LIRICA FEMININĂ BUZOIANĂ


ZODIA MĂRŢIŞORULUI

FLORI ALESE DIN
LIRICA FEMININĂ BUZOIANĂ
 (Grupaj subiectiv, în ordine alfabetică, alcătuit de LUCIAN MĂNĂILESCU, ilustrat cu fotografiile pe care le-a realizat perioada 2019 – 2020)



Mihaela Roxana BOBOC

ACESTA NU ESTE UN POEM DE DRAGOSTE

Nu e descătuşarea unei iubiri,
uşurarea pe care moartea o dă uneori,
risipa de energie pentru lucruri mici
cuvintele pe care nu le aştepţi dar vin oricum
când nu mai contează
şi nu te mai ating.
Acesta nu este un poem de dragoste,
dragostea rabdă toate, urcă pe umerii rugăciunii,
înalţă copilăriei zmeie din nisip.
Nu ştiu să iubesc. Nu ştiu să nu iubesc.
Uit să te uit şi nu uit umbrele pe care ochii tăi le aruncă peste bord
odată cu năframa roşie a înserării
când toate dor şi nu mă doare
să te văd ţintuit în lume când lumea e o corabie fără vâsle
să botezi neştiutele poeme după tine

dar să te lepezi de oameni,
de nimicurile lor,
de pământul de sub tălpile mele.
Nu dau bani flămânzilor din suflet
nu hrănesc gura anilor seci
sunt cenuşă şi mă şterg din anotimp
sunt cer şi trăiesc din leşul iubirilor
se va vorbi despre noi cum alipeam cioburi
şi ele prindeau viaţă mergând sub pământ.
Azi am plecat şi ziua m-a urmat cuminte
nu aveam seminţe în pumni nici lacrimi să le ud
nu aveam nimic al meu când te-am cunoscut
doar crucea ca o brazdă peste singurătate
şi lemnul ei plângea în mine
plângea şi nu puteam să opresc poezia
curgând pe mirul frunţii.
Tu nu ştii sau poate tocmai pentru ca ştii, taci şi te lepezi de cuvinte
sunt mici şi bat surd în geam, bat surd în lumină
fereastra morţilor s-a aburit înăuntru îngerul culege vise
sunt mai frumoase oasele lor,
sfinte încă, plămădite din dor.
Timpul trece care încotro apucă o pâine şi colţul ei alunecă în mâinile copilei
Iartă-mă, mamă, când plecam de lângă tine,
umpleam plămânii cu joaca şi te uitam
cu grija pe umeri
Acum să nu-mi pleci odată cu bulgărele desprins din lună
odată cu dragostea nepoemelor mele.
Aceasta nu e rugă de seară
Dumnezeu ştie că îl chem rareori dar El vine,
vine pentru tine.
I-am spus zilei să îl aştepte în genunchi
cu soarele în palme şi ea mi-a aruncat firimiturile acestea de poem
pe care nu-l voi numi nicicum.



Denisa COMĂNESCU

OBSESIA BIOGRAFIEI

Dacă cineva mi-ar da părul într-o parte
dacă mi l-ar ridica ușor de pe frunte
ca un diamant aurit s-ar ivi orașul acesta
cu străzi singuratice și case stângace
ce se năruie la simpla închidere a ușii
cu grădini de streliția și lăzi de gunoi
unde ecoul copilăriei încă se mai aude șoptind:
„Mea mater, mea pater,/ filius vester lupus est”
cu muzica ce sparge timpanul mașinilor
și fotografiile care ucid privirea bătrânilor
cu ulcica plină cu lapte
lăsată prin toate casele de tatăl pe moarte
doar, doar o va găsi iubitul
ce i-a părăsit fata
(dar el nu vine
și bătrânul și-a dat duhul degeaba
sau chiar dacă vine nu-i pasă
gândind că mai târziu își va vinde
și tatăl său sufletul
pentru cine știe ce afacere dubioasă)
cu liliacul din curtea căminului de fete -
orbii îi păzesc anemicele flori
prea timpurii și presimt
că Gemenii se bălăcesc în Vărsător
(„E nesănătos, e nesănătos
în curând vom avea un ospăț”)
cu bătrâna cocoșată
la care te strâmbai când striga:
„O să ajungi și tu ca mine/ o să ajungi!”

