La mulţi ani, Ana-Maria Androne !
ANIVERSĂRI
LA MULŢI ANI,
ANA
- MARIA ANDRONE !
În
anul 2008, când eram redactor şef la revista literară lunară „Fereastra” (Mizil),
am primit un text care m-a entuziasmat, semnat de tânăra scriitoare din Buzău, Ana - Maria Androne. Fiind plecată din
ţară nu am reuşit să-i urmăresc evoluţia ul-terioară, dar - sunt convins -
potenţialul şi talentul autoarei poate să producă oricând, în plan literar,
surprize remarcabile. Oricum însă, acum, la o graniţă aniversară, îi suntem
datori Anei-Maria Androne cu un sincer şi călduros „La mulţi ani!”
ÎNTRE CARPAŢI ŞI MAREA NORDULUI
Olanda
se mişcă fără întârzieri, timpul parcă se stabileşte după mersul trenu-rilor şi
al autobuzelor şi nu mă pot abţine, venind dintr-o lume în care unităţile impare
sunt inexistente când e vorba de timp, să nu râd când văd că trenul spre
Utrecht pleacă mereu – şi asta de ani de zile, am aflat – din oră în oră şi
întotdeauna la şi 7 minute. Într-o astfel de lume fiul din „Tinereţe fără
bătrâneţe şi viaţă fără de moarte“ nu ar risca nimic, calul tot la aceeaşi oră pleacă
precum în îndepărtata lui pruncie. Până şi vizitele se anunţă din timp, cu
exactitate de navetă cosmică: vin la o cafea la voi dimineaţa la 935
şi plec la 952.
E
octombrie şi deja ninge. A fost prima zi când din bezna orei 7 a micului de-jun
s-au desprins brusc în lumină fulgi grei. Nu rezistă, deşi ninge de 2 ore.
Ascult Black Sabbath. Dintr-un şemineu electric sare căldura. Nimic nu seamănă
cu soba de teracotă sau cu soba cu plită de la Măgura. Aici e o lume rotundă,
fără ruperi de timp şi spaţiu, în care totul se mişcă egal şi previzibil. Apeşi
6 click-uri pe telecomandă şi flă-cările şemineului o iau fulgerător razna, încă
6 click-uri şi au dispărut.
Lumea
asta fără praf, în care muritorii ca mine sunt necesar şi obligatoriu pasa-geri,
mi se arată zilnic în aceiaşi culoare. Am terminat explorarea ei din prima
săp-tămână, acum inventez, speculez, fac un manej delicat cu detaliile. ca să nu
mă plic-tisesc.
Casa
e mare, cu spaţii largi şi ferestre prin care lumina năvăleşte barbar în
fie-care dimineaţă. Culorile sunt dulci şi fiecare etaj are nuanţa lui. Camera mea
e la sub-sol, un spaţiu numai pentru mine, inutil şi enorm. Nu am voie să
primesc pe nimeni, nici să fiu sunată. Am picat fără drept de apel într-o qasiinsulă
concentraţionară de un-de, dacă ieşi, dai de alte porţi şi realizezi, cu
disperarea lui Iona, că universul e o ba-lenă, că spaţiul libertăţii tale e
limitat şi uniform. O caricatură. nu ai unde să evadezi. Încep să reconsider
visele, reacţiile, am timp pentru autoscopie şi timp să privesc lu-mea în
reluare. Fac nesigură excursii şi incursii cu bicicleta şi am senzaţia că nu se
întâmplă nimic înainte şi parcă nici înapoi nu s-a întâmplat nimic niciodată, am
sen-zaţia că o existenţă mult prea zbuciumată s-a dezlipit de mine şi mă uit cu
ochii mei la mine însămi: sunt ca un peşte de râu aruncat într-un acvariu unde
e mult confort, dar nimic nu se întâmplă. Sau se întâmplă
nimic.
Câteodată
am impresia că oamenii aceştia, aflaţi sub incidenţa timpului şi a fri-cii de a
ieşi din măsurătorile lui egale, oamenii aceştia pe care aplicasem prejudecata
libertinajului, a toleranţei, a eliberării totale a plăcerilor ascunse, sunt
mai aproape de tiparele unei societăţi tradiţionale, conservatoare, clişeizate,
decât noi. Românii tind, din frustrare, din nevoia de adaptare la ritmuri
europene, din complex, la negarea valo-rilor clasice, a perenităţilor şi caută falsa
bucurie a unei lumi fără limite. Pe de altă par-te, e atâta energie şi atâta
poftă de viaţă în amărăciunea fiecărei clipe cu care ne agăţăm existenţa de o
relativă linie de plutire.
