DORIN TUDORAN ÎMPLINEŞTE AZI 75 DE ANI
DIZIDENŢA
– DE LA ANA BLANDIANA LA DORIN TUDORAN
POETUL DORIN TUDORAN A ÎMPLINIT AZI 75 DE ANI
În cele din urmă este
lăsat să plece din ţară (24 iulie 1985) şi se stabileşte în SUA, unde editează,
sub egida centrului de politologie Foreign Policy Research Ins-titute din
Philadelphia publicația „Agora. Revistă alternativă de cultură”, impli-cându-se
şi în alte activităţi publicistice şi scriitoriceşti.
Dar, mai importante decât
amănuntele activităţii şi biografiei sale americane, mi se pare azi, când
poetul împlineşte 75 de ani, un articol publicat în decembrie 2019, pe blogul personal de profesorul ieşean Liviu
Antonesei, despre expoziţia de la palatul Cotroceni, dedicată memoriei celor ce
s-au împotrivit dictaturii comuniste.
Iată, pe scurt, punctul de
vedere al domnului Antonesei:
„Un tînăr prieten, fost
student, care a participat la vernisajul expoziției cu tema «Rezistenții. Amintire
și recunoștință», recent inaugurată la
Palatul Cotroceni, eveni-ment care se desfășoară sub Înaltul Patronaj al Președintelui Klaus Iohannis, mi-a trimis (...)
şi un link către o postare de circa jumătate de oră, cu un rezumat consistent
al vernisajului și o prezentare detaliată a «exponatelor».
Am urmărit filmul şi l-am revăzut cu mai
mare atenție, pentru că am rămas du-pă prima vizionare cu senzația că ceva nu
merge. Și nu merge, de pildă, falsul prin care cu totul stimabila poetă Ana
Blandiana devine, printr-un fel de hocus-pocus o mare re-prezentantă a
disidenței. (,,,)
Puteți opri filmul la panourile dedicatei
poetei, unde veți citi: «Aflată sub lupa
autorităților comuniste, Ana Blandiana decide să protesteze public față de
nerespec-tarea depturilor omului de catre regimul comunist. În 1985, intra pe
deplin în atentia autorităților comuniste din cauza unor poezii considerate subversive, regimul luând de-cizia ca
volumele poetei să fie trecute la fondul secret. Ana Blandiana a
continuat să dea interviuri unor publicații străine și postului de radio Europa
liberă, unde a vorbit despre situația extrem de grea din Romania.» Fără îndoială că o
persoană mai puțin in-formată poate lua de bune toate cele de mai sus. Doar că
mai există și oameni infor-mați, care rămîn pur și simplu cu gura căscată la
aemenea enormități!
Nu, Ana Blandiana, ale cărei merite
literare le sublienez din nou, n-a continuat să dea declarații și interviuri
presei străine și Europei Libere, pentru că pur și simplu nu a început vreodată
să facă așa ceva! Gesturile ei de curaj rămîn coloana de poezii «alu-zive» din revista
Amfiteatru, pentru care a plătit cu demiterea Stelian Moțiu, directorul, care a
fost de altfel reangajat tot șef la Informația Bureștiului, al doilea gest
curajos al poetei fiind volumul de poezii pentru copii, în care o parte a
publicului l-a identificat pe Motanul
Arpagic cu Ceaușescu. N-am auzit ca întîmplarea să fi avut urmări. La puțină vreme după aceea,
poetei i s-a publicat de altfel o antologie în seria de mare tiraj Bibioteca
pentru toți.
Am văzut filmul de două ori, am citit
lista de mai multe ori, dar nu am găsit cîțiva dintre disidenții foarte activi
și foarte cunoscuți: Iulius Filip, muncitorul clujean dat afară din slujbe,
internat, arestat, torturat mai bine de 15 ani, cel care în 1980 a tri-mis un
mesaj de salut congresului de constituire a Solidarnosc, oaspete de onoare la
congresul aniversar din 2005, Mircea Dinescu, autor al mai multor gesturi de
protest în anii 80, data afară din slujbă și arestat la domiciliu, Gabriel Andreescu,
alt disident im-portant, cu repetate acte de opoziție, eliberat din închisoare
pe 22 decembrie 1989, Dan Petrescu, cel mai important disident ieșean, autor al
numeroase scrisori deschise, inter-viuri de protest în presa internațională,
inițiatorul scrisorii colective de protest împo-triva realegerii lui Ceaușescu,
act care a reunit scriitori, intelectuali și muncitori din mai multe orașe ale
țării.
