CELE MAI FRUMOASE POEZII DE TOAMNĂ


La fel şi eu
ca frunza care cade
m-agăţ cu disperare
de văzduh...
                                                                 (Lucian Mănăilescu)

CELE MAI FRUMOASE POEZII DE TOAMNĂ


Mihai Eminescu

Stau în cerdacul tău

Stau în cerdacul tău... Noaptea-i senină
Deasupra-mi crengi de arbori se întind,
Crengi mari în flori de umbră mă cuprind
Și vântul mișcă arborii-n grădină.

Dar prin fereastra ta eu stau privind
Cum tu te uiți cu ochii în lumină.
Ai obosit, cu mâna ta cea fină
În val de aur părul despletind.

L-ai aruncat pe umeri de ninsoare,
Desfaci visând pieptarul de la sân,
Încet te-ardici și sufli-n lumânare...

Deasupră-mi stele tremură prin ramuri
În întuneric ochii mei rămân,
Ș-alături luna bate trist în geamuri.


Tudor Arghezi

NICIODATĂ TOAMNA...

Niciodată toamna nu fu mai frumoasă
Sufletului nostru bucuros de moarte.
Palid aşternut e şesul cu mătasă.
Norilor copacii le urzesc brocarte.

Casele-adunate, ca nişte urcioare
Cu vin îngroşat în fundul lor de lut,
Stau în ţărmu-albastru-al râului de soare,
Din mocirla cărui aur am băut.

Păsările negre suie în apus,
Ca frunza bolnavă-a carpenului sur
Ce se desfrunzeşte, scuturând în sus,
Foile-n azur.

Cine vrea să plângă, cine să jelească
Vie să asculte-ndemnul ne-nţeles,
Şi cu ochii-n facla plopilor cerească
Să-şi îngroape umbra-n umbra lor, în şes.

George Bacovia

VALS DE TOAMNĂ

La geamuri, toamna cântă funerar
Un vals îndoliat, şi monoton...
– Hai să valsăm, iubito, prin salon,
După al toamnei bocet mortuar.

Auzi, cum muzica răsună clar
În parcul falnic, antic, şi solemn,-
Din instrumente jalnice, de lemn,
La geamuri, toamna cântă funerar.

Acum, suspină valsul, şi mai rar,
O, lasă-mă acum să te cuprind...
– Hai, să valsăm, iubito, hohotind,
După al toamnei bocet mortuar.

Lucian Blaga

VENIŢI DUPĂ MINE, TOVARĂŞI! 

Veniţi lângă mine, tovarăşi! E toamnă,
se coace
pelinul în boabe de struguri
şi-n guşe de viperi veninul.

C-un chiot vreau astăzi să-nchin
în cinstea sălbaticei mele minuni, care pleacă
lăsându-mă singur,
cu plânsul,
cu voi,
şi cu toamna.

Veniţi mai aproape! - Şi cel care are
urechi de-auzit să audă:
durerile nu sunt adânci decât atuncea când râd.
Să râdă deci astăzi în mine
amarul
şi-n hohote mari să-şi arunce pocalul în nori!

Veniţi lângă mine, tovarăşi, să bem!
Ha, ha! Ce licăreşte-aşa straniu pe cer?
E cornul de lună?
Nu, nu! E un ciob dintr-o cupă de aur,
ce-am spart-o de boltă
cu braţul de fier.

Sunt beat şi as vrea să dărâm tot ce-i vis,
ce e templu şi-altar!

Veniţi lângă mine, tovarăşi! Că mâne-o să mor,
dar vă las moştenire
superbul meu craniu, din care să beţi
pelin
când vi-e dor de viaţă,
şi-otravă
când vreţi să-mi urmaţi! - Veniţi după mine, tovarăşi!


Nichita Stănescu

EMOŢIE DE TOAMNĂ

A venit toamna, acoperă-mi inima cu ceva,
cu umbra unui copac sau mai bine cu umbra ta.

