REMEMBER - MARIN MINCU
REMEMBER
Marin Mincu
(28 august 1944 - 4 decembrie 2009)
Doctor în filologie la
Universitatea din București, 1971, cu teza „Opera literară a lui Ion Barbu”.
Colaborator la toate revistele literare importante din
ţară şi la revistele italiene: Alfabeta
(Milano), La fiera letteraria
(Roma), Strumenti critici (Torino), Uomo e cultura (Palermo), Il cavallo di Troia (Roma), Inventario (Firenze), L’Indice (Torino), Il Ponte (Firenze), La nuova
Rivista Europea (Milano, unde a făcut parte din Colegiul european de
redacție) etc.
A obţinut mai multe premii internaţionale, dintre care
amintim: Premio Internazionale Eugenio Montale (Roma - 1989); Premio letterario Carlo Betocchi (Città
di Piombino - 1993); Premiul Herder (Viena - 1996); Premio Nazionale di Narrativa (Bergamo, pentru
romanul Il diario di Ovidio, editura Bompiani - 1998)
POEME
MUNCI ŞI ZILE CU NICHITA LA BELGRAD
Cînd
noi doi am fost pe pajiştea din faţa hotelului Slavija
şi
tu ca un claun ai intrat în propriul tău cub desenat pe iarbă de Adam cu
prietenii lui jugoslavi, ai intrat cu emoţie
să
vezi dacă te primeşte în joc, dacă poţi să te transformi într-un semn, să nu
mai fii om, să intri în propriul tău cub
ca-n
piramida lui Keops, să intri tu singur de bună voie
fără
să te sperii că nu vei mai ieşi
de
ce bătrîne te-ai supărat?
Cînd
mergeam pe stradă noi falnici şi eu ţi-am spus dragul meu
Falstaff,
urîtule, grasule, burduhănosule, hai să ne-ntrecem pe bicicletă,
iar
tu te-ai uitat galeş în oglinda unei vitrine, te-ai uitat
ca
un bărbat frumos ce erai şi ţi-ai admirat profilul de grec
care
a fost la Salamina, mi-ai spus cu superb orgoliu
hai
să ne întrecem
de
ce bătrîne nu te-ai ţinut de promisiune?
Când
prietenii lui Adam ne-au făcut o surpriză cum trăgeai tu
ca
un urs sîngerînd în zăbala poeziei în acea casă memorială şi-a intrat
înăuntru
un urs adevărat ţinut de catenă de ţiganul ursar
cum
te-ai ridicat tu cu sfială-n picioare iar el a început să joace
urseşte
dansează ursul romînesc de două mii de ani dansează
cum
îi curgea sângele din falca strivită dar el juca înainte
călca
apăsat că se zguduia-n casă planeta cum tu plîngeai
fără
să şti de ce iar ursarul ţi-a făcut plecăciune
de
ce bătrîne n-ai mai aşteptat?
Cînd
am fost noi trei la Gradimir s-o întâlnim pe Desanka
iar
eu i-am făcut o poezie mărturisindu-i cît e de frumoasă şi tînără
şi
cum ea ţi-a spus mulţumesc Nichita crezînd că poezia e făcută de tine
e
ca şi cum aş fi scris-o eu ai răspun tu generos ca un leone de Siria
ce
nu se temea de o panteră tandră ca mine, e ca şi cum aş fi scris-o eu, bre
ai
repetat şi-ţi mulţumesc
de
ce bătrîne te-ai supărat pe prietenii tăi?
Cînd
am fost noi patru-n pădurea de deasupra casei lui Filip
cum
era verde iarba sub frunze pătate şi te trăgea prin oase în jos oboseala
bre,
eu parcă m-aş întinde puţin şi te-ai prăvălit peste frunze
ca
un zeu al pădurii tras de rădăcini în adîncurile materiei invidioase
e
bine, bre, aşa, e atît de plăcut că nu m-aş mai ridica ai spus rar
cum
eu m-am speriat din senin să nu te fure lenea pămîntului
şi
te-am tras în sus hai Nichita că ne aşteaptă lucrarea de azi
da
bătrîne să mergem uitasem că mai avem treabă şi azi
de
ce bătrâne te-ai lenevit de noi toţi?
