ANTOLOGIE - NICOLAI TĂICUŢU


ANTOLOGIE - NICOLAI TĂICUŢU


MOTTO
Satul meu subteran
prin fântâni iese la suprafaţă
În noaptea scurtă a verii (Secvenţe nocturne)

Pe coperta a IV-a antologiei  Câmpia ca sentiment” (ed. Editgraph, 2020), scriitorul Ion Roşioru notează: „Câmpi e modul de a fi şi de a respira al poetului; ea îi este deopotrivă mamă, iubită, credinţă, stăpână a casei, statornicie, loc geometric, într-un cuvânt, al fiinţei înfometate de repere transfiguratoare , creuzetul în care ard neliniştile grave ale devenirii....
Cumpăna câmpiei lui Nicolae Tăicuţu, stratificată între cer şi misterioasele iz-voare limpezi ale adâncurilor reprezintă, în ultimă instanţă, timpul şi spaţiul fiinţei, acea frântură de eternitate pe care omul încearcă, cu disperare, să o fure din Olimpul Zeilor.

SELECŢIE DIN VOLUME

SUAV (2000)

CASA BĂTRÂNEASCĂ

e un amurg prea timpuriu
în tot ce e să ne cuprindă
e un desen doar în crochiu
pe o hârtie de sub grindă

hai să visăm c-am fost, suntem
părtași egali la împlinire
tu mă consideră totem
iar eu pe tine o psaltire.

PASTEL

azi dimineaţă, prieteni
trăgând la geam năvodul nopţii
am văzut
cât de omenesc toamnei
îi cădeau pleoapele

iat-o acum

caută ulciorul de lut
în trupurile noadtre
să depună vinul liniştii

SUSUR (2001)

SATUL

fântâna în care mă oglindesc
cu chipul tatălui meu alături,
mlădierea curcubeului în sărutul câmpiei,
plutirea cuvântului peste undele serii,
pace adâncă îmi poartă.

ARMONIA FAPTULUI ÎMPLINIT

mai mare peste noi e dealul,
spun apele limpezindu-și pletele în roua dimineții.

mai mare decât noi e dealul
spun câmpiile spălându-și pletele în roua dimineții.

mai mare decât mine este aducerea-aminte
spune dealul cuibărindu-se în căușul palmei mele.

IERI ŞI AZI

în sala tronului
a intrat cu pași înceți iarba.

a ros între rădăcini lespezile de mozaic
- răsunător pietrișul urcă în tulpini.

frescele au căzut.
au căzut călăreții în propriile suluți
- vântul trece prin iarbă și-i devoră.

lumina - umbra de lumină
rămâne pe tron, ucigătoare.



LA PAS, PRIN CÂMPIE (2003)

ARHEOLOGIE

un cal ce trece în zbor
însoțit de vuietul stolului de păsări
strunit doar de raza de lună

îmi spune că pe colină
mai jos cu o zare, în zvâcnet de ape
e un sat în noapte

PAS CU PAS

tentativa mi-a reușit parțial –

am încrucișat spadele iuți, lucitoare
și-acestea s-au topit în bobul de rouă.

am înălțat îndemnuri și urale:
de-acolo, din înalt
s-au prăbușit în tril duios.

iată, am cupa plină cu sevă
iată, are cupa plină  cu suflet.

firul de iarbă mi s-a predat
și m-am predat firului de iarbă –

din cupa lui se prelinge o lacrimă
din cupa mea se prelinge polen.

LIRICELE (2004)

CÂND FIRESCUL ÎŞI  FACE GIMNASTICA DE-NVIORARE

pe prispa zorilor
a tropotit calul din vis

nu i  se vedeau aripile
nici copitele
și totuși
era un poem cabrat
așa cum îi stă bine
oricărei dimineți.

RĂSFĂŢ

atunci când plec puiţin câte puţin
câmpia mă strigă încet, cu sfială:
- hei, fiule, să-mi aduci dropsuri mentolate
că tare mai sunt bune după arşiţă!