Mă tem că n-am să te mai văd, uneori,
că or să-mi crească aripi ascuţite până la nori,
că ai să te ascunzi într-un ochi străin,
şi el o să se-nchidă cu o frunză de pelin.

Şi-atunci mă apropii de pietre şi tac,
iau cuvintele şi le-nec în mare.
Şuier luna şi o răsar şi o prefac
într-o dragoste mare.

Vasile Voiculescu

TOAMNA

Jos, pe tărâmul unde cad vorbele ucise
Şi unde-abia străbate doar gândul dus ca vântul,
Azi, cotropit de umbra ce-i svârle-ntreg pământul,
Stă raiul amintirii cu porţile deschise.

Grădinile-amintirii se scutură de roade
Şi pajiştile-amare îngălbenesc de poame;
Uitarea îşi trimite arar, când li-este foame,
Furnicele ei negre şi viespile-i iscoade.

Miroase pretutindeni a mucegai şi-a miere.
O fructă ciugulită de pasărea durerii
Mai spânzură scheletic de vreascul ros al Verii:
Din hârca ei sămânţa rânjeşte în tăcere.

Aluneci ici pe cărnuri de fructe-nsângerate
Dar nu le vezi din iarba ce le-a cuprins, dospite;
Ici calci pe pulpa dulce a poamelor strivite…
Şi duci pe tălpi mireasmă de amintiri uitate.

Din tot ce-a fost grădina pierdut-acum în zare
Plângi crengile uscate ce le-a surpat furtuna.
Şi-n toamna ta săraca, plecând, nu iei nici una
Din roadele-amintirii muşcate de uitare.


Geo Bogza

ORION

Nici o corabie nu s-a întors vreodată
Din mările sudului sau de la capricorn
Atât de pură şi elegantă fregată,
Cum se întoarce toamna Orion.

Peste păduri înverzite n-a strălucit nicicând
Lumina lui albă. Nici pe pajişti de fân.
Oceane şi munţi îl văd primăvara plecând
Şi cerul nu-şi mai află multă vreme stăpân.

Octombrie urcă din nou peste grădini
Înaltele-i catarge cu vârfuri de platină
Şi toată iarna, apoi, corabia de lumină
Deasupra lumii uimite se clatină.

Rege al constelaţiilor din septentrion
Mereu lunecând peste lumi îngheţate
Aşa străbate noaptea marele Orion,
Corabie legănată în eternitate.

Radu Stanca

FRUNZELE
(ELEGIE DE TOAMNĂ)


Nu mă-ntreba nimic în noaptea asta,
Nici cât e ceasul, nici ce gânduri am.
Mai bine lasă-mă să-nchid fereastra,
Să nu văd frunzele cum cad din ram...

Fă focul și preumblă-te prin casă
Fără să spui nimic, niciun cuvânt...
Vreau să mă simt la tine ca acasă,
Să nu simt frunzele cum zboară-n vânt...

Învăluită-n straie de culcare
Așază-mi-te-alăturea c-un ghem,
Și deapănă mereu, fără-ncetare,
Să n-aud frunzele, sub pași, cum gem...

Ferește-mă în preajma ta, de vasta
Urgie-a toamnei care bântuie...
Și nu mă întreba în noaptea asta
De ce mă înspăimântă frunzele...

