REMEMBER - MIRCEA MICU


REMEMBER

MIRCEA MICU
(31 ianuarie 1937 – 18 iulie 2010)


Un „povestitor” inegalabil al „întâmplărilor cu scriitiri”, Mircea Micu era, pentru Zaharia Stancu, pe când acesta deţinea funcţia de preşedinte al Uniunii Scri-itoilor, omul bun la toate, pe care îl „spăla”, de multe ori, în apele Iordanului". Ironia fină a poetului, trecea peste ofuscările preşedintelui cu nonşalanţă, îmblânzindu-l, în cele din urmă - pe marele Desculţ.
La fel cum, cunoscându-şi confraţii, scria excepţionale parodii, nu de puţine ori notorietatea acestora întrecând textele originale.  Masca aceasta, de om vesel şi pus pe şotii, ascunde însă un poet „romantic”, un suflet ce zugrăveşte icoana Mamei şi amin-tirile vieţii, cu profunda vibraţie a lacrimilor...

PARODII – MIRCEA MICU

ALEXANDRU ANDRIŢOIU - AMINTIRI DIN PROVINCIE

Cu atenţie mărită
Orice fată se mărită

Tu care-ai fost un porţelan de Saxa,
blând trandafir amirosind discret,
mi-ai zdruncinat cuvintelor sintaxa
şi-o parte din chenzina de poet.

Seara veneai în urbea solitară
unde creşteau arţari şi sicofanţi,
eram elev la şcoala militară
şi-aveam sfieli şi pantaloni bufanţi.

Erai frumoasă, văduvă, distinsă
şi-ntr-un amurg ce-agoniza în spume
deodată fără jenă mi-ai pretins să
fugim la naiba, amândoi, în lume.

Răpus de pielea cu miros de cetini,
de tremurul sprâncenelor de tuş,
am adunat un pol de pe la prieteni
şi-am luat bilete până la Beiuş.

Acolo însă, fire muierească,
tu ai sedus un doctor bătrâior.
La şcoală n-au mai vrut să mă primească
şi am rămas în sat agricultor.

De-atunci urăsc: nurliile vădane
şi ochii lor prăpăstioşi şi reci
oraşele cu B, calea ferată
şi doctorii trecuţi de 40.

ALEXANDRU ANDRIŢOIUREPORTAJ  ORIENTAL

Pe sub cocotieri cocote cochetează- când,
deasupra crucea australă închipuieşte armonia.
Cucernici, bonzii tind spre-azurul Nirvanei binecuvântând
iar cămătarii vând azurul bancnotei, neguţătoria.
Femei cu braţe ca de boua, cu guri de cobră, ochi de lincşi
îmbie la amoruri crase pe uliţele tifoide –
nababii trec, în limuzine, cu feţe stricte ca de sficşi,-
aroma cărei flori oprite în sânge pofta mi-o deschide?
O, de-aş avea bancnote-albastre desigur m-aş trezii şi eu
călare pe femei-balens sau subţiate ca o lamă,-
m-aş legăna-ntre baiadere ca bambusul în alizeu
şi-aş bea pălincă englezească, un Johny Walker mai cu seamă
Dar bizuit pe o diurnă fictivă, cenzurat de-un crez
străbat uimit pestriţărimea stufoasă care mă-nconjoară, -
c-un ochi spre sâni, c-un ochi spre pungă, visez, plutesc şi pendulez
între o poftă arzătoare şi-ntre morala proletară.

PETRE GHELMEZSCRISOARE IMPROVIZATĂ

Aroma verii scade, se sinucid lalele,
La ora 5 e seară, la ora 8 târziu,
Răpus de-o grea tristețe, iubita mea, îți scriu
Pe nepăsarea unui caiet cu pătrățele.
E liniște, se-aude în aerul pustiu
Cum trec corect cocorii sub razele de stele,
Un tren venind nostalgic în gară la Lehliu
Își arcuiește trupul sub negre păsărele.
Ce să-ți mai spun ? Miroase năprasnic Căpșunica,
Chiria am plătit-o și nu mai sunt restant,
Cei de la Ascensorul tot n-au făcut nimica.
Când vine seara, luna-i un galben briliant.
Și speriat de toamnă, să nu m-apucă frica,
Citesc cu voce tare din Ivasiuc și Kant.

POEME

FANTEZIE CU MAMA

Mamă, eu te-am visat trecând
Pe-un fir de nor, pe-un câmp de zare,
Firavu-ți trup amestecând
Cu zbor de păsări călătoare.
Mamă, eu te-am strigat să stai,
Era un drum ciudat, de spume:
Unde plecai, de ce plecai ?
Spre care început de lume ?