UTRENIE SPUSĂ ÎN LIMBA CÂMPIEI ROMÂNE

dis-de-dimineață
câmpia se-apleacă peste fântână
din ciutură să-și spele fața
și-agheasmă să împrăștie
peste cele și cei adormiți decuseară
cădelnițat de râset de copil.

FALS TRATAT DE ÎNSINGURARE

spinii privirilor tale
însângerează poemul

cu ce ți-am greșit?

ARGUMENT ARHETIPIC

geometric privint
acest capăt de câmpie este intrarea în sat.

la fel cum, după reguli sticte
este ieşirea din sat

şi, totodată, răstignirea mea pe zare.


FI-VOI CÂMPIE (2006)

CĂLCÂND PE LUMINĂ

câmpia nu are umbră
precum are dealul
precum are muntele

ea are
o înțelegere simplă cu soarele
- cel dătător de umbre –
să o uite
așa ca din nebăgare de seamă
în veșnică lumină.

DESCĂLECAT ÎN IARBĂ CRUDĂ

pe locul acesta am șezut
noi, caii trapului verde

aici a venit câmpia și
cu floare violet-țepoasă
contur și-a desenat pe oglinda cerului

aici s-a înălțat cetate cu turnuri întoarse
adânc înfipte pe zare
cu metereze prin care
doar ochiul fântânii veghează

în timp ce războinicii
unii căzuți de moarte bună
alții uitați/ luați
de Domnul în slujbă
îmbrățișați peste regnuri
se retrag să întâmpine micul dejun în iarbă.

CASA PĂRINTEASCĂ

intru în satul în care m-am născut
cu siguranţa că nici măcar gândul
nu poate ajunge înaintea mea
pe prispa casei dragi...

mă aşez pe prima laviţă
(un bolovan rotunjit de apa curgătoare)
la prima poartă
şi-mi trag sufletul, pios aplecat
cât mai aproape de pământ
precum gânditorul de la hamangia.

PASĂMITE (2008)

ARAR, DIN CE ÎN CE MAI RAR

la orice revenire din somn în câmpie
lumina îmi intră în ochi fără să ridic pleoapa

răcoarea dimineții
e cea care mă ridică-n capul oaselor

de sub talpa mea iarba înverzește
când merg să dau drumul credinciosului câine
legat de stâlpul putred al porții.

CĂDEAU FRUNZE ÎN NEŞTIRE

între casa părintească şi câmpul nearat
a-ncărunţit liniştea
întinsă la soare pe stinghiile gardului...

noaptea a uita să mai cadă
ziua a uitat să mai vină

... aşa, cum am revenit, îmbrăcat doar
în somnul iepurelui, nu pot s-o tulbur

DIALOG FIRESC ŞI LA LOCUL LUI

mă întâmpină salcâmul: mă, tu ai început
să semeni din ce în ce mai mult cu mine

ai avut pe cineva în familie salcâm?

după câte-mi amintesc, îi zic
străbunica din partea tatei a fost salcie

aha! conchide și redevine ce-a fost –
prieten dătător de umbră binecuvântată.

ÎNCĂ O ZI

câmpia a venit la primărie îngândurată
lotizată şi-mbrăcată
ca vai de capul ei
în buruieni
să-şi ceară dreptul la dăinuire

neinspirată alegere! uşile erau închise –
funcţionarii erau plecaţi la judeţ
să primească însigne de polistiren, viu colorate
cu ocazia tidicării comunei la rang de oraş

la o poartă, pe o laviţă, o bătrână oarbă
surprinsă de foşnete, ăşi făcea semnul crucii


DINCOLO DE SEMN (2009)

IZ PATRIARHAL

…pentru că  aici la capăt de tărâm
am în față inscripția scrijelită pe salcâm
cu jar de pe tava din care iese fum subțire…

la mine-n câmpie pesta casa străbunicului
fiul rămas acasă adică bunicul
și-a construit casa
cu material din demolările
primului război mondial

peste casa bunicului tatăl meu
și-a construit casa cu material din demolările
celui de-al doilea război mondial