(După o săptămână ai căzut
și mult timp ai atârnat
de umbra bătrânei ca o cătușă.
Dacă ar mai trăi în căsuța de sub deal
ce de lucruri ar putea să-ți mai spună)
cu prietena ce-și purta urâțenia
ca pe un portmoneu doldora de arginți
(până și ea te-a părăsit:
s-a retras în urechea unui munte
lângă un flăcău zdravăn, ea
mica, firava, pipernicita...
Când se va întoarce
cu poemele ferecate în metalele pure
mulți dintre cei rămași vor fi dispărut)
cu feciorelnicul pat/ pat de tortură
(cineva intra pe fereastră și-ți fura nopțile)
unde te zbăteai de parcă
un prunc și-ar fi instalat scâncetele în tine
și nu știai nici un cântec de leagăn
cu porumbeii din coliva primită cadou
la optsprezece ani
(în fiecare toamnă ucizi câte unul
și-i citești măruntaiele
poc: moare tatăl
poc: pleacă iubitul
poc, bei din sticluța cu prea puțin Neuleptil
poc, poc...)
Dar nimeni nu-mi ridică părul de pe frunte
nimeni nu mi-l dă ușor într-o parte
și orașul acesta unde
„Mea mater, mea pater,/ filius vester lupus est”
aidoma unei mări moarte
(iar orbii degeaba au prorocit un ospăț
putreziciunea a fost prea adânc
îngropată în mine
ca să ajungă singură la suprafață)
va rămâne pentru totdeauna ascuns
ca un diamant aurit.

Laura COZMA



EROTIKON

lumina întinde cearceaful
iar brațele tale îmi sfărâmă trupul

asfințim unul în celălalt
culorile fac implozie în cutele lumii noastre
ți-am șoptit în timp ce dormeai

brațele tale ar putea fi
singura dimensiune a universului
m-aș putea destrăma ca să devin
punctul acela minuscul
de la care a început totul

dar nu mai e timp
tăcerea e piatra care sfâşie pânza de paianjen
dintre noi și ei

simt cum mă pierd în mulțime

Luiza DIHORU



ROMÂNIA PĂSTRATĂ DE MINE

România păstrată de mine se trezeşte din când în când,
într-o temniţă tainică a inimii mele.
Când lumea e mult mai străină decât pot eu duce,
închid mintea şi deschid altceva, ascuns şi amânat.
România păstrată de mine răspunde la strigăte
din cărţi, emailuri, cd-uri şi filme. Se trezeşte
la Petre Ţuţea,la Steinhardt, la Eminescu,
la conferinţele lui Puric şi la cântecul
lui Ducu Bertzi. România păstrată de mine
e fundalul cu munţi al mănăstirii Brâncoveanu,
este Sanda din poemele lui Noica,
aplecându-se în faţa peretelui de nord la Voroneţ;
Ea, care petrecuse toate frumuseţile
lumii, a exclamat: „N-am văzut nimic mai frumos”.
România păstrată de mine e unică şi subtilă,
e pătrunsă de taină şi destin. România păstrată de mine
vorbeşte o limbă curată ca cea a poeţilor,
sau ca cea a femeilor de la ţară.
România păstrată de mine nu înjură, nu cunoaşte
cuvinte ca „naşpa” sau „să moară duşmanii mei”.
România păstrată de mine nu are zorzoane şi e
cuviincioasă ca o ţărancă din picturile lui Grigorescu.
România păstrată de mine nu face excese
şi nu imită alamele strălucitoare ale popoarelor însingurate.
România păstrată de mine e hâtră şi poznaşă.
România păstrată de mine m-a pus să scriu rândurile astea,
dimineaţa devreme, pe o foaie sprijinita
pe „Jurnalul Fericirii”. România păstrată de mine
m-aşteaptă să mă întorc, ca o bunică răbdătoare,
care nu mustră şi nu dojeneşte:
„Unde mi-ai fost douăzeci de ani? va spune ea,
Hai, vino să te vindec.”