Magda Isanos



VIS VEGETAL

Aş vrea să fiu copac şi-aş vrea să cresc
lângă fereastra ta, te-aş auzi
şi-n voie te-aş privi întreaga zi.
M-aş apuca şi iarna să-nfloresc,
ca să te bucuri.Păsările cele
mai mândre-ar face cuib pe creanga mea,
şi nopţile mi-ar da cercei de stele,
pe care, ca pe frunze, ţi le-aş da.
Prin geamul larg deschis, de-atâtea ori
m-aş apleca uşoară, să-ţi sărut
când părul ce pe frunte ţi-a căzut,
când buzele, cu buze moi de flori.
Spre toamnă m-aş juca, zvârlindu-ţi mere
şi foi de aur roşu prin odaie,
cu-a ramurilor tânără putere
ţi-aş apăra obloanele de ploaie.
Şi, cine ştie, poate că într-o seară
de primăvară, când va fi şi lună,
făcându-mă femeie să fiu iară.
Atuncea, sprijinindu-mi de pervaz
genunchiul ud de frunze şi pământ,
cu părul încă doldora de vânt,
cu rouă şi cu lună pe obraz,
eu ţi-aş sări în casă, şi senină
(uitând de-atâta vreme să vorbesc),
cu câte-un cuib în fiecare mână
întinsă, aş începe să zâmbesc.

Petre Stoica

MOMENT DIN COPILĂRIE

Mânjiţi pe obraji cu boabe de bozii
ne căţărăm pe grilajul ruginit
de unde privim
sărbătoarea din curte -

pe masă aşezată printre dalii înalte
pahare şi sticle cu dop de cocean
înconjură gramofonul pictat
cu îngeri zburând peste cai,

şi discul se răsuceşte repede repede

în aerul toamnei plutesc funigei,
porumbeii venind şi plecând
sunt explozii albastre,

din pâlnia de foc a gramofonului
cresc poveşti despre valurile Dunării
şi nouă acum ni se pare
că oamenii din curte sunt veseli
fără să ştim că sumedenie de gânduri
cu pietre ascuţite
le bat într-una în tâmple

cineva se gândeşte la soţia bolnavă în pat
cineva se gândeşte la inundaţia de anul trecut
cineva se gândeşte la viile distruse de filoxeră

şi discul se răsuceşte repede repede

aerul e plin cu pleavă, cu viespii ce coboară şi sug din perele
strivite în prag şi cad apoi în apă verzuie din jgheab

şi discul se răsuceşte repede repede

iar noi privim fermecaţi ;
când paşi se aud venind spre noi
fugim şi ne ascundem în şanţ,
ne spunem că odată şi noi vom fi mari
şi atunci vom cumpăra gramofoane cu pâlnie de aur
şi ascultăm cât vrem
poveşti minunate...


Romulus Vulpescu

UPANIŞAD SAU TRATAT DESPRE ECHIVALENŢE

Frunzele în ramuri? Prizoniere.
Libere să freamăte? Părere.
Liberă e frunza doar spre toamnă;
Libertatea clipei o condamnă
La căderea liberă, pe drumul
Consumat înspre pământ și túmul.
De iluzii, veșted se desparte
Liberă o clipă,-n zbor: în moarte.

Virgil Carianopol

AMINTIRE

Învățătoarea mea din clasa-ntâia
De mult de-aici din lume a plecat.
S-a dus să-nvețe-n lumea cealaltă
Copii ajunși la vârsta de-nvățat.

Era o fetișcană numai soare,
Venea la școală tot în pas zorit,
Iar în recreații sta întotdeauna
Cu fel de fel de cărți la tăinuit.

S-a-mbolnăvit odată într-o toamnă
Și-ntregul an s-a chinuit în pat.
Într-un târziu, ne-a spus domnul director
Sa n-o mai așteptăm, că s-a mutat.

Tu, timp, n-o mai lăsa acum furtunii,
N-o mai lăsa prin vânturi și prin ploi.
Destul s-a chinuit săraca
Până s-ajungă de la ea la noi.

Ai grijă, pune-un înger să păzească
Dacă mănâncă seara sau de nu,
Și n-o lăsa să-și cheltuiască banii
Numai pe cărți, mai cumpără-i și tu.

Fii bun și blând, o cât de mult n-ar vrea,
N-o mai lăsa la margine să stea!
Era neînvinsă, iubitoare, bună,
Găsește-i loc pe undeva prin lună.