și pentru că nimeni până acum
nu a mai ținut cont de ordinea
altor războaie mondiale
peste casa tatei mi-am construit eu casa
cu material aparent din demolarea
unor curți interioare și-acareturi poleite
în răcoare de-argint

în momentul acesta
pe un scăunel scund-circular pe trei picioare
moștenit din tată-n fiu și la o măsuță asemenea
stau în casa străbunicului și prin fereastra
arhetip (piele de batal ciuruită de nisip mare)
contabilizez gradul de responsabilitate
al fiului meu care deja a ridicat doi pereți
peste casa mea

… pentru că-n spatele meu
o perdea semitransparentă acoperă
un peisaj cu o samă de fotografii
înrămate-n ferestre.

FOTOGRAFIA           

singura pretenție a bunicului
când l-am scos la pozat
pe taburet
în fața blocului
a fost să se distingă foarte clar
la developare
aroma florilor de câmp
din săculețul legat
la-ncheietura mâinii drepte
cea purtătoare de toiag.

PIATRA PIATRĂ DE E PIATRĂ (2011)

CÂMPIA DE-ACASĂ. O AGLOMERARE DE PIETRE

a venit tânărul la masa mea de scris
ca și când mi-ar fi bătut în poartă
și eu, cu drag, l-am chemat în curte

și-a scuturat sandalele de praf
și-a dat jos ranița din spate pe masă a pus-o
și-n stânga mea s-a așezat

a desfăcut ranița, pietre a scos din ea
mai mari mai mici cu forme  mai mult sau
mai puțin rotunjite aspre la pipăit și
le-a așezat pe masă, pe masa mea de scris
vorbindu-mi despre fiecare dintre ele
ca și când ar fi vrut să mi le vândă pe bani puțini

am dedus asta cât el îmi vorbea de locul
unde piatra a fost găsită, de apa care a spălat-o
de apa care-a purtat-o până-n câmpie...

de apa retrasă în adânc, de apa retrasă în mare
pentru a da formă câmpiei
și pentru a putea fi numită prin aceste puncte distincte
reașezate acum pe masa mea
într-un fel anume, doar de mine știut

temător tânărul a privit noua față a mesei de scris
vorbele, din ce în ce mai rare, parcă
i se ascundeau după pietre, după însemnele câmpiei...

și-a plecat privirea spre sandalele vechi
și a gândit că mai bine-ar fi înapoi
să fi plecat desculț peste câmpie...

în clipa mea zilnică de neatenție
tânărul a plecat lăsându-mi masa plină
și o pereche de sandale pe care altădată
le-aș fi folosit cu sfințenia cuvenită
acum, e prea târziu


POEMA RÂMNICEANĂ (2012)

FOTOGRAFIA DIN CURTE

stau în faţa casei pe două scăunele
cu spetează dreaptă
ţanţoşi stau el şi ea, bunicul şi bunica
cu picioarele bine fixate pe pământ
(unghi drept fac la îndoitură genunchii)
de parcă mâine ar urca pământul în ei
nicicând coborârea lor în pământ

în spatele primului rând, în picioare
ca şi când ar fi în continuarea spetezei-
nora în dreptul tatălui socru
fiul în dreptul tatălui- tatăl meu şi mama mea-
toţi îmbrăcaţi în costume naţionale
din lână, in şi cânepă
şi cu privirile aţintite asupra aparatului
ca nu cumva fotograful să-i scape-n altă eră.