Cînd
mergeam noi pe furiş la vînătoare de noapte prin boscheţii
plini
de sîrboaice frumoase eu bătrîne ai suspinat nu m-am iubit şi eu
c-o
străină mi-e şi ruşine de mine hai
să-ngrozim
Belgradul Nichita, ţi-am spus
vezi
bătrîne aşa n-am avut eu noroc niciodată
ai
mai scîncit lasă, lasă, bre, ţi-am strîns mîna că mîine
vom
fi cei mai căutaţi trubaduri-cavaleri şi-or să plîngă
sîrboaicele-n
pumni după noi cum ai rîs tu fericit ca un copil
de
ce bătrîne nu ţi-ai amintit de acea noapte faustică?
Cînd
ai venit tu la mine în cameră puţin speriat ascultă cum
bate
inima mea mi-ai arătat în pieptul tău unde se-ntîmpla ceva planetar
cum
eu cu teamă mi-am apăsat fruntea de pieptul tău puternic
şi
m-am uitat la tine zîmbind nu auzi nimic m-ai întrebat
nu
e nimic Nichita e doar un uruit mai puternic ca atunci cînd
motorul
unui astru rămîne accelerat de-ntîmplare cum m-ai rugat
să
merg la tine în cameră şi să te ţin de mînă pînă îţi trece
ţine-mă
cum ai fi mama mea, bre, şi îmi trece şi ţi-a trecut
de
ce bătrîne nu m-ai mai chemat?
Cînd
am venit eu la tine în cameră la ora două cu Marin Sorescu
şi
erau de faţă acolo Adam şi cu Flora care munceau
de
dimineaţă în schimburi ca să scrie tot ce le dicta îngerul
cum
te apucase o hemoragie îngrozitoare de cuvinte ce săreau
din
corpul tău vii iar tu icnind de durerea unei smulgeri materiale:
era
un cîmp de bătălie aburind de sînge cald şi cum tu scufundat
pîn-la
gît strîngeai îngerul de jugulară ca să nu mai poată slobozi
din
el nici o vorbă afară şi cum fericit mi-ai dăruit o marină regală
spunînd
că numai mie nu poţi să-mi dictezi
de
ce bătrîne n-ai vrut să-mi dictezi?
Cum
ne-am dus noi trei la Novi-Sad să ne războim cu cuvintele
şi
cum te-ai îndrăgostit tu nebun de acea actriţă tînără
ce
ţi-a recitat versurile pentru că era mai vie decît
toate
cuvintele şi decît faptul că noi existam acolo
şi
Slavco ne întreba şi tu mi-ai spus să-ţi bag cotul în burtă
dacă
ai să baţi cîmpii
de
ce bătrîne nu vrei să mai baţi cîmpii?
Cînd
ne-am dus noi la vila lui Filip şi el ne-a dat să mîncăm
purcel
de lapte şi să bem un molan turnat de tine cu dichis
direct
din damingeană că aşa bea pupăciosul de Falstaff
care
ştia ce e cu putoarea asta de viaţă cum ne-a făcut
să
plângem apoi o tînără studentă la teatru
declamându-ne
rolul Casandrei cum ai ieşit sprijinit de umărul meu
sub
ploaia călduţă de afară ca să tragem o gură de aer ai zis
să
nu vadă Filip cum suntem proşti şi sentimentali
de
ce bătrîne să nu mergem din nou pe la Filip?
Cînd
am stat noi o jumătate de zi să-l aşteptăm pe nebunul de Adam
vorbind
cu lăcomie de marele poet Ion Barbu cum te-ai dus tu
să-l
întîlneşti tînăr adolescent într-o casă aristocratică unde el venea
pentru
că voia să vadă o tînără pe care o iubea dar ea nu
cum
ţi-a vorbit el despre poezie o zi întreagă şi cum întors din profil
atunci
cînd pleca întristat că nu se arătase aceea pe care o aşteptase
ţi-a
spus cu o voce de bronz „preferă Oda în metru antic”
de
ce bătrâne nu mai vorbim de Ion Barbu?