Gheorghe Istrate



OASE DE FLUTURI

sânt timbre ale morţii mici volante
ei ară timpul zilei şi-l reduc
vărsând în flori - calicii delirante -
suspinul mătăsos de eunuc
ei trec pedepsitor prin rana noastră
îngălbenind în gerul prematur –
şi ninge-adeseori prin ora vastă
cu oasele lor albe de azur...
patrule sânt bătătorind lumină
în depărtarea surdă dintre zei,
mici dezertori prin cerul de rugină
cu lanţurile morţii dupa ei
cruci fragede foşnind în zbor timid
ferestre moi prin amintiri secate -
polenul lor bolborosind în vid
pe-un sâmbure plutind în bunătate
i-am aşteptat, odaia a vuit
de lipsa lor - dar ceasurile sparte
cu faţa s-au întors în infinit
ca nişte soli în ţările cu moarte.

Adrian Păunescu



CÂND FILOZOFI BAT NUCII

Şi, vai, din toate-acestea ce ne rămâne nouă
Doar ciorna unui tandru ceritificat de-amor
Din patru părţi spre tine, ca şi spre mine, plouă
Şi paşii noştri-n noapte mai stăruie şi mor.

Distanţa se măreşte, devine aberantă.
Fugim în zări contrare şi rudele ne-ascund,
Schiori ce se aruncă orbeşte-n câte-o pantă
Ne-îndepărtăm de viaţă, pământul nu-i rotund.

Şi, vai, din toate-acestea ce ne rămâne nouă
Dobânzi pe toată viaţa şi rate am făcut
Plătind nefericirea cinstit şi pe dindouă
Cu toată fericirea  luată cu-mprumut.

Se prăbuşesc frunzişuri făcându-şi semnul crucii,
Halucinante umbre pe noi au coborât,
E toamnă şi comisii de filozofi bat nucii...
Ce ne rămâne nouă decât un gust şi-atât?

Constanţa Buzea

ÎN FRUNZA MIROSIND A SCRUM

În marginea pădurii şezi,
Unde piciorul se scufundă
În muşchiul moale sub zăpezi,
În frunza mirosind a scrum,
Vecin acum sălbăticiunii
Ferindu-se de om, de drum,
Nu vei mai fi, nu vei mai fi
Senina minte liniştită
Care dă mere la copii
Păstrându-şi partea otrăvită.

Al. O. Teodoreanu

LIED 

Toamna a trecut
Peste parcul mut.
Tainicule dor,
În zadar te-alint!
Trandafirii mor,
Visurile mint.

Toamna fuge-acum,
Învelită-n fum.
Unde-i, de argint,
Glasul ei sonor?
Trandafirii mint,
Visurile mor.

Toamna mi te ia,
Vis stingher, cu ea.
Lacrimă de dor,
Strop de mărgărint,
Trandafirii mor,
Visurile mint.


Matei Vişniec

O ZI CĂLDUROASĂ DE TOAMNĂ

Într-o zi călduroasă de toamnă
cînd nimeni nu se mai aştepta
soarele a explodat dintr-o dată
s-a risipit în spaţiu
s-a pulverizat
noi, pămîntenii, mai aveam cîteva secunde
de trăit
să ne rugăm, au strigat unii
să-l omorîm pe înţelepul oraşului
au strigat alţii
cîţiva şi-au umplut în grabă paharele cu alcool
cei mai mulţi şi-au aprins cîte o ţigară
ucigaşul şi-a scos bisturiul
şi l-a înfipt în uşă
un şofer de taxi lovea înnebunit cu picioarele
în portiera maşinii
uite că s-a întîmplat, murmura cineva
umblînd desculţ pe stradă
zău, e absurd, spuse unul dintre chelneri
în timp ce-mi făcea nota de plată

George Ţărnea



LUDMILA


Te-am iubit, Ludmila, când eram mai mic
Oferindu-ţi zilnic flori presate-n plic
Te-am iubit în taină cu tot visul meu
Agăţat de sfoara unui şubred zmeu

Când săream pe ciotul cailor de var
Te-am iubit, Ludmila, lângă samovar
Tu-mi cântai romanţe pe maidanul surd
Eu ciopleam supliciul unui zmeu absurd