LA ÎNCEPUT A FOST CÂMPIA /2013)

VADUL

am convocat prietenii la o-ntâlnire de suflet
la locul de baştină, la locul preasfânt

din economie de timp şi de spaţiu
i-am rugat să fie reprezentaţi
doar prin distincţia lor în relaţia cu mine
eu, asumându-mi funcţia de responsabil
al întreprinderii şi şef al vămii totodată

aşa cum i-am anunţat - pe calea aerului
pe calea gândului - aşa s-au prezentat şi-aşa
mă lasă să-i percep: pe calea aerului
pe calea gândului

iată-i adunaţi pe islazul comunal
de pe malul nelocuit al râului
tăifăsuind: sprijiniţi în cot, cu tâmpla în mână
pe terasa râului, întinşi pe nisip sau
în buchete-grupuri mici
completându-se întru firea omului
pe fiecare îl recunoşti: într-o aripă deprinsă
anume să ţină-n plutire bucuria revederii
într-un picior ce ştie urmă să lase în nisip
în sânul, colină armonioasă în
relieful trupului şi încă dedat adierii
în neliniştea sexului ascunsă după evantai
sau în cel adumbrit de toamnă
într-un şold prea rotund să fie adevărat
sau într-o gleznă fină uitată de Dumnezeu
în glasul mieros sau în altul baritonal
în bineţele date, în vorba rostită în hău
în zborul planat peste priviri admirative
în semnul de înot al amfibiei în propriul ochi
în urma lăsată în rouă
în felul în care unduie iarba cu gândul...

se recunosc între ei, se ating a-mbrăţişare:
tu al cui eşti? cel mare sau cel mic?
cel din deal sau cel din vale?
dar taică-tu unde este? dar maică-ta?
...undeva mai încolo, aha
sunt undeva mai încolo...

aşa nerostiţi pe buza zilei
nemuriţii mei prieteni mă aşteaptă

RETROCEDARE CU RESPECT

mândri sunt, Doamne, demni şi frumoşi
bărbaţii din nicolae fleva, satul meu :
maican, alecu şi fiul său ovidiu
milea, preotul nicanor, tatăl meu
nenea valerică, nenea mitu, moş gheorghe
frumoşi sunt, Doamne, dimineaţa
când se ridică din dunga mormântului
verticali. cu braţele desfăcute a cruce
să apere drumul străbătut de mine
din literă-n literă mare, printre literele mici
de la puiţul lui mo lupaşcu
până dincolo de podul de pe valea bătrână

semn că nu m-au uitat, semn că ei există,
paznici ai mei din turnul de veghe al dimineţii
şi-s mândru, şi-s mândri de asta

SAT ÎN CÂMPIE

la mine-n satul copilăriei zarea
este limitată pe trei părţi de vecinătatea a trei sate
două sate se desfac în câmpia română
ca şi satul meu, cu capetele uliţelor
sprijinite pe zare, iar celălalt coboară
în josul colinei şi se-nfige-n rama câmpiei
(în zilele clare în spatele acelui sat se vede şi muntele(

pe consătenii mei nu-i deranjeaza faptul că
în orientare, găseau greu cele patru
puncte cardinale , ci incertitudinea pe care
le-o dădeau pietrele de hotar
și, mai ales, lipsa pietrelor mici, pe care
ar fi trebuit să le folosească la consolidarea
normalității, a dreptății, adică
să le arunce în cel care a furat
în cel care, din lăcomie, își înșeală prietenul
în cel ce uită de buna vecinătate
în cel care a picat beat în șanț
în cea care a rămas borțoasă în preziua
pomenii de nouă zile a soțului mort
în cel care uită să spună poezia rugăciunii
şi se înfruptă lacom. orbeşte ddin lumină


ARIPI DE PLOAIE (2014)

RITUAL

dis de dimineaţă, poetul
opreşte calul la fântână
ca şi cum brusc s-ar fi lovit
piept în piept cu soarele

oglinzile întoarse, cele din
vechile biblioteci ale câmpiei
au început să respire

pasărea se opreşte şi ea
în palma întinsă pentru a-şi sorbi
picurii de rouă destinaţi
de pe pleoapele poetului

A FOST BOLNAVĂ
in memoriam Ioan Stanciu

ioane, ne.-a fost bolnavă copillăria
din satul nostru şi nu numai
fără să ştim am trăit-o
cu cravată roşie la gât
la cules de muşeţel şi
coada şoricelului şi brusture

