REMEMBER - MARIN MINCU



REMEMBER

Marin Mincu

 (28 august 1944 -  4 decembrie 2009)

Doctor în filologie la Universitatea din București, 1971, cu teza „Opera literară a lui Ion Barbu”.
Colaborator la toate revistele literare importante din ţară şi la revistele italiene: Alfabeta (Milano), La fiera letteraria (Roma), Strumenti critici (Torino), Uomo e cultura (Palermo), Il cavallo di Troia (Roma), Inventario (Firenze), L’Indice (Torino), Il Ponte (Firenze), La nuova Rivista Europea (Milano, unde a făcut parte din Colegiul european de redacție) etc.
A obţinut mai multe premii internaţionale, dintre care amintim: Premio Internazionale Eugenio Montale (Roma - 1989); Premio letterario Carlo Betocchi (Città di Piombino - 1993); Premiul Herder (Viena - 1996); Premio Nazionale di Narrativa (Bergamo, pentru romanul Il diario di Ovidio, editura Bompiani - 1998)

POEME

MUNCI ŞI ZILE CU NICHITA LA BELGRAD


Cînd noi doi am fost pe pajiştea din faţa hotelului Slavija
şi tu ca un claun ai intrat în propriul tău cub desenat pe iarbă de Adam cu prietenii lui jugoslavi, ai intrat cu emoţie
să vezi dacă te primeşte în joc, dacă poţi să te transformi într-un semn, să nu mai fii om, să intri în propriul tău cub
ca-n piramida lui Keops, să intri tu singur de bună voie
fără să te sperii că nu vei mai ieşi
de ce bătrîne te-ai supărat?

Cînd mergeam pe stradă noi falnici şi eu ţi-am spus dragul meu
Falstaff, urîtule, grasule, burduhănosule, hai să ne-ntrecem pe bicicletă,
iar tu te-ai uitat galeş în oglinda unei vitrine, te-ai uitat
ca un bărbat frumos ce erai şi ţi-ai admirat profilul de grec
care a fost la Salamina, mi-ai spus cu superb orgoliu
hai să ne întrecem
de ce bătrîne nu te-ai ţinut de promisiune?

Când prietenii lui Adam ne-au făcut o surpriză cum trăgeai tu
ca un urs sîngerînd în zăbala poeziei în acea casă memorială şi-a intrat
înăuntru un urs adevărat ţinut de catenă de ţiganul ursar
cum te-ai ridicat tu cu sfială-n picioare iar el a început să joace
urseşte dansează ursul romînesc de două mii de ani dansează
cum îi curgea sângele din falca strivită dar el juca înainte
călca apăsat că se zguduia-n casă planeta cum tu plîngeai
fără să şti de ce iar ursarul ţi-a făcut plecăciune
de ce bătrîne n-ai mai aşteptat?

Cînd am fost noi trei la Gradimir s-o întâlnim pe Desanka
iar eu i-am făcut o poezie mărturisindu-i cît e de frumoasă şi tînără
şi cum ea ţi-a spus mulţumesc Nichita crezînd că poezia e făcută de tine
e ca şi cum aş fi scris-o eu ai răspun tu generos ca un leone de Siria
ce nu se temea de o panteră tandră ca mine, e ca şi cum aş fi scris-o eu, bre
ai repetat şi-ţi mulţumesc
de ce bătrîne te-ai supărat pe prietenii tăi?

Cînd am fost noi patru-n pădurea de deasupra casei lui Filip
cum era verde iarba sub frunze pătate şi te trăgea prin oase în jos oboseala
bre, eu parcă m-aş întinde puţin şi te-ai prăvălit peste frunze
ca un zeu al pădurii tras de rădăcini în adîncurile materiei invidioase
e bine, bre, aşa, e atît de plăcut că nu m-aş mai ridica ai spus rar
cum eu m-am speriat din senin să nu te fure lenea pămîntului
şi te-am tras în sus hai Nichita că ne aşteaptă lucrarea de azi
da bătrîne să mergem uitasem că mai avem treabă şi azi
de ce bătrâne te-ai lenevit de noi toţi?

