rondul de noapte.
Când
ceasul din turn îşi face rondul de noapte cu soldaţii lui
prin
camera mea, printre cărţile rămase deschise.
Totul
începe înspre seară, când scăpaţi din cazarma de fier
soldaţii
ceasului încep să bată în scuturi şi să alunge
cu
bătăile lor toate vrăbiile care s-au cuibărit în mine.
Care
s-au cuibărit în mine, printre rânduri.
Totul
începe înspre seară, când scăpaţi din cazarma de fier
soldaţii
ceasului pornesc să cucerească oraşul. Da,
când
merg pe străzi, deodată mă trezesc înconjurat de soldaţi,
de
aceşti războinici care cred că totul li se cuvine.
De
aceşti războinici care îşi ascut săbiile de privirile mele.
Totul
începe înspre seară,
când
ceasul din turn îşi face rondul de noapte prin camera mea.
Când
strigătele orelor îmi intră-n celule.
Ceasul
din turn strigă la mine cât e noaptea de lungă. Auzi?
Strigătele
războinice ale ceasului! El mă urmăreşte pas cu pas,
deşi
în afara legăturilor mele secrete cu vrăbiile eu nu ştiu
să-i
fi greşit cu ceva. Încerc să nu-i dau atenţie şi să-mi văd
mai
departe de călătoriile mele printre vrăbii şi şobolani,
printre
şoaptele de dragoste ale sulfinei şi gândurile mele
războinice.
Încerc să-mi văd mai departe de călătoriile mele
printre
cărţi. Să-mi văd mai departe de călătoriile mele
dacă
Maica Domnului tot m-a aruncat din braţele Sale în lume.
Totul
începe înspre seară,
când
ceasul din turn îşi face rondul de noapte cu soldaţii lui
prin
camera mea, prin sufletul uitat deschis.
Când
ceasul din turn îşi face rondul de noapte în sufletul meu.
Eu
locuiesc într-un ceasornic mi-am spus ,
strigătele
oaselor aleargă toată noaptea prin mine.
Strigătele
oaselor pe care cineva le macină ceas de ceas
şi
clipă de clipă. Strigătele unor călători printre cărţi.
Strigăte
pe care nu le cunosc şi care nu-s ale mele.
Uneori
desluşesc printre ele glasurile mamei care mă cheamă
din
depărtarea grădinii, din albastru. Ale mamei,
care
îmi leagă rănile cu mângâierile ei, care mă ceartă cu lacrima.
Eu
locuiesc într-un clopot mi-am spus,
strigătele
oaselor se întorc în fiecare seară acasă.
Eu
beau la masă cu ele, Tristeţea din capul mesei
face
singură ocolul lumii şi se întoarce, de fiecare dată,
la
mine. Vezi, cineva a pus cu siguranţă ochii pe mine,
roţile
din cer ale ceasului mă urmăresc cu scrâşnetul lor de fier,
cu
strigătul oaselor. Cu soldaţii întunericului.
Soldaţi
pe care, în ultima vreme, nu-i mai dovedesc.
Aşa
că până la urmă va trebui să îmi strâng toate oştile
risipite
în crâng şi să accept lupta. Şi să închei noi alianţe
cu
slujitorii luminii, cu popoarele nordice;
cu
hoardele migratoare care locuiesc în cer: cu Pădurea şi Austrul.
Şi
să aduc la zi vechile mele tratate cu vrăbiile, graurii şi mierlele.
Tratate
din vremea când toate erau un ciripit şi o bătaie de aripă.
Când
toate locuiau într-un cuib: în mâna Domnului.
Da,
va trebui să mă pregătesc pentru lupta cea mare!
Să-mi
adun oştile şi să ies în câmp, la bătaie.
N-am
nici o teamă, Domnul este cu mine!
Deja
Pădurea a pus pe fugă soldaţii cu verdele ei!
Şi
legiunile de vrăbii au dărâmat deja cu trâmbiţele lor
zidurile
întunericului. Ierihonul nopţii.