Cînd
eu te-am întrebat dacă nu vrei să facem o carte împreună
să
vorbim despre cîte am vorbit pînă acum despre didactica frumuseţii
naturale
despre cum se cască golul dinaintea cuvîntului
ca
o gură de ghionoaie cerînd mereu carne carne carne
poezia
se face cu carne ca orice război adevărat purtat din unghia
piciorului
drept pînă în vîrful firului de păr din cap
pînă
în vîrful firului de cuvînt smuls din gură cu fierul încins ai spus tu
de
ce bătrîne să nu facem noi cartea?
Cînd
mi-ai povestit tu cum ai aflat prima dată că ai şi sex
cum
ţi-am povestit cum m-am îndrăgostit eu de o profesoară a mea
de
istorie cum i-am scris o scrisoare frumoasă
şi
ea trecea pe partea cealaltă a străzii atunci cînd mă vedea
te
iubea şi ea dar îi era frică de puritatea din tine prostule mi-ai spus tu
cum
am bătut apoi courvoisier plătit cu banii munciţi de tine
ca
să sărbătorim această clipă unică
nu-i
aşa că e frumos bătrîne că ne-am întîlnit nu-i aşa că merită
să
ne bucurăm că suntem noi doi împreună în această secundă
că
simţim că suntem, înţelegi tu, că suntem (aici ai apăsat
cu
forţă cuvîntul să fie mai viu) noi doi atît de aproape
că
nu ar încăpea nici o rază de laser între noi
care
suntem unul acum înţelegi tu bătrîne
că
noi ne-am găsit cei reali cei adevăraţi că ne căutam de multă vreme
în
clipa aceasta la acest bar din hotelul slavja unde beam courvoisier
pătit
cu două mii de dinari suta de grame hai să însemnăm pe perete
un
semn o pată infimă făcută cu mîinile noastre puse laolaltă
şi
am desenat o cruce într-un cerc cu pixul pe zid
ca
să fie o urmă că noi am existat în clipa aceea
atunci
a venit Adam şi ne-a certat că aruncăm banii
tu
te-ai întors către mine poznaş făcându-mi cu ochiul
şi
aproape amîndoi am vrut să-l îmbrăţişăm deodată
pentru
că venirea lui ne oprise să plîngem ca proştii
şi
îţi străluceau ochii şi poate şi mie îmi străluceau
acest
lucru e sigur cel puţin din felul cum mă vedeam în ochii tăi puri
de
ce bătrîne să nu ne mai privim ca atunci?
Cînd
ne plimbam pe lîngă o biserică neterminată din Belgrad
ce
mai avea doar temelia afară şi încolo era năpădită de plaurul verde
cum
cu haz îmi povesteai că odată mic fiind cu mama ta în faţa
unui
magazin te-ai oprit brusc (nu, că să-ţi cumpere acea bicicletă,
că
nu te urneşti de acolo altfel, că nu am bani la mine, că lasă
că
o s-o luăm mâine) ai început să dai din picioare
să
strigi, lasă că discutăm noi acasă, ţi-a mai spus mama ta
şi
când mai aveaţi două-trei case până s-ajungeţi, te-ai aşezat
pe
marginea trotuarului nu, că eu vreau să discutăm chiar acum şi aici
de
ce nu vii să mai discutăm bătrîne acum şi aici?
Cînd
am scris eu o noapte întreagă despre victoriile tale
prin
Macedonia, încîlcindu-mă printre noduri şi semne
ca
un Hermes negat cum ai dat tu telefon la citirea textului
spunîndu-i
Ştefaniei că îmi mulţumeşti şi că o să te strădui
să
fii tot pe atît de genial pe cît scrisesem eu despre tine
cum
i-ai spus că numărul tău de telefon este – cinci de la degetele
de
la o mînă nouă semnul naşterii cinci de la cealaltă mînă
şase
de la inversul naşterii şi zero zero adică
numărul
perfect al poetului – dragul meu Falstaff, hai să mai rîdem
zeieşte
de putoarea asta de viaţă urîtule, grasule, burduhănosule,
pupăciosule,
mincinosule, arogantule, încrezutule, copilărosule, vorbăciosule
unde-ţi
mai telefonez eu acum, bestie îngerească?