Și era să-l uit pe fratele Vasile Gogea,
fără curajul căruia am fi aflat despre re-voltele de la Brașov din noiembrie
1987 la luni sau ani de zile distanță! M-a înduioșat extraordinarul Radu
Filipescu, cînd în luarea sa de cuvînt a evocat lipsa de spațiu pen-tru a fi
fost cuprjnși toți disidenții. L-a amintit pe Gabriel Andreescu, pentru că l-a
vă-zut în public. Nici nu vreau să mă gîndesc la ce va fi simțit cel din urmă. Și un ultim
fapt ciudat - cei care s-au opus comunismului în diferite forme, care au
suferit repre-salii...”
În P.S. autorul notează: „După ce am terminat
textul de mai sus, i l-am trimis lui Dorin Tudoran întrebîndu-l ce părere are.
Mi-a reamintit că de circa un an a luat de-cizia să nu se mai ocupe de subiecte
românești. Dar mi-a trimis un fragment dintr-o scrisoare către un prieten, care
îi făcuse o propunere onorantă pe care a socotit că tre-buie s-o refuze, dar
care poate ține loc de un răspuns la zi:
«Anul 2019 va constitui, în mod sigur, un
prilej pentru darea în stambă a tutu-ror eroilor care au tăcut asurzitor
înainte de decembrie 1989; a tuturor actualilor foarte guralivi mentori de
civism care au rezistat (numai) prin cultură și tăcere înainte de decembrie
1989; a prea multora dintre cei care au servit/ cântat/ slăvit cu devotament un
sistem criminal despre care azi declară că l-au urât mai mult decât au făcut-o
mar-tirii uciși în pușcăriile politice comuniste etc.
2019 va constitui o scenă extrem de
generoasă pentru oportunismele de toate nuanțele. Vor avea loc festivități
somptuoase; se vor ține discursuri grave dar și înăl-țătoare; se vor împărți
decorații strălucitoare; vor fi revigorate mitologii de o falsitate exemplară;
vor apare mii de pagini în care se va spune, în sfârșit, adevărul și numai adevărul despre decembrie 1989, după
care România se va întoarce la ce este – România.
O voce precum a mea – irelevantă și
înainte, și după decembrie 1989 – nu ar constitui altceva decât ce a fost
considerată mai întotdeauna – o notă discordantă, o pată de culoare. Și nu
doresc să alterez euforia unui carnaval așteptat cu sufletul la gură timp de
trei decenii. România s-a descurcat strălucit fără mine în acești treizeci de
ani. La rându-mi, m-am descurcat foarte bine fără ea. În urmă cu câțiva ani,
cineva scria, într-o prezentare binevoitoare, că Dorin Tudoran a învins comunismul. Reamintesc aici retușarea adusă
acelei considerații: Dorin Tudoran a
învins comunismul, dar a fost învins de postcomunism. Mi-e teamă că este
exact ce i s-a întâmplat și României. Dacă în cazul meu o asemenea înfrângere
n-a avut cum să-mi afecteze viața post-româ-nească, în cazul României s-ar putea
ca înfrângerea suferită să lase efecte de foarte lungă durată. »
TÎNĂRUL ULISE
Când vei putea să ții, fără durere,
cumpăna nopții pe fruntea-ți întristată,
o pasăre va arunca spre cer
inima-ți subțire ca pe o săgeată.
Să nu te clatini, trupul tău să fie
trestie de sticlă adăpostind lumină,
tÎrziu, să dai semn - ca o speranță,
celui uitat și el are să vină.
Și va sosi pe mare - tînărul Ulise,
cu pieptul devorat de alge,
pe țărm, el va aprinde foc
din credincioasele-i catarge.
Tu vei zări cum fumul se ridică
spre cer ca un copac de sare,
ai să te-apropii și-o să vezi bărbatul
spălîndu-și inima în mare.
cumpăna nopții pe fruntea-ți întristată,
o pasăre va arunca spre cer
inima-ți subțire ca pe o săgeată.
Să nu te clatini, trupul tău să fie
trestie de sticlă adăpostind lumină,
tÎrziu, să dai semn - ca o speranță,
celui uitat și el are să vină.