Eu
locuiesc într-un ceasornic.
În
noaptea aceasta gândurile mele vor pleca la război.
Ce pot să fac?
Femeie
a mea,
din
naufragii nu am la cine să mă întorc,
din
moarte n-am cui să cant…
Ce
pot să fac? Te trezești deodată singur
între
pereții casei tale de piatră
și
îi numeri pereții,
și
îi numeri piatra cu anii tăi,
și
îți spui că naufragiul nici nu a fost
de
vreme ce la capătul drumului nu te așteaptă nimeni,
de
vreme ce marea și-a retras din tine fantasmele
și
moartea își lasă acum însemnele
pe
foile și mâinile tale, în care, doamne,
nu
te mai arăți…
Cetatea Ciulin
Stau
de vorbă cu gâzele care ies din pământ.
Şi
cu suratele furnici
Nimeni
nu ştie mai nimic despre tine, mamă,
numai
eu bat în porţi şi întreb în tot locul de tine.
Ba
pe la casa greierilor, ba pe la cărăbuşi
Bat
în copac şi copacul nu se deschide.
Bat
în pământ şi pământul nu
Până
şi porţile Cetăţii Ciulin au rămas închise.
De-a
dreptul închise, deşi eu mai aştept şi acum
să
iasă cineva şi să-mi spună. Ce să îmi spună?
Stau
şi aştept până ce aşteptarea ţese pod între maluri.
Stau
şi aştept până ce aşteptarea ţese pod
între
verdele ierbii şi câmpul cenuşii.
Deşi
eu încă nu pot să trec podul ţesut între maluri.
Încă
nu pot să trec, aşa că voi mai petrece o vreme
în
inima mea. Noapte de noapte în inima mea, printre rugi.
Printre
fetele-rugi gata de drum. Gata de drum
şi
legate la gură. Bine legate la gură. Ce fel de rugi?
Ies
din casă cu spaimele mele, cu întunericul.
Încă
nu pot să trec podul ţesut între maluri, mamă,
ca
un animal tânăr lumina se răsfaţă la picioarele mele.
Şi
floarea de cais acoperă cerul.
Îmi
voi petrece şi primăvara aceasta în cuiburi, îmi spun,
aşteptând
ca vrăbiile nimănui să înflorească în văzduh.
Deja
primăvara înflorită în cais pune pe fugă
fiara
care se plimbă pe cer: întunericul.
Deja
floarea de cais acoperă cerul.
Să
fie ea copilăria care mă strigă la geam?
Copilăria,
floarea de cais care mă ceartă
pentru
Cetatea Ciulin pe care o ţin în viaţă.
Care
mă ceartă cu lumina şi cu verdele ierbii,
cu
floarea Paştelui şi cu buş-cărăbuş pentru fiara pe care
o
plimb pe cer: singurătatea. Copilăria, care tocmai a surpat
podul
dintre verdele ierbii şi câmpul cenuşii cu clinchetele ei,
precum
trâmbiţele Domnului zidurile Ierihonului. Copilăria,
care
m-a oprit lângă ea, pe malul florii de cais.
Şi
care păzeşte drumul dintre răsăritul desculţ şi lacrima mamei.
Care
păzeşte cu sabia ei de lemn porţile Cetăţii Ciulin
şi
nu mă lasă să intru. Copilăria, care nu mă lasă să intru-n cetate,
cum
stau de vorbă cu gâzele care vin din pământ
Care
nu mă lasă să intru-n cetate, cum stau de vorbă cu fraţii
şi
surorile mele care vin din pământ; fraţi şi surori, unchi
şi
mătuşi, de la care am deprins, în ultima vreme, întunericul
Toate,
rude ale mele mai vechi care vor să-mi vorbească.
Ce
mai aveţi să îmi spuneţi, întunecatelor?
Ce
aţi mai avea să îmi spuneţi?
Comentarii
Trimiteți un comentariu