Şi prin toată vara plopilor cu boz
Inventând iubirea te trăgeam de cozi

Ce mai faci, Ludmila, în ce ploi te scalzi
Şi-n ce iarbă luneci cu genunchii calzi
Flori de măr presate, oarbe flori de crin
Mai păstrez şi astăzi într-un colţ de scrin

Şi mai fug de-acasă când îmi vine chef
Să alerg prin ţara ierbii de sidef
Dar mă-ntorc statornic lângă-acelaşi ceai
Plin de gust de toamnă cum doar tu făceai

Împletind aiurea flori de mucava
Te-am iubit, Ludmila, foarte mult cândva.

Nichita Danilov

ANOTIMP

Această tristeţe sacră a norilor
zugrăvită pe fereastră.
Acest sfîrşit de secol
împroşcat pe pereţi!
Ca o apă grea se scurge pe străzi seara...

...Cine ne-a deschis în frunte aceste ferestre,
cine ne-a zidit în piept
aceste scunde uşi?
Prin mine umblu ca printr-un anotimp bolnav.
Glasul mamei îl aud prin zidul întunecat:
De ce ai venit aici,
pentru ce te-ai întors?
Pleacă, ieşi cît mai ai timp.

Glasul fratelui îl aud stins, ca prin apă:
Ieşi cît mai repede din această lumină
şi lasă-mă singur
să respir în umbra mea...

Feţele cui se păstrează aici,
în această putredă lumină de seară?
O mie de capete retezate
aşteaptă ce anotimp?
Braţele cui vor fi semănate pe cîmp,
dinţii cui vor răsări din iarbă?

Prin mine trec ca printr-un ciudat anotimp.
Cu ţeasta lui Yorick în mîini, mă întreb:
Dacă am secerat,
unde şi ce am secerat?
Şi dacă adun, cînd şi pe cine adun?


Radu Anton Roman

*              
                                                          
Busuioc pe colţul mesei tale
mirosind a toamnă şi a brad.
Tu ca o zăpadă, eşti făptura
care va pleca în nordul florii
unde cerul e-mbăiat cu miere
picurând albine moi, de jad.

Drumu-acesta lung te va răpune
Eu am să aştept sub o cetate
alb şi îngheţat în ape albe
unde mrenele de lapte sângerează.
Am să bântui singur printre ziduri
ca un vânt de gheaţă peste sate

Dac-ai să te-ntorci, ţinutul florii
se va umple de o toamnă sură
Te voi întreba unde ţi-e trupul,
pleoapa ta ca o zăpadă pură.
Voi şopti încet să te apropii.
Carnea mea, gemând, va îndura
noaptea, sărutându-mă pe gură.

Mariana Ionescu
(Vicenţia Vara)

BEŢI  VINUL  ACESTA


Miroase a dulce carne de om,
strigă smeul scuturându-şi solzii lui groşi
la trei poştii depărtare de casă,
miroase a dulce carne de om,
urlă foamea zmeului pofticioasă.

Dar eu vă spun vouă, prieteni dragi –
nu mâncaţi mărul toamnei fiindcă el
miroase a dulce carne de om mai ales
când pieliţa-i verde a sorbit cu lăcomie
căldura mâinii albe care l-a cules.

Dar eu vă spun vouă, prieteni dragi –
nu beţi apa aceasta rece şi clară,
miroase a dulce carne de om fiindcă
într-o târzie şi vicleană primăvară
râul va fi îmbrăţişat cu veşnicie
fragede trupuri de copii.

Dar eu vă spun vouă, prieteni dragi –
mai bine beţi vinul acesta care
e sângele meu înspumat,
beţi vinul acesta ce inundă viaţa
rostogolită între noi,
grăbiţi-vă, trageţi mai iute sorţii şi
beţi vinul sângelui fierbinte când
se limpezeşte în marginea nopţii.

