ANIVERSĂRI - PASSIONARIA STOICESCU


ANIVERSĂRI

LA MULŢI ANI POETEI PASSIONARIA STOICESCU !



BALADA IUBITULUI CARE NU M-A IUBIT

Recunosc cu credinţă,
cu patimă,
cu ură,
cu furie,
dar fără să fi păcătuit,
un singur iubit.
Ce osândă grea locuieşte
în capul meu de o viaţă
şi nici măcar nu-l pot săruta …
Iarna mi-albeşte zarea,
dar găsesc şi acum
fărâme din făptura lui
risipită pe drum -
un puzzle aiurit
pe care nu mai am cum,
n-am de ce,
n-am când
să-l mai recompun.
În frunze-i simt ochii verzui,
în peştii piranha sărutările lui,
în nori trădarea …
Aşa am ales setea şi ceaţa,
cu altul mi-am încropit viaţa
şi mi-am întortocheat cărarea-
I-am spălat aceluia
picioarele,
podelele,
rănile,
i-am dat foc,
i-am făcut loc în inima mea,
l-am stins,
l-am slujit,
l-am răbdat,
dar zadarnic,
din capul meu
iubitul care nu m-a iubit
n-a plecat,
jerăgaiul lui nu s-a stins.
Mi-am ras ţeasta,
dar nu şi gândul
când l-a-nghiţit
pe celălalt pământul...
Părul mi-a crescut la loc,
singurătatea la fel,
am sângerat, am urlat,
nespus m-a durut,
dar partea aceea de creier
unde e-nşurubat el,
iubitul care nu m-a iubit,
a rămas neatinsă
ca la-nceput.
Acolo nu poate pătrunde nimeni,
acolo totul e pustiit
de flacăra lui de gheaţă,
a iubitului care nu m-a iubit.
Acolo când ninge,
un adolescent mă bate cu bulgări
pe meninge;
când luna e trează,
un tânăr din Londra mă visează;
când soarele e pârjol,
un matur însetat de putere
altor femei le dă ocol,
mă caută cu stăruinţă în ele
şi nu mă găseşte...
Îl urăsc,
mă urăsc,
îl desfid,
mă dezic,
dar nu pot schimba nimic...
Propriul meu cap râde,
de mine râde,
însângerat pe-o tipsie,
pentru c-am fost prea vie,
pentru că mi-a fost gâde.
Ca la găinile tăiate,
lângă trupul inert
disperatul meu cap
se zbate, urlă,
se rostogoleşte
şi scrie cu dragoste-ură
un crâmpei din această tortură;
balada iubitului care nu m-a iubit,
pe care l-a,
îl,
va
găzdui credincios.

DE AER ŞI FOC

Scriu -
Sunt altcineva decât sunt…
Scriu -
În somn,
Pe hârtie,
În gând…
Îmi creşte pe suflet
O piele cu nimb
Şi-n altcineva mă preschimb :
Ba-n prevestire
Presus de fire,
Ba-n ursitoare
Prejos de soare…
Mă înalţ,
Mă cobor,
Mă sufoc -
Scriu…
Sunt de aer şi foc.
Se uită mulţimea,
Pe nimeni nu vede,
Ci doar câte unul
Priveşte şi crede,
Ci doar câte unul
Se-aprinde pe loc
Din magma aceea de aer şi foc.
Scriu -
Iubesc jupuitul de viu;
Prinde crusta o rană,
Se deschide o rană…
Se uită mulţimea,
Sunt iar pământeană.

ÎNALT ŞI FRÂNT


Nu sunt Dumnezeu
ci doar o fărâmă din El
şi doar fărâmă încerc
să închipui,
să cânt
din zborul acesta
înalt şi frânt,
înalt şi frânt...
Fărâmă din iubirea Lui
e inima mea
şi sub lupa ei de carne şi sânge
măresc mărunţia clipei
şi mă minunez de ea
ca şi când
nimeni până acum în afara mea
n-ar fi văzut,
nu s-ar fi bucurat
şi n-ar fi scris despre asta
înalt şi frânt,
înalt şi frânt...
Sărut pulberea de pe
încălţările Lui cereşti
şi praful acela mă îmbărbătează...
Fie,
sunt un grăunte de praf -
dar care ştie
că Dumnezeu e de foc
nu de ţărână,
de focul acela dintâi
pe care pământul răcit
l-a uitat,
l-a trădat,
l-a murit...
„Fie, mă consolează El
în rugăciune -
eşti praf de foc
rătăcind pe ţărână,
o scânteie până la soroc;
vei fi de scrum
pe lungul drum,
vei fi cenuşă
din jucăuşă,
vei cădea pe pământ
înalt şi frânt,
înalt şi frânt..."

