LA MULŢI ANI POETULUI BUZOIAN PETRUŢ DINU


LA MULŢI ANI ! –
TÂNĂRULUI ŞI TALENTATULUI POET BUZOIAN PETRUŢ DINU



CE NU VOM ŞTI NICIODATĂ
                                                                 
Vom fi doi bătrâni bolnavi de Alzheimer.
Amândoi avem predispoziţia în sânge.
Eu de la maicămea care ţipa noaptea în somn că este o străină la ea în dormitor şi de fapt se privea în oglindă.
Tu de la taicătu care îţi povestea că a avut o fiică pe care nu a mai văzut-o de la şaisprezece ani şi de fapt acea fată erai tu.
Ne vom avea unul pe celălalt în casa cu uşi închise pentru amintiri.
Tu mă vei întreba cine sunt.
Eu îţi voi răspunde cine eşti.
Va fi frumos, ai să vezi!
Nu ai spus tu că ţi-ai dori ca doi oameni să facă cunoştinţă de mai multe ori, nu doar odată? Aşa o să fie la bătrâneţe, o să ne întâlnim pe noi înşine de nenumărate ori.
Vom avea mereu parte de noi începuturi care nu duc nicăieri, ci doar deschid alte începuturi care nu duc nicăieri.
Şi ce frumos o să fie când o să avem musafiri cu un copil mic, o să ne jucăm cu el şi o să le spunem părinţilor lui că au dat naştere unui copil minunat, fără ca măcar să ştim că este nepotul nostru.
Tu o să citeşti mereu aceeaşi carte pe care o ţii din motivele tale personale pe noptieră şi de fiecare dată vei avea impresia că e prima dată când o răsfoieşti. O să-i faci o analiză literară detaliată şi tot o să-mi vorbeşti despre autor - aşa îţi place ţie să îi conturezi portretul din cuvintele pe care le scrie - şi o să-mi spui:
– Trebuie să aibă părul cenuşiu ca tine, ochii palizi şi decoloraţi ca tine, trebuie să fie înalt şi bine-făcut ca tine, trebuie să fie căsătorit cu o femeie foarte frumoasă ca mine.
Şi nu o să ştii tu, nu o să ştiu nici eu vreodată că acea carte este scrisă de mine.
Eu o să ascult melodiile de la aceeaşi solistă pe un DVD vechi şi o să mă bucur de fiecare dată de vocea femeii care cântă. O să dansăm pe linia melodică, ne vom săruta aşa cum se sărută doi bătrânei pe bancă în parc, discret, să nu-i vadă nimeni.
Şi niciunul dintre noi nu va şti ce a fost celălalt. Nu-şi va reaminti momentele frumoase petrecute împreună, nici micile certuri trecătoare, locurile pe care le-au vizitat şi oamenii pe care i-au întâlnit. Ne vom bucura unul de celălalt, mereu de la început, mereu necunoscuţi, apoi cunoscuţi, apoi iar necunoscuţi.
Mă rog doar să murim amândoi odată. Să nu cumva să mor eu primul, iar tu, rămasă în urma mea fără memorie, să ai impresia că nu te-a iubit nimeni vreodată.

POATE

În toamna întâmplărilor
care mor săgetate pe străzi,
văd doar blocuri gri cum se-nalță -
giganți de beton.
Au ochi mulți, pe care neuronii lor îi închid
când se trag draperiile pentru o sinapsă.
Plouă peste capetele lor pătrate
de blocuri pătrate care înghit
prin uși oameni pătrați.
Sunt scoși în serie din fabrică,
setați cu cheia înfiptă în ceafă
pentru a mai face un pas.
Lumea de azi e un bloc pătrat,
de beton, rece și sfărâmat
în care nu mai locuiește nimeni
cu adevărat și pe care îl vizităm
post-mortem din când în când...
Tristețea mea e câinele plouat
din curtea liceului,
care privește cu capul plecat
doar pământul cu o secundă
înaintea strivirii.
Ploaia e doar o expresie
a lucrurilor care plâng
dintr-o zdruncinare a mentalului.
Ploaia e atunci (poate) doar frământarea
unei conștiințe universale,
un Dumnezeu care ne roagă
să-nțelegem că nu ne cere nimic,
dar ne așteaptă întru tot.
Filosofia aceasta a filosofiei
a rămas doar o ondulație a unui gând
care se zbate, dar nu se pierde niciodată,
o oglindire a unor oameni devenind oameni.
Ne e frig și foame, suntem disperați
de ecoul propriei indiferențe,
și aroganța asta neagră de a crede
că suntem centrul universului
ne arde ca acidul sulfuric
și nu putem face altceva
decât să cerșim un moment de liniște,
care nu mai depinde în întregime de noi.
De-am putea înghiți toamna aceasta cu totul!
(Poate) n-am mai fi atât de flămânzi
cum ne recunoaștem dintotdeauna—
după intensitatea poftelor de carne.
Este o lege nescrisă a durerii de a exista,
pe care o găsești în modul de a merge
al oamenilor.
Așa plâng ei, prin mers și din mers.
Ne ascundem în vizuinile construite de alții
și asta ne face să credem că suntem în siguranță.
E doar un altfel de a spune că am obosit.
Tot ce ne-a mai rămas este să căutăm
lumina din care ne tragem
ca o ploaie dintr-un cer îndepărtat...
după care tânjim și poate l-am uitat.