Dar eu vă spun vouă, prieteni dragi –
dacă schimbaţi în pământ dulce
văpaia visului, cuvintele şi viaţa,
gustaţi vinul sălciu din sângele meu fiindcă
doar astfel veţi sorbi cu lăcomie setea în care
se spală de tristeţe dimineaţa.

Rodian Drăgoi

FEMEIA MEA E TARE BOLNAVĂ

noapte senină de toamnă
luna mătură frunzele
căzute în ogradă
și singurătatea mă roade
ca un bocanc de soldat
știu că acum mama îşi împachetează
plânsul într-un ziar
și se gândește cu durere la mine
mi se face groaznic de somn
femeia mea e tare bolnavă
intru în casă încet încet
să nu trezesc moartea ghemuită
sub preşul de la intrare


Arcadie Suceveanu

SCRISOARE TRIMISĂ PRINTR-UN PESCĂRUȘ

Sunt trist ca o romanță veche-n care
Toamna a fost strivită de-un tramvai,
Iubito, și mi-s palmele amare -
Două gravuri cu linii scurte, vai.

Pe-aici tăcerea văruiește plopii,
Stelele-și lasă icrele-n strâmtori,
Singurătatea lung foșnind din rochii
Mă vrea amantul ei; iar uneori

În mine parcă înnoptează marea.
Mă surpă lent o zbatere și-un dor,
De simt albind pe gânduri toată sarea
Ce lustruiește peștii în Bosfor.

Nopți albe ca o iederă lividă
Îmi cresc pe piept; sub valuri reci de frig
Te simt în mine ca pe-o Atlantidă,
Ca pe-o planetă vie și te strig,

Dar parcă nu m-auzi! M-auzi tu oare?
Storc zările și-aștept un semn să-mi dai,
Căci sunt mai trist ca o romanță-n care
Toamna a fost strivită de-un tramvai.

Carolina Ilinca



SE DUCE VARA

Se duce vara. Şi n-o pot reţine.
Cum s-o reţin, când nu te pot pe tine
Opri, cu toate că te-ncui în mine.
Se duce vara. Florile se lasă
Ca într-o delăsare somnoroasă
Şi cum arată, nici nu le mai pasă.
Se duce vara. Păsările ţipă,
În loc să gângurească sub aripă.
Ce-a fost a fost. De-acum se desfiripă
Şi vraja, şi langoarea şi dulceaţa.
De-acum se-nhaită ploile cu ceaţa.
Se duce vara. Tinereţea. Viaţa.

Dorin Tudoran


ELEGIE

mărie vara ce-a trecut
m-a tot rănit m-a tot vîndut
şi toamna toamna care trece
spre akheron mă va petrece
nu ştiu pămîntul de sub pleoape
cît m-o aşterne de aproape
nici steaua-njunghiată-n prund
de m-o răni tot mai rotund
el ochiul alb de var pătrunde
sub iarba împletită-n funde
m-acoperă pe piept o apă
sub ea aud cum steaua crapă
mărie lanţul de pămînt
a înflorit pe fruntea-mi toată
şi trupul jefuit în şoaptă
se tot răreşte dus de vînt

Dana Ene

CÂNTEC FINAL

aş putea să-ncap într-o gutuie,
auriu să ningă dinspre sfinți
şi gustându-i coaja amăruie
îngerii să strângă ceru-n dinți.

ochii mei căprui într-o castană
aş putea să îi închid cu dor,
cântecul să-l dau de bună seamă
marelui, bătrânului condor.

într-un măr să îi ofer seminței
alt lăcaş - memoria părtaşă
rugilor, iertării, biruinței...
inima s-o-nchid într-o măceaşă.

peste timp, când nu voi mai putea
în al vieții rost să mă divid,
o să trec prin Univers nu stea,
nu un punct, nu o idee... Vid!



