LA MULŢI ANI POETULUI NICOLAE G|LMEANU


LA MULŢI ANI POETULUI NICOLAE GÂLMEANU !


Poetul şi prozatorul Nicolae Gâlmeanu, membru USR (Filiala Braşov), s-a născut în comuna Cislău (Scărişoara). A absolvit  Facultatea de Limba şi Literatura Română.
Debutează cu poezie în ziarul Viața Buzăului în 1969. Publică în revistele Viața românească, Albina, Contemporanul, Luceafărul. etc. Este prezent în culegerile „Caietul debutanţilor” (cu un ciclu de poeme „Cum trec prin lume” – 1975), cât şi în alte plachetele apărute la Buzău. Debutează editorial cu volumul de versuri „Complotul vămilor”, Editura Vauclusse Provence, 1996.
Din volumele sale mai amintim:  Dumnezeu din gerunziu (2001); Cezură și canon (2003); Cămașa lui Lot (2007); Plângea Iisus (2009); Golgota Akasha (2011); Zodia fluturilor, roman (2002); Egreta de pe malul celălalt, roman (2005); Sfeştanie la o casă de intoleranţă (2014) etc


EPITAF

Mă desfigurez, Doamne, astfel
sunt cel mai frumos, cel mai bogat
de pământ, mormântule,
ce cimitir de o cosmetică vitrină
suntem noi, travestiţi
adânciţii, bolnavi de aceeaşi surpabilă
bubă…
N-am cui să strig, n-am doctori,
n-am farisei şi
biserici-ndeajuns pentru rugă,
oasele mele sunt
prea sărace pentru acest cimitir
mirositor.
 
Poeţii Nicolae Gâlmeanu (sânga) şi Marius Râpeanu
IEŞIREA I

Din mâinile mele văd că iese ceva,
văd degetul mare opozant şi flegmatic,
ca o bubă lasă o parte de lume a
mâinii cum iese, iese inelarul subţiat
ca dintr-o coroană a libertăţii
concentrice,
iese arătătorul şi nu mai are cine
să arate nimic, mi se smulge
unghia coaptă
de căutările tactile ale cunoaşterii,
până când, celelalte degete, singure,
şi văd că îmi rămâne mâna fără de
mână,
aud cum o suflă sufletul răsufletului,
cum o scoate din mine ca pe o
naştere zgârcită, îmi văd paşii
cum ies din picioare, cum trupul
adoarme fără să mai aibă trup,
aud văzul cum nu mai aude
freamătul naturii mele umane,
văd auzul că nu mai vede nimic,
iar mama rămâne din nou
pe ceruri borţoasă.

MĂ UIT ÎN JUR

Nu mai aud muzica, firele de păr,
păstrând raze de grâu
mă picură fără nicio clopotniţă,
uscându-mi ultima prescură,
aşa îţi scriu, ca un derviş cămilei care
mă clatină şi-mi dă
să beau apă fierbinte, chiar dacă
nu mi-e sete, aşadar
printre atâtea fenomene naturale
şi clinice, eu nu voi mai auzi
niciodată parabola că atunci când
am fost moşit mi s-a
schimbat identitatea, de aceea vin
să reclam că mi-au fost
tulburi valurile în christelniţă, să fiu
copilul de dinainte
de identitate, la starea civilă se fac
cercetări de malpraxis
pentru ocluzie spirituală, deci nu
despre maţe e vorba,
ci că surzenia mea nu mai aude
surzenia simfoniilor
din maternităţi, aud numai streşinile
mamei cum plouă
şi nu mă mai interesează acutele,
să-mi sară timpanul,
decât cum ţipă copiii când se nasc,
hai să ţipăm împreună
de ce a murit metafora, mă uit
în jurul steril.