Cînd mergeam noi pe furiş la vînătoare de noapte prin boscheţii
plini de sîrboaice frumoase eu bătrîne ai suspinat nu m-am iubit şi eu
c-o străină mi-e şi ruşine de mine hai
să-ngrozim Belgradul Nichita, ţi-am spus
vezi bătrîne aşa n-am avut eu noroc niciodată
ai mai scîncit lasă, lasă, bre, ţi-am strîns mîna că mîine
vom fi cei mai căutaţi trubaduri-cavaleri şi-or să plîngă
sîrboaicele-n pumni după noi cum ai rîs tu fericit ca un copil
de ce bătrîne nu ţi-ai amintit de acea noapte faustică?

Cînd ai venit tu la mine în cameră puţin speriat ascultă cum
bate inima mea mi-ai arătat în pieptul tău unde se-ntîmpla ceva planetar
cum eu cu teamă mi-am apăsat fruntea de pieptul tău puternic
şi m-am uitat la tine zîmbind nu auzi nimic m-ai întrebat
nu e nimic Nichita e doar un uruit mai puternic ca atunci cînd
motorul unui astru rămîne accelerat de-ntîmplare cum m-ai rugat
să merg la tine în cameră şi să te ţin de mînă pînă îţi trece
ţine-mă cum ai fi mama mea, bre, şi îmi trece şi ţi-a trecut
de ce bătrîne nu m-ai mai chemat?

Cînd am venit eu la tine în cameră la ora două cu Marin Sorescu
şi erau de faţă acolo Adam şi cu Flora care munceau
de dimineaţă în schimburi ca să scrie tot ce le dicta îngerul
cum te apucase o hemoragie îngrozitoare de cuvinte ce săreau
din corpul tău vii iar tu icnind de durerea unei smulgeri materiale:
era un cîmp de bătălie aburind de sînge cald şi cum tu scufundat
pîn-la gît strîngeai îngerul de jugulară ca să nu mai poată slobozi
din el nici o vorbă afară şi cum fericit mi-ai dăruit o marină regală
spunînd că numai mie nu poţi să-mi dictezi
de ce bătrîne n-ai vrut să-mi dictezi?

Cum ne-am dus noi trei la Novi-Sad să ne războim cu cuvintele
şi cum te-ai îndrăgostit tu nebun de acea actriţă tînără
ce ţi-a recitat versurile pentru că era mai vie decît
toate cuvintele şi decît faptul că noi existam acolo
şi Slavco ne întreba şi tu mi-ai spus să-ţi bag cotul în burtă
dacă ai să baţi cîmpii
de ce bătrîne nu vrei să mai baţi cîmpii?

Cînd ne-am dus noi la vila lui Filip şi el ne-a dat să mîncăm
purcel de lapte şi să bem un molan turnat de tine cu dichis
direct din damingeană că aşa bea pupăciosul de Falstaff
care ştia ce e cu putoarea asta de viaţă cum ne-a făcut
să plângem apoi o tînără studentă la teatru
declamându-ne rolul Casandrei cum ai ieşit sprijinit de umărul meu
sub ploaia călduţă de afară ca să tragem o gură de aer ai zis
să nu vadă Filip cum suntem proşti şi sentimentali
de ce bătrîne să nu mergem din nou pe la Filip?

Cînd am stat noi o jumătate de zi să-l aşteptăm pe nebunul de Adam
vorbind cu lăcomie de marele poet Ion Barbu cum te-ai dus tu
să-l întîlneşti tînăr adolescent într-o casă aristocratică unde el venea
pentru că voia să vadă o tînără pe care o iubea dar ea nu
cum ţi-a vorbit el despre poezie o zi întreagă şi cum întors din profil
atunci cînd pleca întristat că nu se arătase aceea pe care o aşteptase
ţi-a spus cu o voce de bronz „preferă Oda în metru antic”
de ce bătrâne nu mai vorbim de Ion Barbu?