ÎNCHIDE OCHII, MARIA

cunoștințele noastre despre tenebre
au devenit manifeste romantice,
le spulberă vântul pe străzi...
oamenii-și oferă libertatea de-a lua câte unul acasă,
fără să-l înțeleagă, Maria;
sunt vremuri grele, vremuri de criză, vremuri
în care murim de poezie ca dintr-o boală,
visul se naște conspirativ,
când noaptea face sex în grup și nu-i pasă al cui e bastardul;
înghite diminețile ca pe niște prune uscate,
Maria,
îi place gustul toamnei, electricitatea din sâmburi a lumii;
dacă vei simți un ropot de mitralieră în piept,
să-ți desfaci atentă cămașa,
vom da dragostei noastre ultima șansă,
se va întoarce visul cu polenul altor vise pe aripi,
îl vei crește la sân, Maria
și va avea un nume,
doar noi să-l știm.

Geo Galetaru



AŞTEPTARE
Curând se va duce şi septembrie
Nu e bine să lăsăm nimic în urmă
Umbra încă adulmecă norii
Aceste bastioane ale sufletului dezlănţuit
Cândva la temelia flăcării
Ca o beţie rece pe câmpia atroce
Mamă
Tălpile mele vindecă iarna de singurătate
Un felinar lucid ca o absenţă
Curând se va duce şi septembrie
Hainele miros deja a trădare târzie
Îngerul stă cuminte în colţ şi aşteaptă

Ion Roşioru

Pantum


Sub corcoduşi deja miroase a seri de toamnă cu poveşti.
Din liniştea patriarhală dat nu mi-a fost să gust nicicând.
Mă suspectez că am în mine latente gene haiduceşti.
M-au complexat dintodeauna un suflet slab şi-un trup plăpând.

Din liniştea patriarhală dat nu mi-a fost să gust nicicând.
N-am încercat măcar o dată să-mi sting trăirile livreşti.
M-au complexat dintotdeauna un suflet slab şi-un trup plăpând
Mulat perfect în vorba sacră din pragul casei părinteşti.

N-am încercat măcar o dată să-mi sting trăirile livreşti.
Nu mi-am pătat la moară cinstea sărind în faţă peste rând.
Mulat perfect în vorba sacră din pragul casei părinteşti,
Omului Negru-n clar de lună un colţ de umbră n-o să-i vând.

Nu mi-am pătat la moară cinstea sărind în faţă peste rând.
Îţi simt în orice clipă-n ceafă ochii cu care mă pândeşti.
Omului Negru-n clar de lună un colţ de umbră n-o să-i vând.
Sub corcoduşi deja miroase a seri de toamnă cu poveşti!

Valeria Manta Tăicuţu

MIRARE DE TOAMNĂ

guri tinere de lup ţin lumina
aproape de sânge şi zgomot
vezi? solii pădurii zac sfârtecaţi
în râuri de purpură şi aur,
foşnitorul râu al morţii, care
va lega vara de iarnă şi ierburile
de imaginea lor intrată-n pământ;
urlă lupii cei tineri în sângele
nostru, în arterele ciuruite de perfuzii
ce zbucium târziu, ce mirare
de toamnă îşi caută-n scorburi
izbăvire şi somn?

Nistor Tănăsescu

INVENTATORUL TRISTEŢII

… mi se dă să beau sânge de iepure
eu mai aştept şi altceva de la o toamnă o
telegramă o scrisoare în flăcări
cineva se pregăteşte să inventeze tristeţea

seara un rug în faţa casei mele, poştaşul:
„Vino la culesul viilor. Vino”


Lucian Mănăilescu

NOIEMBRIE

Noapte,
visători anonimi înhămaţi
la umbra sclipitoare a gloriei
şi uneori
mari focuri de artificii
invocând o sărbătoare străină...

Trec păsări prin apa
ameninţătoare a văzduhului...
Din întuneric maimuţa
galbenă a toamnei
aruncă în mine cu frunze!

Selecţie texte şi fotografii: Lucian Mănăilescu


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

POEME de Codrina BRAN

POEŢI NĂSCUŢI ÎN OCTOMBRIE