LUDICĂ

Totul este bolnav -
focul de regele Phyrus
calculatorul de virus
rădăcina de pom
şi Dumnezeu de om
Se moare blând
se moare violent
trece trupul dintr-o clasă în alta
sfidând sufletul repetent
Dar şi el e bolnav
de timp
de loc
de spaţiu
până la disperare
până la saţiu
de JOC
A urmări regele cu nebunul
e ca şi când ai juca într-unul

MORTUL MEU DRAG

Mi-aş cânta poezia
sau mi-aş spune-o
cui ar sta s-o asculte
dar cine în vacarmul acesta
se poate opri o clipă
din timpul fără de timp?
Bătrânii au vată murdară-n urechi
tinerii căşti
şi toţi se retrag
protejându-şi singurătatea
ca melcii în calcar
N-am de ales
scriu poemul
nasc mortul meu drag
şi-l aşez în tăcere
în sicriul alb al hârtiei
care costă din ce în ce mai scump
pentru că a fost odată un copac
pe când acum geme lumea
de poeme
de morţi
iar copacii sunt tot mai puţini
nimănui nu-i mai pasă
Bătrânii au vată murdară-n urechi
tinerii căşti

DE DRAGOSTE

Ai venit ploua...
S-a milostivit cerul
să stingă arşiţa,
să înmoaie praful,
praful de-o viaţă
care m-a troienit.
Ai venit ploua...
Mă evapor ca o fantasmă
îmi simt trupu-mbăiat
parcă-n agheasmă,
parcă-n noroi...
Ploua înghit
săbii de fulgere,
gârle umflate bat sângele,
cerul ţine cu noi.

TRIOLET

Pentru că gluma
încape în tristeţe
ca un trup de copil
într-o haină de părinte
nu-mi lua seama:
voioşia mea minte!
La atâta frig,
la atâta singurătate
mă jenez să adaug ceva,
mă sperii ca în faţa mării,
ca în faţa morţii,
ca în faţa mamei -
un triolet mirosind a iertare
în primăvara fără miresme...
Mama îmi face cu mâna,
moartea îmi face cu mâna,
marea, singură,
nu mă aşteaptă;
agită un imens
semn lichid de-ntrebare.

ALTA

Recitind propriile poeme:
femeia care mă îngădui a fi
se teme…
Scrisul meu atestă dovada,
umblu pe urmele alteia
ca poliţistul uimit
de cât de vicleană e prada.
Sunt şi nu sunt eu
ba fericită, ba disperată,
altcineva scrie cu scrisul meu,
când zăcând ignorat,
când izbucnind în afară
ca gestul ploii de vară
ce lasă mireasmă de fulger
şi gust de praf înmuiat.
În fiece carte
sentimente-junghere
mă hăcuiesc
înroşindu-şi prăselele
cu imnuri de viaţă
şi plânsuri de moarte
despre iubire în iadul aproape,
despre trădare în raiul departe,
un fel de coborât în fântână
să văd în plină zi stelele…
Da, le zăresc,
da, mă văd:
o alta mă locuieşte,
pe alta o dă afară
din suflet gândul,
o alta-mi rugineşte suflarea,
o alta-mi învolburează marea,
o alta-mi ucide cuvântul,
o alta-l învie,
o alta suie zidiri din ruine…
Scriu, scriu
sau o alta mă scrie,
să aflu odată cine…

BIETUL, POETUL

Păsării
încă din ou
i-au binecuvântat zborul
Cerul şi Soarele:
albuşul de la nori,
gălbenuşul de la
plodul astrului de lumină...
Omului
doar chipul şi asemănarea
i le-a dat Cel de Sus,
în rest l-a făcut din tină,
chiar cu suflare divină
din tină,
doar tină...
Oricât de profund şi grav
s-ar strădui să fie,
el ucide pasărea
sau o chinuie-n colivie
fără putere s-o-nvie,
fiindcă-i din praf,
doar din praf,
fie şi Marele Praf
al acelei secunde
urcând spre vecie.
Dar bietul, Poetul?
El e naiva întruchipare
de praf cutezând să zboare
cu aripile Cuvântului
spre soarele Cântului
cel încă nespus/neapus,
nesocotind Cerul şi Marea,
căutând disperat asemănarea
Celui de Sus,
Celui de Sus!