Cînd eu te-am întrebat dacă nu vrei să facem o carte împreună
să vorbim despre cîte am vorbit pînă acum despre didactica frumuseţii
naturale despre cum se cască golul dinaintea cuvîntului
ca o gură de ghionoaie cerînd mereu carne carne carne
poezia se face cu carne ca orice război adevărat purtat din unghia
piciorului drept pînă în vîrful firului de păr din cap
pînă în vîrful firului de cuvînt smuls din gură cu fierul încins ai spus tu
de ce bătrîne să nu facem noi cartea?

Cînd mi-ai povestit tu cum ai aflat prima dată că ai şi sex
cum ţi-am povestit cum m-am îndrăgostit eu de o profesoară a mea
de istorie cum i-am scris o scrisoare frumoasă
şi ea trecea pe partea cealaltă a străzii atunci cînd mă vedea
te iubea şi ea dar îi era frică de puritatea din tine prostule mi-ai spus tu
cum am bătut apoi courvoisier plătit cu banii munciţi de tine
ca să sărbătorim această clipă unică
nu-i aşa că e frumos bătrîne că ne-am întîlnit nu-i aşa că merită
să ne bucurăm că suntem noi doi împreună în această secundă
că simţim că suntem, înţelegi tu, că suntem (aici ai apăsat
cu forţă cuvîntul să fie mai viu) noi doi atît de aproape
că nu ar încăpea nici o rază de laser între noi
care suntem unul acum înţelegi tu bătrîne
că noi ne-am găsit cei reali cei adevăraţi că ne căutam de multă vreme
în clipa aceasta la acest bar din hotelul slavja unde beam courvoisier
pătit cu două mii de dinari suta de grame hai să însemnăm pe perete
un semn o pată infimă făcută cu mîinile noastre puse laolaltă
şi am desenat o cruce într-un cerc cu pixul pe zid
ca să fie o urmă că noi am existat în clipa aceea
atunci a venit Adam şi ne-a certat că aruncăm banii
tu te-ai întors către mine poznaş făcându-mi cu ochiul
şi aproape amîndoi am vrut să-l îmbrăţişăm deodată
pentru că venirea lui ne oprise să plîngem ca proştii
şi îţi străluceau ochii şi poate şi mie îmi străluceau
acest lucru e sigur cel puţin din felul cum mă vedeam în ochii tăi puri
de ce bătrîne să nu ne mai privim ca atunci?

Cînd ne plimbam pe lîngă o biserică neterminată din Belgrad
ce mai avea doar temelia afară şi încolo era năpădită de plaurul verde
cum cu haz îmi povesteai că odată mic fiind cu mama ta în faţa
unui magazin te-ai oprit brusc (nu, că să-ţi cumpere acea bicicletă,
că nu te urneşti de acolo altfel, că nu am bani la mine, că lasă
că o s-o luăm mâine) ai început să dai din picioare
să strigi, lasă că discutăm noi acasă, ţi-a mai spus mama ta
şi când mai aveaţi două-trei case până s-ajungeţi, te-ai aşezat
pe marginea trotuarului nu, că eu vreau să discutăm chiar acum şi aici
de ce nu vii să mai discutăm bătrîne acum şi aici?