Erai frumoasă și aveai
Aripi de îngeri, albe, mamă,
Și te strigam și n-auzeai
Sau nu vroiai și mi-era teamă,
Acele păsări argintii
Mi te duceau din vis, ușoare,
În zborul lor de veșnicii
Tăcute și nepăsătoare.

RISIPIRE

Mă dau risipei lent, în doze mici
Pradă nesățioaselor furnici
Ce-mi înfășoară trupul ca un bici.

Ce-a fost e-nchis în ora de cleștar...
Am spart, cântând, pahar după pahar
Tot învățând să râd tăcut și rar.

N-am fost în stare să urăsc nimic
Sortit să mă-ntronez și să abdic
Să cad mereu și iar să mă ridic.

Acum mă duc încrâncenat și staniu
Iradiat de propriu-mi uraniu
Purtând o lacrimă în loc de craniu.

PASĂREA   DE ACASĂ

Ea   vine seara şi n-o chem.
Şi de venirea ei mă tem.
Şi mă prefac că-s mort şi surd
Când pe la geamuri o aud.
Ea n-are trup, ea e un fel
De crin cu aerul în el,
Ea n-are ochi şi-n două părţi
Poartă inele mari de morţi…
Prelungă ca o frunză grea
Se-aşează-ncet pe fruntea mea.
Apoi coboară mai în jos
Spre-al tâmplei vulnerabil os,
Apoi spre coaste, până când
O simt cu ghiarele strângând.
Şi  tace atât de mult şi greu
C-aud cum plânge Dumnezeu…

A FI

A fi peste mormântul verii,
Sedus de viață ca de-un dor,
Mânz tânar degustând lumina,
Sălbatic și nerăbdător.

Să crezi că nu există moarte,
Că morții sunt numai un fel
De fluturi adormiți de muzici
Și-nchiși în bile de oțel.

A fi uitat de toată lumea,
A fi iubit de cine vrei,
Când vin să te-ncălzească noaptea
Fragile, turmele de miei.

A fi pe-un câmp uitat de lume,
De smog uitat și de mașini,
Tu singur duelând în aer
Cu săbiile unor crini.

A ști râzând, că sânul tandru
Rotit în porțelan etern
Se surpă-n el până devine
Mormânt al laptelui matern.

Și peste toate, ca un tigru,
Să treci râzând și să te minți.
Și când amenință zăpadă
S-o-ntâmpini cu o floare-n dinți.

CE-AI SĂ FACI?

Morții îi uităm mult prea ușor.
Ce-ai să faci iubito, dacă mor?

Ai să mă cam uiți și ai să mă plângi
Din pleoapa ochilor prelungi.

Ai să mă cam plângi cu roua grea
Peste simpla groapă ce-oi avea.

Și-ai să mi te plângi că-n general
M-am ținut de crâșme și scandal.

Ca Esenin, mai demult, cel blond,
Ultimul poet și vagabond.

Morții îi uităm mult prea ușor…
Ce-ai să faci, iubito, dacă mor?

AMINTIREA MORILOR DE APĂ

Maşinăria morilor de apă,
Biserici părăsite de atei
O mai aud în somnul meu cum sapă
Şi încărunţesc de dorul ei.

Era aşa: o roată lenevită
De lună şi de lemnul ei încins
Pe care ochii astăzi o evită
Timpanul nu-i percepe ritmul stins.

Intram nedumerit şi mirosea
A lemn bătrân şi-a pulbere de grâu
Şi ca să nu mă vadă nimenea
Mă ascundeam în saci până la brâu.

Dantelării de roţi, jgheaburi sublime
Cu zgomot surd, ca zumzetul de stup
Şi morăriţa cu mişcări delfine
Insinuantă-n firavul meu trup.

Şi se intra aşa, pe nicăieri
Prin geamurile mici, ca nişte guri
De crapi bătrâni ce-au vrut să moară ieri
Şi-au invadat pâraiele-n păduri.

Din tot ce ştiu atât îmi mai răsare:
Zgomotul surd, dantelării rapace.
Şi morăriţa cu sfânta revărsare
A sânului ce-n clopot se preface.

INSOMNII DE TOAMNĂ

Singurătatea serii ca un sicriu de ceară
În golul ei de sticlă mă-nfășoară.

Intru cu disperare în noaptea abisală
Și mâna mea e moartă și inima mi-e goală.

Se-aude surd orașul cum geme din adânc
Și de înstrăinare nici nu mai știu să plâng.

Mi-e dor de nu știu cine, de nu știu ce mi-e dor,
De un mesteacăn galben uitat pe un ponor.

Subțire, melancolic, cu trunchiul de zăpadă
Sclipind în noaptea rece, sub lună, ca o spadă.


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

POEME de Codrina BRAN

POEŢI NĂSCUŢI ÎN OCTOMBRIE