REMEMBER - CONSTANŢA BUZEA


REMEMBER

MAREA POETĂ CONSTANŢA BUZEA AR FI ÎMPLINIT 79 DE ANI
 (29 martie 1941 -  31 august 2012 )



MAMA ERA CA O IARNĂ

Mama era ca o iarnă
Cu bradul în braţe veni plină
De ţurţuri şi de zăpaşoptir liniştită
Şi ca un abur mă trase adânc
În sufletul eidă
Aşeză darul lângă uşă
Paltonul fumuriu şi-l lepădă
Şi ghetele şi vru astfel să plece
Iar iar iar

Întoarce-te rămâi i-am spus
Cât puteam de lin şi de curat
Naşte-mă aici lângă focul lângă varul
Lângă muşcatele verzi

Nu nu râvni mi-a

ACOLO UNDE CRED CĂ EŞTI

Acolo unde cred că eşti
Nici trenurile nu străbat
Acolo ca de sticlă par
Pădurile de brad brumat.

Tot mai departe simţi şi taci
Adăugat la rest mereu
Şi nu mai pot înainta
Decât pierzându-mă şi eu.

Cum ninge, alb e orice drum
Şi alb respiră-ntregul timp
Nici nu te-aş recunoaşte-acum
Desperecheat şi fără nimb.

Mi-e milă şi să-mi amintesc
Dar nici să uit nu mă îndur
Câtă părere-i în destin
Câtă greşeală-i împrejur.

Cu degete de frig adun
Ca sub un şal înzăpezit
Sufletul nostru încă bun
Mişcarea lui către argint.

Cum ninge, nu s-ar mai opri
Şi fi-vor brazii îngrădiţi
Acolo unde cred că eşti
Printre barbari meteoriţi.

În fiecare an aştept
Să ningă, să te pot vedea
Dacă priveşti, dacă asculţi
Dacă mai înţelegi ceva.

LEAC PENTRU ÎNGERI

Sunt tristă, dar de tine niciodată.
Fug animalele speriate de minuni
La care nu mai ştim să ne gândim,
Miercuri şi marţi, vineri şi luni.

Săraci în zile, cine ştie, trecem
Legaţi la gît de lungi copilării
Ninşi de puterea sfintelor petreceri
A nu fi, a te naşte, a iubi.

Ce-mi dai, să nu mor azi, să mai rezist?
Leac pentru îngeri, cântecul meu trist.

NUCA VERDE

Stăm împăcaţi rănindu-ne de toate
Şi serile vin parcă mai devreme
Te însoţesc numai pe jumătate
Pierdută jumătate în poeme.

Ţesându-ne covoare şi macate
Păienjeniş asupra unor steme
Ne-nchipuim că suntem întâmplate
Vieţi de care nimeni nu se teme.

Prea sus ne ţine steaua nepătate
Privirile ce-ar vrea să se întreme
Cu picături de nucă verde, poate,
Din nucii care cresc între blesteme.

ZILELE INVINCIBILE

Poate nu va fi prea târziu,
Dramele sunt încă bine acoperite,
Întunericul se poate uita la mine,
Odaia mi-e luminată,
Bucuros, norocos, praful trecând prin fereastră
Poleit de lumină călători-va,
În timp ce eu mă pregătesc
Să sufăr în piaţa rotundă.
Roşul mă va părăsi ca un om,
Roşul, ca propriul meu sânge.
O alee cu brazi mirosind a tămâie,
Spiritul lor este verde.
Îmi pare rău că din toate culorile care
Aduc invincibile zilele pe pământ,
Roşul mă va părăsi.
Rănindu-mă, sângele meu nu apare,
Albastră mi-e tâmpla, palid obrazul,
Negre tunele îmi caută Inima

ÎN FRUNZA MIROSIND A SCRUM

În marginea pădurii şezi,
Unde piciorul se scufundă
În muşchiul moale sub zăpezi,

În frunza mirosind a scrum,
Vecin acum sălbăticiunii
Ferindu-se de om, de drum,

Nu vei mai fi, nu vei mai fi
Senina minte liniştită
Care dă mere la copii
Păstrându-şi partea otrăvită.

ŞTIIND CE VREA ŞI CE-I URMEAZĂ

Să-ţi fie dor de fiara fricii,
S-o prinzi de vie-ntr-o capcană,
Dar vorbele îţi ies din gură
În apărarea ei, şi mor
De mila fiarei jupuite
De mii de ori de sfânta-i blană,
Frica surâde împrejurul făpturilor
Şi-n sinea lor.
Să-ţi fie dor şi deznădejde
Ştiind ce vrea şi ce-i urmează,
Când simţurile ei ca şerpii
Aştern sub talpa ta fiori,
Din când în când îi ţine-n rază
Mişcarea duhului, enormă,
Delirul tău în căutare –
Fragmente dintr-un cer cu nori.

IOANA

ce pură îmi apare gura ta
supus stă roşul ca un palid vin
cum sub un strai de cristalin avea
un ghimpe planta fără de venin
cum somnul pentru vise e făcut
sângele tău păstrează urme sfinte
din gândurile mele din trecut
de care nu-mi voi mai
aduce-aminte

ŞI POEZIA

Şi poezia e un somn
Din care nu te mai trezeşti
Cu ochii largi deschişi sub mări,
Visînd la spasmele lumeşti,
Cu perle pleoapele plîngînd
Sărate buzele albeşti,
Nefericit, înspăimîntat
Printre comori piratereşti,
Păreri de rău că nu-nţelegi
Mişcarea gurilor de peşti,
În calmul monştrilor sorbit,
Măcar astfel să te fereşti,
Fără să fii de tot primit,
Nici înecat, nici viu nu eşti,
Să poţi trînti o poartă grea,
Să tragi perdele la fereşti,
Şi poezia e un somn
Din care nu te mai trezeşti.