şi contra pojarului am purtat
cravată roşie

în felul ei, copilăria noastră
a avut cireşe puţine
şi nici caise li nici mere şi nici măcar
agude n-a avut îndeajuns
ci doar câţiva nuci la capătul
viilor de la ghergheasa, câţiva
în legiuire cu frunzele tămăduitoare
cu miez gras şi coji
pentru ceaiul iernii.

puţine, puţine au fost acestea
în satul copilăriei noastre

... de voie de nevoie
te-ai rupt de satul copilăriei
să te bucuri de fructele altor plante
să trăieşti într-un alt fel
cu trupul, dar nu cu sufletul
te-ai rupt de sat
de-aceea
din desele reveniri
ai sctis despre uimire
despre uimirea ta în faţa
uimirii noastre, a celor de seama ta
uimirea în care am trăit împăcaţi
până târziu, încoace în fiinţa concretră
pe care ai părăsit-o, Ioane...

UN PUNCT

am revenit om bătrân în sat –
şi nimeni nu mă recunoaşte

o-ntrezărire apare doar:
surdo-muta satului, tânără încă
vine la mine cu pruncul
şi mi-l pune în braţe –
pruncul e-o tulpină uscată de mac
învelită în spice galbene de grâu
şi vreo trei scutece de  troscot
şi muşeţel –

în jurul acestui fapt
grădina nu se înfioară
câinii nu hămăie a prietenie
vecinul se face că nu vede
mai scoate o găleată de apă
şi-o aruncă în vânt

surdo-muta pleacă
cu o indiferenţă nespecifică mamei

eu rămân cu pruncul în braţe
într-o stare nespecifică morţii

PESEMNE CĂ NU DESPRE MINE ESTE VORBA (2016)

RÂMNICU SĂRAT

poetul tatuează
cu sarea fină, albă a nopţii,
în pielea dimineţii
numele oraşului

şi-nscrisul se-arată
ca din rouă făcut
cu cele două capete în pierdere
ca şi când lucrarea a fost greu începută
ca şi când lucrarea se dă greu terminată

poetul transcrie, de fapt,
un poem căruia nu-i este clar începutul,
dar nici sfârşitul nu i-l întrevede

ȘI CUM VĂ SPUNEAM… (2017)

DESPRE SEARA CARE VA VENI

departe sau aproape
nu-s în stare
să apreciez distanţele

pe zare sau mai aproape
oricum
în spatele grădinii

pierduţi în lumina obscură
dragii mei părinţi
împing o poartă înaltă
din lemn de ulm, uşoară
în calea soarelui

să-miţină seara dincolo

CONFORNITATE

 stan a’bărăgăniţei a căzut
de-a curmezişul drumului
- aşa i-a fost să fie
să-l lase inima-n amiaze mare
în toiul verii, de unul singur
în praful înalt până la gleznă
fierbinte

stan a’bărăgăniţei, cel atentr
la mersul câmpului de-o viaţă
stă acum, fără jenă, răscrăcănat
în haine subţiri,m decolorate, tocite
căzut la doi paşi de fântână

se răcoreşte
de fapt, se răceşte precum
apa pe care-a băut-o hulpav
direct din găleată
precum apa care se scurge
din bota de lemn greu, umed,
rămasă într-o rână şi ea
peste el

.... încet
umbra cumpenei fântzânii
cruce-i ridică

LEGĂNAT DE CUMPĂNA FÂNTÂNII

mi-am rezervat o insulă solitară
în câmpie și nu oriunde
ci în câmpia română

e o insulă mică
ce se arată doar
printr-o fântână cu cumpănă
și un salcâm

de fapt salcâmul
e cumpăna fântânii
iar fântâna  e
rădăcina salcâmului –

se susțin reciproc
de ani buni, dar
numai simțindu-mi prezența

iar eu, din respect
în fiecare zi
trec cu gândul pe-acolo
și mai scot o găleată de apă
pentru păsările cerului