Cînd am scris eu o noapte întreagă despre victoriile tale
prin Macedonia, încîlcindu-mă printre noduri şi semne
ca un Hermes negat cum ai dat tu telefon la citirea textului
spunîndu-i Ştefaniei că îmi mulţumeşti şi că o să te strădui
să fii tot pe atît de genial pe cît scrisesem eu despre tine
cum i-ai spus că numărul tău de telefon este – cinci de la degetele
de la o mînă nouă semnul naşterii cinci de la cealaltă mînă
şase de la inversul naşterii şi zero zero adică
numărul perfect al poetului – dragul meu Falstaff, hai să mai rîdem
zeieşte de putoarea asta de viaţă urîtule, grasule, burduhănosule,
pupăciosule, mincinosule, arogantule, încrezutule, copilărosule, vorbăciosule
unde-ţi mai telefonez eu acum, bestie îngerească?

PROBĂ CU VIAȚA 

încercuit de mii de cărți orgolioase
mă retrag păianjen domestic în gradul zero
al camerei de lucru

din fiecare colț obscur
realul mă pândește perfid cu ochi
tentaculari de caracatiță

de fac un pas către râu
apa (nevinovata apă) mă trage-n adânc
să mă înece

de calc pe pajiștea verde
iarba (nevinovata iarbă) mă-ncolăcește tandră
să mă sufoce

de mă refugiez în lectură
furnicile textului mă sărută mortal
cu cerneala lor

asaltata de primejdii multiple
mă apuc să scriu dar pe măsură ce bat la mașină
observ cum viața dispare


O STARE PERMANENTĂ 

marin mincu e în așteptare
un ochi crispat demolează cu furie
structura chimică a obiectelor
repune elementele în libertate

între goluri și plinuri
așa numitele pliuri interstițiale
mâna lui se strecoară vioaie
veveriță de fum între două crengi

între crengile realului
din abundență frunze vorbe bălării
în răsfăț dezmăț de forme informe
falnica practică semnificantă

a descoperi limba poeziei
mâna apăsată pe trăgaciul mașinii de scris
să împuști acel vers așteptat
singurul vers care doare

marin mincu stă aplecat
între formele stării de real
cea mai malignă dintre stări pe care
n-o vindecă nici un spital

GREIERUL DE ACASĂ

1.

Am adormit pe furiș
cu capul pe căpătâiul feciorelnic
întins în patul de lemn
scobit în mod secret
precum arborele lui Ulisse;
ca un bou de povară-am adormit
o jumătate de rotație planetară
învelindu-mă cu aerul din copilărie,
cu aerul magnetic al camerei mele
de adolescent imberb citind
toată noaptea romane de 15 lei, doxuri,
cu aerul viu conservat în abajurul cu ciucuri
ce a ieșit și-n fotografia aceea
făcută special pentru prietena mea
din Germania cu care corespondam în clasa a zecea
(ea era o bună canoistă
venea des aici în competiții sportive -
nu mi-a plăcut însă
nu e genul meu i-am spus lui Irmi
care mă ajuta să-i scriu în nemțește
mai bine nu-i mai scriu
și nu i-am mai scris)

2.

ce faci sau ce mai învârți?
m-a întrebat un greier ascuns
într-un colț al scrinului
știut doar de mine: un poznaș ce nu mă lăsa niciodată
să dorm
nici când eram aproape prieteni:
(oricum cel mai bun confident)
de ce te-ai întors?
ca să-i văd pe bătrâni
(i-am răspuns dormind
mai departe ca un taur centaur)

nu, tu minți, ai venit pentru tine
ai venit numai pentru tine
altfel de ce ai dormi așa
de ce ai fi așa de lacom să dormi
nu vezi că sforăi de se zguduie casa
nimeni nu se mișcă de teamă
să nu trezească „băiatu'”;
tu ai venit numai pentru tine

3.

am venit să sap via să curăț pomii de omizi să...
nu, tu minți, ai venit pentru tine
ai venit numai pentru tine
nu vezi că stai în vie toată ziua
te zgâiești la frunzele verzi
le strivești și le bei clorofila
te uiți la strugurii copți
le numeri boabele cu o prefăcută naivitate
le storci mustul și te ungi cu el pe corp
ca și dionysos
tu ai venit să înveți cum sunt frunzele
cum sunt strugurii
cum e via pentru că uitaseși
nu vezi că te uiți la omizi toată ziua;
le întorci pe o parte pe alta
le cauți ochii lor mici
le numeri perișorii negri de pe burtă
le omori și le dai la găini
apoi te bucuri că îți aduci aminte...