PE SEMNE



După frumuseţea greierilor
se aude cum vine toamna,
lumina bate în piuă ultimul grâu
şi începem să nu ne mai găsim,
corole de corole văd cum se clatină
fără arome, ce ţipăt încarcă imensul năvod,
credinţa şi demonizarea unei lumi în
derivă, s-au năucit singurătăţile,
din vecinătatea mea nu se mai vede
casa vecinului
„hârşt”, taie coasa lunii ultimele
stele de pe cer, parcă ieri, macul
alb se înroşise de patimi,
cine scrisese: „la noi, nopţile
sunt aşa de frumos de oarbe”, iar
nourii negri, greierii negri
nechează venind în galop pe un horn,
zburător,
crapă de fată mare o ţiglă la sobă,
perdeaua care-o acoperă atârnă
ca o pânză virginală şi albă
am o noapte în faţă, târzie,
cu capul pe o pernă murdară de riduri,
„tu ce faci, suflete, te-ai pregătit
pentru chinuri?”

FĂRĂ RAŢIUNE

Nu, Doamne, eu nu te invoc,
te glăsuiesc
din atâta inflaţie pământească
de rugăciune, când
cade cerul peste noi, eu vreau să spun
că nu mai am decât o singură şansă
de vindecare,
pe care orice raţiune mi-o ascunde
de raţiune, să fiu operat pe suflet,
„râzi, de ce râzi, Părinte?”

ULTIMILE SONETE
(Lui V. V.)

Sunt bolnav, doamne,
sunt bolnav de o boală nelumească
netămăduită de nimeni;
nu s-au născut până-acum magii
pe lume
şi descântătoarele prin sate
să mă vindece de această pietate.
Sunt bolnav, doamne
de poezii necoapte,
de o cosmică putinţă de moarte,
şi mi-e teamă că n-am vreme
să o gust din plin.
Luat cu viaţa, îmi cresc fără de ştire
Mormintele în ţinţirim.
Sunt bolnav, doamne,
prin spitalele dumitale,
şi mi-e teamă că n-am vreme
să mă mai bucur de nefiinţă,
cum sunt sortit cu viaţa mea
ultimelor cuvinte ale dumitale
În traducere imaginară de ...

CAPUL DE MORT

Pe stâlpii de înaltă tensiune
râd capete la capetele
altfel de capete decât cele
de pe stâlp, mă
curentează fiecare cap
de pe stâlp pe unde trec şi
se miră de ce capul meu
nu poate fi electrocutat,
iau la picior toată
ţara asta de stâlpi
electrocutaţi şi privesc
fotografiile capetelor,
ca un turist străin mănăstirile
canonizate care se ivesc în cale.
lampa cu gaz din copilărie
se uită la mine oarbă
ca la un stâlp de înaltă tensiune
şi nu îmi mai
recunoaşte chipul de atâta viaţă,
un arc voltaic
sâsâie între cele două chipuri,
iar Dumnezeu
prinde buricul în mâini
şi îi rupe ştreangul

AUTOPORTRET


Am ochi bătuţi de ploaie de privighetori,
De veşnicie nu pot să fac risipă,
Învăţ să-nalţ din pământ aripă,
Din negru, să plăsmuiesc culori;

Mi-e teamă c-am să mor în zori,
Atins de rază, ca o ciupercă hribă,
Vai, cu Dumnezeu mereu pe limbă
Am mângâiat nebunele viori;

De îmi a fost ţărâna costelivă,
Am ars în smoala de greieri cântători,
Am dat întruna şi am rămas dator,
Şi nu mi-am tras cenuşă pe colivă;

Am ochi striviţi de ploaie de prigori,
Când lumea, Doamne, este în derivă,
Eu am iubit pământul ca pe-o divă
Şi doar vânat am fost, Părinte vânător.

ARĂTAREA

Arăta ca o ţară, ca un bibelou încreştinat de popor
arăta, ori ca un rai straniu de ochi din fiecare ochi al tabloului,
cercuri concentrice, aure şi diademe solare, raze carteziene
date în spic şi îngeri păzitori de corpuri lepădaţi se-arătau,
se vălurea lumina înrouând în botezuri suflete noi, şi
în acest imens tablou se-ngemănau alte şi alte tablouri
şi se auzeau pasteluri de ode şi de tropare, dulci simfonii,
neatinse de nici o mălură, în şipote şi în zefiruri
mătăsoase de borangic pletoric, de curgea transpiraţia
pe vizitatorii de la acel vernisaj, şi nu avea nimeni
frisoane, decât că treceau ca prin faţa unui catafalc,
văzând că tabloul era împrejmuit cu sârmă ghimpată.