Și va sosi pe mare - tînărul Ulise,
cu pieptul devorat de alge,
pe țărm, el va aprinde foc
din credincioasele-i catarge.
Tu vei zări cum fumul se ridică
spre cer ca un copac de sare,
ai să te-apropii și-o să vezi bărbatul
spălîndu-și inima în mare.
PASĂREA EMANUELLE
în
fiecare din nopţile solstiţiului de iarnă,
alunecă
peste mine cîntecul Păsării Emanuelle.
Şi,
dimineaţa, braţele mele albe strălucesc orbitor, ca două pîrtii de schi.
Dar
niciodată n-am putut afla, după dantela
urmelor,
direcţia
spre care se îndreaptă, de fiecare dată,
invizibila
Pasăre Emanuelle.
Şi
în fiecare din nopţile solstiţiului de vară,
peste
mine urcă ţipetele Păsării Emanuelle; dimineaţa,
pielea
braţelor mele e sfîşiată ca de subţiri pluguri
de
cristal. Dar niciodată n-am putut afla din ce parte
anume
s-a întors Pasărea Emanuelle, al cărei zbor nu
poate
fi nici auzit, nici văzut.
Numai
primăvara, în nopţile echinoxului - cînd orele
nopţii
atîrnă la fel cît cele ale zilei - braţele mele
se
ridică, simetric, într-o stranie levitaţie, şi deasupra
lor,
aerul devine, pentru o clipă, cumplit de rece, de parcă
peste
cumpăna mîinilor mele se rostogolesc ouăle de gheaţă
ale
Păsării Emanuelle, despre ai cărei pui, nimeni n-a fost
auzit,
niciodată, spunînd vreun cuvînt.
PORTRETUL ARTISTULUI ÎN TINEREŢE
(variantă)
Prieten al meu,
cocoșat de trei ori,
n-am avut pentru tine vreun cal,
n-ai avut pentru mine
nici un regat.
Uneori, îmi amintesc
de tine - portretul artistului
în tinerețe:
Prin rădăcinile macilor,
cîteva cîrtițe
sug amurgul pierdutelor
Engliterre.
(variantă)
Prieten al meu,
cocoșat de trei ori,
n-am avut pentru tine vreun cal,
n-ai avut pentru mine
nici un regat.
Uneori, îmi amintesc
de tine - portretul artistului
în tinerețe:
Prin rădăcinile macilor,
cîteva cîrtițe
sug amurgul pierdutelor
Engliterre.
CÎNTEC
Şi-am
murit fără de moarte
C-am
iubit făr’ de iubire,
Pătimire,
pătimire,
Ia-ţi
din mine dreapta parte.
Prinţ
de fum treceam prin noapte
Sub
treimea ei de foc,
Pătimire,
pătimire
Loc
uscat în fructe coapte.
Pleoapele
mi-am uns cu lapte
Calul
mi-am hrănit cu jar,
Pătimire,
pătimire,
Far
pustiu de miazănoapte.
M-au
iubit regine şapte
Precum
iarba de subţiri,
Pătimire,
pătimire,
De-aste
fapte să te miri.
Dar
murii fără de moarte
C-am
iubit făr’ de iubire,
Pătimire,
pătimire,
Ce
lumină ne desparte ?
ELICE
Era
o lumină stranie de parcă toţi cei aflaţi de faţă
ne
doriseră cîndva binele fără să ştim.
Privirile
lor dojenitoare
sfîşiau
subţirile noastre armuri de apă
semn
că totul
trebuie
luat de la început.
Te
priveam, aş fi dorit, să înţelegi
că
ei vor pleca într-un târziu
vor
renunţa dacă vom avea tăria
să-i
privim fără sfiala
şi
mai ales fără acea ruşine
pe
care o aşteptau din parte-ne ca un legamînt.
Erai
din ce în ce mai palidă ;
osul
frunţii tale mi se părea
vibrînd
ca o elice de argint
şi
apropiindu-mă
te-am
auzit murmurînd înfricoşată ;
„O,
dar ei chiar ne iubesc, ne iubesc
cu-adevărat
! încotro să fugim ? încotro ?”