PROBĂ CU VIAȚA
încercuit
de mii de cărți orgolioase
mă retrag păianjen domestic în gradul zero
al camerei de lucru
din fiecare colț obscur
realul mă pândește perfid cu ochi
tentaculari de caracatiță
de fac un pas către râu
apa (nevinovata apă) mă trage-n adânc
să mă înece
de calc pe pajiștea verde
iarba (nevinovata iarbă) mă-ncolăcește tandră
să mă sufoce
de mă refugiez în lectură
furnicile textului mă sărută mortal
cu cerneala lor
asaltata de primejdii multiple
mă apuc să scriu dar pe măsură ce bat la mașină
observ cum viața dispare
mă retrag păianjen domestic în gradul zero
al camerei de lucru
din fiecare colț obscur
realul mă pândește perfid cu ochi
tentaculari de caracatiță
de fac un pas către râu
apa (nevinovata apă) mă trage-n adânc
să mă înece
de calc pe pajiștea verde
iarba (nevinovata iarbă) mă-ncolăcește tandră
să mă sufoce
de mă refugiez în lectură
furnicile textului mă sărută mortal
cu cerneala lor
asaltata de primejdii multiple
mă apuc să scriu dar pe măsură ce bat la mașină
observ cum viața dispare
O STARE PERMANENTĂ
marin
mincu e în așteptare
un ochi crispat demolează cu furie
structura chimică a obiectelor
repune elementele în libertate
între goluri și plinuri
așa numitele pliuri interstițiale
mâna lui se strecoară vioaie
veveriță de fum între două crengi
între crengile realului
din abundență frunze vorbe bălării
în răsfăț dezmăț de forme informe
falnica practică semnificantă
a descoperi limba poeziei
mâna apăsată pe trăgaciul mașinii de scris
să împuști acel vers așteptat
singurul vers care doare
marin mincu stă aplecat
între formele stării de real
cea mai malignă dintre stări pe care
n-o vindecă nici un spital
un ochi crispat demolează cu furie
structura chimică a obiectelor
repune elementele în libertate
între goluri și plinuri
așa numitele pliuri interstițiale
mâna lui se strecoară vioaie
veveriță de fum între două crengi
între crengile realului
din abundență frunze vorbe bălării
în răsfăț dezmăț de forme informe
falnica practică semnificantă
a descoperi limba poeziei
mâna apăsată pe trăgaciul mașinii de scris
să împuști acel vers așteptat
singurul vers care doare
marin mincu stă aplecat
între formele stării de real
cea mai malignă dintre stări pe care
n-o vindecă nici un spital
GREIERUL DE ACASĂ
1.
Am
adormit pe furiș
cu
capul pe căpătâiul feciorelnic
întins
în patul de lemn
scobit
în mod secret
precum
arborele lui Ulisse;
ca
un bou de povară-am adormit
o
jumătate de rotație planetară
învelindu-mă
cu aerul din copilărie,
cu
aerul magnetic al camerei mele
de
adolescent imberb citind
toată
noaptea romane de 15 lei, doxuri,
cu
aerul viu conservat în abajurul cu ciucuri
ce
a ieșit și-n fotografia aceea
făcută
special pentru prietena mea
din
Germania cu care corespondam în clasa a zecea
(ea
era o bună canoistă
venea
des aici în competiții sportive -
nu
mi-a plăcut însă
nu
e genul meu i-am spus lui Irmi
care
mă ajuta să-i scriu în nemțește
mai
bine nu-i mai scriu
și
nu i-am mai scris)
2.
ce
faci sau ce mai învârți?
m-a
întrebat un greier ascuns
într-un
colț al scrinului
știut
doar de mine: un poznaș ce nu mă lăsa niciodată
să
dorm
nici
când eram aproape prieteni:
(oricum
cel mai bun confident)
de
ce te-ai întors?
ca
să-i văd pe bătrâni
(i-am
răspuns dormind
mai
departe ca un taur centaur)
nu,
tu minți, ai venit pentru tine
ai
venit numai pentru tine
altfel
de ce ai dormi așa
de
ce ai fi așa de lacom să dormi
nu
vezi că sforăi de se zguduie casa
nimeni
nu se mișcă de teamă
să
nu trezească „băiatu'”;
tu
ai venit numai pentru tine
3.
am
venit să sap via să curăț pomii de omizi să...
nu,
tu minți, ai venit pentru tine
ai
venit numai pentru tine
nu
vezi că stai în vie toată ziua
te
zgâiești la frunzele verzi
le
strivești și le bei clorofila
te
uiți la strugurii copți
le
numeri boabele cu o prefăcută naivitate
le
storci mustul și te ungi cu el pe corp
ca
și dionysos
tu
ai venit să înveți cum sunt frunzele
cum
sunt strugurii
cum
e via pentru că uitaseși
nu
vezi că te uiți la omizi toată ziua;
le
întorci pe o parte pe alta
le
cauți ochii lor mici
le
numeri perișorii negri de pe burtă
le
omori și le dai la găini
apoi
te bucuri că îți aduci aminte...