4.

am venit să repar gardul cel vechi
să repar acoperișul de la camera de la stradă, să...
nu, tu minți, ai venit pentru tine,
ai venit numai pentru tine
nu vezi că te uiți prin spărtură dincolo
te uiți și nu te mai saturi de uitat
te uiți ca-ntr-o altă țară
ca-ntr-o altă planetă
ca-ntr-o altă viziune interioară,
hai, recunoaște,
tu uitaseși cum arat-o spărtură
cum arat-o casă...

5.

am venit să sap grădina
să pun semințe-n pământ să...
nu, tu minți, ai venit pentru tine
ai venit numai pentru tine
nu vezi că stai și te uiți la sămânță
ca la o monadă leibniziană
la felul cum e făcută sămânța
cum sunt cotiledoanele
și cum e alcătuirea ei dinăuntru
te uiți așa pentru că uitaseși
la ce servește sămânța
de ce se seamănă ea în pământ

6.

am venit să vărui casa
să vopsesc uși ferestre să...
nu, tu minți, ai venit pentru tine
ai venit numai pentru tine
nu vezi că te uiți la casă
ca și când n-ai ști
din ce gen face parte
și de ce trebuie văruită
de ce mai trebuie ea văruită
dacă nu știi de ce gen e
de mai trebuiesc vopsite ferestrele
dacă nu știi de ce se uită ele-n afară
de ce mai trebuiesc vopsite ușile
dacă nu știi să le-nchizi
și nici să le deschizi...

7.

am venit să-i văd pe bătrâni repet
(de ce nu m-o fi slăbind deloc
această lighioană cicălitoare
că doar nu l-am tratat niciodată fără consideraţie
ba chiar aș afirma
că am fost un adevărat domn
în ceea ce-l privește
nu am băgat niciodată dezinsecția
și nici nu l-am înscris în cartea de imobil
ca să plătească chirie
dar pe cine nu lași să moară
nu te lasă să trăiești)
nu, tu minți, ai venit pentru tine
ai venit numai pentru tine măgarule
nu vezui că ei plâng aprig de câte ori
te văd pe tine
ei plâng și tu nu poți să faci nimic
ca să-i oprești
nu poți să le spui
ca să-i convingi
cuvântul tău e gol
pentru urechile lor astupate
gesturile tale sunt mincinoase
pentru ochii și privirea lor
vorba ta este falsă
pentru singurătatea și durerea lor
nu le mai ajunge
vocea ta acum
nu le ajung
gesturile tale de acum
nu le ajunge
nici ființa ta de acum
ei te vor așa cum te știau
dar tu nu mai ai timp
ai auzit?
nu mai ai timp
să fii așa cum te știau ei
așa cum te cunoșteau ei
așa cum...

8.

ba am timp că de-aia am venit
și d-aia dorm fiindcă am timp
și nu m-am schimbat și...
nu, tu minți, n-ai timp prostule
și dormi fiindcă numai acolo în somn
tu te visezi că te-ai întors
cu adevărat acasă
că bătrânii sunt fericiți că te-ai întors
că totul e bine
că nu te-ai schimbat deloc
că...

9.

ia mai taci dracului din gură
pocitanie neagră și imposibilă
că acu' te strivesc cu o palmă
mai bine lasă-mă să dorm
nu vezi că am treabă
și că nimeni nu mă deranjează
în afară de tine...
cri-cri-cri-cri-cri-cri
(îmi răspunse greierul meu de acasă)










Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

POEME de Codrina BRAN

POEŢI NĂSCUŢI ÎN OCTOMBRIE