ELEGIE
mărie
vara ce-a trecut
m-a
tot rănit m-a tot vîndut
şi
toamna toamna care trece
spre
akheron mă va petrece
nu
ştiu pămîntul de sub pleoape
cît
m-o aşterne de aproape
nici
steaua-njunghiată-n prund
de
m-o răni tot mai rotund
el
ochiul alb de var pătrunde
sub
iarba împletită-n funde
m-acoperă
pe piept o apă
sub
ea aud cum steaua crapă
mărie
lanţul de pămînt
a
înflorit pe fruntea-mi toată
şi
trupul jefuit în şoaptă
se
tot răreşte dus de vînt
FRUCTELE AMINTIRII
Lui Nichita Stănescu
Dumneavoastră
aţi citit încîntaţi
Fructele
mîniei,
Dumneavoastră
consumaţi
numai
fructe proaspete,
Dumneavoastră
iubiţi
salata
de fructe,
Dumneavoastră
sînteţi fructele
unei
anume realităţi,
Dumneavoastră
şi numai
Dumneavoastră
sînteţi pîndiţi şi admiraţi
de
omul care-şi risipeşte
încă
un rînd de dinţi
muşcînd
în neştire
din
fructele de fier
ale
amintirii.
Priviţi-l:
pe bărbia lui
alunecă,
pare că alunecă
un
suc strălucitor
ca
un lac ultrarapid
uscat
de-acum cîteva milenii.
ABATORUL IMAGINAŢIEI
Aici,
pentru a pătrunde cuvintele trec prin controalele
Röntgen,
sonic şi infraroşu.
Dacă
nici unul n-a dovedit moartea cuvîntului,
acestuia
i se permite să ocupe un loc în rîndul
format
dinaintea unei uşi de sticlă.
La
aprinderea becului verde de deasupra uşii,
fiecare
cuvînt îşi ia prima literă în mâini
şi
după această tandră decapitare
pătrunde
într-o sală imensă
şi
strălucitoare
ca
un ocean
luminat
de-un astru subacvatic.
Pereţii
sunt o imensă oglindă -aici nu există decât ecouri;
primul
sunet nu se-aude niciodată.
TÎMPLA
Ca
şi cum tîmpla ţi-ar fi timpan
pe
ea tot ce cade sună,
chiar
ochiul acesta de pasăre
ceva
pare să spună.
Ca
şi cum tîmpla ţi-ar fi
ca
meningele unui înger, subţire,
de
cîte ori o sărut
sîngele
sare din ea în neştire.
Ca
şi cum tîmpla ce ţi s-a dat
nu
e decât o perdea de apă,
de
câte ori m-apropii
ea
bate ca o pleoapă.
De
parcă tîmpla ta ar fi
o
aripă de privighetoare,
de
câte ori îţi cînt,
tîmpla
te doare.
NESFÂRŞITA PRIBEGIE
Erau
doi
N-a
fost nevoie să ne-o spună -
am
ştiut din prima clipă
că
sunt cărturari.
Părăsiseră
Alexandria
după
ce-şi sfîşiaseră hainele
de
pe ei
văzînd
cum se mistuie-n foc Biblioteca
în
vreme ce
ştiinţa
nici unuia din marii învăţaţi
ai
cetăţii
nu
putea face nimic.
Când
ne-au spus că e timpul să plece
am
regretat; ne obişnuiserăm cu ei.
În
semn de mulţumire
spuneau
pentru
găzduirea ce le-o dasem
n-aveau
altceva să ne dăruiască
decât
un săculeţ plin de cenuşă
din
ceea ce fusese
marea
minune a lumii.
L-au
pus cu umilinţă
pe
un raft al bibliotecii noastre.
La
puţină vreme după plecarea străinilor
casa
noastră arse din temelii -
focul,
pare-se, a izbucnit
dinspre
cărţi.
Aşa
a început
nesfîrşita
noastră pribegie.
N-am
luat cu noi
decît
o mînă din cenuşa
încă
fierbinte -
o
purtam la gît
în
săculeţe de piele.
Ne
rugam de găzduire.
LABORATOR
Iar
naturalizăm cîte ceva:
broscuţe,
ipohondri, lalele;
privim
cuprinşi de farmec
ştevia
de pe partea nevăzută a Lunii
şi
suntem tare mîndri
de
ce se întîmplă
„cu noi
prin noi,
pentru noi”,
de
tot şi de toate;
ucidem
– cum altfel? –
spre
a fi în pas cu viaţa.
Comentarii
Trimiteți un comentariu