Carmen Tania GRIGORE

TAINA ÎN CARE LOCUIESC

poemul de la miezul nopții
o singură dată te va chema înapoi;
dacă vei înțelege cât de necesară
este atingerea ochii tăi vor afla
taina în care locuiesc
fără teama de insomnie;
amintirile adaugă tăcerii
culori senzuale
apoi desenează un zbor
care traversează dorul
în toate direcțiile;
somnul își face loc într-un gând
dar nu înainte de miezul nopții,
când poemul care te-a chemat înapoi
se retrage blând
într-un te iubesc neclintit


Mariana IONESCU (Vicenţia VARA)

BEŢI VINUL ACESTA

Miroase a dulce carne de om,
strigă smeul scuturându-şi solzii lui groşi
la trei poştii depărtare de casă,
miroase a dulce carne de om,
urlă foamea zmeului pofticioasă.
Dar eu vă spun vouă, prieteni dragi -
nu mâncaţi mărul toamnei fiindcă el
miroase a dulce carne de om mai ales
când pieliţa-i verde a sorbit cu lăcomie
căldura mâinii albe care l-a cules.
Dar eu vă spun vouă, prieteni dragi -
nu beţi apa aceasta rece şi clară,
miroase a dulce carne de om fiindcă
într-o târzie şi vicleană primăvară
râul va fi îmbrăţişat cu veşnicie
fragede trupuri de copii.
Dar eu vă spun vouă, prieteni dragi -
mai bine beţi vinul acesta care
e sângele meu înspumat,
beţi vinul acesta ce inundă viaţa
rostogolită între noi,
grăbiţi-vă, trageţi mai iute sorţii şi
beţi vinul sângelui fierbinte când
se limpezeşte în marginea nopţii.
Dar eu vă spun vouă, prieteni dragi -
dacă schimbaţi în pământ dulce
văpaia visului, cuvintele şi viaţa,
gustaţi vinul sălciu din sângele meu fiindcă
doar astfel veţi sorbi cu lăcomie setea în care
se spală de tristeţe dimineaţa.

Cornelia IONESCU - CIURUMELEA


MI-E DOR SĂ FIU O NINSOARE

aşternută peste trupu-ţi obosit
de iertare...
sleită de alb...
Mi-e dor să-mi arunc cuvintele
truditoare
în tranşee de sare...
să poarte şi ele în piept
glonţul ploilor subterane...
Mi-e dor de strigatul tău sângerând...
fracturat în timpane...
de cicatricea lăsată pe sân de sarea
buzelor tale...
Iubite...sufletul îmi cântă
în ştreang...
stors de lumină...trăind sublim
a hârtiei tortură...
Mi-e dor de lacrima ta...în risipă...
ucigându-mă la fiecare eclipsă de
lună...


Oana MANCU

DOUĂ LUMÂNĂRI

Deja cumpăram pe caiet de vreo trei luni
Când ai ales să te muți,
Tot atunci îmi murise bunica
Iar marea noastră problemă
Era că nu avea nicio poză în toată casa
Și murise cu ochii ieșiți din orbite
Și cu gura deschisă
N-avem ce-i face
Ziceau cei de la pompe funebre
E rușinos dar asta-i situația
Și mama
Printre bocete și răcnete
A zis hai să punem o poză
Cu vecina paraschiva
Nimeni nu o să-și dea seama
Nimeni nu o să observe
Nimeni nu o să mai vină la mormânt oricum
Iar eu mă simțeam un pic straniu
Când mă gândeam că tocmai
O îngropasem mai devreme
Pe vecina care acum stătea
La conversație pe șanț
Aruncasem pământ
Peste sicriul alb, atât de kitschos.
Iar lângă niște tufe de mărăcini
Plătisem ca la colind
Trei bocitoare.