Aici,
frigul i-a amorţit puţin, nu au, fie energia, fie ideea trăirii plenare, a
exu-beranţei, a plăcerii de a râde, de a dansa, de a trăi momente singulare în
doi, de a face glume, de a fi generoşi, de a face o surpriză cuiva. Discutând
politică şi citind ziarul, oriunde şi oricând, se cred necesari, conectaţi
profund la realitate, utili.
Noaptea
pe străzile olandeze, cu canale mici, cu lumini blânde şi turnuri în care sună
muzică religioasă. Şi ploaia măruntă de noiembrie care ne pătrunde hainele, noi
un cuplu mixt, fericit sau nu, speriat sau mulţumit de sine, proiectându-şi
umbrele pe clădirile cu cărămidă roşie ale unui secol 16. Am ajuns în week-end
la Amsterdam, ca să mă întâlnesc cu nişte prieteni francezi veniţi în Olanda
pentru câteva ore. Amster-damul mi s-a părut dintr-o dată o metropolă, un gigant
luminat în noapte de jos în sus, ca toate clădirile Olandei, cu praf de medievalitate
care incubă curente extremiste post-moderne, paradoxuri istorice şi artistice,
coafuri punk şi cercei în buză, în faţa celor mai solide, bosumflate, bătrâne
dovezi ale unor secole trecute, a unor minuni artistice apuse. M-am obişnuit cu
arhitectura delicată şi miniaturală a Utrechtului şi imaginile din Amsterdam
par acum alt film.
Plimbări
cu prietenii în Utrecht, într-o dimineaţă cu aer de povestire. Descope-rim
canale romantice pe care moţăie duminical raţe grase. Peisaje superbe, etern cam-pestre,
conservate în mijlocul unui spaţiu citadin. Şi un amănunt atât de olandez:
Car-tierul Roşu. Spre deosebire de Amsterdam, la Utrecht Cartierul Roşu e doar o
străduţă cu neoane roşii, cu căsuţe mici, de cărămidă roşie, din care ies şi
intră grăbite femei în furouri, cu bigudiuri, având în mâini diverse obiecte
casnice. Nu pot să cred că sunt prostituate. Johan mă asigură că da şi,
desigur, nici una nu e olandeză. Insist să trecem prin faţa vitrinelor din curiozitate,
mai mult feminină decât turistică. Opulenţe, vo-luptăţi, uscăciune, carne fadă
şi tristă în ferestre. Stau în vitrine şi au ocupaţiile unei mătuşi în umbra
unei duminici: tricotează, fac arabescuri pe pânză, citesc, îşi fac un-ghiile,
vorbesc la telefon, într-o aşteptare de Calypso a unor Ulise grăbiţi, curioşi, în
căutarea nimicului cu haină de noutate. Oricum, fiecare Ulise îşi are Penelopa
lui.
Excursie
în Fresland, în nord vestul Olandei, aproape de ocean. Am privit pe geamul
trenului, sub ploaia de afară, peisaje albastre ca la Bălaşa, multă apă şi
spaţii amenajate egal. Spaţiul seamănă cu timpul, două coordonate pe care le
parcurgi orb şi fără repere sigure: o zi e egală cu alta, un peisaj seamănă cu
altul. ca într-un vis. Şi to-tuşi mă incită echilibrul naturii, cu atâta apă
care să susţină atâta spaţiu de parcă ar fi solidă.
Mâncarea
cel puţin la familia la care locuiesc nu oferă variaţii, surprize, delicii:
dimineaţa – lapte, cafea, dulceaţă sau cereale; prânz – sandvişuri cu brânză
olandeză, de altfel delicioasă, sau mezeluri; seara – o mâncare caldă uşoară,
cu multe produse de conservă semipreparată sau care necesită doar încălzire. În
rest, remarc în general ma-niere de gătit cu totul străine de obiceiurile
noastre culinare: mai nimic olandez şi mul-te importuri din colonii, traduse
după gustul olandezilor.