ÎNTR-UN CER

Există cuvinte care mă dor,
nu-şi pot umple făptura...
Doar atât - le rosteşte gura
şi gol e destinul lor.
Pe dinafară dibace
îmbrăcând acel sec mincinos,
pe dinăuntru găoace
cu golul melodios...
I-auzi: „milă”,
„iubire”,
„pace”.
E plină viaţa de ele
ca noaptea spuzită de stele,
adică de focuri abia văzute,
pâlpâind într-un cer,
amintitor de tărâmuri pierdute,
nici nu luminează,
nici nu-ncălzesc,
până pieri, până pier...

POEM DE PRAF

Sunt
pe pământ
sortită cu dereticatul
mă rog de praf
(de-adevăratul )
cât pot,
să nu sugrume tot:
– De-ai fi fost iubit
te-aş fi dovedit,
dar eşti Nicicum,
praf/ prafuri
pe orice drum
căzut în vrafuri
din trudnic rai,
pulbere sfântă
ce mut cuvântă
de-o conjugare
aiuritoare:
„Sunt, sunt...”
„Erai!”
Acoperiş
s-astupi suiş
şi coborâş
s-astupi târâş...
Am să te şterg
până-am să merg,
vierme sau flutur
am să te scutur
troian pe suflet,
troian pe casă,
zădărniciei autograf,
praf, praf,
poem de praf,
pulberea cui,
victorioasă?

NERECUNOŞTINŢĂ

De ce nu mulţumesc Domnului
că mi-a împlinit voia?
Că m-a scos în calea orbului
tocmai în vremea orbirii mele?

Cum să-mi fi văzut el
sufletul curcubeu,
versul cu sori umbroşi,
pacea de după lăuntric măcel,
pe dascălii mei Goya şi Bosch,
vârful şi prăpastia sub care
curgea apa sâmbetei
spre nici o zare?

Nici eu n-am văzut,
dar vai! am simţit
cum Nimeni cel orb
doar cu palmele m-a citit,
sub soarele la fel de orb al nopţii,
bietul soare-lună…

DE SUB APĂ

Nici măcar ochii mei
nu seamănă unul cu altul:
cel mic, stângul,
se simte solidar cu inima
şi vrea să vadă alene cât mai puţin,
de aceea e mai închis,
uneori o lacrimă sticlindu-i în gene...

Nici sânii mei nu-s la fel:
stângul - cel supt - e mai mare,
cu boaba sfârcului grea,
c-a hrănit gura fiului,
gura altei vieţi din viaţa mea...

De sufletele mele, ce să mai zic?
Nepereche nu doar ca număr,
ci ca nimic...
Nu râdeţi, e de plâns:
într-un singur trup
să ai atât de multe suflete
cu foame de lup,
într-un tărâm în care
au fost exterminate nefericitele fiare...
Dar toate astea vă scapă...
Sunt Poezia
şi vă vorbesc de sub apă.

A NORILOR


Norii mă povestesc –
le îngăduie asta cerul
în care fug adesea
din sila viermuielii de pe pământ

În graiul nimbus
în zborul - joc
numele meu e
mreana ce zboară
un peşte nefericit
în apele curgătoare
cu prundul stând pe loc

 Sufletul meu are solzi
cu efigia de argint a lunii
iar gândul şuviţe de soare
să uit noaptea din care
cândva am urcat
şi iarăşi noaptea
în care-am să cad

Norii mă povestesc
peste rai peste iad
nici sfinţenie nici ispită
dar cu gura rănită
de cârligul undiţei ecleziastului
pe când murmur  dulcele cânt
despre vânarea de vânt

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

POEME de Codrina BRAN

POEŢI NĂSCUŢI ÎN OCTOMBRIE