4.
am
venit să repar gardul cel vechi
să
repar acoperișul de la camera de la stradă, să...
nu,
tu minți, ai venit pentru tine,
ai
venit numai pentru tine
nu
vezi că te uiți prin spărtură dincolo
te
uiți și nu te mai saturi de uitat
te
uiți ca-ntr-o altă țară
ca-ntr-o
altă planetă
ca-ntr-o
altă viziune interioară,
hai,
recunoaște,
tu
uitaseși cum arat-o spărtură
cum
arat-o casă...
5.
am
venit să sap grădina
să
pun semințe-n pământ să...
nu,
tu minți, ai venit pentru tine
ai
venit numai pentru tine
nu
vezi că stai și te uiți la sămânță
ca
la o monadă leibniziană
la
felul cum e făcută sămânța
cum
sunt cotiledoanele
și
cum e alcătuirea ei dinăuntru
te
uiți așa pentru că uitaseși
la
ce servește sămânța
de
ce se seamănă ea în pământ
6.
am
venit să vărui casa
să
vopsesc uși ferestre să...
nu,
tu minți, ai venit pentru tine
ai
venit numai pentru tine
nu
vezi că te uiți la casă
ca
și când n-ai ști
din
ce gen face parte
și
de ce trebuie văruită
de
ce mai trebuie ea văruită
dacă
nu știi de ce gen e
de
mai trebuiesc vopsite ferestrele
dacă
nu știi de ce se uită ele-n afară
de
ce mai trebuiesc vopsite ușile
dacă
nu știi să le-nchizi
și
nici să le deschizi...
7.
am
venit să-i văd pe bătrâni repet
(de
ce nu m-o fi slăbind deloc
această
lighioană cicălitoare
că
doar nu l-am tratat niciodată fără consideraţie
ba
chiar aș afirma
că
am fost un adevărat domn
în
ceea ce-l privește
nu
am băgat niciodată dezinsecția
și
nici nu l-am înscris în cartea de imobil
ca
să plătească chirie
dar
pe cine nu lași să moară
nu
te lasă să trăiești)
nu,
tu minți, ai venit pentru tine
ai
venit numai pentru tine măgarule
nu
vezui că ei plâng aprig de câte ori
te
văd pe tine
ei
plâng și tu nu poți să faci nimic
ca
să-i oprești
nu
poți să le spui
ca
să-i convingi
cuvântul
tău e gol
pentru
urechile lor astupate
gesturile
tale sunt mincinoase
pentru
ochii și privirea lor
vorba
ta este falsă
pentru
singurătatea și durerea lor
nu
le mai ajunge
vocea
ta acum
nu
le ajung
gesturile
tale de acum
nu
le ajunge
nici
ființa ta de acum
ei
te vor așa cum te știau
dar
tu nu mai ai timp
ai
auzit?
nu
mai ai timp
să
fii așa cum te știau ei
așa
cum te cunoșteau ei
așa
cum...
8.
ba
am timp că de-aia am venit
și
d-aia dorm fiindcă am timp
și
nu m-am schimbat și...
nu,
tu minți, n-ai timp prostule
și
dormi fiindcă numai acolo în somn
tu
te visezi că te-ai întors
cu
adevărat acasă
că
bătrânii sunt fericiți că te-ai întors
că
totul e bine
că
nu te-ai schimbat deloc
că...
9.
ia
mai taci dracului din gură
pocitanie
neagră și imposibilă
că
acu' te strivesc cu o palmă
mai
bine lasă-mă să dorm
nu
vezi că am treabă
și
că nimeni nu mă deranjează
în
afară de tine...
cri-cri-cri-cri-cri-cri
(îmi
răspunse greierul meu de acasă)
Comentarii
Trimiteți un comentariu