Iulian era fratele Ellei,
cu câțiva ani mai mic.
Suferea de cancer de ceva timp
și în fiecare vară înainte de a pleca ne spunea:
acum este ultima dată când ne vedem,
e ultima vară a mea,
iar vara următoare ne întâlneam din nou și spunea,
acum este ultima vară a mea.

Dar domnul Iulian era un luptător, n-o știa,
era doar precaut cu noi, nu voia,
să ne facă să suferim când vom afla
că a avut dreptate ultima dată,
fusese ultima vară a sa. 

MHAI


nu am sărit niciodată de la zece metri în râu.
era mihai care făcea asta în fiecare zi de vară,
copiii de noi îl aplaudam, el zâmbea
și uita pentru o clipă de bătaia de seară.
mic, uimit, înfricoșat eram de saltul lui
atunci când priveam cum îl aruncă
cerul, cu un braț nevăzut, spre noi
ca pe o pasăre cu o aripă ruptă.

pe mihai l-a călcat o mașină,
mi-a spus mie bătrâna din drum,
lejeră cu o mână la gură și una la sân
,,l-a prins sub roți, iar acum…”
privesc zidul înalt de piatră,
de pe care mihai sărea în fiecare zi de vară,
întrebându-mă dacă acum, în moarte,
îl mai așteaptă cineva să-l bată spre seară.

TATA

Tata-mi tăia unghiile până-n carne,
se înroșeau, mă ardeau și plângeam,
tata-mi tăia unghiile până-n carne,
ne priveam, tată, și tăceam.
Trebuie să crești, îmi spuneai,
dar la mine doar unghiile creșteau,
iar tu tăiai, mă dureai și nu te mai opreai,
unghiile mele albe cădeau în timp ce trăiau.

Unde ești acum, tată,
unghiile mele au crescut
și eu odată cu ele.
Unde ești să mă vezi
cum îmi promit de fiecare dată
că fiului meu, până la sânge,
nu-i voi tăia unghiile niciodată.

BRAŢUL CARE A CHEMAT IARNA



Se luminează o fereastră în mine.
Întind mâna care străluceşte
asemenea braţului de marmură
pe care l-a pierdut
Venus din Milo.

Un fulg mi se topeşte în palmă
şi nu mai ştiu sigur
cine în cine se stinge.

Simt iarna aceasta atât de rece...
O las să ningă prin mine în mine,
îi las cerul alb ca părul bunicii
înainte să moară
să se deschidă
şi mă întreb dacă Dumnezeu
a cunoscut vreodată
zăpada.

ÎN REST

Tu nu mai știi zilele
când noaptea se ruga să ne găsească
amândoi,
nu știam că este un lucru rău
când m-ai rugat să mă aplec și să te sărut,
dar eu doar mâinile ți le sărutam,
în rest nu simțeam nimic,
doar recunoștință poate,
uneori aveam impresia că puteai fi oricine
și s-ar fi simțit la fel,
mie începuse să mi se-nchidă părul
la culoare, iar ție
ți se deschideau ochii când ai plecat...

N-am știut că o să mă doară.

Câteva așternuturi aruncate într-un colț
sunt singurele care se mai roagă
pentru noi.

PUNCT

în centrul pieptului,
la intersecţia liniilor
care formează o cruce,
acolo îndrăznesc,
cu teamă să cred,
să cred…
că se află sufletul.

tu nu simţi
când ne ţinem strâns,
prea strâns
îmbrăţişati,
cum în piepturi
arde o flacără?

îţi reaminteşti
cum se ating degetele
când te închini?

de parcă ai ţine
un punct
să nu cadă.

CLEPSIDRA

o fetiţă cu bucle blonde
priveşte o clepsidră,
întorcând-o mereu,
de sus în jos,
de jos în sus,
ca nu cumva
să se strângă
tot nisipul
într-o singură
parte.

un bătrân o întreabă
ce vârstă are,
dar ea se preface
că nu-l aude.
este preocupată
să se joace
de-a Dumnezeu.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

POEME de Codrina BRAN

POEŢI NĂSCUŢI ÎN OCTOMBRIE