REMEMBER - MARIUS DUMITRESCU


REMEMBER

Marius Dumitrescu


„ÎNVINŞI DE
ÎNTÂMPLAREA MORŢII”

Născut la 29 iulie 1959 în localitatea Mihăeşti, jud. Argeş, absolvent al Univer-sităţii Bucureşti, Facultatea de Drept (1990).
A debutat în 1994 cu volumul de versuri Frumos fără voie (ed. EXAS).
Solitar din fire, nu a făcut parte din cenacluri, şcoli sau grupuri literare, motiv pentru care a publicat sporadic prin reviste şi, la distanţe destul de mari, cele cinci cărţi. O vreme, persecutat de un cotidian decerebrat, s-a refugiat în fotografie, iar foto-grafiind fresce din toată ţara a descoperit pictura creştină de tradiţie bizantină. A cul-tivat imaginalul (cunoaşterea prin imagine) şi a exersat intervalul călătorind, fără însă a renunţa vreo clipă la poezie.
A murit la 13 noiembrie 2018.


TOT MAI PALID

de câte ori te gândeşti
că vei trece dealul
cu ceaţa de mână
clipele ţi se umplu de lupi

îţi rămâne atunci libertatea
să primeşti glonţul în faşă
şi nu se mai poate
face nimic

eşti atât de palid încât
au început să te părăsească
şi amintirile

încet încet rămâi
singur în toate
fotografiile

AUTOPORTRET VOTIV

încet egal şi fără îndurare
mi-e viaţa inundată de apus
tot ce s-a dus de-acum rămâne dus
nu-i loc de-ntors şi nici de amânare
e vremea nişte morţi să-ngrop şi eu
cum şi pe mine alţii-or să mă-ngroape
se-amestecă departe şi aproape
în tot mai înnoptat destinul meu
încercănat şi rupt de oboseală
târziul mi se face mai târziu
şi sunt deja
– cum n-am crezut să fiu –
prezent la repetiţia finală
unde sub ochiul îngheţat al sorţii
mortul din mine îşi îngroapă morţii

CRANII DE ÎNGERI

copilărie
moarte...
între două eternităţi
devastaţi de-ndoieli
trecem
cu cranii de îngeri în mâini
sentimentali proşti confuzi
viaţa noastră - o barieră nepăzită

DESTĂINUIRE

cine îmi va închide
ochii
acela
mă va cunoaşte


FÂNTÂNA PLINĂ CU CEAŢĂ

poate că dincolo sunt oameni
care caută apă:
apa lor de băut
de spălat pe ochi
de scăldat morţii
ceaţa ucide sinea câmpiei
căci dizolvă locul unde cerul
atinge pământul
dunga tremurătoare de unde
soarele se arată
şi dacă totuşi sunt oameni
trebuie că învaţă felul
de-a fi al ploilor înţărcate
niciodată o fântână plină cu ceaţă
nu face mai mică
distanţa dintre sete şi apă

BANCHET DERIZORIU
 
Împreună cu Ciprian Chirvasiu, la Râmnicu Sărat
cei câţiva criminali
din puşcăria oraşului
benchetuiesc pe duşumeaua
de scânduri negeluite
a eşafodului
sărbătoresc nu ştiu ce
iar de la distanţă par
nişte îngeri dezafectaţi
au cuţite oribile cu care
taie unii în carnea altora
tunele adânci sângerânde
şi orbecăiesc prin ele
înapoi către casă
domnul gardian amuzându-se
copios îl cheamă
pe domnul călău
să-şi facă de lucru cu securea
de aici nu a evadat
nimeni niciodată

ANTURAJ POETICESC

prieten cu François Villon
prin mustării şi zahanale
după metafore-alergam
n-aveam nici acte nici parale
pe la răscruci în câte-un han
mai beam şi noi pe datorie
coniacul stelelor ce cad
şi apa zilelor sălcie
plecam apoi mereu haihui
spre cerul gol ori închisoare
descopeream lesneigesd'antan
în vreo femeie iubitoare
ne-am despărţit într-un amurg
când acuzaţi de poezie
simţeam în nări parfum de ştreang:
de-atunci îl tot aştept să vie

POVESTE DE IARNĂ

e vremea să te-arăţi – absenţa ta
în liniştea odăii viscoleşte
prietenii te-aşteaptă ascultând
cum lebăda zăpezii-mbătrâneşte
doctorul Faust răsfoind o carte
îşi caută distrat fără să vrea
în buzunarul plin cu greieri ceasul
care a stat de-un secol şi ceva
bătrânul Don Quijote povesteşte
că are-un Rocinante cu petrol
şi că pierzându-şi lancea într-o luptă
şi-a cumpărat ne-ntârziat pistol
iar eu mă rog să vii cât nu-i târziu
cât nu-s bolnav de-un vis din altă parte
cât ne mai poate clipa-ngădui
şi nu se-ntorc prietenii în moarte

MIC TRATAT DESPRE CAL

mă-nchipui cal fără de frâu
din iarba stelelor mai pasc
şi cred că stepe-n mine plâng
de dinainte să mă nasc
când însă iar în fire-mi vin
recad în plasa propriei vieţi
cu-nfrigurare alergând după
cai verzi pe foşti pereţi
îmi descifrez silabisind
neclare-nscrisurile sorţii
şi-adun potcoavele de cai
învinşi de întâmplarea morţii

NU ŞTIU DE CE ŢIN MINTE

Nu ştiu de ce ţin minte
c-am găsit-o pe ea
la ieşirea dintr-un vis
deşi e limpede că am văzut-o
prima dată
la scara blocului.

atunci mi s-a părut frumoasă,
acum nu mai sunt sigur.
poate că sufletul meu
aproape orb, o văzuse vag,
în oglinzile sângelui.
poate că pluteam în derivă
(şi urmează, iubit cetitor,
un loc de-a dreptul comun
care, însă, mă exprimă fidel
pe mine, aşa cum eram)
abandonat într-un anotimp
cu oase amare
singurătate numit sau toamnă.

În fine, ceea ce mai ştiu acum
e că nopţile de atunci
înjunghiate de faruri
mi-au dezvăluit că trăiam
într-o lume de mucava.
marioneta de mine,
cu marioneta de ea.


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

POEME de Codrina BRAN

POEŢI NĂSCUŢI ÎN OCTOMBRIE