Totul
se cumpără în cutii, până şi cele mai nesemnificative ingrediente, nimic nu se
face la întâmplare sau după instinct şi toată prepararea cinei durează maxim 30
de minute, iar în urmă rămân pe masă zeci de cutii goale şi pliculeţe a căror
lectură a fost făcută atent, cu concentrare maximă.
Revin,
după 3 luni în Olanda, la câteva stări de început, am senzaţia că nu mai am
senzaţii. Implantul meu în cotidian se reduce la câteva gesturi mecanice, înrutinate
deja. Zilele trec egal fără să se întâmple mai nimic şi totul se desfăşoară
după schema unui imens mimesis, nu mai reţin ce am făcut ieri, dar îmi amintesc
ce am făcut mâine, pentru că mâine e exact ca ieri; oricum, trăirile sunt la
limita entuziasmului, există un echilibru aproape sonor în fiecare vibraţie a
sufletului, nu pendulez între paroxisme. Oamenii de aici îmi par fără
melancolii, fără bariere între
trăiri şi fără ascensoare pe scara afectivităţii, aşezaţi cumva la suprafaţa
vieţii.
Crăciunul
olandez tradiţional e de o simplitate rară şi de o pace familială şi mai rară.
Simplitate creştină pe care opulenţa românească ar numi-o fie sărăcie, fie
zgâr-cenie. Nimic comercial şi, în familia lui Johan, care e protestantă, nu se
fac nici măcar cadouri sau oricum, nu cadouri scumpe. Un brad micuţ cu
decoraţii, şi ele simple, şi lumânări adevărate, fără acele şiraguri de electricitate
intermitentă şi multicoloră, fără opulenţă, nici măcar alimentară. Masa de
seară din ziua Crăciunului este cea sărbăto-rită, cu pui şi legume şi un desert.
În restul zilei se ronţăie mereu câte ceva, dar nimic specific Crăciunului..
Revelionul
în Olanda nu presupune nimic special, doar oliebollen, adică nişte gogoşi
perfect rotunde, foarte grase şi umplute cu stafide sau, în altă variantă, cu
mere. Nu se fac neapărat petreceri, ci doar întâlniri între prieteni şi se
mănâncă o cină nor-mală, după care se ronţăie oliebollen şi alte chipsuri sau
alune toată noaptea. Se bea liniştit şi fără uitări de sine, fără ieşiri din
sine, ci eventual cu alunecări în sine. Şi acolo rămân, în acel sine, până îi scoate
vreun român, cu dansuri şi fluierături din buze.
Din
nou un weekend la Utrecht. Decidem să umplem după amiaza unei dumi-nici cu
vizitarea turnului. La început am crezut că e un exerciţiu individual. Nu. Se
organizează vizite în grupuri, cu ghid, cu bilete de intrare. Urc singură spre
înălţimi în timp ce grupul aşteaptă la altitudinea unei cafele, într-o cafenea
superbă, cu aer inter-belic.
Turnul
e chiar în centrul oraşului, datează din secolul 12 şi a aparţinut iniţial
catolicilor, după care a fost luat cu forţa de protestanţi. Zidurile au 3 metri
grosime, din piatră roşie, e ataşat de biserică şi e uluitor de solid şi neafectat
de timp. În fiecare oră un clopot – acum electric – bate timpul. Clopotele
vechi, 14 la număr, sunt folosite cu milă – se aud pe o rază de 10 km. şi ar
face ca acest oraş suprapopulat să umble cu ochii scoşi din cauza zgomotului.
dar, chiar dacă s-ar întâmpla asta, nimeni nu ar vo-cifera, probabil olandezii au
o uimitoare, ardelenească, acceptare a fatumului. Anticele clopote se folosesc
deci de 2 ori pe an: de Crăciun şi de Paşte.
Scările
turnului, înalt de 112 metri, sunt groaznic de înguste, întunecate, reci şi
alunecoase din cauza ploii. Grupul urcă încet, chinuit, ca spre divinitate. Am
auzit mul-te detalii din gura blondei ghide, interesante parcă mai ales acolo, în
contextul acela turistic claustrant şi umed. Eu mă gândeam cu fericire că sunt
un produs în serie al secolului 20, că am o cameră plină de inutilităţi şi
trăiesc printre kitschuri de plastic şi sintetic şi înlocuitor şi nu regret
nimic din acea lume de piatră, de frig şi beznă, fără decoruri şi redusă la
esenţe. Am văzut de sus oraşul, maniacal organizat, fără un ele-ment în plus sau
în minus. Am coborât. Ne-am reperat, neam recunoscut. Şi dulce ne-a fost
întâlnirea, deşi eu veneam de sus, el venea de jos... Între ieri şi mâine timpul
se scurge ca o miere.