PLOAIE CU SOARE (2018)

PLOAIE CU SOARE

în tăcere
a fost fătați puii de iepure

instantaneu
ploaia cu soare
le-a indus îndoiala
în osul neformat/ cartilaginos

nu peste mult timp
frica
le-a dezlipit pleoapa
și li s-a arătat
în privire

în toată splendoarea sa

POEM SIMPLU

privindu-mă
în oglinda cerului
dintr-o pornire narcisiacă
îmi ofer chipul
poem simplu

precum

m-aș dărui prietenei
crenguță de cireș
înflorită
în zi de iarnă

INADVERTENŢĂ

după ceaiul de dimineață
câmpia a dat tonul la cântec
la mine-n grădină
a dat tonul

e un cântec vioi
e un cântec de mai
prin care eu trec
la braț cu vârsta a treia
și tac

A VENIT TIMPUL

deunăzi, spre seară
a sosit acasă bătrânul poet
s-a așezat sub salcia pletoasă
pe bolovanul de gresie
rotunjit de vremuri
de pe malul crovului-lac

în privirea sa dusă departe
crovul și-a pierdut apa treptat
vegetația de baltă și păsările și peștii
au dispărut odată cu apa

spre dimineață
legănați în balansul zorilor
au dispărut
și salcia
și bolovanul de gresie
și bătrânul poet
acum
câmpie-i de jur-împrejur
numai câmpie

TOTUŞI

nici mai mult nici mai puţin
mi se vrea moartea!
(mi se sugerează numai)

mi se dă pe la nas
c-un vărf de salcie uscată

mi se suflă aer rece
sub privirile reci

brusc sunt împins pe noroiul
lunecos spre buza gropii....

fără să se vadă că
în această a doua parte
a unei zile calde
la sfârşit de octombrie
din flore-n floare de trandafir
un fluture alb traversează grădina
cu mine ăn spate

VITREGII SUPORTABILE (2019)

DESPRE DEVENIREA APEI

pe drumul întoarcerii
se peridă fântânile satului meu
cele rămase în istoria locală:
puţul lui moş lupaşcu
puţul mamei costiina
puţul lui nea neagu
puţul lui nea dică
puţul lui calcan
puţul lui neculai stanciu
puţul lui gălăgea

lângă ele, cu nu peste ele
s-au ridicat alte fântâni necesare
din care, din păcate
nu se mai bea
aceeaşi apă bună
ca a copilăriei mele

UMBRE

după lapte zile de mers
la pas, prin câmpie

umbra păsării de pe zare
trece în umbra mea

umbra mea puţin adusă de spate
trece în umbra cumpenei fântânii

umbra cumpenei se pierde
picătură cu picătură
din găleată înapoi în freatic
să dea lumină, cale dexschisă
peştelui argintiu şi orb

CU STINGHEREALĂ SCRIU

în prima parte a zilei
în drum spre crâşmă, la ţoiul cu ţuică
întâlnesc tineri duşi
din ce în ce mai mult înapoi
spre copilărie


mî salută, îi salut
şi fiecare-şi vede de ale lui

îmi spun, mai în glumă mai în serios,
că ei au strigat prezent dimineaţa
în locul meu la grădiniţă
şi mi-au ţinut hangul la joc
ei au mers în locul meu la muncile grădinii
ei sunt cei care m-au locuit cândva.

după plata infamei îndatoriri la tejghea
cu ţoiul în mână
mă aşez la un colţ de masă stingher

nevoit sunt şi de data asta
să-mi beau raţia de ţuică singur

70 – o biodiversitate în gri (2020)

JOCUL

de la un capăt la altul al grădinii
pe alei închipuite de alte generaţii
aleargă copilul cu cercful
cerc înegrit de apă şi de vânt
cerc înroşit de foc

şterpelit de la ochiul plitei
din casa părintească
ca fiind acum, în joacă, soarele lui.


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

POEME de Codrina BRAN

POEŢI NĂSCUŢI ÎN OCTOMBRIE