PĂCATUL TRUFIEI

Agită pomii păsări mari
Şi via sângele divin.
Pînă la mine este mult,
Pînă la moarte mai puţin.
Din toamnă-n tomnă mă ridic,
Şi parcă nu mai ştiu să vin.
Pînă la mine este mult,
Pînă la moarte mai puţin.
Aceste vorbe de cules
Le simt dorinţe, le spun chin,
Iubirea mea se împlini
Atît de dreaptă în destin.
De ce nu sunt, cum ar părea,
Nefericită în declin!
Pînă la mine este mult
Pînă la moarte mai puţin.

CĂ UMBRĂ NU-I, SUNT DOAR LUMINI ŞI RAMURI

Pînă-n pămînt, tristeţea mea te-nhamuri
La frunze, la căderea lor de-o vară.
Trezite sunt de gîndul c-au să moară,
Că umbră nu-i, sunt doar lumini şi ramuri.
Pustii, frumoase învelesc o groapă.
Se-nchide ochiul meu şi le ignoră.
Cenuşa leagă strîns ora de oră,
Oprind migrarea turmelor de apă.
Cum toamna, torturîndu-mi lumea verde
Ca pe o minte-adînc neştiutoare,
Ar căpăta şi tot atunci ar pierde
Naive taine, îngeri de răbdare,
Cu disperare sîngele-şi deschide,
Şi frunza pare că se sinucide

UN PLOP

Să ai un plop în care să te sui,
Un turn al păsărilor fără pui,
Tăcut ori vesel, după cum amîi
Lumina frunzei care naşte-ntâi.

Un plop despărţitor de miazăzi,
Şi daca-l ai, să-l ai definitiv,
În umbra firii lui clădit să fii,
Precum un dor în care stai captiv.

Precum un dor în care stai captiv,
Să ai un plop, bătrân de-ar fi să fie,
Printre statui de calcar, viu naiv
Crescut în unghiul tău de nostalgie.

Să le petreci pe toate cîte sînt,
Să le aştepţi pe cele care vin,
Ca un veşmînt strălucitor de vînt,
Ca un vecin al cerului senin,

Tîrziu, cînd nu-ţi mai pasă de culori,
Să ai un plop din care să cobori.

PLUTE

Filozofând în timpul lumii spart.
Oglinda mea de dincolo de luna
Pe care-aş vrea şi n-aş vrea s-o împart
Bolnava mea de inimă nebuna.
Şi tu te uiţi în sus, strivit sub gard,
Sub scări de evadare din minciuna
Acestui dor cu mimă de bastard
Tăcând în răzbunare şi într-una.

Acelaşi vis uscat, de sticlă, port
Cum şi tu porţi, dorind să se păstreze
Vina de-a vieţui aproape mort
Trupul jertfit zadarnicei asceze,
Iubirea pângărită de avort,
Riscul fricos râzând în paranteze,
Şi un destin de barcă fără port
Şi de cetate fără metereze.

Calm putrezind în raclele cereşti,
Surpat în valuri galbene de ură,
Mi se părea că ştii să adânceşti
Harul tău harnic în lumină pură.
Mâncat de viu, ori amânat, pluteşti.
Pe toţi acelaşi vid profund i-ndură,
Ca monstrul mării adorat de peşti
Nepăsători sub tulburea lui gură.

CÂND FIUL DEVINE DEODATĂ ASCULTĂTOR

În spatele casei, pe acoperiș,
Copilul își strivea aripile stând pe spate

Încercând să îndure singur seninul
Cu ochii deschiși.

Durerea aceea el n-a mai simțit-o demult,
Durerea aceea el nici n-a mai căutat-o,
Durerea aceea soră cu desfigurarea
Care se-ntâmplă în zilele senine, albastre,

Când fiul devine deodată ascultător
Şi se duce în spatele casei
Care nu mai există,
Strivindu-și aripile de acoperișul
Care nu mai există,
Desfigurat încercând să îndure seninul
Care nu mai există.

AFARĂ E VARĂ SE-NTÎMPLĂ SĂ SIMŢI

Mă cere, mă naște
Și-n viață mă lasă
Colina – această genune frumoasă.

Nu știu ce se întâmplă, petreceri de taină,
Tămîia din brazi o sorb frunzele pale,
Asupra mea vine cu mîinile tale
O umbră străină în vechea ta haină.

Afară e vară – se-ntîmplă să simți
Cu sîngele rece,
Cu frigul în dinți.

Ca fructele-ciorchine stau pietrele-n val.
Hotarnic e murmurul care le vine
din morții închiși în ulcioare pe deal.

Cu cît mă despart de putere, de zile,
Cîștigul se strînge-n pupile,
Închide tu ochii
Și trece-mi în somn
Cu dor, răstignitul meu domn.

SONET

Tu eşti plecat în rea călătorie.
Petrec neatingând din zi nimica.
Simt pentru tine, pentru mine frica –
Sfârşitul vremii gol de poezie.

Dar noaptea ni se umplu casa, cartea,
Ochii de un potop de lacrimi line.
O, Doamne, nu ajung până la tine;
Ci vino tu şi ceartă-te cu moartea.

Din plop, din nuc, din pasăre rămasă,
Sufletul suie ca o ceaţă deasă.
Tu eşti plecat. Din gândul meu alunec

Să las perdeaua, s-o ridic s-o-ntunec.
Se-astupă luna, se închide cartea;
Ci vino tu şi ceartă-te cu moartea.



Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

POEME de Codrina BRAN

POEŢI NĂSCUŢI ÎN OCTOMBRIE