Se
anunţa o zi olandeză. Adică urma să nu se întâmple mai nimic, în afara unei
invitaţii seara la cină la nişte tipi. Acum e nevoie de ceva precizări: invitată
eram nu personal, ci indirect, de o prietenă. Şi ea nu-mi era foarte prietenă
ci mai mult cunoş-tinţă şi invitaţia nu era pentru seara, de fapt, ci pentru după-amiaza
târziu şi nu era o cină, ci mai bine zis o gustare ca să acompaniem un vin bun
- care era totuşi vin - şi o discuţie aşa amicală. Ca să ne cunoaştem mai bine.
Olandeza nu vroia să meargă sin-gură la o întâlnire cu patru tipi şi s-a gândit
la mine. Eu nu m-aş fi gândit la ea, în aceleaşi circumstanţe.
Patru
olandezi, cu siguranţă blonzi înalţi şi cu ochi albaştri. Am anulat orice
mister, dar aşa sunt ei previzibili până la culoarea pielii. Totuşi, patru tipi
înalţi, blonzi şi cu ochi albaştri nu înseamnă nimic. Mă rog, nimic nu pentru
mine, sensibilă la inimi albastre, blonde. Toţi patru absolvenţi de literaturi,
arte, limbi străine, muzică. În pre-zent traducători. A început desigur căutarea
febrilă a unei ţinute cu care trebuie să te prezinţi în faţa a patru tipi pe
care nu îi cunoşti, adică: să fi deosebită dar nu şocantă, aparent dezinteresată
de minuţiozitate asupra propriei persoane dar nu neglijentă, elegantă dar nu ca
la operă, aiuristă, dar nu sărită dintr-un tablou de Andy Warhol. Sunt româncă,
vin dintr-o ţară care la început sperie puţin, apoi devine exotică, apoi
inte-resată prin prisma trecutului său politic. Fiind exponenta ţării şi
singurul exemplar pe care cei patru îl vor cunoaşte, va trebui să mă menţin în
parametrii unei normalităţi de bun simţ, căci devin reprezentativă pentru toată
cultura noastră. Mă văd pe mine, văd România aşa se întâmplă în general aici,
detaşarea de context e un proces dificil.
M-am
îmbrăcat în verde şi am plecat spre staţia de autobuz. Mă simţeam destul de şic
şi bine aromată şi entuziasmul începea să îmi revină. Sunt patru, nu se poate
să nu iasă nimic, măcar o bucurie estetică, acolo, o admiraţie, o limpezire de
orizont. Da-că aveau prietene le chemau şi pe ele, deci poate toţi sunt liberi. Libertatea
zumzăia în aerul verii şi seara se anunţa plină de promisiune.
Am
ajuns în cartier. Ca întotdeauna mă trec emoţiile de parcă aş suna la uşa
dentistului. Am sunat. A răspuns un tip înalt, blond şi cu ochi albaştri. Câtă
variaţie în această ţară! Şi câtă intuiţie pe mine! Hans. Welcome. How do you
do. Hans este de-sigur foarte frumos şi zâmbeşte mult. Pentru ca nebunia mea să
devină paroxistică. In-trăm. Mi se face cunoştinţă cu Adrian, alt exemplar
olandez plin de zâmbete. O aştep-tăm pe prietena comună Fleur, şi ca să trecem peste
stânjeneala de la început a celor ce se văd pentru prima oară într-un spaţiu
relativ restrâns, precum noi acum, trei
necu-noscuţi într-un apartament, începem să brodăm discuţii care par să se
închege, fără să fie neapărat inteligente. Încă nu ştiu a cui dintre cei doi e
casa. A noastră împreună. Cad pe gânduri, ştiam că olandezii nu îşi împart
apartamentul cu altcineva decât în ca-zul caselor studenţeşti unde fiecare ocupă
câte o cameră şi folosesc la comun baia, du-şul şi bucătăria. Trec peste propria
confuzie şi mângâi
pisica. Au o pisică neagră.