Valeria MANTA – TĂICUŢU

PENITENŢĂ

în miercurea cenuşii miroase a flori şi a pene arse,
lacrimile trec din ochi în ochi,
în secundele dinaintea rugăciunii;
aici nici o privire nu mai e limpede,
nici gândul – izvor a toate slăbiciunea şi teama –
ardem flori, ne presărăm cenuşă în păr
pentru domolirea poftelor de primăvară.
sus, clopotele sună a mustrare,
umbrele lor se rostogolesc peste crucile din cimitir,
peste cuvintele din penitenţa domestică a infernului;
cenuşa din păr naşte vrăbii şi porumbei
de îmblânzit văzduhul.
suntem de sticlă sub vămi, sub poruncă,
de-aceea rugăciunea e transparentă,
fragilă în ziua ce creşte încet, ca o boală în trup;
în miercurea cenuşii, sufletul e gol,
poţi scrie versuri pe el,
cât să-l minţi, cât să-l îmbraci, cât să nu-l crezi.

Maria NECULAI



RĂSĂRIT DE ÎNTUNERIC

o să fugi de mine
și inima a fugit
s-a târât până la marginea sufletului
și s-a aruncat de acolo
cu tot cu promisiunea
că totul o să fie bine

nici tu nu o să știi să îmi spui altceva
în definitiv toate marile dureri
încep printr-o aparentă fericire
ține-mă de mână și aruncă-mă peste
toate viciile la care nu vreau să renunț
până la urma inima mea umblă goală prin univers.

mă urmărește partea din mine care nu știe cui aparține
nu îi dau satisfacția să afle că
eu nu sunt așa cum visezi toate lucrurile la începutul lor
eu mă apropii de sfârșit
din când în când moartea își ridică ochii spre mine
de parcă ar încerca să îmi asculte gândurile
lovindu-se între ele

tu poți să fugi
dinainte de a mă cunoaște
întunericul mă va înghiți doar pe mine
dă-mi drumul la mâna
singura salvare e dincolo de un simplu moment de rătăcire
și dacă nu mă crezi

uită-te în palma stângă
în liniște a răsărit întunericul.


eu nu fug
întunericul e în mine
te-aș ruga să mă duci dincolo
acolo unde fluturii știu să zboare-
dacă nu îmi iroseam singura zi
care mă apropia de lumină.
știu că tu nu vei putea să privești
fluturele strivit sub degetul realității
împrăștiat pe asfalt

de ce să te apropii și tu de sfârșit?
tu poți fugi
și inima mea fuge
și întreaga lume fuge
în încercarea disperată ca întunericul să nu-i atingă.

Petruţa NIŢĂ



PUTERE FEMEIASCĂ

o femeie bună
are deja propria-i junglă
copii un bărbat o pisică şi un câine
în fiecare noapte se furişează
în spatele somnului
unde masca îi cade fără sunet
în lumina lunii
cu un apetit feroce
dungile de tigroaică îi sunt revelate...
mii de sunete o conduc
ea se execută
după ceva ce nu-i poate da nume
aici este în libertate
nu poartă nicio mască
îşi ia puteri pentru ziua de mâine
când va hrăni un câine o pisică
un bărbat şi copiii
(parcă nu în ordinea asta)

merge mai departe

Victoria – Maria PRIPON


NORUL


Stăm,
Așteptăm să cadă ploaia tăcerii pe nisipul uitării,
Așteptăm să vedem ce se va întâmpla,

Așteptăm să vedem dacă va înceta vreodată ploaia,
Așteptăm pe nisipul uitării să vedem ce vom face,
Stând cu ochii holbați la un nor greu purtat de soare.
Stăm cu ochii holbați la un nor greu dus de viață.

Elena RADU

INVINCIBIL
sunt
pentru că iubesc
Invincibil sunt pentru că iert
Invincibil sunt pentru că îi uit
pe cei care fac rău
Invincibil sunt pentru că nu obosesc
să fiu generos
Invincibil sunt pentru că nu mă lupt
pentru bani și averi
Invincibil sunt pentru că pot
să mă sacrific...
Invincibil sunt Doamne pentru că port
haina Ta
Și asta e puterea mea !