NERVI

Atunci, m-am temut de animalul din mine
şi animalul din mine s-a temut
de animalul de la grădina zoologică,
şi animalul din grădina zoologică
s-a temut de animalul universal şi s-a murit.
Luaţi şi mâncaţi din această halcă de pământ.

PASTEL 2

Ca sigiliul unei cascade urlătoare,
lângă lemne cutremurătoare.
Lemnele n-au vise, lemnele sunt somn,
toacă putred.
Acoperă-mă cu acea vâlvătaie înainte
ca macul să fie narcotic,
râd în faţa fiecărei prescuri de ham păcătos,
numai dialize în jur, stau între toiege medicale
pline cu seminţe mătăsoase
cu freamăt de pace, prin parcuri
s-au devalizat randez-vous-urile
cade câte un plod încrememit în seringă,
ce frumoasă eşti,
parcă nu te-am văzut niciodată,
viaţa mea, boală letală.

VOI

Voi nu vedeţi că viaţa mea e o cumplită fugă
De om ce nu mai are parte pentru rugă,
Răzvrătit de-a pururi şi ne-nţeles în toate,
Pus pe butuci şi tras pe roate.

Voi n-auziţi că partea mea cea stângă
Dă în dangăt să se frângă,
De se aude-n urma mea pământu-n scâncet,
Sătul de candele cu untdelemn rânced.

Voi n-auziţi cum susur când mă clatin, ca să
Cad apoi ca o pădure de paltini viermănoasă
Şi nu simţiţi ducând sub unghii
Pământul meu curat legat în frânghii,

Că am ajuns să-mi vindec lacrima cu ochii
Şi nu-mi mai sunt de leacuri des-de-ochii,
Voi, Doamne,-mi puneţi peste lumină pravili
De născătoare noi, de ursitori şi stavili,

Şi nu iubiţi ce-a mai rămas din plâns şi ură
Cutremurându-mă de ultima mea picătură,
Voi pentru ce trăiţi, metabolisme de eresuri,
Când eu voi fi mâncat, în loc de viermi, de versuri.

SPOVEDANIE

Te mângâi, te răsfăţ şi te contemplu,
Sunt şubredul şi tragicul tău templu,
Poţi să-l scufunzi în ochi, de-ţi cade pleoapa,
Poţi să-l înalţi, îndepărtându-i groapa.
Se va-nchina la el şi robul şi bogatul,
Şi-atunci de tine cum am să mă satur
Când poţi deopotrivă ca să frângi în două
Palatu-mi de ţărână şi de rouă.
Umblând desculţă-n mine cu tălpile tocite,
Te-am dezgolit, iubito, în raiuri alungate.
Mi-s mâinile de trupul tău bătătorite.
Suntem uitaţi de Dumnezeu printre păcate,
Prizonieri ai liberei nesoarte.

PRINTRE DUMNEZEI

Aici, şi copiii râd ma frumos şi muribundul pe patul de moarte,
Şi mânjii pasc altfel de iarbă şi nechează alt uger,
Iar fecioarele îşi păstrează fecioria într-o filifică slovă de carte,
Aici, sângerul din pirostriile sfinte nu se mai numeşte sânger,

Coasa se găteşte pe nicovale de cremeni după altă mirare de coasă,
Se aud teii cum intră în mir şi prunii se pregătesc de poverni,
Numai har în chihlimbare de case, numai duh în fiecare mireasă,
Iar mirii se-nchină la trupul răstignirii, eterni,

Aici, nicio piatră nu păstrează semnele pietrei izgonite din gnoze,
Tălăngi bat mătănii, strivind sub genunchii de lapte talanţi,
Iar noaptea, când scriu, îl văd pe Dumnezeu cum coboară din poze,
Pierzându-se, fericit, printre dumnezeii ceilalţi.


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

POEME de Codrina BRAN

POEŢI NĂSCUŢI ÎN OCTOMBRIE