–
Credeam că numai fetele sau pensionarii cresc pisici. Nu am văzut pe nimeni,
mai ales băieţi, să aibă pisici în apartament.
–
E, uite că nu numai fetele. Sau pensionarii… Şi avem două, cealaltă e pe
balcon.
Ies
pe balcon. Apartamentul dă spre o curte interioară superbă, cu multă ver-deaţă
şi un parc de joacă pentru copii, cu tobogane, leagăne şi balansoare. Balconul
e plin de flori frumos aranjate şi culmea, îngrijite. Sunt într-o continuă
mirare.
–
Credeam că numai fetelor le plac florile. Şi mai ales să cultive flori.
–
Ei uite că nu numai fetelor.
Seara
continuă şi la uşă sună ceilalţi doi, Arnold şi Brint. Aduc flori şi iar sunt
lovită în moalele capului de uimire.
–
Credeam că…
–
Da, ştim, credeai că numai fetele aduc flori când vin în vizită. Ei uite că nu…
Zâmbete,
priviri. Am senzaţia că am comis o gafă. Observ că la intrare se să-rută pe
obraji şi se iau în braţe. Brint şi Arnold sunt la rândul lor frumoşi, dar în
alt fel. Mă simt alintată, singura fată între patru băieţi. Nimeni nu pare să
mă privească aşa cum mă aşteptam. Ba mai deloc, deşi vorbim, sunt servită cu
băutură şi până la urmă mi se spune că vom servi o cină în toată regula, nu
doar o gustare, s-au produs modi-ficări în program. Cu atât mai bine. Ultima vine
Fleur, care pare de-a casei, fără să fie stânjenită de prezenţa celor patru,
înalţi şi mult prea frumoşi pentru a fi singuri.
Pisicile ni se strecoară printre picioare. Încep pregătirile de masă. Nimeni nu
mă priveşte in-sistent şi ochii lor, atunci când vorbim, se proptesc în ochii
mei, nu coboară, nu alu-necă.
Şi
acum, apartamentul. Peste tot sunt oglinzi în care te reflecţi înzecit şi
spaţiul pare mult mai mare decât în realitate. Lumina vine nu în centrul
tavanului, ci se dis-persează din multiple spoturi şi lămpi şi lumânări aşezate
cu gust. Într-un cuvânt, nu vezi să citeşti, dar e cosy. Livingul e din mahon,
cu o bibliotecă enormă în care zăresc literatura bună a lumii dar mai ales
Horia Lovinescu, Eugen Ionescu, Cioran şi Lucian
Boia. Îi întreb cum se face că… şi Adrian îmi răspunde că a studiat spaniola, a
primit o bursă la Barcelona şi acolo a avut şi un curs de românistică.
Mă
uit cu atenţie la Adrian şi găsesc suficiente criterii de concentrare a
intere-sului numai către el. Decizia era destul de grea între cei patru şi mai rămânea
de eli-minat şi necunoscută legată de o eventuală relaţie între Fleur şi unul
din cei patru. Dar Adrian mi se pare dintr-o dată foarte interesant. Mă gândesc
la şansa mea de a mă afla întrun apartament şic în prezenţa a patru bărbaţi
frumoşi, de calitate intelectuală peste medie. Ne aşezam la masă. Stăm la
discuţii în faţa unor aperitive-tapas, adică alune, lichioruri, rosé-uri,
biscuiţi unşi cu diverse plante. Îi ascult. Vorbesc minunat, în en-gleză sau
franceză, cu o uşurinţă a frazei şi o poezie aproape involuntară care mă
fas-cinează. Încă nu mă pot decide care e mai frumos şi care m-ar atrage mai mult.
Fleur pare în largul ei şi ignorantă până la nefiresc în faţa acestor exemplare
estetice. E ceva care îmi scapă, am pierdut ceva şi din puzzle lipsesc câteva piese
care mă fac să nu prind înţelesul general.
Mă
întreabă despre comunism – cum altfel? – eu încerc să reconstitui din peri-oada
aceea. Sunt primele persoane care mă întreabă detalii sau îmi cer un inventar
de simboluri ale acelei perioade, nu pretind de la mine un expozeu politic sau
un crochiu al situaţiei din România atunci şi la ora actuală. Eu vorbesc, ei se
uită toţi la mine, sunt îmbrăcată în verde, mă simt bine, şi ceva îmi scapă. Le
vorbesc despre cravata de pio-nier, despre 23 august, despre imnul cu care
începeau orele în fiecare dimineaţă de şcoală.