Manuela Camelia SAVA



TĂIEREA CAPULUI SFÂNTULUI IOAN BOTEZĂTORUL

toți priveau exaltați
dansul tău de femeie unduitoare
ca pe un șarpe ar fi vrut să te strivească
sau să îți supună trupul calin
îngrozit de ce ai putea cere în plus
Irod bea din sângele Sfântului pahar după pahar
tu îți urmai chemarea
și încercai să îți menții echilibrul
printre atâtea priviri otrăvitoare - ei îl uciseseră înainte
să ceri tu ceva
dansul îi acaparase îi înnebunise cu brațe cu buze cu arome
le intrase în ochi
le intrase în inimă
în timp ce Ioan își aștepta cuminte verdictul:
o tipsie îl va primi la sânul ei ca o mamă după ce tu vei fi sfârșit
mișcările lascive
așa începe:
cu dans…

Simina Maria SIMA


SUFĂR DE AUTISM

când mi-au spus că sunt autistă, deja
îmi construisem, în loc de suflet,
un bloc în care sunt fix 30 de apartamente
(1 în plus m-ar fi speriat),
construcția a ținut fix 62 de zile pe care
le-am împărțit în două perioade
a câte 31, am început să devin anxioasă,
n-am putut niciodată să visez!
îmi smulsesem deja papilele gustative
și totul era fad, mi-aș fi smuls și plămânii,
i-aș fi-nlocuit cu branhii
dacă nu aveam aquafobie,
m-au legat de un pat ca să nu-mi mai tai unghiile
până la sânge ;
pe rafturile mele de celule nervoase, sprijinite
de marginea creierului,
între hipotalamus și pământ,
s-a insinuat un fir subțire de cine-sunt-eu
și am intrat în lumea de ieri, mi-am văzut
sufletul așa cum era când m-am născut,
am început să curăț mucegaiul,
să șterg praful, să spăl bucățile,
dar n-am putut să le lipesc la loc.


Silvia Ioana SOFINETI

PREGĂTIRI DE CĂLĂTORIE

ea nu voia să se uite în oglindă
îi tunsesem pletele albite
înțelegeam de ce vrea să se simtă pregătită
pentru călătorie
înțelegeam și resemnarea din ochii ei
nu înțelegeam, însă, de ce oglinda îi este dușman.
-         hai, uită-te să vezi cum îți stă
încercam eu, cu inocența vârstei.
ea întorcea capul, ocolind bucata de sticlă
spre fotografiile de pe pereți
căutând cu privirea imaginea ei tânără
da, acolo nu avea părul alb
da, acolo era sănătoasă
dar da, și acolo eram noi lângă ea.
nu pleci singură, să știi
vom merge și noi câte puțin cu tine
un pic din mine, un pic din sora mea
un pic din tata, un pic din unchiul
vor fi cu tine mereu
pe drumul fără întoarcere
din oglindă.



Margareta STERIAN

DIMINEAŢĂ DE IULIE
*1944, în București, sub bombardament.

E cea mai frumoasă dimineață de iulie din câte pot fi:
îmi amintește un nobil tablou, poate pe acel cu sfânta fecioară
care, desprinsă din cadru, umblă pe pământ cu piciorul gol,
mângâind fire de iarbă nouă și stele de mușețel.
Oamenii au plecat; orașul e numai lumină și tăcere.
Zidul din coasta casei își arată rănile, nesinchisit ca Iov,
se apleacă asemeni greșelilor ce nu pot fi îndreptate,
dună de voită singurătate...
Amintirea în piept stă înfiptă în același loc,
E, totuși, cea mai frumoasă dimineață de iulie din câte pot fi
poate că e ultima dimineață de iulie pe care o trăim...
Lumina și tăcerea stăpânesc orașul,
oamenii l-au lăsat să-și înfrunte singur
destinul hain.
........................................................................
Sunt ca o soră de caritate la căpătâiul unui străin.


Passionaria STOICESCU

ALTA

Recitind propriile poeme:
femeia care mă îngădui a fi
se teme…
Scrisul meu atestă dovada,
umblu pe urmele alteia
ca poliţistul uimit
de cât de vicleană e prada.
Sunt şi nu sunt eu
ba fericită, ba disperată,
altcineva scrie cu scrisul meu,
când zăcând ignorat,
când izbucnind în afară
ca gestul ploii de vară
ce lasă mireasmă de fulger
şi gust de praf înmuiat.
În fiece carte
sentimente-junghere
mă hăcuiesc
înroşindu-şi prăselele
cu imnuri de viaţă
şi plânsuri de moarte
despre iubire în iadul aproape,
despre trădare în raiul departe,
un fel de coborât în fântână
să văd în plină zi stelele…
Da, le zăresc,
da, mă văd:
o alta mă locuieşte,
pe alta o dă afară
din suflet gândul,
o alta-mi rugineşte suflarea,
o alta-mi învolburează marea,
o alta-mi ucide cuvântul,
o alta-l învie,
o alta suie zidiri din ruine…
Scriu, scriu
sau o alta mă scrie,
să aflu odată cine…

Daniela ŞONTICĂ

CÂND PURTAM UN SINGUR CERCEL

Era ziua când purtam un singur cercel,
lung şi ascuţit ca o sabie.
Venise un bărbat care mă numea zeitate,
deşi nu credea în mine.
Cuvintele lui erau din cretă, le aruncam distrată
în faţa trenului.
Ca să mă-mblânzească, îmi spunea poveşti,
îmi descria un decor romantic,
în care aveam să fixăm toate ceasurile
după cum am fi dorit,
îmi promitea un trai edenic în pădurea primordială
cu păsări rare, orhidee sălbatice şi copaci de ceai
care îşi aplecau ramurile în faţa oamenilor,
cu animale vindecătoare prin prezenţa lor
şi plante parfumate, înalte cât zgârie-norii, blânde
şi ascultătoare ca bunicii,
pe spatele catârilor se cărau în desagi imenşi
fructe zemoase pentru copiii pădurii.
Zeitate, spunea el, vom fi fericiţi, aşteaptă-mă
şi voi veni să te duc acolo într-o zi.
Dar nu, nu-mi cere asta acum...
Oare nu atunci mecanicul de locomotivă
ne-a aruncat în mijlocul stepei, nu atunci haita
aceea de animale mărunte, sâcâitoare şi înfometate
ne acoperise cu totul trupurile înfricoşate? Nu
atunci mi-am scos cercelul lung şi tăios ca o sabie
şi am retezat rădăcinile visului şi mi-am tăiat
părul lung care îşi făcuse atâtea speranţe?


Gina ZAHARIA

REGATUL FĂRĂ UŞĂ

am rupt o fâșie de cer l-am ascuns
într-o scorbură
am aprins puțin soarele
și am plecat să stau de vorbă
cu pustnicii
mă așteptau doar câteva umbre sigur erau
dintr-o altă viață
însă niciuna nu s-a suprapus inimii mele
scorbura era împrumutată trebuia să am
grijă de ea până s-ar fi umplut de pace
într-un colț am început să citesc psalmii
îmi curgeau printre degete câteva împărății
formidabilă singurătatea asta am zis
un păianjen îmi mângâia fruntea
nu mă îndoiesc ocupasem locul altcuiva
mă atingeau stările unui necunoscut
le alungam nu voim să le trăiesc
eram stăpână pe un alfa teluric
și un omega înnegurat
în palmă linia destinului dădea eroare
voi strânge pumnul și în el
toate versiunile existenței mele
dacă e cazul voi contesta regatul fără nume
pe o insulă departe
s-a scurs tot cerul
cum să-l leg de copac?

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

POEME de Codrina BRAN

POEŢI NĂSCUŢI ÎN OCTOMBRIE