Masa
e gata. Adrian ne aduce fiecăruia câte un platou foarte elaborat de somon la
cuptor şi fructe exotice. Totul mi se pare de o eleganţă uimitoare. E atmosfera
bur-gheză pe care nu am întâlnit-o în alte case de tineri olandezi, dar despre
care am auzit atâtea. Calitatea e ireproşabilă şi decizia mea în faţa top-ului
de frumuseţe a acestor patru bărbaţi devine din ce în ce mai dificilă. Afară e
deja întuneric, lumânările se re-flectă în oglinzi şi totul este high-class, muzica
în surdină, desertul franţuzesc, lichio-rul, cafelele, altă lume, ruptă de cei
pe care i-am cunoscut până acum şi eu tot nu mă hotărăsc cine, oare cine, e mai
frumos, oglindă oglinjoară, gărgăriţă, riţă, zboară-n po-ieniţă…
Unul
dintre ei povesteşte cum a petrecut 3 săptămâni la serviciu lucrând la o
păturică de lână. Rămân suspendată în spaţiul neînţelegerii am senzaţia că e o
glumă. Povestea continuă: el lucrează într-un Call Center şi singura ocupaţie
este să răspundă la telefon. În timpul acesta, mâinile îi sunt libere. Aşa că
tricotează şi ultima lucrare a fost o păturică în trei culori. Am senzaţia că
nu aud bine. Povestea continuă: o dată
a sunat o tipă care vroia detalii şi el a rugat-o să aştepte două secunde că
trebuie să nu-mere ochiurile. Tipa a crezut că e o glumă, l-a felicitat pentru
umorul spontan, el a spus că nu e cazul, vorbea serios. Şi a continuat
ochiurile mai departe, după care i-a dat in-formaţiile solicitate. Tipa a rămas la
convingerea că a fost o glumă. Eu una nu ştiu la ce convingere să ajung.
–
Sâmbătă am văzut filmul CRUISING al lui William Friedkin, făcut în 1980, cu Al
Pacino. Şi pentru că filmul e bun şi m-a tulburat, am căutat mai multe
informaţii despre el pe net. Am găsit lucruri minunate. Ştiţi cu toţii despre
ce este vorba, nu?
–
Da, l-am văzut chiar de două ori, cu Brent. Bun film deşi cam şarjat…
–
Nu pierde din vedere poziţia subiectului la vremea aceea. Ce fiori producea
însăşi ideea… Era o lume complet neexplorată.
–
Eu nu am văzut filmul, despre ce e vorba?
Am
întrebat, toate privirile s-au întors spre mine. Am în continuare senzaţia că
pluteşte un mister în conversaţia noastră şi tot încercând să-l decodific,
gafez.
–
Despre lumea homosexualilor în care naivul poliţist Pacino glisează din ra-ţiuni
de datorie şi iese de acolo desigur cu morala şi moralul şifonate, dar cu blana
în-treagă. Filmul trebuie vizionat în contextul epocii sale. Rămâne un film
greu, bun. Po-liţistul revine în lumea normală, dar, fără să fie neapărat îndrăgostit
de unul din homo-sexuali, începe să chestioneze totuşi perfecţiunea clamată a
heterosexualităţii.
Cu
ce sunt oamenii „normali” sexual superiori celorlalţi. În această cheie, se
vede şi fără ochelari că filmul e destinat să îmblânzească prejudecăţile epocii
că homo nu înseamnă numai haine de piele neagră, boli, violenţă, crimă, droguri
şi perversiune. Şi sida. În fine, sida nu era încă pe lista pe vremea aceea.
–
Mie una filmul mi-a îmbogăţit vocabularul. Habar nu avem multe chestii din
vocabularul homosexualilor, coduri lingvistice cu sens specializat. Aşa am
înţeles mul-te din cântecele lui Queen care se decodifica acum miraculos, nimic
nu e întâmplător. Nu ştiam, de exemplu, că există şi un vocabular specializat pe
violenţa împotriva ho-mosexualilor. Să nu uităm că în 1980 chiar şi în Olanda,
şi în SUA, tot ce nu era he-terosexual era tabu şi totodată anormal, anxietatea
era în floare în faţa unor astfel de cazuri. Am reţinut doar câteva exemple: qeer bashing înseamnă, eu una nu ştiam,
a ataca un homosexual pentru simplu fapt de a fi homosexual. Leather-clad este ter-menul aplicat numai
homosexualilor îmbrăcaţi în piele. Popper-snorting
este cel care prizează un anumit de drog preferat de homosexuali drag queen este acea categorie de
homosexuali care obişnuiesc ca să se deghizeze în regină.
–
Fleur, dar tu pe ce lume trăieşti, abia acum afli lucruri atât de cunoscute? Nu
ne spui nimic nou.
–
Cunoscute?
–
Era o glumă Fleur, o glumă…
–
Mie îmi plac aceste combinaţii secrete de cuvinte care au un target
speci-alizat.
–
Şi mai ziceai că sunt o fată normală… Dar privind puţin peste umăr înapoi în
istoria sexualităţii, nu devine incredibil ca din discriminarea şi privirea acuzatoare
faţă de homosexualitate ajungem aşa de repede la lejeritate maximă şi chiar
acceptarea si-tuaţiei ca pe ceva firesc?
–
Nu, nu mi se pare incredibil, Fleur, e normal. Poate aşa veţi ajunge cu toţii
să acceptaţi ca normalitate tot ceea ce aţi denigrat atâta timp. Şi încă mai
denigraţi…
–
Nu mă acuza pe mine. Eu nu am denigrat nimic, din moment ce iau masa cu voi şi
ieşim împreună la film şi vorbim lejer despre asta, înseamnă că nu a nimic de-a
face cu denigrarea.
Simt
că pic sub scaun. Acum înţeleg şi îmi vine să mi rod unghiile, să îmi dau
palme. Toate luminile s-au aprins şi acum văd clar. Cei patru sunt de fapt două
cupluri de homosexuali. Şi Fleur ştia, şi nu mi-a zis nimic, m-a invitat cu ea
la patru tipi, asta a fost tot ce a zis, nimic mai mult. Câtă iluzie
transformată în deziluzie. Atâta frumuseţe care nu îmi poate folosi la nimic.
Mă
gândesc la norocul meu… Trebuia să fie ceva la mijloc. Acum da, înţeleg totul,
dar nu îmi pot crede ochilor atâta discreţie, nici un gest de tandreţe între
cei care să mă facă să înţeleg nici o urmă de feminitate care să îmi dea de
gândit. Noaptea cur-ge înainte, dar pentru mine tot misterul a scăzut, nu mai am
nici o motivaţie parcă şi treptat mi se explică toate întrebările mele de până
acum. Cina e gata, lumânările s-au micşorat. Întreaga seară, dincolo de
dezamăgirea mea mult mai erotică decât de altă natură, a fost ireproşabilă.
Şi
ca s-o încheiem cu bine, Adrian propune plimbare până în centru, de-a lun-gul
canalelor pe lângă parc. Ieşim cu toţii în stradă, noaptea e înaltă, oraşul
miroase a tei proaspăt înflorit. O beţie cosmică ce şi-ar fi avut sensul sau ar fi avut alt sens dacă măcar unul din cei patru nu ar fi fost ceea ce este.
Plimbare prin Utrecht într-o seară cu aer de povestire.
Descopăr
alături de cei patru şi Fleur canale romantice şi minusule pe care mo-ţăie în
beznă, lângă felinare, raţe grase. Peisaje superbe, etern campestre, conservate
în mijlocul unui spaţiu citadin. Suntem deja în centru trebuie să ne despărţim.
Îi privesc încă o dată pe cei patru, ca nişte statuete înalte, în profilul
nopţii. Păstrez un gust amar în faţa eşecului, a deziluziei mele. Abia acum,
protejaţi de întuneric,
Brent şi Arnold se ţin de mână. Îmi dau seama că nu trebuie să spun nimic
cuceritor, aşa cum aş face în finalul oricărei prime întâlniri, probabil. Acum
nu mai e nevoie. Ne spunem la revedere şi stabilim o nouă întâlnire. Cei patru
pleacă împreună, maiestuoşi şi unduitori ca nişte regine.
Comentarii
Trimiteți un comentariu